1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Wiatrochrony

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc

Posty: 11 • Strona 1 z 1

Wiatrochrony

Postprzez Jatzoo » 22.01.08, 00:04

Czy w wiatrochronach (wiatrołapach??? jak to nazwać?) na kioskach U-Bootów zawsze był 'przesmyk' (na zdjęciu poniżej niebieski szkic)?

Zawsze wydawało mi się, że wręcz przeciwnie :?

Zacząłem przeglądać fotki, i nie do końca jestem przekonany, że każdy kiosk miał te przesmyki...
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.326.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez driver134 » 22.01.08, 12:39

Nie każdy takie miał to pewnie jakieś rozwiązanie poprawiające komfort

Obrazek

Obrazek
driver134
Kapitänleutnant
 
Tonaż: 354.000 BRT

Dołączył(a): 12.12.06, 19:05
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez ObltzS » 22.01.08, 22:03

Witam !
A może w tym przypadku - stosując owe szczeliny - starano się uwzględnić działanie nie tylko wiatru ale także i wody.
W przypadku wiatru - o ile wiał on dokładnie z kierunku dziobu ku rufie, napotykając stosunkowo dużą powierzchnię czołową kiosku [licząc od pokładu górnego do owego wiatrołapu] napotykał na opór, owe szczeliny pozwalały zminimalizować wpływ tego oporu, poza tym ukierunkowały przepływ powietrza, stwarzając w tym obszarze lepsze warunki dla obsady pomostu, gdzie strugi wiatr były "wynoszone" ponad głowy wachtowych, nie uderzając bezpośrednio w ich twarze.
W przypadku wody - w trakcie zanurzenia [U-Boot schodzi pod wodę po pewnym kątem, pochylony dziobem w dół] pełny, zamknięty wiatrochron znowu stanowiłby dodoatkowy opór dla strug wody, prawdopodobnie szczeliny te minimalizowały opór stawiany przez wodę tak w trakcie zanurzenia jak i płynięcia pod wodą.
Czy znany jest okres lub rok, od którego zmianie uległa konstrukcja wiatrochronów, tj. zastosowanie owych szczelin.
Ciekawym byłoby zbudowanie dużego modelu samego kiosku z takim rozwiązaniem wiatrochronu, zastosowaniem dmuchawy [jako żródła wiatru] oraz dymu, by spróbować prześledzić przepływ strug wiatru z pełnym wiatrochronem oraz ze szczelinami - na kiosku np. 2 postacie wachtowych [z zachowaniem skali], by sprawdzić także, czy strugi wiatru nie uderzały bezpośrednio w nich samych i nakręcić np. 3 min. filmik z przeprowadzonego doświadczenia [takie jak np. na You Tube]. A z wodą można byłoby zrobić to samo [kiosk w tunelu z pleksi i krążącą wodą].
Ale chyba za bardzo sobie pozwoliłem ... :lol:
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.705.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez evan82 » 22.01.08, 23:20

Lubię te typowe dla U-bootów wiatrochrony. Poprawcie mnie jeżeli się mylę, ale czytałem gdzieś, że dodatkową ich funkcją było odpowiednie formowanie rozbijających się o kiosk podczas sztormu fal, tak by nieco zminimalizować ich bicie w wachtę w kiosku.(odpowiednie formowanie strug wody).
W razie czego proszę o sprostowanie.
evan82
Kapitän zur See
 
Tonaż: 921.000 BRT

Dołączył(a): 03.11.07, 01:11
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Jatzoo » 23.01.08, 10:17

Karl, na wcześniej zamieszczonych przez drivera fotkach masz doskonale widoczne: łamacz fal na kiosku (w połowie jego wysokości) oraz wiatrochron u jego szczytu. Zawsze wydawało mi się, że właśnie taki był podział (jedno od fal, drugie od wiatru).

Ale ObltzS jak zwykle dał mi sporo do myślenia, że i górna część mogła być wykorzystywana jako łamacz fal przy zanurzaniu ;-)
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.326.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez wibwk » 23.01.08, 12:51

Jatzoo napisał(a):Ale ObltzS jak zwykle dał mi sporo do myślenia, że i górna część mogła być wykorzystywana jako łamacz fal przy zanurzaniu ;-)


W takiej sytuacji raczej nie, taka dysza dawała pionowy pióropusz wody więc i stawiała spory opór, gdyby miała służyć tylko jako łamacz to tak jak pisał ObltzS nie mogła by mieć tej dyszy wiatrochronu.
wibwk
Kapitänleutnant
 
Tonaż: 360.000 BRT

Dołączył(a): 09.02.06, 18:21

Postprzez evan82 » 23.01.08, 14:35

Jatzoo napisał(a):Karl, na wcześniej zamieszczonych przez drivera fotkach masz doskonale widoczne: łamacz fal na kiosku (w połowie jego wysokości) oraz wiatrochron u jego szczytu. Zawsze wydawało mi się, że właśnie taki był podział (jedno od fal, drugie od wiatru).

Ale ObltzS jak zwykle dał mi sporo do myślenia, że i górna część mogła być wykorzystywana jako łamacz fal przy zanurzaniu ;-)


Dzięki za sprostowanie. Tak jakoś dziwnie mi na wiatrochron nie pasował ten łamacz fal, ale nie wiedziałem do końca jaki jest podział. Takie proste rozwiązanie. Dolny to łamacz fal, a górny to wiatrochron.
Jeżeli jednak wiatrochron załamywał odpowiednio wiatr, to mógł również w czasie dużego sztormu załamywać strugi wody tak by większość przelatywała nad głowami wachty w wannie pomostu. Było to widoczne na filmie okręt, choć wiem że to tylko film a wiele scen kręcono w studio.
Jednak fala uderzająca z dużą siłą w pomost (kiosk), mogła się czasami zachowywać podobnie do wiatru, szczególnie jak przepływała, a właściwie jej rozbita część przez wiatrochron. Z chemii wiemy, że właściwości wody i gazów, są bardzo podobne z jasnych powodów. Co myślicie o takiej tezie? :D

Oczywiście sugeruje tylko iż nawet jeżeli tak było, to mogła to być tylko dodatkowa funkcja wiatrochronu. :idea:
evan82
Kapitän zur See
 
Tonaż: 921.000 BRT

Dołączył(a): 03.11.07, 01:11
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez ObltzS » 23.01.08, 21:45

Witam !
Karl napisał :
czytałem gdzieś, że dodatkową ich funkcją było odpowiednie formowanie rozbijających się o kiosk podczas sztormu fal, tak by nieco zminimalizować ich bicie w wachtę w kiosku.(odpowiednie formowanie strug wody).

W przypadku dużych fal [sztorm], ani wiatrochron ani też łamacz fal nie były w stanie spełniac swej funkcji, widać to doskonale na krótkich autentycznych filmach z lat czterdziestych z U-Bootami w roli głównej, jakich pełno na You Tube. Fale zupełnie swobodnie przelewały się nie tylko przez kiosk ale i pomost - ponieważ U-Booty w porównaniu do innych jednostek pływających miały bardzo niską wolną burtę oraz stosunkowo wąski kadłub, zatem na falach sztormowych były niezwykle podatne na tzw. nurzanie się okrętu a one same nie miały najmniejszego problemu, by swobodnie przelewać się przez całą długość kadłuba łącznie z pomostem - z literatury wspomnieniowej często można wyczytać, że d-cy okrętów silne sztormy byli zdecydowani przeczekać w zanurzeniu, by ulżyć załodze i gdzie zdecydowanie mniej kołysało a konstrukcja kadłuba nie była narażona na uszkodzenia przez fale.
Z uwagi na pewne skrzywienie zawodowe, które już chyba pozostanie do końca, nadal obstawałbym również i za tym, że owe szczeliny w wiatrochronie mogły w trakcie zanurzania się okrętu minimalizować dodatkowy i niepotrzebny opór wody jaki występowałby przy pełnym, zamkniętym wiatrochronie - taki opór spowalnia jednak sam proces zanurzania się jak i schodzenia na zadaną głębokość - a występujący pomiędzy powierzchnią czołową kiosku i jego burtami a wiatrochronem prześwit ułatwiałby spływ strug wody.
Driver134 zamieścił dwie fotki kiosku bez owych wiatrochronów, zatem opór strug wody wzdłuż jego powierzchni był raczej swobodny i niczym nie zakłócony - natomiast wiatrochron zamocowany pod odpowiednim kątem tworzył swoisty "parapet" dla strug wody i przy jego pełnej, zamkniętej wersji [bez prześwitu] mógł powodować dodatkowe, zbędne opory.
O tym, jak dużą siłę oporu jest w stanie wywołać nawet niewielka powierzchnia łatwo przekonać się podczas pobytu na basenie pływackim - wystarczy położyć płasko na powierzchni wody deskę pływacką [taką, jakiej używają uczący się pływać] i spróbowac ją wepchnąć pod lustro wody - będzie stawiała opór i to znaczny, pomimo, że jej powierzchnia jest niewielka.
P.S. Nigdy nie byłem modelarzem okrętowym, ale chyba zrobię sobie prosty model kiosku "siódemki" z takim wiatrochronem w wersji pełnej i otwartej, suszarka do włosów będzie służyła za dmuchawę wiatru a ponieważ palę fajkę, to i o dym będzie nietrudno. Tak, jak będzie się zachowywał dym w czasie "omywania" kiosku i wiatrochronu, tak samo lub bardzo podobnie zachowywałyby się strugi wody w tej części kiosku.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.705.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez evan82 » 23.01.08, 22:22

ObltzS napisał(a):Witam !
Karl napisał :
czytałem gdzieś, że dodatkową ich funkcją było odpowiednie formowanie rozbijających się o kiosk podczas sztormu fal, tak by nieco zminimalizować ich bicie w wachtę w kiosku.(odpowiednie formowanie strug wody).

W przypadku dużych fal [sztorm], ani wiatrochron ani też łamacz fal nie były w stanie spełniac swej funkcji, widać to doskonale na krótkich autentycznych filmach z lat czterdziestych z U-Bootami w roli głównej, jakich pełno na You Tube. Fale zupełnie swobodnie przelewały się nie tylko przez kiosk ale i pomost - ponieważ U-Booty w porównaniu do innych jednostek pływających miały bardzo niską wolną burtę oraz stosunkowo wąski kadłub, zatem na falach sztormowych były niezwykle podatne na tzw. nurzanie się okrętu a one same nie miały najmniejszego problemu, by swobodnie przelewać się przez całą długość kadłuba łącznie z pomostem - z literatury wspomnieniowej często można wyczytać, że d-cy okrętów silne sztormy byli zdecydowani przeczekać w zanurzeniu, by ulżyć załodze i gdzie zdecydowanie mniej kołysało a konstrukcja kadłuba nie była narażona na uszkodzenia przez fale.

P.S. Nigdy nie byłem modelarzem okrętowym, ale chyba zrobię sobie prosty model kiosku "siódemki" z takim wiatrochronem w wersji pełnej i otwartej, suszarka do włosów będzie służyła za dmuchawę wiatru a ponieważ palę fajkę, to i o dym będzie nietrudno. Tak, jak będzie się zachowywał dym w czasie "omywania" kiosku i wiatrochronu, tak samo lub bardzo podobnie zachowywałyby się strugi wody w tej części kiosku.


Oczywiście miałem na myśli tylko pewne fale, nie te znane z największych sztormów. Kolego, przecież fale na wodzie są różne. Z pewnością fala padająca na tę część kiosku z przodu pomiędzy wiatrochronem, a łamaczem fal, mogła by rozbić się jednak w sposób przeze mnie opisany, czyli również podobnie do dymu z tego testu jaki zamierza Kolega przeprowadzić. Wiatr w czasie sztormu również niesie drobiny wody, lub śniegu. No oczywiście to może nie jest najistotniejsze, ale wydaje mi się że już mniej więcej widzę jak ten dym poleci. :D

Jednak nie kwestionuje że tylko tak mogłoby sie stać w opisanej przeze mnie sytuacji, a większość sztormów była i jest tak silna, że nieraz okręty z fali spadały bardzo głęboko w wodę.
Pozdrawiam. :idea:
evan82
Kapitän zur See
 
Tonaż: 921.000 BRT

Dołączył(a): 03.11.07, 01:11
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez SzoJer » 24.01.08, 12:52

Witam.
Zwrócmy uwagę, że podobne rozwiazanie - prześwit przy wiatrochronie - stosowane było (jest?) także na jednostkach nawodnych np. Błyskawica, Grom, Gryf.
Jerzy.
SzoJer
Fähnrich zur See
Fähnrich zur See
Vip User
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 13.11.04, 13:06

Postprzez ObltzS » 24.01.08, 18:12

Witam !
Piękne zdjęcia wiatrochronu oraz łamacza fal wydobytego z morza U-534 [typ IX-C/40] zamieścił Grom tutaj :
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=4602
oto one :
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.705.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa


Posty: 11 • Strona 1 z 1

Powrót do Konstrukcja kadłuba i wyposażenie



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron