1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-245 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-245 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 01.06.09, 07:04

U 245 Typ VIIC Wersja 2/0

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 679
Zamówienie: 10.04.1941
Położenie stępki: 18.11.1942
Wodowanie: 25.11.1943
Wcielenie do służby: 18.12.1943
Numer pocztowy: M 52 094

Przebieg służby:
18.12.1943 - 31.07.1944 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.08.1943 - 01.10.1944 - 3 Flotylla U-bootów, La Pallice (okręt bojowy)
01.10.1944 - 08.05.1945 - 33 Flotylla U-bootów, Flensburg (okręt bojowy)
09.05.1945 - Kapitulacja w bazie w Bergen.

Dowódcy:
18.12.1943 - 09.05.1945 - KL ~ KK Friedrich Schumann-Hindenberg

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 3 (17.087 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

06.08.1944 U 245 pod dowództwem Friedricha Schumann-Hindenberga wspólnie z U 482, U 979, U 1223 i U 680 wypłynął o godzinie 08:00 z bazy w Kiel. O 09:30 po wejściu na Rutę 01 okręty podwodne spotkały się z mającymi pełnić rolę eskorty trałowcami M 517 i M 527, w towarzystwie których skierowały się następnie w stronę Dużego Bełtu. Następnego dnia o godzinie 19:30 (kwadrat marynarki AO 4435) oba trałowce zawróciły do bazy a cztery okręty podwodne kontynuowały dalej grupowy marsz bez eskorty. W dniu 8 sierpnia o godzinie 04:50 wpłynięto do bazy w Horten.

W trakcie pobytu w Horten w ramach miejscowego Agru-Front przeprowadzono na U 245 w następnych dniach na wodach Oslofjordu intensywne szkolenie w obsłudze i pływaniu na chrapach.

Patrol 1 (14.08.1944 - 28.10.1944)
14.08. U 245 pod dowództwem Friedricha Schumann-Hindenberga wspólnie z U 482, U 979 i U 680 wypłynął o godzinie 18:42 z bazy w Horten, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Wysp Brytyjskich. W dniu 15 sierpnia o godzinie 05:10 wszystkie okręty zawinęły do bazy w Kristiansand, którą po uprzednim uzupełnieniu zapasów paliwa i smarów opuszczono jeszcze tego samego dnia o 11:55. Następnego dnia o 16:30 zawinięto do Bergen cumując w Dokkeskjaerskaien, rozpoczynając pobieranie zapatrzenia. W dniu 17 sierpnia o 20:45 w towarzystwie patrolowca V 5107 opuszczono Bergen kierując się w stronę Hellisöy. Trzy dni później 20 sierpnia o godzinie 21:05 (kwadrat marynarki AF 7642) po dostrzeżeniu nadlatującego samolotu wykonano alarmowe zanurzenie. W dniu 23 sierpnia o godzinie 16:03 (kwadrat marynarki AE 6966) U 245 został zmuszony do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem i do pobytu podwodą do godziny 18:48. Sześć dni później 29 sierpnia odebrano z BdU depeszę nakazującą Schumannowi skierowanie się do kwadratu marynarki AL 10. W dniu 3 września o 04:53 (kwadrat marynarki AL 2617) nadano do dowództwa meldunek sytuacyjny oraz pogodowy. W dniu 6 września (kwadrat marynarki AL 1475) zgodnie z poleceniem dowództwa nadano kolejny meldunek pogodowy. Następnego dnia odebrano z BdU depeszę nakazującą skierowanie się z największą prędkością do kwadratu marynarki AK 1839 w celu przekazania kilku metrów sześciennych paliwa na potrzebujący go U 516 oraz jednocześnie zwalniającą U 245 z wykonywania funkcji okrętu meteorologicznego. W dniu 8 września o godzinie 14:37 (kwadrat marynarki AK 2737) po zmianie przez dowództwo rozkazów obrano kurs 114 stopni rozpoczynając marsz w kierunku kwadratu marynarki AK 39. W okresie pomiędzy 9 września a 7 października operujący w kwadratach marynarki AK i AL U 245 ponownie pełnił funkcję jednostki meteo, wysyłając codziennie meldunki pogodowe. W dniu 13 września w trakcie wykonywania tejże funkcji o godzinie 16:15 (kwadrat marynarki AL 2328) nawiązano kontakt wzrokowy z płynącym samotnie statkiem, którym okazał się meldowany przez dowództwo szwedzki statek Columbus. W dniu 27 września o godzinie 00:08 (kwadrat marynarki AL 7284) po zauważeniu korwety rozpoczęto podejście w celu jej zaatakowania, co zostało jednak udaremnione z powodu radykalnego pogorszenia się widoczności. Trzy dni później 30 września o godzinie 00:18 (kwadrat marynarki AL 5436) odparto nalot nieprzyjacielskiego samolotu a o 00:46 wykonano manewr alarmowego zanurzenia. W dniu 2 października nadano do dowództwa meldunek sytuacyjny o następującej treści: ?Wszystko w porządku, 60m3, proszę Trondheim, krótkie meldunki pogodowe do 7 października, od 6 września żadnego namiaru, w dzień 4 w nocy 8 godzin na powierzchni.?. Pięć dni później 7 października o 04:00 (kwadrat marynarki AK 3468) rozpoczęto rejs powrotny do bazy. W dniu 21 października o 14:21 (kwadrat marynarki AN 3518) po wyjściu na peryskopową zaobserwowano w pobliżu kuter trałowy (był nim FL 631), który skierował się w stronę U 245, co spowodowało, że Schumann wydał rozkaz alarmowego zanurzenia. Wkrótce potem w wodzie rozerwały się cztery granty ręczne. Czternaście minut później U 245 wynurzył się nadając w kierunku kutra trałowego sygnał rozpoznawczy. Następnego dnia o 15:08 (kwadrat marynarki AN 3517) odebrano meldunek U 985 o następującej treści: ?Wszedłem na minę, potrzebuję asysty. AN 3513 Wolff.?. Wkrótce potem okręt Schumanna skierował się w stronę podanej w meldunku pozycji, nawiązując o godzinie 15:32 kontakt z uszkodzoną jednostką oraz przebywającym w pobliżu jego burty kutrem trałowym. O 18:30 na miejsce wypadku przybył trawler z.o.p. UJ 1706, który miał pełnić rolę zabezpieczenia przed nieprzyjacielskimi okrętami podwodnymi. Prawie dwie godziny później o 20:10 uszkodzony U 985 został wzięty na hol przez inny trawler z.o.p. UJ 1101. W dniu 23 września o godzinie 13:30 U 245 zawinął do bazy we Flekkefjord, którą opuścił tego samego dnia o 17:16 kierując się na Farsund, gdzie przybyto o 22:20. Jeszcze tego samego dnia o 23:06 w towarzystwie U 518, U 534 i U 714 opuszczono Farsund. W dniu 24 października o 00:01 (kwadrat marynarki AN 3523) spotkano się z eskortą w towarzystwie której udano się do Marviken, gdzie przybyto o 06:30 kończąc trwający ponad dziesięć tygodni patrol (71 dni). W trakcie jego trwania okręt przepłynął 3.261 mil morskich na i 3.195 mil morskich pod powierzchnią z czego około 1.098 mil morskich przy pomocy chrap.

W dniu 25 października U 245 pod dowództwem Friedricha Schumann-Hindenberga wspólnie z U 518, U 534 i U 714 wypłynął o godzinie 22:25 z bazy w Marviken, by zgodnie z rozkazem udać się do bazy we Flensburgu. W dniu 26 października o 09:32 (kwadrat marynarki AO 4542) spotkano się z trałowcem M 470, który miał pełnić funkcje eskorty. Następnego dnia o 00:45 (kwadrat marynarki AO 7244) doszło do wymiany eskorty poczym skierowano się na wody Dużego Bełtu. Pomiędzy godziną 12:40 a 14:20 (kwadrat marynarki AO 7498) w związku z koniecznością przetrałowania dalszego odcinka drogi wszystkie okręty stały na kotwicy. O 23:55 jeszcze tego samego dnia po wejściu na rutę 28 okręty eskorty odeszły do bazy. W dniu 28 października pomiędzy godziną 03:12 a 07:00 (kwadrat marynarki AO 7472) okręt stal na kotwicy w rejonie Holnis-Enge, by następnie udać się do Flensburga, gdzie przybyto o 09:00.

W okresie od listopada do grudnia 1944 roku okręt przechodził remont najpierw w stoczni w Kiel a następnie w stoczni Schwerinie, do której został przeholowany w związku z zagrożeniem alianckimi nalotami.

W dniu 3 stycznia 1945 roku U 245 pod dowództwem Friedricha Schumann-Hindenberga wypłynął z bazy w Kiel, by trzy dni później dnia 6 stycznia zacumować w bunkrze na wyspie Helgoland, gdzie rozpoczęto przygotowania do wyjścia na drugi patrol bojowy.

Patrol 2 (14.01.1945 - 18.02.1945)
14.01. U 245 pod dowództwem Friedricha Schumann-Hindenberga wypłynął z bazy na wyspie Helgoland, najpierw udając się do bazy w Kiel w celu odebrania rozkazów operacyjnych, gdzie przybyto następnego dnia. Zgodnie z otrzymanymi tam instrukcjami w ramach misji o specjalnej o nazwie Brutus okręt Schumanna miał zaatakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie położonym pomiędzy ujściem Tamizy a południowymi granicami Morza Północnego. W dniu 15 stycznia okręt przybył do zatoki Schilksee, gdzie stanięto na kotwicy w celu przygotowania jednostki do operowania na płytkich wodach przybrzeżnych. Następnego dnia o godzinie 10:30 okręt Schumanna dołączył na Rucie 01 do konwoju VS 53 składającego się z U 1022, U 1064 i U 2324, który następnie obrał kurs na Rutę 15 oraz duński port Kalundborg. Jeszcze tego samego dnia o 22:45 wszystkie jednostki zrzuciły kotwicę na redzie Kalundborga. W dniu 17 stycznia o godzinie 08:15 w związku z koniecznością odebrania aktualnych rozkazów oraz przetrałowania dalszej drogi okręty wpłynęły do portu, który opuszczono dopiero w dniu 22 stycznia o godzinie 07:35. W dniu 23 stycznia o godzinie 01:45 (kwadrat marynarki AO 4463) odłączono się od konwoju rozpoczynając rejs w kierunku własnego rejonu operacyjnego. W godzinach wieczornych 5 lutego okręt Friedricha Schumann-Hindenberga nawiązał kontakt z konwojem TAM-71 i w przeprowadzonym o godzinie 20:25 w kwadracie marynarki AN 7960 ataku zatopił należący do amerykańskiego armatora A.L. Burbank & Co Ltd z Nowego Jorku frachtowiec Henry B. Plant (7.240 ton). W dniu 15 lutego dowódca U 245 zgłosił niepotwierdzone uszkodzenie w kwadracie marynarki AN 79 frachtowca o tonażu ca. 6.000 ton[1]. W dniu 18 lutego U 245 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (36 dni).

Patrol 3 (09.04.1945 - 09.05.1945)
06.04.1945 U 245 pod dowództwem Friedricha Schumann-Hindenberga wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie ujścia Tamizy. Następnego dnia wpłynięto do bunkra na wyspie Helgoland, który opuszczono dwa dni później 9 kwietnia po uzupełnieniu zapasów paliwa, smarów oraz oleju napędowego. W godzinach porannych 18 kwietnia okręt Friedricha Schumann-Hindneberga nawiązał kontakt z konwojem TAM-142 i w przeprowadzonym o godzinie 05:55 w kwadracie marynarki AN 7968 ataku zatopił dwa statki:
- należący do brytyjskiego armatora W.J. Tatem Ltd z Cardiff frachtowiec Filleigh (4.856 ton),
- należący do norweskiego armatora H.M. Wrangell & Co A/S z Haugesund frachtowiec Karmt (4.991 ton).
Oprócz w/w potwierdzonych sukcesów dowódca U 245 zgłosił też niepotwierdzone uszkodzenie torpedą akustyczną nieprzyjacielskiej korwety. W dniu 4 maja na U 245 odebrano depeszę z dowództwa nakazującą zaprzestanie atakowania nieprzyjacielskich jednostek. Pięć dni później 8 maja na okręcie Schumann-Hindenberga odebrano kolejną depeszę tym razem o kapitulacji Niemiec oraz skierowanie do dowódców wszystkich przebywających na morzu U-bootów polecenie zawinięcia pod czarną banderą do najbliższej własnej lub nieprzyjacielskiej bazy. W dniu 09.05. U 245 wpłynął do bazy w Bergen, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (31 dni).

Uwagi:
a.) W dniu 5 kwietnia 1945 roku zginął MtrOGfr Herbert Mittelstadt (ur. 02.05.1925r).
b.) W dniu 30 maja U 245 został przebazowany do bazy w Scapa Flow, gdzie przybył 1 czerwca. Następnie były okręt Schumann-Hindenberga został przebazowany w dniach 2 - 4 czerwca do Loch Ryan. W dniu 6 grudnia U 245 w ramach rejsu 3B operacji Deadlight wypłynął o godzinie 13:30 na holu oceanicznego holownika Enchanter z Loch Ryan. Następnego dnia o godzinie 03:23 dowódca holownika powiadomił, że holowany przez niego U-boot zerwał się z holu. Na poszukiwanie U 245 udały się dwa niszczyciele brytyjski HMS Onslaught i polski ORP Piorun, jednak mimo poszukiwań trwających aż do godziny 08:15 (ORP Piorun zakończył poszukiwania o godzinie 03:44) nie odnaleziono go.

Przypisy:
[1] Według wcześniejszych ustaleń uszkodzonym w tym dniu przez U 245 statkiem był holenderski tankowiec DT Liseta (2628 ton), jednak w toku badań historycznych ustalono, że sprawcą uszkodzenia był U-5361 - miniaturowy okręt podwodny typu Seehund (załoga Lt.z.S Götz-Godwin Ziepult i MaschMt R. Reck).

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-245 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 09.09.10, 07:02

Witam
Zapraszam do lektury poprawionej i rozszerzonej historii operacyjnej U 245.
Pzdr. Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron