1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 487 typ XIV

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 4 • Strona 1 z 1

U 487 typ XIV

Postprzez Brodołak » 23.05.06, 11:56

U 487 Typ XIV - historia rozszerzona

Stocznia: F. Krupp Germaniawerft AG, Kiel
Numer zamówienia: 556
Zamówienie: 17.07.1941
Położenie stępki: 31.12.1941
Wodowanie: 17.10.1942
Wcielenie do służby: 21.12.1942
Numer pocztowy: M 49 344

Przebieg służby:
21.12.1942 – 31.03.1943 – 4 Flotylla U-bootów, Stettin (szkolenie załogi).
01.04.1943 – 13.07.1943 – 12 Flotylla U-bootów, Bordeaux (służba frontowa)
13.07.1943 – Zatopiony na Środkowym Atlantyku (pozycja 27.15N, 38.05.W) przez amerykańskie samoloty z dywizjonu VC-13 stacjonującego na pokładzie lotniskowca USS Core.

Dowódcy:
21.12.1943 – 13.07.1943 – OL Helmut Metz

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 1/0
- 13.07.1943 – amerykański myśliwiec pokładowy F4F Wildcat z VC-13 Sqn USN

Okres służby U 487 przed rozpoczęciem wykonywania rejsów zaopatrzeniowych:
22.12. – 27.12.1943 – Kiel – indywidualne szkolenie.
28.12. – 10.01.1943 – Kiel – próby morskie w ramach miejscowego oddziału UAK.
08.01.1943 – ćwiczenia w przekazywaniu paliwa w morzu na płynący w pobliżu U 235.
11.01. – 12.01.1943 – Kiel – pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu dobalastowania okrętu.
13.01. – 29.01.1943 – Kiel – c.d. prób w ramach miejscowego oddziału UAK.
18.01.1943 – ćwiczenia w przekazywaniu paliwa w morzu na płynący w pobliżu U 361.
21.01. – 24.01.1943 – rejs w kierunku wschodnim (Zatoka Gdańska) w celu dalszego szkolenia.
25.01. – 09.02.1943 – Hela – szkolenie w morzu w ramach miejscowego oddziału Agru-Front (m.in. w wykonywaniu manewrów zanurzenia i wynurzania).
03.02.1943 – AO 9520 – kolizja z U 951 (Pressel).
10.02. – 15.02.1943 – Danzig – pobyt w stoczni Holm w celu wymiany obu śrub okrętowych (po zakończeniu prac 15 lutego na wodach Zatoki Gdańskiej przeprowadzono zakończone pomyślnie próby prędkości).
16.02. – 19.02.1943 – Gotenhafen – ćwiczenia z zakresu taktyki w ramach 27 Flotylli U-bootów (w ostatnim dniu szkolenia, w ramach ćwiczeń zaopatrzono w morzu w paliwo i prowiant trzy inne uczestniczące w szkoleniu jednostki).
21.02. – 23.02.1943 – Kiel – przygotowanie i próby sprawności hydrofonów na połozonym w pobliżu Sonderburga poligonie morskim.
24.02. – 21.03.1943 – Kiel – pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia przeglądu i prac konserwacyjnych.
22.03. – 26.03.1943 – Kiel – przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy rejs zaopatrzeniowy.

Rejs zaopatrzeniowy 1 (27.03.1943 – 12.05.1943)
27.03. U 487 pod dowództwem Helmuta Metza w eskorcie trałowca M 1908 o godzinie 08:00 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem przeprowadzić swój pierwszy rejs zaopatrzeniowy. Tego samego dnia ze względu na problemy techniczne jakie wystąpiły na jednostce przeciwminowej, przebywający aktualnie na rucie 15 U 487, pomiędzy 10:35 a 14:40 zmuszony był stać na kotwicy w oczekiwaniu na usunięcie defektu. Następnego dnia po osiągnięciu punktu Schw.18, o godzinie 15:35 towarzyszący dotąd okrętowi Metza trałowiec zluzowany został przez przybyły dozorowiec V 1004, który następnie eskortował go do bazy w Kristiansand, gdzie ostatecznie przybyto 29 marca o 06:00. Po uzupełnieniu tam zapasów prowiantu o 09:20 wyruszono w dalszą drogę, kierując się w eskorcie trałowca M 411 w stronę kwadratu AN 3123 (po drodze przeprowadzono zakończone pomyślnie próbne zanurzenie oraz trymowanie okrętu). Po osiągnięciu docelowej pozycji, co miało miejsce o 19:39 pożegnano się z trałowcem, po czym już samotnie rozpoczęto marsz kursem WNW, by zgodnie z przyjętą dla podwodnych tankowców zasadą, trasą wokół Szetlandów i Wysp Owczych przedostać się na otwarte przestrzenie Północnego Atlantyku (Helmut Metz postanowił odbyć ją płynąc za dnia w zanurzeniu a w nocy na powierzchni). Piątego kwietnia przebywający w pobliżu tzw. „Drogi Szwedzkiej” (korytarz dla jednostek szwedzkich kierujących się w stronę ojczystego kraju) U 487 o godzinie 13:28 (kwadrat marynarki AE 7949) pomyślnie wyminął dostrzeżony przez wachtowych samotny frachtowiec. Następnego dnia idący na powierzchni w szkwałach deszczowych okręt o godzinie 00:48 (kwadrat marynarki AL 2255) niespodziewanie znalazł się w pobliżu nieprzyjacielskiego konwoju, który według oceny Helmuta Metza składać się miał z trzech idących w towarzystwie eskorty kursem 080 jednostek specjalnego przeznaczenia (tonaż od 3.000 do 5.000 ton). W celu uniknięcia wykrycia na polecenie dowódcy niezwłocznie zmieniono dotychczasowy kurs oraz wykonano alarmowe zanurzenie, schodząc na głębokość A+10 (90 metrów). Jakiś czas później w trakcie oddalania się z miejsca kontaktu na U 487 zarejestrowano odgłosy detonacji ca. 60 bomb głębinowych zrzuconych (na szczęście w bezpiecznej odległości) przez jednostki eskorty. Po zgubieniu wroga o 03:51 U 487 z powrotem pojawił się na powierzchni nadając wkrótce potem do dowództwa meldunek o kontakcie. Następnego dnia odebrano pochodzącą z BdU depeszę wyznaczającą okrętowi jako rejon zaopatrzeniowy kwadrat BD 16. Dwa dni później 9 kwietnia na kierującym się w stronę w/w pozycji U 487 odebrano kolejną depeszę, tym razem o zmianie dotychczasowego sektora z BD 16 na BD 51. Jedenastego kwietnia dotarto na wyznaczone miejsce, gdzie o 12:25 spotkano się z pierwszym z mających zostać zaopatrzonymi okrętów – U 610 (von Freyberg-Eisenberg-Allmendingen), na który to pomimo stanu morza 4 – 5 zdołano przed zmrokiem przekazać jeszcze 72 m3 paliwa. Przekazanie prowiantu ze względu na nadchodzącą noc odłożono na następny dzień, pozostawiając na pokładzie okrętu von Freyberga dwóch członków załogi tj. Ob.Masch Matthiasa Breuera i BtsMt Hansa Wiedemanna. Po południu następnego dnia o 14:20 (kwadrat marynarki BD 5455) ponownie spotkano się z U 610, na który to pomiędzy 14:50 a 22:25 przekazano prowiant oraz olej smarny, zabierając w drugą stronę dwóch członków własnej załogi. Tuż przed północą, po uprzednim uporządkowaniu okrętu rozpoczęto marsz w stronę kwadratu BD 5181, gdzie oczekiwać miał U 662 (Müller). Zanim jednak dotarto na miejsce 13 kwietnia otrzymano z BdU polecenie spotkania się z bratnim tankowcem U 462 (Vowe), z którego to pobrać miano egzemplarze Metoxa wraz z całym oporządzeniem a następnie przejąć od niego jego sektor zaopatrzeniowy. Pięć dni później 18 kwietnia o 11:57 przybyto na miejsce (kwadrat marynarki BD 2555), gdzie spotkano się z U 462 oraz przebywającymi w jego pobliżu U 270 (Otto), U 168 (Pich), U 584 (Deecke) i U 260 (Purkhold). Z tego pierwszego korzystając z dobrej aury niezwłocznie pobrano lornetki, elementy detektora Metox oraz jego ponton (własny ponton uległ uszkodzeniu podczas spotkania z U 662). Wkrótce potem przystąpiono do zaopatrywania w/w czterech U-bootów, przekazując:
- pomiędzy 13:30 a 15:30 na U 260: ca. 45 m3 paliwa,
- pomiędzy 16:00 a 00:30 dnia następnego na U 584 zapas prowiantu na 35 dni, 5 m3 oleju silnikowego oraz 45 m3 paliwa,
- pomiędzy 16:30 a 21:20 na U 168: 70 m3 paliwa oraz wykazane przez niego w zapotrzebowaniu części zamienne do mechanizmów okrętowych,
- pomiędzy 19:53 a 00:12 dnia następnego na U 270: 45 m3 paliwa, 5 m3 oleju silnikowego oraz zapas prowiantu na 35 dni.
Poza tym z ostatniego okrętu zabrano wymagającego opieki medycznej chorego Mech.Gfr Hansa Kestlera. Dziewiętnastego kwietnia zaopatrzono kolejny okręt – U 630 (Winkler), na który to pomiędzy 16:00 a 01:00 dnia następnego (kwadrat marynarki BD 2555) przekazano zapas prowiantu oraz jedną sztukę torpedy Ato. Dalszą operację ze względu na zapadłe ciemności oraz wzburzone morze odłożono na dzień następny, wtedy też to z pomostów krążących wciąż po kwadracie BD 2555 obu okrętów o 12:45 dostrzeżono zbliżanie się kolejnego, którym okazał się być U 662. Pięć minut później na okręt Winklera przekazano 0,9 m3 oleju silnikowego a pomiędzy 15:00 i 24:00 jeszcze ca. 45 m3 paliwa (powstała pomiędzy obiema operacjami przerwa spowodowana była przecięciem przez śruby U 630 węża paliwowego). Równolegle do w/w operacji rozpoczęto też trwające do 01:30 przekazywanie na idący w pobliżu U 662 przeznaczonego dla niego zapasu prowiantu, oleju silnikowego oraz paliwa. Następnego dnia pomimo wzburzonego morza oraz problemów z żurawikiem pokładowym, pomiędzy 16:00 a 20:00 (kwadrat marynarki BD 2545) na okręt Müllera zdołano przekazać jedną sztukę torpedy. Po zakończeniu w/w operacji oraz uporządkowaniu okrętu, tuż przed północą rozpoczęto marsz w stronę kolejnego sektora – przypadającego na kwadrat BD 21. Dwudziestego trzeciego kwietnia przybyto na miejsce gdzie na o 19:30 (kwadrat marynarki BD 2172) napotkano oczekujący tam U 188 (Lüdden), na który to pomiędzy 20:51 a 00:30 dnia następnego przekazano 9 m3 paliwa, egzemplarz Metoxa, szkła oraz części zamienne. Dwa dni później 25 kwietnia o godzinie 09:00 U 487 spotkał się w kwadracie BD 2146 z następnym okrętem – U 415 (Neide), na który to pomiędzy 09:26 a 13:30 przekazał 20 m3 paliwa. W trakcie trwania w/w operacji do obu okrętów o 12:05 dołączył kolejny U 571 (Möhlmann), na którego to okręt Metza pomiędzy 14:00 a 14:42 przekazał egzemplarz Metoxa oraz udzielił pomocy medycznej członkom jego załogi. Tego samego dnia o 18:00 w kwadracie BD 2142 U 487 spotkał się z następnymi jednostkami – U 618 (Baberg), U 257 (Rahe) i U 84 (Uphoff), na które to następnie przekazał:
- pomiędzy 18:10 a 23:49 na okręt Baberga ca. 12 m3 paliwa,
- pomiędzy 19:10 a 22:50 na okręt Uphoffa ca. 12 m3 paliwa oraz pewien zapas prowiantu,
- pomiędzy 21:00 a 22:00 na okręt Rahe ca 12 m3 paliwa.
Następnego dnia kontynuowano dalej operację zaopatrzeniową, przekazując w kwadracie AK 8791 na ostatni z w/w okrętów pomiędzy 09:00 a 13:45 zapas prowiantu na 7 dni, pewną ilość wody pitnej oraz szkła (w trakcie tej operacji o 10:24 doszło do niegroźnej kolizji obu jednostek). Wieczorem tego samego dnia o 21:20 w kwadracie AK 8761 napotkano kolejny okręt – U 404 (von Bülow), na który to dziesięć minut później rozpoczęto przekazywanie 12 m3 paliwa. Dwudziestego siódmego kwietnia przebywający aktualnie w kwadracie AK 8953 okręt rozpoczął marsz powrotny do bazy, o czym Helmut Metz powiadomił dowództwo. W odpowiedzi na ten meldunek wkrótce potem na U 487 odebrano depeszę BdU zawierającą polecenie następującej treści:
Metz pozostałe Metoxy, okablowanie, anteny i szkła przekazać na Stieblera. Po przekazaniu materiałów Stieblerowi meldować.”.
Dwa dni później 29 kwietnia o godzinie 20:08 (kwadrat marynarki BD 3671) dostrzeżono oczekujący na U 487 bratni U 461, na którego to następnie czterdzieści minut później rozpoczęto przekazywanie: 5 sztuk odbiorników Fu.M.B, 7 sztuk tzw. „krzyży” (antena detektora Metox/Naxos), 11 sztuk kabla oraz 11 kompletów szkieł do lornetek. W trakcie trwania w/w operacji o 22:05 wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z przepływającym w pobliżu obu jednostek U 638 (Staudinger). Trzydziestego kwietnia zgodnie z kolejnymi instrukcjami o 18:27 (kwadrat marynarki BD 3671) spotkano się z U 504 (Luis), z którego to następnie pomiędzy 19:45 a 21:45 przejęto poważnie chorego głównego mechanika KL(Ing.) Helmuta Kieperta. Dwadzieścia pięć minut później po rozstaniu się z okrętem Luisa U 487 ponownie rozpoczął marsz powrotny. Pierwszego maja zmierzający do bazy okręt dwukrotnie zmuszony był do ucieczki pod wodę: raz o 15:06 (kwadrat marynarki BE 4237, pobyt w zanurzeniu do 16:55) przez nadlatujący samolot i drugi raz o 20:30 (kwadrat marynarki BE 4617, pobyt w zanurzeniu do 21:41) po wykryciu przez detektor zbliżającego się kontaktu. Trzy dni później 4 maja w związku z uzyskaniem kontaktu akustycznego z płynącym w pobliżu wrogim konwojem Helmut Metz zmuszony był wydać rozkaz zmiany kursu. W trakcie odejścia z niebezpiecznego akwenu pomiędzy 01:03 a 03:40 (kwadrat marynarki BE 9878) na okręcie rejestrowano liczne odgłosy detonacji, z których dwie zidentyfikowano jako trafienia torped zaś pozostałe jako eksplozje bomb głębinowych zrzucanych przez jednostki eskorty. Po oddaleniu się na bezpieczny dystans o 09:00 Helmut Metz zarządził wynurzenie ale wkrótce potem po zameldowaniu przez wachtowych obecności w pobliżu wrogiego eskortowca zmuszony był ponownie schować się pod wodę, gubiąc w ten sposób przeciwnika. Siódmego maja idący na powierzchni U 487 o godzinie 10:25 (kwadrat marynarki BF 7693) został zaskoczony przez nieprzyjacielski bombowiec, którego zbliżania nie wykrył w porę przebywający na pomoście jako wachtowy, odbywający szkolenie Fähnr.z.S. Bernhard Stang. Pomimo tego błędu zarządzony przez Helmuta Metza manewr alarmowego zanurzenia, pozwolił uciec przeciwnikowi, który w ślad za okrętem zrzucił na szczęście niecelną serię czterech bomb głębinowych. Dziesiątego maja odebrano pochodzącą ze sztabu floty depeszę z informacją o następującej treści:
Metz, zestawienie eskorty 10.05. nie jest możliwe. Pozostać w morzu. Eskorta przebywać będzie 11.5 o 12:00 w Pt. Gabel.”.
Zgodnie z w/w rozkazem następnego dnia o 16:27 w nakazanym punkcie spotkano się z eskortą, w towarzystwie której 12 maja osiągnięto ujście Żyrondy, rozpoczynając następnie marsz w kierunku Bordeaux, gdzie ostatecznie przybyto o 11:00. W trakcie trwającego prawie siedem tygodni patrolu (47 dni) U 487 przepłynął ca. 5.400 mil morskich na i 670 mil morskich pod powierzchnią, zaopatrując w tym czasie 14 U-bootów na które to przekazał łącznie: 534 m3 paliwa, 13,7 m3 oleju silnikowego, 17.450 kg prowiantu, 2 sztuki torped, 11 kompletów szkieł, 7 sztuk „krzyży”, 7 kabli i 5 egzemplarzy Metoxa.

W trakcie pobytu w bazie U 487 trafił do miejscowej stoczni, która w miejsce zawodnego działka kal. 37 mm zamontowała na nim dwa podwójnie sprzężone działka kal.20 mm (w/w modernizacja została przeprowadzona na wniosek Helmuta Metza).

Rejs zaopatrzeniowy 2 (15.06.1943 – 13.07.1943)
15.06. U 487 pod dowództwem Helmuta Metza opuścił bazę w Bordeaux z polecenie skierowania się do sektora BE 97 a następnie w rejon Wysp Zielonego Przylądka. Dwudziestego trzeciego czerwca przebywający w kwadracie CF 3487 U 487 o 21:11 nadał do dowództwa meldunek pozycyjny. Dwa dni później 25 czerwca w dowództwie odebrano kolejny meldunek z okrętu Metza o następującej treści:
Przebywam w CF 29. Potrzebuję jak najszybciej dwóch biegunów komutacyjnych dla silników elektrycznych (…).”.
Dwudziestego szóstego czerwca zgodnie z instrukcjami dowództwa o 16:00 w kwadracie CF 7237 spotkano się z U 126 (Kietz), na który to przekazano przeznaczony dla U 154 (Kusch) egzemplarz detektora Metox wraz z okablowaniem. Po zakończeniu w/w operacji U 487 skierował się stronę wyznaczonego mu sektora zaopatrzeniowego (kwadrat marynarki CF 68), gdzie przybył szóstego lipca. Tego samego dnia pomiędzy 17:00 a 22:00 (kwadrat marynarki CF 6885) zaopatrzono tam pierwszy z awizowanych okrętów – U 382 (Koch), na który to przekazano paliwo, prowiant i inne wykazane przez niego w zapotrzebowaniu rzeczy. Dziewiątego lipca o 15:18 w tym samym kwadracie spotkano się z kolejnymi jednostkami: U 195 (Bucholz), U 662 (Müller), U 598 (Holtorf), U 591 (Ziesmer), U 604 (Höltring) i U 406 (Dieterichs). Na ostatni z w/w okrętów jeszcze tego samego dnia pomiędzy 16:00 a 23:48 przekazano jedną sztukę odbiornika Metox oraz przewidziany dla niego zapas paliwa, oleju silnikowego i prowiantu. Dziesiątego lipca pomiędzy 12:00 a 20:40 (kwadrat marynarki CF 6882) zaopatrzono okręt Bucholza, przekazując na niego 1 sztukę odbiornika Metox, 40 m3 paliwa oraz wykazane przez niego w zapotrzebowaniu części zamienne. Tego samego dnia zaopatrzono też i pozostałe jednostki tj. U 598, U 604, U 662 i U 591 na które to przekazano potrzebne im na rejs powrotny do bazy paliwo oraz prowiant. Dwunastego lipca o 09:50 w kwadracie DF 9568 spotkano się z kolejnymi dwiema jednostkami – U 466 (Thäter) i U 359 (Förster), na które to przekazano:
- pomiędzy 10:15 a 15:00 na okręt Thätera ca. 28 m3 paliwa oraz zapas prowiantu na jeden tydzień,
- pomiędzy 15:00 a 20:00 na okręt Förstera ca. 35 m3 paliwa oraz zapas prowiantu na jeden tydzień.
Po zakończeniu w/w operacji w związku z zatopieniem przez aliantów na wodach zatoki Biskajskiej bratniego okrętu U 462 Helmut Metz otrzymał z dowództwa polecenie przejęcia przewidzianego dla niego zadania tj. zaopatrzenia wracających patrolu jednostek grupy Monsun, na które to zgodnie ze szczegółowymi instrukcjami przekazać miał po 40 m3 paliwa, zapas prowiantu na 10 dni oraz przejąć z pokładów dwóch z nich – U 168 i U 183 chorych członków załogi. Ponieważ wykonanie tego zadania uniemożliwiłoby U 487 powrót do bazy dowództwo przewidziało dla niego spotkanie z U 160 (von Pommer-Escher), który przekazać mu miał część swojego zapasu paliwa. Na nieszczęście dla planów BdU oraz samego U 487 na jego drodze znalazła się idąca na spotkanie z konwojem GUS-8 amerykańska grupa wsparcia z lotniskowcem eskortowym USS Core w składzie. Trzynastego lipca odbywający swój lot patrolowy zespół samolotów z w/w lotniskowca (1 TBF-1 i 1 F4F) o 15:21 wykrył idący na powierzchni okręt Metza, którego załoga w tym samym czasie zajęta była upychaniem w worki podniesionej uprzednio z wody skrzynki z bawełną (według relacji jednego z rozbitków z U 487 napełnione worki zalegały każde wolne miejsce w pobliżu pomostu jak i na samym pomoście). Korzystając z osłony chmur pilotowany przez Lt. Earla H.Steigera myśliwiec F4F Wildcat wykonał zaskakujący atak, ostrzeliwując U 487 z broni pokładowej, w wyniku którego śmierć ponieśli: MechGfr Siegfried Skotta vel Skutta, MtrGfr Josef Köhler oraz MtrGfr Josef Ausserhofer. Wkrótce po nim atak wykonał pilotowany przez Lt. R.C. Wiliamsa bombowiec TBF-1 Avenger, który zrzucił serię czterech bomb głębinowych, które obramowały U 487 wpadając do wody w odległości 10 metrów od jego burt. Na skutek bliskich detonacji na okręcie Metza uszkodzeniu uległ ster, silniki elektryczne, radio oraz sterburtowe zbiorniki paliwa, z których to poczęło wyciekać do oceanu zgromadzone w nich paliwo. Dodatkowo jakby tego było mało na pokładzie zapaliły się worki z bawełną, które to następnie próbowano gasić przy pomocy dostępnych na pokładzie gaśnic. Dym z w/w pożaru wypełnił m.in. centralę okrętu czyniąc niemożliwym przebywanie w niej bez założonego aparatu ratunkowego. W trakcie walki o uratowanie okrętu Helmut Metz nakazał obsadzić stanowiska działek przeciwlotniczych i przygotować się do odparcia kolejnego ataku (była to rozsądna zważając na zaistniałe okoliczności decyzja bowiem w tym czasie w jego kierunku zmierzało już sześć kolejnych wysłanych z USS Core samolotów – 2 F4F i 4 TBF-1). Zanim jednak wsparcie te przybyło na miejsce Wildcat Steinera wykonał swój drugi atak, podczas którego to został zestrzelony przez artylerzystów z U 487, rozbijając się o powierzchnię oceanu w odległości 30 metrów od okrętu. Wkrótce potem nad akwenem, gdzie toczyła się walka pojawiło się sześć wspomnianych samolotów, z którymi to następnie przez półgodziny U 487 prowadził nierówny pojedynek. Krótko przed 16:00 raniony podczas jednego z ataków Helmut Metz widząc beznadziejny stan swojego okrętu wydał załodze rozkaz opuszczenia jego wnętrza i wyjścia na pokład, dodatkowo w celu uniknięcia sytuacji, w której to opuszczający pokład marynarze trafiliby do pokrytej wyciekającą z uszkodzonych zbiorników ropą wody nakazał mechanikom wyprowadzić okręt na wolny od niej akwen. W trakcie wykonywania tego manewru na skutek ataków nieprzyjacielskich samolotów zniszczeniu uległy trzy z pięciu posiadanych na pokładzie pontonów. W tym samym też czasie pierwsi członkowie załogi poczęli opuszczać pokład U 487, na którym to wkrótce pozostali już tylko: radiotelegrafista FkMt Bernhard Pötter, dowódca oraz obsada działka kal. 20 mm – BtsMt Heinz Domschatt i Mtr.Gfr Heinz Albrand. Trzej ostatni z w/w zamierzali prowadzić jak najdłużej ogień przeciwlotniczy uniemożliwiając w ten sposób nieprzyjacielskim samolotom ostrzeliwanie pływających w wodzie rozbitków, natomiast Bernhard Pötter na polecenie Metza zszedł do wnętrza okrętu aby nadać do dowództwa meldunek o powolnym tonięciu okrętu, co jednak uniemożliwione zostało przez zamkniętą, niedającą się otworzyć gródź oddzielającą centralę od części dziobowej, w której znajdowało się pomieszczenie radiostacji. Po powrocie na pomost w celu złożenia stosowanego meldunku radiotelegrafista dostrzegł, że pozostał już na nim tylko dowódca, któremu przekazał informację o nieudanej próbie nadania meldunku, po czym zeskoczył na pokład, gdzie dostrzegł zbliżający się z zamiarem wykonania ataku nieprzyjacielski samolot. Pomimo wezwań Pottera do ukrycia się Helmut Metz pozostał na odkrytej pozycji w wyniku czego na skutek trafienia przez wiele pocisków poniósł śmierć na miejscu. Wkrótce potem pilotowany przez Lt. J. F. Schoby`ego bombowiec Avenger zrzucił serię bomb które upadły w wodę rejonie luku mechanika. Na skutek ich eksplozji U 487 począł szybko pogrążać się w oceanie, pozostawiając na powierzchni dwie przepełnione tratwy oraz licznych unoszących się na wodzie rozbitków. Trzy godziny później na miejsce zatonięcia okrętu przybył oddelegowany z amerykańskiego zespołu przez jego dowódcę niszczyciel USS Barker, który podniósł z wody 33 członków załogi jednostki Metza (w tym trzech oficerów). Pozostałych 31 zginęło na skutek ostrzału lub zmarło w wodzie w oczekiwaniu na pomoc. Na pokładzie amerykańskiej jednostki zmarł kolejny z uratowanych marynarzy – mający ranę w pobliżu serca FkMt Heinrich Fischer, który pomimo przeprowadzonej niezwłocznie operacji zmarł w nocy z 13 na 14 lipca. Następnego ranka jego ciało w obecności oficerów zostało pochowano w morzu z zachowaniem pełnego przewidzianego na tę okoliczność ceremoniału.

Członkowie załogi U 487 polegli w dniu 13.07.1943 r. (w kolejności alfabetycznej):
Nazwisko Imię Ranga Rok ur. Miejsce ur.
Assmann, Wilhelm MaschOGfr 02.11.1921
Ausserhofer, Josef MtrOGfr 17.04.1923
Breuer, Matthias OMasch 30.11.1913
Bruns, Edmund-Peter-Hermann MaschMt 22.04.1922
Burger, Gerhard MaschOGfr 20.06.1922
Dieling, Rolf MaschMt 30.11.1921
Fischer, Heinrich FkMt 13.09.1920
Gensch, Alfred MtrGfr 08.06.1923
Heidorn, Günter SanGfr 22.09.1924
Hofmann, Walter VerwOGfr 29.09.1912
Kihs, Heinz MaschOGfr 31.05.1922
Köhler, Erwin OLt.ing 07.06.1916
Köhler, Josef MtrGfr 04.01.1925
Ludwig, Ulrich MaschOGfr 01.03.1924
Metz, Helmut OLt.z.S.d.R. 26.09.1906 Möllenbeck
Meyer, Werner MaschMt 25.09.1920
Moltzau, Karl-Heinz MaschGfr. 11.09.1921
Reindl, Franz MaschGfr. 22.10.1923
Roggatz, Günther OMasch 05.05.1915
Ruse, Adolf MtrGfr 06.11.1924
Schmidt, Hellmut Dr. 01.03.1907
Schröder, Herbert MaschMt 25.05.1922
Schrott, Heinrich MaschGfr. 21.09.1923
Schübler, Richard MaschMt 20.02.1921
Skutta, Siegfried MechGfr 09.06.1922
Starken, Dietrich MaschGfr. 06.05.1922
Stein, Hans OStrm 13.12.1919
Wiedemann, Hans BtsMt 29.08.1920
Wiedenbröcker, Gerhard MaschGfr. 03.05.1924
Wilken, Josef MtrGfr 03.02.1923
Winter, Georg BtsMt 06.07.1920

Członkowie załogi U 487 wzięci do niewoli w dniu 13.07.1943 r. (w kolejności alfabetycznej):
Nazwisko Imię Ranga Data ur. Miejsce ur.
Albrand, Heinz MtrOGfr
Baden, Helmut MaschMt
Blass, Erich BtsMt 22.03.1920
Böhm, Werner MaschMt
Bothmer von, Hermann OLt.z.S.
Brosch, Hans MaschGfr.
Brüssow, Willy MechGfr
Burose, Günther Lt.z.S.
Domschat, Heinz BtsMt
Freese, Hans Lt.z.S.d.R.
Haas, Willy MaschGfr.
Harras, Gustav Btsm.
Heiser, Hermann MaschGfr.
Hinkelmann, Louis MtrGfr
Hummel, Heinrich MaschMt 06.01.1922
Käbberich, August MtrGfr
Kaminsky, Arno MtrOGfr
Kastenholz, Clemens MtrGfr
Kauzor, Arno MtrOGfr
Krug, Joachim OFähnr.z.S.
Meinel, Gerhard MaschMt
Murza, Friedrich OFkMt
Niegemann, Ernst Lt.ing.d.R.
Pötter, Bernhard FkGfr
Rehrock, Herbert Masch.
Reich, Heinz FkGfr
Rood, Kurt MaschGfr.
Schönfeld, Erich OMasch 14.04.1914 Auerschütz/Sachen
Vitzthum, Max MaschGfr.
Vorstadt, Heinz MaschGfr.
Wahls, Hans Mtr. 13.06.1910
Wassermeyer, Alfred OStrm 09.11.1916 Glücksburg
Wollny, Gerhard MaschGfr.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 9 KTB U 436 - U 500
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Urbanke Axel: Suppliers of the Grey Wolves. The Story of the German Submarine Tankers 1941-43
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1

Godła U-487 ze strony: http://www.uboatnet.de
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Postprzez Deusmax » 23.09.06, 20:18

...
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Deusmax
Leutnant zur See
 
Tonaż: 132.000 BRT

Dołączył(a): 06.08.06, 22:13
Lokalizacja: Toruń

Postprzez Deusmax » 23.09.06, 20:20

A bym zapomniał to z "U-Boote - 1935-45 The History of the Kriegsmarine U-Boats" poprzednie też.
Deusmax
Leutnant zur See
 
Tonaż: 132.000 BRT

Dołączył(a): 06.08.06, 22:13
Lokalizacja: Toruń

Re: U-487 typ XIV

Postprzez Brodołak » 20.02.15, 06:59

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 487
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 4 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ XIV



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron