1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-1060 typ VII F

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-1060 typ VII F

Postprzez ObltzS » 15.11.06, 19:07

U-1060

DANE PODSTAWOWE :
Typ, wariant - VII F
Klasa - podwodny mały transportowiec torped
Data zlecenia budowy - 25.08.1941
Stocznia - F. Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Seria - U-1059 do U-1062
Nr budowy - 694
Data położenia stępki - 07.07.1942
Wodowanie - 08.03.1943
Wejście do służby - 15.05.1943
Warunki budowy [WTWiO] - Baubelehrung U-Boote Ostsee Kiel / Kriegsschiffbaulehrabteilung für Unterseeboote Ostsee, Kiel / 1.KLA, Kiel
Dowódca okrętu w czasie prób zdawczo-odbiorczych / stopień -
Herbert Brammer, Oberleutnant zur See [1]
Nr poczty polowej - M 52 184
 
 
DOWÓDCY OKRĘTU :
Nazwisko / stopień / okres -
Herbert Brammer, Oberleutnant zur See, 15.05.1943 do 27.10.1944, [2],
 
 
PRZYDZIAŁ SŁUŻBOWY DO FLOTYLLI U-BOOTÓW :
Okres / nr i rodzaj flotylli / miejsce stacjonowania -
15.05.1943 do 27.10.1944 5 U-Flottille Kiel, Ausbildungsboot; następnie Frontboot für Transportunternrhmungen


ODBYTE PATROLE BOJOWE :
Liczba patroli bojowych - 6
Liczba zatopionych statków - 0
Liczba uszkodzonych statków - 0
Liczba zatopionych okrętów wojennych - 0
Liczba uszkodzonych okrętów wojennych - 0
Tonaż statków zatopionych - 0
Tonaż statków uszkodzonych - 0
Tonaż okrętów zatopionych - 0
Tonaż okrętów uszkodzonych - 0

 
SZCZEGÓŁY REJSÓW - PATROLI BOJOWYCH :

14.12.1943 - 16.12.1943
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 14.12.'43 -przeprowadzenie U-1060 z Kiel [Niemcy] do Kristiansand [Norwegia]; 16.12.'43 - wpłynięcie do bazy w Kristiansand .

17.12.1943 - 23.12.1943
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 17.12.'43 - przeprowadzenie U-1060 z Kristiansand do Narviku [Norwegia]; 23.12.'43 - wpłynięcie do bazy w Narviku.

1 PATROL BOJOWY 29.12.1943 - 07.01.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 29.12.'43 - przeprowadzenie U-1060 z Narviku do Kiel ; 07.01.'44 - wpłynięcie do bazy w Kiel.

18.01.1944 - 27.01.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 18.01.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Kiel do Ramsund [Norwegia]; 27.01.'44 - wpłynięcie do bazy w Ramsund.

01.02.1944 - 05.02.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 01.02.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Ramsund do Bergen [Norwegia]; 01.02.'44 - wpłynięcie do bazy w Bergen.

06.02.1944 - 06.02.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 06.02.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Bergen do Stavanger [Norwegia]; 06.02.'44 - wpłynięcie do bazy w Stavanger.

09.02.1944 - 06.09.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 09.02.'44 - przeprowadzenie U-1060 ze Stavanger do Kristiansand; 09.02.'44 - wpłynięcie do bazy w Kristiansand.

2 PATROL BOJOWY 10.02.1944 - 12.02.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 10.02.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Kristiansand do Kiel; 12.02.'44 - wpłynięcie do bazy w Kiel.

28.03.1944 - 06.04.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 28.03.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Kiel do Ramsund; 06.04.'44 - wpłynięcie do bazy w Ramsund.

3 PATROL BOJOWY 10.04.1944 - 27.04.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 10.04.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Ramsund do Kiel; 27.04.'44 - wpłynięcie do bazy w Kiel.

13.05.1944 - 20.05.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 13.05.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Kiel do Ramsund; 20.05.'44 - wpłynięcie do bazy w Ramsund.

23.05.1944 - 28.05.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 23.05.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Ramsund do Bergen; 28.05.'44 - wpłynięcie do bazy w Bergen.

30.05.1944 - 30.05.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 30.05.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Bergen do Stavanger; 30.05.'44 - wpłynięcie do bazy w Stavanger.

31.05.1944 - 31.05.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 31.05.'44 - przeprowadzenie U-1060 ze Stavanger do Kristiansand; 31.05.'44 - wpłynięcie do bazy w Kristiansand.

4 PATROL BOJOWY 01.06.1944 - 03.06.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 01.06.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Kristiansand do Kiel; 03.06.'44 - wpłynięcie do bazy w Kiel.

20.06.1944 - 24.06.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 20.06.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Kiel do Bergen; 24.06.'44 - wpłynięcie do bazy w Bergen.


24.06.1944 - 26.06.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 24.06.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Bergen do Trondheim [Norwegia]; 26.06.'44 - wpłynięcie do bazy w Trondheim.
 
30.06.1944 - 02.07.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 30.06.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Trondheim do Bergen; 02.07.'44 - wpłynięcie do bazy w Bergen.

03.07.1944 - 05.07.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 03.07.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Bergen do Trondheim; 05.07.'44 - wpłynięcie do bazy w Trondheim.

07.07.1944 - 07.07.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 07.07.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Trondheim do Kristiansand ; 07.07.'44 - wpłynięcie do bazy w Kristiansand.

08.07.1944 - 10.07.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 08.07.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Kristiansand do Bergen; 10.07.'44 - wpłynięcie do bazy w Bergen.

11.07.1944 - 11.07.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 11.07.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Bergen do Haugsund [Norwegia]; 11.07.'44 - wpłynięcie do bazy w Haugsund.

12.07.1944 - 12.07.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 12.07.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Haugsund do Kristiansand; 12.07.'44 - wpłynięcie do bazy w Kristiansand.

5 PATROL BOJOWY 13.07.1944 - 15.07.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 13.07.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Kristiansand do Kiel; 15.07.'44 - wpłynięcie do bazy w Kiel.

07.10.1944 - 09.10.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 07.10.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Kiek do Horten [Norwegia]; 09.10.'44 - wpłynięcie do bazy w Horten.

12.10.1944 - 17.10.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 12.10.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Horten do Bergen; 17.10.'44 - wpłynięcie do bazy w Bergen.

22.10.1944 - 25.10.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 22.10.'44 - przeprowadzenie U-1060 z Bergen do Bodö [Norwegia]; 25.10.'44 - wpłynięcie do bazy w Bodö.

6 PATROL BOJOWY 26.10.1944 - 27.10.1944 zatopienie U-1060
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Herberta Brammera, 26.10.'44 - wypłynięcie U-1060 z Bodö w rejs do Penangu z transportem torped; 27.10.'44 - zatopienie okrętu na płd. od Brönnöysund [M. Północne].



SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ZAKOŃCZENIA SŁUŻBY :
Data i godzina zatopienia - 27.10.1944
Ostatni dowódca / stopień / wiek - Herbert Brammer +, Oberleutnant zur See, [3]
30 lat 7 mies.
Miejsce zatopienia - Morze Północne, na południe od Brönnöysund
Pozycja zatopienia - 65° 24' N - 11° 59' E
Kwadrat siatki Kriegsmarine - AF 6277
Przyczyna zatopienia / zatopiony przez -
U-1060 został zatopiony od zniszczeń wywołanych ostrzałem rakietowym i zrzuconych bomb głębinowych przez samoloty typu "Firefly" i "Barracuda" z brytyjskiego lotniskowca HMS Implacable [86].

Zginęło - 12 osób
Uratowanych - 43 osoby
 
Oznaczenia :
+ dowódca zginął
 
 
FAKTY POTWIERDZONE :

Okręty typu VII F były projektowane i budowane jako podwodne transportowce torped - były kolejnym rozwinięciem i modernizacją podstawowego typy VII C. Wg założeń koncepcyjnych miały one zaopatrywać głównie w torpedy i inne materiały znajdujące się w Penangu okręty typu IX C-40 i IX D-1. Po wprowadzeniu do służby niemal wszystkie U-Booty odbywały z reguły rejsy szkoleniowe na Bałtyku, wchodząc w skład 4 Flotylli U-Bootóww Szczecinie. Wyjątek od tej reguły stanowiły podwodne transportowce torped typu VII F [od U-1059 do U-1062] - wszystkie one zostały przydzielone do bazującej w Kilonii 5 Flotylli U-Bootów.
Kadłub okrętu typu VII F był wydłużony na śródokręciu, za kioskiem o 10,5 m [dodatkowa sekcja kadłuba sztywnego]. Ta dodatkowa sekcja była magazynem dla 24 sztuk torped - była ona podzielona na sześć pionowych rzędów - po trzy rzędy tak z lewej jak i z prawej burty - z których każdy mieścił po 4 "węgorze". Dodatkowy luk załadunku owych torped, umieszczony za przedziałem magazynowym, ułatwiał załadunek i rozładunek tak dużej ilości torped. Oprócz tych torped okręt ten posiadał na swoim standardowym wyposażeniu 14 sztuk torped, rozmieszczonych tradycyjnie jak na typie VII C, które decyzją sztabu operacyjnego BdU dodatkowo mogły być przekazane na inne U-Booty prowadzące działania operacyjne w rejonach swoich patroli [typ VII F nie był typowym U-Bootem uderzeniowym].
Wydłużony kadłub dawał dodatkową powierzchnię, którą wykorzystano na umieszczenie w niej dwóch koi, oraz dwóch szaf chłodniczych na żywność [podobnie jak w typie VII D]. Poza tym w przedłużonych zbiornikach siodłowych oraz dodatkowych zbiornikach w kadłubie można było zabunkrować znacznie większe ilości tak oleju napędowego jak i balastu, dlatego były w stanie zaopatrywać U-Booty uderzeniowe na odległych akwenach operacyjnych. Proporcjonalnie do długości okrętu zwiększono także jego szerokość, co bardzo korzystnie wpłynęło na jego dzielność morską i poprawę warunków pływania.
Przeładunek torped z okrętu transportowego na okręt frontowy odbywał się w wynurzeniu na powierzchni morza, co stanowiło niebezpieczną operację, z uwagi na stałe już w tym czasie zagrożenie ze strony alianckich patroli lotniczych, dla których okręty podwodne wykonujące tę operację stawały się łatwym celem. Na tym etapie wojny [I poł. 1944 r.] U-Booty traciły już swoją przewagę i wobec siły alianckiego lotnictwa, które swoim zasięgiem obejmowało prawie cały Atlantyk, a perspektywa niezwykle długiego w czasie przekazywania torped na powierzchni była bardzo ryzykowna.

PATROLE BOJOWE :
Poza ogólnikowymi informacjami nie ma szczegółowych danych dotyczących rodzaju i charakteru odbytych przez U-1060 patroli bojowych, akwenów operacyjnych oraz istotnych dla przebiegu patrolu zdarzeń, w których uczestniczył okręt.
U-1060 odbył łącznie 28 rejsów, w tym 6 zaliczanych jest jako patrole bojowe. Analizując daty odbytych rejsów, bazy docelowe z których wypływał i do których był kierowany, można przypuszczać, że służył głównie w tym czasie za okręt transportowy pomiędzy bazami niemieckimi a norweskimi. Związane to najprawdopodobniej było z wyposażeniem tych drugich w niezbędną do prowadzenia kampanii arktycznych przez inne U-Booty broń i amunicję [głównie torpedy, do których transportu był konstrukcyjnie przystosowany] jak prawdopodobnie również i inne materiały oraz np. żywność [wszystkie typy VII F były wyposażone w 2 szafy chłodnicze].
W drugiej poł. grudnia 1943 adm. K. Dönitz był zmuszony do wzmocnienia sił flotylli arktycznej stacjonującej w Norwegii - 27.12.1943 zapadła decyzja o podwyższeniu jej stanu do 24 U-Bootów. Tzw. U-Booty arktyczne zostały podzielone na dwie flotylle : 11 U-Flottille Frontboot w Bergen i 13 U-Flottille Frontboot w Trondheim.W pierwszym okresie swojej służby U-1060 oraz U-1061 używane były do dostarczania zaopatrzenia do baz norweskich [głównie torpedy typu T-V oraz FAT], odbywając regularne rejsy pomiędzy Niemcami a Norwegią. Następna koncepcja ich wykorzystania była związana z transportem torped do niemieckiej bazy w Penangu dla operujących na O. Indyjskim U-Bootów typu IX C-40 oraz IX D-2.
Pod koniec października 1944 [4] U-1060 wypłynął z Norwegii wraz z U-864 [typ IX D-2] z zaopatrzeniem [w tym 39 szt. torped na pokładzie] dla dalekowschodnich baz niemieckich o.p. Na zachód od Velfjordu po dwóch dniach rejsu - 27.10.1944 - okręt został zaatakowany przez alianckie samoloty typu "Firefly". Okręt w wyniku ataku doznał poważnych uszkodzeń a jego d-ca ObltzS H. Bramme skierował go płyciznę w okolicach wyspy Fleina. Tam odnalazły U-Boota brytyjskie i czechosłowackie bombowce, przeprowadzając powtórny atak, w wyniku którego wrak okrętu zsunął się na głębsze wody zabierając ze sobą szesnastu zabitych marynarzy, w tym również i d-cę okrętu [wg Patersona czterech zabitych marynarzy pochodziło z U-957 - który po kolizji z innym okrętem został skreślony ze stanu floty, a których 28 członków załogi przeniesiono na pokład U-1060, aby dostarczyć ich po drodze do Bergen, zanim Brammer miał wyruszyć na Daleki Wschód].
Wg C. Blair'a [5] opis zniszczenia U-1060 jest zgoła inny : płynący w wynurzeniu w towarzystwie trałowca na południe 27.10.1944 U-Boot został zaatakowany przez samoloty typu "Firefly" i "Barracuda" z brytyjskiego lotniskowca HMS Implacable [86]. Podczas przeprowadzonego ataku lotniczego jedna z bomb zatopiła trałowiec, natomiast inna trafiła precyzyjnie w otwarty luk kiosku U-1060 zabijając znajdującego się na mostku d-cę okrętu i 11 członków załogi okrętu. Poważnie uszkodzony U-1060 został skierowany na płyciznę w okolicach Fleina. Dowództwo B.d.U. odnotowało, że ze 144 ludzi, którzy znajdowali się na pokładzie U-1060, uratowano jedynie 71 osób [w tym Schaara i 27 marynarzy z U-957]. Sześćdziesiąt jeden członków obydwu załóg uznano za zaginionych.[6]
04.11.1944 wyrzucony na ląd wrak U-1060 zniszczyły ostatecznie dwa samoloty typu B-24 z czechosłowackiego 311 dywizjonu 18 Grupy Coastal Command i dwa "Halifaxy" z 502 Dywizjonu RAF.

 
UWAGI :
1. D-cą okrętu w chwili przejmowania go ze stoczni i wcielenia do służby był Herbert Brüninghaus, był wówczas w stopniu porucznika marynarki [Oberleutnant zur See]. 
2. Ostatni, najwyższy stopień dowódcy okrętu w czasie dowodzenia okrętem [zarówno w chwili straty okrętu jak również przeniesienia
służbowego na inny okręt lub na ląd].
3. Ostatni d-ca U-Boota U-1060.
4. Wg L. Patersona, "Szare Wilki Hitlera - U-Booty na Oceanie Indyjskim",
5. Za C. Blair, Hitlera wojna U-Bootów, T. II
6. Taką ilość podaje C. Blair, t. II; natomiast www.uboat.net podaje inne dane [zginęło 12, uratowanych 43] - jak wynika z przedstawionych zestawień, różne źródła podają niejednoznaczne dane nt. ocalałych i zaginionych.


ANEKS 1 :
LISTA ZAŁOGI U-1060
Nazwisko i imię / stopień / data urodzenia / data zgonu / uwagi
 
Ahrweiler Hubert, MaschOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Balz Helmut, MaschMt, br. danych, br. danych, U-1060,
Birgmeier Alfred, MtrOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Borchardt Helmut, OLt.ing, br. danych, br. danych, U-1060; U-467,
Bork Heinz, MaschMt, br. danych, br. danych, U-1060,
Brammer Herbert, OLt.z.S, 24.04.1914, 27.10.1944, U-96 Fähnr.; U-118 1WO 12.'41-12.'42;
U-1060+ : d-ca 15.05.'43-27.10.'44; urodz. Rendsburg, zginął na płd. od Brönnöysund; data wstąpienia do Kriegsmarine : XI/1937,
Bröhl Paul, MaschMt, br. danych, br. danych, U-1060,
Callsen Peter, OLt.z.S, 28.10.1911, br. danych, U-1060 : I WO 5.'43- 5.'44; U-3033 d-ca 27.02.'45-04.05.'45; urodz.  Sterup; data wstąpienia do Kriegsmarine : XI/1939,
Clemens Hubert, MtrOGfr, 21.10.1923, 27.10.1944, U-1060 +,
Dietz Alfred, Ostrm, br. danych, br. danych, U-2552; U-1060,
Fredrich Siegfried, MtrGfr, 22.08.1925, 07.11.1944, U-1060+, zmarł od odniesionych ran w szpitalu morskim w Trontheim, urodz. Lager Lechfeld/Augsburg,
Gärtner Ulrich, MtrGfr, 18.10.1925, 27.10.1944, U-1060 +,
Glöckner Franz, MtrOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Goldbeck Werner, MtrOGfr, 28.04.1924, 27.10.1944, U-1060 +,
Günther Heinz, FkOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Haluschak Erhard, MechOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Hegger Johann, MechOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Janitschek Kurt, MaschMt, br. danych, br. danych, U-1060,
Kaddatz Heinz, MaschMt, br. danych, 2002, U-1060,
Kehrmann Josef, Ostrm, 26.10.1918, 26.10.1944, U-957; U-1060+; pochowany w Trontheim-Havstein, rząd 19, grób nr 12
Kemnitz Franz, MaschMt, br. danych, br. danych, U-1060,
Klemm Edgar, Lt.z.S, br. danych, br. danych, U-2552; U-1060 : 2WO,
Kohrsmeier Herbert, OfkMstr, br. danych, br. danych, U-71; U-1060,
Krasmann Friedrich, MechOGfr, 06.08.1921, 27.10.1944, U-1060 +,
Kroll Bruno, MaschOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Lamprecht Werner, MtrOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Lennartz Jakob, MaschOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Lüthje Kurt, MechMt, br. danych, br. danych, U-1060,
Mücke Helmut, MaschOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Näther Bernhard, MaschOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Naujokat Paul, OLt.ing, 03.11.1919, br. danych, U-957; U-1060; U-2551
Nokiel Paul, BtsMt, 30.06.1922, 27.10.1944, U-1060 +,
Ossowski Werner, MaschOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Palkovitz Martin, BtsMt, 12.03.1921, 27.10.1944, U-1060 +,
Petersen Georg, Lt.z.S, br. danych, br. danych, U-957 : 2WO; U-1060; U-2551,
Reichenbach Gerhard, OmechMt, br. danych, br. danych, U-1060,
Renneis Hermann, MechOGfr, 11.04.1923, br. danych, U-1060,
Rödding Herbert, MaschOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Rudolphi Andreas, Omasch, br. danych, br. danych, U-1060,
Schäfer Günter, MaschOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Scheffer Herbert, MtrOGfr, 25.02.1924, 27.10.1944, U-1060 +,
Scheffler Siegfried, MaschOGfr, 14.01.1925, 27.10.1944, U-1060 +,
Schieber Georg, MtrOGfr, 16.07.1924, 27.10.1944, U-957; U-1060+, urodz. Würzburg, pochowany w Trontheim-Havstein, rząd 19, grób nr 11
Schmidt Erwin, Ostrm, br. danych, br. danych, U-1060,
Schmidt Hans, FkMt, br. danych, br. danych, U-1060,
Schmidt Kurt, MaschOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Schneider Otto, Lt.z.S, br. danych, br. danych, U-1060; U-2552 : I WO,
Seyfarth Fritz, SanMt, br. danych, br. danych, U-1060,
Siegländer Erich, MaschOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Spengler Fritz, BtsMt, br. danych, br. danych, U-180; U-1060,
Steiner Adolf, MtrOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Stöckler Helmut, br. danych, ??.1923, ??.2001, U-636; U-957; U-1060; U-2551,
Striegel Ludwig, Omasch, br. danych, br. danych, U-1060,
Viehweger Fritz, MtrOGfr, 23.06.1923, 27.10.1944, U-1060 +,
Weber Herbert, MaschGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Wieczorek Eduard, MtrOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Wien Heinrich, MtrGfr, 03.10.1922, 27.10.1944, U-1060 +,
Wigrim Gerhard, MtrOGfr, 26.03.1924, 27.10.1944, U-1060 +,
Wollenhaupt Werner, FkOGfr, br. danych, br. danych, U-1060,
Ziemke Heinz, FkOGfr, br. danych, br. danych, U-1060.
 
 
źródła :
badania własne; www.uboat.net; www.ubootwaffe.net;
C. Blair, Hitlera wojna U-Bootów, T. II, MAGNUM, Warszawa 1998 - 1999,
L. Paterson, Szare Wilki Hitlera - U-Booty na Oceanie Indyjskim, L & L, Gdańsk 2005.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.665.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron