biała czapka
Posty: 8
• Strona 1 z 1
biała czapka
dlaczego wlaśnie biała czapka oficerska Kriegsmarine stała się nieoficjalnym atrybutem dowódcy u-boota ?
Czy ktoś zna tego genezę ?
Czy ktoś zna tego genezę ?
- tracil
- Tonaż: 82.000 BRT
- Dołączył(a): 26.08.02, 16:49
- Lokalizacja: Nowy Sącz
W 1935 roku wprowadzono do podstawowego umundurowania Kriegsmarine letnią wersję czapki garnizonowej - w kolorze białym.
Okresem jej użycia miał być przedział od 1 maja do 30 września.
W 1937 roku, okres ten przesunięto na 20 kwietnia - 30 września.
Dodatkowo białą czapkę stosowano podczas patroli w tropikach.
Dowódcy okrętów podwodnych pozaregulaminowo nosili białe czapki przez cały rok - co stanowiło nieformalnie oznakę ich funkcji dowódczych.
Zwyczaj ten był powszechnie stosowany przez wszystkich dowódców U-Bootów, i nie spotkał się z przeciwem ze strony Dowództwa....
Okresem jej użycia miał być przedział od 1 maja do 30 września.
W 1937 roku, okres ten przesunięto na 20 kwietnia - 30 września.
Dodatkowo białą czapkę stosowano podczas patroli w tropikach.
Dowódcy okrętów podwodnych pozaregulaminowo nosili białe czapki przez cały rok - co stanowiło nieformalnie oznakę ich funkcji dowódczych.
Zwyczaj ten był powszechnie stosowany przez wszystkich dowódców U-Bootów, i nie spotkał się z przeciwem ze strony Dowództwa....
- Jatzoo
- Grossadmiral
- Tonaż: 2.353.000 BRT
- Dołączył(a): 22.08.02, 15:03
Hmmm...
To może inaczej :-)
Jak dobrze wiesz, załogi U-Bootów stanowiły ewenement w skali świata w podejściu do służby - nie było czegoś takiego jak np. w marynarce brytyjskiej, gdzie panował wszechobecny podział, na zwykłych marynarzy, podoficerów, oficerów, itp.
Powodowało to, że ludzie, którzy służyli obok siebie (nawet na OP) byli poprostu sobie 'obcy', ze względu na w/w podziały.
Jak sam Doenitz powiedział - U-Bootwaffe, to jedna wielka rodzina.
Noszenie białych czapek było swego rodzaju wyznacznikiem dowódców tej kasty.
Przywilejem, na który mogli sobie pozwolić...
BTW: A tak z innej beczki - po kilku tygodniach służby w morzu, każdy z załogi wyglądał TAK SAMO - a więc zarośnięty i brudny - a "białą" :-) czapkę dowódcy można było zauważyć od razu....
To może inaczej :-)
Jak dobrze wiesz, załogi U-Bootów stanowiły ewenement w skali świata w podejściu do służby - nie było czegoś takiego jak np. w marynarce brytyjskiej, gdzie panował wszechobecny podział, na zwykłych marynarzy, podoficerów, oficerów, itp.
Powodowało to, że ludzie, którzy służyli obok siebie (nawet na OP) byli poprostu sobie 'obcy', ze względu na w/w podziały.
Jak sam Doenitz powiedział - U-Bootwaffe, to jedna wielka rodzina.
Noszenie białych czapek było swego rodzaju wyznacznikiem dowódców tej kasty.
Przywilejem, na który mogli sobie pozwolić...
BTW: A tak z innej beczki - po kilku tygodniach służby w morzu, każdy z załogi wyglądał TAK SAMO - a więc zarośnięty i brudny - a "białą" :-) czapkę dowódcy można było zauważyć od razu....
- Jatzoo
- Grossadmiral
- Tonaż: 2.353.000 BRT
- Dołączył(a): 22.08.02, 15:03
Łatwość w rozpoznaniu swojego "Kaleu", zarośniętego, w brudnym jak reszta załogi ubraniu, to niewątpliwy argument "za". Ale na ten pomysł ktoś (jeden, kilku ?) musiał wpaść pierwszy, potem w jego ślady poszli inni. Od kogo to się zaczęło ? Który dowódca (-cy) U-boota był prekursorem ?
- tracil
- Tonaż: 82.000 BRT
- Dołączył(a): 26.08.02, 16:49
- Lokalizacja: Nowy Sącz
Biała czapka
Witam !
Biały kolor czapki miał przede wszystkim znaczenie praktyczne, w czasie zanurzenia i ucieczki U-Boota przed eskortą konwojów [siły eskortowe były systematycznie i sukcesywnie zwiększane od drugiej połowy 1943 r. - było to wynikiem wspólnych konferencji i ustaleń głównie pomiędzy USA, Wlk. Brytanią i Kanadą - jest to osobny, ciekawy temat], otóż w czasie długotrwałego zanurzenia [na głębokościach nierzadko do 250 m]wynikającego z nieustępliwości eskorty w poszukiwaniu uciekającego U-Boota we wnętrzu okrętu zapalano tzw. światała nocne [kolor czerwony], które powodowały znaczne ograniczenia widoczności, nie kwalifikujące się nawet do miana półmroku. W czasie ucieczki i przy długotrwałym ataku bombami głębinowymi [kilka niszczycieli wykonywało to na zmianę a przeważnie jeden namierzał sonarem i podawał dane pozostałym] powstawały rozliczne uszkodzenia, które nierzadko wymagały osobistej oceny i dlaszych decyzji d-cy U-Boota - zatem musiał on szybko się przemieszczać po różnych pomieszczeniach, w ogólnym rozgardiaszu, stłoczonej załodze, oderwanych i porozrzucanych przedmiotach walających się po pokładzie - widok osoby z białą czapką był zatem jednoznacznym sygnałem, dobrze widocznym w tych ciemnościach, gdzie bez zbędnych słów i poleceń reszta załogi rozsuwała się, by umożliwić swemu dowódcy szbki przemarsz przez okręt. Gdzieś spotkałem również uwagę, że również niektórzy d-cy stosowali dodatkowo białe buty [tzw. oficerki], które miały również służyć powyższym celom. Proszę zauważyć, że kolor biały, nawet w czerwonawym półmroku jest znacznie lepiej widoczny, niż czarny pokrowiec czapki oficerskiej. Niestety nie posiadam informacji, kto pierwszy z d-ców U-Bootów zapoczątkował "modę" na całoroczne noszenie białego pokrowca na swojej czapce.
Biały kolor czapki miał przede wszystkim znaczenie praktyczne, w czasie zanurzenia i ucieczki U-Boota przed eskortą konwojów [siły eskortowe były systematycznie i sukcesywnie zwiększane od drugiej połowy 1943 r. - było to wynikiem wspólnych konferencji i ustaleń głównie pomiędzy USA, Wlk. Brytanią i Kanadą - jest to osobny, ciekawy temat], otóż w czasie długotrwałego zanurzenia [na głębokościach nierzadko do 250 m]wynikającego z nieustępliwości eskorty w poszukiwaniu uciekającego U-Boota we wnętrzu okrętu zapalano tzw. światała nocne [kolor czerwony], które powodowały znaczne ograniczenia widoczności, nie kwalifikujące się nawet do miana półmroku. W czasie ucieczki i przy długotrwałym ataku bombami głębinowymi [kilka niszczycieli wykonywało to na zmianę a przeważnie jeden namierzał sonarem i podawał dane pozostałym] powstawały rozliczne uszkodzenia, które nierzadko wymagały osobistej oceny i dlaszych decyzji d-cy U-Boota - zatem musiał on szybko się przemieszczać po różnych pomieszczeniach, w ogólnym rozgardiaszu, stłoczonej załodze, oderwanych i porozrzucanych przedmiotach walających się po pokładzie - widok osoby z białą czapką był zatem jednoznacznym sygnałem, dobrze widocznym w tych ciemnościach, gdzie bez zbędnych słów i poleceń reszta załogi rozsuwała się, by umożliwić swemu dowódcy szbki przemarsz przez okręt. Gdzieś spotkałem również uwagę, że również niektórzy d-cy stosowali dodatkowo białe buty [tzw. oficerki], które miały również służyć powyższym celom. Proszę zauważyć, że kolor biały, nawet w czerwonawym półmroku jest znacznie lepiej widoczny, niż czarny pokrowiec czapki oficerskiej. Niestety nie posiadam informacji, kto pierwszy z d-ców U-Bootów zapoczątkował "modę" na całoroczne noszenie białego pokrowca na swojej czapce.
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.725.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
biala czapka
ja mam jedno pytanie gdzie mozna kupic taka czapke,oczywiscie nie orginalna
- kimanU-101
- Tonaż: 48.000 BRT
- Dołączył(a): 08.05.06, 15:04
- Lokalizacja: Gorzno
Posty: 8
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość