1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-250 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-250 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 01.06.09, 07:09

U 250 Typ VIIC Wersja 2.0

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 684
Zamówienie: 05.06.1941
Położenie stępki: 09.01.1943
Wodowanie: 11.11.1943
Wcielenie do służby: 12.12.1943
Numer pocztowy: M 54 453

Przebieg służby:
12.12.1943 - 01.07.1944 - 5 Flotylla U-bootów Kiel (szkolenie załogi)
01.07.1944 - 30.07.1944 - 8 Flotylla U-bootów Danzig (okręt bojowy)
30.07.1944 - Zatopiony na wodach zatoki Fińskiej (pozycja 60.28N, 28.25E) bombami głębinowymi przez radziecki ścigacz okrętów podwodnych MO-103.

Dowódcy:
12.12.1943 - 30.07.1944 - KL Werner-Karl Schmidt

Liczba patroli: 1

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 1 (56 ton)/0

Okres służby U 250 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
13.12. - 15.12.43 - Kiel - szkolenie załogi.
16.12. - 22.12.43 - Kiel - przygotowanie do prób morskich w ramach UAK.
28.12. - 02.01.44 - Swinemünde - szkolenie w walce z samolotami w ramach Szkoły Obrony Przeciwlotniczej.
03.01 - 07.01.44 - Danzig - szkolenie w ramach UAK.
08.01. - 13.01.44 - Pillau - stacjonarne szkolenie w ramach 20 Flotylli U-bootów.
14.01. - 18.01.44 - Gotenhafen - próby i ćwiczenia w obsłudze broni torpedowej w ramach TEK
19.01. - 22.03.44 - Hela - ćwiczenia taktyczne w ramach Agru-Fornt.
23.03. - 08.04.44 - Libau - ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
09.04. - 15.04.44. - Gotenhafen - naprawa przerywacza sieci torpedowych.
16.04. - 25.04.44 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 flotylli U-bootów.
26.04. - 06.06.44 - Danzig - pobytu w stoczni Holm w celu przeprowadzenia prac naprawczych silników elektrycznych oraz przeglądu i konserwacji okrętu.
07.06. - 08.06.44 - Hela - szkolenie na morzu w ramach Agru-Front.
08.06. - 09.06.44 - Danzig - pobyt w stoczni Holm w celu dokonania napraw peryskopu.
09.06. - 14.06.44 - Hela - przygotowanie do szkolenia w ramach Agru-Front.
15.06. - 23.06.44 - R?nne/Borholm - próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
17.06. - 23.06.44 - Swinemünde - szkolenie w walce z samolotami w ramach Szkoły Obrony Przeciwlotniczej.
24.06. - 14.07.44 - Kiel - pobyt w stoczni Krupp Germaniawerft w celu przeprowadzenia prac naprawczych i przygotowujących okręt do służby operacyjnej.

15.07.44 U 250 pod dowództwem Wernera-Karla Schmidta wypłynął o godzinie 08:00 z bazy w Kiel, by zgodnie z poleceniem dowództwa udać się do bazy w Helsinkach. Dwa dni później 17 lipca po drodze zawinięto do bazy w Gotenhafen, którą opuszczono 19 lipca po uprzednim uzupełnieniu zapasów paliwa i prowiantu, kierując się zgodnie z otrzymanymi świeżo rozkazami do portu w Revlu, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o godzinie 18:00. Po utrzymaniu dalszych rozkazów w dniu 23 lipca o godzinie 14:00 opuszczono Revel, kierując się na Helsinki, gdzie przybyto o 20:00 tego samego dnia cumując w porcie południowym.

Patrol 1 (25.07.1944 - 30.07.1944)
25.07. U 250 pod dowództwem Wernera-Karla Schmidta wypłynął o godzinie 08:00 z bazy w Helsinkach, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w Zatoce Narwy i w rejonie Koivisto. Tego samego dnia zawinięto do bazy Grand Hotel, gdzie okręt został zamaskowany, cały czas przebywając w gotowości bojowej do wyjścia na patrol. W dniu 26 lipca o godzinie 09:46 odebrano z 9.SD depeszę nakazującą: Panckemu (U 242) skierowanie się do Risholm, Breckwoldtowi (U 679) do Bergholm, Wilhelm-Karl Schmidt także wymieniony w tym meldunku miał w drodze powrotnej dołączyć do Panckego (polecenie to wynikało z zagrożenia radzieckimi nalotami na Grand Hotel). O godzinie 19:00 tego samego dnia opuszczono Grand Hotel kierując się do rejonu operacyjnego o kryptonimie Bengalen. Dnia 27 lipca o godzinie 23:00 (kwadrat marynarki AO 3349) okręt Schmidta został zluzowany w swoim rejonie operacyjnym przez U 679, by następnego dnia o 06:20 wpłynął do bazy w Risholm. Prawie dziesięć godzin później o 16:00 opuszczono Risholm kierując się na Grand Hotel, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 20:00. W dniu 29 lipca o 20:18 koło burty U 250 zacumował U 370 a jego dowódca przekazał Schmidtowi swoje spostrzeżenia na temat sytuacji taktycznej w rejonie w który ten miał się wkrótce skierować. Dwie godziny później opuszczono Grand Hotel by zgodnie z rozkazem przeprowadzić operację Schepel, polegającą na obserwowaniu ruchu i atakowaniu wrogich jednostek w rejonie północnego wejścia do cieśniny Koivisto pomiędzy Ruonti i Veprevsjij. W dniu 30 lipca o godzinie 00:05 (kwadrat marynarki AO 3346) okręt Schmidta został zluzowany przez U 242. Tuż przed południem o godzinie 11:42 (kwadrat marynarki AO 3356) U 250 nawiązał kontakt a następnie zatopił jedną torpedą G7a radziecki ścigacz okrętów podwodnych MO-105 (56 ton). Jeszcze tego samego dnia o 19:10 bliźniaczy w stosunku do zatopionej jednostki ścigacz MO-103 dowodzony przez Aleksandra Kolienko po uzyskaniu z trałującego w pobliżu kutra trałowego KT-910 informacji o pozycji nieprzyjacielskiego okrętu podwodnego skierował się w jego kierunku, uzyskując wkrótce potem kontakt hydrolokacyjny. W pierwszym ataku wykonanym przez radziecką jednostkę wszystkie zrzucone bomby głębinowe nie spowodowały żadnych szkód na okręcie Schmidta. Dopiero drugi atak wykonany o godzinie 19:25 podczas którego zrzucono pięć bomb głębinowych spowodował na U 250 powstanie nad przedziałem silników diesla dużej wyrwy w kadłubie, przez który do wnętrza zaczęła wlewać się woda powodując ich zalewanie i wydzielanie się chloru z baterii akumulatorów. Z tonącej jednostki udało się uratować tylko sześciu członkom jego załogi w tym dowódcy Wernerowi-Karlowi Schmidtowi, którzy znajdując się w momencie ataku w centrali skorzystali z okazji, że pomost okrętu znalazł się na chwilę nad powierzchnią i uciekli przez właz skacząc za burtę. Znając pozycję zatopionego okrętu oraz małą głębokość na jakiej on spoczywał dowództwo radzieckie podjęło decyzję o jego wydobyciu. W tym celu sprowadzono z Morza Czarnego ekipę płetwonurków pod dowództwem A. W. Razuwiewa, którzy dokładnie zlokalizowali wrak U 250 spoczywający na głębokości 27 metrów z przechyłem 14 stopni na sterburtę, odkrywając przy tym dużą wyrwę w rufowej części kadłuba, która spowodowała jego zatonięcie. Poza tym płetwonurkowej dokonali też pobieżnego rekonesansu wnętrza niemieckiej jednostki. Wkrótce potem na miejsce zatopienia przyholowano z bazy w Kronsztadzie dwa pontony o unosie 200 ton a następnie korzystając z zasłony dymnej stawianej przez kutry trałowe przystąpiono do operacji podnoszenia okrętu Schmidta. W pierwszym etapie prac płetwonurkowie radzieccy przeciągnęli pod kadłubem dwie liny o średnicy 203mm, które przymocowano do obu pontonów. W tym czasie Niemicy widząc co zamierzają zrobić Rosjanie chcąc chronić tajemnicę torped akustycznych i innych tajnych materiałów znajdujących się we wnętrzu zatopionej jednostki wspólnie z Finami bezskutecznie próbowali im tym przeszkodzić m.in. prowadząc ostrzał artyleryjski oraz bezskutecznie atakując kutrami torpedowymi z 5 Flotylli Ścigaczy Torpedowych m.in. w nocy z 31 sierpnia na 1 września ścigacze te obrzuciły pozycję, gdzie spoczywał U 250 bombami głębinowymi oraz dodatkowo postawiły 12 min TMB (w drodze powrotnej utracono ścigacz S 80, który wpadł na minę i zatonął wraz z pięcioma członkami załogi). Pomimo tych utrudnień w dniu 14 września okręt Schmidta został wydobyty na powierzchnię a następnie odholowany do bazy w Kronsztadzie, gdzie w dniu 25 września umieszczono go w suchym doku. Jako pierwszy do wnętrza U 250 zszedł zmuszony przez Rosjan obawiających się, że okręt mógł zostać zaminowany jego dowódca Werner-Karl Schmidt. Następnie po wydobyciu ciał 46 członków załogi Rosjanie przeprowadzili inspekcję jego wnętrza odnajdując dokumenty (m.in. rozmokłe kody i szyfry używane w tym rejonie, komplet dokumentacji technicznej), urządzenia (m.in. enigma model M 4) oraz trzy torpedy akustyczne T-V i dwie torpedy wyposażone w systemy FAT i LUT. W dniu 12 kwietnia 1945 roku Rosjanie wpisali były okręt Schmidta na listę floty nadając mu oznaczenie TS-14 a następnie wykorzystywali go jako stacjonarny okręt testowy. W dniu 20 sierpnia nie nadający się do remontu były U 250 został ostatecznie skreślony z listy floty i pocięty na złom.

Członkowie załogi U 250 polegli w dniu 30.07.1944 (w kolejności alfabetycznej):
Behres Peter MtrOGfr 29.09.1923
Beyersdorf Erwin MtrOGfr 06.02.1924
Bialek Hans MechGfr 21.01.1925
Ernst Herbert OMasch 07.06.1916
Fleischmann Josef MaschOGfr 10.03.1922
Fritzsche Walter MtrOGfr 29.01.1921
Frychel Helmut MaschGfr 20.05.1925
Haaser Albert FkOGfr 12.12.1923
Hahn Hans-Joachim MtrGfr 10.10.1925
Heide Willi MaschGfr 18.02.1923
Hodermann Hugo BtsMt 10.06.1919
Hofheinz Karl MaschMt 07.06.1922
Keiss Georg MaschMt 21.12.1922
Köcher Walter FkMt 13.09.1923
Kolb Hans MechOGfr 06.06.1924
Krasselt Paul MaschGfr 01.07.1921
Kröber Werner MtrOGfr 20.09.1923
Krohn Franz FkOGfr 27.10.1924
Krüger Günter MtrOGfr 30.08.1924
Kubitschek Ludwig OBtsMt 16.09.1920
Leifeld Willi MaschMt 06.10.1922
Lorenz Werner MaschGfr 16.06.1923
Lutze Fritz OFkMt 02.04.1920
Müller Karl MechGfr 24.01.1924
Mulinski Heinz MaschGfr 28.12.1925
Nickel Heinz MaschMt 29.10.1922
Orzymowski Tadeus MtrGfr 03.08.1921
Palfinger Ulf Lt.z.S 03.08.1921
Paltian Eduard MtrGfr 28.09.1924
Panten Otto MtrOGfr 30.06.1924
Pauer Rudolf FkGfr 08.01.1926
Pfisterer Herbert MaschOGfr 30.06.1922
Pfitzner Hans Lt.z.S 27.04.1922
Pflug Kurt MaschMt 12.02.1920
Pollack Friedrich MaschOGfr 28.05.1923
Reichl Konrad MechMt 16.05.1920
Reichstein Hans MaschOGfr 30.08.1924
Ries Wilhelm MaschGfr 24.06.1923
Rüdiger Herbert MtrOGfr 22.03.1925
Schmidt Günther Mt 06.01.1921
Steinhoff Heinrich MaschOGfr 02.08.1920
Strubel Jakob MtrGfr 13.10.1925
Voss Fritz OMasch 08.05.1916
Weddecke Hugo MtrOGfr 03.04.1923
Westermann Hans Lt.ing 29.05.1920
Widigus Peter MtrOGfr 22.06.1924

Członkowie załogi U 250 wzięci do niewoli w dniu 30.07.1944 (w kolejności alfabetycznej):
Diercks Hermann OStrm 20.07.1920
Faensen Karl-Heinz MaschMt
Riedel Günther OStrm 30.06.1919
Schmidt Werner-Karl KpLt.01.09.42 15.04.1915
Schüppel Heinz SanMt
Tscharnke Rudolf MaschGfr 01.05.1924

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Bukała Grzegorz - U-booty na Zatoce Fińskiej w latach 1944-1945, MSiO 9/2010
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939-1945, KTB U 223-U 300, tom 6,
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-250 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 08.10.10, 13:13

Witam
Zapraszam do lektury poprawionej i rozszerzonej historii operacyjnej U 250.
Pzdr. Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron