1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-251 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 3 • Strona 1 z 1

U-251 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 08.07.09, 08:48

U 251 Typ VIIC historia rozszerzona

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 16
Zamówienie: 23.09.1939
Położenie stępki: 18.10.1940
Wodowanie: 26.07.1941
Wcielenie do służby: 20.09.1941
Numer pocztowy: M 15 758

Przebieg służby:
20.09.1941 - 30.04.1942 - 6 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.05.1942 - 30.06.1942 - 6 Flotylla U-bootów, Danzig (okręt bojowy)
01.07.1942 - 31.05.1943 - 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
01.06.1943 - 30.06.1943 - 13 Flotylla U-bootów, Trondheim (okręt bojowy)
01.07.1943 - 30.11.1943 - 24 Flotylla U-bootów, Memel (okręt szkolny)
01.12.1943 - 28.02.1945 - 21 Flotylla U-bootów, Pillau (okręt testowy)
01.03.1945 - 19.04.1945 - 31 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie)
19.04.1945 - Zatopiony na wodach Kattegatu na południe od Geteborga (pozycja 56.37N, 11.51E) rakietami przez osiem brytyjskich i norweskich samolotów Mosquito należących do 235, 248 i 143 Sqn RAF.

Dowódcy:
20.09.1941 - 01.09.1943 - KL Heinrich Timm
23.11.1943 - 19.04.1945 - OL Franz Säck

Liczba patroli: 9

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 2 (11.408 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 251 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
25.09. - 10.10.41 - Kiel - przygotowanie do i próby morskie w ramach UAK.
12.10. - 16.10.41 - Hasle/Bornholm - próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
19.10. - 23.10.41 - Danzig ? próby morskie w ramach UAK.
24.10. - 28.10.41 - Gotenhafen - próby i ćwiczenia w obsłudze broni torpedowej w ramach TEK.
29.10. - 30.10.41 - Hela - pobyt w porcie wojennym w celu przeprowadzenia drobnych prac naprawczych.
31.10. - 02.11.41 - Danzig - pobyt w stoczni w celu dokonania wymiany jednej ze śrub okrętowych.
03.11. - 23.11.41 - Hela - ćwiczenia taktyczne w ramach Agru-Front.
24.11. - 06.12.41 - Pillau - ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
06.12.41 - o godzinie 10:45 (kwadrat marynarki AO 9591) doszło do kolizji z okrętem celem w wyniku której na U 251 uszkodzony został jeden z peryskopów (o 12:35 powrócono do bazy w Pillau).
08.12. - 10.12.41 - Danzig - pobyt w stoczni w celu wymiany peryskopu.
11.12. - 18.12.41 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
21.12. - 13.04.42 - Lübeck - pobyt w stoczni Flenderwerke w celu przeprowadzenia przeglądu, prac naprawczych i konserwacyjnych.
14.04. - 17.04.42 - Kiel - przygotowanie okrętu do wyjścia na patrol.

18.04.1942 U 251 pod dowództwem Heinricha Timma wypłynął o godzinie 07:00 z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami udać się do bazy w Kirkenes. Podczas marszu przez Duży Bełt okrętowi Timma towarzyszyły jednostki eskorty. Następnego dnia o godzinie 17:15 zawinięto do bazy w Kristiansand w celu pobrania paliwa i prowiantu. W dniu 20 kwietnia opuszczono Kristiansand obierając kurs na Skudenes. O godzinie 15:35 po osiągnięciu kwadratu marynarki AN 3126 okręty eskorty zawróciły do bazy a U 251 rozpoczął samotny marsz kierunku północnym. W tym też czasie odebrano z BdU depeszę nakazującą U 88 i U 251 udanie się z jak największą prędkością na północ i dołączenie do grupy Nord, która przygotowywała się do operacji konwojowej. W dniach 22 i 23 kwietnia wachtowi trzykrotnie meldowali o zauważeniu dryfujących min zerwanych z łańcucha kotwicznego: dwukrotnie 22 kwietnia raz o 07:45 w kwadracie marynarki AF 2975 i drugi o 13:51 w kwadracie marynarki AF 2659 oraz jednokrotnie 23 kwietnia o godzinie 14:45 w kwadracie marynarki AB 9521. Dwa dni później 25 kwietnia o godzinie 00:45 (kwadrat marynarki AC 8485) doszło do spotkania z eskortą w towarzystwie której skierowano się do portu w Kirkenes, gdzie przybyto o 03:15. Jeszcze tego samego dnia o godzinie 14:39 U 251 zacumował u burty okrętu zaopatrzeniowego Südmeer (dawny tankowiec podporządkowany U-Stützpunkt Kirkenes) rozpoczynając pobieranie zaopatrzenia.

28.04.1942 pomiędzy godziną 08:00 a 12:46 okręt Heinricha Timma brał udział w ćwiczeniach niemieckich niszczycieli w poszukiwaniu wrogich okrętów podwodnych na wodach Varangerfjordu, służąc jako okręt cel.

Patrol 1 (29.04.1942 - 07.05.1942)
29.04. U 251 pod dowództwem Heinricha Timma wspólnie z U 88 odbił o godzinie 04:00 od burty zaopatrzeniowca Südmeer wypływając z bazy w Kirkenes, by zgodnie z rozkazem udać się do kwadratu marynarki AC 5496. O 11:41 odebrano depeszę z dowództwa Nord nakazującą U 251, U 88, U 376, U 589, U 436 i U 378 utworzenie do godziny 22:00 zgrupowania Strauchritter, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AC 5679 do AC 5844. Jeszcze tego samego dnia o godzinie 23:53 (kwadrat marynarki AC 5912) nawiązano kontakt z dwoma niszczycielami, które następnie wymanewrowano. Już w dniu 30 kwietnia o 00:12 U 251 został zmuszony do alarmowego zanurzenia przed nieprzyjacielskim niszczycielem, który wkrótce potem przystąpił do ataków. O 05:19 (kwadrat marynarki AC 5853) okręt z powrotem płynął na powierzchni odbierając meldunek U 88 o kontakcie z wrogim konwojem. Prawie sześć godzin później o 11:03 (kwadrat marynarki AC 5586) ponownie musiano się zanurzyć przed nadpływającym niszczycielem, który tym razem nie zrzucił żadnych bomb głębinowych. O 17:17 (kwadrat marynarki AC 5581) na płynącym od ponad dwóch godzin na powierzchni U 251 wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu wielu smug dymu, pochodzących od nieprzyjacielskich statków tworzących konwój QP 11, o czym zameldowano dowództwu. Podczas zbliżania się do celu o 18:43 jednostka Timma została wykryta przez nieprzyjacielski eskortowiec i zmuszona do alarmowego zanurzenia oraz do pobytu pod wodą do godziny 20:32, w wyniku czego utracono kontakt z konwojem. W dniu 1 maja o godzinie 07:05 (kwadrat marynarki AC 5179) odebrano meldunek U 436 o kontakcie w kwadracie marynarki AC 4691 z nieprzyjacielskim konwojem, którym okazał się konwój PQ-15, który w dniu 26 kwietnia wypłynął z Islandii w kierunku Murmańska. O 20:05 (kwadrat marynarki AC 4189) uzyskano kontakt z meldowanym konwojem, o czym poinformowano dowództwo. Ponad półtorej godziny później o 21:42 Heinrich Timm zanurzył swój okręt z zamiarem wykonania ataku. Wkrótce potem w pobliżu pojawił się okręt eskortowy zidentyfikowany jako niszczyciel w stronę którego o godzinie 22:14 wystrzelono salwę czterech torped, które jednak minęły cel. W dniu 2 maja odebrano z dowództwa skierowane do dowódców U 376, U 378, U 251, U 589 polecenie zajęcia określonych pozycji w kwadratach marynarki AB. W przypadku jednostki Timma pozycja ta wypadała na kwadrat marynarki AB 6621. O 20:55 (kwadrat marynarki AB 6621) uzyskano kontakt akustyczny z odgłosami wielu eksplozji (były to wybuchy bomb zrzuconych przez niemieckie samoloty podczas nalotu na konwój PQ-15 w wyniku którego zatonęły dwa statki). Prawie trzy godziny później o 23:45 (kwadrat marynarki AB 6634) we mgle uzyskano kontakt z nieprzyjacielem, wkrótce potem schodząc w zanurzenie. Piętnaście minut później o 24:00 już dnia 3 maja w kierunku zaobserwowanego frachtowca wystrzelono salwę trzech torped, z których jedna trafiła zatapiając uprzednio storpedowany przez niemiecki samolot i opuszczony przez załogę należący do brytyjskiego armatora Tyne & Wear Shipping Co z Newcastle frachtowiec Jutland (6.153 ton). Trzydzieści siedem minut później w niedalekiej odległości od okrętu zaobserwowano eksplozję serii bomb głębinowych. Od 03:42 (kwadrat marynarki AB 6635) jednostka Timma z powrotem znajdowała się na powierzchni rozpoczynając poszukiwanie we mgle i wśród kry wrogiego konwoju. Po południu o 13:32 (kwadrat marynarki AC 4673) odebrano meldunek U 376 o kontakcie w kwadracie marynarki AC 4591 z konwojem, w stronę którego się niezwłocznie skierowano. O 21:05 (kwadrat marynarki AC 4694) zaobserwowano smugi dymu, o czym zameldowano dowództwu. Prawie trzy godziny później o 23:55 (kwadrat marynarki AC 5492) zbliżający się do celu U 251 został wykryty i ostrzelany przez dwa nieprzyjacielskie niszczyciele. Zaalarmowany tym faktem Heinrich Timm zdając sobie sprawę z przewagi nieprzyjaciela wydał rozkaz zejścia na głębokość A+80 (160 metrów). Wkrótce potem obie wrogie jednostki przystąpiły do ataków zrzucając kilka serii bomb głębinowych. O godzinie 02:52 już dnia 4 maja U 251 z powrotem pojawił się na powierzchni, ponownie rozpoczynając poszukiwania konwoju. O godzinie 14:00 odebrano z dowództwa regionu depeszę nakazującą dowódcom U 251, U 376, U 378, U 405, U 589 i U 703 utworzenie nowego zgrupowania, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AC 8521 do AC 8611. Następnego dnia o 12:05 okręt Heinricha Timma rozpoczął marsz powrotny kierunku bazy w Kirkenes, gdzie przybył o godzinie 20:10 w dniu 7 maja, kończąc trwający ponad tydzień patrol (9 dni).

08.05.1942 o godzinie 09:00 U 251 odbił od kei Sibirien w porcie Kirkenes, kierując się w stronę zaopatrzeniowca Südmeer, u burty którego wkrótce zacumowano rozpoczynając uzupełnianie zapasów oraz usuwanie szkód powstałych na skutek ataków bombami głębinowymi jakie miały miejsce podczas pierwszego patrolu

09.05.1942 U 251 pod dowództwem Heinricha Timma o godzinie 07:00 odbił od burty zaopatrzeniowca Südmeer wypływając z bazy w Kirkenes, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami udać się do bazy w Narwiku. Przez pierwszą część rejsu na dystansie 50 mil morskich okręt Timma płynął samotnie w pobliżu norweskich wybrzeży. W dniu 11 maja o godzinie 09:10 zawinięto do Harstad, które opuszczono następnego dnia o 12:45 po uprzednim uzupełnieniu zapasów paliwa. W dniu 13 maja o godzinie 11:10 wpłynięto do Skomenfjord cumując u burty zaopatrzeniowca Kärnten, z którego pobrano paliwo oraz torpedy. W dniu 14 maja o 11:01 odbito od Kärnten cumując u burty okrętu bazy Stella Polaris. Następnego dnia o 09:15 opuszczono Skomenfjord kierując się do bazy w Narwiku, gdzie przybyto o 10:56 cumując u burty statku bazy Tanga. W trakcie pobytu w Narwiku wykryto niezauważone wcześniej uszkodzenie pióra jednej ze śrub okrętowych. Ponieważ naprawy tej nie można było dokonać w tutejszej bazie o godzinie 17:50 opuszczono Narwik kierując się do Trondheim, gdzie przybyto w dniu 17 maja o godzinie 10:15. Jeszcze tego samego dnia o 13:00 okręt wydokowano, przystępując do wymiany uszkodzonej śruby.

22.05.1942 U 251 pod dowództwem Heinricha Timma o godzinie 08:15 opuścił Trondheim, by zgodnie z rozkazem skierować się do bazy w Skomenfjord. Ze względu jednak na problemy z żyroskopem trzydzieści minut później z powrotem powrócono do Trondheim, które opuszczono ponownie następnego dnia o godzinie 01:00. W dniu 24 maja o godzinie 16:45 zacumowano wzdłuż burty zakotwiczonego na redzie Narwiku okrętu bazy Tanga. O 19:15 tego samego dnia opuszczono Narwik kierując się na Skomenfjord, gdzie przybyto o 20:50 cumując u burty Stella Polaris.

Patrol 2 (26.05.1942 - 29.05.1942)
26.05. U 251 pod dowództwem Heinricha Timma odbił o godzinie 13:00 od burty Stella Polaris kierując się w stronę zaopatrzeniowca Kärnten z którego wkrótce potem rozpoczęto pobieranie zaopatrzenia. Po zakończeniu tej operacji o 15:00 skierowano się do Narwiku, gdzie zacumowano u burty okrętu bazy Tanga. Jeszcze tego samego dnia o 18:00 po otrzymaniu rozkazów opuszczono Narwik. W dniu 27 maja o godzinie 19:52 (kwadrat marynarki AC 4766) wykonano alarmowe zanurzenie przed nadlatującym samolotem, który w przeprowadzonym wkrótce potem ataku zrzucił jedną bombę głębinową, by następnie pozostając nad miejscem kontaktu trzymać U 251 cały czas pod wodą. Dopiero następnego dnia o godzinie 04:14 (kwadrat marynarki AC 4768) okręt Timma pojawił się na powierzchni rozpoczynając marsz w kierunku północnym. O 04:40 wykonano alarmowe zanurzenie przed nadlatującymi trzema samolotami. Czterdzieści minut później płynący od prawie dwudziestu minut z powrotem na powierzchni okręt Timma został ponownie zmuszony do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem. Ponieważ podczas tych zanurzeń odkryto nieszczelność przewodu wentylacyjnego Heinrich Timm zadecydował, że pójście z tym defektem w stronę konwoju jest ryzykowne i nakazał skierować się do Andfjord, by w osłonie wybrzeży dokonać niezbędnych napraw. O 23:12 (kwadrat marynarki AB 9897) dotarto na miejsce stając na kotwicy. Przez całą noc i większą część poranka prowadzono prace naprawcze, które ostatecznie zakończono o 10:50, przeprowadzając następnie próbne zanurzenia celu sprawdzenia szczelności okrętu. W tym też czasie odebrano z dowództwa regionu depeszę nakazującą okrętom grupy Greif zakończyć operację konwojową i wracać do bazy po drodze poszukując uszkodzonych jednostek. Tego samego dnia stosując się do odebranego rozkazu o godzinie 20:00 zawinięto do Narwiku cumując u burty okrętu bazy Tanga. Ponad godzinę później o 21:15 opuszczono Narwik, by udać się do Skomenfjord, gdzie przybyto o 22:30 cumując u burty Stella Polaris.

02.06.1942 o godzinie 13:15 U 251 odbił od Stella Polaris kierując się w stronę okrętu warsztatowego Pelagos, u burty którego przystąpiono do usuwania defektu. Dwa dni później po zakończeniu wszystkich prac okręt Timma ponownie zacumował przy Stella Polaris

Patrol 3 (07.06.1942 - 15.07.1942)
07.06. U 251 pod dowództwem Heinricha Timma o godzinie 09:00 odbił od burty Stella Polaris i skierował się do Narwiku, gdzie przybył o 10:15 cumując u burty okrętu bazy Tanga. O 12:05 po odebraniu rozkazów opuszczono Narwik, kierując się na wody Oceanu Arktycznego, by zaatakować nieprzyjacielską żeglugę w tym rejonie. W dniu 11 czerwca o godzinie 24:00 osiągnięto rejon operacyjny położony w rejonie cieśniny Duńskiej (kwadrat marynarki AE 2292), rozpoczynając powolne manewrowanie na tym obszarze w poszukiwaniu wrogich konwojów oraz pojedynczych jednostek. Dziesięć dni później 21 czerwca odebrano z dowództwa regionu depeszę skierowaną do dowódców okrętów tworzących zgrupowanie Eisteufel nakazującą im zajęcie określonych pozycji, w przypadku U 251 pozycja ta przypadała na kwadrat marynarki AA 9759. Następnego dnia osiągnięto wymienioną w rozkazie pozycję, gdzie zaobserwowano duże pola paku lodowego. Siedem dni później 29 czerwca o godzinie 06:45 (kwadrat marynarki AB 7165) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z innym okrętem zgrupowania Eisteufel U 255. O 15:30 tego samego dnia osiągnięto nową pozycję znajdującą się w kwadracie marynarki AA 9393, gdzie zaobserwowano położoną w odległości 2 mil morskich na północ od okrętu granicę lodu. W dniu 1 lipca o godzinie 19:45 (kwadrat marynarki AA 9664) odebrano depeszę z U 255 o zaobserwowaniu dwóch niszczycieli i dwóch dozorowców. Następnego dnia o 03:54 (kwadrat marynarki AB 7136) odebrano meldunek z U 456 o kontakcie w kwadracie marynarki AB 4914 z wrogim konwojem, którym okazał się oczekiwany konwój PQ-17. O 13:00 (kwadrat marynarki AB 4655) wykonano alarmowe zanurzenie przed nadlatującym samolotem. Dwadzieścia minut później w pobliżu okrętu rozerwały się dwie serie każda po cztery bomby głębinowe. O 18:20 na płynącym od czterech godzin na powierzchni U 251 odebrano z dowództwa regionu depeszę nakazującą grupie Eisteufel atak według uznania na wrogi konwój. W dniu 3 lipca o godzinie 09:20 (kwadrat marynarki AB 3750) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z U 703. Następnego dnia odebrano z dowództwa regionu depeszę nakazującą Timmowi i Marksowi (U 376) zawinięcie do Harstad w celu uzupełnienia zapasów. O godzinie 02:30 5 lipca zawinięto do Harstad, które po uzupełnieniu zapasów opuszczono jeszcze tego samego dnia o godzinie 20:20. Dwa dni później 7 lipca odebrano z dowództwa regionu depeszę nakazującą U 251, U 376 i U 405 skierowanie się na określone pozycje znajdujące się w kwadracie marynarki AC. W przypadku jednostki Timma pozycja ta wypadała na kwadrat AC 9310. Następnego dnia o godzinie 07:07 (kwadrat marynarki AC 9288) we mgle wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu dużego dryfującego pojemnika, który na polecenie dowódcy następnie zatopiono przy pomocy działka przeciwlotniczego. W dniu 9 lipca o godzinie 15:30 (kwadrat marynarki AC 9284) odebrano meldunek U 457 o kontakcie w kwadracie marynarki AC 9269 z wrogim konwojem. Jeszcze tego samego dnia o 22:50 (kwadrat marynarki AC 9554) wykonano alarmowe zanurzenie przed nadlatującym samolotem. Tuż po północy już dnia 10 lipca uzyskano kontakt akustyczny z grupą niezidentyfikowanych jednostek, w stronę których się następnie skierowano. Półgodziny później po wynurzeniu na peryskopową uzyskano kontakt wzrokowy z częścią rozproszonego konwoju PQ-17. O godzinie 00:42 w stronę najbliższego statku wystrzelono trzy torpedy a dwie minuty później w kierunku dwóch innych ?frachtowców? pojedyncze torpedy. Wkrótce potem usłyszano odgłos pojedynczej eksplozji, która oznaczała trafienie i zatopienie opuszczonego przez załogę należącego do amerykańskiego armatora US Lines Inc z Nowego Jorku frachtowca El Capitan, który poprzedniego dnia został poważnie uszkodzony trzema bombami zrzuconymi przez samolot Ju 88. Dwanaście minut po ostatnim ataku z wyrzutni rufowej w kierunku dostrzeżonego nieprzyjacielskiego ?niszczyciela? wystrzelono torpedę, która jednak chybiła celu. O 01:36 w związku z kontratakiem okrętu/okrętów eskorty Heinrich Timm posadził swoją jednostkę na dnie, gdzie pozostawała ona do godziny 04:15, kiedy to nastąpiło wynurzenie. O 07:40 odebrano meldunek z U 703 o kontakcie z dwoma frachtowcami w kwadracie marynarki AC 9844. W dniu 14 lipca o godzinie 13:00 U 251 rozpoczął rejs powrotny do bazy. Następnego dnia po przybyciu do punktu VII około godziny 09:00 nastąpiło spotkanie z okrętami eskorty w towarzystwie których skierowano się do Narwiku, gdzie przybyto o 20:00 kończąc trwający prawie sześć tygodni patrol (39 dni).

16.07.1942 U 251 o godzinie 00:30 odbił od burty okrętu bazy Tanga kierując się do Skomenfjordu, gdzie przybył o 02:10 cumując przy Stella Polaris. Cztery dni później o 08:30 okręt Timma został przebazowany pod burtę okrętu warsztatowego Pelagos w celu usunięcia defektów i uszkodzeń zauważonych po ostatnim patrolu. Siedem dni później po zakończeniu prac ponownie zacumowano przy Stella Polaris, jednak ze względu na odkrycie kolejnych defektów następnego dnia U 251 z powrotem stanął pod burtą Pelagosa. Po zakończeniu napraw 7 sierpnia o godzinie 08:15 okręt Timma skierował się w stronę zaopatrzeniowca Kärnten, z którego rozpoczęto trwającą do godziny 16:00 operację pobierania prowiantu oraz torped. Następnego dnia okręt po raz trzeci trafił pod burtę warsztatowca. Dwa dni później 10 sierpnia pobrano paliwo, olej napędowy oraz samary okrętowe. Następnego dnia na wodach Skomenfjordu U 251 rozpoczął trwające od godziny 09:00 do 18:18 próby morskie, poczym po pozytywnym zweryfikowaniu dokonanych napraw zacumował u burty okrętu bazy Stella Polaris.

Patrol 4 (14.08.1942 - 26.09.1942)
15.08. U 251 pod dowództwem Heinricha Timma odbił o godzinie 09:00 od Stella Polaris opuszczając Skomenfjord kierując się na Narwik, gdzie przybył o 10:30 cumując u burty okrętu bazy Tanga. O 13:00 opuszczono Narwik kierując się do Harstad, gdzie na pokład miano przyjąć dalsze zaopatrzenie. Następnego dnia o 11:30 opuszczono Harstad, by zgodnie z rozkazem kierując się do kwadratu marynarki AF 8811 przepłynąć przez kwadrat AB 9235. Jeszcze tego samego dnia najpierw o godzinie 20:15 (kwadrat marynarki AB 9565) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z U 405 a następnie o 22:25 (kwadrat marynarki AB 9535) z U 657. W dniu 19 sierpnia odebrano z dowództwa regionu depeszę nakazującą jednostce Timma skierowanie się do punktu 77?30`N, 73?00`O, gdzie w dniu 20 sierpnia pomiędzy godziną 16 a 24 miał oczekiwać na pojawienie się obiektu o nazwie Zeus, pod którą krył się rozpoczynający operację o kryptonimie Wunderland II skierowaną przeciwko radzieckiej żegludze w Arktyce krążownik ciężki Admiral Scheer. Poza tym dowódca U 251 został zobowiązany do przeprowadzenia rekonesansu lodowego na Morzu Karskim. W dniu 20 sierpnia o 04:00 (kwadrat marynarki ÄF 0739) wachtowi zameldowali o zaobserwowaniu smugi dymu na horyzoncie, w stronę której się niezwłocznie skierowano. Ponad czterdzieści minut później o 04:42 zaobserwowanym kontaktem okazał się Admiral Scheer u burty którego godzinę później zacumowano rozpoczynając pobieranie paliwa. O 08:34 operację zakończono i oba okręty skierowały się każdy w swoją stronę. O 10:43 (kwadrat marynarki ÄF 9738) Heinrich Timm zmuszony był wykonać manewr zanurzenia przed zaobserwowanym trawlerem z.o.p.. Po jego wymanewrowaniu U 251 obrał kurs na Nową Ziemię. W dniu 25 sierpnia (kwadrat marynarki AT 6357) z powodu gęstej mgły uniemożliwiającej obserwację Heinrich Timm wydał o godzinie 03:11 rozkaz posadzenia okrętu na dnie. O 07:25 hydroakustyk zameldował o kontakcie z pojedynczym statkiem, co spowodowało, że dowódca nakazał wyjść na peryskopową. O 08:15 nawiązano przez peryskop kontakt wzrokowy z celem, którym okazał się mały statek przybrzeżny. Ze względu na fakt, że nieprzyjacielska jednostka nie przedstawiała żadnej wartości oraz ze względu na dobro operacji Wunderland II Heinrich Timm zadecydował o zaniechaniu ataku, którego skutkiem mogło być wstrzymanie ruchu na arktycznych szlakach żeglugowych. Od 10:40 U 251 płynął z powrotem na powierzchni kierując się na wyspę Bjelyj, by następnie przeprowadzić rekonesans wód w rejonie ujścia rzeki Ob i Jenissej. Cztery dni później 29 sierpnia o godzinie 01:43 (kwadrat marynarki AT 6463) w związku z brakiem ruchu nieprzyjacielskich jednostek spowodowanym działalnością Admiral Scheera i U 255 dowódca U 251 rozkazał obrać kurs 180 stopni, po drodze zmierzając ostrzelać zauważoną na pozycji 77?27`N, 71?46`O fabryczkę. O godzinie 06:50 (kwadrat marynarki AT 6269) zaobserwowano pojedyńczą zakotwiczoną boję. Bojąc się niespodzianek w rejonie ujścia Obu Heinrich Timm ostatecznie zrezygnował z ostrzelania fabryczki. W dniu 31 sierpnia o godzinie 02:00 (kwadrat marynarki AS 1617) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu grupy wysp Iswestij Zik. W okresie pomiędzy 4 a 7 września U 251 krążył po akwenie stanowiącym kwadraty marynarki AT 63, AS 41 i AS 42 nie napotykając jednak żadnych celów. W dniu 7 września odebrano z dowództwa regionu depeszę nakazującą Timmowi skierowanie się w rejon północnego czubka Nowej Ziemi. Tego samego dnia o godzinie 23:00 (kwadrat marynarki ÄF 9866) skierowano się w stronę bezludnej wyspy. Następnego dnia o 01:00 (kwadrat marynarki ÄF 9944 zaobserwowano na kursie 120 stopni maszty radiostacji położonej na wyspie Uebenenja odległej o 12 mil morskich. Siedem minut później na polecenie Timma zanurzono U 251 obierając kurs na w/w wyspę w celu ostrzelania radiostacji. O 04:20 po dotarciu w jej rejon wynurzono okręt poczym pięć minut później rozpoczęto trwający trzy minuty ostrzał z działa pokładowego kal. 8,8 cm, by następnie oddalić się z tego miejsca z jak największą prędkością. W dniu 9 września odebrano depeszę z dowództwa nakazującą Timmowi skierowanie się jak najszybciej do bazy w Kirkenes. Trzy dni później 12 września o 17:19 (kwadrat marynarki AC 8286) po zaobserwowaniu statku oraz okrętu podwodnego wykonano manewr zanurzenia na peryskopową. O 18:12 w kierunku dostrzeżonej jednostki nawodnej wystrzelono salwę dwóch torped, które jednak chybiły celu. W tym czasie zauważony okręt podwodny odpłynął. O 19:14 wynurzono okręt kontynuując marsz w kierunku Kirkenes. Następnego dnia o godzinie 05:15 zawinięto do położonego w pobliżu Kirkenes Neidenfjordu, gdzie przycumowano do burty zaopatrzeniowca Südmeer, z którego pobrano torpedy, prowiant i paliwo oraz przy pomocy którego załogi dokonano niezbędnych napraw. W dniu 14 sierpnia odbito od Südmeer kierując się do Kirkenes, gdzie przybyto o 05:30. Prawie pięć godzin później o 10:40 opuszczono bazę, by zgodnie z rozkazem zaatakować meldowany konwój PQ-18 i QP-14. Dwa dni później 16 września o godzinie 02:45 (kwadrat marynarki AC 3923) odebrano pochodzący z U 457 meldunek o kontakcie z konwojem w kwadracie marynarki AC 3592. O godzinie 06:58 (kwadrat marynarki AC 3993) wykonano alarmowe zanurzenie na głębokość A (80 metrów) przed nadlatującym samolotem, po czym piętnaście minut później wynurzono się na peryskopową. Wkrótce potem podczas obserwacji horyzontu przez peryskop zauważono smugi dymu i czubki masztów pochodzące od statków nieprzyjacielskiego konwoju. O 10:45 przygotowujący się do wystrzelenia torped U 251 zmuszony był zaprzestać ataku w związku ze zwrotem wykonanym przez statki na polecenie komodora konwoju. O godzinie 12:20 (kwadrat marynarki AC 3994) okręt znalazł się z powrotem na powierzchni a wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu szalupy ratunkowej pochodzącej ze statku Daniel Morgan zatopionego przez U 88 w dniu 5 lipca !!!. O 17:22 (kwadrat marynarki AC 6356) poszukujący konwoju U 251 został wykryty i oświetlony racą przez nieprzyjacielski okręt eskortowy zidentyfikowany jako niszczyciel, przed którym następnie wykonano alarmowe zanurzenie. Osiem minut później nieprzyjacielska jednostka przystąpiła do ataków bombami głębinowymi. Po oddaleniu się ?niszczyciela? o 23:01 okręt Timma znalazł się z powrotem na powierzchni kontynuując poszukiwanie konwoju. W dniu 19 września o godzinie 06:31 (kwadrat marynarki AB 3681) U 251 wymieni się sygnałami rozpoznawczymi z załogą samolotu He 111, który odleciał następnie kursem 317 stopni. O 11:45 (kwadrat marynarki AB 3624) po zameldowaniu przez wachtowych o zauważeniu smugi dymu na horyzoncie Heinrich Timm wydał rozkaz zmiany kursu na zbliżeniowy a niedługo po tym jak zidentyfikowano kontakt jako samotny statek zejścia na peryskopową w celu wykonania ataku. O 13:18 w kierunku statku wystrzelono salwę trzech torped, które jednak minęły cel, który w tym samym momencie zastopował. Siedem minut później w kierunku statku próbowano wystrzelić z wyrzutni nr V kolejną torpedę, zanim jednak zdołano tego dokonać ta samoczynnie zastartowała w wyrzutni i nie bez problemów się jej następnie pozbyto. Wkrótce po tym wydarzeniu Heinrich Timm zrezygnował z dalszych ataków przypuszczając, że jednostka ta jest meldowanym przez okręty Clausena i Kohlera statkiem pułapką. W dniu 20 września o 09:26 (kwadrat marynarki AB 2491) odebrano pochodzący z U 591 meldunek z informacją, że nieprzyjaciel znajduje się aktualnie w kwadracie marynarki AB 2991. Tuż po południu U 251 został czterokrotnie zmuszony do alarmowego zanurzenia przed nalatującymi samolotami. Ponad dwie godziny później o 14:45 jednostka Timma została wykryta i ostrzelana a w następstwie tego zmuszona do alarmowego zanurzenia przez nadpływający nieprzyjacielski eskortowiec zidentyfikowany jako niszczyciel, który jednak nie wykonał żadnego ataku bombami głębinowymi. Ponad dwie godziny później U 251 znalazł się z powrotem na powierzchni obierając kurs 220 stopni. Następnego dnia o 15:33 (kwadrat marynarki AB 4281) doszło do spotkania i wymiany informacji z U 377 a o 21:30 (kwadrat marynarki AA 6668) do kontaktu z niezidentyfikowanym okrętem podwodnym, który wkrótce potem oddalił się. W dniu 22 września o godzinie 07:19 (kwadrat marynarki AA 9295) zaobserwowano eksplozje i smugi dymu pochodzące jak się później okazało od skutecznego ataku U 435 na konwój QP-14 w wyniku którego na dno poszły trzy jednostki. Sześć minut później U 251 został zmuszony do alarmowego zanurzenia na głębokość A+40 (120 metrów). przez nieprzyjacielski niszczyciel, który wyłonił się ze szkwału. W wyniku ataku jaki miał wkrótce miejsce okręt Timma nie odniósł żadnych uszkodzeń i od godziny 11:18 znajdował się z powrotem na powierzchni. O 13:46 (kwadrat marynarki AA 9296) doszło do spotkania z U 435. Parę godzin później o 18:50 (kwadrat marynarki AA 9825) odebrano meldunek z U 212 o kontakcie w kwadracie marynarki AA 9854 z płynącym kurem 200 stopni konwojem QP-14, w stronę którego się następnie skierowano. Następnego dnia o godzinie 06:32 (kwadrat marynarki AE 2565) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu cieni oraz niszczyciela w sektorze rufowym. Po otrzymaniu tego meldunku Heinrich Timm zarządził alarm i ruszył do ataku odpalając osiem minut później w kierunku prawdopodobnie niszczyciela dwie torpedy, które jednak chybiły celu ze względu na wzburzone morze. Dwie minuty później o 06:42 U 251 został zmuszony do alarmowego zanurzenia, uzyskując niemal od razu po zniknięciu pod powierzchnią kontakt akustyczny z czterema niszczycielami podążającymi w stronę jego pozycji. Wkrótce potem w pobliżu jednostki Timma rozerwały się pierwsze bomby głębinowe. Chcąc wymanewrować przeciwników dowódca U 251 zarządził zmianę kursu na 40 stopni i ruszenie małą naprzód z zamiarem przepłynięcia pod konwojem. O 11:10 (kwadrat marynarki AE 2645) okręt znalazł się z powrotem na powierzchni rozpoczynając o godzinie 18:24 marsz powrotny. W dniu 26 września o godzinie 15:00 (kwadrat marynarki AE 2645) doszło do spotkania z U 212 w towarzystwie którego skierowano się do bazy w Narwiku, gdzie przybyto dwie godziny później, kończąc w ten sposób trwający ponad sześć tygodni łączony patrol(44 dni).

26.09.1942 o godzinie 21:17 odbito od burty okrętu bazy Tanga kierując się na Skomenfjord, gdzie przybyto kilkadziesiąt minut później cumując przy Stella Polaris. Dwa dni później o 13:00 U 251 podstawił się pod burtę zaopatrzeniowca Kärnten z którego rozpoczęto pobieranie zaopatrzenia. Cztery godziny później operacja została zakończona i okręt Timma skierował się pod burtę okrętu bazy Black Watch.

29.09.1942 U 251 pod dowództwem Heinricha Timma odbił o godzinie 14:00 od burty okrętu bazy Black Watch opuszczając Skomenfjord i kierując się na Narwik, gdzie przybyto o 16:30 cumując przy burcie okrętu bazy Tanga. Następnego dnia o godzinie 07:00 opuszczono Narwik, kierując się do Bod?, gdzie zawinięto o godzinie19:00 i gdzie w oczekiwanie na sformowanie się eskorty spędzono noc. O godzinie 07:00 dnia 1 października w towarzystwie eskorty opuszczono Bod? kierując się na kwadrat marynarki AG 6213. O 18:15 po otrzymaniu rozkazu z FdU zawrócono z powrotem do Bod?. Godzinę później z powodu zagrożenia minami skierowano się do Sandnessj?en. W dniu 2 października o godzinie 07:00 w towarzystwie okrętów eskorty opuszczono Sandnessj?en, by następnego dnia o godzinie 14:30 zawinąć do bazy w Trondheim, gdzie w oparciu o tamtejszą infrastrukturę stoczniową U 251 miał zostać poddany przeglądom i remontom.

14.02.1943 U 251 pod dowództwem Heinricha Timma o godzinie 11:15 wypłynął z bazy w Trondheim, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami udać się do bazy w Narwiku, gdzie otrzymać miał dalsze rozkazy. Dwa dni później 16 lutego o godzinie 16:01 przybyto do Narwiku, który opuszczono następnego dnia o godzinie 07:15, by zgodnie z odebranymi rozkazami udać się do Hammerfest. Z powodu problemów z lewo burtowym silnikiem diesla tego samego dnia o godzinie 13:59 zawinięto do bazy w Harstad, którą opuszczono po zakończeniu napraw w dniu 18 lutego o godzinie 08:06 kierując się do Troms?, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 17:05 cumując u burty statku W.M. Larsen. Następnego dnia o godzinie 07:56 opuszczono Troms? obierając kurs na Hammerfest, gdzie przybyto o godzinie 22:04 cumując u burty statku bazy Black Watch.

Patrol 5 (20.02.1943 - 01.03.1943)
14.02. U 251 pod dowództwem Heinricha Timma o godzinie 14:50 odbił od burty Black Watch opuszczając Hammerfest, by zgodnie z rozkazem udać się do kwadratu marynarki AB 6650, gdzie miał atakować nieprzyjacielską żeglugę. W dniu 23 lutego odebrano z FdU depeszę nakazującą dowódcom U 251, U 355, U 622, U 657 i U 255 utworzenie zgrupowania, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AB 6434 do AB 6816. Następnego dnia o godzinie 14:37 (kwadrat marynarki AB 6692) odebrano pochodzący z U 622 meldunek o kontakcie w kwadracie marynarki AB 6633 z płynącym w kierunku wschodnim konwojem JW. 53, w stronę którego się następnie skierowano. Pomiędzy godziną 18:16 a 22:55 z powodu awarii prawo burtowego silnika diesla U 251 płynął tylko na jednym silniku. W dniu 25 lutego pomiędzy 06:08 a 06:20 na okręcie doszło do jednoczesnej awarii obu diesli. O 09:49 (kwadrat marynarki AC 5146) okręt Timma zmuszony był do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem. Wkrótce potem uzyskano na kursie 270 stopni kontakt akustyczny w stronę którego w zanurzeniu się następnie skierowano. Przeprowadzona o godzinie 11:00 przez peryskop obserwacja kontaktu pozwoliła dostrzec najpierw niszczyciel a wkrótce potem oddalone od 5 do 10 tysięcy metrów statki konwoju, do których dotarcie płynąc tym kursem w zanurzeniu było jednak niemożliwe. O 15:10 Heinrich Timm zarządził wynurzenie by płynąc na powierzchni spróbować wyjść na dogodną do ataku pozycję. Następnego dnia (26 lutego) o godzinie 04:16 (kwadrat marynarki AC 5873) doszło do poważnej awarii pompy paliwowej prawo burtowego silnika diesla, która zmusiła dowódcę U 251 do zaniechania ataku na konwój i obrania kursu powrotnego na bazę w Skomenfjordzie. W dniu 28 lutego o godzinie 16:50 z powodu fatalnych warunków pogodowych utrudniających nawigowanie na norweskich wodach zawinięto do Lödingen, które opuszczono następnego dnia o godzinie 08:00 kierując się na Narwik, gdzie przybyto o 12:10. Jeszcze tego samego dnia o 13:26 opuszczono Narwik kierując się na Skomenfjord, gdzie przybyto o 14:50 cumując u burty okrętu bazy Stella Polaris.

Patrol 6 (18.03.1943 - 21.04.1943)
18.03. U 251 pod dowództwem Heinricha Timma odbił o godzinie 00:45 od burty Stella Polaris kierując się na Narwik, gdzie przybyto o 02:30 cumując u burty okrętu bazy Tanga. O godzinie 14:00 po odebraniu rozkazów opuszczono Narwik kierując się na bazę w Harstad, gdzie zgodnie z instrukcjami miano dokończyć pobieranie zapatrzenia. Jeszcze tego samego dnia o 18:48 zawinięto do Harstad, które opuszczono następnego dnia o 05:30, kierując się zgodnie z rozkazem w stronę kwadratu marynarki AB 65. Dwa dni później 21 marca o godzinie 10:40 (kwadrat marynarki AB 8343) spotkano się z U 625. W dniu 22 marca odebrano z FdU depeszę nakazującą dowódcom U 251, U 354, U 212, U 302, U 355, U 625 i U 644 utworzenie do godziny 02:00 dnia 24 marca zgrupowania, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AA 6999 do AE 3613. W dniu 26 marca o 16:15 (kwadrat marynarki AE 7725) spotkano się z U 355. Trzy dni później o 16:00 (kwadrat marynarki AB 7721) osiągnięto nową pozycję w zgrupowaniu. W dniu 31 marca o 07:30 (kwadrat marynarki AB 7725) ponownie spotkano się z U 355 z którego pobrano części zapasowe potrzebne do naprawy żyrokompasu, W dniu 8 kwietnia o godzinie 07:16 w rejonie wyspy Jan Mayen (kwadrat marynarki AB 7181) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu na kursie 65 stopni nieprzyjacielskiego okrętu podwodnego, którym okazał się brytyjski HMS Tuna. Niezwłocznie powiadomiony o tym fakcie Heinrich Timm zamierzał zaatakować wrogą jednostkę ale zanim udało mu się wyjść na dogodną do ataku pozycję ta zniknęła już pod wodą. W dniu 11 kwietnia o godzinie 20:00 (kwadrat marynarki AB 7472) doszło do trzeciego już spotkania podczas tego patrolu z U 355. Dwa dni później 13 kwietnia o godzinie 20:42 (kwadrat marynarki AB 7479) spotkano się i wymieniono sygnałami rozpoznawczymi z U 644. Dnia 19 kwietnia o godzinie 12:00 (kwadrat marynarki AB 7454) opuszczono rejon patrolowania przekazując zadanie U 601 i obrano kurs na bazę w Narwiku. W dniu 21 kwietnia o godzinie 16:00 wpłynięto do bazy w Narwiku cumując u burty okrętu bazy Grille, kończąc trwający pięć tygodni patrol (35 dni).

23.04.1943 o godzinie 18:00 U 251 odbił od burty Grille kierując się na Skomenfjord, gdzie po przybyciu zacumował pod burtą zaopatrzeniowca Kamerun w celu wyładunku posiadanych torped. W dniu 5 maja o godzinie 07:00 po zakończeniu tej operacji jednostka Timma skierowała się w stronę okrętu koszarowego Sandanaes u burty którego wkrótce zacumowała. Dwa dni później o 05:00 ponownie stanięto przy burcie zaopatrzeniowca Kamerun pobierając do godziny 07:30 torpedy, by następnie skierować się w stronę zaopatrzeniowca Kärnten w celu załadunku prowiantu.

08.05.1943 U 251 pod dowództwem Heinricha Timma o godzinie 17:00 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym poleceniem udać się do Hammerfest. Tego samego dnia o godzinie 22:05 wpłynięto do bazy w Harstad w celu zabrania na pokład miejcowego pilota a które opuszczono następnego dnia o godzinie 10:12 kierując się do Troms?, gdzie przybyto o 14:15 cumując u burty statku Skagerrak. W dniu 10 czerwca o 06:00 opuszczono Troms? obierając kurs na Hammerfest, gdzie przybyto o 16:38 jeszcze tego samego dnia.

Patrol 7 (12.05.1943 - 29.05.1943)
12.05. U 251 pod dowództwem Heinricha Timma wspólnie z U 639 i U 711 wypłynął o godzinie 04:04 z bazy w Hammerfest, by zgodnie z rozkazem przeprowadzić rozpoznanie lodowe pomiędzy 21 a 35 stopniem długości wschodniej. Następnego dnia o godzinie 06:04 (kwadrat marynarki AC 1489) osiągnięto granicę lodu, zmieniając kurs na 55 stopni. W dniu 16 maja o godzinie 04:00 (kwadrat marynarki AB 6622) zgodnie z instrukcjami zmieniono operujący w tym rejonie U 212. Siedem dni później 23 maja doszło do awarii odpowietrznika i tłumika dźwięku wyrzutni torpedowej, którą po zabezpieczeniu wyłączono z dalszego użytkowania. W dniach 24 - 26 maja aż siedmiokrotnie natykano się na dryfujące miny, które na polecenie Heinricha Timma rozstrzelano i tak w dniu 24 maja trzykrotnie: o 02:35 (kwadrat marynarki AB 6621), 06:05 i 23:23 (kwadrat marynarki AB 6623), 25 maja raz o godzinie 05:40 (kwadrat marynarki AB 6623) i 26 maja ponownie trzykrotnie: o godzinach 00:40, 01:10 i 05:10 (kwadrat marynarki AB 6623). W dniu 26 maja doszło też do poważnej awarii prawoburtowego silnika diesla, który mógł zostać naprawiony tylko w stoczni o czym niezwłocznie powiadomiono dowództwo, które nakazało Timmowi skierować się do posiadającego odpowiednią infrastrukturę Trondheim. W dniu 29 maja o godzinie 11:00 w punkcie GR 2 spotkano się z trałowcem M 203 w towarzystwie którego o godzinie 20:15 zawinięto do bazy w Trondheim, kończąc trwający prawie trzy tygodnie patrol (18 dni).

W trakcie pobytu w stoczni w Trondheim uszkodzony diesel został wymontowany i poddany generalnemu remontowi.

13.06.1943 o godzinie 02:00 U 251 opuścił bazę w Trondheim, by zgodnie z rozkazem przeprowadzić testy nadajnika, które miały się odbyć następnego dnia przy współudziale samolotu dalekiego zwiadu FW 200. W dniu 14 czerwca oprócz w/w testów o godzinie 15:10 (kwadrat marynarki AF 5568) przekazano na pokład U 354 ObFkMt Rossmanna. Następnego dnia doszło do ponownej awarii świeżo wyremontowanego prawoburtowego silnika diesla, co wymusiło konieczność powrotu do Trondheim, gdzie przybyto dwa dni później 17 czerwca o godzinie 14:15. Podczas postoju w bazie w związku z planowanym powrotem do kraju przekazano na ląd nadwyżkę prowiantu oraz torpedy.

19.06.1943 U 251 pod dowództwem Heinricha Timma w eskorcie trałowca M 205 wypłynął z bazy w Trondheim, by zgodnie z rozkazem udać się do Kiel. O godzinie 18:38 okręt eskorty zawrócił do bazy a U 251 skierował się do Bergen, gdzie przybyto następnego dnia o godzinie 23:16. W dniu 21 marca w towarzystwie eskorty opuszczono Bergen kierując się na Stavanger, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 22:46 w celu zmiany składu eskorty. Tuż po północy 22 czerwca (godz. 00:30) opuszczono z nową eskortą Stavanger kierując się na Kristiansand, gdzie przybyto o 14:20 cumując w przy burcie trałowca M 1062. Jeszcze tego samego dnia o 18:00 w towarzystwie eskorty opuszczono tę bazę kierując się na Rutę 15, by następnie po wejściu na Rutę 05/01 rozpocząć samotny marsz w kierunku bazy w Kiel, gdzie przybyto dwa dni później 24 czerwca o godzinie 11:57.

W lipcu 1943 roku U 251 został skierowany do 24 Flotylli U-bootów z bazą w Memlu, gdzie pełnił funkcję okrętu szkolnego. We wrześniu tego samego roku U 251 został przydzielony do 21 Flotylli U-bootów z bazą w Pillau, gdzie do lutego 1945 roku był wykorzystywany jako okręt testowy. Od marca 1945 roku U 251 należał do 31 Flotylli U-bootów z bazą w Kiel.

23.01.1945 nowym dowódcą U 251 został były Ob.Strm U 552 OL Franz Säck.

Patrol 8 (16.04.1945 - 19.04.1945)
16.04. U 251 pod dowództwem Franza Säcka wspólnie z U 320 wypłynął o godzinie 20:00 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem udać się do jednej z baz w Norwegii. Jeszcze tego samego dnia stanięto na kotwicy w rejonie Schilksee. Dwa dni później 18 kwietnia podniesiono kotwicę i w towarzystwie U 2502, U 2335 i U 320 oraz w eskorcie trałowca M 403 skierować się do bazy w Horten. W dniu 19 kwietnia płynący przez wody Kattegatu zespół okrętów został o godzinie 17:04 wykryty na południe od Geteborga przez osiem brytyjskich i norweskich samolotów Mosquito należących do 235, 248, 143 i 333 Sqn RAF. Na skutek przeprowadzonych przez nie ataków rakietami i pociskami działek pokładowych U 251 poszedł na dno w kwadracie marynarki AO 4873 wraz 39 członkami załogi. Z załogi okrętu Säcka zatopienie przeżyło tylko cztery osoby, które zostały uratowane przez U 2502.

Uwagi:
a.) Na pokładzie U 251 poległ odbywający rejs w formie pasażera OL Joachim Sauerbier (ur. 25.09.1919r) płynący do Norwegii aby objąć dowództwo U 324 (typ VIIC/41).
b.) W dniu 1976 spoczywający na głębokości 32 metrów wrak U 251 został uznany za grób wojenny.

Członkowie załogi U 251 polegli w dniu 19.04.1945 (w kolejności alfabetycznej):
Amme Willi MaschOGfr 26.08.1924
Barsuhn Johann-Albert BtsMt 18.12.1919
Blümer Konrad-Otto MaschGfr 27.07.1925
Brunner Rudolf MechGfr 31.12.1926
Dallmeier Alfons MaschGfr 16.07.1925
Döring Wilfried Ostrm 21.07.1916
Felke Peter FkOGfr 24.07.1922
Friedemann Werner MaschHGfr 10.01.1912
Fröhlingsdorf Heinrich MaschOGfr 04.07.1924
Haase Rolf MechGfr 08.10.1925
Hochrainer Johann Lt.z.S 13.06.1923
Hoffmann Karl BtsMt 09.11.1921
Homola Oswald MtrOGfr 01.06.1924
Horning Alois MtrOGfr 08.10.1922
Jurk Harry MaschMt 09.09.1922
Keimes Heinz MaschOGfr 27.11.1922
Knobloch Helmut-Friedrich StOMasch 23.02.1914
Kohl Günther MechGfr 03.11.1925
Krüger Gerhard MechMt 28.10.1923
Kugel Fritz MaschMt 26.02.1921
Kunz Maximilian MaschGfr 19.05.1925
Lange Erich MtrOGfr 26.02.1923
Lieder Karl MaschMt 09.03.1921
Mauermann Ehrenfried MtrGfr 25.09.1926
Meissner Günther FkOGfr 06.09.1924
Ramseier Felix MtrOGfr
Rill Wolfgang MtrOGfr 01.11.1923
Ruppert Arthur MtrOGfr
Säck Franz Olt.z.S 25.09.1919
Schauer Günther Lt.ing 29.04.1922
Scholz Wilmut-Joachim FkGfr 20.08.1926
Schwolow Karl-Heinz SanMt 27.11.1922
Seidel Erhard FkMt 16.04.1924
Struck Hartmut OLt.z.S 21.04.1922
Thau Bernhard MtrGfr 28.09.1925
Tiebe Erich StrmMt 06.06.1920
Ulrich Albert OMasch 30.03.1918
Werner Erich OFkMt 07.12.1920
Zak Karl MtrOGfr 06.01.1923

Członkowie załogi U 251 uratowani w dniu 19.04.1945 (w kolejności alfabetycznej):
Blank ? MaschMt ?
Heiden ? ObGfr ?
Heppe ? MaschOGfr ?

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939-1945, KTB U 223-U 300, tom 6,
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-251 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 26.10.10, 11:46

Witam
Zapraszam do lektury poprawionej i rozszerzonej historii operacyjnej U 251.
Pzdr. Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-251 Typ VIIC

Postprzez ARTI » 27.03.15, 16:24

Witam. Link do filmu z nurkowania na tym wraku:
http://www.u2359.com/?page_id=137
ARTI
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 5.000 BRT

Dołączył(a): 27.03.15, 15:56


Posty: 3 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości