1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-170 Typ IXC/40

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-170 Typ IXC/40

Postprzez Brodołak » 06.12.07, 13:38

U 170 Typ IXC/40

Stocznia: Deutsche Schiff-und-Maschinenbau AG (Seebeckwerft) Wesermünde-Geestemünde
Numer zamówienia: 709
Zamówienie: 15.08.1940
Położenie stępki: 21.05.1941
Wodowanie: 06.06.1942
Wcielenie do służby: 19.01.1943
Numer pocztowy: M 49 255

Przebieg służby:
19.01.1943 - 31.05.1943 - 4 Flotylla Stettin (szkolenie załogi)
01.06.1943 - 31.10.1944 - 10 Flotylla U-bootów, Lorient (okręt bojowy)
01.11.1944 - 08.05.1945 - 33 Flotylla U-bootów, Flensburg (okręt bojowy)

Dowódcy:
19.01.1943 - ?.07.1944 - KL Günther Pfeffer
?.07.1944 - 08.05.1945 - OL Hans-Gerold Hauber

Liczba patroli: 4

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1 (4.663 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 (27.05.1943 - 09.07.1943)
27.05. U 170 pod dowództwem Günthera Pfeffera wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Środkowym Atlantyku. Z powodu zatopienia przez aliantów podwodnego tankowca U 463 i potrzeby zaopatrzenia w paliwo kilku okrętów Günther Pfeffer otrzymał w dniu 14 czerwca rozkaz przerwania wykonywania dotychczasowego zadnia i rozpoczęcie pełnienia funkcji pomocniczego tankowca. Pełniąc ją U 170 zaopatrzył w paliwo U 135 i U 732, po czym z godnie poleceniem dowództwa przekazał resztę paliwa, płynącemu do swojego rejonu operacyjnego podwodnemu tankowcowi U 488 a sam udał się do bazy. W drodze do Lorient płynący wraz z U 535 i U 536, okręt Günthera Pfeffera został w dniu 5 lipca zaatakowany przez samolot B-24 Liberator z 53 Sqn RAF. U 170 wyszedł z tego ataku obronną ręką, mniej szczęścia miał natomiast jego towarzysz U 535, który poszedł na dno. Cztery dni później 9 lipca U 170 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad sześć tygodni patrol.

Patrol 2 (29.08.1943 - 23.12.1943)
29.08. U 170 pod dowództwem Günthera Pfeffera wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Brazylii. W dniu 15 września Günther Pfeffer spotkał się podwodnym tankowcem U 460, z którego pobrał paliwo i prowiant. Po przybyciu do rejonu operacyjnego, U 170 zatopił w dniu 23 października o godzinie 12:09 w kwadracie marynarki GA 3857, należący do brazylijskiego armatora Companhia de Navegação Lloyd Brasileiro z Rio de Janeiro, stary, bo pochodzący z 1894 roku frachtowiec Campos* (4.663 ton). W dniu 5 listopada Günther Pfeffer otrzymał polecenie udania się z pomocą atakowanemu przez samoloty U 848 (Typ IXD2), który na skutek odniesionych uszkodzeń nie mógł się zanurzyć. Do 12 listopada U 170 bezskutecznie poszukiwał jakichkolwiek śladów po U 848 (Typ IXD2). W drodze do bazy w Günther Pfeffer spotkał się w dniu 30 listopada z U 219 (Typ XB), z którego pobrał paliwo i prowiant. W dniu 23.12. U 170 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad szesnaście i pół tygodnia patrol.

Patrol 3 (09.02.1944 - 27.05.1944)
09.02. U 170 pod dowództwem Günthera Pfeffera wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Karaibów, Bermudów i zachodniego wybrzeża USA. W dniu 7 kwietnia Günther Pfeffer zgłosił uszkodzenie dwóch frachtowców, o tonażu ca. 14.000 ton, jednego o godzinie 04:28 w kwadracie marynarki DC 7384 i drugiego o 09:04 w kwadracie marynarki DC 7265. W dniu 27 maja U 170 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad piętnaście i pół tygodnia patrol.

Patrol 4 (01.08.1944 - 04.12.1944)
01.08. U 170 pod dowództwem Hansa-Gerolda Haubera wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Afryki Zachodniej (rejon Dakaru). Po bezowocnym polowaniu w wyznaczonym rejonie Hans-Gerold Hauber zameldował dowództwu o rozpoczęciu rejsu powrotnego do nowej bazy we Flensburgu. Sygnał ten został namierzony przez aliantów, którzy w rejon przebywania U 170 wysłali grupę lotniskowca USS Guadalcanal. W dniu 25 października okręt Hansa- Herolda Haubera został wykryty i zaatakowany przez samoloty z USS Guadalcanal. W dniu 28 i 31 października dowódca U 170 zameldował BdU o dwóch bezskutecznych atakach na nieprzyjacielskie niszczyciele (jeden o godzinie 13:35 w kwadracie marynarki BE 4655 i drugi o godzinie 13:56 w kwadracie marynarki BE 1355). Dnia 5 listopada Hans-Gerold Hauber zameldował o uszkodzeniach spowodowanych przez bomby głębinowe oraz o awarii zamontowanych na okręcie przed tym patrolem chrap. W dniu 04.12. U 170 wpłynął do bazy we Flensburgu, kończąc trwający prawie osiemnaście tygodni patrol.

W dniu 8 maja 1945 roku U 170 skapitulował w bazie w Horten, skąd wypłynął w dniu 27 maja udając się do bazy w Scapa Flow, gdzie przybył 30 maja. Jeszcze tego samego dnia okręt Hansa-Gerolda Haubera udał się do Loch Ryan, gdzie przybył 2 czerwca. W dniu 29 listopada w ramach operacji Deadlight U 170 wypłynął z bazy w Loch Ryan na holu holownika HMS Masterful. W drodze na miejsce zatopienia U 170 zaczął nabierać wody i żeby nie opóźniać marszu zespołu musiał zostać zatopiony o godzinie 15:55 ogniem artyleryjskim przez polski niszczyciel ORP Piorun (pozycja 55.39N, 07.38W).

Przypisy:
* Campos został zbudowany w stoczni Blohm & Voss z Hamburga.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 3
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.768.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron