1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-214 Typ VIID

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-214 Typ VIID

Postprzez Brodołak » 31.05.09, 11:45

U 214 Typ VIID

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 646
Zamówienie: 16.02.1940
Położenie stępki: 05.10.1940
Wodowanie: 18.09.1941
Wcielenie do służby: 01.11.1941
Numer pocztowy: M 31 973

Przebieg służby:
01.11.1941 - 30.04.1942 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.05.1942 - 26.07.1942 - 9 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
26.07.1941 - Zatopiony na południowy - wschód od Eddystone w kanale Angielskim (pozycja 49.58N, 03.30W) bombami głębinowymi przez brytyjską fregatę HMS Cooke.

Dowódcy:
01.11.1941 - 10.05.1943 - OL ~ KL Günther Reeder
07.05.1943 - 10.05.1943 - OL Rupprecht Stock
11.05.1943 - ?.07.1943 - OL Rupprecht Stock
29.07.1943 - ?.07.1944 - KL Rupprecht Stock
?.07.1944 - 26.07.1943 - OL Gerhard Conrad

Liczba patroli: 11

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 3 (18.266 ton)/1 (6.507 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 1 (1.525 ton)/1 (10.552 ton)

18.05.1942 U 214 pod dowództwem Günthera Reedera wypłynął z bazy w Kiel, by następnego dnia wpłynąć do bazy w Kristiansand.

Patrol 1 (21.05.1942 - 02.06.1942)
21.05. U 214 pod dowództwem Günthera Reedera wypłynął z bazy w Kristiansand, by zgodnie z rozkazem udać się do nowej bazy operacyjnej okrętu w Breście. W dniu 22 maja płynący na powierzchni przez wody Morza Północnego U 214 został zaatakowany i lekko uszkodzony trzema bombami głębinowymi przez niezidentyfikowany samolot. W dalszej części rejsu Günther Reeder przeprowadził dodatkowe szkolenie załogi. W dniu 02.06. U 214 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie dwa tygodnie patrol (13 dni).

02.06.1942 U 214 pod dowództwem Günthera Reedera wypłynął z bazy w Lorient, do której powrócił trzy dni później w dniu 4 czerwca.

04.06.1942 U 214 pod dowództwem Günthera Reedera wypłynął z bazy w Lorient, by tego samego dnia przybyć do bazy w Breście.

13.06.1942 U 214 pod dowództwem Günthera Reedera wypłynął z bazy w Breście, by tego samego dnia przybyć do bazy w Lorient.

14.06.1942 U 214 pod dowództwem Günthera Reedera wypłynął z bazy w Lorient, do której powrócił cztery dni później 17 czerwca.

Patrol 2 (14.06.1942 - 17.07.1942)
14.06. U 214 pod dowództwem Günthera Reedera wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Ameryki Północnej. Dnia 16 czerwca płynący na powierzchni przez wody zatoki Biskajskiej okręt Günthera Reedera został o godzinie 03:44 wykryty a następnie zaatakowany trzema bombami głębinowymi przez niezidentyfikowany samolot wyposażony w reflektor Leigha. Choć drugi atak nieprzyjacielskiej maszyny został udaremniony przez silny ostrzał prowadzony z działek przeciwlotniczych to jednak na skutek pierwszego ataku U 214 odniósł poważne uszkodzenia, które zmusiły Günthera Reedera do przerwania patrolu i powrotu do bazy. W dniu 17.06. U 214 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający cztery dni patrol.

17.06.1942 U 214 pod dowództwem Günthera Reedera wypłynął z bazy w Lorient, by następnego dnia przybyć do bazy w Breście.

Patrol 3 (09.08.1942 - 09.10.1942)
09.08. U 214 pod dowództwem Günthera Reedera wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Środkowym Atlantyku (rejon Freetown). Od 12 do 20 sierpnia Günther Reeder prowadził działania w ramach zgrupowania Blücher. W dniu 16 sierpnia jeden z okrętów tego zgrupowania U 653 (typ VIIC) nawiązał kontakt ze zmierzającym w kierunku północnym konwojem SL-118. W godzinach popołudniowych 18 sierpnia U 214 nawiązał kontakt z meldowanym konwojem i w przeprowadzonym o godzinie 18:15 w kwadracie marynarki CF 2569 ataku storpedował trzy statki:
- zatopił dwoma torpedami należący do holenderskiego armatora NV Stoomvaart Mij ´Nederland´ z Amsterdamu frachtowiec Balingkar (6.318 ton),
- ciężko uszkodził jedną torpedą należący do brytyjskiego armatora British India Steam Navigation Co Ltd z Londynu frachtowiec Hatarana (7.522 ton), który został następnie dobity ogniem artyleryjskim przez brytyjską korwetę HMS Pentstemon,
- uszkodził jedną torpedą brytyjski krążownik pomocniczy HMS Cheshire (10.552 ton).
Po zakończeniu operacji przeciwko temu konwojowi grupa Blücher została rozwiązana a U 214 został przydzielony do zgrupowania Eisbär w ramach, którego operował pomiędzy 23 a 29 sierpnia przeciwko konwojowi SL-119. W dniu 26 sierpnia okręt Reedera nawiązał kontakt z konwojem SL-119 o którym następnie zameldowano dowództwu. Zanim jednak U 214 zdołał przeprowadzić atak został wykryty i odpędzony przez okręty eskorty. Po zakończeniu operacji przeciwko SL-119, Günther Reeder przez kilka dni bez powodzenia operował w rejonie położonym na zachód od Lizbony. Jednym ważnym wydarzeniem jakie miało miejsce w tym okresie było podjęcie z wody pojedynczego rozbitka zauważonego przez wachtowych na pomoście. W dniu 8 września U 214 otrzymał z BdU polecenie udania się do rejonu położnego pomiędzy wyspami Zielonego Przylądka a Freetown, gdzie w ramach zgrupowania Iltis miał atakować nieprzyjacielską żeglugę. Po bezskutecznym poszukiwaniu celów i po rozwiązaniu w dniu 23 września zgrupowania Iltis, Günther Reeder rozpoczął rejs powrotny do bazy. W dniu 09.10. U 214 wpłynął do bazy w Breście, kończąc trwający dziewięć tygodni patrol.

Patrol 4 (30.11.1942 - 24.02.1943)
30.11. U 214 pod dowództwem Günthera Reedera wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w południowo - wschodniej części Karaibów. W nocy z 15 na 16 grudnia U 214 wspólnie z U 124 (typ IXB) bezskutecznie zaatakował w kwadracie marynarki ED nieprzyjacielski konwój. W drugiej połowie grudnia na okręcie Reedera poważnej awarii uległ żyrokompas o czym zameldowano BdU, które wyznaczyło U 214 spotkanie z operującym w tym rejonie, posiadającym części zapasowe U 105 (typ IXb). Do spotkania doszło w ostatnich dniach tego roku. W dniu 30 grudnia Günther Reeder storpedował i uszkodził jedną torpedą o godzinie 08:19 w kwadracie marynarki EE 7747 należący do polskiego armatora Gdynia-Amerika Linie Żeglugowe SA (GAL) frachtowiec Paderewski (4.426 ton). Uszkodzona jednostka została trafiona o godzinie 09:19 kolejną torpedą a następnie dobita ogniem artyleryjskim (wystrzelono 23 pociski kal. 20 mm uzyskując 13 trafień w burtę statku). Od 3 stycznia U 214 patrolował wody w rejonie Curacao i Aruby, gdzie w dniu 8 stycznia bezskutecznie zaatakował złożony z ośmiu tankowców konwój. Po bezskutecznym patrolu w tym rejonie Günther Reeder w dniu 23 stycznia powrócił na Atlantyk udając się następnie do położonego 500 mil na wschód od Karaibów rejonu operacyjnego. W połowie lutego U 214 spotkał się na południowy zachód od Azorów z podwodnym tankowcem U 118 (typ Xb), z którego pobrał paliwo i prowiant. W dniu 24.02. U 214 wpłynął do bazy w Breście, kończąc trwający ponad dwanaście tygodni patrol (87 dni).

Patrol 5 (04.05.1943 - 10.05.1943)
04.05. U 214 pod dowództwem Günthera Reedera wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z rozkazem postawić złożone z 15 min typu SMA pole minowe na podejściach do portu w Dakarze. W dniu 7 maja płynący na powierzchni przez wody zatoki Biskajskiej okręt Günthera Reedera został o godzinie 10:14 wykryty przez nadlatujący od strony słońca brytyjski samolot Halifax z 58 Sqn RAF. Zaalarmowany przez wachtowych Reeder zdając sobie sprawę, że na zanurzenie jest już za późno wydał rozkaz obsadzenia działek przeciwlotniczych i ostrzelania napastnika. Brytyjska maszyna pomimo odniesionych podczas pierwszego ataku uszkodzeń zaatakowała po raz drugi zrzucając trzy bomby głębinowe oraz ostrzeliwując U-boota z działek pokładowych. Zaraz po tym ataku lekko uszkodzony U 214 zszedł w zanurzenie wymykając się przeciwnikowi. Ze względu na ciężkie obrażenia, jakich doznał na skutek ostrzału dowódca Günther Reeder, I WO Rupprecht Stock, który przejął jego obowiązki obrał kurs powrotny na bazę w Breście, gdzie przybył w dniu 10 maja kończąc trwający tydzień patrol.

Patrol 6 (18.05.1943 - 26.06.1943)
18.05. U 214 pod dowództwem Rupprechta Stocka wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z rozkazem postawić złożone z 15 min typu SMA pole minowe na podejściach do portu w Dakarze. W dniu 4 czerwca Rupprecht Stock pomyślnie wykonał zadanie, po czym rozpoczął poszukiwanie celów dla posiadanych na pokładzie torped. W połowie czerwca U 214 na polecenie dowództwa zaopatrzył w paliwo dwa U-booty. W dniu 26.06. U 214 wpłynął do bazy w Breście, kończąc trwający prawie sześć tygodni patrol.
Na postawionym przez U 214 polu minowym został uszkodzony jeden statek:
- 20.06. w kwadracie marynarki EK 46 należący do amerykańskiego armatora Grace Line Inc (W.R. Grace & Co) z Nowego Jorku frachtowiec Santa Maria (6.507 ton).

Patrol 7 (22.08.1943 - 30.11.1943)
22.08. U 214 pod dowództwem Rupprechta Stocka wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z rozkazem postawić złożone z 15 min typu SMA pole minowe na podejściach do portu Colon, będącego wejściem od strony Atlantyku do kanału Panamskiego. W dniu 9 września zmierzający w kierunku Karaibów okręt Stocka został o godzinie 15:25 zaatakowany czterema bombami głębinowymi w odległości 92 mil morskich na południowy - zachód od Santa Maria na Azorach przez posiadający radar samolot TBF-1 Avenger stacjonujący na pokładzie amerykańskiego lotniskowca eskortowego USS Croatan. Jedna z rzuconych bomb trafiła U 214 w pomost od którego się odbiła a następnie wpadła do wody w odległości 10 metrów od burty. Poza tym uszkodzeniem okręt Stocka nie odniósł podczas tego ataku żadnych innych uszkodzeń. Na początku października U 214 dotarł w pobliże wybrzeży Panamy, gdzie w dniu 6 października wykonał pomyślnie zadanie stawiając pomiędzy godziną 15:51 a 19:02 w kwadracie marynarki EL 2610 pole minowe. W dalszej części patrolu Rupprecht Stock poszukiwał w rejonie Karaibów celów dla posiadanych na pokładzie torped. W nocy z 12 na 13 października U 214 został bezskutecznie zaatakowany przez stacjonujący w bazie Guantanamo na Kubie samolot Mariner, osłaniający z powietrza konwój GAT-92. W dniach 13, 14 i 19 października Rupprecht Stock postawił w kwadratach marynarki EC 5423, EC 5613 i ED 3588 znajdujących się na głównych szlakach żeglugowych w tym rejonie pojedyncze miny. W dniu 22 października dowódca U 214 zgłosił niepotwierdzone zatopienie o godzinie 23:09 w kwadracie marynarki DP 6178 amerykańskiego frachtowca Cape Douglas. W drodze powrotnej do bazy zgodnie z planem Rupprecht Stock miał uzupełnić paliwo i prowiant z podwodnego tankowca U 488 (typ XIV) ale gdy ten został zatopiony dowództwo poleciło mu spotkać się z U 193 (typ IXC), który miał spełnić rolę pomocniczego tankowca. Na początku listopada U 214 spotkał się w pobliżu Azorów z U 193, z którego pobrał paliwo. W dniu 30.11. U 214 wpłynął do bazy w Breście, kończąc trwający ponad czternaście tygodni patrol (101 dni).
Na postawionym przez U 214 polu minowym zatonął prawdopodobnie w dniu 15 października o godzinie 16:48 zmierzający na Pacyfik via kanał Panamski amerykański okręt podwodny USS Dorado.

12.02.1944 U 214 pod dowództwem Rupprechta Stocka wypłynął z bazy w Breście, do której powrócił cztery dni później 15 lutego.

Patrol 8 (19.02.1944 - 29.04.1944)
19.02. U 214 pod dowództwem Rupprechta Stocka wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z rozkazem postawić złożone z 15 min typu SMA pole minowe na podejściach do portu w Casablance. W dniu 3 kwietnia Rupprecht Stock pomyślnie wykonał zadanie poczym rozpoczął poszukiwanie celów dla posiadanych na pokładzie torped. Dnia 8 kwietnia U 214 bez powodzenia zaatakował torpedami amerykański lotniskowiec USS Guadalcanal. Następnego dnia U 214 spotkał się z U 68 (typ IXc), od którego otrzymał nowe klucze do Enigmy. W dniu 29.04. U 214 wpłynął do bazy w Breście, kończąc trwający ponad dziesięć tygodni patrol (71 dni).
Na postawionym przez U 214 polu minowym nie zatonął bądź został uszkodzony żaden statek.

Po powrocie z ósmego patrolu U 214 trafił do stoczni, gdzie podczas remontu wyposażono go w chrapy.

Patrol 9 (11.06.1944 - 14.06.1944)
11.06. U 214 pod dowództwem Rupprechta Stocka wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z rozkazem postawić złożone z 15 min typu SMA pole minowe na podejściach do portu w Portsmouth. W dniu 11 czerwca płynący na powierzchni U 214 został wykryty a następnie zaatakowany przez brytyjski samolot B-24 Liberator S należący do 224 Sqn RAF. Choć artylerzystom U 214 udało się zestrzelić napastnika okręt od bliskich eksplozji bomb głębinowych odniósł poważne uszkodzenia, które zmusiły Rupprechta Stocka do zaniechania wykonywania zadania i powrotu do bazy. W dniu 14.06. U 214 wpłynął do bazy w Breście, kończąc trwający cztery dni patrol.

Patrol 10 (16.06.1944 - 02.07.1944)
16.06. U 214 pod dowództwem Rupprechta Stocka wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z rozkazem postawić złożone z 15 min typu SMA pole minowe na podejściach do portu w Portsmouth. Po pomyślnym wykonaniu tego zadania U 214 powrócił w dniu 2 lipca do bazy w Breście, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol (17 dni).

W lipcu 1944 roku KL Rupprecht Stock zdał obowiązki dowódcy U 214 OL Gerhardowi Conradowi samemu przejmując w sierpniu dowództwo bliźniaczego okrętu U 218.

Patrol 11 (22.07.1944 - 26.07.1944)
22.07. U 214 pod dowództwem Gerharda Conrada wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z rozkazem postawić złożone z 15 min typu SMA pole minowe w rejonie Start Point. W dniu 26 lipca podczas zbliżania się do miejsca stawiana min U 214 został wykryty a następnie zaatakowany przez brytyjską fregatę HMS Cooke. Na skutek tych ataków okręt Conrada wraz z całą załogą poszedł na dno.

Uwagi:
a.) W lecie 2006 roku spoczywający na głębokości 75 metrów wrak U 214 został wykryty przez grupę płetwonurków

Członkowie załogi U 214 polegli w dniu 26.07.1944 (w kolejności alfabetycznej):
Anter Egon Lt.z.S. 12.12.1923
Aspern von Heinrich Mtr 25.03.1923
Auth Willibald MaschOGfr 15.07.1922
Bahr Karl-Heinz OMechMt 14.09.1918
Becker Friedrich MtrOGfr 05.12.1922
Bersin Albert MtrOGfr 25.04.1922
Bollermann Gisbert MtrOGfr 19.05.1922
Brandt Johannes OFkMt 01.10.1918
Carlsson Einar MtrGfr 31.01.1924
Conrad Gerhard OLt.z.S.01.12.43 18.08.1922
Czempiel Joseph OBtsMt 19.11.1920
Döhler Arthur OMaschMt 18.10.1917
During Johannes MaschMt 08.05.1922
Erstling Erich BtsMt 23.08.1921
Fiedler Horst MechOGfr 04.10.1924
Freund Hubert MaschGfr 30.04.1923
Friedel Heinz MtrOGfr 30.12.1920
Gierl Johann MtrOGfr 02.07.1923
Gottwald Dieter-Hans MaschOGfr 08.05.1924
Hallenberger Walter BtsMt 13.12.1919
Heim Konrad FkGfr 06.02.1924
Heinemann Heinrich OMaschMt 30.12.1916
Hell Kurt MtrOGfr 05.11.1923
Herzog Fritz OMasch 10.11.1914
Hildebrand Karl MaschMt 11.11.1921
Jarius Paul MtrGfr 27.09.1921
Kraitzek Johannes MaschOGfr 03.05.1923
Niemann Ulrich OLt.ing 23.02.1921
Pietsch Hans MaschOGfr 19.10.1923
Raths Erich MaschOGfr 24.04.1923
Roggatz Werner MaschOGfr 29.11.1922
Römermann Hans-Wilhelm Mtr 27.05.1922
Schallenmüller Karl MechGfr 04.06.1924
Schicha Erich MaschOGfr 17.03.1922
Schlaugat Helmut Lt.z.S 22.04.1923
Schmidt Günter BtsMt 14.08.1922
Schmied Kurt FkOGfr 18.03.1925
Schulz Reinhold MtrOGfr 21.07.1922
Schwarz Roland FkGfr 01.11.1925
Schwindt Hans MtrGfr 02.04.1925
Sehring Heinz MaschOGfr 19.02.1925
Siegert Friedrich SanOMt 03.10.1919
Sikora Karl MtrOGfr 05.06.1924
Straube Werner MaschOGfr 29.10.1922
Vogt Heinrich MaschMt 04.12.1921
Völker Johann OMasch 28.07.1917
Winkler Wilhelm MechOGfr 02.01.1924
Zschaler Johannes-Heinz OMaschMt 20.06.1918

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość