1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-2 Typ IIA

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 12 • Strona 1 z 1

U-2 Typ IIA

Postprzez Grom » 16.10.05, 15:35

Stocznia - Deutshce Werke w Kilonii
Stępka położona - 11.02.1935
Wodowanie - 01.07.1935
Przyjęty do służby - 25.07.1935
Poczta polowa Nr. M 27 610

Służba okrętu:

07.1935 - 06.1940 Flotylla Szkolna w Neustadt (sb/fb)
06.1940-08.04.1944 21 Flotylla U-bootów w Pilawie(sb)

Kolejni dowódcy okrętu:(1)
KL. Helmut Rosenbaum - 03.1939 - 06.1940
OL. Hans Heidtman 07.1940 - 08.1940
KL. Georg von Wilamowitz-Moellendorf - 08.1940 - 10.1941
LT. Karl Kolzer - 10.1941 - 05.1942
OL. Werner Schwaff - 05.1942 - 11.1942
OL. Helmut Herglotz - 11.1942. - 12.1943
OL. Wolfgang Schwarzkopf - 12.1943 - 08.04.1944

Po przyjeciu do służby okręt został włączony w skład Szkolnej Flotylli U-bootów w Neustadt. We wrześniu 1935 r. okręt służył w szkole ASW. W chwili wybuchu wojny U-2 był okrętem szkoleniowym i nie wykonywał misji bojowych, aż do marca 1940

Patrole: 2
Zatopienia: 0

1. 15.03.1940 U-2 wypłynął z Kilonii by operować na zachód od Skagerraku przeciwko brytyjskim okrętom podwodnym. 14 jednostek brytyjskich zostało zidentyfikowanych przez załogę U-2, Po kilku dniach okręt odwołano z akwenu i zmieniono rejon patrolowania na wody przy Lindesnes. Stało się tak jak w przypadku U-1, który operował na tym samym akwenie na skutek raportów o brytyjskim krążowniku, ktory został dotrzeżony w okolicach Egesundu. Tak jak w przypadku U-1 okręt nie podjął, żadnych działań by ukryć zamiary Niemiec przed inwazja Norwegii. Powrót z patrolu bojowego do Wilhelmshaven 29.03.1940

2. 04.04.1940 U-2 opuścił Wilhelmshaven by wziąć udział w operacji osłony niemieckich sił inwazyjnych zmierzających do Norwegii pod kryptonimem "Hartmut" . U-2 otrzymał rozkazy współdziałania z 8 Grupą Okrętów Podwodnych, operującą w okolicach Lindesnes. Od rana 09.04.1940 roku okręty tej grupy były zobowiązane atakować każdy brytyjski okręt lub statek poruszający się po wodach Morza Norweskiego, kontaktu z żadnym celem nie udało się ustalić. U-2 został wkrótce odwołany ze służby bojowej i rzucił cumy w Wilhelmshaven dnia 15.04.1940.

U-2 nie odbył żadnego patrolu bojowego więcej. W dniu 01.07.1940 roku okręt został przesunięty do 21 Flotylli Szkoleniowej w Piławie.

W dniu 08.04.1944 roku podczas wykonywania ćwiczeń U-2 doszło do kolizji ze statkiem rybackim "Heinrich Fose"(2), a następnie zatonął.
W wypadku zginęło 17 marynarzy, a 18 udało się przeżyć.

Przypisy:
(1) - Według książki "U-boat Fact File. Detailed Service Histories of the Submarines Operated by the Kriegsmarine 1935-1945" autorstwa Peter Sharpe. Okręt był dowodzony przed wybuchem wojny przez następujących dowódców:
KL. Herman Michahelies - 07.1935 -09.1936
FK. Heinrich Liebe - 10.1936 - 01.1938
KK. Herbert Schultze - 01.1938 - 03.1939
(2) - Według uboat.net był to trawler o nazwie "Helmi Sohle"

Objaśnienia skrótów
sb - schulboot (okręt szkolny)
fb - frontboot (okręt bojowy)
ASW - antisubmarine warefare (taktyka zwalczania okrętów podwodnych)
skróty stopni wojskowych.
KK - Korvettekapitan zur See
KL - Kapitanleutnant zur See
FK - Fregattenkapitan zur See
OL - Oberleutnant zur See
LT - Leutnant zur See
Materiały:
1. Kenneth Wynn "Uboat operations of teh second world war" "Volume 1: Career Histories, U1-U510"
2. Peter Sharpe ""U-boat Fact File. Detailed Service Histories of the Submarines Operated by the Kriegsmarine 1935-1945"

Lista poległych:

1.Alberg Horst
2.Albrecht Georg
3.Appenroth Lothar
4.Baghorn Gerhard
5.Bäsler Siegfried
6.Bauer Heinrich
7.Beinhauer Paul
8.Derr Berthold-Friedrich
9.Geschke Waldemar
10.Goldhammer Manfred-Erich
11.Herfurth Herbert-Richard
12.Hungeling Gerhard-Bernhard
13.Icke Heinz
14.Ksiesyk Richard
15.Meth Franz
16.Schmidt Joachim
Ostatnio edytowano 21.10.05, 00:16 przez Grom, łącznie edytowano 3 razy
Grom
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 701.000 BRT

Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
Lokalizacja: Reading UK

Postprzez Glasisch » 16.10.05, 21:14

Witam,
chciałbym nadmienić, że oprócz nazw Helmi Söhle i Heinrich Fröse spotkać się można również z nazwą Hinrich Freese.
Okręt podwodny został podniesiony z dna i dokonał żywota w Piławie (Pillau) jako rezerwuar części zamiennych.
Nazwisko dowódcy do maja 1942 r. pisze się Kölzer, nie Kolzer (niestety tak się składa, że w źródłach angielskojęzycznych na próżno szukać czasami charakterystycznych dla j. niemieckiego przegłosów (tzw. Umlauty; ä, ö, ü). Stąd pewnie brak kropek nad stopniami: Kapitänleutnant, Korvettenkapitän, Kapitän zur See.

Pozdrowienia
Glasisch
Leutnant zur See
 
Tonaż: 191.000 BRT

Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
Lokalizacja: Bytom

Postprzez Grom » 16.10.05, 21:24

Nazwisko dowódcy do maja 1942 r. pisze się Kölzer, nie Kolzer (niestety tak się składa, że w źródłach angielskojęzycznych na próżno szukać czasami charakterystycznych dla j. niemieckiego przegłosów

Bynajmniej.
Chodzi o kodowanie znaków mojego komputera, który nie rozróżnia niemieckich czcionek lokalnych, przy kopiowaniu o - umlaut z dokumentu do dokumentu pojawia się ono jako zwykłe o. To samo tyczy się stopni, dlatego między innymi proponowałem wprowadzenie skrótów tak by nie było niejasności o co chodzi, oraz by nie klepac wciaz tego samego jako wyjasnienia skrótów, ponieważ nie każdy czyta po niemiecku lub angielsku. Myślę, że nazwa Heinrich Frose i Hinrich Freese to to samo tylko drugie jest zangielszczone. Taki wpis figuruje w książce Petera Sharpa. W każdym razie dzięki za uwagi postaram się coś wymyślić z tym kodowaniem.
Grom
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 701.000 BRT

Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
Lokalizacja: Reading UK

U-2 typ IIA

Postprzez ObltzS » 25.10.05, 21:08

Witam !
Do opisu Kol. Groma chciałbym dołączyć dwie fotografie tematycznie nawiązujące do opisywanego U-Boota U-2. Pierwsza z nich przedstawia U-2 na podporach stępkowych w suchym doku w stoczni Deutsche Werke AG Kiel. Sylwetki ludzi na pokładzie [może załoga, może pracownicy stoczni] pokazują skalę okrętu - to były rzeczywiście jedne z najmniejszych jednostek U-Bootwaffe. Ponieważ zdjęcie nie posiada daty wykonania [duże prawdopodobieństwo, że wykonano je przed 1939 r] trudno określić, czy przedstawia moment wodowania czy też np. przegląd techniczny. Pewną podpowiedzią może być widoczna na flagsztoku rufowym bandera, czyli jest to okres już po wcieleniu U-Boota do służby [po 25.07.1935] - okręty, jeszcze w fazie ostatnich prac stoczniowych ale jeszcze nie przekazane marynarce nie miały chyba prawa podnoszenia bandery.

Druga fotorgafia przedstawia jednego z kolejnych dowódców U-2 ObltzS Hansa Ottona Joachima Heinricha Heidtmanna, który dowodził tym U-Bootem tylko przez jeden miesiąc od lipca do sierpnia 1940 r. [ur. 08.08.1914 w Bahnhof, zm. 05.04.1976, data wstąienia do Reichsmarine 1934, zmiana nazwy na Kriegsmarine nastąpiła w 1935 r.]
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.675.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Godła U-2

Postprzez Brodołak » 26.01.06, 18:20

Witam oto godła jakie posiadał U-2
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.768.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Postprzez Brodołak » 29.01.06, 14:51

Witam oto obrazek przedstawiający U 2,U6, U 3 i U 4 w porcie. :P
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.768.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Postprzez Myszkin » 07.02.06, 16:43

Witam,

zamieszczam kilka fotek U-2 i jego załogi z okresu przedowjennego:

1) Kptlt Heinrich Liebe
2) w czasie przechodzenia przez Kanał Kiloński 1937
3) w drodze na ćwiczenia 1938
4) MaschMt Wien, Eheleben i Rose, załoganci U-2 1937/1838
5) Mechanik Ziegenhagen i mat Wien, 1937
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Myszkin
Kapitän zur See
 
Tonaż: 956.000 BRT

Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa

Postprzez Myszkin » 07.02.06, 16:48

I jeszcze jedna fotka łamiąca limit 5 załączników przypadających na jeden post :wink:

U-2 wynurzenie!
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Myszkin
Kapitän zur See
 
Tonaż: 956.000 BRT

Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa

Postprzez Brodołak » 05.04.07, 16:13

W dniu 5 kwietnia 1940 roku U-2 został bezskutecznie zaatakowany na Morzu Północnym (pozycja 56,86;03'N, 06.86;35'E) przez brytyjski o.p. HMS Unity. Wystrzelone przez brytyjską jednostkę torpedy jednak minęły cel.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.768.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Postprzez Bob » 07.04.07, 19:08

U2 to mój ulubiony zespół :lol:

Wesołych Swiat i mokrego dyngusa
Bob
Bob
Leutnant zur See
 
Tonaż: 119.000 BRT

Dołączył(a): 09.10.06, 22:39
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój

Postprzez Grom » 08.04.07, 12:17

Bob napisał(a):U2 to mój ulubiony zespół :lol:

No tak. Tyle, że nazwa zespołu pochodzi od samolotów szpiegowskich USA, a nie okrętu podwodnego.
Grom
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 701.000 BRT

Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
Lokalizacja: Reading UK

U 2

Postprzez Glasisch » 23.10.10, 17:05

U 2
Budowa rozpoczęta: 11 lutego 1935 r. jako numer stoczniowy 237, wodowany: 1 lipca 1935 r., ukończony: 25 lipca 1935 r. Stocznia: Deutsche Werke w Kilonii.

Po zakończeniu budowy został przydzielony do Szkolnej Flotylli w Neustadt, a jego pierwszym dowódcą został por. Hermann Michahelles. Od września 1935 r. (lub 1 sierpnia ?) jednostka została przydzielona do Szkoły Zwalczania Okrętów Podwodnych, gdzie uczestniczyła w doskonaleniu umiejętności hydroakustyków. W październiku 1936 r. doszło do zmiany na stanowisku dowódcy, które objął kpt. Heinrich Liebe. Od stycznia 1938 stanowisko to piastował por. Herbert Schultze.
Po rozpoczęciu działań wojennych w dniu 1 września 1939 r. okręt był nadal wykorzystywany jako jednostka szkolna do marca 1940 r. Wtedy też został wysłany na pierwszy patrol bojowy.

Pierwszy patrol.

15 marca 1940 r. pod dowództwem por. mar. Helmutha Rosenbauma (dowodził od marca 1939) wypłyną z Kilonii z zadaniem zwalczania alianckich okrętów podwodnych operujących na zachód od Skagerraku i na północ od wyspy Terschelling. W tym czasie obawiano się alianckiego lądowania w Norwegii jednocześnie przygotowując się do własnej inwazji na ten kraj i Danię. Po kilku dniach od opuszczenia portu jednostka została skierowana w rejon Lindesnes, gdzie miano nadzieję na przechwycenie alianckich okrętów meldowanych w rejonie Egersundu. Na nowym obszarze zaobserwowano krążownik w eskorcie niszczycieli, ale nie przeprowadzono ataku w obawie przed ujawnieniem własnych zamierzeń i floty inwazyjnej w rejonie norweskich wybrzeży. Po zakończonym patrolu okręt podwodny 29 marca 1940 r. zawinął do Wilhelmshaven.

Drugi patrol.
4 kwietnia 1940 r. U 2 wypłynął w morze z rozkazem wzięcia udziału w operacji Hartmut. Następnego dnia o godz. 8.48 na pozycji 560 03? N i 060 35? E prawdopodobnie stał się celem czterech niecelnych torped wystrzelonych przez brytyjski okręt podwodny Unity (dow. kmdr por. J. F. B. Brown). W tym czasie wszystkie będące do dyspozycji operacyjnej U?booty zostały skierowane w rejon norweskiego wybrzeża, gdzie miały od 9 kwietnia atakować alianckie jednostki i wspierać własne wysadzone w ramach inwazji. U 2 otrzymał przydział do 8 Grupy U?bootów, które operowały w rejonie Lindesnes. Do zgrupowania dołączył rankiem 9 kwietnia, ale nie natrafił na żaden przejaw działalności nieprzyjaciela. 15 kwietnia 1940 r. powrócił do Wilhelmshaven, gdzie podjęto decyzję o ponownym skierowaniu jednostki do zadań szkolnych.

Okręt do końca II wojny światowej nie wyszedł już na żaden patrol bojowy. W dniu 1 lipca 1940 r. został przydzielony do 21 Flotylli Okrętów Podwodnych w Piławie (Pillau ? dzisiejszy Bałtijsk). Tego samego dnia okręt opuścił dotychczasowy dowódca, a jego miejsce zajął por. Hans Heidtmann, który pełnił swe obowiązki do sierpnia 1940 r. W czasie przynależności do 21 Flotylli kolejnymi dowódcami byli:
- sierpień 1940 r. ? październik 1941 r. kpt. Georg von Wilamowitz ? Moellendorf
- październik 1941 r. ? maj 1942 r. kpt. Karl Kölzer
- maj ? listopad 1942 r. por. Werner Schwaff
- listopad 1942 r. ? grudzień 1943 r. Helmut Herglotz
- grudzień 1943 r. ? 8 kwietnia 1944 r. por. Wolfgang Schwarzkopf.
Z niewyjaśnionych powodów w dniu 8 kwietnia 1944 o godz. 7.45 na zachód od piławskiej pławy nurtowej (na pozycji 54? 48´ N i 19? 55´ E) doszło do zderzenia U 2 z trawlerem rybackim HELMI SÖHLE . W wyniku wypadku okręt podwodny zatonął pociągając na dno siedemnastu marynarzy. Uratował się tylko jeden członek załogi. Po podniesieniu z dna, co nastąpiło następnego dnia, wrak dokonał swojego żywota w Piławie jako rezerwuar części zamiennych.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Glasisch
Leutnant zur See
 
Tonaż: 191.000 BRT

Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
Lokalizacja: Bytom


Posty: 12 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ II



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość