1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-375 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-375 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 15.02.07, 07:51

U-375 Typ VIIC

Stocznia: Howaldtswerke AG, Kiel-Gaarden
Nr zamówienia: 6
Zamówienie: 16.10.1939
Położenie stępki: 14.03.1940
Wodowanie: 07.06.1941
Wcielenie do służby: 19.07.1941
Nr pocztowy: M 00 016

Przebieg służby:
19.07.1941 - 31.10.1941 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.11.1941 - 31.12.1941 - 3 Flotylla U-bootów, La Pallice (okręt bojowy)
01.01.1942 - 30.07.1943 - 29 Flotylla U-bootów, La Spezia (okręt bojowy)
20.07.1943 - Zatopiony na północny-zachód od Malty (pozycja 36.40N, 12.28E) przez amerykański ścigacz okrętów podwodnych USS PC-624

Dowódcy:
19.07.1941 - 30.07.1943 - KL Jürgen Könenkamp

Odbyte patrole bojowe: 11

Zatopione/uznane za stracone/uszkodzone statki handlowe: 9 (16.852 ton)/1 (6.288 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/1 (2.650 ton)

Patrol 1 (12.11.1941 - 26.12.1941)
12.11. U-375 pod dowództwem Jürgena Könenkampa wypłynął a bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem przedrzeć się przez Cieśninę Gibraltarską na Morze Śródziemne w celu wzmocnienia operujących tam sił U-bootwaffe. W dniu 6 grudnia Jürgen Könenkamp podczas próby forsowania Cieniny Gibraltarskiej został wykryty i zaatakowany przez brytyjskie okręty. Po tym niepowodzeniu U-375 wycofał się na Atlantyk a jego dowódca poprosił BdU o instrukcje, co ma dalej robić. W otrzymanym niedługo rozkazie dowództwo nakazało mu ponownie spróbować sforsować Cieśninę Gibraltarską. W nocy z 9 na 10 grudnia Jürgen Könenkamp tym razem bez problemów przedarł się na Morze Śródziemne. W dniu 16.12. U-375 wpłynął do bazy w La Spezia, kończąc trwający ponad sześć tygodni patrol.

Patrol 2 (17.01.1942 - 19.01.1942)
17.01. U-375 pod dowództwem Jürgena Könenkampa wypłynął a bazy w La Spezia. Dwa dni później 19 stycznia U-375 wpłynął do bazy w Messynie.

Patrol 3 (25.01.1942 - 10.02.1942)
25.01. U-375 pod dowództwem Jürgena Könenkampa wypłynął a bazy w Messynie, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Afryki Północnej. W trakcie patrolu Jürgen Könenkamp prowadził bezskuteczne działania przeciwko konwojom brytyjskim zaopatrującym wojska w Tobruku. W dniu 30 stycznia U-375 bez powodzenia zaatakował u wybrzeży Egiptu nieprzyjacielski niszczyciel. Dnia 5 lutego Jürgen Könenkamp bezskutecznie zaatakował nieprzyjacielskie okręty eskortowe. W dniu 10.02. U-375 wpłynął do bazy La Spezia, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol.

Patrol 4 (27.04.1942 - 06.05.1942)
27.04. U-375 pod dowództwem Jürgena Könenkampa wypłynął a bazy w La Spezia, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę we wschodniej części Morza Śródziemnego. W dniu 1 i prawdopodobnie 4 maja Jürgen Könenkamp bezskutecznie zaatakował nieprzyjacielskie kręty eskortowe. Dnia 06.05. U-375 wpłynął do bazy w La Spezia, kończąc trwający ponad jeden tydzień patrol.

Patrol 5 (29.06.1942 - 03.08.1942)
29.06. U-375 pod dowództwem Jürgena Könenkampa wypłynął a bazy w La Spezia, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę we wschodniej części Morza Śródziemnego. W dniu 6 lipca Jürgen Könenkamp zatopił o godzinie 05:26 w kwadracie marynarki CP 5957, norweski frachtowiec Hero (1.376 ton). Około godziny później przebywający w pobliżu miejsca zatopienia frachtowca U-375 został wykryty a następnie zaatakowany przez nieprzyjacielskie okręty. Po trwającym cztery godziny polowaniu Jürgenowi Könenkampowi udało się zgubić prześladowców. W dniu 30.07. U-375 zatopił ogniem artyleryjskim i taranowaniem kwadracie marynarki CP 5752 dwa egipskie żaglowce: o godzinie 12:45 Amina (87 ton) i o 13:28 Ekbal (176 ton). W dniu 03.08. U-375 wpłynął do bazy w Salamis, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol.

Patrol 6 (22.08.1942 - 29.09.1942)
22.08. U-375 pod dowództwem Jürgena Könenkampa wypłynął a bazy w Salamis, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę we wschodniej części Morza Śródziemnego. W dniu 26 sierpnia Jürgen Könenkamp storpedował i ciężko uszkodził o godzinie 18:40 w kwadracie marynarki CP 8239 brytyjski frachtowiec Empire Kumari (6.288 ton) płynący w konwoju LW-38. Uszkodzona jednostka została odholowana do portu w Hajfy, gdzie zatonęła następnego dnia tuż przed falochronem portu*. Dnia 3 września U-375 zatopił przy pomocy dział i torpedy trzy palestyńskie jednostki:
- w kwadracie marynarki CP 3785 frachtowiec Arnon (558 ton)**
- w kwadracie marynarki CP 3785 żaglowiec Salina (108 ton)
- w kwadracie marynarki CP 3773 żaglowiec Miriam (38 ton)
Trzy dni później 6 grudnia Jürgen Könenkamp zatopił ogniem artyleryjskim o godzinie 10:08 w kwadracie marynarki CP 3751 egipski żaglowiec Turkian (108 ton). Bateria artylerii nadbrzeżnej w zasięgu widoczności, której rozgrywała się scena zatopienia żaglowca otworzyła do U-375 ogień, na szczęście dla niego niecelny i chaotyczny (jeden strzał na minutę) Dnia 29.09. U-375 wpłynął do bazy w Pola, kończąc trwający ponad pięć i pół tygodnia patrol.

Patrol 7 (14.11.1942 - 23.12.1942)
24.11. U-375 pod dowództwem Jürgena Könenkampa wypłynął a bazy w Pola, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę we wschodniej części Morza Śródziemnego. W dniu 1 grudnia Jürgen Könenkamp storpedował i uszkodziło godzinie 17:05 w kwadracie marynarki CH 8198 brytyjski szybki stawiacz min Manxman (2.650 ton). Podjęte przez dowódcę U-375 o godzinie 17:41 i 18:42 próby dobicia uszkodzonej jednostki spełzły jednak na niczym a uszkodzona jednostka dotarła do Oranu**. W dniu 23.12. U-375 wpłynął do bazy w La Spezia, kończąc trwający ponad pięć i pół tygodnia patrol.

Patrol 8 (04.02.1943 - 02.03.1943)
04.02. U-375 pod dowództwem Jürgena Könenkampa wypłynął a bazy w La Spezia, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę we centralnej i wschodniej części Morza Śródziemnego. W dniu 02.03. U-375 wpłynął do bazy w Salamis, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol.

Patrol 9 (17.03.1943 - 19.04.1943)
17.03. U-375 pod dowództwem Jürgena Könenkampa wypłynął a bazy w Salamis, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w zachodniej części Morza Śródziemnego. W dniu 19.04. U-375 wpłynął do bazy w Tulonie, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol.

Patrol 10 (27.06.1943 - 07.07.1943)
27.06. U-375 pod dowództwem Jürgena Könenkampa wypłynął a bazy w Tulonie, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w zachodniej części Morza Śródziemnego. W dniu 4 lipca Jürgen Könenkamp zatopił o godzinie 21:40 w kwadracie marynarki CH 8295 płynące konwoju KMS-18B, dwie brytyjskie jednostki: frachtowiec St. Essylt (5.634 ton) i statek pasażerski City of Venice (8.762 ton). W dniu 07.07. U-375 wpłynął do bazy w Tulonie, kończąc trwający ponad półtora tygodnia patrol.

Patrol 11 (10.07.1943 - 30.07.1943)
10.07. U-375 pod dowództwem Jürgena Könenkampa wypłynął a bazy w Tulonie, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Sycylii. W dniu 30 lipca okręt Jürgena Könenkampa został zaatakowany i zatopiony na północny-zachód od Malty przez amerykański ścigacz okrętów podwodnych USS PC-624. Cała załoga U-375 zginęła.

Członkowie załogi U-375 polegli w dniu 30.07.1943 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Alleweld Helmut (MaschOGfr) 09.02.1921
2.) Anderssen Gerhard (Lt.z.S) 03.04.1920
3.) Bandner Karl (FkGfr) 09.01.1924
4.) Böhm Herbert-Adolf (MtrGfr) 24.10.1923
5.) Brakensiek Paul (OBtsMt) 02.02.1915
6.) Brockmeier Clemens (MaschMt) 17.02.1921
7.) Bütow Klaus (Lt.z.S) 08.09.1922, WO
8.) Claßen KurtMasch (Mt) 24.06.1917
9.) Dachwald Gregor (MaschOGfr) 31.10.1921
10.) Dannert Rudolf (OMaschMt) 03.11.1918
11.) Ebersmann Karl (OMasch) 06.06.1917
12.) Edelmann Willi (OMasch) 22.11.1916
13.) Frenzel Johannes (MechOGfr) 02.02.1924
14.) Garnatz Gerhard (BtsMt) 05.02.1920
15.) Graßhoff Aloys (BtsMt) 05.08.1919
16.) Häckel Erhard (MtrOGfr) 26.11.1922
17.) Häfner Anton (MtrOGfr) 14.01.1922
18.) Hagens Gerhard-Erich (OLt.ing) 15.04.1921, Crew of 1938
19.) Haindl Konstantin MtrOGfr07.09.1921
20.) Henrich Alexander (MtrOGfr) 27.05.1922
21.) Herbertz Hans (MaschGfr) 20.02.1924
22.) Hohlstein Heinz (MaschMt) 27.01.1920
23.) Homuth Rudolf (MechOGfr) 06.04.1921
24.) Jahndel Kurt (MaschGfr) 28.08.1924
25.) Jakoubek Erich (MechMt) 10.04.1920
26.) Kahn Hans (FkGfr) 08.06.1922
27.) Kleineidam Engelbert-Josf (MtrOGfr) 20.04.1921
28.) Knutzen Harry (MaschGfr) 29.05.1921
29.) Könenkamp Jürgen (KpLt) 14.08.1913, Crew/Entry VIII/1932
30.) Kunstmann Harry (MaschOGfr) 22.10.1919
31.) Lärm Herbert (MechOGfr) 24.12.1922
32.) Leder Ernst (MaschMt) 15.04.1922
33.) Molzberger Walter (MtrOGfr) 25.04.1920
34.) Plate Günter (MaschOGfr) 15.07.1924
35.) Rohland Otto (StOStrm) 26.11.1913
36.) Rübner Winfried (FkMt) 29.02.1920
37.) Schilling Walter (OFkMt) 07.12.1919
38.) Schmidt Walter (MaschOGfr) 22.12.1922
39.) Schmücking Hermann (MaschOGfr) 25.04.1923
40.) Strenpel Günter (MtrOGfr) 21.09.1922
41.) Student Josef (MaschOGfr) 29.03.1923
42.) Vogel Heinz (MtrOGfr) 23.08.1922
43.) Wilkens Johann (MtrGfr) 28.11.1924
44.) Wittmann August (MaschGfr) 28.10.1921
45.) Wünsche Alfred (MtrGfr) 20.03.1922
46.) Wymslo Ludwig (Gfr) 15.11.1919

Przypisy:
* Frachtowiec ten był do sierpnia 1941 roku niemiecką własnością i nosił nazwę Sturmfels. Zatopiony w dniu 25.08.1941 w porcie Bandar Shapur, został podniesiony z dna i po naprawie przejęty przez Ministry of War Transport, w ramach którego pływał pod nazwą Empire Kumari. W 1952 roku spoczywający w pobliżu falochronu portu w Hajfie jego wrak został podniesiony z dna i pocięty na złom w Hajfie.
** Frachtowiec Arnon został zbudowany w 1983 roku w niemieckiej stoczni Georg Howaldt w Kiel. Do momentu swego zatopienia pływał pod następującymi nazwami: Ferdinand, Nordsee, Volos, Duben, Pohjarand i Arnon. W momencie zatopienia ta leciwa jednostka liczyła sobie 59 lat.
*** Do służby HMS Manxman powrócił w kwietniu 1945 roku, wtedy to udał się na Daleki Wschód. W 1947 roku okręt został odstawiony do rezerwy, ale cztery lata później ponownie przywrócono do służby. Od 1951 roku HMS Manxman stacjonował na Morzu Śródziemnym. W latach 1960 - 1963 został przebudowany w stoczni w Chatham na okręt wsparcia sił minowych. Po przebudowie okręt stacjonował na dalekim wschodzie jako baza dla 6 flotylli trałowców. O 1969 roku HMS Manxman był okrętem szkolnym dla inżynierów. Po pożarze w 1970 roku, okręt został wycofany i sprzedany na złom. Dnia 6 października 1972 roku HMS Manxman przybył do stoczni złomowej w Newport

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów" tom II
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Postprzez ObltzS » 14.11.08, 19:47

ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron