Wiatrochrony
Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc
Posty: 11
• Strona 1 z 1
Wiatrochrony
Czy w wiatrochronach (wiatrołapach??? jak to nazwać?) na kioskach U-Bootów zawsze był 'przesmyk' (na zdjęciu poniżej niebieski szkic)?
Zawsze wydawało mi się, że wręcz przeciwnie
Zacząłem przeglądać fotki, i nie do końca jestem przekonany, że każdy kiosk miał te przesmyki...
Zawsze wydawało mi się, że wręcz przeciwnie

Zacząłem przeglądać fotki, i nie do końca jestem przekonany, że każdy kiosk miał te przesmyki...
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- Jatzoo
- Grossadmiral
- Tonaż: 2.350.000 BRT
- Dołączył(a): 22.08.02, 15:03
Witam !
A może w tym przypadku - stosując owe szczeliny - starano się uwzględnić działanie nie tylko wiatru ale także i wody.
W przypadku wiatru - o ile wiał on dokładnie z kierunku dziobu ku rufie, napotykając stosunkowo dużą powierzchnię czołową kiosku [licząc od pokładu górnego do owego wiatrołapu] napotykał na opór, owe szczeliny pozwalały zminimalizować wpływ tego oporu, poza tym ukierunkowały przepływ powietrza, stwarzając w tym obszarze lepsze warunki dla obsady pomostu, gdzie strugi wiatr były "wynoszone" ponad głowy wachtowych, nie uderzając bezpośrednio w ich twarze.
W przypadku wody - w trakcie zanurzenia [U-Boot schodzi pod wodę po pewnym kątem, pochylony dziobem w dół] pełny, zamknięty wiatrochron znowu stanowiłby dodoatkowy opór dla strug wody, prawdopodobnie szczeliny te minimalizowały opór stawiany przez wodę tak w trakcie zanurzenia jak i płynięcia pod wodą.
Czy znany jest okres lub rok, od którego zmianie uległa konstrukcja wiatrochronów, tj. zastosowanie owych szczelin.
Ciekawym byłoby zbudowanie dużego modelu samego kiosku z takim rozwiązaniem wiatrochronu, zastosowaniem dmuchawy [jako żródła wiatru] oraz dymu, by spróbować prześledzić przepływ strug wiatru z pełnym wiatrochronem oraz ze szczelinami - na kiosku np. 2 postacie wachtowych [z zachowaniem skali], by sprawdzić także, czy strugi wiatru nie uderzały bezpośrednio w nich samych i nakręcić np. 3 min. filmik z przeprowadzonego doświadczenia [takie jak np. na You Tube]. A z wodą można byłoby zrobić to samo [kiosk w tunelu z pleksi i krążącą wodą].
Ale chyba za bardzo sobie pozwoliłem ...
A może w tym przypadku - stosując owe szczeliny - starano się uwzględnić działanie nie tylko wiatru ale także i wody.
W przypadku wiatru - o ile wiał on dokładnie z kierunku dziobu ku rufie, napotykając stosunkowo dużą powierzchnię czołową kiosku [licząc od pokładu górnego do owego wiatrołapu] napotykał na opór, owe szczeliny pozwalały zminimalizować wpływ tego oporu, poza tym ukierunkowały przepływ powietrza, stwarzając w tym obszarze lepsze warunki dla obsady pomostu, gdzie strugi wiatr były "wynoszone" ponad głowy wachtowych, nie uderzając bezpośrednio w ich twarze.
W przypadku wody - w trakcie zanurzenia [U-Boot schodzi pod wodę po pewnym kątem, pochylony dziobem w dół] pełny, zamknięty wiatrochron znowu stanowiłby dodoatkowy opór dla strug wody, prawdopodobnie szczeliny te minimalizowały opór stawiany przez wodę tak w trakcie zanurzenia jak i płynięcia pod wodą.
Czy znany jest okres lub rok, od którego zmianie uległa konstrukcja wiatrochronów, tj. zastosowanie owych szczelin.
Ciekawym byłoby zbudowanie dużego modelu samego kiosku z takim rozwiązaniem wiatrochronu, zastosowaniem dmuchawy [jako żródła wiatru] oraz dymu, by spróbować prześledzić przepływ strug wiatru z pełnym wiatrochronem oraz ze szczelinami - na kiosku np. 2 postacie wachtowych [z zachowaniem skali], by sprawdzić także, czy strugi wiatru nie uderzały bezpośrednio w nich samych i nakręcić np. 3 min. filmik z przeprowadzonego doświadczenia [takie jak np. na You Tube]. A z wodą można byłoby zrobić to samo [kiosk w tunelu z pleksi i krążącą wodą].
Ale chyba za bardzo sobie pozwoliłem ...

- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.725.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
Lubię te typowe dla U-bootów wiatrochrony. Poprawcie mnie jeżeli się mylę, ale czytałem gdzieś, że dodatkową ich funkcją było odpowiednie formowanie rozbijających się o kiosk podczas sztormu fal, tak by nieco zminimalizować ich bicie w wachtę w kiosku.(odpowiednie formowanie strug wody).
W razie czego proszę o sprostowanie.
W razie czego proszę o sprostowanie.
- evan82
- Tonaż: 921.000 BRT
- Dołączył(a): 03.11.07, 01:11
- Lokalizacja: Warszawa
Karl, na wcześniej zamieszczonych przez drivera fotkach masz doskonale widoczne: łamacz fal na kiosku (w połowie jego wysokości) oraz wiatrochron u jego szczytu. Zawsze wydawało mi się, że właśnie taki był podział (jedno od fal, drugie od wiatru).
Ale ObltzS jak zwykle dał mi sporo do myślenia, że i górna część mogła być wykorzystywana jako łamacz fal przy zanurzaniu
Ale ObltzS jak zwykle dał mi sporo do myślenia, że i górna część mogła być wykorzystywana jako łamacz fal przy zanurzaniu

- Jatzoo
- Grossadmiral
- Tonaż: 2.350.000 BRT
- Dołączył(a): 22.08.02, 15:03
Jatzoo napisał(a):Ale ObltzS jak zwykle dał mi sporo do myślenia, że i górna część mogła być wykorzystywana jako łamacz fal przy zanurzaniu
W takiej sytuacji raczej nie, taka dysza dawała pionowy pióropusz wody więc i stawiała spory opór, gdyby miała służyć tylko jako łamacz to tak jak pisał ObltzS nie mogła by mieć tej dyszy wiatrochronu.
- wibwk
- Tonaż: 360.000 BRT
- Dołączył(a): 09.02.06, 18:21
Jatzoo napisał(a):Karl, na wcześniej zamieszczonych przez drivera fotkach masz doskonale widoczne: łamacz fal na kiosku (w połowie jego wysokości) oraz wiatrochron u jego szczytu. Zawsze wydawało mi się, że właśnie taki był podział (jedno od fal, drugie od wiatru).
Ale ObltzS jak zwykle dał mi sporo do myślenia, że i górna część mogła być wykorzystywana jako łamacz fal przy zanurzaniu
Dzięki za sprostowanie. Tak jakoś dziwnie mi na wiatrochron nie pasował ten łamacz fal, ale nie wiedziałem do końca jaki jest podział. Takie proste rozwiązanie. Dolny to łamacz fal, a górny to wiatrochron.
Jeżeli jednak wiatrochron załamywał odpowiednio wiatr, to mógł również w czasie dużego sztormu załamywać strugi wody tak by większość przelatywała nad głowami wachty w wannie pomostu. Było to widoczne na filmie okręt, choć wiem że to tylko film a wiele scen kręcono w studio.
Jednak fala uderzająca z dużą siłą w pomost (kiosk), mogła się czasami zachowywać podobnie do wiatru, szczególnie jak przepływała, a właściwie jej rozbita część przez wiatrochron. Z chemii wiemy, że właściwości wody i gazów, są bardzo podobne z jasnych powodów. Co myślicie o takiej tezie?

Oczywiście sugeruje tylko iż nawet jeżeli tak było, to mogła to być tylko dodatkowa funkcja wiatrochronu.

- evan82
- Tonaż: 921.000 BRT
- Dołączył(a): 03.11.07, 01:11
- Lokalizacja: Warszawa
Witam !
Karl napisał :
W przypadku dużych fal [sztorm], ani wiatrochron ani też łamacz fal nie były w stanie spełniac swej funkcji, widać to doskonale na krótkich autentycznych filmach z lat czterdziestych z U-Bootami w roli głównej, jakich pełno na You Tube. Fale zupełnie swobodnie przelewały się nie tylko przez kiosk ale i pomost - ponieważ U-Booty w porównaniu do innych jednostek pływających miały bardzo niską wolną burtę oraz stosunkowo wąski kadłub, zatem na falach sztormowych były niezwykle podatne na tzw. nurzanie się okrętu a one same nie miały najmniejszego problemu, by swobodnie przelewać się przez całą długość kadłuba łącznie z pomostem - z literatury wspomnieniowej często można wyczytać, że d-cy okrętów silne sztormy byli zdecydowani przeczekać w zanurzeniu, by ulżyć załodze i gdzie zdecydowanie mniej kołysało a konstrukcja kadłuba nie była narażona na uszkodzenia przez fale.
Z uwagi na pewne skrzywienie zawodowe, które już chyba pozostanie do końca, nadal obstawałbym również i za tym, że owe szczeliny w wiatrochronie mogły w trakcie zanurzania się okrętu minimalizować dodatkowy i niepotrzebny opór wody jaki występowałby przy pełnym, zamkniętym wiatrochronie - taki opór spowalnia jednak sam proces zanurzania się jak i schodzenia na zadaną głębokość - a występujący pomiędzy powierzchnią czołową kiosku i jego burtami a wiatrochronem prześwit ułatwiałby spływ strug wody.
Driver134 zamieścił dwie fotki kiosku bez owych wiatrochronów, zatem opór strug wody wzdłuż jego powierzchni był raczej swobodny i niczym nie zakłócony - natomiast wiatrochron zamocowany pod odpowiednim kątem tworzył swoisty "parapet" dla strug wody i przy jego pełnej, zamkniętej wersji [bez prześwitu] mógł powodować dodatkowe, zbędne opory.
O tym, jak dużą siłę oporu jest w stanie wywołać nawet niewielka powierzchnia łatwo przekonać się podczas pobytu na basenie pływackim - wystarczy położyć płasko na powierzchni wody deskę pływacką [taką, jakiej używają uczący się pływać] i spróbowac ją wepchnąć pod lustro wody - będzie stawiała opór i to znaczny, pomimo, że jej powierzchnia jest niewielka.
P.S. Nigdy nie byłem modelarzem okrętowym, ale chyba zrobię sobie prosty model kiosku "siódemki" z takim wiatrochronem w wersji pełnej i otwartej, suszarka do włosów będzie służyła za dmuchawę wiatru a ponieważ palę fajkę, to i o dym będzie nietrudno. Tak, jak będzie się zachowywał dym w czasie "omywania" kiosku i wiatrochronu, tak samo lub bardzo podobnie zachowywałyby się strugi wody w tej części kiosku.
Karl napisał :
czytałem gdzieś, że dodatkową ich funkcją było odpowiednie formowanie rozbijających się o kiosk podczas sztormu fal, tak by nieco zminimalizować ich bicie w wachtę w kiosku.(odpowiednie formowanie strug wody).
W przypadku dużych fal [sztorm], ani wiatrochron ani też łamacz fal nie były w stanie spełniac swej funkcji, widać to doskonale na krótkich autentycznych filmach z lat czterdziestych z U-Bootami w roli głównej, jakich pełno na You Tube. Fale zupełnie swobodnie przelewały się nie tylko przez kiosk ale i pomost - ponieważ U-Booty w porównaniu do innych jednostek pływających miały bardzo niską wolną burtę oraz stosunkowo wąski kadłub, zatem na falach sztormowych były niezwykle podatne na tzw. nurzanie się okrętu a one same nie miały najmniejszego problemu, by swobodnie przelewać się przez całą długość kadłuba łącznie z pomostem - z literatury wspomnieniowej często można wyczytać, że d-cy okrętów silne sztormy byli zdecydowani przeczekać w zanurzeniu, by ulżyć załodze i gdzie zdecydowanie mniej kołysało a konstrukcja kadłuba nie była narażona na uszkodzenia przez fale.
Z uwagi na pewne skrzywienie zawodowe, które już chyba pozostanie do końca, nadal obstawałbym również i za tym, że owe szczeliny w wiatrochronie mogły w trakcie zanurzania się okrętu minimalizować dodatkowy i niepotrzebny opór wody jaki występowałby przy pełnym, zamkniętym wiatrochronie - taki opór spowalnia jednak sam proces zanurzania się jak i schodzenia na zadaną głębokość - a występujący pomiędzy powierzchnią czołową kiosku i jego burtami a wiatrochronem prześwit ułatwiałby spływ strug wody.
Driver134 zamieścił dwie fotki kiosku bez owych wiatrochronów, zatem opór strug wody wzdłuż jego powierzchni był raczej swobodny i niczym nie zakłócony - natomiast wiatrochron zamocowany pod odpowiednim kątem tworzył swoisty "parapet" dla strug wody i przy jego pełnej, zamkniętej wersji [bez prześwitu] mógł powodować dodatkowe, zbędne opory.
O tym, jak dużą siłę oporu jest w stanie wywołać nawet niewielka powierzchnia łatwo przekonać się podczas pobytu na basenie pływackim - wystarczy położyć płasko na powierzchni wody deskę pływacką [taką, jakiej używają uczący się pływać] i spróbowac ją wepchnąć pod lustro wody - będzie stawiała opór i to znaczny, pomimo, że jej powierzchnia jest niewielka.
P.S. Nigdy nie byłem modelarzem okrętowym, ale chyba zrobię sobie prosty model kiosku "siódemki" z takim wiatrochronem w wersji pełnej i otwartej, suszarka do włosów będzie służyła za dmuchawę wiatru a ponieważ palę fajkę, to i o dym będzie nietrudno. Tak, jak będzie się zachowywał dym w czasie "omywania" kiosku i wiatrochronu, tak samo lub bardzo podobnie zachowywałyby się strugi wody w tej części kiosku.
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.725.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
ObltzS napisał(a):Witam !
Karl napisał :czytałem gdzieś, że dodatkową ich funkcją było odpowiednie formowanie rozbijających się o kiosk podczas sztormu fal, tak by nieco zminimalizować ich bicie w wachtę w kiosku.(odpowiednie formowanie strug wody).
W przypadku dużych fal [sztorm], ani wiatrochron ani też łamacz fal nie były w stanie spełniac swej funkcji, widać to doskonale na krótkich autentycznych filmach z lat czterdziestych z U-Bootami w roli głównej, jakich pełno na You Tube. Fale zupełnie swobodnie przelewały się nie tylko przez kiosk ale i pomost - ponieważ U-Booty w porównaniu do innych jednostek pływających miały bardzo niską wolną burtę oraz stosunkowo wąski kadłub, zatem na falach sztormowych były niezwykle podatne na tzw. nurzanie się okrętu a one same nie miały najmniejszego problemu, by swobodnie przelewać się przez całą długość kadłuba łącznie z pomostem - z literatury wspomnieniowej często można wyczytać, że d-cy okrętów silne sztormy byli zdecydowani przeczekać w zanurzeniu, by ulżyć załodze i gdzie zdecydowanie mniej kołysało a konstrukcja kadłuba nie była narażona na uszkodzenia przez fale.
P.S. Nigdy nie byłem modelarzem okrętowym, ale chyba zrobię sobie prosty model kiosku "siódemki" z takim wiatrochronem w wersji pełnej i otwartej, suszarka do włosów będzie służyła za dmuchawę wiatru a ponieważ palę fajkę, to i o dym będzie nietrudno. Tak, jak będzie się zachowywał dym w czasie "omywania" kiosku i wiatrochronu, tak samo lub bardzo podobnie zachowywałyby się strugi wody w tej części kiosku.
Oczywiście miałem na myśli tylko pewne fale, nie te znane z największych sztormów. Kolego, przecież fale na wodzie są różne. Z pewnością fala padająca na tę część kiosku z przodu pomiędzy wiatrochronem, a łamaczem fal, mogła by rozbić się jednak w sposób przeze mnie opisany, czyli również podobnie do dymu z tego testu jaki zamierza Kolega przeprowadzić. Wiatr w czasie sztormu również niesie drobiny wody, lub śniegu. No oczywiście to może nie jest najistotniejsze, ale wydaje mi się że już mniej więcej widzę jak ten dym poleci.

Jednak nie kwestionuje że tylko tak mogłoby sie stać w opisanej przeze mnie sytuacji, a większość sztormów była i jest tak silna, że nieraz okręty z fali spadały bardzo głęboko w wodę.
Pozdrawiam.

- evan82
- Tonaż: 921.000 BRT
- Dołączył(a): 03.11.07, 01:11
- Lokalizacja: Warszawa
Witam !
Piękne zdjęcia wiatrochronu oraz łamacza fal wydobytego z morza U-534 [typ IX-C/40] zamieścił Grom tutaj :
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=4602
oto one :
Piękne zdjęcia wiatrochronu oraz łamacza fal wydobytego z morza U-534 [typ IX-C/40] zamieścił Grom tutaj :
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=4602
oto one :
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.725.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
Posty: 11
• Strona 1 z 1
Powrót do Konstrukcja kadłuba i wyposażenie
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość