U-234 typ X B
Posty: 3
• Strona 1 z 1
U-234 typ X B
ARCHIWUM NIEMIECKICH
OKRĘTÓW PODWODNYCH 1935 - 1945
U-234
DANE PODSTAWOWE :
Typ, wariant - X B
Klasa - podwodny stawiacz min
Data zlecenia budowy - 07.12.1940
Stocznia - Krupp Germaniawerft A. G., Kiel
Seria - U-233 do U-234
Nr budowy - 664
Data położenia stępki - 01.10.1941
Wodowanie - 23.12.1943
Wejście do służby - 02.03.1944
Warunki budowy [WTWiO] - Baubelehrung U-Boote Ostsee Kiel /
Kriegsschiffbaulehrabteilung für Unterseeboote Ostsee, Kiel/1.KLA, Kiel
Dowódca okrętu w czasie prób zdawczo-odbiorczych / stopień -
Johann-Heinrich Fehler, Kapitänleutnant [1]
Nr poczty polowej - M 53 388
DOWÓDCY OKRĘTU :
Nazwisko / stopień / okres -
Johann-Heinrich Fehler, Kapitänleutnant, 02.03.1944 do 17.05.1945, [2]
PRZYDZIAŁ SŁUŻBOWY DO FLOTYLLI U-BOOTÓW :
Okres / nr i rodzaj flotylli / miejsce stacjonowania -
02.03.1944 do 28.02.1945 5 U-Flottille Kiel, Ausbildungsboot
01.03.1945 do 08.05.1945 33 U-Flottille Flensburg, Penang / Batavia Malesia, Frontboot für Transportunternehmungen
ODBYTE PATROLE BOJOWE :
Liczba patroli bojowych - 1
Liczba zatopionych statków - 0
Liczba uszkodzonych statków - 0
Liczba zatopionych okrętów wojennych - 0
Liczba uszkodzonych okrętów wojennych - 0
Tonaż statków zatopionych - 0
Tonaż statków uszkodzonych - 0
Tonaż okrętów zatopionych - 0
Tonaż okrętów uszkodzonych - 0
Ilość zaopatrywanych okrętów - 0
SZCZEGÓŁY REJSÓW - PATROLI BOJOWYCH :
Okręty typu X B były pierwotnie projektowane i budowane jako podwodne stawiacze min i takie było ich przeznaczenie. Jednak z uwagi na wypowiedzenie wojny przez Niemcy Stanom Zjednoczonym i nowym zadaniom jaki postawił ten fakt przed siłami podwodnymi Kriegsmarine - rozszerzenie ofensywy U-Bootów na obszary zachodniego i południowego Atlantyku oraz Oceanu Indyjskiego, okręty te były wykorzystywane także do wykonywania misji zaopatrzeniowych dla innych U-Bootów.
Po zniszczeniu przez aliantów działającej na Atlantyku floty nawodnych niemieckich tankowców, okręty te miały wspomagać w misjach zaopatrzeniowych jednostki z floty podwodnych zbiornikowców [okręty typu XIV], która to flota była zbyt szczupła w stosunku do zwiększonych zadań i potrzeb.
Wykorzystywanie okrętów typu X B do tej nowej roli było problematycznym zadaniem, z uwagi na niebezpieczny ładunek min morskich typu SMA, które miały na swoim pokładzie, dlatego też okręty te miały najczęściej połączone patrole bojowe [stawianie pól i zagród minowych] z misjami zaopatrzeniowymi, które wykonywały po wypełnieniu wszystkich celów patrolu bojowego.
Flota niemieckich podwodnych zbiornikowców i zaopatrzeniowców operujących na Atlantyku została skutecznie zniszczona przez aliantów w okresie od marca do sierpnia 1943. [3]
24.03.1945 - 27.03.1945
Pod dowództwem Kptlt. J.-H. Fehlera, przejście U-234 z bazy w Kiel do portu w Horten [Norwegia].
05.04.1945 - 06.04.1945
Pod dowództwem Kptlt. J.-H. Fehlera, przejście U-234 z portu Horten do bazy w Kristiansand [Norwegia].
1 PATROL BOJOWY 16.04.1945 - 17.05.1945
Pod dowództwem Kapitänleutnanta Johanna-Heinricha Fehlera, misja transportu materiałów wojennych do Japonii; przed wypłynięciem okręt został przebudowany dla potrzeb podwodnego transportu; obszar operacji : północny Atlantyk, Ocaen Indyjski I Azja południowo-wschodnia; 16.04.1945 - wypłynięcie z Kristiansand, 14.05.1945 - U-234 poddał się US Navy - USS Sutton; 17.05.1945 - U-234 pod eskortą został doprowadzony do bazy US Navy w Portsmouth
SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ZAKOŃCZENIA SŁUŻBY :
Data i godzina zatopienia - 22.11.1947
Ostatni dowódca / stopień / wiek - Johann-Heinrich Fehler, Kapitänleutnant *,
35 lat
Miejsce zatopienia - 40 Mm na płn.-wsch. Od Cape Cod [Massachusettes]
Pozycja zatopienia - ?? ?? N, ?? ?? W
Kwadrat siatki Kriegsmarine - ??
Przyczyna zatopienia / zatopiony przez -
U-234 został storpedowany przez amerykański okręt podwodny USS GREENFISH 22.11.1947
Zginęło - 0 osób
Uratowanych - 0 osób
FAKTY POTWIERDZONE :
U-234 przed rozpoczęciem swego pływania doznał uszkodzeń na terenie stoczni, gdzie 14.05.1943 8 Armia Powietrzna [w składzie 126 bombowców] przeprowadziła nalot, w wyniku którego okręt ten doznał wielu uszkodzeń, których naprawa trwała ponad 3 miesiące. Na krótko przed wyznaczeniem mu zadań operacyjnych, w czasie odbywanych przez okręt i załogę prób technicznych w Horten stawiacz min uczestniczył 25.03.1945 w kolizji z U-1301 [typ VII C/41]. Doznane uszkodzenia to rozerwanie poszycia zbiorników paliwowo-balastowych. Z powodu braku w Bergen suchego doku, dowódca U-234 wpłynął okrętem do fiordu w pobliżu Kristiansand i zanurzył okręt z ujemnym trymem na dziób, co spowodowało wynurzenie rufy i tym samym możliwość wykonania naprawy.
Pierwszy patrol bojowy - U-234 był drugim U-Bootem, który w roku 1945 został wysłany w rejs, którego celem miała być baza dalekowschodnia w Batawii. Był on zarazem ostatnim o.p. jakiego Kriegsmarine wysłała w ten rejon.
Po niezbędnej przebudowie okrętu i wyposażeniu go w chrapy U-Boot ten miał być podwodnym transportowcem, podobnie jak wcześniej jego bliźniaczy typ U-219. Przebudowa ta polegała na demontażu części uzbrojenia, w tym aparatów minowych, a uzyskane miejsce zaadoptowano na pomieszczenia dla ładunku, jaki miał zabrać ze sobą U-234. Przeprowadzone obliczenia konstrukcyjne wykazały, iż po przebudowie U-Boot będzie miał możliwość wzięcia na pokład ok. 250 t ładunku oraz niezbędnych zapasów wystarczających na przeprowadzenie 6 - 8 miesięcznego pobytu w morzu. By wygospodarować na przewidywany tak długi rejs dodatkowe miejsce dla paliwa, zdemontowano 2 rufowe wyrzutnie torpedowe, a rufowy przedział torpedowy przekształcono w zasobnię paliwa. Przebudowie także uległa dziobowa część okrętu, gdzie umieszczono dodatkowy zbiornik trymowania.
Przechwycone po poddaniu się U-234 dokumenty wskazywały, iż rodzaj i rozmiar ładunku ustalał "Marine Donderdienst Aussland" którym dowodził Kpt.z.S. Becker. Ładunek podlegał rozkazom Kptlt. Longheima a na pokładzie U-234 odpowiedzialnym za niego był II O Lt.z.S Karl Ernst Pfaff.
Wg owych dokumentów w skład ładunku wchodziło m. in. :
- 74 t ołowiu,
- 26 t rtęci,
- 12 t stali szlachetnych,
- 7 ton szkła optycznego,
- 43 tony dokumentów [ w tym planów samolotów], instrumentów pokładowych, broni i środków medycznych,
- 5 ton amunicji kal. 20 i 37 mm,
- 1 t poczty, filmów i poczty kurierskiej,
- 560 kg tlenku uranu [4],
- 1 rozłożony na części samolot odrzutowy ME-262.
Ponadto na pokład U-234 dodatkowo zaokrętowano 12 osób, nie będących członkami stałej załogi okrętu, a byli to :
- dwaj oficerowie japońscy : płk lotnictwa Genzo Shosi [inż. Lotniczy] i kmdr Hideo Tomonaga [inż. Okrętowy, specjalista w budowie okrętów podwodnych],
- trzej oficerowie Luftwaffe : płk Fritz von Sadrath, płk Erich Menzel, ppłk Kai Nieschling,
- czterej oficerowie Kriegsmarine : Korvkpt Heinrich Hellendorn, Kpt.z.S. Heinz Schlicke, Kpt.z.S Gerhard Falk i Korvkpt Richard Bulla,
- dwaj cywilni pracownicy zakładów lotniczych Messerschmitta : August Bringewald oraz Franz Ruff .
W Kristiansand zaokrętował ostatni pasażer generał Luftwaffe Ulrich Kessler [specjalista w dziedzinie rakiet p.lot], nowomianowany attaché lotniczy w Tokio.
Po wypłynięciu U-234 z Kristiansand przez pierwsze 16 dni okręt szedł w zanurzeniu na chrapach. Na powierzchnię po raz pierwszy wynurzył się dopiero 01.05.1945 zmuszony do tego przez sztormową pogodę. W kolejnych dniach kontynuował rejs w zanurzeniu, wychodząc na powierzchnię jedynie nocą w celu naładowania akumulatorów i przewietrzenia okrętu. W dniu kapitulacji Niemiec 08.05.1945 U-234 znajdował się na środkowym Atlantyku a jego dowódca postanowił poddać się nie Brytyjczykom lecz Amerykanom. W tym celu J.-H. Fehler wynurzył okręt i obrał kurs na zachód. W międzyczasie dwóch japońskich oficerów na wiadomość o zamiarze kapitulacji popełniło samobójstwo, a ich ciała pochowano w morzu. Dowódca okrętu kazał również wyrzucić za burtę detektor radiolokacyjny "Tunis", nadajnik "Kurier" oraz wszystkie maszyny szyfrujące "Enigma" wraz z książkami kodów. U-234 zaaresztował na morzu amerykański niszczyciel USS Sutton i pod eskortą doprowadził go do portu Portsmouth, gdzie U-Boot zakotwiczył burta w burtę obok U-805, U-873 i U-1228.
Marynarze z U-234 zostali osadzeni w areszcie w Portsmouth, a wszystkich pozostałych pasażerów i oficerów z U-Boota przewieziono do Fortu Hunt pod Waszyngtonem, gdzie zostali poddani przesłuchaniom. Do Portsmouth przewieziono ponownie Lt.z.S. K. Pfaffa, który miał nadzorować rozładunek kaset z tlenkiem uranu.
UWAGI :
1. D-cą okrętu w chwili przejmowania go ze stoczni i wcielenia do służby był Johann-Heinrich Fehler, był wówczas w stopniu kapitana marynarki [Kapitänleutnant].
2. Ostatni, najwyższy stopień dowódcy okrętu w czasie dowodzenia okrętem [zarówno w chwili straty okrętu jak również przeniesienia służbowego na inny okręt lub na ląd].
3. Alianci w tym okresie wprowadzili nową taktykę zwalczania U-Bootów, polegająca na stworzeniu tzw. zespołów poszukiwawczo-uderzeniowych, złożonych z lotniskowców eskortowych oraz okrętów osłony, które we współpracy z wywiadem i uzyskanych od niego danych udawały się w rejony koncentracji U-Bootów, by je niszczyć - pomocą w tej taktyce okazało się zastosowanie radaru oraz nowej akustycznej torpedy lotniczej "Fido".
4. Tlenek uranu przechowywany był w sześciennych metalowych kasetach, które złożono w zasobnikach minowych. Wg specjalistów z tej ilości uranu można było pozyskać ok. 3,5 kg izotopu U235, czyli około 1/5 ilości potrzebnej do skonstruowania bomby atomowej. Przypuszcza się, że przewożony przez U-234 tlenek uranu został przekazany na potrzeby amerykańskiego projektu "Manhattan" - projektu i budowy pierwszej na świecie bomby atomowej.
Oznaczenia :
+ dowódca zginął
* dowódca ocalał
ANEKS 1 :
LISTA ZAŁOGI U-234
Nazwisko i imię / stopień / data urodzenia / data zgonu / uwagi
Bacher Viktor, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Bachmann Werner, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Besuch Gunther, Arzt, br.danych, br.danych, U-234
Distler Otto, OmaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Engelhardt Otto, MaschHGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Ernst Horst, KpLt.ing, 26.02.1909, 26.06.1992, U-152, U-234, jeniec
Ernst Steffen, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Fehler Johann-Heinrich, KpLt, 20.09.1910, 15.05.1993, U-234 dowódca, 02.03.'44 – 19.05.'45, poddał okręt w porcie Portsmouth [stan New Hampshire], pływał na łamaczu blokady "ATLANTIS" 12.'39 – 12.'41, UR. Berlin-Charlottenburg, data wstąpienia do Kriegsmarine : 1936
Franz Walter, Arzt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Fuchs, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Gebauer Rudi, FkOGfr, br.danych, br.danych, U-37, U-234, jeniec
Grünthaler, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Haase Wilhelm, MaschHGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Hahn Martin, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Hauthal Helmut, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Hirschfeld Wolfgang, OfkMstr, 20.05.1916, 24.04.2005, U-109, U-234, odznaczony : EK 1 klasy 06.06.1942
Hoffmann Alfred, MtrOGfr, 01.04.1924, 06.10.1944, U-234+, wypadł za burtę na Bałtyku
Hohn Martin, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Huber Herbert, FkGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Huggele Hannes, MechMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Jasper Herbert, Ostrm, br.danych, br.danych, U-234 WO, jeniec
Kegel Paul, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Kiatt, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Kiefer Otto, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Klatt Theo, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Klingberg Alfred, OLt.z.S, br.danych, br.danych, U-234 I WO, jeniec
Kontermann Hans, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Kopp Ferdinand, MaschHGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Lehmann Hubert, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Lehrmann Hubert, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-190, U-234, jeniec
Lötsch Karl, MaschHGfr, br.danych, br.danych, U-190, U-234, jeniec
Lühmann Georg, ObtsMt, br.danych, br.danych, U-190, U-234, jeniec
Mahia Adolf, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-190, U-234, jeniec
Mania Harry, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-190, U-234, jeniec
Meinelt Karl, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-190, U-234, jeniec
Meinetz Karl, MaschHGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Meyer Gerhard, MechOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Miehling Alfons, MechOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Noll Heinz, MechOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Obst Hans, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Pagel Kurt, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Pagenstecher Günter, OLt.ing, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Petz Fritz, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Pfaff Karl-Ernst, Lt.z.S, br.danych, br.danych, U-234 II WO, jeniec
Putzas Waldemar, MtrHGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Quosdorf Helmut, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Rathge Herbert, MechGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Rauhe Herbert, FkGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Richter Helmut, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Riegler Franz, BtsMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Rische Paul, Ostrm, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Rudolph Kurt, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Rudolphy Karl, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Sandmüller Heinz, Omasch, br.danych, br.danych, U-35, U-234, jeniec
Schilli MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Schmidt Helmut, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Schneider Alfred, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Scho Jupp, MaschGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Schölch Peter, Btsm, br.danych, br.danych, U-148, U-234, jeniec
Schramm Siegfried, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Schreiber Herbert, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Simon Willi, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Spurk, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Steffen Ernst, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Storkemeyer Julius, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Thiess Albert, BtsMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Vachmann Werner, OfkM, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Walter Franz [Fritz], Arzt, br.danych, 22.07.2002, U-234, jeniec
Walter Günther, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Wiedenhöft Franz, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Wiesmeyer Peter, SanHGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Willan Gerhard, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Winkelmann Wilhelm, Omasch, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Winkler Lothar, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Winter Lothar, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Wintermeyer Werner, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Zietz Wieland, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Osoby nie będące członkami stałej załogi, które zostały zaokrętowane na U-234 na czas rejsu do Japonii :
Bringenwald August, prac. cywilny zakładów lotniczych Messerschmitt, jeniec
Kessler Ulrich, generał Luftwaffe, jeniec
Menzel Erich, płk Luftwaffe, jeniec
Nieschling Kay, ppłk Luftwaffe. – radca prawny, jeniec
Ruf Franz, prac. cywilny zakładów lotniczych Messerschmitt, jeniec
Sandarth von Fritz, płk Luftwaffe, jeniec
Schlicke Heinz, Kpt.zS. dr inż, specjalista marynarki, jeniec
Shosi Genzo, komandor Cesarskiej Marynarki Japonii, popełnił samobójstwo
Tomonaga Hideo, komandor Cesarskiej Marynarki Japonii, popełnił samobójstwo
Falk Gerhard, Kpt.z.S., jeniec
Bulla Richard, Korvkpt, jeniec
Hellendron Heinrich, Korvkpt, jeniec
źródła :
BADANIA WŁASNE; www.deutscheuboote.de; www.ubootwaffe.net;
J. F. White, "Mleczne krowy" - Podwodne zaopatrzeniowce atlantyckich wilczych stad 1941 - 1945, BELLONA, Warszawa 2001;
C. Blair, Hitlera wojna U-Bootów, T. I - II, MAGNUM, Warszawa 1998 - 1999
OKRĘTÓW PODWODNYCH 1935 - 1945
U-234
DANE PODSTAWOWE :
Typ, wariant - X B
Klasa - podwodny stawiacz min
Data zlecenia budowy - 07.12.1940
Stocznia - Krupp Germaniawerft A. G., Kiel
Seria - U-233 do U-234
Nr budowy - 664
Data położenia stępki - 01.10.1941
Wodowanie - 23.12.1943
Wejście do służby - 02.03.1944
Warunki budowy [WTWiO] - Baubelehrung U-Boote Ostsee Kiel /
Kriegsschiffbaulehrabteilung für Unterseeboote Ostsee, Kiel/1.KLA, Kiel
Dowódca okrętu w czasie prób zdawczo-odbiorczych / stopień -
Johann-Heinrich Fehler, Kapitänleutnant [1]
Nr poczty polowej - M 53 388
DOWÓDCY OKRĘTU :
Nazwisko / stopień / okres -
Johann-Heinrich Fehler, Kapitänleutnant, 02.03.1944 do 17.05.1945, [2]
PRZYDZIAŁ SŁUŻBOWY DO FLOTYLLI U-BOOTÓW :
Okres / nr i rodzaj flotylli / miejsce stacjonowania -
02.03.1944 do 28.02.1945 5 U-Flottille Kiel, Ausbildungsboot
01.03.1945 do 08.05.1945 33 U-Flottille Flensburg, Penang / Batavia Malesia, Frontboot für Transportunternehmungen
ODBYTE PATROLE BOJOWE :
Liczba patroli bojowych - 1
Liczba zatopionych statków - 0
Liczba uszkodzonych statków - 0
Liczba zatopionych okrętów wojennych - 0
Liczba uszkodzonych okrętów wojennych - 0
Tonaż statków zatopionych - 0
Tonaż statków uszkodzonych - 0
Tonaż okrętów zatopionych - 0
Tonaż okrętów uszkodzonych - 0
Ilość zaopatrywanych okrętów - 0
SZCZEGÓŁY REJSÓW - PATROLI BOJOWYCH :
Okręty typu X B były pierwotnie projektowane i budowane jako podwodne stawiacze min i takie było ich przeznaczenie. Jednak z uwagi na wypowiedzenie wojny przez Niemcy Stanom Zjednoczonym i nowym zadaniom jaki postawił ten fakt przed siłami podwodnymi Kriegsmarine - rozszerzenie ofensywy U-Bootów na obszary zachodniego i południowego Atlantyku oraz Oceanu Indyjskiego, okręty te były wykorzystywane także do wykonywania misji zaopatrzeniowych dla innych U-Bootów.
Po zniszczeniu przez aliantów działającej na Atlantyku floty nawodnych niemieckich tankowców, okręty te miały wspomagać w misjach zaopatrzeniowych jednostki z floty podwodnych zbiornikowców [okręty typu XIV], która to flota była zbyt szczupła w stosunku do zwiększonych zadań i potrzeb.
Wykorzystywanie okrętów typu X B do tej nowej roli było problematycznym zadaniem, z uwagi na niebezpieczny ładunek min morskich typu SMA, które miały na swoim pokładzie, dlatego też okręty te miały najczęściej połączone patrole bojowe [stawianie pól i zagród minowych] z misjami zaopatrzeniowymi, które wykonywały po wypełnieniu wszystkich celów patrolu bojowego.
Flota niemieckich podwodnych zbiornikowców i zaopatrzeniowców operujących na Atlantyku została skutecznie zniszczona przez aliantów w okresie od marca do sierpnia 1943. [3]
24.03.1945 - 27.03.1945
Pod dowództwem Kptlt. J.-H. Fehlera, przejście U-234 z bazy w Kiel do portu w Horten [Norwegia].
05.04.1945 - 06.04.1945
Pod dowództwem Kptlt. J.-H. Fehlera, przejście U-234 z portu Horten do bazy w Kristiansand [Norwegia].
1 PATROL BOJOWY 16.04.1945 - 17.05.1945
Pod dowództwem Kapitänleutnanta Johanna-Heinricha Fehlera, misja transportu materiałów wojennych do Japonii; przed wypłynięciem okręt został przebudowany dla potrzeb podwodnego transportu; obszar operacji : północny Atlantyk, Ocaen Indyjski I Azja południowo-wschodnia; 16.04.1945 - wypłynięcie z Kristiansand, 14.05.1945 - U-234 poddał się US Navy - USS Sutton; 17.05.1945 - U-234 pod eskortą został doprowadzony do bazy US Navy w Portsmouth
SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ZAKOŃCZENIA SŁUŻBY :
Data i godzina zatopienia - 22.11.1947
Ostatni dowódca / stopień / wiek - Johann-Heinrich Fehler, Kapitänleutnant *,
35 lat
Miejsce zatopienia - 40 Mm na płn.-wsch. Od Cape Cod [Massachusettes]
Pozycja zatopienia - ?? ?? N, ?? ?? W
Kwadrat siatki Kriegsmarine - ??
Przyczyna zatopienia / zatopiony przez -
U-234 został storpedowany przez amerykański okręt podwodny USS GREENFISH 22.11.1947
Zginęło - 0 osób
Uratowanych - 0 osób
FAKTY POTWIERDZONE :
U-234 przed rozpoczęciem swego pływania doznał uszkodzeń na terenie stoczni, gdzie 14.05.1943 8 Armia Powietrzna [w składzie 126 bombowców] przeprowadziła nalot, w wyniku którego okręt ten doznał wielu uszkodzeń, których naprawa trwała ponad 3 miesiące. Na krótko przed wyznaczeniem mu zadań operacyjnych, w czasie odbywanych przez okręt i załogę prób technicznych w Horten stawiacz min uczestniczył 25.03.1945 w kolizji z U-1301 [typ VII C/41]. Doznane uszkodzenia to rozerwanie poszycia zbiorników paliwowo-balastowych. Z powodu braku w Bergen suchego doku, dowódca U-234 wpłynął okrętem do fiordu w pobliżu Kristiansand i zanurzył okręt z ujemnym trymem na dziób, co spowodowało wynurzenie rufy i tym samym możliwość wykonania naprawy.
Pierwszy patrol bojowy - U-234 był drugim U-Bootem, który w roku 1945 został wysłany w rejs, którego celem miała być baza dalekowschodnia w Batawii. Był on zarazem ostatnim o.p. jakiego Kriegsmarine wysłała w ten rejon.
Po niezbędnej przebudowie okrętu i wyposażeniu go w chrapy U-Boot ten miał być podwodnym transportowcem, podobnie jak wcześniej jego bliźniaczy typ U-219. Przebudowa ta polegała na demontażu części uzbrojenia, w tym aparatów minowych, a uzyskane miejsce zaadoptowano na pomieszczenia dla ładunku, jaki miał zabrać ze sobą U-234. Przeprowadzone obliczenia konstrukcyjne wykazały, iż po przebudowie U-Boot będzie miał możliwość wzięcia na pokład ok. 250 t ładunku oraz niezbędnych zapasów wystarczających na przeprowadzenie 6 - 8 miesięcznego pobytu w morzu. By wygospodarować na przewidywany tak długi rejs dodatkowe miejsce dla paliwa, zdemontowano 2 rufowe wyrzutnie torpedowe, a rufowy przedział torpedowy przekształcono w zasobnię paliwa. Przebudowie także uległa dziobowa część okrętu, gdzie umieszczono dodatkowy zbiornik trymowania.
Przechwycone po poddaniu się U-234 dokumenty wskazywały, iż rodzaj i rozmiar ładunku ustalał "Marine Donderdienst Aussland" którym dowodził Kpt.z.S. Becker. Ładunek podlegał rozkazom Kptlt. Longheima a na pokładzie U-234 odpowiedzialnym za niego był II O Lt.z.S Karl Ernst Pfaff.
Wg owych dokumentów w skład ładunku wchodziło m. in. :
- 74 t ołowiu,
- 26 t rtęci,
- 12 t stali szlachetnych,
- 7 ton szkła optycznego,
- 43 tony dokumentów [ w tym planów samolotów], instrumentów pokładowych, broni i środków medycznych,
- 5 ton amunicji kal. 20 i 37 mm,
- 1 t poczty, filmów i poczty kurierskiej,
- 560 kg tlenku uranu [4],
- 1 rozłożony na części samolot odrzutowy ME-262.
Ponadto na pokład U-234 dodatkowo zaokrętowano 12 osób, nie będących członkami stałej załogi okrętu, a byli to :
- dwaj oficerowie japońscy : płk lotnictwa Genzo Shosi [inż. Lotniczy] i kmdr Hideo Tomonaga [inż. Okrętowy, specjalista w budowie okrętów podwodnych],
- trzej oficerowie Luftwaffe : płk Fritz von Sadrath, płk Erich Menzel, ppłk Kai Nieschling,
- czterej oficerowie Kriegsmarine : Korvkpt Heinrich Hellendorn, Kpt.z.S. Heinz Schlicke, Kpt.z.S Gerhard Falk i Korvkpt Richard Bulla,
- dwaj cywilni pracownicy zakładów lotniczych Messerschmitta : August Bringewald oraz Franz Ruff .
W Kristiansand zaokrętował ostatni pasażer generał Luftwaffe Ulrich Kessler [specjalista w dziedzinie rakiet p.lot], nowomianowany attaché lotniczy w Tokio.
Po wypłynięciu U-234 z Kristiansand przez pierwsze 16 dni okręt szedł w zanurzeniu na chrapach. Na powierzchnię po raz pierwszy wynurzył się dopiero 01.05.1945 zmuszony do tego przez sztormową pogodę. W kolejnych dniach kontynuował rejs w zanurzeniu, wychodząc na powierzchnię jedynie nocą w celu naładowania akumulatorów i przewietrzenia okrętu. W dniu kapitulacji Niemiec 08.05.1945 U-234 znajdował się na środkowym Atlantyku a jego dowódca postanowił poddać się nie Brytyjczykom lecz Amerykanom. W tym celu J.-H. Fehler wynurzył okręt i obrał kurs na zachód. W międzyczasie dwóch japońskich oficerów na wiadomość o zamiarze kapitulacji popełniło samobójstwo, a ich ciała pochowano w morzu. Dowódca okrętu kazał również wyrzucić za burtę detektor radiolokacyjny "Tunis", nadajnik "Kurier" oraz wszystkie maszyny szyfrujące "Enigma" wraz z książkami kodów. U-234 zaaresztował na morzu amerykański niszczyciel USS Sutton i pod eskortą doprowadził go do portu Portsmouth, gdzie U-Boot zakotwiczył burta w burtę obok U-805, U-873 i U-1228.
Marynarze z U-234 zostali osadzeni w areszcie w Portsmouth, a wszystkich pozostałych pasażerów i oficerów z U-Boota przewieziono do Fortu Hunt pod Waszyngtonem, gdzie zostali poddani przesłuchaniom. Do Portsmouth przewieziono ponownie Lt.z.S. K. Pfaffa, który miał nadzorować rozładunek kaset z tlenkiem uranu.
UWAGI :
1. D-cą okrętu w chwili przejmowania go ze stoczni i wcielenia do służby był Johann-Heinrich Fehler, był wówczas w stopniu kapitana marynarki [Kapitänleutnant].
2. Ostatni, najwyższy stopień dowódcy okrętu w czasie dowodzenia okrętem [zarówno w chwili straty okrętu jak również przeniesienia służbowego na inny okręt lub na ląd].
3. Alianci w tym okresie wprowadzili nową taktykę zwalczania U-Bootów, polegająca na stworzeniu tzw. zespołów poszukiwawczo-uderzeniowych, złożonych z lotniskowców eskortowych oraz okrętów osłony, które we współpracy z wywiadem i uzyskanych od niego danych udawały się w rejony koncentracji U-Bootów, by je niszczyć - pomocą w tej taktyce okazało się zastosowanie radaru oraz nowej akustycznej torpedy lotniczej "Fido".
4. Tlenek uranu przechowywany był w sześciennych metalowych kasetach, które złożono w zasobnikach minowych. Wg specjalistów z tej ilości uranu można było pozyskać ok. 3,5 kg izotopu U235, czyli około 1/5 ilości potrzebnej do skonstruowania bomby atomowej. Przypuszcza się, że przewożony przez U-234 tlenek uranu został przekazany na potrzeby amerykańskiego projektu "Manhattan" - projektu i budowy pierwszej na świecie bomby atomowej.
Oznaczenia :
+ dowódca zginął
* dowódca ocalał
ANEKS 1 :
LISTA ZAŁOGI U-234
Nazwisko i imię / stopień / data urodzenia / data zgonu / uwagi
Bacher Viktor, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Bachmann Werner, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Besuch Gunther, Arzt, br.danych, br.danych, U-234
Distler Otto, OmaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Engelhardt Otto, MaschHGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Ernst Horst, KpLt.ing, 26.02.1909, 26.06.1992, U-152, U-234, jeniec
Ernst Steffen, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Fehler Johann-Heinrich, KpLt, 20.09.1910, 15.05.1993, U-234 dowódca, 02.03.'44 – 19.05.'45, poddał okręt w porcie Portsmouth [stan New Hampshire], pływał na łamaczu blokady "ATLANTIS" 12.'39 – 12.'41, UR. Berlin-Charlottenburg, data wstąpienia do Kriegsmarine : 1936
Franz Walter, Arzt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Fuchs, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Gebauer Rudi, FkOGfr, br.danych, br.danych, U-37, U-234, jeniec
Grünthaler, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Haase Wilhelm, MaschHGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Hahn Martin, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Hauthal Helmut, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Hirschfeld Wolfgang, OfkMstr, 20.05.1916, 24.04.2005, U-109, U-234, odznaczony : EK 1 klasy 06.06.1942
Hoffmann Alfred, MtrOGfr, 01.04.1924, 06.10.1944, U-234+, wypadł za burtę na Bałtyku
Hohn Martin, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Huber Herbert, FkGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Huggele Hannes, MechMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Jasper Herbert, Ostrm, br.danych, br.danych, U-234 WO, jeniec
Kegel Paul, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Kiatt, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Kiefer Otto, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Klatt Theo, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Klingberg Alfred, OLt.z.S, br.danych, br.danych, U-234 I WO, jeniec
Kontermann Hans, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Kopp Ferdinand, MaschHGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Lehmann Hubert, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Lehrmann Hubert, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-190, U-234, jeniec
Lötsch Karl, MaschHGfr, br.danych, br.danych, U-190, U-234, jeniec
Lühmann Georg, ObtsMt, br.danych, br.danych, U-190, U-234, jeniec
Mahia Adolf, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-190, U-234, jeniec
Mania Harry, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-190, U-234, jeniec
Meinelt Karl, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-190, U-234, jeniec
Meinetz Karl, MaschHGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Meyer Gerhard, MechOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Miehling Alfons, MechOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Noll Heinz, MechOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Obst Hans, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Pagel Kurt, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Pagenstecher Günter, OLt.ing, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Petz Fritz, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Pfaff Karl-Ernst, Lt.z.S, br.danych, br.danych, U-234 II WO, jeniec
Putzas Waldemar, MtrHGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Quosdorf Helmut, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Rathge Herbert, MechGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Rauhe Herbert, FkGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Richter Helmut, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Riegler Franz, BtsMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Rische Paul, Ostrm, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Rudolph Kurt, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Rudolphy Karl, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Sandmüller Heinz, Omasch, br.danych, br.danych, U-35, U-234, jeniec
Schilli MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Schmidt Helmut, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Schneider Alfred, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Scho Jupp, MaschGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Schölch Peter, Btsm, br.danych, br.danych, U-148, U-234, jeniec
Schramm Siegfried, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Schreiber Herbert, MtrOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Simon Willi, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Spurk, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Steffen Ernst, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Storkemeyer Julius, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Thiess Albert, BtsMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Vachmann Werner, OfkM, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Walter Franz [Fritz], Arzt, br.danych, 22.07.2002, U-234, jeniec
Walter Günther, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Wiedenhöft Franz, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Wiesmeyer Peter, SanHGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Willan Gerhard, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Winkelmann Wilhelm, Omasch, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Winkler Lothar, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Winter Lothar, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Wintermeyer Werner, MaschOGfr, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Zietz Wieland, MaschMt, br.danych, br.danych, U-234, jeniec
Osoby nie będące członkami stałej załogi, które zostały zaokrętowane na U-234 na czas rejsu do Japonii :
Bringenwald August, prac. cywilny zakładów lotniczych Messerschmitt, jeniec
Kessler Ulrich, generał Luftwaffe, jeniec
Menzel Erich, płk Luftwaffe, jeniec
Nieschling Kay, ppłk Luftwaffe. – radca prawny, jeniec
Ruf Franz, prac. cywilny zakładów lotniczych Messerschmitt, jeniec
Sandarth von Fritz, płk Luftwaffe, jeniec
Schlicke Heinz, Kpt.zS. dr inż, specjalista marynarki, jeniec
Shosi Genzo, komandor Cesarskiej Marynarki Japonii, popełnił samobójstwo
Tomonaga Hideo, komandor Cesarskiej Marynarki Japonii, popełnił samobójstwo
Falk Gerhard, Kpt.z.S., jeniec
Bulla Richard, Korvkpt, jeniec
Hellendron Heinrich, Korvkpt, jeniec
źródła :
BADANIA WŁASNE; www.deutscheuboote.de; www.ubootwaffe.net;
J. F. White, "Mleczne krowy" - Podwodne zaopatrzeniowce atlantyckich wilczych stad 1941 - 1945, BELLONA, Warszawa 2001;
C. Blair, Hitlera wojna U-Bootów, T. I - II, MAGNUM, Warszawa 1998 - 1999
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.727.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
U-234
U-234 poddał się jako ostatni niemiecki okręt podwodny w II wojnie światowej. Chociaż według www.uboat.net, było to 16 maja a według książki "Wilcze stado", dopiero 19 maja.
- Florek
- Tonaż: 161.000 BRT
- Dołączył(a): 25.09.05, 15:21
- Lokalizacja: Stalowa Wola
Posty: 3
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość