1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-257 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-257 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 09.11.09, 07:43

U-257 Typ VIIC

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 22
Zamówienie: 23.12.1939
Położenie stępki: 22.02.1941
Wodowanie: 19.11.1941
Wcielenie do służby: 14.01.1942
Numer pocztowy: M 23 394

Przebieg służby:
14.01.1942 - 30.09.1942 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.10.1942 - 24.02.1944 - 3 Flotylla U-bootów, La Pallice (okręt bojowy)
24.02.1944 - Zatopiony na północnym Atlantyku (pozycja 47.19N, 26.00W) bombami głębinowymi przez dwie fregaty kanadyjską HMCS Waskesiu i brytyjską HMS Nene.

Dowódcy:
14.01.1942 - 24.02.1944 - OL ~ KL Heinz Rahe

Liczba patroli: 6

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 257 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
15.01.1942 - 17.01.1943 - Vegesack - próby stoczniowe oraz zaopatrzenie okrętu.
21.01.1942 - 28.10.1942 - Kiel - próby morskie w ramach UAK Kiel (Unterseeboots - Abnahme - Kommando).
29.01.1942 - 05.02.1942 - Kiel/Kriegsmarinewerft - pobyt w doku usuwanie usterek.
06.02.1942 - 07.04.1942 - Kiel ? okres zalodzenia portu wykorzystany do poznania okrętu przez jego załogę oraz do stacjonarnych ćwiczeń w jego obsłudze.
08.04.1942 - 19.04.1942 - Kiel - kontynuacja prób morskich w ramach UAK Kiel.
20.04.1942 - 21.04.1942 - Kiel/Deutsche Werke - pobyt w doku usuwanie usterek.
26.04.1942 - 30.04.1942 - Danzig - Próby i ćwiczenia w ramach UAG 1 (Unterseeboots - Abmahme - Gruppe).
02.05.1942 - 03.05.1942 - R?nne/Borholm - próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
05.05.1942 - 07.05.1942 - Gotenhafen - próby wyrzutni torpedowych w ramach TEK.
08.05.1942 - 27.05.1942 - Hela - szkolenie mechaników okrętowych w ramach Agru ? Front.
28.05.1942 - 29.05.1942 - Danzig/Holmwerft - pobyt w doku usuwanie usterek.
30.05.1942 - 01.06.1942 - Hela - ćwiczenia na morzu w ramach Agru ? Front.
02.06.1942 - 07.06.1942 - Pillau ? ćwiczebne strzelanie torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
08.06.1942 - 25.06.1942 - Danzig/ Zatoka Gdańska - ćwiczenia teoretyczne, taktyczne oraz dalsze szkolenie załogi.
28.06.1942 - 07.08.1942 - Vegesack/Vulcan-Werft - przegląd stoczniowy okrętu.
12.08.1942 - 21.08.1942 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
23.08.19452 - 03.09.1942 - Kiel/Deutsche Werke - prace konserwatorskie ? malowanie burt etc..
04.09.1942 - 14.09.1942 - Kiel - przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.


Patrol 1 (15.09.1942 - 18.10.1942)
15.09. U 257 pod dowództwem Heinza Rahe razem z U 757 (typ VIIIC) wypłynął o godzinie 07:00 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na północnym Atlantyku. O godzinie 10:00 tego samego dnia oba okręty spotkały się z mającym pełnić rolę eskorty trałowcem M 1907, w towarzystwie którego obrały kurs na Duży Bełt. W dniu 16 września Heinz Rahe zawinął o godzinie 21:45 do bazy w Kristiansand, którą po uprzednim uzupełnieniu zapasu paliwa i wody opuścił następnego dnia o godzinie 10:30 w eskorcie trawlera z.o.p. UJ 1701. O godzinie 19:34 tego samego dnia dowódca U 257 przeprowadził w kwadracie marynarki AN 3196 trymowanie okrętu, podczas którego pojawiły się problemy ze sprzęgłem. O godzinie 20:50 okręt ponownie znalazł się na powierzchni obierając kurs prowadzący go do nakazanego rejonu operacyjnego. Następnego dnia o godzinie 04:15 w kwadracie marynarki AN 3141 doszło do poważnej awarii sprężarki Junkersa, która zmusiła Heinza Rahe do przerwania rejsu i obrania kursu na bazę w Bergen, gdzie przybył o godzinie 23:30. Podczas pobytu w stoczni oprócz naprawy sprężarki wyeliminowano także problemy ze sprzęgłem. W dniu 21 września U 257 opuścił o godzinie 15:30 bazę w Bergen eskortowany przez patrolowiec Tarantel, który zawrócił do bazy o godzinie 18:00. Trzy dni później 24 września okręt Heinza Rahe rozpoczął forsowanie patrolowanego przez aliantów akwenu położonego pomiędzy Wyspami Owczymi a Szetlandami. W dniu 26 września dowódca U 257 podobnie jak dowódcy U 569, U 410, U 253 i U 610 (wszystkie typ VIIC) otrzymał z BdU polecenie zajęcia pozycji w kwadracie marynarki AL 47. Następnego dnia Heinz Rahe otrzymał z dowództwa kolejne polecenie by wraz z dowódcami U 253, U 620, U 610, U 442, U 619, U 382, U 404, U 216, U 575, U 584, U 753 i U 254 (wszystkie typ VIIC) utworzyć rozciągnięte od kwadratu marynarki AK 6653 do AL 7894 zgrupowanie o nazwie Luchs. W dniu 2 października U 257 rozpoczął patrolowanie w kwadracie marynarki AK 2877. Następnego dnia radiostacja na okręcie Rahego odebrała o godzinie 12:39 meldunek U 610 o kontakcie w kwadracie marynarki AK 1796 z okrętami eskorty płynącymi w kierunku zachodnim, na który Heine Rahe zareagował wydaniem rozkazu zmiany kursu i udania się z najwyższą prędkością w rejon kontaktu. W dniu 5 października obsada wachty na pomoście U 257 dostrzegła o godzinie 14:56 w kwadracie marynarki AL 2582 smugę dymu pochodzącą prawdopodobnie z kominów meldowanych okrętów. Bliższej identyfikacji nie udało się jednak uzyskać gdyż o godzinie 15:36 okręt zmuszony był do wykonania alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem i pozostania pod powierzchnią do godziny 17:57. Tego samego dnia o godzinie 18:23 odebrano kolejny meldunek tym razem pochodzący z U 620 o kontakcie w kwadracie marynarki AL 2674 z konwojem HX-209. Godzinę później płynący w kierunku meldowanego konwoju U 257 został wykryty i zaatakowany przez nieprzyjacielski samolot zidentyfikowany jako typ Sunderland. Zrzucone przez nieprzyjacielską maszynę sześć bomb głębinowych obramowało U 257 podczas wykonywania przez niego manewru zanurzania na głębokość A+40 (120 metrów). Bliskie eksplozje bomb spowodowały poważne uszkodzenia m.in. silników elektrycznych, sprężarki Junkresa, manometrów oraz powstanie licznych przecieków m.in. w rejonie wydechu silników Diesla. O godzinie 22:48 poważnie uszkodzony okręt Heinza Rahe wynurzył się na powierzchnię. Po dokładnym zbadaniu rozmiaru uszkodzeń i zdaniu przez głównego mechanika raportu o możliwości ich naprawy na pełnym morzu dowódca U 257 następnego dnia o godzinie 22:18 podjął decyzję o przerwaniu patrolu. W dniu 13 października płynący w kierunku bazy okręt Heinza Rahe zmuszony był do wykonania alarmowego zanurzenia na głębokość A+30 (110 metrów) przed nadpływającym niszczycielem, który w pierwszym ataku zrzucił serię 6 niecelnych bomb głębinowych. O godzinie 05:20 U 257 zszedł na głębokość A+80 (160 metrów) a niedługo potem został obrzucony kolejną serią licząca od 6 do 8 bomb głębinowych, których eksplozje spowodowały powstanie dalszych uszkodzeń. Po odpłynięciu niszczyciela i odczekaniu pewnego czasu w zanurzeniu okręt o godzinie 11:05 ponownie znalazł się na powierzchni kontynuując marsz w kierunku bazy. W dniu 18 października U 257 spotkał się o godzinie 08:30 w kwadracie marynarki BF 9312 z przerywaczem zagród minowych oraz dwoma trałowcami typu M, w eskorcie których wpłynął o godzinie 17:20 do bazy w La Pallice, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (34 dni). Podczas patrolu przepłynięto ~ 4.826 mil morskich na powierzchni i 464 pod powierzchnią.

W trakcie pobytu w stoczni w La Pallice usunięto wszystkie powstałe na skutek obu ataków uszkodzenia, wyczyszczono wnętrze i pomalowano okręt wewnątrz jak i z zewnątrz.

Patrol 2 (07.12.1942 - 14.12.19142)
07.12. U 257 pod dowództwem Heinza Rahe wypłynął o godzinie 17:00 w eskorcie trałowców typu M z bazy w La Pallice, by zgodnie z rozkazem w zastępstwie za uszkodzony bliźniaczy U 258 (typ VIIC) sforsować cieśninę Gibraltarską by w oparciu o bazy we Włoszech i okupowanej Grecji atakować żeglugę w tamtejszym rejonie. Z powodu problemów technicznych (silny przeciek w rejonie pierścieni uszczelniających linię wałów), jaki i bólów żołądka oraz rozstroju nerwowego głównego mechanika Heinz Rahe dnia 11 grudnia podjął o godzinie 19:16 decyzję o przerwaniu patrolu i powrocie do bazy. W dniu 14.12. U257 spotkał się o godzinie 10:00 w kwadracie marynarki BF 9312 z U 620 i przerywaczem zagród minowych w towarzystwie których jeszcze tego samego dnia o godzinie 17:00 wpłynął do bazy w La Pallice kończąc trwający zaledwie tydzień patrol (7 dni). Podczas patrolu przepłynięto ~ 777 mil morskich na powierzchni i 254 pod powierzchnią.

Patrol 3 (22.12.1942 - 12.02.1943)
22.12. U 257 pod dowództwem Heinza Rahe wypłynął o godzinie 17:30 z bazy w La Pallice, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Pół godziny później okręt Heinza Rahe spotkał się z mającym towarzyszyć mu przez pewien czas przerywaczem zagród minowych i okrętami eskorty. O godzinie 20:00 do zespołu dołączył idący także na patrol U 571 (typ VIIC). Dwie godziny i czterdzieści pięć minut później przerywacz zagród minowych Spbr 21 (ex - Nestor) zawrócił do bazy. Następnego dnia o godzinie 04:25 w kwadracie marynarki BF 9131 od U 257 odłączyły się okręty eskorty oraz U 571. O godzinie 07:02 Heinz Rahe zanurzył swoją jednostkę, rozpoczynając podwodny marsz w kierunku rejonu operacyjnego, który trwał do godziny 19:05, kiedy to okręt znalazł się ponownie na powierzchni w celu naładowania baterii akumulatorów i przewentylowania wnętrza. W dniu 24 grudnia załoga U 257 zorganizowała skromnymi środkami dostępnymi na pokładzie pierwsze obchodzone na morzu święta Bożego Narodzenia. W dniu 28 grudnia Heinz Rahe podobnie jak dowódcy U 357, U 444, U 167 (typ IXC), U 384, U 525, U 563, U 404, U 333, U 706, U 71, U 441 otrzymał z BdU polecenie utworzenia do dnia 31 grudnia zgrupowania o nazwie Falke, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AL 4882 do AL 9785. Głównymi celami tego zgrupowania miały być konwoje ONS-158 i ONS-159 ale alianci wiedząc z przechwyconych i odszyfrowanych depesz o miejscu koncentracji nieprzyjacielskich okrętów podwodnych zmienili ich trasy tak, że te ominęły niebezpieczny rejon niezauważone. W dniu 31 grudnia o godzinie 13:50 Heinz Rahe zmuszony był do wykonania alarmowego zanurzenia w kwadracie marynarki AL 8589 przed nadlatującym nieprzyjacielskim samolotem, który zrzucił trzy niecelne bomby głębinowe. Po tym ataku U 257 pozostał w zanurzeniu do godziny 18:10, kiedy to nastąpiło wynurzenie w celu naładowania baterii akumulatorów i przewentylowania wnętrza. W dniu 2 stycznia o godzinie 21:45 okręty zgrupowania Falke otrzymały z dowództwa polecenie utworzenia nowej linii patrolowej rozciągniętej od kwadratu marynarki BD 3239 do BE 4226. Zgodnie z otrzymanymi instrukcjami linia miała się przemieszczać w kierunku zachodnim poszukując nieprzyjacielskich konwojów. W dniu 17 stycznia na okrętach grupy Falke odebrano o godzinie 22:11 meldunek U 268 (typ VIIIC) o kontakcie z nieprzyjacielskim konwojem płynącym w kierunku północno - wschodnim. Prawie półtorej godziny później o godzinie 23:32 BdU nakazało jednostkom tego zgrupowania zaniechać wszelkich operacji przeciwko meldowanemu konwojowi. W dniu 19 stycznia dowództwo rozwiązało zgrupowanie Falke. Od 22 stycznia U 257 operował w ramach nowoutworzonej grupy Landsknecht w rejonie położonym na zachód od wybrzeży Irlandii. W dniu 1 lutego na okręcie Heinza Rahe odebrano o godzinie 14:37 (okręt znajdował się w tym momencie w kwadracie marynarki AL 7172) meldunek U 456 (typ VIIC) o kontakcie w kwadracie marynarki AK 9118 z konwojem HX-224 płynącym w kierunku wschodnim. Tego samego dnia zmierzający w kierunku meldowanego konwoju U 257 natknął się o godzinie 15:50 w kwadracie marynarki AK 9362 na płynący samotnie statek. Aż do godziny 17:15 kiedy to utracono z nim kontakt Heinz Rahe próbował wykonać atak co zostało jednak udaremnione przez sztormowe warunki, które dodatkowo poczyniły na okręcie sporo szkód. W dniu 2 lutego wachtowi na pomoście U 257 dostrzegli o godzinie 16:15 w kwadracie marynarki AL 4171 nieprzyjacielski niszczyciel płynący kursem 0?, którego udało się jednak wymanewrować. Prawie dwadzieścia minut później Heinz Rahe zmuszony został do wykonania alarmowego zanurzenia przez nadlatujący samolot. Pod wodą U 257 pozostał do godziny 20:39. O godzinie 21:33 odebrano meldunek U 632 (typ VIIC) o kontakcie akustycznym w kwadracie marynarki AK 0367. Z powodu niskiego stanu paliwa (pozostało go 25m3) Heinz Rahe zmuszony był do zaprzestania jakichkolwiek operacji ofensywnych i obrania kursu powrotnego do bazy w La Pallice o czym zameldował o godzinie 24:00 dowództwu. W dniu 3 marca o godzinie 01:55 U 257 zmuszony został do alarmowego zanurzenia w kwadracie marynarki AK 6666 przez nadpływający niszczyciel i do pozostania pod wodą do godziny 03:45. W dniu 12 marca U 257 spotkał się o godzinie 08:00 w kwadracie marynarki BF 6846 z okrętami eskorty w towarzystwie których o godzinie 14:00 wpłynął do bazy w La Pallice, kończąc trwający ponad siedem tygodni patrol (52 dni). Podczas patrolu przepłynięto ~ 6.627 mil morskich na powierzchni i ~ 530 pod powierzchnią.

Patrol 4 (14.03.1943 - 07.05.1943)
14.03. U 257 pod dowództwem Heinza Rahe wypłynął o godzinie 17:00 z bazy w La Pallice, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Do godziny 21:53 (kwadrat marynarki BF 6864) U 257 płynął w eskorcie przerywacza zagród minowych i okrętów patrolowych. W dniu 19 marca Heinz Rahe zgodnie z poleceniem dowództwa spotkał się o godzinie 18:17 w kwadracie marynarki BE 8124 z U 447 (typ VIIC) na którego pokład przekazano detektor fal radarowych Metox. W dniu 21 marca dowódca U 257 podobnie jak dowódcy U 305, U 591, U 631, U 86, U 384,U 666, U 618, U 336, U 333, U 530, U 527, U 440, U 373, U 441, U 590 i U 641 otrzymał z BdU polecenie utworzenia do dnia 25 marca zgrupowania Seewolf, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AK 4179 do BD 1348. Głównym celem tej grupy był meldowany przez B-Dienst konwój SC-123. W dniu 26 marca wachtowi na pomoście U 257 dostrzegli o godzinie 19:20 w kwadracie marynarki BD 1622 dryfującą szalupę, po zbliżeniu się do której stwierdzono, że wszyscy przebywający na jej pokładzie ludzie są martwi. Od 27 marca okręty zgrupowania Seewolf wspólnie z okrętami zgrupowania Seeteufel operowały przeciwko wykrytemu przez U 305 (typ VIIC) konwojowi HX-230, płynącemu w kierunku zachodnim. W dniu 30 marca zgrupowanie Seewolf zostało rozwiązane a okręt Heinza Rahe rozpoczął indywidualny patrol. W dniu 7 kwietnia U 257 spotkał się z dowodzonym przez OL Siegfrieda Lüddena U 188 (typ IXC) a obaj dowódcy przeprowadzili rozmowę za pomocą lamp sygnałowych. Tego samego dnia o godzinie 16:12 U 257 zmuszony został w kwadracie marynarki AJ 4718 do alarmowego zanurzenia przez nieprzyjacielski okręt eskortowy i pobytu pod wodą do godziny 19:10. W dniu 8 kwietnia Heinz Rahe podobnie jak dowódcy U 188, U 84, U 615, U 267, U 404, U 662, U 571, U 613, U 71, U 108, U 438, U 258, U 413, U 381, U 618 otrzymał z BdU polecenie utworzenia do dnia 11 kwietnia zgrupowania Adler, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AK 7257 do BD 1959. Głównym celem tej grupy był najpierw konwój SC-125, który jednak dzięki przechwyconym i odszyfrowanym depeszom oraz nakazanej przez dowództwo zmianie kursu opłynął zgrupowanie od południe nie zauważony przez nikogo a następnie konwój HX-232. W dniu 10 kwietnia o godzinie 18:20 U 257 ponownie spotkał się z U 188 tym razem w kwadracie marynarki AK 7151 a obaj dowódcy przeprowadzili rozmowę na temat sposobu poszukiwania nieprzyjaciela. Około dwudziestu pięciu minut później wachtowi na pomoście jednostki Heinza Rahe zauważyli smugę dymu i maszty statków wyłaniające się za linii horyzontu (prawdopodobnie był to konwój HX-232 lub meldowany tego samego dnia przez U 404 (typ VIIC) konwój ON-176). O godzinie 01:01 wachtowi na pomoście U 257 nawiązali w kwadracie marynarki AJ 8385 kontakt wzrokowy ze statkami konwoju a Heinz Rahe rozpoczął podejście w celu wykonania ataku. Zanim jednak zdołano wystrzelić salwę czterech torped w kierunku kolumny statków odległych w tym momencie jeszcze o 4.000 metrów dowódca U 257 zmuszony był wymanewrować cień który pojawił się w pobliżu. Wkrótce potem wachtowi obserwujący sektory lewoburtowe zameldowali o kontakcie z nieprzyjacielskim niszczycielem przeczesującym swój sektor. Heinz Rahe chcąc wykorzystać szansę do zaatakowania wrogiej jednostki wydał rozkaz ustawienia się do niej rufą i wystrzelenia w jej kierunku z wyrzutni rufowej torpedy. Jednak zanim to nastąpiło niszczyciel zmienił kurs, uniemożliwiając wykonanie ataku. Po oddaleniu się przeciwnika U 257 powrócił na kurs zbliżający go do kolumny statków płynących w konwoju. O godzinie 01:21 okręt Heinza Rahe został wykryty i zmuszony do alarmowego zanurzenia na głębokość A+50 (130 metrów) przez nieprzyjacielskie jednostki, które przystąpiły wkrótce do ataków z wykorzystaniem bomb głębinowych. O godzinie 05:29 po oddaleniu się nieprzyjacielskich jednostek, które popłynęły w kierunku konwoju, który w międzyczasie zdążył się już oddalić Heinz Rahe wynurzył swój okręt. W dniu 13 kwietnia dowódca U 257 podobnie jak dowódcy U 267, U 188, U 71, U 84, U 613, U 404, U 571, U 415, U 413, U 598, U 438, U 662, U 381, U 618, U 108, U 258, U 610 otrzymał z BdU polecenie utworzenia do 14 kwietnia do godziny 10:00 zgrupowania Meise którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AJ 9777 przez kwadrat BC 3579 do BC 3679. Głównym celem tej grupy miał być meldowany przez B-Dienst konwój HX-234. W dniu 20 kwietnia Heinz Rahe podobnie jak dowódcy U 404, U 84 i U 618 otrzymał o godzinie 10:45 z BdU polecenie odłączenia się od zgrupowania i udania się do kwadratu marynarki BC 63. Tego samego dnia U 257 spotkał się o godzinie 20:10 w kwadracie marynarki BC 3911 z U 84 a obaj dowódcy wymienili się informacjami przy pomocy flag sygnałowych. W dniu 21 kwietnia Heinz Rahe podobnie jak dowódcy U 404, U 618, U 84, U 584, U 168, U 270, U 260, U 92, U 628, U 707, U 358, U 264, U 614, U 226 otrzymał z BdU polecenie utworzenia do 22 kwietnia zgrupowania Szpecht, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki BD 1752 do BD 7455. W dniu 25 kwietnia U 257 spotkał się o godzinie 14:32 w kwadracie marynarki BD 2172 z U 84, w towarzystwie którego udał się następnie na spotkanie z podwodnym tankowcem U 487. Tego samego dnia o godzinie 19:37 oba okręty dotarły do kwadratu marynarki BD 2145, gdzie spotkały się z U 618 i U 487 (typ XIV). Pomiędzy godziną 21:00 a 22:20 jeszcze tego samego dnia Heinz Rahe pobrał z U 487 12m3 paliwa. Następnego dnia U 257 ponownie spotkał się z podwodnym tankowcem tym razem w kwadracie marynarki AK 8759, z którego pomiędzy godziną 09:00 a 13:45 pobrał prowiant na siedem dni oraz świeżą wodę. W trakcie trwania tej operacji podczas próby utrzymania kursu mający ograniczone pole manewru U 257 dwukrotnie po godzinie 10:45 zderzył się niegroźnie z U 487. W dniu 28 kwietnia o godzinie 13:32 Heinz Rahe został zmuszony do alarmowego zanurzenia w kwadracie marynarki BF 4711 przez nieprzyjacielski samolot, który zrzucił serię sześciu bomb głębinowych, których eksplozje spowodowały powstanie lekkich uszkodzeń w przedziale silników elektrycznych. W dniu 3 maja płynący do bazy przez wody Zatoki Biskajskiej U 257 dwukrotnie został zmuszony do alarmowego zanurzania przed nadlatującymi samolotami raz o godzinie 09:25 w kwadracie marynarki BF 4735 przed samolotem zidentyfikowanym jako Sunderland i drugi raz o godzinie 10:45 w kwadracie marynarki BF 4745 przed samolotem zidentyfikowanym jako maszyna czterosilnikowa bazująca na lądzie, którym okazał się australijski Sunderland należący do 461 Sqn RAF. Za drugim atakiem nieprzyjacielska maszyna zrzuciła serię 6 bomb głębinowych, które spowodowały powstanie lekkich uszkodzeń. W dniu 5 maja okręt Heinza Rahe spotkał się o godzinie 14:10 w kwadracie marynarki BF 5784 z U 618 a obaj dowódcy przeprowadzili rozmowę za pomocą flag sygnałowych, która została jednak o godzinie 14:25 przerwana przez pojawienie się niezidentyfikowanego okrętu podwodnego, którym okazał się U 228. Dwa dni później 7 maja oczekujące na jednostki eskorty trzy okręty spotkały się o godzinie 15:15 z przerywaczem zagród minowych Spbr 9 (ex - Lüneburg) i dwoma trałowcami typu M ? M 32 i M 24 które towarzyszyły im do godziny 19:00. Półtorej godziny później U 257 wpłynął do bazy w La Pallice, kończąc trwający prawie osiem tygodni patrol (54 dni). Podczas patrolu przepłynięto ~ 6.876 mil morskich na powierzchni i ~ 746 pod powierzchnią.

Patrol 5 (12.06.1943 - 14.09.1943)
12.06. U 257 pod dowództwem Heinza Rahe wypłynął o godzinie 09:00 w towarzystwie U 600 i U 615 (oba typ VIIC) z bazy w La Pallice, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Środkowym Atlantyku. Zgodnie z poleceniem dowództwa okręt Heinza Rahe drogę przez wody zatoki Biskajskiej miał odbyć na powierzchni płynąc w towarzystwie czterech innych U-bootów także wychodzących na patrole - U 68, U 155 (oba typ IXC) oraz w/w U-600 i U 615. W razie napotkania nieprzyjacielskich samolotów wszystkie okręty wspólnymi siłami miały odeprzeć ich ataki. Jeszcze tego samego dnia o godzinie 14:02 zespół trzech okrętów opuścił przerywacz zagród minowych a o godzinie 20:55 eskorta trałowców typu M, które przejęły pod swoją ochronę wracający do bazy z patrolu U 552 (typ VIIC). O godzinie 22:48 wszystkie trzy okręty wykonały manewr zanurzenia na głębokość A+40 (120 metrów) rozpoczynając podwodny marsz. W dniu 14 czerwca płynące na powierzchni U 257, U 600 i U 615 zostały o godzinie 09:15 wykryte w kwadracie marynarki BF 7182 przez nieprzyjacielską maszynę zidentyfikowaną jako Sunderland. Około godziny 09:45 do krążącej poza zasięgiem działek maszyny dołączyły dwie kolejne także zidentyfikowane jako Sunderlandy (w rzeczywistości były to samoloty typu Whitley należące do 10 Sqn RAF). Trzy minuty później jeden z przybyłych samolotów przeprowadził bezskuteczny atak. O godzinie 09:50 wszystkie trzy jednostki wykonały alarmowe zanurzenie kontynuując marsz pod wodą, który trwał do godziny 16:00. O godzinie 16:05 płynące z powrotem na powierzchni okręty zostały wykryte w kwadracie marynarki BF 7272 przez należący do 10 Sqn RAF samolot Whitley, który zrzucił na U 257 trzy niecelne bomby głębinowe. Na skutek tego ataku raniony odłamkiem został ObGfr Buttenschön pełniący w momencie ataku służbę na pomoście. O godzinie 16:37 w kwadracie marynarki BF 7272 nastąpił kolejny atak wykonany prawdopodobnie przez ten sam samolot Whitley, który o 16:05 zaatakował dowodzoną przez Heinza Rahe jednostkę. Prawie godzinę później o 17:35 należąca do 220 Sqn RAF latająca forteca bezskutecznie zaatakowała w kwadracie marynarki BF 7195 U 600. Ostatni tego dnia atak nieprzyjacielskiego lotnictwa miał miejsce po godzinie 21:00 w kwadracie marynarki BF 7421, kiedy to brytyjski samolot Wellington należący do 547 Sqn RAF w dwóch podejściach zrzucił o godzinie 21:12 dwie niecelne bomby na U 600 i o godzinie 21:16 trzy niecelne na U 615. Dwadzieścia minut po ostatnim ataku wszystkie trzy jednostki wykonały manewr zanurzenia rozpoczynając podwodny marsz, który trwał do godziny 08:04. W dniu 15 czerwca płynące na powierzchni okręty zostały wykryte o godzinie 09:05 w kwadracie marynarki BE 9526 przez samolot należący do 59 Sqn RAF, który bezskutecznie zaatakował ogniem z działek i czterema bombami głębinowymi U 600. W dniu 21 czerwca o godzinie 08:00 (kwadrat marynarki CF 5136) z zespołu ubył U 600, który rozpoczął indywidualny marsz w kierunku swojego rejonu operacyjnego. W dniu 24 czerwca U 257 spotkał się o godzinie 08:25 w kwadracie marynarki CE 4987 z podwodnym tankowcem U 488 (typ XIV) i z oczekującymi w kolejce na zaopatrzenie U 536 (typ IXC/40), U 732 i U 415 (oba typ VIIC). W dniu 24 czerwca okręt Heinza Rahe spotkał się o godzinie 12:00 w kwadracie marynarki CE 4987 z U634 (typ VIIC), który przekazał mu część potrzebne do naprawy jednego z cylindrów. Tego samego dnia o godzinie 21:20 w kwadracie marynarki CE 5749 miało miejsce kolejne spotkanie tym razem z U 535 (typ IXC/40) z którego do godziny 24:00 pobrano 20 m3 paliwa i 500kg prowiantu a następnego dnia tym razem w kwadracie marynarki CE 5758 pomiędzy godziną 08:30 a 10:20 dodatkowo 2,5 tony smaru. Po uzupełnieniu zapasów U 257 rozpoczął patrol w rejonie położonym pomiędzy portem w Dakarze a ujściem rzeki Niger. W dniu 30 czerwca wachtowi na pomoście jednostki Heinza Rahe dostrzegli o godzinie 18:40 w kwadracie marynarki CE 8451 płynącego na powierzchni U-boota, którym okazał się U 600 oraz smugę dymu należącą do frachtowca, którego ścigała zauważona jednostka. Dowódca U 257 dołączył się do pościgu podobnie jak o godzinie 19:05 dowódca U 641 (typ VIIC) i o godzinie 20:23 dowódca U 608 (typ VIIC). Z powodu problemów z jednym z silników diesla, Heinz Rahe przerwał pościg za statkiem, który okazał się po zidentyfikowaniu go przez U 600 i U 641 (U 608 podobnie jak U 257 zrezygnował wcześniej z pościgu) portugalską jednostką. Następnego dnia o godzinie 14:25 w kwadracie marynarki CE 8896 wachtowi na pomoście U 257 zauważyli na horyzoncie niezidentyfikowany frachtowiec a Heinz Rahe zarządził pościg za celem, który został przerwany o godzinie 16:30, kiedy to okazało się że ścigana jednostka jest portugalskim frachtowcem Gonçalo Velho. W dniu 2 lipca wachtowi na pomoście U 257 wykryli o godzinie 15:07 w kwadracie marynarki CE 8291 kolejny statek, który po trwającym do godziny 23:20 pościgu okazał się hiszpańskim małym tankowcem. Wkrótce po zakończeniu pościgu Heinz Rahe obrał kurs na południe. W dniu 17 lipca dowódca U 257 podobnie jak dowódcy U 508, U 571, U 358, U 618 otrzymał z BdU polecenie utworzenia do 23 lipca do godziny 00:00 linii patrolowej rozciągniętej pomiędzy kwadratem marynarki EU 9329 a EV 7744. W dniu 26 lipca U 257 zrobił wypad w rejon ujścia rzeki Sassandry (Wybrzeże Kości Słoniowej), gdzie nie napotkano jednak żadnych celów. W dniu 7 sierpnia o godzinie 20:00 Heinz Rahe rozpoczął marsz w kierunku punktu spotkania z U 525 (typ IXC/40) z którego miał pobrać paliwo potrzebne na rejs powrotny do bazy. Ponieważ dowodzona przez Hansa ? Joachima Drewitza jednostka została w dniu 11 sierpnia zatopiona przez samoloty z USS Card dowództwo 19 sierpnia wyznaczyło Heinzowi Rahe na dzień 23 sierpnia w kwadracie marynarki DF 8635 spotkanie z płynącym na Daleki Wschód U 847 (typ IXD2) z którego miał pobrać paliwo. W dniu 23 sierpnia U 257 przybył o godzinie 08:00 na miejsce, gdzie dwie godziny później spotkał się z U 847 z którego do godziny 21:18 pobrał 31 ton paliwa, 2 m3 smarów oraz prowiant potrzebny na 10 dni rejsu. W dniu 29 sierpnia na płynącym do bazy okręcie Heinza Rahe usłyszano trwające od godziny 19:30 do 23:00 (kwadrat marynarki CF 4269) odległe odgłosy intensywnego polowania z użyciem bomb głębinowych (okrętem na którego skutecznie polowano był U 634). W dniu 7 września U 257 rozpoczął rejs drogą Pieninga prowadzącą wzdłuż północnych wybrzeży Hiszpanii. W dniu 14 września U 257 spotkał się z o godzinie 13:10 w kwadracie marynarki BF 8589 z okrętami eskorty w towarzystwie których o godzinie 14:15 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad 13 tygodni patrol (95 dni).

10.11.1943 U 257 pod dowództwem Heinza Rahe wypłynął z bazy w Lorient, by dwa dni później 13 listopada przybyć do bazy w St. Nazaire, gdzie okręt został wyposażony w torpedy T-V i detektor fal radarowych Wanze. Poza tym na okręcie przeprowadzono prace porządkowe i konserwatorskie.

W dniu 16 stycznia o godzinie 17:00 U 257 pod dowództwem Heinza Rahe opuścił wraz z U 107 i U 757 bazę w St. Nazaire. Głównym zadaniem U 257 i U 757 było odbycie testów i prób w kwadracie marynarki BF 6495. W dniu 17 listopada oba okręty ukończyły próby i rozpoczęły rejs powrotny do bazy w St. Nazaire gdzie przybyły 18 listopada o godzinie 08:30.

Patrol 6 (02.01.1944 - 24.02.1944)
02.01. U 257 pod dowództwem Heinza Rahe wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem pełnić służbę okrętu meteorologicznego oraz atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Podczas rejsu przez wody zatoki Biskajskiej Heinz Rahe zgodnie z poleceniem dowództwa postawił na wodzie kilka pozoratorów radarowych Thetis, które miały zmylić radary pokładowe nieprzyjacielskich samolotów. Po zameldowaniu BdU wykonania tego zadania, dowódca U 257 otrzymał 13 stycznia polecenie spotkania się w dniu 21 stycznia w kwadracie marynarki AK 7125 z łamaczem blokady Rio Grande, któremu miał przekazać aktualne mapy wód zatoki Biskajskiej z naniesionymi trasami prowadzącymi przez pola minowe. W dniu 17 stycznia BdU poinformowało Heinza Rahe o przesunięciu terminu spotkania na 23 stycznia na godzinę 12:00 i miejsca spotkania na kwadrat marynarki AK 64. W dniu 23 stycznia w związku z brakiem kontaktu z łamaczem blokady dowództwo wyznaczyło dowódcy U 257 kolejny termin spotkania tym razem na 24 stycznia, na godzinę 12:00 oraz nowe miejsce spotkania odległe o 150 mil morskich na północ od poprzedniego. W dniu 27 stycznia Heinz Rahe zameldował dowództwu, że od czterech dni czeka w ostatnim wyznaczonym miejscu spotkania a Rio Grande nie przybywa, prosząc jednocześnie o dalsze instrukcje. Ponieważ w dniu 4 stycznia o czym nie wiedziało dowództwo statek ten został przechwycony i zatopiony w rejonie Natalu przez amerykański krążownik lekki USS Omaha i niszczyciel USS Jouett, BdU nie mogąc określić kolejnego terminu spotkania nakazało dowódcy U 257 rozpoczęcie patrolu meteorologicznego. Zgodnie z poleceniem dowództwa pierwszy meldunek pogodowy okręt Heinza Rahe nadał w dniu 31 grudnia w kwadracie marynarki AK 82 a ostatni w dniu 22 lutego w kwadracie marynarki BD 36. Wkrótce potem okręt rozpoczął rejs powrotny do bazy w trakcie którego w dniu 24 lutego nawiązano w kwadracie marynarki BD 6613 kontakt z płynącym w kierunku wschodnim konwojem SC-153. Niedługo potem U 257 został wykryty i zaatakowany przez dwie fregaty należące do 6 Grupy Eskortowej ? kanadyjską HMCS Waskesiu i brytyjską HMS Nene. Na skutek ataków bombami głębinowymi wykonanymi przez obie alianckie jednostki U 257 odniósł poważne uszkodzenia, które zmusiły Heinza Rahe do wydania rozkazu wynurzenia i zatopienia okrętu. Zaraz po pojawieniu się na powierzchni U 257 został ostrzelany przez obie jednostki, które po jego zatonięciu uratowały 19 członków załogi. Reszta 30 osób w tym dowódca Heinz Rahe poległa na skutek ostrzału lub zmarła z powodu szoku i wyziębienia organizmu.

Członkowie załogi U 257 polegli w dniu 24.021944 (w kolejności alfabetycznej):
Arhelger Karl MaschOGfr 02.02.1922
Banck Heinrich MaschOGfr 27.04.1922
Büttner Gerhard MechHGfr 12.11.1921
Dalhoff Friedrich OMaschMt 11.07.1918
Fischer Josef MaschMt 02.11.1921
Fleck Hermann OFkMt 26.07.1915
Grys Erwin MaschGfr 28.04.1924
Höcker Johannes MaschMt 03.08.1919
Höhne Hans MaschOGfr 13.03.1923
Höhne Reimer OLt.ing 17.02.1920
Holztrattner Karl OBtsMt 12.01.1919
Hufnagel Karl-Heinz MaschOGfr 27.09.1922
Klemke Paul OLt.z.S 26.12.1918
Kloster Rudolf OMaschMt 10.04.1919
Koch Karl MaschGfr 10.01.1924
Köditz Wolfgang MaschOGfr 02.01.1925
Kunze Werner MtrOGfr 10.04.1922
Liedtke Karl OLt.z.S 05.12.1910
Martin Georg MaschOGfr 17.04.1922
Menzel Helmut OMechMt 14.01.1918
Rahe Heinz KpLt 15.08.1916
Rauh Johannes OMaschMt 15.04.1921
Ringelsiep Gerhard BtsMt 25.01.1922
Saffer Georg MechOGfr 02.06.1923
Singer Heinz MtrOGfr 02.05.1923
Suchland Kurt MaschOGfr 30.01.1924
Teigeler Franz MtrOGfr 10.11.1921
Wenzel Karl ObMt 14.11.1919
Werner Heinz MtrOGfr 26.01.1923
Wichmann Karl OStrm 21.10.1918

Członkowie załogi U 257 wzięci do niewoli w dniu 24.02.1944 (w kolejności alfabetycznej):
Cremer Otto MechOGfr 20.03.1921
Dielas Erwin MaschOGfr 01.04.1921
Eberlein Franz SanOMt 22.08.1920
Jungnitsch Bernard MaschOGfr 30.07.1923
Kattelmann Theo StOMasch 04.12.1913
Krug Herbert OFkMt 02.10.1919
Lenk Helmut MaschOGfr 20.02.1922
Nehrkorn Egon MtrGfr 22.05.1924
Nickel Waldemar Lt.z.S.d.R 08.08.1923
Palm Klaus MtrOGfr 07.01.1921
Plate Rudi FkGfr 04.11.1922
Reeger Erich OBtsMt 08.09.1919
Riewe Wilhelm MtrGfr 13.05.1924
Schroder Herbert MtrOGfr 19.04.1924
Schröder Rolf Mtr. IV 04.07.1921
Schubert Helmut OMaschMt 25.11.1917
Siekmann Willi MtrGfr 27.01.1924
Sommer Fritz OMasch 08.11.1913
Strempel Heinz MaschOGfr 07.03.1921

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość