1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-4 Typ IIA

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 8 • Strona 1 z 1

U-4 Typ IIA

Postprzez Grom » 30.10.05, 12:53

Stocznia - Deutsche Werke, Kiel
Stępka położona 11.02.1935
Wodowany - 31.07.1935
Przyjęty do służby - 17.08.1935
Poczta polowa nr. M 13 167
Wycofany ze służby - 01.08.1944
Przebieg służby okrętu:

08.1935 - 06.1940 Flotylla Szkolna Okretów Podwodnych w Neustadt
07.1940 - 07.1944 XXI Flotylla U-bootów Pillau
Dowódcy okrętu:
17.08.35 - 29.09.37 Hannes Weingärtner
30.09.37 - 28.10.38 Hans-Wilhelm von Dresky
29.10.38 - 16.01.40 Harro von Klot-Heydenfeldt
17.01.40 - 07.06.40 Hans-Peter Hinsch
08.06.40 - 28.07.40 Heinz-Otto Schultze
29.07.40 - 02.02.41 Hans-Jürgen Zetzsche
03.02.41 - 08.12.41 Hinrich Oscar Bernbeck
09.12.41 - 15.06.42 Wolfgang Leimkühler
16.06.42 - 23.01.43 Friedrich-Wilhelm Marienfeld
24.01.43 - 31.05.43 Joachim Düppe
01.06.43 - 22.08.43 Paul Sander
23.08.43 - 05.44 Herbert Mumm
05.44 - 09.07.44 Hubert Rieger
Zatopień :
statki - 3 (5133 t.)
okręty podowdne -1 (1090 t.)
Odbytych patroli bojowych - 4
Patrol 04.09.1939 - 14.09.1939
Opuśił Wilhelmshaven by operować w części zachodniej Cieśniny Skarreak przeciwko okrętom podwodnym RN. Powrót z patrolu bojowego w d niu 14.09.1939
Patrol 19.09.1939 - 29.09.1939
Opuścił Wilhelmshaven by operować na wodach terytorialnych Norwegii w Cieśninie Skagerrak. 22.09.1939 zgodnie z prawem pryzowym, na południe od miejscowości Arendal, zatrzymał statek SS Marti (Fi - 2262 t.). Jednostak została zatopiona przez podłożenie ładunków wybuchowych. W dniu 23.09.1939 w podobny sposób został zatopiony statek SS Walma (Fi 1361t.). W dniu 24.09.1939 U-4 storpedował i zatopił statek SS Gertrud Bratt (Sw 1510t.). Powrót z patrolu datowany na 29.09.1939 do portu Kilonia
Patrol 16.03.1940 - 29.03.1940
Okręt wypłynął z Kilonii, by operować na zachód od Cieśniny Skagerrak przeciwko brytyjskim okrętom podwodny, których zidentyfikowano 14 w tamtym rejonie. W tym czsie Niemcy oczekiwały lądowania sił brytyjskich w Norwegii, planując jednocześnie okupację Danii i Norwegii. Po kilku dniach tak jak w przypadku U-1, U-2, i U-3 okręt został skierowany do Egersundu, ze względu na raporty o operujących tam okrętach brytyjskich. U-3 wszedł w kontakt wzrokowy z krążownikiem bez eskorty. Akcji ofensywnych nie podjęto. U-4 odwołano z patrolu. Wszedł do portu Wilhelmshaven w dniu 29.03.1940.
Patrol 04.04.1940 - 14.04.1940
Wyszedł z portu Wilhelmshaven nu wziąć udział w operacji "Hartmut", osłony lądujących sił niemieckich w Norwegii. Zalakowane rozkazy dotyczące udziału U-4 w tej operacji zostałe otwarte dnia 06.04.1940. Okręt został przydzielony do 4 Grupy Okrętów Podwodnych, a jego pozycja została wyznaczona w okolicach portu Stavanger. RN planowało akcje zaminowania Skudenes, dlatego okręty z Wilhelmshaven przeszukiwały rejon. Dnia 09.04.1940 okręt podwodny RN HMS Thistle nieskutecznie zaatakował U-4. W dniu 10.04.1940 U-4 storpedował okręt podowdny RN. Raporty RN z tej operacji potwierdzają, że HMS Thistle nie powrócił z patrolu w rejonie Stavanger, a ostatni meldunek wysłał w dniu 09.04.1940. U-4 został odowłany z udziału w operacji i wszedł do portu dnia 14.04.1940.
Po tym patrolu U-3 powrócił do zadań szkolnych. W lipcu 1940 okręt skierowano do XXI Flotylli Szkolnej w Pillau, gdzie służył do 01.08.1944 kiedy to został wycofany ze służby. (1)

Przypisy:
Weług książki Kennetha Wynna: "Uboat operations of the second world war" "Volume1: Carrer histories, U1-U-510, wyd. Caxton Editions, London 2003. U-3 został wycofany ze służby i pozostał w Pillau(Piława/Baltijsk). Według książki Petera Sharpa - "U-boat fact file. Detailed Service Histories of the Submarines Operated by the Kriegsmarine 1935-1945, wyd. Midland Publishing Ltd. Leicester 1998. U-4 został wycofany ze służby 01.08.1944 w Gdyni, a następnie złomowany w 1945 roku. Według strony http://www.ubootwaffe.net - ubootwaffe.net & u-boat.info : U-Boat and Kriegsmarine History U-4 został wycofany ze służby 01.08.1944 w Gdyni, a następnie służył jako podręczny magazyn części zamiennych przez okres 1945 roku. Ostatecznie został przechwycony przez Rosjan w dniu 29.03.1945.
Stocznia - Deutsche Werke, Kiel
Stępka położona 11.02.1935
Wodowany - 31.07.1935
Przyjęty do służby - 17.08.1935
Poczta polowa nr. M 13 167
Wycofany ze służby - 01.08.1944
Przebieg służby okrętu:

08.1935 - 06.1940 Flotylla Szkolna Okretów Podwodnych w Neustadt
07.1940 - 07.1944 XXI Flotylla U-bootów Pillau
Dowódcy okrętu:
17.08.35 - 29.09.37 Hannes Weingärtner
30.09.37 - 28.10.38 Hans-Wilhelm von Dresky
29.10.38 - 16.01.40 Harro von Klot-Heydenfeldt
17.01.40 - 07.06.40 Hans-Peter Hinsch
08.06.40 - 28.07.40 Heinz-Otto Schultze
29.07.40 - 02.02.41 Hans-Jürgen Zetzsche
03.02.41 - 08.12.41 Hinrich Oscar Bernbeck
09.12.41 - 15.06.42 Wolfgang Leimkühler
16.06.42 - 23.01.43 Friedrich-Wilhelm Marienfeld
24.01.43 - 31.05.43 Joachim Düppe
01.06.43 - 22.08.43 Paul Sander
23.08.43 - 05.44 Herbert Mumm
05.44 - 09.07.44 Hubert Rieger
Zatopień :
statki - 3 (5133 t.)
okręty podowdne -1 (1090 t.)
Odbytych patroli bojowych - 4
Patrol 04.09.1939 - 14.09.1939
Opuśił Wilhelmshaven by operować w części zachodniej Cieśniny Skarreak przeciwko okrętom podwodnym RN. Powrót z patrolu bojowego w d niu 14.09.1939
Patrol 19.09.1939 - 29.09.1939
Opuścił Wilhelmshaven by operować na wodach terytorialnych Norwegii w Cieśninie Skagerrak. 22.09.1939 zgodnie z prawem pryzowym, na południe od miejscowości Arendal, zatrzymał statek SS Marti (Fi - 2262 t.). Jednostak została zatopiona przez podłożenie ładunków wybuchowych. W dniu 23.09.1939 w podobny sposób został zatopiony statek SS Walma (Fi 1361t.). W dniu 24.09.1939 U-4 storpedował i zatopił statek SS Gertrud Bratt (Sw 1510t.). Powrót z patrolu datowany na 29.09.1939 do portu Kilonia
Patrol 16.03.1940 - 29.03.1940
Okręt wypłynął z Kilonii, by operować na zachód od Cieśniny Skagerrak przeciwko brytyjskim okrętom podwodny, których zidentyfikowano 14 w tamtym rejonie. W tym czsie Niemcy oczekiwały lądowania sił brytyjskich w Norwegii, planując jednocześnie okupację Danii i Norwegii. Po kilku dniach tak jak w przypadku U-1, U-2, i U-3 okręt został skierowany do Egersundu, ze względu na raporty o operujących tam okrętach brytyjskich. U-3 wszedł w kontakt wzrokowy z krążownikiem bez eskorty. Akcji ofensywnych nie podjęto. U-4 odwołano z patrolu. Wszedł do portu Wilhelmshaven w dniu 29.03.1940.
Patrol 04.04.1940 - 14.04.1940
Wyszedł z portu Wilhelmshaven nu wziąć udział w operacji "Hartmut", osłony lądujących sił niemieckich w Norwegii. Zalakowane rozkazy dotyczące udziału U-4 w tej operacji zostałe otwarte dnia 06.04.1940. Okręt został przydzielony do 4 Grupy Okrętów Podwodnych, a jego pozycja została wyznaczona w okolicach portu Stavanger. RN planowało akcje zaminowania Skudenes, dlatego okręty z Wilhelmshaven przeszukiwały rejon. Dnia 09.04.1940 okręt podwodny RN HMS Thistle nieskutecznie zaatakował U-4. W dniu 10.04.1940 U-4 storpedował okręt podowdny RN. Raporty RN z tej operacji potwierdzają, że HMS Thistle nie powrócił z patrolu w rejonie Stavanger, a ostatni meldunek wysłał w dniu 09.04.1940. U-4 został odowłany z udziału w operacji i wszedł do portu dnia 14.04.1940.
Po tym patrolu U-3 powrócił do zadań szkolnych. W lipcu 1940 okręt skierowano do XXI Flotylli Szkolnej w Pillau, gdzie służył do 01.08.1944 kiedy to został wycofany ze służby. (1)

Przypisy:
Weług książki Kennetha Wynna: "Uboat operations of the second world war" "Volume1: Carrer histories, U1-U-510, wyd. Caxton Editions, London 2003. U-3 został wycofany ze służby i pozostał w Pillau(Piława/Baltijsk). Według książki Petera Sharpa - "U-boat fact file. Detailed Service Histories of the Submarines Operated by the Kriegsmarine 1935-1945, wyd. Midland Publishing Ltd. Leicester 1998. U-4 został wycofany ze służby 01.08.1944 w Gdyni, a następnie złomowany w 1945 roku. Według strony http://www.ubootwaffe.net - ubootwaffe.net & u-boat.info : U-Boat and Kriegsmarine History U-4 został wycofany ze służby 01.08.1944 w Gdyni, a następnie służył jako podręczny magazyn części zamiennych przez okres 1945 roku. Ostatecznie został przechwycony przez Rosjan w dniu 29.03.1945.

Bibliografia:
Kenneth Wynn - "Uboat operations of the second world war" "Volume1: Carrer histories, U1-U-510, wyd. Caxton Editions, London 2003
Peter Sharpe - "U-boat fact file. Detailed Service Histories of the Submarines Operated by the Kriegsmarine 1935-1945, wyd. Midland Publishing Ltd. Leicester 1998
Internet - strona http://www.ubootwaffe.net - ubootwaffe.net & u-boat.info : U-Boat and Kriegsmarine History
Internet - strona http://www.uboat.net - The U-boat war 1939-1945
Grom
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 701.000 BRT

Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
Lokalizacja: Reading UK

U-4 Typ II A

Postprzez ObltzS » 30.10.05, 13:43

Witam !
Do postu kol. Goma chciałbym dołączyć trzy fotografie wykonane w basenie stoczni Deutsche Werke Kiel związane z U-4. Wykonano je pomiędzy okresem wodowania [31.07.1935] a wcieleniem do służby [17.08.1935] - fotografie te datowane sa na dzień 08.08.1935. Przedstawiają najprawdopodobniej [?! - mogę się mylić i proszę o ewentualne sprostowanie] wykonywaną próbę szczelności kadłuba - pokazują kadłub U-4 w kolejnych fazach tej próby [?!]. Pokazują zanurzony kadłub U-4 do połowy wysokości kiosku, a następnie poprzez węże tłoczone jest do wnętrza kadłuba sprężone powietrze, które w efekcie zmienia tzw. wyporność ujemną na wyporność dodatnią [powodującą wynurzenie się kadłuba U-Boota]. Inną nasuwającą się wersją - ale chyba mało prawdopodobną - byłoby zatonięcie kadłuba w basenie portowym, ale wówczas kadłub chyba nie pozostawałby w takiej pozycji, tj. na tzw. równej stępce.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Ostatnio edytowano 04.11.05, 17:06 przez ObltzS, łącznie edytowano 1 raz
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.665.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez Grom » 30.10.05, 15:03

Chciałem jednocześnie dodać, że U-4 okazał się najskuteczniejszym okrętem Typu II A. Pozostałe 2 czyli U-5 i U-6 juz wkrótce
Grom
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 701.000 BRT

Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
Lokalizacja: Reading UK

Postprzez Myszkin » 04.11.05, 11:49

Na załączonych zdjęciach U-4 po obu stronach pokładu przed i za kioskiem biegną dwa rzędy wystających...bloczków? klocków? Czy wiedzą może Koledzy cóż to jest?
Myszkin
Kapitän zur See
 
Tonaż: 956.000 BRT

Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa

U-4 Typ II A

Postprzez ObltzS » 04.11.05, 17:53

Witam !

Przedstawione zdjęcia pokazują, że owe "bloczki" i "klocki" jak określa je kol. Myszkin są rozłożone na pokładzie [po lewej i prawej burcie] za i przed kioskiem niezwykle równomiernie. Owa staranność [odległości oraz ilość tych przedmiotów] jest charakterystycznym elementem od pierwszej chwili rzucającym się w oczy i nie jest ona przypadkowa.
Jeśli moje poprzednie przypuszczenia są trafne [próba szczelności kadłuba] to najprawdopodobniej owe klocki to tzw. "prosiaki" czyli mówiąc inaczej balast okrętowy. Bloki tego balastu mają różnorodny kształt - są to najczęściej żeliwne odlewy w kształcie bloków lub kloców, o określonej wadze jednostkowej. Umieszczano je wewnątrz kadłuba okrętu [lub statku albo innej pływającej jednostki : kutry, holowniki, łodzie] w najniżej położonym punkcie kadłuba [w niektórych przypadkach jest to stępka, w niektórych zęzy] dla zrównoważenia konstrukcyjnego środka wyporu lub metacentrum. Te wszystkie zabiegi miały na celu to, aby kadłub okrętu [w stanie swobodnym, unoszący się na spokojnej wodzie] nie posiadał tzw. przegłębień w kierunku dziób - rufa oraz przechyłów na prawą [PB] lub lewą burtę [LB]. Każda jednostka pływająca ma wyznaczoną tzw. konstrukcyjną linę wodną [KLW, linia ta określana jest także jako wodnica konstrukcyjna WK], która określa przecięcie powierzchni kadłuba poziomą płaszczyzną na wysokości zanurzenia konstrukcyjnego [oznaczenie zanurzenia : T].

Prawdopodobnie kadłub w czasie tych prób szczelności był pusty : nie zatankowano paliwa ani wody, smarów stałych, olejów smarnych, torped, żywności, amunicji, wyposażenia osobistego załogi itp. materiałów, które w sumie dają spory ładunek o wadze kilkunastu ton. Przypomnieć wypada, że dla typu II A ładunek samego paliwa wynosił 12 ton. Być może do tych prób, kadłub [okręt] był za lekki i cały czas posiadałby tzw. pływalność dodatnią nawet po zalaniu zbiorników balastowych, czyli nie chciałby się zanurzyć. Prawdopodobnie owe "prosiaki" miały symulować przynajmniej w części wagę tzw. uzbrojonego kadłuba, czyli tych materiałów, które wymieniłem wyżej, aby uzyskać efekt tzw. pływalności ujemnej - kadłuba zanurza się na określoną głębokość [jak pokazują zdjęcia w warunkach basenu stoczniowego jest to zaledwie może 3 do 4 metrów, ale wystarczająco do odbycia próby], ale zanurzony okręt nie tonie i nadal pozostaje stabilny bez niepożądanych niekorzystnych efektów przegłębienia lub przechyłów.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.665.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez Brodołak » 30.01.06, 11:41

Witam oto fotka U-4 prawdopodobnie przed pierwszym zanurzeniem :P
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.768.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Postprzez Myszkin » 07.02.06, 16:52

Dorzucam się:

na pokładzie U-4, okres przedwojenny:
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Myszkin
Kapitän zur See
 
Tonaż: 956.000 BRT

Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa

U 4

Postprzez Glasisch » 23.10.10, 17:08

U 4
Budowa rozpoczęta: 11 lutego 1935 r. jako numer stoczniowy 239, wodowany: 31 lipca 1935 r., ukończony: 17 sierpnia 1935 r. Stocznia: Deutsche Werke w Kilonii.

Po zakończeniu budowy został przydzielony do Szkolnej Flotylli w Neustadt, a pierwszym dowódcą został por. Hannes Weingärtner. Od września 1935 r. jednostka została przydzielona do Szkoły Zwalczania Okrętów Podwodnych, gdzie uczestniczyła w doskonaleniu umiejętności hydroakustyków. We wrześniu 1937 r. doszło do zmiany na stanowisku dowódcy, które objął kpt. Hans ? Wilhelm von Dresky.
Po rozpoczęciu działań wojennych w dniu 1 września 1939 r. okręt był wykorzystywany jako jednostka szkolna, chociaż był w pełni gotowy do wyjścia na patrol bojowy.

Pierwszy patrol.

4 września 1939 r. wypłynął z Wilhelmshaven pod dowództwem por. mar. Harro von Klot ? Heydenfelda (dowodził od października 1938 r.) na patrolowanie Morza Północnego i zwalczania brytyjskich okrętów podwodnych. Powrót do portu wyjścia nastąpił 14 września 1939 r.

Drugi patrol.

19 września 1939 r. wypłynął z portu z zadaniem patrolowania Skagerraku. 22 września o godz. 23.00 w odległości 5 Mm na południe od Arendal (Norwegia) zatrzymał i zatopił po założeniu ładunków wybuchowych fiński transportowiec s/s Martii Ragnar (2 262 BRT). Następnego dnia o godz. 11.20 na pozycji 580 15? N i 110 E (rejon Smögen, Norwegia) natrafił na kolejny fiński transportowiec s/s Walma (1 361 BRT), który po skontrolowaniu został zatopiony również ładunkami wybuchowymi. 24 września natrafiono o godz. 10.37 na szwedzki transportowiec s/s Gertrud Bratt (1 510 BRT), który został storpedowany i zatopiony na pozycji 580 40? N i 090 52? E (na południe od Ris?r). Po odniesieniu tych sukcesów U 4 29 września 1939 r. zawinął do Kilonii. W styczniu 1940 r. dotychczasowy dowódca opuścił okręt, a jego obowiązki przejął por. Hans ? Peter Hinsch.

Trzeci patrol.
16 marca 1940 r. okręt opuścił Kilonię z zadaniem zwalczania w zachodniej części Skagerraku alianckich okrętów podwodnych. W tym czasie obawiano się alianckiego lądowania w Norwegii jednocześnie przygotowując się do własnej inwazji na ten kraj i Danię. Po kilku dniach od opuszczenia portu jednostka została skierowana w rejon Lindesnes, gdzie miano nadzieję na przechwycenie alianckich okrętów meldowanych w rejonie Egersundu. Na nowym obszarze zaobserwowano krążownik w eskorcie niszczycieli, ale nie przeprowadzono ataku w obawie przed ujawnieniem własnych zamierzeń i floty inwazyjnej w rejonie norweskich wybrzeży. Po zakończonym patrolu okręt podwodny 29 marca 1940 r. zawinął do Wilhelmshaven.

Czwarty patrol.
4 kwietnia 1940 r. U 4 wypłynął w morze z rozkazem wzięcia udziału w operacji Hartmut. Jednak usterka techniczna zmusiła jednostkę do powrotu do bazy gdzie dokonano pospiesznych napraw. Ponowne wyjście w morze nastąpiło 6 kwietnia. W tym czasie wszystkie będące do dyspozycji operacyjnej U?booty zostały skierowane w rejon norweskiego wybrzeża, gdzie miały od 9 kwietnia atakować alianckie jednostki i wspierać własne oddziały wysadzone na ląd w ramach inwazji. U 4 otrzymał przydział do 4 Grupy U?bootów, które operowały w rejonie Stavanger. Zgodnie z danymi uzyskanymi przez wywiad dowiedziano się o zaplanowanej operacji zaminowania rejonu Skudenes. Tego samego dnia o godz. 16.04 został zaatakowany na pozycji 590 N i 050 10? E sześcioma niecelnymi torpedami przez brytyjski okręt podwodny Thistle (dow. kmdr por. W. F. Haselfoot). Niejako w odpowiedzi następnego dnia o godz. 2.13 na północ od Skudenes storpedował i zatopił swego niedawnego przeciwnika - brytyjski okręt podwodny Thistle (1 090 t std). W połowie miesiąca postanowiono skierować jednostkę do zadań szkolnych. 14 kwietnia U 4 powrócił do portu wyjścia.

Okręt do końca II wojny światowej nie wyszedł już na żaden patrol bojowy. W połowie czerwca dotychczasowy dowódca przekazał swoje obowiązki por. Heinzowi ? Otto Schultzemu. W dniu 1 lipca 1940 r. został przydzielony do 21 Flotylli Okrętów Podwodnych w Piławie. Tego samego dnia okręt opuścił dotychczasowy dowódca, a jego miejsce zajął por. Hans ? Jürgen Zetzsche, który pełnił swe obowiązki do lutego 1941 r. W okresie przynależności do 21 Flotylli kolejnymi dowódcami byli:
- luty 1941 r. ? grudzień 1941 r. por. Hinrich ? Oscar Bernbeck
- grudzień 1941 r. ? czerwiec 1942 r. por. Wolfgang Leimkühler
- czerwiec 1942 ? styczeń 1943 r. por. Friedrich ? Wilhelm Marienfeld
- styczeń 1943 r. ? maj 1943 r. ppor. Joachim Düppe
- maj 1943 r. ? sierpień 1943 r. por. Paul Sander
- sierpień 1943 r. ? maj 1944 r. por. Herbert Mumm
- maj 1944 r. ? lipiec 1944 r. ppor. Eberhard Rieger.
1 sierpnia 1944 r. okręt został wycofany z czynnej służby w Piławie. Złomowany na miejscu na przełomie 1944/45; części wyposażenia wykorzystano jako pomoce naukowe lub części zamienne dla pozostałych okrętów. Istnieje również informacja, że okręt wpadł (nie wiadomo w jakim stanie) w dniu 29.03.1945 w ręce wkraczających do Piławy Rosjan, którzy go pocięli na złom.

Glasisch
Leutnant zur See
 
Tonaż: 191.000 BRT

Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
Lokalizacja: Bytom


Posty: 8 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ II



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości