1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Pokłady U-Bootów

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc

Posty: 32 • Strona 1 z 21, 2

Pokłady U-Bootów

Postprzez Jatzoo » 10.08.04, 21:14

Amigo, ponieważ nasz temat troszkę się rozrósł, a my nadal nie osiągnęliśmy żadnego kompromisu - zakładam nowy wątek poświęcony tylko temu tematowi.

A temat dotyczy pokładów U-Bootów. Pytanie bowiem brzmi, czy wykonywane były z drewna czy z metalu...?
Na pewno z drewna - to wiemy od Horsta Bredowa - i z własnej autopsji :D - ale czy nie były wykonywane również i z metalu (a przynajmniej po części)..?

Popatrz Amigo na te dwie fotki. Na jednej jest pokład idealnie drewniany jak na U995, ale ten drugi pokład nie jest już taki 'drewniano-podobny'.
Wyczytałem dziś ('Anatomy of the ship - VIIC'), że wskutek problemów z dostępem do dobrej jakościowo stali, pokłady kiosków U-Bootów z czasem zaczęły być wykonywane z drewna - popatrzyłem na różne fotki - i faktycznie, część jest drewnianych a część stalowych.
Może podobna sytuacja miała miejsce dla całych pokładów...?


PS. XXI nie miały drewnianych pokładów - to tak tylko gwoli przypomnienia, choć i tak pewnie się ze mną nie zgodzisz :wink:

PS2. Masz gdzieś Amigo fotki U1, U2 i U3...? Tamte pokłady też mi dziwnie wyglądają :?
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez amigo » 16.08.04, 12:33

Jaca gdy dorwę się do skanera, to prześlę ci, zdjęcia U-bootów, gdzie owe śliczne, i przeklinane przez modelarzy szczeliny w pokładzie, ewidentnie wygladaja na drewniane. Poza tym zauważ na dostępnych zdjęciach, typów VII i IX że w/w szczelinysą z materiału o ( ok 4-6 cm) ze grubość materiału, wyklucza raczej metal, Pokłady metalowe, przy tej grubości, poaiadały by taka wagę, ze środek ciężkości kadłyba U-boota, podniósł by się znacznie do góry, i poprostu stracił by stateczność. ( Panowie po szkołach morskich proszę o pomoc!!! TiBO !!!! zasadą jest, aby maksymalnie obniżać środek ciężkości, stąd stępki z litego metalu. a pokłady jak najlżejsze.
Tyle mówi teoria.
Pozdrawiam
amigo
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 983.000 BRT

Dołączył(a): 07.09.03, 12:34

Postprzez Jatzoo » 16.08.04, 12:43

A pamiętasz Amigo opowieść Horsta o tym, jak U-Boot się 'przekręcił' w wodzie...? A dlaczego...? Bo miał problemy ze statecznością (nie wspominam o kiepskiej 'stoczniowej' załodze).

Ale czekam na fotki...


PS. A pamiętasz może jakie był jego numer...?
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez amigo » 16.08.04, 22:38

sorry nie znam jego numeru. Ale to chyba nie mówił Horst, tylko jego zastępca, Ale moge się mylić.
pozdrawiam
amigo
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 983.000 BRT

Dołączył(a): 07.09.03, 12:34

Postprzez Jatzoo » 17.08.04, 11:39

Hehe Amigo - pójdźmy na kompromis - mówił Gunther, a potwierdził całą opowiastkę Horst ;)

Bo my oczywiście Guntherowi nie uwierzyliśmy 8)
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez amigo » 18.08.04, 17:55

OK tak pewnie było.
amigo
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 983.000 BRT

Dołączył(a): 07.09.03, 12:34

Postprzez adam » 14.12.04, 11:06

witam panow jestem waszym "nowym"zarejestrowanym uzytkownikiem i z tej okazji klaniam sie przed wiedza i zaangazowaniem w temacie,oczywiscie pragne wyrazic swoia radosc z odkrycia tej witryny.(od niedawna tez "odkrywam" internet jestem z rocznika ktory opornie sie przelamywal do tematu komputera).ale to tyle moze o sobie a wiecej na temat pokladow bo ciesze sie ze poruszacie ten temat nurtujacy mnie od dawna.mam chyba cala dostepna w polsce literature od u-bootwaffe w.trojcy vol.1-4. poprzez serie z kotwiczka(niestety bez henkego)-chetnie odkupie. do hitlera wojna u-bootow c.blaira vol.1-2.(wg.mnie c.b. pisze tendencyjnie).to od kiedy w naszym baltyku trafino na o.p. i podniosla sie wrzawa ze to u-boot pojechala ekipa "podwodnej polski"nakrecic material i tak sie zlozylo ze probowalem pomagac na podstawie materialu video(niemam niestety charakteru "wazeliny" i nie zalapalem sie na ten wyjazd.)okreslic jaki to typ okretu,oczywiscie nie bylo to mozliwe ludzie ktorzy tam nurkowali nie znali sie na niem. op.a nurkowania w baltyku uchodza za najtrudniejsze miedzy innymi z powodu ciemnosci z tad tez nie udalo sie go dostatecznie zfilmowac.
ale wrocmy do pokladu gdzie widac na filmie ze jest drewniany i wg.zdjec z ksiazek o ktorych juz pisalem poklady nie byly drewniane teraz widze ze wy tez ostro dyskutujecie na ten temat.jak wiec bylo??? aha jeszcze jedna kwestia poniewaz najpierw podejzewano ze to okret typu II pragne napisac ze podobno po podbiciu holandi niemcy zarekwirowali male holenderskie jednostki (5szt)ktore potem probowano wykorzystac w szkoleniu czy ktos wie cos wiecej na ten temat.pzdr.adam p.s. gratuluje wizyty u horsta!
adam
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 38.000 BRT

Dołączył(a): 13.12.04, 12:34
Lokalizacja: chorzow

Postprzez tobruk » 14.12.04, 13:38

Witam Panów
Używanie drewna do wykonywania pokładów U-bootów nie podlega dyskusji. Jakież inne elementy drewna mogłyby pływać na wodzie po zatopieniu okrętu? Wiosła? :lol: Dyskutować możemy tylko o tym które cz. pokładów były drewniane, a które metalowe. Ja sądzę że w miarę zbliżania się końca wojny przybywało drewna na pokładach nowych u-bootów choćby z powodu drastycznych braków metali w przemyśle, co zresztą zrobiło Niemców mistrzami w tworzeniu różnych ,,ersatzów,, czyli mat zastępczych. Potwierdzają to zdjęcia z widocznymi pokładami, choć mamy ich mało.
Pozdrawiam
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez Gość » 14.12.04, 15:08

z tym brakiem materialow to oczywiste ale duzo zdjec nawet ostatnich jednostek typu c/41 gdzie widoczny jest poklad nie wyglada ze sa z drewna,no ale oczym ta dyskusja skoro horst to potwierdza to ok. ale co sie tyczy plywajacych szczatkow to czytalem o drewnianych wykonczeniach np.szafek z mesy nigdy nie wspomniano o pokladach.
Gość
 

Postprzez adam » 14.12.04, 15:16

przepraszam nie zalogowalem sie tekst u gory jest moja odpowiedzia
adam
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 38.000 BRT

Dołączył(a): 13.12.04, 12:34
Lokalizacja: chorzow

Postprzez Jatzoo » 14.12.04, 21:01

po podbiciu holandi niemcy zarekwirowali male holenderskie jednostki (5szt)ktore potem probowano wykorzystac w szkoleniu czy ktos wie cos wiecej na ten temat


Wykluczyłbym tezę, że jest to jakiś ex-holenderski wrak OP, gdyż wszystkie jednostki z wyjątkiej jednej zostały samozatopione w Kilonii 3.5.45 roku. UD-5 (ex O-27) został rozebrany na części w 1961 roku...
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez adam » 15.12.04, 10:50

a dziekuje koledze bo przyznam ze info. o zatopieniu tych "holendrow" gdzies mi umknelo.
adam
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 38.000 BRT

Dołączył(a): 13.12.04, 12:34
Lokalizacja: chorzow

Postprzez Jatzoo » 15.12.04, 11:02

Na prośbę Amiga, wklejam dwie jego fotki - wszelkie skargi i zażalenia należy kierować zatem bezpośrednio do niego :wink:
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez adam » 15.12.04, 11:46

na zdieciu ktore pokazales jest cos co ciekawi mnie od dawna a jest widoczne np. na schematach u-boota w przekroju a mianowicie przed kioskiem w tzw. rozbijaku fal jest jakies urzadzenie do ktorego jest doprowadzony na zdieciu jakis przewod.napiszcie prosze co to i czy wiadomo wam czemu w typach VIIc/41 ten rozbijak jest innego ksztaltu-czy tylko hydrodynamika?a swoia droga ciekawi mnie tez to co jest widoczne na drugiej fotce pod pokladem chodzi o okragly wlot za siatka.a jesli powiecie mi jeszcze z ktorego miajsca na pokladzie wystrzeliwano bold'a i czym sa "rury" duzej srednicy znajdujace sie pod tzw.wintergarden w nowszych typach czy tam chowano dodatkowe torpedy czy to jakas wentylacja? a co lezy obok miejsca w pokladzie na hrapy,chodzi o cos co przypomina spirale? to sprawicie mi prezent na swieta.a bedzie mi sie jeszcze lepiej patrzylo na moj model (1:72 karton)
p.s.
takiego typu informacji brakuje mi w publikacjach w.trojcy (choc dobrze ze wogole jakas praca na temat "techniczny"jest)
p.s.2
sorry za lawine pytan ale nie znam nikogoo kto by sie interesowal u-boot'ami
adam
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 38.000 BRT

Dołączył(a): 13.12.04, 12:34
Lokalizacja: chorzow

Postprzez amigo » 15.12.04, 21:20

Witaj ten wlot za siatką do prawdopodobnie odpowietrznik zbiornika balastowego,
Natomiast w/w foty, tutaj słabo widoczne, ukazuja materiał z którego wykonywano pokłady, na focie wyraźniejszej , zwłaszcza pierwszej, widać konstrukcję z drewna.
amigo
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 983.000 BRT

Dołączył(a): 07.09.03, 12:34

Postprzez Jatzoo » 15.12.04, 21:31

na schematach u-boota w przekroju a mianowicie przed kioskiem w tzw. rozbijaku fal jest jakies urzadzenie do ktorego jest doprowadzony na zdieciu jakis przewod


W 'rozbijaku fal' znajduje się kompas magnetyczny - co robi tam ten przewód...? Istna zagadka ;-)

a jesli powiecie mi jeszcze z ktorego miajsca na pokladzie wystrzeliwano bold'a


Wyrzutnia bold'a znajduje się w rufowej części okrętu, w rufowym przedziale torpedowym. W Typie XXI znajduje się po prawej stronie patrząc w stronę dziobu...

czym sa "rury" duzej srednicy znajdujace sie pod tzw.wintergarden w nowszych typach czy tam chowano dodatkowe torpedy czy to jakas wentylacja?


Są to wodoszczelne kontenery, w których przechowywano składaną 5-osobową tratwę ratunkową...

a co lezy obok miejsca w pokladzie na hrapy,chodzi o cos co przypomina spirale?


Heh... chyba nie rozumiem - proszę o jakąś fotkę ;-)
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez tobruk » 15.12.04, 22:21

w ramach zgadywanki: tajemniczy wąż jest moim zdaniem ciśnieniowym wężem hydraulicznym, czyli uważam że uzupełniano nim olej, być może układu wysuwającego preryskopu, lub jakiegoś serwomechanizmu. Jednak ze wzgl. na bliskość studzienki peryskopu stawiam na ten układ.

Amigo - mam nadzieję że masz więcej takich fotek i trochę obsypiesz nas, jak przystało Mikołajowi :lol:
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez Jatzoo » 15.12.04, 22:39

A ja bym stawiał na sprężone powietrze, a nie na olej - ale nie do głównych zbiorników tylko do znajdującej się poniżej Centrali - przynajmniej z tego co mi przychodzi do głowy, to na 995 kilka takowych widziałem...
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez Jatzoo » 15.12.04, 22:42

Swoją drogą Tobruk - sprawa tego węża jest bardzo prosta do rozwiązania.. ale jak zwykle muszę się uśmiechnąć do Twojej córki w wiadomym temacie ;-)
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez tobruk » 15.12.04, 23:03

Jacek z całym szacunkiem, ale upieram się przy hydraulice, choć na uporze mogę jak zwykle wyjść na barana. Jak najbardziej normalne jest uzupełnianie oleju w porcie, natomiast mało prawdopodobne wydaje mi się uzupełnianie sprężonego powietrza ze źródła zewn. gdzie powietrze mogłoby tym wężem wędrować? do głównych zbiorników nie, ponieważ tam ciśnienie wynosi 200 atm, i przepływa metalowymi rurami, i to grubościennymi.
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez Jatzoo » 16.12.04, 08:25

Tak jak pisałem Tobruk - na pewno nie do głównych zbiorników, ale może do małych wyrównawczych/pomocniczych w Centrali - ale po co się spierać ;-)
Fotki pochodzą z książki 'Vom Original Zum Modell', i jak tylko Twoja Agata będzie mieć chwilę wolnego, to podeślę Jej odpowiednie tekst do rozszyfrowania 8)
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez adam » 16.12.04, 09:05

jatzoo-serdecznie dziekuje za te odpowiedzi zdjecia nie wysle bo nie mam skanera ale zobacze dzis ksiazki a jutro(bo tylko w pracy mam net,)napisze w ktorej jest to widoczne(jesli znajde bo ja znam to z mojego modelu)
a co do tratw 5-cio osobowych to ciekawe nie slyszalem ale co z gumowymi"dingi" pod pokladem? i ile takich tratw bylo w jednym pojemniku?
no i ksztalt rozbijaka w pozniejszych modelach?
adam
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 38.000 BRT

Dołączył(a): 13.12.04, 12:34
Lokalizacja: chorzow

Postprzez Jatzoo » 17.12.04, 16:15

Z tego co mi wiadomo (a mogę się mylić), to była to jedna tratwa podzielona na części i rozdzielona pomiędzy te dwa kontenery. A gumowe 'dingi' musiały się znajdować, bo jedna 'tratewka' to zdecydowanie za mało ;-)

Co do kształtu rozbijaka w późniejszych typach, to wydaje mi się, że po prostu go unowocześniono (kompas) bądź przeniesiono w inne miejsce okrętu i stąd te zmiany jego kształtu.
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez amigo » 18.12.04, 09:46

panowie co do pierwszej foty pokładu to wyraźnie widać drewno no nie???
amigo
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 983.000 BRT

Dołączył(a): 07.09.03, 12:34

Postprzez tobruk » 18.12.04, 23:23

Na drugiej też widać że to są deski. Ciekawie byłoby popatrzeć na foto przedniej i tylnej części, gdzie deski się kończą i zaczyna metal. Mariusz nie masz czegoś?
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Następna strona

Posty: 32 • Strona 1 z 21, 2

Powrót do Konstrukcja kadłuba i wyposażenie



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron