1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Napęd U-Bootów typu IXD-2

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc

Posty: 6 • Strona 1 z 1

Napęd U-Bootów typu IXD-2

Postprzez ObltzS » 05.03.09, 12:51

Witam !
Założyłem ten temat, który wywołał Snake Doc - tutaj proszę o wpisywanie dalszych informacji i rozważań.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.706.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez piechcik » 05.03.09, 16:16

Starając się zwiększyć zasięg operacyjny U-Bootów, Niemcy podjęli próbę skonstruowania okrętu podwodnego o bardzo dalekim zasięgu. Tak powstał typ IXD.
Dużo większy od swoich
poprzedników, model D wyposażony był w dwa zestawy silników Diesla, zamiast zwyczajowej jednej pary. Jeden zestaw był mniejszy i przeznaczony do pływania na małej
szybkości, podczas gdy drugi był większy i nadawał okrętowi prędkość maksymalną. Takie rozwiązanie pozwoliło na fenomenalne podwojenie zasięgu okrętu.
Niestety, oryginalne silniki typu IX-D1 były źródłem problemów i powstało tylko kilka jednostek.
piechcik
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 12.02.07, 19:55

Postprzez SnakeDoc » 06.03.09, 01:11

Uściślając to, co napisał Piechcik:
Typ IX to rozwinięcie stosunkowo nieudanego typu IA. Pierwszą, podstawową wersją była IXA. Kolejne modyfikacje (głównie rozmiaru w celu zwiększenia ilości zabieranego paliwa i zaopatrzenia) to IXB, IXC i IXC/40.

Wracając do sedna tematu - posiadały one 'klasyczny' jak na niemieckie okręty podwodne układ napędowy - 2 9-cylindrowe, doładowane silniki Diesla MAN M9V40/46 (2x2200 KM) oraz dwa silniki elektryczne SSW GU345/34 (2x500 KM, 2x360kW).

Dużo bardziej interesujące pod tym względem są dalsze modyfikacje 'dziewiątek' - IXD1 i IXD2.

IXD1 to wydłużony o 11 m wariant IXA, do którego przedziału maszynowego wmontowano 6 20-cylindrowych silników Diesla Daimler Benz MB501 (6x1500 KM), które zwykle używane były na niemieckich kutrach torpedowych (E-Bootach). Dzięki nim okręt uzyskiwał na powierzchni prędkość 20 węzłów. Rozwiązanie to było równie spektakularne co zawodne - m.in. silniki się przegrzewały, wytwarzały widoczne z daleka spaliny. Dlatego silniki te zostały wymienione na dwa silniki Germaniawerft F46 (2x1600 KM). Powstały tylko dwa okręty tego typu, które po wymianie silników przebudowano na podwodne transportowce.

IXD2 - dwa silniki Diesla MAN M9V40/46 (2x2200 KM), dwa silniki elektryczne SSW GU345/34 (2x500 KM, 2x360kW), oraz dodatkowo 2 6-cylindrowe silniki MWM RS34S. Niestety nie znalazłem zbyt wielu informacji na temat funkcjonowania napędu, więc mogę na razie snuć tylko domysły:
mniejszcze i oszczędniejsze silniki MWM pozwałały kosztem mniejszej prędkości (do 10 węzłów) uzyskać zasięg 20,000 nM, natomiast silniki MAN kosztem nawet 4 razy większego spalania mogły przez jakiś czas napędzać okręt z prędkością do 19 węzłów.

Silniki MAN wraz z silnikami elektrycznymi SWW połączone były z wałami napędowymi, natomiast silniki MWM podłączone były jedynie do małych generatorów. Podczas oszczędnego marszu po powierzchni silniki MWM napędzały generatory, które zasilały jeden z głównych silników elektrycznych SWW - okręt 'szedł' na jednej śrubie. Drugi silnik SWW mógł być (napędzany przez jeden z diesli MAN) używany do ładowania akumulatorów.

Prawdopodobnie możliwe były również inne konfiguracje - silniki MAN napędzały śruby, a silniki MWM ładowały generatory, aczkolwiek takie rozwiązanie wydaje się gorsze pod względem 'ekonomicznym'.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Napęd U-Bootów typu IXD-2

Postprzez SnakeDoc » 03.02.10, 22:41

Kilka nowych szczegółów dotyczących napędu okrętów typu IXD-2:

Ogólny plan okrętu jest dostępny na stronie u-historia.com
http://www.u-historia.com/uhistoria/tec ... os/9d2.zip

Z kolei na stronie uboatarchive.net znajduje się raport z przesłuchania marynarzy z okrętu U-177, z załączonym rysunkiem przedziału silników Diesla i silników elektrycznych:

U-177INTPlate2.jpg

(źródło: http://www.uboatarchive.net/U-177INT.htm)

6-cylindrowe silniki MWM RS34S osiągały moc 400 KM przy 700-750 obr/min. Posiadały własne zawory wydechowe oraz własne tłumiki. Nie były wyposażone w sprężarki doładowujące. Były bezpośrednio sprzężone z pomocniczymi generatorami elektrycznymi, które to posiadały własne tablice sterujące (niezależne od głównych tablic sterujących).

Jednoczesne użycie do ładowania baterii akumulatorów głównych silników elektrycznych oraz pomocniczych generatorów skracało czas ładowania o 2 godziny.

Użycie pomocniczych generatorów do zasilania głównych silników elektrycznych (czyli prawdziwy napęd Dieslowo-elektryczny) pozwalało na osiągnięcie 250 obr/min.

Możliwe również było zasilanie głównych silników elektrycznych przy równoczesnej pracy głównych silników Diesla (czyli tzw. "Dreimal Wahnsinnige (voraus)") - dzięki temu zyskiwano dodatkowe 50 obr/min.

Z ciekawych rzeczy widocznych na tym rysunku warte wspomnienia są:
- dwie spalinowe silniko-sprężarki Junkersa oraz jedna sprężarka elektryczna
- dwa destylatory wody morskiej
- pomocnicza pompa zęzowa w rufowym przedziale torpedowym (podobna znajdowała się w dziobowym przedziale torpedowym)
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Napęd U-Bootów typu IXD-2

Postprzez SnakeDoc » 04.02.10, 21:15

Jeszcze o Diesel-elektrycznym trybie napędu niemieckich U-Bootów (na podstawie raportu z przesłuchania marynarzy z okrętu U-570 - czyli późniejszy HMS Graph).

Tryb napędu Diesel-elektryczny jest używany w przypadku, gdy konieczne jest odstawienie jednego silnika spalinowego, ale jednocześnie wymagany jest marsz na dwóch śrubach. W takim przypadku pracujący Diesel obraca swój wał wraz z znajdującym się na nim silnikiem elektrycznym pracującym jako generator. Generator zasila drugi silnik elektryczny, który obraca swój wał śrubowy (sprzęgło Diesla na tym wale jest wyłączone).

Różnice w obrotach wałów (patrz tabelka http://www.uboatarchive.net/U-570INT.htm strona 11) jest kompensowana sterem kierunku.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Napęd U-Bootów typu IXD-2

Postprzez ObltzS » 16.02.10, 21:16

Witam !

Do informacji podanych przez Snaka chciałbym dołączyć ciekawy plan typu IXD 2 z 1943 r. - jest tam również plan siłowni [przedziału diesli i silników elektrycznych] :
http://www.mediafire.com/?qtiqw4jb5nz
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.706.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa


Posty: 6 • Strona 1 z 1

Powrót do Konstrukcja kadłuba i wyposażenie



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron