1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-1061 typ VII F

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-1061 typ VII F

Postprzez ObltzS » 21.11.06, 20:03

ARCHIWUM NIEMIECKICH
OKRĘTÓW PODWODNYCH 1935 - 1945

 
U-1061

DANE PODSTAWOWE :
Typ, wariant - VII F
Klasa - podwodny mały transportowiec torped
Data zlecenia budowy - 25.08.1941
Stocznia - F. Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Seria - U-1059 do U-1062
Nr budowy - 695
Data położenia stępki - 21.08.1942
Wodowanie - 22.04.1943
Wejście do służby - 25.08.1943
Warunki budowy [WTWiO] - Baubelehrung U-Boote Ostsee Kiel / Kriegsschiffbaulehrabteilung für Unterseeboote Ostsee, Kiel / 1.KLA, Kiel
Dowódca okrętu w czasie prób zdawczo-odbiorczych / stopień -
Otto Hinrichs, Oberleutnant zur See d. R. [1]
Nr poczty polowej - M 52 982
 
 
DOWÓDCY OKRĘTU :
Nazwisko / stopień / okres -
Otto Hinrichs, Oberleutnant zur See d. R., 25.05.1943 do 19.03.1945, [2]
Walter Jäger, Oberleutnant zur See d. R., 20.03.1945 do 08.05.1945, [2]
 
 
 
PRZYDZIAŁ SŁUŻBOWY DO FLOTYLLI U-BOOTÓW :
Okres / nr i rodzaj flotylli / miejsce stacjonowania -
25.05.1943 do 31.12.1943 5 U-Flottille, Kiel, Ausbildungsboot; następnie Frontboot für Transportunternrhmungen,
01.01.1944 do 01.03.1944 12 U-Flottille, Bordeaux, Frontboot für Transportunternrhmungen,
01.03.1944 do 30.03.1944 5 U-Flottille, Kiel, Ausbildungsboot; następnie Frontboot für Transportunternrhmungen,
01.05.1944 do 31.10.1944 12 U-Flottille, Bordeaux, Frontboot für Transportunternrhmungen,
01.11.1944 do 08.05.1945 5 U-Flottille, Kiel, Ausbildungsboot; następnie Frontboot für Transportunternrhmungen,


 
ODBYTE PATROLE BOJOWE :
Liczba patroli bojowych - 5
Liczba zatopionych statków - 0
Liczba uszkodzonych statków - 0
Liczba zatopionych okrętów wojennych - 0
Liczba uszkodzonych okrętów wojennych - 0
Tonaż statków zatopionych - 0
Tonaż statków uszkodzonych - 0
Tonaż okrętów zatopionych - 0
Tonaż okrętów uszkodzonych - 0

 
SZCZEGÓŁY REJSÓW - PATROLI BOJOWYCH :

22.02.1944 - 23.02.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 22.02.'44 – przeprowadzenie U-1061 z Kiel [Niemcy] do Kristiansand [Norwegia]; 23.02.'44 - wpłynięcie do bazy w Kristiansand .

23.02.1944 - 24.02.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 23.02.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Kristiansand do Bergen [Norwegia]; 24.02.'44 - wpłynięcie do bazy w Bergen.

25.22.1944 - 02.03.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 25.02.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Bergen do Narviku [Norwegia]; 02.03.'44 - wpłynięcie do bazy w Narviku.

05.03.1944 - 10.03.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 05.03.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Narviku do Bergen; 10.03.'44 - wpłynięcie do bazy w Bergen.

11.03.1944 - 12.03.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 11.03.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Bergen do Kristiansand; 12.03.'44 - wpłynięcie do bazy w Kristiansand.

1 PATROL BOJOWY 13.03.1944 - 14.03.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 06.02.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Kristiansand do Kiel; 14.03.'44 - wpłynięcie do bazy w Kiel.

06.04.1944 - 08.04.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 06.04.'44 - przeprowadzenie U-1061 ze Kiel do Kristiansand; 08.04.'44 - wpłynięcie do bazy w Kristiansand.

08.04.1944 - 12.04.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 08.04.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Kristiansand do Narvik; 12.04.'44 - wpłynięcie do bazy w Narvik.

2 PATROL BOJOWY 18.04.1944 - 29.04.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 18.04.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Narvik do Kiel; 29.04.'44 - wpłynięcie do bazy w Kiel.

18.05.1944 - 20.05.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 18.05.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Kiel do Gotenfafen [Gdynia, Polska]; 20.05.'44 - wpłynięcie do bazy w Gotenhafen.

22.05.1944 - 24.05.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 22.05.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Gotenhafen do Kiel; 24.05.'44 - wpłynięcie do bazy w Kiel.

27.05.1944 - 29.05.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 27.05.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Kiel do Kristiansand; 29.05.'44 - wpłynięcie do bazy w Kristiansand.

29.05.1944 - 05.06.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 29.05.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Kristiansand do Skjomenfjord; 05.06.'44 - wpłynięcie do bazy w Skjomenfjord.

08.06.1944 - 10.06.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 08.06.'44 - przeprowadzenie U-1061 ze Skjomenfjord do Trondheim [Norwegia]; 10.06.'44 - wpłynięcie do bazy w Trondheim.

12.06.1944 - 13.06.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 12.06.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Trondheim do Bergen; 13.06.'44 - wpłynięcie do bazy w Bergen.

14.06.1944 - 15.06.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 14.06.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Bergen do Kristiansand; 15.06.'44 - wpłynięcie do bazy w Kristiansand.

3 PATROL BOJOWY 15.06.1944 - 17.06.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 15.06.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Kristiansand do Kiel; 17.06.'44 - wpłynięcie do bazy w Kiel.
 
01.07.1944 - 03.07.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 01.07.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Kiel do Kristiansand; 03.07.'44 - wpłynięcie do bazy w Kristiansand.

03.07.1944 - 05.07.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 03.07.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Kristiansand do Bergen; 05.07.'44 - wpłynięcie do bazy w Bergen.

05.07.1944 - 06.07.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 05.07.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Bergen do Trondheim; 06.07.'44 - wpłynięcie do bazy w Trondheim.

07.07.1944 - 09.07.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 07.07.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Trondheim do Narvik; 09.07.'44 - wpłynięcie do bazy w Narvik.

13.07.1944 - 15.07.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 13.07.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Narvik do Trondheim; 15.07.'44 - wpłynięcie do bazy w Trondheim.

17.07.1944 - 18.07.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 17.07.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Trondheim do Bergen; 18.07.'44 - wpłynięcie do bazy w Bergen.

19.07.1944 - 20.07.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 19.07.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Bergen do Kristiansand; 20.07.'44 - wpłynięcie do bazy w Kristiansand.

4 PATROL BOJOWY 21.07.1944 - 23.07.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 21.07.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Kristiansand do Kiel; 23.07.'44 - wpłynięcie do bazy w Kiel.

17.10.1944 - 19.10.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 17.10.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Kiel do Horten [Norwegia]; 19.10.'44 - wpłynięcie do bazy w Horten.

22.10.1944 - 23.10.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 22.10.'44 - przeprowadzenie U-1061 z Horten do Kristiansand; 23.10.'44 - wpłynięcie do bazy w Kristiansand.

26.10.1944 - 28.10.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 26.10.'44 - wypłynięcie U-1061 z Kristiansand do Bergen; 28.10.'44 - wpłynięcie do bazy w Bergen.

5 PATROL BOJOWY 28.10.1944 - 03.11.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 28.10.'44 - wypłynięcie U-1061 z Bergen do Trondheim; 03.11.'44 - wpłynięcie do bazy w Trondheim.

20.01.1945 - 21.04.1945
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 20.01.'45 - wypłynięcie U-1061 z Trondheim do Bergen; 21.04.'45 - wpłynięcie do bazy w Bergen.

07.02.1945 - 09.02.1945
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Otto Hinrichsa, 07.02.'45 - wypłynięcie U-1061 z Bergen; 09.02.'45 - powrót do bazy w Bergen.

24.04.1945 - 29.04.1945
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Waltera Jäger, 24.04.'45 - wypłynięcie U-1061 z Bergen do Kristiansand; 29.04.'45 - wpłynięcie do bazy w Kristiansand.

01.05.1945 - 04.05.1945
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Waltera Jäger, 01.05.'45 - wypłynięcie U-1061 z Kristiansand do Bergen; 04.05.'45 - wpłynięcie do bazy w Bergen.

08.05.1945 - poddanie U-1061 aliantom w bazie w Bergen.


SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ZAKOŃCZENIA SŁUŻBY :
Data i godzina zatopienia - 01.12.1945
Ostatni dowódca / stopień / wiek - Walter Jäger, Oberleutnant zur See d. R., [3]
48 lat.
Miejsce zatopienia - Na płn.-zach. od Londondery
Pozycja zatopienia - 56° 10' N - 10° 05' W
Kwadrat siatki Kriegsmarine - AM 5139
Przyczyna zatopienia / zatopiony przez -
U-1061 został poddany w bazie w Bergen w Norwegii 08.05.1945. Po zakończeniu działań wojennych, pod koniec maja został przeprowadzony do bazy RN Loch Ryan w Szkocji. 01.12.1945 w ramach operacji likwidacji floty Kriegsmarine ["Operation Deadlight"] został zatopiony ogniem artylerii okrętów angielskich.

Zginęło - 0 osób
Uratowanych - załoga poddała się, brak kompletnych danych
 
Oznaczenia :
+ dowódca zginął
 
 
FAKTY POTWIERDZONE :

Okręty typu VII F były projektowane i budowane jako podwodne transportowce torped - były kolejnym rozwinięciem i modernizacją podstawowego typy VII C. Wg założeń koncepcyjnych miały one zaopatrywać głównie w torpedy i inne materiały znajdujące się w Penangu okręty typu IX C-40 i IX D-1. Po wprowadzeniu do służby niemal wszystkie U-Booty odbywały z reguły rejsy szkoleniowe na Bałtyku, wchodząc w skład 4 Flotylli U-Bootóww Szczecinie. Wyjątek od tej reguły stanowiły podwodne transportowce torped typu VII F [od U-1059 do U-1062] - wszystkie one zostały przydzielone do bazującej w Kilonii 5 Flotylli U-Bootów.
Kadłub okrętu typu VII F był wydłużony na śródokręciu, za kioskiem o 10,5 m [dodatkowa sekcja kadłuba sztywnego]. Ta dodatkowa sekcja była magazynem dla 24 sztuk torped - była ona podzielona na sześć pionowych rzędów - po trzy rzędy tak z lewej jak i z prawej burty - z których każdy mieścił po 4 "węgorze". Dodatkowy luk załadunku owych torped, umieszczony za przedziałem magazynowym, ułatwiał załadunek i rozładunek tak dużej ilości torped. Oprócz tych torped okręt ten posiadał na swoim standardowym wyposażeniu 14 sztuk torped, rozmieszczonych tradycyjnie jak na typie VII C, które decyzją sztabu operacyjnego BdU dodatkowo mogły być przekazane na inne U-Booty prowadzące działania operacyjne w rejonach swoich patroli [typ VII F nie był typowym U-Bootem uderzeniowym].
Wydłużony kadłub dawał dodatkową powierzchnię, którą wykorzystano na umieszczenie w niej dwóch koi, oraz dwóch szaf chłodniczych na żywność [podobnie jak w typie VII D]. Poza tym w przedłużonych zbiornikach siodłowych oraz dodatkowych zbiornikach w kadłubie można było zabunkrować znacznie większe ilości tak oleju napędowego jak i balastu, dlatego były w stanie zaopatrywać U-Booty uderzeniowe na odległych akwenach operacyjnych. Proporcjonalnie do długości okrętu zwiększono także jego szerokość, co bardzo korzystnie wpłynęło na jego dzielność morską i poprawę warunków pływania.
Przeładunek torped z okrętu transportowego na okręt frontowy odbywał się w wynurzeniu na powierzchni morza, co stanowiło niebezpieczną operację, z uwagi na stałe już w tym czasie zagrożenie ze strony alianckich patroli lotniczych, dla których okręty podwodne wykonujące tę operację stawały się łatwym celem. Na tym etapie wojny [I poł. 1944 r.] U-Booty traciły już swoją przewagę i wobec siły alianckiego lotnictwa, które swoim zasięgiem obejmowało prawie cały Atlantyk, a perspektywa niezwykle długiego w czasie przekazywania torped na powierzchni była bardzo ryzykowna.

PATROLE BOJOWE :
Poza ogólnikowymi informacjami nie ma szczegółowych danych dotyczących rodzaju i charakteru odbytych przez U-1061 patroli bojowych, akwenów operacyjnych oraz istotnych dla przebiegu patrolu zdarzeń, w których uczestniczył okręt.
U-1061 odbył łącznie 33 rejsy, w tym 5 zaliczonych zostało jako patrole bojowe. Analizując daty odbytych rejsów, bazy docelowe z których wypływał i do których był kierowany, można przypuszczać, że służył głównie w tym czasie za okręt transportowy pomiędzy bazami niemieckimi a norweskimi. Związane to najprawdopodobniej było z wyposażeniem tych drugich w niezbędną do prowadzenia kampanii arktycznych przez inne U-Booty broń i amunicję [głównie torpedy, do których transportu był konstrukcyjnie przystosowany] jak prawdopodobnie również i inne materiały oraz np. żywność [wszystkie typy VII F były wyposażone w 2 szafy chłodnicze].
Dnia 14.05.1943 [w trzy tygodnie po zwodowaniu kadłuba U-1061] amerykańska 8 Armia Powietrzna przeprowadziła w ciągu dnia niezwykle intensywny nalot na obiekty związane ze stoczniami produkującymi U-Booty. Flota powietrzna w sile 126 bombowców zaatakowała stocznie Deutsche Werke i F. Krupp Germaniawerft AG. W drugiej ze stoczni nastąpiły bardzo duże zniszczenia w samej infrastrukturze, a ponadto zatopiono dwa kadłuby U-Bootów a będącego na etapie wyposażania U-1061 jedna z bomb bezpośrednio trafiła w kiosk okrętu. Po usunięciu zniszczeń okręt oddano do służby w sierpniu tego samego roku.
W drugiej poł. grudnia 1943 adm. K. Dönitz był zmuszony do wzmocnienia sił flotylli arktycznej stacjonującej w Norwegii - 27.12.1943 zapadła decyzja o podwyższeniu jej stanu do 24 U-Bootów. Tzw. U-Booty arktyczne zostały podzielone na dwie flotylle : 11 U-Flottille Frontboot w Bergen i 13 U-Flottille Frontboot w Trondheim.W pierwszym okresie swojej służby U-1060 oraz U-1061 używane były do dostarczania zaopatrzenia do baz norweskich [głównie torpedy typu T-V oraz FAT], odbywając regularne rejsy pomiędzy Niemcami a Norwegią.
Na jesieni 1944 r. służba nasłuchu radiowego i dekryptażu Kriegsmarine B-Dienst w oparciu o analizę alianckich meldunków radiowych nabrała przekonania, iż płynące w tym okresie konwoje z USA i Kanady z zaopatrzeniem dla wojsk inwazyjnych w Europie nie będą tradycyjnie kierowane w rejon Kanału Północnego ale głównie w okolice Kanału Bristolskiego i i Kanału La Manche. Konwoje te miały wpływać na Atlantyk i powracać do Anglii nową trasą - prowadzącą na południe od Irlandii. Adm. Dönitz przwidywał, że po opuszczeniu przez Niemców francuskich portów i baz położonych zarówno na wybrzeżu atlantyckim jak i tych w rejonie Kanału La Manche dostawy uzbrojenia i materiałów będą kierowane właśnie w ten rejon. Przyjmując za podstawę tych założeń analizy B-Dienst B.d.U. powzięło decyzję o wysłaniu w październiku U-Bootów w ten rejon. W tym celu sformowano dwie podstawowe grupy U-Bootów - w drugiej grupie, liczącej 5 okrętów podwodnych znalazł sie m. in. U-1061, który 26.10.1944 wyszedł na patrol w rejon Kanału Bristolskiego. W drodze do swojego obszaru operacyjnego został poważnie uszkodzony i musiał powrócić do bazy, co nastąpiło 29.10.1944.[4]
W tym samym czasie lotnictwo alianckie wyeliminowało dwa okręty zaopatrzeniowe : na U-1060 dnia 27.10.1944 samoloty z brytyjskiego lotniskowca HMS Implacable przeprowadziły skuteczny atak uszkadzając go ciężko, natomiast trzy dni później [5] - 30.10.1944 na przebywający na patrolu bojowym U-1061, samolot "Wellington" z 22 Dywizjonu Royal Canadian Air Force wyposażony w reflektor Leighta oraz "Liberator" z 407 Dywizjonu przeprowadziły atak i obrzuciły go bombami głębinowymi i wg raportu "poważnie uszkodziły". U-1061 z dużymi trudnościami zdołał dojść o własnych siłach do Malöy.
W KTB B.d.U. zanotowano, iż "należy podjąć wszelkie możliwe próby remontu tej jednostki, jako szczególnie cennej". Podwodny transportowiec torped U-1061 został jednak wyremontowany na tyle, by powrócić do wykonywania zadań operacyjnych i po tym zdarzeniu odbył jeszcze pięć rejsów pływając głównie pomiędzy portami norweskimi [Bergen, Trondheim, Kristiansand]. W międzyczasie, o ponad dwumiesięcznej przerwie w pływaniu dowództwo nad okrętem w marcu 1945 przejął ObltzS d.R. Walter Jäger, który odbył z okrętem tylko dwa rejsy zaopatrzeniowe. 08.05.1945 został wraz z pozostającą na nim załogą poddany aliantom w Bergen i ostatecznie zatopiony 01.12.1945 w ramach operacji "Operation Deadlight".  


 
UWAGI :
1. D-cą okrętu w chwili przejmowania go ze stoczni i wcielenia do służby był Otto Hinrichs, był wówczas w stopniu
porucznika marynarki [Oberleutnant zur See]. 
2. Ostatni, najwyższy stopień dowódcy okrętu w czasie dowodzenia okrętem [zarówno w chwili straty okrętu jak również przeniesienia
służbowego na inny okręt lub na ląd].
3. Ostatni d-ca U-Boota U-1061.
4. Wg V. E. Tarrant, Ostatni rok Kriegsmarine.
5. Za C. Blair, Hitlera wojna U-Bootów, T. II.


ANEKS 1 :
LISTA ZAŁOGI U-1061
Nazwisko i imię / stopień / data urodzenia / data zgonu / uwagi
 
Böhm Hermann, OLt.z.S, 24.12.1910, br. danych, U-1061 WO : 09.'43-10.'43; U-758 IWO : 11.'43-02.'44; U-2341 d-ca : 21.10.'44; jeniec, obóz jeniecki nr 18; nr : No.B.138711; urodz. Hamburg; data wstąpienia do Kriegsmarine : 10/1937,
Burchard Karl-Heinz, Lt.ing, br. danych, br. danych, U-1061, U-2510,
Hein Rudolf, Ostrm, br. danych, br. danych, U-1061,
Hinrichs Otto, OLt.z.S.d.R, 30.11.1913, br. danych, U-105 WO : 09.'41-08.'42; U-154 WO : 09.'42-02.'43; U-1061 d-ca : 08.'43-03.'45; urodz. Brake Oberwald Bremen; data wstąpienia do Kriegsmarine : 1936,
Jäger Walter, OLt.z.S, 27.05.1897, br. danych, U-1061 d-ca : 03.'45-05.'45; jeniec, obóz jeniecki nr 18; nr : B.342458; urodz. Zeulenroda, data wstąpienia do Kriegsmerine : 1943,
Koch Harald, Artz, br. danych, br. danych, U-233; U-760; U-1061,
Königer Anton, Maat, 1924, br. danych, U-1061,
Lütge Wilhelm, Lt.z.S, br. danych, br. danych, U-1061; U-175; U-2511; data wstąpienia do Kriegsmarine : 1941,
Schrum Harald, Lt.ing, br. danych, br. danych, U-1061; jeniec, obóz jeniecki nr 296; nr : B.215403,
Vrba Anton, OLt.z.S, br. danych, br. danych, U-1061,
Wohlert Bruno, br. danych, br. danych, br. danych, U-1061

 
 
     
źródła :
badania własne; www.uboat.net; www.ubootwaffe.net;
C. Blair, Hitlera wojna U-Bootów, T. II, MAGNUM, Warszawa 1998 - 1999,
L. Paterson, Szare Wilki Hitlera - U-Booty na Oceanie Indyjskim, L & L, Gdańsk 2005,
V. E. Tarrant, Ostatni rok Kriegsmarine : maj 1944 - maj 1945, OSKAR, Warszawa 2001.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.667.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości