1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Otto Hahn

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS

Posty: 2 • Strona 1 z 1

Otto Hahn

Postprzez SnakeDoc » 14.10.09, 23:05

Witam

Dokładnej daty wydarzenia do którego chcę nawiązać nie udało mi się ustalić, zatem
rocznica będzie z dokładnością do roku. ;)

30 lat temu, w 1979 roku, zakończył swoją służbę niemiecki, nuklearny statek handlowy
NS Otto Hahn. Nazwany na cześć niemieckiego naukowca, zasłużonego w pracach nad
rozszczepieniem atomu, był jednym z czterech wybudowanych na całym świecie statków
handlowych o napędzie nuklearnym. Zbudowany przez Howaldtswerke Deutsche Werft AG
w Kilonii, zwodowany w 1964 roku. W roku 1968 rozpoczeły się próby morskie.

Kapitanem statku przez pierwszych 10 lat był Heinrich Lehmann-Willenbrock,
m.in. dowódca U-96.

Ten epizod w życiu asa niemieckiej floty podwodnej opisał L.G. Buchheim w powieści "Okręt Pożegnanie".

W październiku tego roku 'Kurczak' (jak pieszczotliwie zaczęto nazywać ten statek) został
dopuszczony do służby, której pierwszy etap zakończył w roku 1979, kiedy to napęd
nuklearny został zastąpiony konwencjonalną siłownią wysokoprężną.

Przez 9 lat służby pokonał 1,200,000 km na napędzie atomowym, wpływając do 33 portów w
22 krajach.

Statek przywrócono żegludze w roku 1983 pod nazwą MS Trophy, później przemianowany kolejno
na MS Norasia Susan, MS Norasia Helga, MS Hua Kang He, MS Madre. Obecnie własność liberyjskiego
armatora Domine Maritime.

603px-Bundesarchiv_B_145_Bild-F031999-0006,_Frachter_NS_Otto_Hahn.jpg


Stosunkowo krótki czas służby wykorzystującej napęd atomowy został podsumowany jako niewątpliwy
sukces techniczny oraz niewątpliwe fiasko ekonomiczne takiego rozwiązania siłowni, które w obecnej
sytuacji energetyczno-ekonomicznej (czyli przy stosunkowo łatwo dostępnej ropie naftowej)
jest wykorzystywane jedynie w przypadku okrętów wojennych oraz jednostek specjalnych - lodołamaczy.

Potwierdza to ogólnie niewielka liczba statków tego typu.

Pozostałe trzy statki handlowe o napędzie nuklearnym to:
- Mutsu, Japonia, 1990 - 1995 - nigdy nie wszedł do służby
- NS Savannah, USA, 1962 - 1972
- Sevmorput, Rosja - użytkowany do dnia dzisiejszego od 1988 roku.

Źródła oraz szersze analizy ekonomiczne:
http://forum.oilpeak.pl/about960.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Hahn_(ship)
http://nextbigfuture.com/2009/07/nuclea ... pping.html
http://www.vht-online.de/vht2008/pdf/An ... ffe_en.pdf
http://www.freerepublic.com/focus/f-news/2030564/posts
http://onlinepubs.trb.org/onlinepubs/ar ... ushing.pdf
http://www.iaea.org/OurWork/ST/NE/NEFW/ ... 005_6E.pdf
http://www.atomicengines.com/Ship_paper.html
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Otto Hahn

Postprzez Brodołak » 15.10.09, 05:52

Witam
Dodam dodam do tematu założonego przez SnakeDoca link do zdjęć starszych i obecnych Otto Hahna
http://www.shipspotting.com/search.php? ... &andor=AND
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Nie związane



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość