1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-288 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-288 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 08.07.11, 05:34

U 288 Typ VIIC

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 53
Zamówienie: 05.06.1941
Położenie stępki: 07.09.1942
Wodowanie: 15.05.1943
Wcielenie do służby: 26.06.1943
Numer pocztowy: M 44 937

Przebieg służby:
26.06.1943 - 31.01.1944 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.02.1944 - 03.04.1944 - 13 Flotylla U-bootów, Trondheim (okręt bojowy)
03.04.1944 - Zatopiony na południowy ? wschód od wybrzeży Wyspy Niedźwiedziej (pozycja 73.44N, 27.12E) bombami głębinowymi i rakietami przez samolot Swordfish należący do 819 Sqn FAA stacjonującego na pokładzie lotniskowca eskortowego HMS Activity oraz samoloty Avenger i Wildcat należące do 846 Sqn RAF stacjonującego na pokładzie lotniskowca eskortowego HMS Tracker.

Dowódcy:
26.06.1943 - 03.04.1944 - OL Willy Meyer.

Liczba patroli: 1

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 1/0
- 03.04.1944 ? Swordfish z 819 Sqn FAA z HMS Activity.

Okres służby U 288 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
- brak danych.

Patrol 1 (26.02.1944 - 11.03.1944)
26.02. U 288 pod dowództwem Williego Meyera wspólnie z U 851 o godzinie 18:00 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Dwie godziny później po wejściu na rutę 01 obie jednostki spotkały się z mającym pełnić rolę eskorty przerywaczem zagród minowych Spbr 1, w towarzystwie którego skierowano się w stronę Dużego Bełtu. W dniu 28 lutego w celu wymiany składu eskorty o 08:46 zawinięto do Kristiansand, które opuszczono jeszcze tego samego dnia o 16:55 ponownie w towarzystwie U 851 oraz trałowca M 446. W dniu 29 lutego o 02:00 (kwadrat marynarki AN 3153) od zespołu odłączył się U 851, który obrał kurs na Atlantyk. Tuż przed południem o 11:45 w celu uzupełnienia zapasów zawinięto do Bergen, które opuszczono jeszcze tego samego dnia o 16:00 w eskorcie jednostek nawodnych. Ponad dwie godziny później o 18:15 eskorta zawróciła do bazy a U 288 rozpoczął indywidualny marsz w stronę swojego rejonu operacyjnego. Od 2 marca U 288 operował w ramach zgrupowania Boreas przeciwko konwojowi RA.57, który tego też dnia opuścił Murmańsk, kierując się w stronę Wysp Brytyjskich. Ze względu na bardzo złe warunki pogodowe panujące dnia 3 marca (stan morza 7 i 8) jak zapisał w KTB okrętu dowódca, część jego załogi zaczęła cierpieć na chorobę morską. Następnego dnia odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Meyer z najwyższą prędkości skierować się do AB 67.?.
Ze względu jednak na stale pogarszające się warunki pogodowe marsz z najwyższą prędkością według oceny Williego Meyera był niemożliwy. W dniu 5 marca (kwadrat marynarki AB 8667) panujący od paru dni sztorm według oceny dowódcy osiągnął stan Orkanu, który uniemożliwia jakiekolwiek efektywne poruszanie się na powierzchni. Tego też dnia U 288 został przydzielony do nowoutworzonego zgrupowania Orkan. Następnego dnia o godzinie 01:35 (kwadrat marynarki AB 8614) przebywający na pomoście okrętu wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu sylwetki niszczyciela oraz statków wchodzących w skład poszukiwanego konwoju RA.57, w stronę którego natychmiast się skierowano z dużą prędkością, meldując jednocześnie o tym fakcie dowództwu. O 02:38 w stronę eskortowca zidentyfikowanego jako niszczyciel wystrzelono torpedę T-V, której detonację zarejestrowano po 14 minutach i 13 sekundach biegu. O 03:13 w kierunku jednostek zewnętrznej eskorty wystrzelono salwę czterech torped, po czym wykonano alarmowe zanurzenie na głębokość 2A+20 uciekając przed nadpływającym niszczycielem. Podczas jego wykonywania zarejestrowano dwie podwójne detonacje. W trakcie pobytu pod wodą nad pozycją zajmowaną przez U 288 o godzinie 03:24 przepłynął nieprzyjacielski konwój. O 06:16 (kwadrat marynarki AB 8565) Willi Meyer wydał rozkaz wynurzenia i obrania kursu 220 stopni. Ponad godzinę później wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu nadlatującego samolotu, na co Willi Meyer zareagował ogłoszeniem alarmu i wydaniem rozkazu obsadzenia działek przeciwlotniczych. Minutę później wykryto drugi nadlatujący samolot. Obie dostrzeżone maszyny pochodziły z wchodzącego w skład eskorty konwoju brytyjskiego lotniskowca eskortowego HMS Chaser. Jedna z nadlatujących maszyn z odległości 1000 i 600 metrów wystrzeliła w stronę U 288 dwie salwy każda po dwie niekorowane rakiety, które chybiły celu. W tym też czasie zamontowane na okręcie Meyera działko kal. 3,7 cm po kilku strzałach odmówiło posłuszeństwa zmniejszając siłę ognia do podwójnych działek kal. 2,0cm. W międzyczasie prowadzący cały czas obserwację strefy wokół okrętu wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu zbliżających się od zachodu sylwetek trzech jednostek nawodnych zidentyfikowanych jako niszczyciele. W trakcie wykonywania zarządzonego przez dowódcę manewru odejścia w kierunku wschodnim kolejny atak na U 288 wykonała jedna z nieprzyjacielskich maszyn, który tym razem skoncentrowany był głównie na obsadzie podwójnych działek kal. 2,0 cm. O godzinie 07:30 po odpędzeniu napastnika i zyskaniu kilkunastu cennych sekund na polecenie Williego Meyera wykonano alarmowe zanurzenie na głębokość 2A (160 metrów). Niedługo potem przybyłe na miejsce walki nieprzyjacielskie jednostki nawodne rozpoczęły polowanie, zrzucając w kilku atakach serie bomb głębinowych, które jak zapisał w KTB okrętu dowódca wybuchały w bezpiecznej odległości. Trzy godziny później na wymykającym się przeciwnikowi U 288 zarejestrowano detonacje ostatniej jak się wkrótce okazało serii bomb głębinowych. Od 13:20 okręt ponownie płynął na powierzchni poszukując wrogiego konwoju. W dniu 7 marca o godzinie 02:25 (kwadrat marynarki AF 2417) na polecenie dowództwa zakończono operację przeciwko konwojowi RA.57. Tego samego też dnia odebrano drugą pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Obsadzić nowy rejon od AB 7654 do AB 2248: U 973, U 307, U 361, U 959, U 278, U 956, U 990, U 288, U 366. Za dnia marsz w zanurzeniu, jedno wynurzenie tylko w celu uchwycenia namiaru na aktualną pozycję.?.
Trzy dni później 10 marca (kwadrat marynarki AF 2163) o godzinie 17:00 rozpoczęto marsz powrotny, o którym ze względu na awarię nadajnika nie powiadomiono dowództwa. Następnego dnia o godzinie 18:00 U 288 wpłynął do bazy w Narwiku, kończąc trwający dwa tygodnie patrol (14 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 1.593 mile morskie na i 212 mil morskiej pod powierzchnią.

Patrol 2 (23.03.1944 - 03.04.1944)
23.03. U 288 pod dowództwem Williego Meyera wspólnie z U 315 i U 956 o godzinie 16:00 opuścił bazę w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Dnia 24 marca odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?U 288, U 315, U 711 i U 956 utworzą w w/w kolejności rozciągniętą z północy na południe grupę Blitz. Wspólnie z grupami Thor i Hammer utworzyć linię patrolową od AB 7385 do AB 8887. Odstępy pomiędzy poszczególnymi jednostkami 15 mil morskich.?.
Głównym celem dla trzech zgrupowań miał być kolejny płynący z zaopatrzeniem w kierunku Związku Radzieckiego konwój. W dniu 1 kwietnia odebrano drugą pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?O godzinie 18:20 w kwadracie AB 5629 zwiad lotniczy melduje wrogi konwój. Wszystkie okręty z najwyższą prędkością skierować się jego stronę.?.
Zaobserwowanym konwojem był JW.58, który w dniu 27 marca opuścił wody Loch Ewe. Następnego dnia odebrano trzecią depeszę z FdU o następującej treści:
?Postępowania na dzień dzisiejszy:
1. okręty na wysuniętych pozycjach atakować a następnie starać się utrzymać kontakt,
2. okręty znajdujące się za eskortą i te które wykonały atak spróbować wysunąć się z powrotem przed konwój. Jeśli wrogie samoloty uniemożliwiają podejście do konwoju spróbować wysforować się przed niego,
3.wszystkie okręty do 17:00 zająć pozycje pomiędzy AC 4135 i AC 4436.
?.
W dniu 3 kwietnia o godzinie 02:45 przebywający w pobliżu poszukiwanego konwoju U 288 został wykryty przez brytyjski samolot Swordfish należący do 819 Sqn RAF, stacjonującego na pokładzie lotniskowca eskortowego HMS Activity. Willi Meyer widząc nadlatującego napastnika zarządził alarmowe zanurzenie a w ślad za jego zanurzającym się okrętem brytyjska maszyna zrzuciła pławę dymną, po czym powiadomiła o kontakcie dowództwo. Przez jakiś czas Swordfish krążył nad miejscem ostatniego kontaktu po czym odleciał by patrolować dalszą część wyznaczonego mu sektora. Około godziny 16:00 ponownie przebywający na powierzchni U 288 został po raz drugi wykryty przez tego samego Swordfisha, który zameldował o kontakcie dowództwu, które nakazało wysłać mu z pomocą dyżurną parę złożoną z bombowca Avenger G i myśliwca Wildcat Y należącą do 846 Sqn RAF stacjonującego na pokładzie lotniskowca HMS Tracker. W trakcie oczekiwania na przybycie wsparcia Swordfish wykonał nalot zrzucając ponownie pławę dymną. Wkrótce potem Willi Meyer wysłał do dowództwa meldunek o następującej treści
?16:00 - zostałem zaatakowany przez samolot - AC 4461.?.
Niedługo potem na miejsce akcji przybyły wysłane z pomocą maszyny z HMS Tracker, z których jako pierwszy do ataku przystąpił myśliwiec Wildcat ostrzeliwując pomost U 288 w celu wyeliminowania obsady jego działek przeciwlotniczych. Następny do ataku rakietami przystąpił Swordfish, który jednak podczas jego wykonywania został zestrzelony przez artylerzystów Meyera. Nie bacząc na los swego poprzednika wkrótce potem do ataku przystąpił Avenger zrzucając dwie bomby głębinowe, które obramowały U 288. Ich detonacje doprowadziły jak zauważyły to załogi obu samolotów do eksplozji na atakowanej jednostce, która w wyniku tego poszła na dno wraz z całą załogą (kwadrat marynarki AC 4381).

Uwagi:
1.) Jednym z członków załogi U 288, był OFähnr.z.S Horst Bredow, który zszedł z jego pokładu przed drugim patrolem w celu odbycia leczenia. Po jego zakończeniu Horst Bredow został przeniesiony do służby na jednostkach nawodnych, którą następnie pełnił na Morzu Śródziemnym jako dowódca trałowca. Krótko przed końcem wojny Bredow powrócił do Niemiec, gdzie otrzymał przydział na budowany w jednej ze stoczni okręt podwodny typu XXI. Po dwuletnim pobycie w niewoli po zakończeniu wojny Horst Bredow powrócił do Niemiec. Odtąd w celu zachowania w pamięci kolegów z U-bootwaffe zaczyna gromadzić pamiątki oraz dokumenty. Po przejściu na emeryturę Horst Bredow przeniósł swoje archiwum gromadzone dotychczas w jego mieszkaniu w Berlinie najpierw do położonej na wyspie Sylt bazy lotnictwa morskiego Westerland a następnie do wilii w dzielnicy Cuxhaven - Altenbruch, gdzie funkcjonuje do dziś pod nazwą Deutsche U-boot-Museum.

Członkowie załogi U 288 polegli w dniu 03.04.1944 (w kolejności alfabetycznej):
Abomeit Hans MaschOGfr 21.03.1924
Alt Rudolf MaschGfr 23.11.1924
Baumgärtner Günther MtrGfr 09.03.1925
Bittner Heinz MaschOGfr 17.02.1925
Blacha Josef MtrGfr 04.06.1925
Boldt Kurt MtrGfr 29.12.1924
Boortz Erhardt MaschOGfr 28.01.1924
Brand Wilhelm MaschOGfr 20.10.1924
Brandt Gustav SanMt 10.07.1920
Bruns Heinrich OStrm 17.09.1917
Busse Günter MaschGfr 08.12.1924
Cölln von Hans-Jürgen Lt.z.S 20.01.1916
Dannert Rudolf FkGfr 19.09.1924
Dewitz Georg MtrOGfr 23.04.1923
Dittmann Hans MtrHGfr 29.07.1919
Döltelmayer Johann MaschMt 29.05.1921
Erichsen Klaus MaschMt 29.10.1920
Feuerstein Georg MtrOGfr 22.01.1924
Fischer Hans MechOGfr 14.10.1922
Franke Hans MaschOGfr 29.04.1925
Fresenberger Hans MaschOGfr 06.03.1924
Haring Ernst BtsMt 28.07.1923
Herrmann Hans-Werner OLt.z.S 23.07.1920
Kilias Günter OFähnr.z.S 16.08.1924
Kirstein Ernst OMasch 22.08.1916
Kokuschke Johann OFkMt 15.12.1920
Kreidenwolf Adolf-Karl MaschOGfr 24.08.1923
Kröger Karl-Heinz MtrOGfr 26.12.1921
Küpers Jan-Hendrich MtrOGfr 03.11.1922
Lorenz Fritz MaschGfr 07.04.1925
Meffert Hans FkOGfr 03.12.1924
Meier Wilhelm MechOGfr 06.03.1923
Meyer Willy OLt.z.S.01.02.43 02.10.1912
Mooz Wilhelm MtrGfr 01.08.1922
Näcke Heinz MechMt 12.09.1919
Nickel Edwin MaschMt 16.02.1922
Reichstein Josef BtsMt 26.06.1920
Reuter Günter FkOGfr 25.10.1923
Rüdiger Wilhelm MaschMt 02.09.1921
Scholz Paul OMasch 28.10.1918
Schröder Georg MaschMt 05.11.1919
Schulze August OBtsMt 04.02.1920
Tschenscher Eberhard MaschGfr 23.07.1925
Uhlig Gerhard MaschOGfr 23.02.1924
Ulrich Michael MaschOGfr 10.01.1925
Urban Karl MechOGfr 21.08.1923
Vazquez Xaver Lt.ing 28.04.1921
Wilke Helmut MtrOGfr 17.03.1924
Zimmer Manfred MtrOGfr 28.03.1923

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron