Nowości i Zapowiedzi....
Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Za moment będzie na stronie Kagero.
Pozdrawiam. Waldek
Pozdrawiam. Waldek
- goral_44
- Tonaż: 31.000 BRT
- Dołączył(a): 09.05.05, 23:16
- Lokalizacja: Poznań
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Jatzoo napisał(a):prawie półroczne opóźnienie trochę martwiło o dalszą przyszłość magazynu :-\
Naczelny Redaktor Axel Urbanke tłumaczy, że opóźnienie wynikało z prac nad wydaniem kilku książek. Ponieważ niestety "U-Boot im Focus" (i "Luftwaffe im Focus") nie przynoszą wystarczająco dużo zysku, wydawnictwo musi go wypracować w inny sposób - właśnie poprzez sprzedaż książek.
Przy okazji zapowiedziano na koniec tego roku wydanie książki poświęconej podwodnym tankowcom i stawiaczom min. Oprócz historii okrętów zawierać ma unikalne fotografie dużego formatu, kolorowe grafiki i mapki.
Szykuje się niezły prezent pod choinkę
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Re: Nowości i Zapowiedzi....
A w jakim języku będzie wydana książka? Wiesz może?
To już o wiele większa pozycja, więc na pewno nie ma co liczyć na wydanie dwujęzyczne jak w przypadku 'U-Boot im Focus' :-\
To już o wiele większa pozycja, więc na pewno nie ma co liczyć na wydanie dwujęzyczne jak w przypadku 'U-Boot im Focus' :-\
- Jatzoo
- Grossadmiral
- Tonaż: 2.353.000 BRT
- Dołączył(a): 22.08.02, 15:03
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Jatzoo napisał(a):A w jakim języku będzie wydana książka? Wiesz może?
To już o wiele większa pozycja, więc na pewno nie ma co liczyć na wydanie dwujęzyczne jak w przypadku 'U-Boot im Focus' :-\
Tego niestety nie wiem, a na stronie wydawnictwa na razie zero informacji na ten temat.
Też się obawiam, że będzie wydana jedynie w języku niemieckim, ale kto wie...
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Re: Nowości i Zapowiedzi....
SnakeDoc napisał(a):Jatzoo napisał(a):A w jakim języku będzie wydana książka? Wiesz może?
To już o wiele większa pozycja, więc na pewno nie ma co liczyć na wydanie dwujęzyczne jak w przypadku 'U-Boot im Focus' :-\
Tego niestety nie wiem, a na stronie wydawnictwa na razie zero informacji na ten temat.
Też się obawiam, że będzie wydana jedynie w języku niemieckim, ale kto wie...
musieliby się postarać o dobrego tlumacza, który czuje temat i z pewnością nie za Bóg zapłać, bo to dawno temu już umarło.
- Glasisch
- Tonaż: 191.000 BRT
- Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
- Lokalizacja: Bytom
Re: Nowości i Zapowiedzi....
goral_44 napisał(a):Witam Wszystkich.
Okładka Najnowszego Nr Okrętów.
Z tego co widać, gratka dla Podwodniaków.
Pozdrawiam. Waldek
waldemar.goralski@wp.pl
Waldku, czy artykuł Okręt podwodny typu VIIC/41 to nie jest jakiś skrót z Waszej monografii?
http://kagero.pl/index.php?option=com_c ... &Itemid=29
Powiedz, że są chociaż nowe rendery i poprawione błędy
- Jatzoo
- Grossadmiral
- Tonaż: 2.353.000 BRT
- Dołączył(a): 22.08.02, 15:03
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Jatzoo napisał(a):goral_44 napisał(a):Z tego co widać, gratka dla Podwodniaków.
Waldku, czy artykuł Okręt podwodny typu VIIC/41 to nie jest jakiś skrót z Waszej monografii?
http://kagero.pl/index.php?option=com_c ... &Itemid=29
Powiedz, że są chociaż nowe rendery i poprawione błędy
Ogólnie tekst jest bardzo dobry. Fajnie jest opisana geneza okrętów typu VII, jak również proces
modyfikowania kolejnych wersji.
Błędy których nie można pominąć to:
- umiejscowienie sprężarek powietrza w centrali - w rzeczywistości sprężarki były instalowane w rufowym przedziale torpedowym
- para zbiorników balastowych pod centralą - pod centralą był tylko jeden zbiornik balastowy
- kompensacja siodłowych zbiorników paliwa w skutek zużycia w rzeczywistości była bardziej skomplikowana niż
w artykule - woda nie napływała przez otwory w dolnych częściach zbiorników, ale była doprowadzana
ze specjalnego zbiornika umieszczonego w obudowie kiosku. Do tego zbiornika natomiast była doprowadzana
z układu chłodzenia silników wysokoprężnych. Otwory denne służyły do zatapiania balastów, gdy zbiorniki były
używane jako balastowe.
- kalkulator torpedowy nie umożliwiał odpalenie salwy 5-torpedowej - czyli jednocześnie z dziobowych i rufowych
wyrzutni. Było to niemożliwe ze względu na to, że kalkulator uwzględniał paralaksę - kąt wynikający z
odległości pomiędzy punktem obserwacji (peryskopem/UZO) a wyrzutnią torpedową - a ta była różna
w przypadku wyrzutni dziobowych i rufowych.
Pozostałe kwestie, do których miałbym zastrzeżenia to w zasadzie szczegóły.
Co do renderów - znowu na podstawie współczesnych zdjęć U-995, który z wyglądu zewnętrznego ma coraz
mniej wspólnego okrętami typu VIIC/41.
Ogólne wrażenie - tekst poprawnie lecz ogólnie - bez wnikania w zbytnie szczegóły - opisuje okręty typu VII
i chyba jest najlepszy z publikacji które ukazały się na ten temat w ostatnim czasie.
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Witam !
Nowe MSiO Nr 1/2012 a w nim artykuł tobruka :
http://www.magnum-x.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1874&catid=5&Itemid=15
Nowe MSiO Nr 1/2012 a w nim artykuł tobruka :
http://www.magnum-x.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1874&catid=5&Itemid=15
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.725.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Witam.
Najnowszy Nr Okrętów w najbliższym czasie w sprzedaży.
Okładka wygląda tak.
Pozdrawiam. Waldek
waldemar.goralski@wp.pl
Najnowszy Nr Okrętów w najbliższym czasie w sprzedaży.
Okładka wygląda tak.
Pozdrawiam. Waldek
waldemar.goralski@wp.pl
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- goral_44
- Tonaż: 31.000 BRT
- Dołączył(a): 09.05.05, 23:16
- Lokalizacja: Poznań
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Na stronie wydawnictwa jeszcze nie ma tej informacji, ale dostępny jest już nowy, ósmy numer
publikacji "U-Boot im Focus".
Na okładce - niespodzianka - kolorowe zdjęcie okrętu U-558 (a w środku - jeszcze kilka).
We wstępie, redaktor naczelny Axel Urbanke zapowiada, że kolejny numer ukaże się dopiero jesienią, z uwagi na przedłużające się prace nad wydaniem zapowiedzianej wcześniej książki poświęconej Mlecznym Krowom.
publikacji "U-Boot im Focus".
Na okładce - niespodzianka - kolorowe zdjęcie okrętu U-558 (a w środku - jeszcze kilka).
We wstępie, redaktor naczelny Axel Urbanke zapowiada, że kolejny numer ukaże się dopiero jesienią, z uwagi na przedłużające się prace nad wydaniem zapowiedzianej wcześniej książki poświęconej Mlecznym Krowom.
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Witam !
Nowy nr "Okrętów" (12/2012) wyd. Kagero a w nim dwa artykuły o tematyce związanej z U-Bootwaffe :
Marek Krzyształowicz - 442 godziny i 10 minut
Sławomir Walkowski - Jedna torpeda
http://kagero.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=796:okrety-nr12&catid=96:okrety&Itemid=29
Nowy nr "Okrętów" (12/2012) wyd. Kagero a w nim dwa artykuły o tematyce związanej z U-Bootwaffe :
Marek Krzyształowicz - 442 godziny i 10 minut
Sławomir Walkowski - Jedna torpeda
http://kagero.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=796:okrety-nr12&catid=96:okrety&Itemid=29
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.725.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
Re: Nowości i Zapowiedzi....
SnakeDoc napisał(a):We wstępie, redaktor naczelny Axel Urbanke zapowiada, że kolejny numer ukaże się dopiero jesienią, z uwagi na przedłużające się prace nad wydaniem zapowiedzianej wcześniej książki poświęconej Mlecznym Krowom.
Na stornie wydawnictwa Luftfahrtverlag-Start pojawiła się zapowiedź wspomnianej wcześniej książki poświęconej podwodnym zaopatrzeniowcom.
W skrócie: format A4, około 220 stron, prawie 200 fotografii, w tym 5 kolorowych, 25 mapek, cena - około 56 Euro,
data wydania: czerwiec.
http://www.luftfahrtverlag-start.de/mar ... er.en.html
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Witam !
Prawdopodobnie pozycja ta "zdetronizuje" Mleczne krowy J.F. White'a, która szczęśliwie (dla poskich sympatyków U-Bootów) została przetłumaczona i wydana onegdaj przez Bellonę, ale który z polskich wydawców zechce to samo zrobić z pracą A. Urbanke ?
Prawdopodobnie pozycja ta "zdetronizuje" Mleczne krowy J.F. White'a, która szczęśliwie (dla poskich sympatyków U-Bootów) została przetłumaczona i wydana onegdaj przez Bellonę, ale który z polskich wydawców zechce to samo zrobić z pracą A. Urbanke ?
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.725.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Okręty wkrótce w sprzedaży.
? Rozwój japońskiej floty podwodnej w latach 1905?1945. Część 1
Wawrzyniec Markowski
? M/S ?Wilhelm Gustloff?. Część 1
Mirosław Skwiot
? Pancerniki typu Iowa w artyleryjskiej akcji pod Truk w lutym 1944 roku. Część 2
Michał Kopacz
? Ostatni rejs ORP ?Orzeł? ? tajemnice siódmego patrolu bojowego
Tadeusz Kasperski
? 442 godziny i 10 minut. Część 2
Marek Krzyształowicz
? Pancernik USS ?Iowa? BB-61. Część 1
Grzegorz Nowak
? Lotniskowiec spod trzech bander
Krzysztof Kubiak
? Niszczyciel eskortowy ORP ?Kujawiak?
Grzegorz Nowak
Pozdrawiam. Waldek
waldemar.goralski@wp.pl
? Rozwój japońskiej floty podwodnej w latach 1905?1945. Część 1
Wawrzyniec Markowski
? M/S ?Wilhelm Gustloff?. Część 1
Mirosław Skwiot
? Pancerniki typu Iowa w artyleryjskiej akcji pod Truk w lutym 1944 roku. Część 2
Michał Kopacz
? Ostatni rejs ORP ?Orzeł? ? tajemnice siódmego patrolu bojowego
Tadeusz Kasperski
? 442 godziny i 10 minut. Część 2
Marek Krzyształowicz
? Pancernik USS ?Iowa? BB-61. Część 1
Grzegorz Nowak
? Lotniskowiec spod trzech bander
Krzysztof Kubiak
? Niszczyciel eskortowy ORP ?Kujawiak?
Grzegorz Nowak
Pozdrawiam. Waldek
waldemar.goralski@wp.pl
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- goral_44
- Tonaż: 31.000 BRT
- Dołączył(a): 09.05.05, 23:16
- Lokalizacja: Poznań
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Witam !
Kontynuacja cyklu autorstwa tobruka o losach niektórych patroli w oparciu o autentyczne KTB wybranych U-Bootów, tym razem o U-516 :
http://magnum-x.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2020&catid=5&Itemid=15
Kontynuacja cyklu autorstwa tobruka o losach niektórych patroli w oparciu o autentyczne KTB wybranych U-Bootów, tym razem o U-516 :
http://magnum-x.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2020&catid=5&Itemid=15
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.725.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Witam
Wiadomość dla tych, którzy oczekują wydania wspomnianej pracy dotyczącej podwodnych zaopatrzeniowców - termin wydania został przesunięty na wrzesień.
SnakeDoc napisał(a):SnakeDoc napisał(a):We wstępie, redaktor naczelny Axel Urbanke zapowiada, że kolejny numer ukaże się dopiero jesienią, z uwagi na przedłużające się prace nad wydaniem zapowiedzianej wcześniej książki poświęconej Mlecznym Krowom.
Na stornie wydawnictwa Luftfahrtverlag-Start pojawiła się zapowiedź wspomnianej wcześniej książki poświęconej podwodnym zaopatrzeniowcom.
W skrócie: format A4, około 220 stron, prawie 200 fotografii, w tym 5 kolorowych, 25 mapek, cena - około 56 Euro,
data wydania: czerwiec.
http://www.luftfahrtverlag-start.de/mar ... er.en.html
Wiadomość dla tych, którzy oczekują wydania wspomnianej pracy dotyczącej podwodnych zaopatrzeniowców - termin wydania został przesunięty na wrzesień.
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Witam.
Najnowszy, wakacyjny, Nr Okrętów już zamoment w sprzedaży.
Pozdrawiam. Waldek
Najnowszy, wakacyjny, Nr Okrętów już zamoment w sprzedaży.
Pozdrawiam. Waldek
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- goral_44
- Tonaż: 31.000 BRT
- Dołączył(a): 09.05.05, 23:16
- Lokalizacja: Poznań
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Witam
W sprzedaży ukazał się nowy numer (specjalny) pisma Technika Wojskowa Historia 4/2012.
Zawartość numeru można obejrzeć tutaj:
http://www.magnum-x.pl/index.php?option ... &Itemid=33
A w nim - artykuł pana Norberta Bączyka: Stalowa głębia. Potencjał U-bootwaffe w II wojnie światowej.
Fragment tekstu można przeczytać tutaj:
http://www.magnum-x.pl/index.php?option ... &Itemid=33
W sprzedaży ukazał się nowy numer (specjalny) pisma Technika Wojskowa Historia 4/2012.
Zawartość numeru można obejrzeć tutaj:
http://www.magnum-x.pl/index.php?option ... &Itemid=33
A w nim - artykuł pana Norberta Bączyka: Stalowa głębia. Potencjał U-bootwaffe w II wojnie światowej.
Fragment tekstu można przeczytać tutaj:
http://www.magnum-x.pl/index.php?option ... &Itemid=33
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Cześć
Wygląda na to, że nikt nie odnotował wydania książki "Type VII Germany?s most Successful U-Boats" Pana Marka Krzysztalowicza.
http://www.pen-and-sword.co.uk/type-vii/p/3475/
Czy ktoś widział, miał może w ręce tę pozycję? Ja niestety nie widziałem jej w żadnej księgarni, a ogromnie jestem ciekaw zawartości...
Wygląda na to, że nikt nie odnotował wydania książki "Type VII Germany?s most Successful U-Boats" Pana Marka Krzysztalowicza.
http://www.pen-and-sword.co.uk/type-vii/p/3475/
Czy ktoś widział, miał może w ręce tę pozycję? Ja niestety nie widziałem jej w żadnej księgarni, a ogromnie jestem ciekaw zawartości...
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Okręty Wojenne numer 114 (4/2012)
Spis treści:
Nikołaj Mitiuckow ? ?W Grecji jest wszystko?"
Igor Wach - Bitwa pod Ulsan w świetle ówczesnej prasy galicyjskiej
Ekkehard Ebermann - Krótki opis historii HMS Triumph (tłumaczenie z niemieckiego)
Hartmut Ehlers - Historia Łotewskich Sił Morskich 1919-1940, część II (tłumaczenie z angielskiego)
Roman Łapszin - Monitor Udarnyj (tłumaczenie z rosyjskiego)
Aleksandr Mitrofanov - KFK ? mali wojownicy wielkiej wojny, część III (tłumaczenie z rosyjskiego)
Łukasz Stach - Wabik. Działalność japońskich lotniskowców w trakcie bitwy w Zatoce Leyte, część I
Hartmut Ehlers - Niemieckie okręty podwodne po II wojnie światowej, część II (tłumaczenie z niemieckiego)
Jarosław Palasek - Amerykańskie lotniskowce typu ?Forrestal?, część VIa
Marian Mikołajczuk, Jarosław Malinowski - Tupolewy versus lotniskowce, część III
W sprzedaży od 16 sierpnia.
Cena 26,- zł.
Ludzie zróbcie coś ze wstawianiem większych obrazków - okładka nie wchodzi, proszę poszukać na innych forach, choćby fow- ie. Czy rzeczywiście nie można tego usprawnić? Wierzcie mi osoby bardziej doświadczone w komputerach ode mnie krytykują ten Wasz wynalazek ile wlezie.
Spis treści:
Nikołaj Mitiuckow ? ?W Grecji jest wszystko?"
Igor Wach - Bitwa pod Ulsan w świetle ówczesnej prasy galicyjskiej
Ekkehard Ebermann - Krótki opis historii HMS Triumph (tłumaczenie z niemieckiego)
Hartmut Ehlers - Historia Łotewskich Sił Morskich 1919-1940, część II (tłumaczenie z angielskiego)
Roman Łapszin - Monitor Udarnyj (tłumaczenie z rosyjskiego)
Aleksandr Mitrofanov - KFK ? mali wojownicy wielkiej wojny, część III (tłumaczenie z rosyjskiego)
Łukasz Stach - Wabik. Działalność japońskich lotniskowców w trakcie bitwy w Zatoce Leyte, część I
Hartmut Ehlers - Niemieckie okręty podwodne po II wojnie światowej, część II (tłumaczenie z niemieckiego)
Jarosław Palasek - Amerykańskie lotniskowce typu ?Forrestal?, część VIa
Marian Mikołajczuk, Jarosław Malinowski - Tupolewy versus lotniskowce, część III
W sprzedaży od 16 sierpnia.
Cena 26,- zł.
Ludzie zróbcie coś ze wstawianiem większych obrazków - okładka nie wchodzi, proszę poszukać na innych forach, choćby fow- ie. Czy rzeczywiście nie można tego usprawnić? Wierzcie mi osoby bardziej doświadczone w komputerach ode mnie krytykują ten Wasz wynalazek ile wlezie.
- Glasisch
- Tonaż: 191.000 BRT
- Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
- Lokalizacja: Bytom
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Glasisch napisał(a):Okręty Wojenne numer 114 (4/2012)
Ludzie zróbcie coś ze wstawianiem większych obrazków - okładka nie wchodzi, proszę poszukać na innych forach, choćby fow- ie. Czy rzeczywiście nie można tego usprawnić? Wierzcie mi osoby bardziej doświadczone w komputerach ode mnie krytykują ten Wasz wynalazek ile wlezie.
Po raz kolejny mogę Ci jedynie powiedzieć (na przykładzie tego co jest na FOW), że pewnie zamiast pliku próbujesz wstawić jako załącznik link do pliku z okładką (http://www.filipedia.republika.pl/ow_114.jpg) - a to nie przejdzie, bo nie do tego służy opcja 'Dodaj załącznik'.
Więc zamiast linku dodaj docelowy plik, i problemu nie będzie - jak widać poniżej:
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- Jatzoo
- Grossadmiral
- Tonaż: 2.353.000 BRT
- Dołączył(a): 22.08.02, 15:03
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Już niedługo ukaże się nowy, wrześniowy numer pisma Morze Statki i Okręty, a w nim ciekawie zapowiadający się artykuł Mieczysława Jastrzębskiego: U-Booty typu IX (cz. 1).
http://www.magnum-x.pl/index.php?option ... &Itemid=15
http://www.magnum-x.pl/index.php?Itemid=15
http://www.magnum-x.pl/index.php?option ... &Itemid=15
http://www.magnum-x.pl/index.php?Itemid=15
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Witam !
Nie omieszkamy wyposażyć się w ten egzemplarz - spodobało mi się to, że tobruk już w pierwszym zdaniu użył milej brzmiącego dla ucha określenia "podwodniaków", gdyż coraz częściej w różnych artykułach i opracowaniach spotyka się kretyńskie określenie "podwodników" we wszelakich odmianach tego słowa - widać teraz taka moda ...
Zatem - jeśli pierwsze zdanie jest "o.k", to pozostałość musi prezentować przyzwoity poziom
Nie omieszkamy wyposażyć się w ten egzemplarz - spodobało mi się to, że tobruk już w pierwszym zdaniu użył milej brzmiącego dla ucha określenia "podwodniaków", gdyż coraz częściej w różnych artykułach i opracowaniach spotyka się kretyńskie określenie "podwodników" we wszelakich odmianach tego słowa - widać teraz taka moda ...
Zatem - jeśli pierwsze zdanie jest "o.k", to pozostałość musi prezentować przyzwoity poziom
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.725.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Witam !
Już teraz polecam październikowy nr MSiO z kontynuacją artykułu o "dziewiątkach". W nim m. in. o systemie wentylacyjnym, bateriach akumulatorów i instlacji elektrycznej, systemie zanurzeniowym. Artykuł zawiera kopie oryginalnych zdjęć ze zbiorów w Cuxhaven oraz 6 schematów ukazujących romieszczenie różnorodnych instalacji na "dziewiątkach" z ich najważniejszymi elementami i podzespołami w obrębie poszczególnych pomieszczeń.
http://magnum-x.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2298&catid=5&Itemid=15
Już teraz polecam październikowy nr MSiO z kontynuacją artykułu o "dziewiątkach". W nim m. in. o systemie wentylacyjnym, bateriach akumulatorów i instlacji elektrycznej, systemie zanurzeniowym. Artykuł zawiera kopie oryginalnych zdjęć ze zbiorów w Cuxhaven oraz 6 schematów ukazujących romieszczenie różnorodnych instalacji na "dziewiątkach" z ich najważniejszymi elementami i podzespołami w obrębie poszczególnych pomieszczeń.
http://magnum-x.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2298&catid=5&Itemid=15
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.725.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
Re: Nowości i Zapowiedzi....
Pierwsza cześć artykułu o U-Bootach typu IX to naprawdę kawał dobrej roboty, dlatego z niecierpliwością czekam, kiedy będę mógł się zapoznać z częścią drugą.
Ja pozwolę sobie odnieść się do jednego fragmentu tekstu, opisującego konstrukcję głównych silników elekrycznych:
Zmiana pozycji stojanów względem siebie skutkująca zmianą pola elektromagnetycznego nie miała na celu zmiany obrotów lub momentu obrotowego silnika - po prostu był one zbyt małe, aby miały praktyczne znaczenie. Pozatym nie wyobrażam sobie (ani też nie spoktałem się nigdzie z opisem takiej praktyki), aby po wydaniu rozkazu włączenia najwyższych obrotów - po odpowiednim podłączeniu baterii i uzwojeń silników przy pomocy przełączników tablic sterujących - obsada przedziału silników elektrycznych, przy pomocy korb obracała jeszcze stojany.
Prawdziwe przeznaczenie "obrotowych" stojanów było inne.
Po rozpoczęciu wojny Niemcy zaczeli staranniej przyglądać się problemowi wyciszenia okrętów podwodnych. W ramach Agru-Front przeprowadzano sprawdzano stopień wyciszenia okrętów. Wyglądało to w ten sposób (na przykładzie okrętu U660), że okręt udawał się do Rönne (na Bornholmie), gdzie znajdowała się jednostka, wyposażona w odpowiedni sprzęt. Po ustaleniu programu prób wypływał w eskorcie małego patrolowca (którego zadaniem było zapewnienie, że w okolicy nie będą pływały żadne inne jednostki) kilka mil w morze. Następnie U-Boot zanurzał się, kładł na dnie a załoga uruchamiała kolejno przeróżne mechanizmy, wykonywał trymowanie (przy użyciu pompy oraz sprężonego powietrza), używała systemu rozgłoszeniowego do przekazywania rozkazów. Następnie okręt podnosił się z dna, i przeprowadzano próby głośności silników elektrycznych przy róznych prędkościach. W trakcie prób, załoga komunikowała się z jednostką nasłuchową w Rönne przy pomocy telegrafu podwodnego - U.T. - Unterwasser Telegraphie (co ciekawe, wygląda na to, że było to najczęstszy, jeżeli nie jedyny sposób wykorzystania tego urządzenia, nie spotkałem się z innymi sytuacjami, w których używano by tego urządzenia). Wyniki prób były oczywiście zapisywane a następnie - jeżeli to konieczne - usuwano przyczyny zbyt głośnego działania odpowiednich mechanizmów.
Z biegiem czasu okazało się, że po odpowiednim wyciszeniu urządzeń pomocniczych okrętu (głównie przez powszechne użycie elastycznych mocowań, podkładek itp. elementów tłumiących drania), przy niskich prędkościach obrotowych śrub napędowych (do około 200 obr/min), dominującym dźwiękiem stawał się hałas silników elektrycznych. Podjęto więc próby jego usunięcia. Najbardziej oczywisty i prosty sposób - włożenie kilkucentymetrowej grubości podkładek z gumy pomiędzy fundementy silników a silniki nie przyniosło rezulatów. Po dłuższych badaniach okazało się, że hałas był powodowany przez płyty kadłuba, które drgały w wyniku sprzężenia magnetycznego pomiedzy silnikiem a kadłubem. Skutecznym środkiem zaradczym zmniejszającym sprzężenie była zmiana konfiguracji pola magnetycznego silnika, która odbywała się właśnie poprzez obracanie stojanów podwójnego silnika elektrycznego.
Stojany były obracane poprzez przekładnie ślimakowe obracane wałami umieszczonymi w górnej części silników.
Wały przekładni ślimakowej obracającej stojany widoczne są na poniższych zdjęciach oraz rysunku:
(rysunek autorstwa Simona Morrisa)
Ja pozwolę sobie odnieść się do jednego fragmentu tekstu, opisującego konstrukcję głównych silników elekrycznych:
Uzwojenia stojana zamocowane były w obrotowej obudowie, co pozwalało na zmianę położenia uzwojeń jednego stojana względem drugiego. Efektem tego była zmiana pola elektromagnetycznego i tym samym obrotów i momentu obrotowego silnika - wraz ze wzrostem obrotów malał moment obrotowy i odwrotnie.
Zmiana pozycji stojanów względem siebie skutkująca zmianą pola elektromagnetycznego nie miała na celu zmiany obrotów lub momentu obrotowego silnika - po prostu był one zbyt małe, aby miały praktyczne znaczenie. Pozatym nie wyobrażam sobie (ani też nie spoktałem się nigdzie z opisem takiej praktyki), aby po wydaniu rozkazu włączenia najwyższych obrotów - po odpowiednim podłączeniu baterii i uzwojeń silników przy pomocy przełączników tablic sterujących - obsada przedziału silników elektrycznych, przy pomocy korb obracała jeszcze stojany.
Prawdziwe przeznaczenie "obrotowych" stojanów było inne.
Po rozpoczęciu wojny Niemcy zaczeli staranniej przyglądać się problemowi wyciszenia okrętów podwodnych. W ramach Agru-Front przeprowadzano sprawdzano stopień wyciszenia okrętów. Wyglądało to w ten sposób (na przykładzie okrętu U660), że okręt udawał się do Rönne (na Bornholmie), gdzie znajdowała się jednostka, wyposażona w odpowiedni sprzęt. Po ustaleniu programu prób wypływał w eskorcie małego patrolowca (którego zadaniem było zapewnienie, że w okolicy nie będą pływały żadne inne jednostki) kilka mil w morze. Następnie U-Boot zanurzał się, kładł na dnie a załoga uruchamiała kolejno przeróżne mechanizmy, wykonywał trymowanie (przy użyciu pompy oraz sprężonego powietrza), używała systemu rozgłoszeniowego do przekazywania rozkazów. Następnie okręt podnosił się z dna, i przeprowadzano próby głośności silników elektrycznych przy róznych prędkościach. W trakcie prób, załoga komunikowała się z jednostką nasłuchową w Rönne przy pomocy telegrafu podwodnego - U.T. - Unterwasser Telegraphie (co ciekawe, wygląda na to, że było to najczęstszy, jeżeli nie jedyny sposób wykorzystania tego urządzenia, nie spotkałem się z innymi sytuacjami, w których używano by tego urządzenia). Wyniki prób były oczywiście zapisywane a następnie - jeżeli to konieczne - usuwano przyczyny zbyt głośnego działania odpowiednich mechanizmów.
Z biegiem czasu okazało się, że po odpowiednim wyciszeniu urządzeń pomocniczych okrętu (głównie przez powszechne użycie elastycznych mocowań, podkładek itp. elementów tłumiących drania), przy niskich prędkościach obrotowych śrub napędowych (do około 200 obr/min), dominującym dźwiękiem stawał się hałas silników elektrycznych. Podjęto więc próby jego usunięcia. Najbardziej oczywisty i prosty sposób - włożenie kilkucentymetrowej grubości podkładek z gumy pomiędzy fundementy silników a silniki nie przyniosło rezulatów. Po dłuższych badaniach okazało się, że hałas był powodowany przez płyty kadłuba, które drgały w wyniku sprzężenia magnetycznego pomiedzy silnikiem a kadłubem. Skutecznym środkiem zaradczym zmniejszającym sprzężenie była zmiana konfiguracji pola magnetycznego silnika, która odbywała się właśnie poprzez obracanie stojanów podwójnego silnika elektrycznego.
Stojany były obracane poprzez przekładnie ślimakowe obracane wałami umieszczonymi w górnej części silników.
Wały przekładni ślimakowej obracającej stojany widoczne są na poniższych zdjęciach oraz rysunku:
(rysunek autorstwa Simona Morrisa)
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości