Otto Hahn
Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS
Posty: 2
• Strona 1 z 1
Otto Hahn
Witam
Dokładnej daty wydarzenia do którego chcę nawiązać nie udało mi się ustalić, zatem
rocznica będzie z dokładnością do roku.
30 lat temu, w 1979 roku, zakończył swoją służbę niemiecki, nuklearny statek handlowy
NS Otto Hahn. Nazwany na cześć niemieckiego naukowca, zasłużonego w pracach nad
rozszczepieniem atomu, był jednym z czterech wybudowanych na całym świecie statków
handlowych o napędzie nuklearnym. Zbudowany przez Howaldtswerke Deutsche Werft AG
w Kilonii, zwodowany w 1964 roku. W roku 1968 rozpoczeły się próby morskie.
Kapitanem statku przez pierwszych 10 lat był Heinrich Lehmann-Willenbrock,
m.in. dowódca U-96.
Ten epizod w życiu asa niemieckiej floty podwodnej opisał L.G. Buchheim w powieści "Okręt Pożegnanie".
W październiku tego roku 'Kurczak' (jak pieszczotliwie zaczęto nazywać ten statek) został
dopuszczony do służby, której pierwszy etap zakończył w roku 1979, kiedy to napęd
nuklearny został zastąpiony konwencjonalną siłownią wysokoprężną.
Przez 9 lat służby pokonał 1,200,000 km na napędzie atomowym, wpływając do 33 portów w
22 krajach.
Statek przywrócono żegludze w roku 1983 pod nazwą MS Trophy, później przemianowany kolejno
na MS Norasia Susan, MS Norasia Helga, MS Hua Kang He, MS Madre. Obecnie własność liberyjskiego
armatora Domine Maritime.
Stosunkowo krótki czas służby wykorzystującej napęd atomowy został podsumowany jako niewątpliwy
sukces techniczny oraz niewątpliwe fiasko ekonomiczne takiego rozwiązania siłowni, które w obecnej
sytuacji energetyczno-ekonomicznej (czyli przy stosunkowo łatwo dostępnej ropie naftowej)
jest wykorzystywane jedynie w przypadku okrętów wojennych oraz jednostek specjalnych - lodołamaczy.
Potwierdza to ogólnie niewielka liczba statków tego typu.
Pozostałe trzy statki handlowe o napędzie nuklearnym to:
- Mutsu, Japonia, 1990 - 1995 - nigdy nie wszedł do służby
- NS Savannah, USA, 1962 - 1972
- Sevmorput, Rosja - użytkowany do dnia dzisiejszego od 1988 roku.
Źródła oraz szersze analizy ekonomiczne:
http://forum.oilpeak.pl/about960.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Hahn_(ship)
http://nextbigfuture.com/2009/07/nuclea ... pping.html
http://www.vht-online.de/vht2008/pdf/An ... ffe_en.pdf
http://www.freerepublic.com/focus/f-news/2030564/posts
http://onlinepubs.trb.org/onlinepubs/ar ... ushing.pdf
http://www.iaea.org/OurWork/ST/NE/NEFW/ ... 005_6E.pdf
http://www.atomicengines.com/Ship_paper.html
Dokładnej daty wydarzenia do którego chcę nawiązać nie udało mi się ustalić, zatem
rocznica będzie z dokładnością do roku.
30 lat temu, w 1979 roku, zakończył swoją służbę niemiecki, nuklearny statek handlowy
NS Otto Hahn. Nazwany na cześć niemieckiego naukowca, zasłużonego w pracach nad
rozszczepieniem atomu, był jednym z czterech wybudowanych na całym świecie statków
handlowych o napędzie nuklearnym. Zbudowany przez Howaldtswerke Deutsche Werft AG
w Kilonii, zwodowany w 1964 roku. W roku 1968 rozpoczeły się próby morskie.
Kapitanem statku przez pierwszych 10 lat był Heinrich Lehmann-Willenbrock,
m.in. dowódca U-96.
Ten epizod w życiu asa niemieckiej floty podwodnej opisał L.G. Buchheim w powieści "Okręt Pożegnanie".
W październiku tego roku 'Kurczak' (jak pieszczotliwie zaczęto nazywać ten statek) został
dopuszczony do służby, której pierwszy etap zakończył w roku 1979, kiedy to napęd
nuklearny został zastąpiony konwencjonalną siłownią wysokoprężną.
Przez 9 lat służby pokonał 1,200,000 km na napędzie atomowym, wpływając do 33 portów w
22 krajach.
Statek przywrócono żegludze w roku 1983 pod nazwą MS Trophy, później przemianowany kolejno
na MS Norasia Susan, MS Norasia Helga, MS Hua Kang He, MS Madre. Obecnie własność liberyjskiego
armatora Domine Maritime.
Stosunkowo krótki czas służby wykorzystującej napęd atomowy został podsumowany jako niewątpliwy
sukces techniczny oraz niewątpliwe fiasko ekonomiczne takiego rozwiązania siłowni, które w obecnej
sytuacji energetyczno-ekonomicznej (czyli przy stosunkowo łatwo dostępnej ropie naftowej)
jest wykorzystywane jedynie w przypadku okrętów wojennych oraz jednostek specjalnych - lodołamaczy.
Potwierdza to ogólnie niewielka liczba statków tego typu.
Pozostałe trzy statki handlowe o napędzie nuklearnym to:
- Mutsu, Japonia, 1990 - 1995 - nigdy nie wszedł do służby
- NS Savannah, USA, 1962 - 1972
- Sevmorput, Rosja - użytkowany do dnia dzisiejszego od 1988 roku.
Źródła oraz szersze analizy ekonomiczne:
http://forum.oilpeak.pl/about960.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Hahn_(ship)
http://nextbigfuture.com/2009/07/nuclea ... pping.html
http://www.vht-online.de/vht2008/pdf/An ... ffe_en.pdf
http://www.freerepublic.com/focus/f-news/2030564/posts
http://onlinepubs.trb.org/onlinepubs/ar ... ushing.pdf
http://www.iaea.org/OurWork/ST/NE/NEFW/ ... 005_6E.pdf
http://www.atomicengines.com/Ship_paper.html
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Re: Otto Hahn
Witam
Dodam dodam do tematu założonego przez SnakeDoca link do zdjęć starszych i obecnych Otto Hahna
http://www.shipspotting.com/search.php? ... &andor=AND
Dodam dodam do tematu założonego przez SnakeDoca link do zdjęć starszych i obecnych Otto Hahna
http://www.shipspotting.com/search.php? ... &andor=AND
- Brodołak
- Admiral
- Tonaż: 1.770.000 BRT
- Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
- Lokalizacja: Piastów
Posty: 2
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość