1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-98 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 3 • Strona 1 z 1

U-98 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 13.08.08, 10:26

U 98 Typ VIIC

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 603
Zamówienie: 30.05.1938
Położenie stępki: 27.09.1938
Wodowanie: 31.08.1940
Wcielenie do służby: 12.10.1940
Numer pocztowy: M 30 006

Przebieg służby:
12.10.1940 - 28.02.1941 - 7 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.03.1941 - 15.08.1942 - 7 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
15.08.1942 - Zatopiony na zachód od Gibraltaru (pozycja 36.09N, 07.42W) przez brytyjski niszczyciel HMS Wrestler.

Dowódcy:
12.10.1940 - 23.03.1942 - KL Robert Gysae (KR)
24.03.1942 - ?.10.1942 - KK Wilhelm Schulze
?.10.1942 - 15.11.1942 - OL Kurt Eichmann

Liczba patroli: 9

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 10 (48.878 ton)/1 (185 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 1 (10.549 ton)/0

Patrol 1 (12.03.1941 - 14.04.1941)
12.03. U 98 pod dowództwem Roberta Gysae wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Od 20 marca Robert Gysae bez powodzenia operował przeciwko meldowanemu przez dwa samoloty Fw 200 Condor z Bordeaux i jeden Fw 200 Condor ze Stavanger, konwojowi HX-113. W dniu 27 marca U 98 zatopił o godzinie 13:50 w kwadracie marynarki AL 2518 należący do brytyjskiego armatora R. Chapman & Son z Newcastle frachtowiec Koranton (6.695 ton), będący maruderem z konwoju SC-25. Od 2 kwietnia Robert Gysae operował w ramach zgrupowania U-bootów przeciwko wykrytemu poprzedniego dnia przez U 76, zmierzającemu w kierunku wschodnim konwojowi SC-26. W nocy z 3 na 4 kwietnia U 98 nawiązał kontakt z konwojem i w przeprowadzonych w godzinach porannych atakach storpedował dwie jednostki:
- o godzinie 00:29 zatopił w kwadracie marynarki AL1621 należący do norweskiego armatora Thoralf Holta z Porsgrunn frachtowiec Helle (2.467 ton),
- o godzinie 03:44 zatopił w kwadracie marynarki AL 1486 należący do brytyjskiego armatora J.A. Billmeir & Co Ltd z Londynu frachtowiec Welcombe (5.122 ton).
Robert Gysae atakował ostatni statek już o godzinie 03:15, ale wystrzelona torpeda minęła cel. W dniu 4 kwietnia operacja przeciwko konwojowi została zakończona. Pięć dni później 9 kwietnia U 98 zatopił o godzinie 02:16 w kwadracie marynarki AL 1443 należący do holenderskiego armatora Maatschappij Zeetransport NV z Rotterdamu frachtowiec Prins Willem II (1.304 ton), będący maruderem z konwoju HX-117. W dniu 14.04. U 98 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (34 dni).

Patrol 2 (01.05.1941 - 29.05.1944)
01.05. U 98 pod dowództwem Roberta Gysae wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Podczas tego rejsu na U 98 został zaokrętowany mający nabyć doświadczenie na stanowisku dowódczym KL Werner Schulte. Od 11 maja Robert Gysae operował na południowy - wschód od Cape Farewell w ramach zgrupowania West przeciwko nieprzyjacielskim konwojom. W dniu 12 maja U 98 nawiązał o godzinie 04:00 kontakt z eskortującym konwój SC-30 krążownikiem pomocniczym HMS Salopian (10.549 ton). Wystrzelone o godzinie 04:00, 06:19 i 06:20 cztery torpedy na skutek zygzakowania krążownika minęły cel. Podczas załadowywania torped HMS Salopian na pewien moment zginał Gysaemu we mgle. Kontakt odzyskano około godziny 07:20, pięć minut dowódca U 98 wykonał kolejny trzeci już atak wystrzeliwując dwie torpedy, które trafiły w cel. Niedługo potem Robert Gysae zmuszony był zanurzyć swój okręt gdyż został on wykryty i ostrzelany przez działa krążownika. O godzinie 08:00 i 08:50 U 98 wystrzelił dwie kolejne torpedy, które trafiły przedział silników. Pomimo tych czterech trafień okręt unosił się na powierzchni. Zdeterminowany Robert Gysae wystrzelił o godzinie 10:43 dziewiątą już torpedę, która trafiła w HMS Salopian, który przełamał się na dwie części i poszedł na dno. Od 19 maja U 98 operował przeciwko wykrytemu przez U 94 konwojowi HX-126. Następnego dnia Robert Gysae nawiązał kontakt z HX-126 i w przeprowadzonym o godzinie 17:29 w kwadracie marynarki AJ 3455 ataku storpedował i ciężko uszkodził należący do brytyjskiego armatora Donaldson Brothers Ltd z Glasgow frachtowiec Rothermere (5.356 ton). Uszkodzona jednostka została dobita przy pomocy dwóch kolejnych torped wystrzelonych o godzinie 17:56. W dniu 21 maja U 98 zatopił o godzinie 05:12 w kwadracie marynarki AJ 6252 należący do brytyjskiego armatora Kaye, Son & Co Ltd z Londynu frachtowiec Marconi (7.402 ton), będący maruderem z konwoju OB-302. W dniu 24 maja U 98 otrzymał polecenie by wraz z U 73, U 97, U 48, U 556 i włoskim okrętem podwodnym Barbarigo utworzyć w Zatoce Biskajskiej zasadzkę na śledzące pancernik Bismarck okręty brytyjskie. Po zatopieniu Bismarcka w dniu 27 maja, Robert Gysae oraz dowódcy innych przebywających w pobliżu U-bootów otrzymał polecenie odnalezienia i uratowania ewentualnych rozbitków. W dniu 29.09. U 98 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (29 dni).

Patrol 3 (23.06.1941 - 23.07.1941)
23.06. U 98 pod dowództwem Roberta Gysae wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Od 29 czerwca Robert Gysae bez powodzenia operował przeciwko wykrytemu przez samolot Fw 200 Condor konwojowi OG-66. W dniu 9 lipca U 98 storpedował dwa statki:
- o godzinie 01:55 zatopił w kwadracie marynarki CE 1344 należący do brytyjskiego armatora T. & J. Harrison z Liverpoolu frachtowiec, Desinger (5.945 ton), będący maruderem z konwoju OB-341,
- o godzinie 05:28 storpedował i ciężko uszkodził w kwadracie marynarki CE 1315 należący do brytyjskiego armatora B.J. Sutherland & Co Ltd z Newcastle będący maruderem z konwoju OB-341 frachtowiec Inverness (4.897 ton), który został dobity kolejna torpedą wystrzeloną o godzinie 05:44.
Od 17 lipca U 98 operował na zachód od wybrzeży Irlandii w ramach zgrupowania U-bootów przeciwko wykrytemu przez samolot Fw 200 Condor, konwojowi OB-346. W dniu 23.07. U 98 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (31 dni).

Patrol 4 (31.08.1941 – 26.09.1941)
31.08. U 98 pod dowództwem Roberta Gysae wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Podczas tego rejsu na U 98 został zaokrętowany mający nabyć doświadczenie na stanowisku dowódczym KL Günther Jahn. W dniu 3 września Robert Gysae uzyskał przelotny kontakt z jednym z konwoji. Od 11 września U 98 operował na północny - zachód od Hebrydów w ramach zgrupowania Seewolf przeciwko nieprzyjacielskim konwojom. Pięć dni później 16 września Robert Gysae zaatakował pomiędzy godziną 23:11 a 23:16 konwój SC-42, wystrzeliwując pojedynczo cztery torpedy. Jedna z tych torped trafiła i posłała na dno w kwadracie marynarki AM 2476 należący do brytyjskiego armatora Walter Runciman & Co Ltd z Newcastle frachtowiec Jedmoor (4.392 ton). Oprócz w/w zatopienia dowódca U 98 zgłosił niepotwierdzone uszkodzenie podczas tego ataku frachtowca o tonażu ca. 6.000 ton. W dniu 26.09. U 98 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający prawie cztery tygodnie patrol (27 dni).

Patrol 5 (29.10.1941 - 29.11.1941)
29.10. U 98 pod dowództwem Roberta Gysae wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Podczas tego rejsu na U 98 został zaokrętowany mający nabyć doświadczenie na stanowisku dowódczym OL Herbert Brünning. Od 31 października Robert Gysae operował przeciwko wykrytemu przez U 96 konwojowi OS.10 zmierzającemu w kierunku południowym. W dniu 2 listopada U 98 uzyskał przelotny kontakt z konwojem. Od 5 listopada Robert Gysae operował w ramach grupy Störtebecker przeciwko następującym konwojom: HG.76, SL.91 (od 9 listopada), OS.11 (od 15 listopada). W dniu 19 listopada U 98 został przydzielony do grupy Gödecke w ramach której bezskutecznie operował przeciwko konwojowi OG.77. Dnia 23 listopada Robert Gysae otrzymał z dowództwa meldunek o odznaczeniu go Krzyżem Rycerskim Żelaznego Krzyża. W dniu 29.11. U 98 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (32 dni).

Patrol 6 (18.01.1942 - 27.02.1942)
18.01. U 98 pod dowództwem Roberta Gysae wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku (rejon pomiędzy Ławicą Nowofunlandzką a Nową Szkocją). W dniu 15 lutego Robert Gysae storpedował i uszkodził o godzinie 00:26 w kwadracie marynarki CC 3675 należący do brytyjskiego armatora Lamport & Holt Ltd z Liverpoolu frachtowiec Biela (5.298 ton), który płynął samotnie po odłączeniu się od konwoju ON-62. Do uszkodzonej jednostki wystrzelono o godzinie 00:46 kolejną torpedę po której trafieniu poszła ona ostatecznie na dno. W dniu 27.02. U 98 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (41 dni).

Patrol 7 (31.03.1942 - 06.06.1942)
31.03. U 98 pod dowództwem Wilhelma Schulze wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem atakować żeglugę u wybrzeży Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. W dniu 20 kwietnia Wilhelm Schulze spotkał się na 500 mil morskich północny - wschód od Bermudów z podwodnym tankowcem U 459 (Typ XIV) z którego pobrał 35 m3 paliwa i prowiant. Podczas pobytu u wybrzeży Stanów Zjednoczonych U 98 wykonał kilka bezskutecznych ataków na płynące pojedynczo statki. W dniu 23 maja podczas rejsu powrotnego Wilhelm Schulze spotkał się z U 578 z którego pobrał części zapasowe do szwankujących maszyn. W dniu 06.06. U 98 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający prawie dziesięć tygodni patrol (68 dni).

Patrol 8 (17.07.1942 - 16.09.1942)
17.07. U 98 pod dowództwem Wilhelma Schulze wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem postawić pole minowe złożone z 12 min typu TMB na podejściach do portu Jacksonville na Florydzie. Po wykonaniu tego zadania Wilhelm Schulze miał w dalszej części patrolu atakować ograniczoną ze względu na miny liczbą torped nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Stanów Zjednoczonych. W dniu 8 lub 9 sierpnia U 98 nieniepokojony przez nikogo postawił w kwadracie marynarki DB 5697 pole minowe. Na jednej z tych min w dniu 10 sierpnia o godzinie 09:15 został uszkodzony amerykański trałowiec przybrzeżny USS BOLD (185 ton). Po wykonaniu zadania Wilhelm Schulze udał się w rejon Cape Hatteras, gdzie w dniu 22 sierpnia bezskutecznie zaatakował nieprzyjacielski konwój. W dniu 4 marca w drodze powrotnej do kraju U 98 spotkał się z podwodnym tankowcem U 462, z którego pobrał 27 m3 paliwa i prowiant. W dniu 16.09. U 98 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający prawie dziewięć tygodni patrol (62 dni).

Patrol 9 (22.10.1942 - 15.11.1942)
22.01. U 98 pod dowództwem Kurta Eichmanna wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. W okresie od 1 do 8 listopada Kurt Eichmann bez powodzenia operował w ramach zgrupowania Natter przeciwko konwojowi ON-143. W dniu 15 listopada przebywający w pobliżu konwoju MKF-1 U 98 został wykryty przez radar niszczyciela HMS Wrestler. Brytyjski niszczyciel udał się natychmiast na miejsce kontaktu, zauważając po pewnym czasie płynący na powierzchni U-boot. Kurt Eichmann widząc zbliżającego się napastnika wydał rozkaz alarmowego zanurzenia. Uzyskawszy silny kontakt sonarowy z zanurzonym U-bootem HMS Wrestler przystąpił do ataków z użyciem bomb głębinowych. Ataki te okazały się skuteczne i U 98 poszedł na dno wraz z całą załogą.

Uwagi:
a.) Poprzednia wersja losów U98 mówiła, że padł on w dniu 19 listopada ofiarą ataku brytyjskiego samolotu Hudson z 608 Sqn RAF w rejonie położonym na południowy - zachód od Cape St.Vincent. W rzeczywistości atak ten był przeprowadzony na U 413, który odniósł ciężkie uszkodzenia.

Członkowie załogi U 98 polegli w dniu 15.11.1942:
Adlung Rudolf-Kurt MechMt 12.07.1920
Bahr Ruprecht OLt.ing.LI 02.06.1915
Becker Erich-Albert BtsMt 16.01.1917
Becker Josef MtrOGfr 13.10.1922
Berndt Gerhard MtrGfr 18.08.1921
Bührnhein Gustav Lt.z.S 07.05.1909
Bugdalle Erwin-Ernst OMasch 28.06.1914
Bunsen Richard MtrGfr 19.04.1920
Dahlmann Heinrich BtsMt 13.10.1915
Eichmann Kurt OLt.z.S.01.09.41 11.10.1917
Est Joseph MtrOGfr 22.03.1921
Fliczek Wilhelm OMaschMt 05.01.1916
Heusel Wilhelm MtrOGfr 14.09.1921
Jarius Herbert MaschMt 18.11.1918
Jung Josef-Johann MaschOGfr 25.11.1919
Karnath Horst-Albert MaschGfr 30.11.1921
Kautge Walter OFkMt 27.09.1919
Kohlwage Walter OMasch 01.12.1907
Kollender Reinhold FkGfr 20.07.1921
Kowalski Gerhard-Karl OMaschMt 05.08.1917
Kutzner Heinz-Arthur MechOGfr 01.11.1919
La Ramel Martin FkOGfr 31.01.1921
Leupold Friedrich MaschGfr 23.12.1922
Mönnich Willi MtrOGfr 20.12.1921
Pohl Friedrich MaschOGfr 08.12.1920
Ranft Horst-Martin MaschGfr 04.01.1924
Richter William MtrOGfr 30.01.1920
Riedel Gerhard MaschGfr 09.07.1922
Rogge Hans OMasch 26.07.1912
Schneider Max FkMt 18.04.1920
Schulte Franz OMaschMt 24.01.1915
Schumacher Hermann OStrm 18.11.1914
Schwerin Hans MaschOGfr 05.06.1918
Stiller Alois MtrGfr 15.09.1923
Strauss Werner MtrOGfr 24.04.1920
Sturm Kurt MaschMt 24.04.1920
Ufer Erich MaschOGfr 04.12.1919
Wagener Heinz MaschGfr 07.04.1923
Warnicke Karl-Heinz MaschGfr 04.07.1924
Weidner Willibald OBtsMt 22.07.1918
Weller Hans MechGfr 06.03.1923
Willer Fritz MaschGfr 21.04.1924
Wolff Horst Lt.z.S 17.09.1920
Wolff Willi MaschMt 23.08.1918
Zupfer Johann MtrOGfr 12.08.1921


Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-98 Typ VIIC

Postprzez quarvus » 26.12.16, 00:38

Czy można jakoś potwierdzić lub odrzucić zadziwiającą informację, którą znalazłem w notce biograficznej pierwszego z szefów sztabu Legionu Condor, Alexandra Holle, podaję cytat:
"... awansowany do stopnia pułkownika został dowódcą 26. pułku lotnictwa bombowego operującego z Norwegii - na tym stanowisku m.in. dowodził maszyną, która 19 marca 1941 roku z admirałem W. Canarisem na pokładzie udała się na Islandię, ulegając tam awarii. Członkom załogi i pasażerom udało się szczęśliwie powrócić na terytorium okupowanej Francji na pokładzie U-98."
Nowakowski Tomasz, Skotnicki Mariusz, Legion Condor. Hiszpańska wojna Hitlera, IW "Erica", wyd. I, Warszawa 2011, s. 226.
Autorzy publikacji to poważni historycy związani z Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, jeden z nich to pułkownik Straży Granicznej, publikacja ma charakter popularnonaukowy, a ja pierwszy raz w życiu spotykam się z informacją, że Canaris (który zresztą był tylko wiceadmirałem z 1938 roku) osobiście latał na Islandię w marcu 1941 roku. Brzmi to wszystko jak typowe fantasmagorie - tak liczne w przestrzeni internetowej... Wprawdzie Canaris bywał osobiście np. w Hiszpanii w 1940 roku w ramach wykonywanych zadań służbowych, więc nie wykluczam, że lot na Islandię był teoretycznie możliwy. Publikacja ma podaną obszerną i imponującą "bibliografię selektywną", głównie obcojęzyczną, ale jest napisana w charakterystyczny sposób - przypisów jest bardzo mało (70 na 250-stronicową książkę) i tylko częściowo mają one charakter źródłowy, a często mają tylko opisowy czy dopełniający charakter. No i oczywiście biogram A. Holle, zamieszczony zresztą w aneksach, nie jest obdarzony żadnym przypisem źródłowym. Niestety takie podejście autorów do dokumentowania podawanych w publikacji twierdzeń, utrudnia ich weryfikację i ewentualną dyskusję.
Najpierw więc spróbowałem przyjrzeć się przywołanemu U 98 - i rzeczywiście jego pierwszy patrol w marcu/kwietniu 1941 roku odbywa się na wodach islandzkich, pierwsza ofiara U 98 została storpedowana 27 marca 1941 w pobliżu Reykjaviku, a powrót z patrolu miał miejsce 14 kwietnia do Lorient. Jeśli miało być to prawdą, to po 19 marca U-Boot musiałby podpłynąć do brzegów Islandii, wziąć na pokład m.in. dowódcę niemieckiego wywiadu wojskowego i... udać się na dalsze łowy, skoro miał zadanie do wykonania i pełne wyrzutnie torped. Doprawdy zadziwiające... A może ma to jednak jakiś związek z podanym powyżej w opracowaniu dziejów U 98 faktem wykrycia przez Focke-Wulfa 200 Condor z bazy w Stavanger konwoju HX-113 i chodzi o ten właśnie samolot?
Próba weryfikacji takiego epizodu w biografii Canarisa oczywiście mija się z celem, bo nie jestem w stanie znaleźć takiej informacji w dostępnych mi wydawnictwach i na stronach www.
P.S. Jako ciekawostkę wypada podać, że Alexander Holle był później dowódcą "Luftwaffe Nord (Ost)" odpowiadającym za ataki na konwoje do Murmańska i w tym charakterze kierował działaniami przeciwko konwojowi PQ-17 w 1942 roku. Przeżył wojnę, dochodząc do stopnia generała porucznika i zmarł w 1978 roku.
quarvus
Leutnant zur See
 
Tonaż: 112.000 BRT

Dołączył(a): 14.12.07, 12:07
Lokalizacja: Poznań

Re: U-98 Typ VIIC

Postprzez quarvus » 26.06.18, 10:25

Nareszcie znalazłem jakąś książkę z datami dziennymi aktywności Canarisa. Wynika z niej oczywiście, że Canaris nie mógł brylować po islandzkich wybrzeżach w marcu/kwietniu 1941, bo podane daty aktywności dziennej temu przeczą:
- 24 marca 1941 r. jest odnotowana konferencja z osobistym udziałem Canarisa z Ministerstwem Spraw Zagranicznych (a więc chyba w Berlinie) dot. sytuacji na Bliskim Wschodzie.
- 5 kwietnia 1941 r. Canaris wydał dyspozycję urządzenia w Salonikach (po ich zajęciu podczas planowanej inwazji na Grecję) punktu przerzutowego do Palestyny.

Ewentualny jego pobyt w dniach 19 marca - 13 kwietnia 1941 r. na pokładzie U98 wydaje się więc niemożliwy. Tym bardziej, że to "gorący" okres inwazji na Jugosławię i Grecję - bez Canarisa nie mogło się obyć.

Natomiast znalazłem też ciekawostkę, która pokazuje, że nastąpiła jakaś omyłka informacyjna z tym lotem Canarisa w pobliże Islandii, bowiem:
- w kwietniu (bez podania daty dziennej) podaje się, że:
Admiral Canaris besucht Spanien
A więc Canaris podróżował do Hiszpanii, ale czy mogło mieć to związek z pułkownikiem A. Hollem dowodzącym pułkiem bombowców w Norwegii?
Niestety, informacja o locie Canarisa w kierunku Islandii wydaje się być fałszywa. Ale pewność miałbym, gdybym znał zapisy dziennika pokładowego U98 - czy ratował jakichś lotników u wybrzeży Islandii i kogo?

Korzystałem z książki:
Julius Mader, Hitlers Spionagegenerale sagen aus. Ein Dokumentarbeit über Aufbau, Struktur und Operationen des OKW-Geheimdienstamtes Ausland/Abwehr mit einer Chronologie seiner Einsätze von 1933 bis 1944, Verlag der Nation, Berlin 1970, s. 346-349.
quarvus
Leutnant zur See
 
Tonaż: 112.000 BRT

Dołączył(a): 14.12.07, 12:07
Lokalizacja: Poznań


Posty: 3 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość