1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Radar

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 5 • Strona 1 z 1

Radar

Postprzez churchill » 25.10.06, 07:38

Jakiś czas temu natknąłem sie na pewien diagram z którego wynikało iż U booty przeprowadzały swoje nocne ataki w wynurzeniu nawet w 1943r mimo iż w tym czasie większość alianckich eskortowców wyposażona była w radary mocno mnie to zaskoczyło i zaczłąłem conieco grzebać po różnych książkach po necie i z naprawde nielicznych fragmentów doczytałem że było to prawdą.(wzszędzie mnóstwo artykułów na temat wykorzystywania radarów przez samoloty ale jeśli chodzi o okręty to z tym już nieco gorzej). Założyłem ten temat bo chciałbym poznać wasze zdanie bo tego co ja znalazłem jest nie wiele lub nie do końca sprecyzowane i większości trzeba się samemu domyślać

pozdrawiam!!
churchill
Leutnant zur See
 
Tonaż: 154.000 BRT

Dołączył(a): 05.10.05, 14:40
Lokalizacja: Lublin

Postprzez Jatzoo » 25.10.06, 07:45

Proszę o stosowanie się do reguł panujących na Forum.. czyli.. NIE KRZYCZYMY W TEMATACH.....
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez churchill » 28.10.06, 11:11

jakoś nie zauważyłem zainteresowania moim tematem a szkoda więc pozwolicie że przytocze kilka cytatów żeby nie było że wyssałem sobie to z palca :)
Z dziennika działań bojowych U 515 ( Werner Henke) 12/13 listopada 1942r
...19.15. Położenie nawodne w polu widzenia zespół krążowników typu "Birmingham" i "Frobisher", ponadto3 niszczyciele na kursie wschodnim prędkość 15 węzłów. z maksymalną prędkością podążam w ich kierunku przez 5 godzini w końcu zajmuje pozycje przed nimi. kilkakrotnie jestem spychany przez niszczyciel. Tymczasem namiar radiolokacyjny na 139cm.
00.15 podszedłem do tylnego krążownika (typ :Birmingham"). z salwy 4 torped dwie zaprogramowane są na poszukiwanie celu po powierzchni; jedna z nich trafia po 70 sek. w srodek maszynowni okręt zatrzymuje się. 3 niszczyciele ubezpieczają go. drugi krążownik odchodz z najwyższą prędkością na wschód. Po godzinie przedarłem sie przez eskorte.o godz.01.28 i o 01.48 oddałem po jednym strzale dobijającym.pierwsze trafienie w środek drugiez tyłu 40. krążownik ma duży przechył na prawą burte . o godzinie 02.01 trafiam w część rufową przechodzącego niszczyciela klasy K następnie gwałtowna detonacja z wysokim słupem wody oraz detonacja bomby głębinowej pod rufą. 02.06 kolejne trafienie w krążownik. okręt ciągle jeszcze utrzymuje się na powierzchni. jestem ścigany przez pociski oświetlające wystrzeliwane przez niszczyciel, mam niesprawny ster, pali się tablica rozdzielcza. zostaje zepchnięty pod wodę*i jestem atakowany bombami głębinowymina głębokości 120-160M ładuje wyrzutnie...


*można wywnioskować iż U515 przez cały czas przeprowadzanego ataku znajdował się na powierzchni

i kolejny przykład również U 515 tym razem 30 kwietnia 1943r
godz 21 00 pozycja 90 mil morskich na południe od freetown w polu widzenia w namiarze 145 stopni chmury dymu odległość 15 mil morskich stwierdzono że jest to konwój idący kursem północnozachodnim ,składający się z około 14 dużych załadowanych po brzegi parowców. przeciętna ich wielkość 6000-7000 BRT. jego osłone stanową 3 niszczyciele i 5 eskortowców. w ciemnym szkwale z deszczem zostałem nieco w tyle . metoxem wykryto sygnały o sile 4 na dłygości fali 141cm. ponieważ przednia i boczna eskorta były zbyt silne, wszedłem w środek konwoju od tyłu**. między 22 56 a 23 01 oddaje 6 celnych strzałów zanurzenie torped:5m. cel: 5 frachtowców i jeden tankowiec. wszystkie trafiają w środek.. granaty świetlne są wystrzeliwane przez ochrone z prawej burty niszczycielw pozycji 0, dozorowiec i niszczyciel z lewej burty. zanurzenie na głębokość 170m. bomby głębinowe w średniej odległośći. głośne odgłosy tonięcia załadowano 3 torpedy elektryczne...


**bardzo mało prawdopodobny jest fakt iż U515 mógł się wedrzeć w środek konwoju z wyżej wspomnianej pozycji będąc w zanurzeni tak więc i tym razem Henke musiał przeprowadzać swój atak na powierzchni
churchill
Leutnant zur See
 
Tonaż: 154.000 BRT

Dołączył(a): 05.10.05, 14:40
Lokalizacja: Lublin

Postprzez wibwk » 28.10.06, 14:31

Jest to wysoce prawdopodobne, radary o których mowa 1-1.5 m, były w zasadzie ślepe jeśli chodzi o małe obiekty, odbicia od powierzchni fal działały jak słynne angielskie "window" i wśród takich zakłóceń sywetka U-boota i jego kiosku musiała niknąć na ekranie, żeby tak nie było stan morza musiałby być zero.
Dopiero wprowadzenie radarów 8 cm. spowodowało że przy spokojnej wodzie nawet echo peryskopu było wyraźnie widoczne.
wibwk
Kapitänleutnant
 
Tonaż: 360.000 BRT

Dołączył(a): 09.02.06, 18:21

Postprzez churchill » 29.10.06, 10:00

Z tego co doczytałem wynika również że anteny radarów o długości fali 1-1,5m były zamocowane na stałe i miały ograniczony obszar obserwacji tak jak asdic wykrywały obiekty jedynie w pewnym zakresie kontowym przed niszczycielem i bardzo prawdopodobne iż były poprostu ślepe za rufą niszczyciela. dopiero wspomniane przez kalege radary o długości fali 8-10 cm wyposażone były w automatycznie obracającą sie antene co pozwalało na obserwacje wokół okrętu wyposażonego w takie właśnie urządzenie. Radary te zaczęto masowo montować na okrętach eskorty dopiero wiosną 1943r
churchill
Leutnant zur See
 
Tonaż: 154.000 BRT

Dołączył(a): 05.10.05, 14:40
Lokalizacja: Lublin


Posty: 5 • Strona 1 z 1

Powrót do II Wojna Światowa



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość