celowa zmiana bandery
Posty: 12
• Strona 1 z 1
celowa zmiana bandery
czy zdazaly sie przypadki ze kapitanowie angielskich statkow handlowych w obawie przed atakami ubootow celowo zmieniali angielska bandere na bandere ktoregos z neutralnych wobec Niemiec panstw?
- marv
- Tonaż: 54.000 BRT
- Dołączył(a): 08.02.06, 20:53
celowa zmiana bandery
Witam !
Nie spotkałem się z opisem takiej sytuacji [co nie oznacza, że podane przez Kolegę sytuacje nie mogły mieć miejsca] - uważam, że dla kapitana pojedynczego statku, taka sytuacja ze zmianą bandery na banderę neutralnego państwa wobec Niemiec mogła okazać się ryzykowną i niebezpieczną - pojedynczy statek stosunkowo łatwo było zatrzymać w celu sprawdzenia dokumentów statku, listów przewozowych, listy ładunku i wówczas szybko chyba można było odkryć podstęp. Poza tym - jest to stosowane do dzisiaj - na rufie każdego statku oprócz jego nazwy widnieje także nazwa portu macierzystego i już to mogło być wskazaniem, że istnieją rozbieżności i wątpliwości do co związków noszonej bandery i państwa [tzw. tanie bandery to ekonomiczny wybieg lat powojennych].
Nie spotkałem się z opisem takiej sytuacji [co nie oznacza, że podane przez Kolegę sytuacje nie mogły mieć miejsca] - uważam, że dla kapitana pojedynczego statku, taka sytuacja ze zmianą bandery na banderę neutralnego państwa wobec Niemiec mogła okazać się ryzykowną i niebezpieczną - pojedynczy statek stosunkowo łatwo było zatrzymać w celu sprawdzenia dokumentów statku, listów przewozowych, listy ładunku i wówczas szybko chyba można było odkryć podstęp. Poza tym - jest to stosowane do dzisiaj - na rufie każdego statku oprócz jego nazwy widnieje także nazwa portu macierzystego i już to mogło być wskazaniem, że istnieją rozbieżności i wątpliwości do co związków noszonej bandery i państwa [tzw. tanie bandery to ekonomiczny wybieg lat powojennych].
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.727.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
No tak ale czy nie warto bylo jednak zaryzykowac?
Przeciez widzac statek z bandera angielska dowodca uboota strzelal torpede i zatapial statek bez zatrzymywania. Szanse na ocalenie byly zadne.
Gdyby napotkal statek z bandera neutralna juz sa jakies szanse na to,ze dowodca uboota pusci go bez zatrzymywania z jakichs tam powodow. Czyli szanse na przezycie rosna.
Co do nazwy portu macierzystego to przeciez nie zawsze uboot podplywal na tyle blisko aby zaloga byla w stanie ja odczytac. Natomiast bandery poszczegolnych krajow sa na tyle rozpoznawalne, ze ze znacznej odleglosci mozna bylo okreslic co to za kraj.
Wydaje mi sie, ze mogly wystepowac takie przypadki z celowa zmiana bandery. A dlaczego nie mozna sie doszukac takich nowinek w literaturze? Moze dlatego, ze nie byl to zbytni powod do dumy I fakty te byly ukrywane.
Przeciez widzac statek z bandera angielska dowodca uboota strzelal torpede i zatapial statek bez zatrzymywania. Szanse na ocalenie byly zadne.
Gdyby napotkal statek z bandera neutralna juz sa jakies szanse na to,ze dowodca uboota pusci go bez zatrzymywania z jakichs tam powodow. Czyli szanse na przezycie rosna.
Co do nazwy portu macierzystego to przeciez nie zawsze uboot podplywal na tyle blisko aby zaloga byla w stanie ja odczytac. Natomiast bandery poszczegolnych krajow sa na tyle rozpoznawalne, ze ze znacznej odleglosci mozna bylo okreslic co to za kraj.
Wydaje mi sie, ze mogly wystepowac takie przypadki z celowa zmiana bandery. A dlaczego nie mozna sie doszukac takich nowinek w literaturze? Moze dlatego, ze nie byl to zbytni powod do dumy I fakty te byly ukrywane.
- marv
- Tonaż: 54.000 BRT
- Dołączył(a): 08.02.06, 20:53
celowa zmiana bandery
Witam !
Nadal jestem przekonany, że lornety w wykonaniu morskim [zarówno dla żeglugi handlowej jak i MW - a miałem kiedyś takie w swich łapkach] są najlepszymi lornetami, zatem problem z odczytaniem nazwy statku lub portu macierzystego dla wachty nawigacyjnej był żaden. Poza tym U-Booty posiadały tzw. roczniki flot, na podstawie których łatwo było zidentyfikować nie tylko sylwetę statku [a znając już banderę - poprzez nią przynależność państwową statku] ale tak kraj jak i nawet armatora. Można zatem było szybko "zwęszyć" podstęp, który w ostatecznym rozrachunku raczej się nie opłacał. Dla statku handlowego samotnie przemierzającego Atlantyk najlepszą alternatywą było prawdopodobnie takie obranie trasy rejsu [nawet z ewentualnością nadłożenia drogi] aby unikać znanych już rejonów koncentracji U-Bootów i płynięcie przez cały czas trwania rejsu z możliwie najwyższymi obrotami silnika spalinowego [m/s] lub parowego [s/s].
Co do nazwy portu macierzystego to przeciez nie zawsze uboot podplywal na tyle blisko aby zaloga byla w stanie ja odczytac. Natomiast bandery poszczegolnych krajow sa na tyle rozpoznawalne, ze ze znacznej odleglosci mozna bylo okreslic co to za kraj.
Nadal jestem przekonany, że lornety w wykonaniu morskim [zarówno dla żeglugi handlowej jak i MW - a miałem kiedyś takie w swich łapkach] są najlepszymi lornetami, zatem problem z odczytaniem nazwy statku lub portu macierzystego dla wachty nawigacyjnej był żaden. Poza tym U-Booty posiadały tzw. roczniki flot, na podstawie których łatwo było zidentyfikować nie tylko sylwetę statku [a znając już banderę - poprzez nią przynależność państwową statku] ale tak kraj jak i nawet armatora. Można zatem było szybko "zwęszyć" podstęp, który w ostatecznym rozrachunku raczej się nie opłacał. Dla statku handlowego samotnie przemierzającego Atlantyk najlepszą alternatywą było prawdopodobnie takie obranie trasy rejsu [nawet z ewentualnością nadłożenia drogi] aby unikać znanych już rejonów koncentracji U-Bootów i płynięcie przez cały czas trwania rejsu z możliwie najwyższymi obrotami silnika spalinowego [m/s] lub parowego [s/s].
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.727.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
marv napisał(a):Przeciez widzac statek z bandera angielska dowodca uboota strzelal torpede i zatapial statek bez zatrzymywania. Szanse na ocalenie byly zadne.
Nie. I Lemp się osobiście o tym przekonał na własnej skórze. Zgodnie z Protokołem Londyńskim i Konwencją Genewską statek czy worgi czy neutralny musiał być zatrzymany przez wynurzony okręt podwodny. Chodziło zwyczajnie by straty w załogach cywilnych były jak najmniejsze.
marv napisał(a):Wydaje mi sie, ze mogly wystepowac takie przypadki z celowa zmiana bandery. A dlaczego nie mozna sie doszukac takich nowinek w literaturze? Moze dlatego, ze nie byl to zbytni powod do dumy I fakty te byly ukrywane.
Wiemy napewno, że Niemcy tak robili. Po początkowym okresie kiedy respektowano jeszcze tzw Prawo Pryzowe nastąpiła wojna niegraniczona. Statki pływały w konwojach więc czy tak czy tak były celem, który się torpedowało bez ostrzeżenia, nie yło przy tym wyjątku i dla statków z bandera neutralną. Bandera neutralna nie dawała już żadnej osłony bo i wolnopłynące statki neutralne też były topione lub zatrzymywane o ile na to pozwalała sytuacja, wówczas w trakcie rewizji i tak by wyszło szydło z worka.
- Grom
- Tonaż: 701.000 BRT
- Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
- Lokalizacja: Reading UK
Witam dodam, że szwedzka flaga Orła była zrobiona z prześcieradła pomalowanego farbami olejnymi. Poza tym jak podaje w swojej książce Jerzy Pertek, dla zmylenia przeciwnika zdjęto litery tworzące nazwę okrętu po obu stronach kiosku.
- Brodołak
- Admiral
- Tonaż: 1.770.000 BRT
- Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
- Lokalizacja: Piastów
Hallo
Okret wojenny moze podniesc obca Bandere dla zmylenia przeciwnika albo dla fortelu, to nie jest zakazane przez prawo miedzynarodowe.... zakazane jest natomiast otwarcie ognia pod obca bandera, w/g prawa najpozniej przed oddaniem pierwszego strzalu musi byc opuszczona "falszywa" i podniesiona Prawidlowa Bandera.
Ch.
PS statki handlowe panst neutralnych mialy w wiekszosci wymalowane na butach wielkie flagi panstwowe.
Okret wojenny moze podniesc obca Bandere dla zmylenia przeciwnika albo dla fortelu, to nie jest zakazane przez prawo miedzynarodowe.... zakazane jest natomiast otwarcie ognia pod obca bandera, w/g prawa najpozniej przed oddaniem pierwszego strzalu musi byc opuszczona "falszywa" i podniesiona Prawidlowa Bandera.
Ch.
PS statki handlowe panst neutralnych mialy w wiekszosci wymalowane na butach wielkie flagi panstwowe.
- Chriss
- Tonaż: 15.000 BRT
- Dołączył(a): 17.03.06, 21:34
Posty: 12
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości