1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-403 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-403 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 14.09.12, 06:07

U 403 Typ VIIC

Stocznia: Danziger Werft AG, Danzig
Numer zamówienia: 104
Zamówienie: 23.09.1939
Położenie stępki: 20.05.1940
Wodowanie: 26.02.1941
Wcielenie do służby: 25.06.1941
Numer pocztowy: M 43 616

Przebieg służby:
25.06.1941 ? 31.08.1941 ? 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.09.1941 ? 30.06.1942 ? 7 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
01.07.1942 ? 28.02.1943 ? 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
01.03.1943 ? 18.08.1943 ? 9 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy).
18.08.1943 ? Zatopiony na środkowym Atlantyku w pobliżu Dakaru (pozycja 13.42N, 17.36W) bombami głębinowymi zrzuconymi przez francuski bombowiec Wellington HZ697 należący do 344 Sqn

Dowódcy:
25.06.1941 ? 15.06.1943 ? OL ~ KL Heinz-Ehlert Clausen
16.06.1943 ? 18.08.1943 ? KL Karl-Franz-Heine

Liczba patroli: 8

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 2 (12.946 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 403 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
22.12.1941 ? na skutek wypadku zginął podczas pobytu w bazie w Danzig FkMt Helmut Hopfeld (ur. 02.07.1917).

Patrol 1 (23.02.1942 ? 19.03.1942)
23.02. U 403 pod dowództwem Heinza-Ehlerta Clausena wraz z U 589 o godzinie 19:00 odbił od nadbrzeża Tirpitza w bazie w Kiel, po czym skierował się w stronę śluzy Kanału Kilońskiego. Następnego dnia obie jednostki dotarły do położonego nad Łabą końca kanału w Brunsbüttel, gdzie oczekiwały następnie na przybycie eskorty, która umożliwiłaby im płynięcie przez zalodzony akwen. Dwa dni później 26 lutego o godzinie 16:55 U 403 zawinął na Helgoland, gdzie w tamtejszej bazie dokonano na nim wymiany bakburtowej śruby okrętowej uszkodzonej przez lód podczas rejsu Kanałem Kilońskim. Pierwszego marca o godzinie 15:00 wraz z U 160 i U 405 opuszczono Helgoland kierując się na pierwszy patrol. Zgodnie z otrzymanymi rozkazami okręt Clausena miał dołączyć do arktycznej flotylli U-bootów, która miała za zadanie zwalczanie żeglugi na Dalekiej Północy. Dwa dni później 3 marca o godzinie 07:00 (kwadrat marynarki AN 2898) U 403 minął dwie neutralne szwedzkie jednostki Glimmaren i Tunaholom. Następnego dnia o 14:50 w kwadracie AF 1812 w bezpiecznej odległości minięto dostrzeżoną chwilę wcześniej przez wachtowych dryfującą minę morską zerwaną z łańcucha kotwicznego. Siódmego marca o godzinie 17:59 na okręcie Clausena odebrano pochodzącą z dowództwa Nord depeszę o następującej treści:
?U 454, U 403 i U 373 jak najszybciej z prędkością marszową obsadzić nowe pozycje: U 454 górną, U 403 dolną połowę kwadratu AC 43, U 377 w kwadracie AC 46 górną połowę. Nieograniczona zgoda na atak. Okręty utworzą grupę Aufnahme. Zakaz atakowania okrętów wojennych na zachód od 26? O.?.
Głównym celem w/w grupy był płynący do Związku Radzieckiego konwój PQ.12, który dnia 1 marca opuścił wody położonego na Islandii Reykjaviku oraz konwój powrotny QP.8, który tego samego dnia opuścił Murmańsk. Poza w/w U-bootami konwój PQ.12 miał też zaatakować zespół okrętów nawodnych pod dowództwem admirała Otto Ciliaxa złożony z pancernika Tirpitz i czterech niszczycieli Paul Jacobi, Friedrich Ihn, Hermann Schoemann i Z 25. Ósmego marca przy pomocy lampy sygnałowej U 403 przeprowadził krótką wymianę zdań z napotkanym o 07:30 w kwadracie AC 4744 pancernikiem Tirpitz. Następnego dnia o 03:00 zgodnie z otrzymanym rozkazem zajęto pozycję w swoim rejonie operacyjnym, przystępując następnie do jego przemierzania w poszukiwaniu wroga. Tego samego dnia o godzinie 19:17 na U 403 odebrano pochodzącą z dowództwa Nord depeszę o następującej treści:
?U 589, U 403, U 377, Tirpitz wpłynął na wody Vestfjordu. Jak najszybciej z prędkością marszową obsadzić nowe rejony ataku: U 589 AF 29 ? U 403 AF 26 ? U 377 AF 33.?.
Dziesiątego marca pomiędzy 08:35 a 09:25 (kwadrat marynarki AC 7170) okręt Clausena w bezpiecznej odległości wyminął dostrzeżone chwilę wcześniej przez wachtowych dryfujące trzy miny morskie. Następnego dnia o 12:29 odebrano kolejną depeszę z dowództwa Nord o następującej treści:
?U 377, U 403 i U 589 utworzą grupę Blücher. U 405 i U 592 grupę Wrangler.?.
Trzynastego marca po odebraniu pochodzącego z U 377 meldunku o kontakcie w wrogiem rozpoczęto jego bezskuteczne (ze względu na fatalną widoczność) poszukiwania. Trzy dni później 16 marca o godzinie 13:00 (kwadrat marynarki AF 2451) U 403 wymienił się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 377. Osiemnastego marca zgodnie z poleceniem dowództwa przebywający aktualnie w kwadracie AF 2448 okręt Clausena o godzinie 09:00 rozpoczął marsz powrotny do bazy w Narwiku. W trakcie jego trwania jeszcze tego samego dnia o 21:10 podczas rozkręcenia sterburtowego diesla w celu usunięcia wody z cylindrów (ich odwodnienia) poprzez zawór zwrotny, obrażeń doznali: MaschGfr Heinz Almes (wybicie kciuka), MaschGfr Behling (złamanie kości lewego przedramienia i lewej dłoni), MaschHpGfr Decke (silnie uderzony w okolice żołądka). Następnego dnia o 21:00 U 403 zawinął do bazy w Narwiku, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (24 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 3.413 mil morskich na i 103 mile morskie pod powierzchnią.

21.03.1942 U 403 pod dowództwem Heinza-Ehlerta Clausena o godzinie 08:00 opuścił Narwik, kierując się na Skomenfjord, gdzie zacumował przy burcie okrętu zaopatrzeniowego Pelagos, którego rozpoczęto pobieranie paliwa.

22.03.1942 U 403 pod dowództwem Heinza-Ehlerta Clausena po zakończeniu wszystkich prac o godzinie 10:17 opuścił Skomenfjord po czym skierował się do Narwiku, gdzie zacumował przy burcie statku Viking.

23.03.1942 U 403 pod dowództwem Heinza-Ehlerta Clausena o godzinie09:00 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami skierować się do bazy w Harstad, po przybyciu do której zacumowano przy burcie okrętu Laugen (NN 05), przystępując do pobierania prowiantu oraz do usuwania uszkodzeń.

25.03.1942 U 403 pod dowództwem Heinza-Ehlerta Clausena o godzinie 09:45 opuścił Harstad kierując się do Skomenfjordu, gdzie zacumował przy burcie zaopatrzeniowca Pelagos.

26.03.1942 U 403 pod dowództwem Heinza-Ehlerta Clausena o 11:30 opuścił Narwik, by ponownie skierować się do bazy w Harstad, po przybyciu do której zacumował przy burcie Laugena. Podczas następnych dni pobytu w Harstad na okręcie Clausena utrzymywany był stan gotowości do jak najszybszego wyjścia w morze.

Patrol 2 (04.04.1942 ? 21.04.1942)
04.04. U 403 pod dowództwem Heinza-Ehlerta Clausena o godzinie 19:25 odbił od burty Laugena opuszczając Harstad, po czym następnie przez Topsund skierował się na Andfjord a dalej na kwadrat AB 57. Zgodnie z otrzymanymi rozkazami podczas tego patrolu okręt Clausena miał za zadanie zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Tuż po północy 6 kwietnia U 403 osiągnął swój rejon operacyjny, przystępując następnie do jego przemierzania w poszukiwaniu wroga. Tego samego też dnia na okręcie Clausena odebrano dwie depesze o następujących treściach:
- o 10:17 ?Grupa Bums U 377, U 403, U 591, U 589 przemierzać nakazane rejony.?.
- o 20:00 ?Grupy Bums i Naseweis 07.04.42 o godzina 00:00 dowództwo przekazane zostanie Admirałowi Oceanu Arktycznego.?.
Dziesiątego kwietnia na U 403 odebrano pierwszą pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
?Grupa Bums utworzy linię dozoru od AB 6254 do 6297. Kolejność: U 403, U 377, U 592, U 334. Prędkość marszowa 10 węzłów.?.
Głównym celem dla w/w grupy był płynący do Związku Radzieckiego konwój PQ.14, który 8 kwietnia opuścił wody Islandii oraz konwój powrotny QP.10. Czternastego kwietnia (kwadrat marynarki AB 6730) płynący na powierzchni U 403 został o godzinie 13:31 zmuszony do alarmowego zanurzenia oraz trwającego do godziny 13:59 pobytu pod wodą przez dwa nieprzyjacielskie okręty eskortowe zidentyfikowane jako niszczyciele. Tego samego dnia wieczorem o 20:00 (kwadrat marynarki AB 6453) z pomostu okrętu Clausena dostrzeżono cztery statki handlowe i dwa niszczyciele ale ze względu na panujące warunki pogodowe ich zaatakowanie okazało się niemożliwe. Godzinę później o 21:06 odebrano kolejną depeszę ze sztabu o następującej treści:
?Dnia 15.04. godzina 07:00 przebywają w linii dozoru od AB 6331 do AB 6667: U 209, U 376, U 378, U 436, U 456, U 589, U 454, U 403, U 377, U 592 jako grupa Blutrausch.?.
Następnego dnia o godzinie 07:15 U 403 zgodnie z otrzymanym rozkazem osiągnął swoją pozycję w zgrupowaniu, przypadającą na kwadrat AB 6638. Prawie siedem godzin później o 14:15 (kwadrat marynarki AB 6696) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 377. Szesnastego kwietnia o godzinie 04:47 w kwadracie AB 6341 okręt Clausena nawiązał kontakt wzrokowy z pancernikiem, dwoma niszczycieli oraz sześcioma statkami handlowymi, w których stronę niezwłocznie się skierował schodząc o 07:05 (kwadrat marynarki AB 6343) pod wodę z zamiarem wykonania ataku (dostrzeżonym zgrupowaniem był konwój PQ.14). Ze względu na słabą widoczność oraz wykonany zygzak planowany atak okazał się niemożliwy i trzy minuty po zanurzeniu U 403 ponownie pojawił się na powierzchni rozpoczynając po raz drugi manewr wyjścia na dogodną do ataku pozycję. O 10:46 (kwadrat marynarki AB 6338) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z załogą przebywającego na patrolu samolotu zwiadu lotniczego Fw.200 Condor. W południe minięto utrzymujący kontakt z wrogiem U 377 a o 13:11 schowano się pod wodą rozpoczynając marsz w zanurzeniu w stronę konwoju. O 13:55 minięto daleką linię eskorty złożoną z dwóch niszczycieli a o 14:42 (kwadrat marynarki AC 4157) bliska linię eskorty tworzoną przez jedną korwetę. Podjęta przez Heinza-Ehlerta Clausena próba zaatakowania dopiero co miniętej korwety umieszczoną w wyrzutni rufowej torpedą ze względu na falowanie okazała się jednak niemożliwa. Trzy minuty później w kierunku ocenianego na ca. 8.000 ton statku z wyrzutni nr I i II wystrzelono dwie torpedy, które trafiły i zatopiły w przeciągu 57 sekund należący do brytyjskiego armatora Monarch SS Co Ltd (Raeburn & Vérel Ltd) z Glasgow frachtowiec Empire Howard (6.986 ton), będący jednocześnie statkiem komodora konwoju (E. Rees DSC RNR, który był jedną z ofiar). Niedługo potem rozpoczęło się trwające do godziny 16:06 polowanie jednostek eskorty na zanurzony okręt Clausena. O 16:35 (kwadrat marynarki AC 4154) U 403 z powrotem pojawił się na powierzchni rozpoczynając pościg za konwojem. Siedemnastego kwietnia o godzinie 00:12 (kwadrat marynarki AC 4371) z pomostu U 403 ponownie dostrzeżono odległy o 12 mil morskich konwój o którym niezwłocznie zameldowano dowództwu. Po południu tego samego dnia na skutek nadciągnięcia mgły śledzący nieprzyjaciela okręt Clausena o 16:00 utracił z nim kontakt, którego nie potrafił już odzyskać. Kilka godzin później o 23:10 U 403 spotkał się w kwadracie AC 5937 z U 456, co obaj dowódcy wykorzystali do wymienienia się informacjami oraz spostrzeżeniami. Następnego dnia na polecenie dowództwa przebywający aktualnie w kwadracie AC 8593 okręt Clausena o 18:30 rozpoczął marsz powrotny do bazy. Dziewiętnastego kwietnia o 02:00 (kwadrat marynarki AC 8398) wymieniono się pozdrowieniami z napotkanym U 378.Następnego dnia o godzinie 10:00 U 403 zszedł w zanurzenie a wkrótce potem na jego pokładzie miała miejsce krótka uroczystość związana z urodzinami przywódcy III Rzeszy. Tego samego dnia o 20:00 odebrano pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
?Clausen i Born z największą prędkością skierować się do AF 3510. Tam następnie operować przeciwko wykrytemu zgrupowaniu złożonemu z 10 okrętów wojennych i 1 statku.?.
Dwudziestego pierwszego kwietnia o 11:27 odebrano następną depeszę ze sztabu o następującej treści:
?U 403, U 592 przerwać wykonywanie zadania i wracać do bazy.?.
Tego samego dnia o 21:00 U 403 zawinął do bazy w Harstad, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol (17 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 3.916 mil morskich na i 90 mil morskich pod powierzchnią.

27.04.1942 U 403 pod dowództwem Heinza-Ehlerta Clausena o godzinie 08:00 opuścił Harstad, kierując się do Skomenfjordu, gdzie zacumował przy burcie zaopatrzeniowca Pelagos, przystępując następnie do pobierania z niego paliwa i smarów. Po zakończeniu tej operacji jeszcze tego samego dnia o 17:30 opuszczono Skomenfjord, kierując się z powrotem do Harstad, gdzie zacumowano przy burcie statku Laugen.

29.04.1942 na okręcie miała miejsce ceremonia odznaczenia ośmiu członków załogi przyznanymi przez BdU Krzyżami Żelaznymi II klasy.

Podczas pobytu w bazie w Harstad Heinz-Ehlert Clausen po konsultacji z głównym mechanikiem wystąpił do dowództwa z prośbą o przeprowadzenie remontu okrętu, na którym napraw wymagały: sterburtowy dziobowy ster głębokości (uszkodzony prawdopodobnie na skutek obtarcia o podwodne skały), nieszczelny zbiornik zanurzeniowy nr 5, sprężarka Junkersa, oraz obie śruby emitujące podczas pracy znaczny hałas.

10.05.1942 U 403 pod dowództwem Heinza-Ehlerta Clausena w eskorcie jednostki Schiff 11 (towarzyszyła ona do Andenes) o godzinie 16:30 opuścił Harstad, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się na remont do położonej w Bergen stoczni marynarki. Trzynastego maja o godzinie 03:45 (kwadrat marynarki AN 2459) na pokład okrętu przyjęto pilota Ltn. Karstena, z którym następnie o 06:00 zacumowano przy nadbrzeżu stoczni w Bergen.

Patrol 3 (17.07.1942 ? 28.07.1942)
17.07. U 403 pod dowództwem Heinza-Ehlerta Clausena wraz U 589 i U 209 oraz w towarzystwie eskorty opuścił Bergen, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. O 07:30 po dotarciu do kwadratu AN 2421 na jeden z okrętów eskorty przekazano pilota po czym ruszono w dalszą drogę. Przez pierwsze dwanaście mil morskich U 403 towarzyszył U 589 (U 209 już o 07:30 znikł z zasięgu wzroku). Następnego dnia pomiędzy godziną 08:30 a 23:50 (kwadrat marynarki AF 53) w bezpiecznej odległości wyminięto 6 dryfujących min dostrzeżonych przez wachtowych. Podobna sytuacja miała też miejsce 19 kwietnia, kiedy to pomiędzy 09:10 a 23:05 (kwadrat marynarki AB 96) wyminięto aż czternaście dryfujących min. Następnego dnia na U 403 odebrano pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
?Obsadzą jako rejony ataku, wszystkie w AC: Brodda 1645 ? Horrer 1483 ? Clausen 1588 ? Köhler 1766 ? Borm 1775.?.
Tego samego dnia o godzinie 16:00 (kwadrat marynarki AB 6335) po stronie bakburty dostrzeżono wybrzeża Wyspy Niedźwiedziej. Dwudziestego pierwszego lipca o 03:00 okręt Clausena osiągnął wyznaczoną pozycję, przystępując następnie do jej przemierzania w poszukiwaniu wroga. Następnego dnia odebrano kolejną depeszę ze sztabu o następującej treści:
?Nowe rejony ataku obsadzą, wszystkie w AB: Brodda 3444 ? Horrer 3737 ? Clausen 4383 ? Köhler 3841 ? Borm 3799.?.
Wieczorem tego samego dnia o 19:29 na przebywającym aktualnie w kwadracie AB 3499 U 403 odebrano pochodzący z U 589 meldunek o następującej treści:
?4 niszczyciele AB 3755. Horrer.?.
Wkrótce potem Heinz-Ehlert Clausen nakazał obrać kurs na przechwycenie kontaktu. W związku z brakiem jakiegokolwiek kontaktu wzrokowego z meldowanymi okrętami pomiędzy 21:14 a 21:30 znajdujący się kwadracie AB 3816 U 403 przebywał w zanurzeniu prowadząc nasłuch hydrofonami. Ponieważ także i w ten sposób nie udało się uzyskać kontaktu akustycznego z wrogiem Heinz-Ehlert Clausen zaprzestał jego poszukiwań i nakazał obrać kurs 300? prowadzący z powrotem do wyznaczonego mu rejonu. Dwudziestego szóstego lipca przebywający w kwadracie AB 3476 U 403 na polecenie dowództwa o godzinie 08:00 rozpoczął marsz powrotny do bazy. W trakcie jego trwania następnego dnia o 03:45 w kwadracie AB 6181 doszło do spotkania z U 592 na który przekazano elastyczny przewód powietrza. Dwudziestego ósmego lipca o 03:15 zawinięto do bazy w Harstad, którą po podjęciu na pokład pilota opuszczono o 08:00 kierując się via Lödingen do Narwiku, gdzie przybyto o 12:45 cumując u burty okrętu sztabowego Tanga. Po zdaniu na jego pokładzie raportu z przebiegu patrolu okręt Clausena skierował się o 15:15 do Skomenfjordu, gdzie zacumował o 17:00 przy burcie okrętu bazy Stella Polaris, kończąc w ten sposób trwający prawie dwa tygodnie patrol (12 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 2.300 mil morskich an i pod powierzchnią.

Patrol 4 (02.08.1942 ? 19.08.1942)
02.08. U 403 pod dowództwem Heinza-Ehlerta Clausena o godzinie 11:30 odbił od burty zacumowanego w Narwiku okrętu sztabowego Tanga, by następnie zgodnie z otrzymanym rozkazem przeprowadzić rozpoznanie wschodniego wybrzeża Islandii. Cztery dni później 6 sierpnia o 01:37 (kwadrat marynarki AE 2623) na okręcie Clausena odebrano pochodzący z U 405 meldunek o kontakcie w kwadracie AA 8949 z wrogim konwojem, w którego stronę niezwłocznie się skierowano. Następnego dnia odebrano pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
?Grupa Nebelkönig obsadzić linię wyczekiwania 1 od AB 1725 do 4992: U 403, U 405, U 591, U 657, U 355, U 586, U 435, U 255, U 592, U 589 dnia 08.08. godzina 08:00 oraz linię wyczekiwania nr 2 od AB 2255 do AB 6277 do 09.08. godziny 01:00.?.
Ósmego sierpnia o godzinie 23:00 U 403 zajął wyznaczoną mu pozycję w linii wyczekiwania, przypadającą na kwadrat AB 2255. Następnego dnia zgodnie z poleceniem dowództwa skierowano się do kwadratu AB 3513. Dziesiątego sierpnia o godzinie 09:00 (kwadrat marynarki AB 3512) z pomostu okrętu Clausena dostrzeżono południowe wybrzeża Spitzbergenu. Następnego dnia o 04:00 (kwadrat marynarki AB 3422) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym samolotem Ju.88 oraz przebywającym w pobliżu U 355. Dwa dni później 13 sierpnia o godzinie 04:00 w zasięgu wzroku pojawiło się wybrzeże wyspy Hopen. Następnego dnia na U 403 o godzinie 09:38 odebrano kolejną depeszę ze sztabu o następującej treści:
?Operacja przeciwko PQ.17 z powodu braku podstaw do jej dalszego prowadzenia zakończona. Clausen rozpoznać cieśninę Matoczkin.?.
Szesnastego sierpnia odebrano drugą w ciągu dwóch dni depeszę ze sztabu o następującej treści:
?Clausen jak najszybciej wracać do Narwiku.?.
Dwa dni później 18 sierpnia o 20:27 zawinięto do Harstad, które po przenocowaniu opuszczono o godzinie 09:00 następnego dnia kierując się na Narwik, gdzie przybyto trzy godziny później cumując przy burcie Tangi. W trakcie trwającego ponad dwa tygodnie patrolu (18 dni) przepłynięto 3.566 mil morskich na i pod powierzchnią.

Patrol 5 (26.08.1942 ? 21.09.1942)
26.08. U 403 pod dowództwem Heinza-Ehlerta Clausena o godzinie 13:50 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanymi rozkazami przeprowadzić rozpoznanie położonego w pobliżu Wyspy Niedźwiedziej akwenu. Po przyjęciu w Lödingen na pokład miejscowego pilota skierowano się do Harstad, gdzie przybyto o godzinie 19:00. Podczas trwającego do 24:00 pobytu w tamtejszej bazie na brzeg zszedł pilot a załoga rozpoczęła załadunek na okręt świeżego prowiantu. Po zakończeniu tej operacji opuszczono Harstad, by następnie płynąc przez Topsund, skierować się do wyznaczonego rejonu operacyjnego. Dwudziestego ósmego sierpnia o godzinie 19:00 (kwadrat marynarki AB 3895) U 403 spotkał się z U 405 a dwie godziny później dotarł do wyznaczonego mu rejonu operacyjnego, położonego w kwadracie AB 35. Dnia trzeciego września okręt Clausena spotkał się o 13:40 w kwadracie AB 3537 z U 88 na który następnie przekazał 30 bochenków chleba oraz jeden worek kartofli w zamian otrzymując jedną skrzynkę jajek, z których 2/3 jak się później okazało nie nadawało się do użytku. W trakcie trwania tego spotkania przeprowadzono też szkolenie w zrucaniu granatami celując do morświna, którego następnie wyciągnięto na pokład a jeden z członków załogi mający doświadczenie w szlachtowaniu zwierząt przystąpił do filetowania mięsa, które jednak okazało się niejadalne. Dziewiątego września na U 403 odebrano pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
?Kierować się przez około 200 mil morskich: Clausen AB 4219 ? Bohmann AB 1790 ? Hopmann AB 4250. Zwiad melduje: PQ.18 ? 35 statków, 2 pancerniki, 2 krążowniki i 6 niszczycieli.?.
Trzynastego września na przebywającym w kwadracie AB 2653 okręcie Clausena o godzinie 10:00 zarejestrowano zbliżające się odgłosy detonacji. Prawie trzy godziny później o 12:45 (kwadrat marynarki AB 2639) z pomostu dostrzeżono spadochron. Pięć minut później nawiązano kontakt z łodzią latającą BV138, której załoga poprosiła o aktualny namiar. O godzinie 15:15 (kwadrat marynarki AB 2633) poszukujący meldowanego wroga U 403 został zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nadlatujący samolot pokładowy, który w wykonanym następnie ataku zrzucił jedną bombę głębinową po czym ściągnął na miejsce kontaktu cztery niszczyciele, które przystąpiły do polowania stosując według obserwacji hydroakustyka taktykę polegającą na tym, że dwie jednostki namierzały a dwie wykonywały ataki. W trakcie tego polowania nad zanurzonym okrętem przepłynął poszukiwany konwój. Od 21:00 na U 403 rejestrowano słabnący kontakt akustyczny, co pozwoliło pięćdziesiąt minut później na wynurzenie. Na skutek niedawnego polowania z użyciem bomb głębinowych na okręcie Clausena doszło do uszkodzenia m.in. bakburtowego silnika elektrycznego. Czternastego września po 15 godzinach prac w których szczególnie odznaczyli się ObMasch Günter Andrös, Willi Schlopp, MaschMt Schnell, Willi Mannke, Heinz Kaltweit, Friedrich Edke/Ebke, MaschGfr Bahr i MaschObGfr Otto Löffler, Walter Bormann, Dehling i Barth okrętowi przywrócono ograniczoną zdolność do kontynuowania dalej patrolu. Tego samego dnia o 20:00 rozpoczęto marsz w kierunku północnym w celu przeszukania miejsca wypadku(?) położonego w kwadracie AC1428/1429, gdzie jednak ze względu na zapadłe ciemności nic nie odnaleziono. Następnego dnia o 14:07 (kwadrat marynarki AC 2674) przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu dwóch nadlatujących samolotów He.111, które w wykonanym następnie ataku zrzuciły w pobliżu okrętu serię na szczęście niecelnych 7 bomb głębinowych. Dwie minuty później wykonano alarmowe zanurzenie rejestrując wkrótce potem w dalszej odległości detonacje 50 bomb, które musiały zostać zrzucone przez niemieckie samoloty na okręty eskorty poszukiwanego konwoju. O 17:00 U 403 z powrotem znalazł się na powierzchni rozpoczynając pościg za PQ.18. Szesnastego września odebrano pochodzącą ze sztabu Admirała Oceanu Arktycznego depeszę o następującej treści:
?W pobliżu PQ.18 przebywa siedemnaście okrętów, które zatopiły tylko 4 statki. To jest niewystarczające!. Dalsze sukcesy są niezbędne,?,
którą Heinz-Ehlert Clausen skomentował w następujący sposób: ?Bardzo mi przykro.?.
Tuż po północy siedemnastego września (kwadrat marynarki AT 4419) na U 403 doszło do uszkodzenia sterburtowego wału napędowego, który musiano wyłączyć z użytku, co spowodowało zmniejszenie szans na dogonienie i zaatakowanie konwoju. Następnego dnia o godzinie 12:00 (kwadrat marynarki AC 1611) z pomostu okrętu Clausena dostrzeżono odległe o 20 mil morskich zarysy Wyspy Nadziei. Tego samego dnia cztery i pół godziny później o 16:30 doszło do eksplozji baterii w umieszczonej na rufie torpedzie, która spowodowała oparzenia u ObGfr Krohma. Dziewiętnastego września o godzinie 02:10 (kwadrat marynarki AC 1129) przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu wyłaniającego się z mgły cienia statku, w którego stronę niezwłocznie się skierowano z zamiarem jego zaatakowania. Trzydzieści cztery minuty później w kierunku ocenianej na ca. 6.000 ton jednostki odpalono salwę czterech torped, które jednak chybiły celu. Przyczyna pudła tkwiła w manewrach wykonanych przez niedoszłą ofiarę, która najpierw zastopowała o później ruszyła wstecz co u Heinza-Ehlerta Clausena wzbudziło podejrzenie, że ma do czynienia ze statkiem pułapką. O 07:22 (kwadrat marynarki AC 1168) wykonano alarmowe zanurzenie uciekając pod wodę przed nadpływającym niszczycielem, który niedługo potem zrzucił jedną bombę głębinową. Podczas trwającego do godziny 10:00 pobytu w zanurzeniu odkryto, że na skutek przecieku dławnicy wału napędowego do wnętrza okrętu dostało się ca. 2 tony wody a wyrzutnia nr II nie zachowuje szczelności. W związku z tymi oraz wcześniejszymi uszkodzeniami Heinz-Ehlert Clausen postanowił przerwać wykonywanie dotychczasowego zadania i wracać do bazy. Dwudziestego września o godzinie 08:15 (kwadrat marynarki AB 6976) U 403 nawiązał kontakt wzrokowy z radzieckim okrętem podwodnym, który nadawał w jego kierunku sygnały ?Z I?. W odpowiedzi na nie Heinz-Ehlert Clausen nakazał nadać ?co za okręt?. Po powtórnym otrzymaniu sygnałów ?Z I? dowódca U 403 zarządził zmianę kursu, zwiększenie prędkości do całej naprzód oraz nadanie w kierunku wroga wiadomości ?idiota? na co ten po raz kolejny odpowiedział nadając ?Z I, Z I?. Tego samego dnia o 22:30 zawinięto do Harstad, gdzie przenocowano, po czym o godzinie 12:30 dwudziestego pierwszego września ruszono w dalszą drogę do Narwiku, gdzie przybyto o 18:00 cumując przy burcie okrętu sztabowego Tanga. Podczas trwającego prawie cztery tygodnie patrolu (26 dni) U 403 przepłynął 5.367 mil morskich na i pod powierzchnią.

24.09.1942 U 403 pod dowództwem Heinza-Ehlerta Clausena opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się na remont do położonej w Trondheim stoczni marynarki wojennej, gdzie ostatecznie przybył dwa dni później 26 września. W trakcie przeprowadzonego remontu generalnego na U 403 wymieniono m.in. wszystkie baterie akumulatorów.

Patrol 6 (09.01.1943 ? 02.03.1943)
09.01. U 403 pod dowództwem Heinza-Ehlerta Clausena w eskorcie trałowca M 255 o godzinie 12:00 opuścił Trondheim, by zgodnie z otrzymanymi rozkazami w trakcie transferu do położonej w Breście 9 Flotylli U-bootów zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Tego samego dnia po dotarciu o 21:30 do punktu LF Grip pożegnano się z eskortą, po czym ruszono w dalszą drogę już samotnie. Czternastego stycznia o godzinie 05:05 (kwadrat marynarki AE 8885) okręt Clausena wyminął w bezpiecznej odległości prowadzący połów intensywnie dymiący z komina trawler. Następnego dnia U 403 otrzymał z dowództwa polecenie dołączenia do zgrupowania Falke, którego głównym celem w tym okresie były dwa konwoje ON.159 (grupa eskortowa B2) i ON.160 (grupa eskortowa C2). Siedemnastego stycznia płynący na powierzchni okręt Clausena został o godzinie 14:02 (kwadrat marynarki AK 3235) zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nieprzyjacielską łódź latającą. Tego samego dnia o 16:00 z pomostu przebywającego od sześciu godzin z powrotem na powierzchni U 403 dostrzeżono płynący samotnie szybki statek handlowy, w którego stronę niezwłocznie się skierowano. W trakcie pościgu niedoszła ofiara kilkakrotnie zmieniała kurs co skutecznie uniemożliwiało okrętowi Clausena wyjście na dogodną do ataku pozycję. Ostatecznie o 20:40 dowódca U 403 podejrzewając, że ma do czynienia ze statkiem pułapką zrezygnował z dalszego pościgu tracąc z nim kontakt czterdzieści minut później. Dwa dni później 19 stycznia o 16:01 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Grupy Falke i Habicht rozwiązane. Okręty utworzą grupę Haudegen: W kolejności: U 414, U 268, U 182, U 525, U 69, U 201, U 606, U 607, U 226, U 186, U 383, U 303, U 438, U 624, U 704, U 613, U 752 dnia 22 stycznia godzina 13:00 przebywać w linii dozoru od AJ 3141 do AL 4691, kurs 210?.?.
Tego samego dnia o 20:00 (kwadrat marynarki AK 1121) po raz pierwszy od jedenastu dni udało się uzyskać namiar potrzebny do ustalenia pozycji na podstawie gwiazd. Od 20 stycznia na płynącym w kierunku nakazanej pozycji U 403 obserwowano coraz bardziej pogarszające się warunki pogodowe, które następnego dnia przybrały postać orkanu. Dwudziestego piątego stycznia o godzinie 14:15 (kwadrat marynarki AJ 3452) dokonano porównania pozycji z U 226. Następnego dnia o godzinie 08:00 okręt Clausena zajął pozycję w zgrupowaniu, która przypadała na kwadrat AD 9673. Osiem godzin później o 16:00 dokonano porównania pozycji z U 414. Wieczorem tego samego dnia o 19:00 U 403 wymienił się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 69. Dwudziestego siódmego stycznia o godzinie 04:00 (kwadrat marynarki AJ 3215) odebrano meldunek U 466 o kontakcie akustycznym, w którego stronę niezwłocznie się skierowano. Meldowanym kontaktem był konwój HX.223 (grupa eskortowa A3), który na skutek sztormu uległ częściowemu rozbiciu. O 22:30 w związku z brakiem jakiegokolwiek kontaktu z poszukiwanym wrogiem Heinz-Ehlert Clausen zakończył jego poszukiwania. Drugiego lutego wykorzystując spokojne morze załoga U 403 przystąpiła do usuwania wyrządzonych na górnym pokładzie i pomoście przez sztorm szkód. Trzy dni później 5 lutego rozpoczęto marsz w kierunku wyznaczonego przez dowództwo nowego rejonu ataku. Następnego dnia o 16:30 (kwadrat marynarki BC 1544) płynący na powierzchni U 403 został zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nadlatującą kanadyjską łódź latającą Canso należącą do 5 Sqn RCAF, która w wykonanym następnie ataku zrzuciła sześć bomb głębinowych, które spowodowały uniesienie się okrętu o 10 metrów, uszkodzenie obu silników elektrycznych, sterów głębokości oraz steru głównego. Poza tym zarejestrowano też uderzające o kadłub pociski wystrzelone z broni pokładowej wrogiej maszyny. Po wynurzeniu mającym miejsce o 20:00 obsada wachty zauważyła szkody poczynione na górnym pokładzie przez pociski kal. 20mm. Pięćdziesiąt trzy minuty później (kwadrat marynarki BC 1548) po uzyskaniu namiaru na pracujący w pobliżu radar wykonano alarmowe zanurzenie a wkrótce potem uzyskano kontakt akustyczny z grupą poszukiwawczą. Po wynurzeniu mającym miejsce tuż przed północą Heinz-Ehlert Clausen nakazał obrać kurs na wschód w celu usunięcia odniesionych uszkodzeń. Dwunastego lutego U 403 obrał kurs na nową pozycję w zgrupowaniu, która przypadała na kwadrat BC 1356. W tym okresie głównym celem grupy Haudegen były konwoje: HX.225 (grupa eskortowa C2) i SC.119 (grupa eskortowa B1). Pięć dni później 17 lutego na przebywającym aktualnie w kwadracie BC 2233 U 403 o godzinie 13:30 odebrano pochodzący z U 69 meldunek o następującej treści:
?Konwój w AJ 9982, 225?. Gräf.?,
Meldowanym konwojem, w którego stronę Heinz-Ehlert Clausen niezwłocznie nakazał się skierować był osłaniany przez grupę eskortową B6 konwój ONS.165. Następnego dnia poszukujący wroga U 403 dostał się w zasięg sztormu o sile 7 - 8?, który mocno dal się we znaki przebywającej na pomoście obsadzie wachty. Po południu o 16:50 (kwadrat marynarki BC 3473) nawiązano kontakt wzrokowy z cieniami dwóch jednostek, które wkrótce potem zidentyfikowano jako niszczyciel oraz frachtowiec o których zameldowano dowództwu, po czym przystąpiono do nadawania sygnałów naprowadzających dla innych U-bootów. O 23:54 (kwadrat marynarki BC 2696) w kierunku statku odpalono salwę trzech torped, z których jedna utknęła w wyrzutni (nr III) a dwie kolejne na skutek defektu popłynęły na powierzchni mijając cel. Minutę później oraz o 23:57 w kierunku tej samej jednostki z wyrzutni nr II i V odpalono dwie kolejne torpedy, który także spudłowały. Dziewiętnastego lutego o godzinie 07:05 (kwadrat marynarki BC 2676) z pomostu U 403 dostrzeżono kolejne cienie które należały do samotnego statku. Ponad godzinę później o 08:16 w kierunku dostrzeżonej jednostki z wyrzutni nr II odpalono torpedę, która chybiła jednak celu. Dwie minuty później w kierunku tego samego statku, którym był maruder z poszukiwanego konwoju ONS.165, należący do greckiego armatora Elias E. Hadjilias, An D. Manthos & Others z Aten frachtowiec Zeus (5.961 ton) odpalono salwę trzech torped, z których dwie okazały się celne posyłając go na dno wraz z całą załogą. O 09:04 ponownie rozpoczęto poszukiwanie konwoju płynąc kursem na północ. Dwudziestego pierwszego lutego o godzinie 20:00 (kwadrat marynarki BD 4245) w związku z małą ilością paliwa wynoszącą 4.5 m3 U 403 rozpoczął marsz w kierunku punktu zaopatrzeniowego. Dwa dni później 23 lutego o godzinie 13:00 spotkano się w kwadracie BD 4355 z podwodnym tankowcem U 460 oraz przebywającymi w jego pobliżu U 338 i U 525. Tego samego dnia pomiędzy 17:00 a 19:39 z U 460 pobrano 28m3 paliwa, 2m3 oleju silnikowego oraz prowiant na 5 dni. Po zakończeniu tej operacji oraz wytrymowaniu okrętu pożegnano się z pozostałymi jednostkami, po czym rozpoczęto rejs do bazy w Breście. Drugiego marca o godzinie 07:50 U 403 spotkał się w punkcie Pt.436 z dwoma dozorowcami, w eskorcie których skierował się następnie do bazy, gdzie przybył o 12:00, kończąc trwający prawie osiem tygodni patrol (53 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 7.199 mil morskich na i pod powierzchnią.

Patrol 7 (19.04.1943 ? 31.05.1943)
19.04. U 403 pod dowództwem Heinza-Ehlerta Clausena wraz U 217 o godzinie 17:10 opuścił Brest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Pięć godzin później o 22:05 (kwadrat marynarki BF 5168) związku z dużą utratą oleju silnikowego Heinz-Ehlert Clausen nakazał zatrzymać okręt do czasu wyjaśniania przyczyny tej usterki (towarzyszący okrętowi Clausena U 217 kontynuował dalej rejs samotnie). Po wykryciu przyczyny, którą był zepsuty zawór odcinający w zbiorniku rozchodowym oraz jego wymieniu ruszono ponownie w dalszą drogę kierując się stronę punktu Kern. Po jego osiągnięciu, które miało miejsce następnego dnia o godzinie 09:00 Heinz-Ehlert Clausen nakazał obrać kurs 276?, po czym z prędkością 12 węzłów skierować się w stronę kwadratu BE 51. Dwudziestego drugiego kwietnia na okręcie Clausena odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Nowy punkt docelowy dla Dautera, Clausena, Schamonga, Thätera, Förstera i Johannsena to AK 53.?.
Cztery dni później 26 kwietnia o godzinie 19:21 na U 403 odebrano drugą pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Grupa Amsel z okrętami U 634, U 223, U 266, U 377, U 383, U 525, U 709, U 466, U 454, U 359, U 186, U 403 dnia 27 kwietnia przebywać będzie w linii dozoru od AK 5553 do 9576. Kurs 205°.?.
Głównym celem w/w grupy miał być meldowany przez B-Dienst konwój SC.127, który dzięki przechwyconym i odszyfrowanym depeszom enigmy otrzymał polecenie zmienienia trasy i opłynął niebezpieczny rejon od północy, poza tym jego eskorta została dodatkowo wzmocniona okrętami 4 grupy wsparcia. Dwudziestego dziewiątego kwietnia odebrano następną depeszę z dowództwa o następującej treści:
?Grupy Specht i Amsel od 1 maja godziny 08:00 oczekiwać jednego 9 węzłowego i jednego 8 węzłowego konwoju idącego kursem NO (?).?.
Drugiego maja o 21:00 (kwadrat marynarki BC 9327) przeprowadzono rozmowę z U 186. Następnego dnia o 16:57 na okręcie Clausena odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Podgrupy Amsel I ? IV z oszczędną prędkością marszową obsadzić nowe linie dozoru:
Amsel I: U 638, U 621, U 402, U 574, U 504 od AJ 7944 do 8838.
Amsel II: U 634, U 223, U 266, U 377, U 383 od AJ 976 do BC 3247.
Amsel III: U 709, U 569, U 525, U 468, U 448 od BC 3765 do 6541.
Amsel IV: U 466, U 454, U 359, U 186, U 403 od BC 6949 do 9646.
?.
Głównym celem w/w podgrup był konwój ONS.5, którego poszukiwanie było mocno utrudnione przez fatalne warunki pogodowe. Siódmego maja o 12:35 odebrano kolejną depeszę z BdU o następującej treści:
?Okręty Amsel, podgrupy III i IV utworzyć grupę Rhein.?.
Głównym celem w/w grupy miał być meldowany przez B-Dienst, osłaniany przez grupę eskortową C2 konwój HX.237. Dwa dni później 9 maja na przebywającym aktualnie w kwadracie CD 3827 U 403 o godzinie 13:06 odebrano pochodzący z U 359 meldunek o następującej treści:
?Konwój CD 3598, 90?, Förstner .?.
Meldowanym konwojem był oczekiwany HX.237, w którego stronę niezwłocznie się skierowano. Następnego dnia o 13:30 (kwadrat marynarki CE 1691) z pomostu okrętu Clausena dostrzeżono sylwetkę dużego statku, którego ze względu na jego dużą prędkość nie udało się zaatakować. Prawie dwie godziny później o 15:20 w kwadracie CE 2458 dostrzeżono kolejną jednostkę, którą zidentyfikowano jako oceaniczny holownik, w którego stronę niezwłocznie się skierowano. W trakcie pogoni za celem odebrano sygnały nadawane ze ściganego statku o następującej treści:
?SSS. de 5 etc ? okręt podwodny 41?50' N 31?00' W.?.
O 18:18 (kwadrat marynarki CE 2426) po zbliżeniu się na mały dystans do holownika w jego kierunku otworzono ogień z karabinów maszynowych MG 38 na który ten odpowiedział z własnego działa pokładowego, co spowodowało, że Heinz-Ehlert Clausen wobec niemożliwości użycia działa pokładowego zmuszony był wydać rozkaz przerwania ostrzału i zmiany kursu aby wyjść z pola ostrzału wrogiego działa. Pięć minut potniej z pomostu dostrzeżono poszukiwany konwój o którym niezwłocznie zameldowano dowództwu. W trakcie zbliżania się w stronę nieprzyjacielskiego zgrupowania o 18:41 okręt Clausena został dostrzeżony przez odbywający patrol a stacjonujący na pokładzie brytyjskiego lotniskowca eskortowego HMS Bitter, należący do 811 Sqn FAA samolot bombowo ? torpedowy Swordfish, który w wykonanym następnie ataku zrzucił dwie niecelne bomby głębinowe, po czym o kontakcie zawiadomił dowództwo eskorty. Cztery minuty po tym ataku w związku z dostrzeżeniem zbliżającego się niszczyciela Heinz-Ehlert Clausen wydał rozkaz alarmowego zanurzenia, rozpoczynając następnie trwające kilka godzin wymykanie się prześladowcy. Po wynurzeniu mającym miejsce o 22:35 (kwadrat marynarki CE 2189) obsada wachty, która pojawiła się na pomoście zameldowała o radykalnym pogorszeniu się warunków pogodowych a co za tym idzie także i widoczności. Pomimo niesprzyjającej aury U 403 kontynuował poszukiwania konwoju do godziny 12:00 następnego dnia, kiedy to w kwadracie BD 8931 doszło na nim do awarii sterburtowego silnika diesla oraz bakburtowej pompy wody chłodzącej obsługującej bakburtowy silnik diesla. Po południu o 18:14 (kwadrat marynarki BD 8614) nawiązano kontakt wzrokowy z samotnym statkiem, w którego stronę niezwłocznie się skierowano schodząc o 21:33 pod wodę z zamiarem jego zaatakowania. O 22:20 (kwadrat marynarki BD 9474) w kierunku ściganej jednostki wystrzelono salwę czterech torped, rejestrując odgłos detonacji. Ze względu na oślepienie peryskopu nie można było zweryfikować skutków ataku. Wkrótce potem zarejestrowano charakterystyczne dla tonącej jednostki odgłosy. Po wynurzeniu mającym miejsce o 23:30 Heinz-Ehlert Clausen nakazał skierować się w rejon ataku, gdzie jednak ze względu na gęsty opad deszczu nie udało się odnaleźć żadnych śladów. Dwunastego kwietnia przebywający aktualnie w kwadracie BD 8482 okręt Clausena w związku z odebranym wezwaniem pomocy nadanym przez ciężko uszkodzony na skutek ataku samolotu typu B-24 Liberator U 456, skierował się o 17:30 w stronę jego pozycji. O 18:50 (kwadrat marynarki BD 9189) z pomostu U 403 dostrzeżono idący kursem W samotny duży statek o którym zameldowano dowództwu. Wkrótce potem otrzymano depeszę z BdU o następującej treści:
?Clausen przechwycić. U 190 iść do Teicherta.?.
Tuż po północy następnego dnia (godzina 00:03, kwadrat marynarki BD 8628) zidentyfikowano ścigany cel jako statek szpitalny, w związku z czym odstąpiono od próby jego zaatakowania. Czternastego maja o godzinie 16:13 (kwadrat marynarki BD 6537) z pomostu U 403 dostrzeżono najpierw smugę dymu a następnie konwój, w którego stronę niezwłocznie się skierowano. Osiemnaście minut później okręt Clausena został zmuszony do alarmowego zanurzenia oraz pobytu do 18:30 pod wodą przez nieprzyjacielski samolot zidentyfikowany jako B-24 Liberator, który w wykonanym następnie ataku w ślad za nim zrzucił salwę bomb głębinowych. Po wynurzeniu wykryto przyczynę dlaczego odbiornik FuMB nie wykrył nadlatującego przeciwnika a mianowicie przecięty kabel łączący antenę z odbiornikiem. Poza tym ze względu na wynoszący tylko 20m3 zapas paliwa przerwano dalszą operację oczekując na instrukcje ze strony dowództwa, które powiadomiono o tym fakcie. Rankiem 21 maja o godzinie 08:40 z pomostu U 403 dostrzeżono duży tankowiec, w którego stronę niezwłocznie się skierowano. W trakcie pościgu przerwanego ostatecznie o 16:00 na okręcie ponownie doświadczono problemów z silnikami diesla, co wymusiło konieczność zmniejszenia prędkości do 9 węzłów. Wkrótce po zaniechaniu pościgu obrano kurs na punkt zaopatrzeniowy. Dwudziestego czwartego maja o godzinie 10:13 (kwadrat marynarki BD 5955) na U 403 odebrano sygnały naprowadzające nadawane przez podwodny tankowiec U 459 a wkrótce potem nawiązano z nim kontakt wzrokowy. Pomiędzy 11:05 a 13:12 z jego pokładu pobrano 20m3 paliwa oraz tonę prowiantu. Sześć dni później 30 maja o godzinie 15:00 U 403 przybył do punktu Kern, po czym rozpoczął podwodny marsz w stronę punktu Lade. Następnego dnia o 12:30 w punkcie Pt.346 okręt Clausena spotkał się z dwoma dozorowcami, w eskorcie których o godzinie 17:00 przybył do Brestu, kończąc trwający sześć tygodni patrol (42 dni). W trakcie jego trwania przepłynięto 6.376 mil morskich na i 462 mile morskie pod powierzchni.

15.08.1943 obowiązki dowódcy U 403 zdał KL Heinz-Ehlert Clausen a na jego miejsce następnego dnia przybył były dowódca U 303 KL Karl-Franz-Heine.

Patrol 8 (13.07.1943 ? 18.08.1943)
13.07. U 403 pod dowództwem Karla-Franza Heine o godzinie 09:00 opuścił Brest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować wrogą żeglugę na Środkowym Atlantyku. Wkrótce po wyjściu na radę nastąpiło spotkanie z eskortą złożoną z dwóch trałowców M 4013 i M 4014, w towarzystwie której skierowano się w stronę pozycji wyznaczonej przez linię głębokości 60 metrów. O 11:47 eskortę nad wychodzącym na patrol U 403 przejął zespół czterech dozorowców ? V 475, V 402, V 707 i V 732, który miał za zadanie towarzyszyć mu do punktu Kern. Tego samego dnia po przybyciu na miejsce pomiędzy 21:05 a 22:45 okręt Heinego przeprowadził próbne zanurzenie oraz próbę szczelności. Po stwierdzeniu sprawności jednostki do odbycia patrolu i pożegnaniu się z eskortą ruszono w dalszą drogę, kierując się już samotnie w stronę wyznaczonego rejonu operacyjnego. W trakcie tego marszu dowódca U 403 otrzymał z BdU polecenie spotkania się z U 43, który następnie miał przekazać mu część swoich zapasów paliwa. Czternastego lipca doszło do spotkania obu jednostek, które następnie rozpoczęły wspólny marsz, czekając na dogodny moment do przekazania paliwa. Dwa dni później 16 lipca (kwadrat marynarki BF 4495) U 403 wraz z U 43 wspólnymi siłami odparły atak wrogiego samolotu, którego zrzucone bomby głębinowe detonowały w wodzie pomiędzy nimi. Dziewiętnastego lipca na okręcie Heinego odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Nowy punkt docelowy to EK 46. Przewidziano spotkanie z U 306.?.
Tego samego dnia płynące na powierzchni obie jednostki o godzinie 21:25 zostały i wykryte zaatakowane przez brytyjski bombowiec B-24 Liberator BZ772 należący do 86 Sqn RAF. Zaraz po uzyskaniu kontaktu U 403 zszedł w zanurzenie podczas gdy artylerzyści z U 43 osłaniali jego manewr. Wkrótce potem także i U 43 zniknął pod wodą. W ślad za obiema jednostkami pilotowana przez W. Roxburgha maszyna, która od ognia prowadzonego przez artylerzystów z U 43 odniosła lekkie uszkodzenia zrzuciła dwie torpedy akustyczne NO-84 Fido, rejestrując podwodny błysk oznaczający prawdopodobne trafienie jednego z okrętów (w rzeczywistości oba U-booty wyszły z tego ataku cało). Trzydziestego lipca w kwadracie CE 7779 U 43 przekazał na U 403 część swojego paliwa. Wkrótce po zakończeniu tej operacji obie jednostki zostały wykryte przez przebywającą na patrolu parę samolotów Wildcat-Avenger, pochodzącą z amerykańskiego lotniskowa eskortowego USS Santee, którego grupa wsparcia osłaniała konwój GUS.10. Jako pierwszy zaatakował pilotowany przez Edwarda van Vrankena myśliwiec F4F Wildcat, który rozpoczął ostrzał z karabinów maszynowych. Tuż zanim do ataku zszedł bombowiec TBF-1 Avenger z zamiarem zrzucenia 2 bomb głębinowych oraz torpedy NO-84 Fido. Wbrew przyjętej procedurze oba okręty na widok nadlatujących samolotów wykonały manewr zanurzenia. W ślad za U 403 pilotowany przez R.F. Richmonda Avenger zrzucił dwie bomby a w ślad za U 43 torpedę akustyczną. Okręt Heinego z ataku wyszedł bez szwanku natomiast jego towarzysz został trafiony i zatopiony przez Fido. Siedemnastego sierpnia oczekujący w pobliżu Dakaru na konwój SL.125 U 403 został wykryty i bezskutecznie zaatakowany na pozycji 14.11N, 17.40W przez brytyjski bombowiec Hudson należący do 200 Sqn RAF. Tego samego dnia (kwadrat marynarki EK 4952) okręt Heinego po raz drugi został wykryty i zaatakowany tym razem przez odbywający patrol francuski bombowiec Wellington HZ697 należący do 334 Sqn sił powietrznych Wolnych Francuzów. Przeprowadzony przez francuską maszynę atak był skuteczny i U 403 wraz z całą załogą poszedł na dno.

Członkowie załogi U 403 polegli w dniu 18.08.1943 (w kolejności alfabetycznej):
Almes Heinz MaschOGfr 28.10.1920
Andrös Günter OMasch 30.01.1914
Baumann Wilhelm MaschGfr 27.02.1924
Bitterlich Helmut MaschOGfr 09.06.1922
Bormann Walter MaschOGfr 03.01.1921
Brandes Gerhard MaschOGfr 25.03.1924
Bräutigam Anton MtrOGfr 03.01.1923
Busacker Bodo OLt.z.S 06.04.1918
Butenhof Kurt MtrOGfr 02.11.1920
Dahmen Josef MtrOGfr 01.06.1922
Daniels Theodor OFkMt 05.05.1919
Dilcherd Heinz MaschOGfr 25.03.1922
Ebke Friedrich OMaschMt 19.07.1918
Ehrenforth Alfred-Otto MtrOGfr 18.08.1922
Faber Martin MtrOGfr 15.03.1921
Falkenhahn Günther FkGfr 03.04.1924
Fellmann Joachim OGfr.d.R 10.04.1924
Gesche Kurt Lt.z.S 10.04.1921
Haberzettl Oswin MtrOGfr 20.07.1924
Hache Walter MaschOGfr 22.08.1922
Heel Rudolf MechOGfr 22.03.1922
Heike Willi MtrGfr 21.09.1923
Heine Karl-Franz KpLt.01.03.42 30.10.1915
Hennicke Horst Lt.ing 28.09.1921
Hoffmann Klaus KpLt.ing 30.08.1917
Hoppe Dr. Günter Mar.St.Arzt.d.R 27.03.1915
Jänsch Hermann MaschOGfr 20.03.1923
Kalweit Heinz OMaschMt 23.03.1917
Kleemeier Hermann OGfr 25.07.1923
Leschmann Erich MaschGfr 20.10.1924
Löffler Otto MaschMt 13.12.1919
Lucas Erich MaschOGfr 16.06.1920
Mannke Willi OMaschMt 06.11.1919
Mehnert Helmut OMechMt 24.03.1919
Meyer Ernst OStrm 16.11.1914
Meyfarth Hans Gfr 18.08.1923
Mittelstädt Kurt ObGfr 11.02.1920
Mohlberg Mathias Maat 08.03.1918
Neuhauser Karl Gfr 20.07.1924
Pasemann Erich ObGfr 22.12.1921
Peters Hans-Joachim OBtsMt 07.04.1920
Post Wilhelm Maat 22.11.1919
Reiter Dominik MaschOGfr 05.08.1921
Schäfer Kurt Maat 09.02.1923
Schlopp Willi StOMasch 06.03.1911
Schmidt Albert FkMt 06.11.1919
Schwarz Alfred Mtr 03.06.1923
Werner Martin-Camillo Mtr 30.06.1922
Zuber Stefan ObMt 23.10.1917

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-403 Typ VIIC

Postprzez Bob » 22.09.12, 20:54

Drobne literowki
W 1 i 2 patrolu kilka razy zamiast U 403 powtarza sie U 408
pozdro
bob
Bob
Leutnant zur See
 
Tonaż: 119.000 BRT

Dołączył(a): 09.10.06, 22:39
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron