1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

manualne celowanie

Moderatorzy: Jatzoo, dragonfly

Posty: 112 • Strona 2 z 51, 2, 3, 4, 5

Postprzez Myszkin » 19.09.05, 16:37

dragonfly napisał(a):Dzisiaj ćwiczyłem prawie pół dnia. Zarówno w Naval Academy, jak i w Single Missions. Opłaciło się. Manualne celowanie mam już całkiem nieźle obcykane. Dobijali mnie już moi oficerowie, którzy pudłowali w dogodnych sytuacjach. Dlatego sytuacja zmusiła mnie do nauczenia się tego. Nie żałuję. Teraz mam większą satysfakcję z trafienia :)


Witaj w klubie! :)
Myszkin
Kapitän zur See
 
Tonaż: 960.000 BRT

Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa

Postprzez Jagdtiger » 20.09.05, 07:30

Ostatnio byłem w siódmym niebie jak torpedą parową trafiłem statek z 6 km. Oczywiście obliczenia sam wykonywałem.
Jagdtiger
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 506.000 BRT

Dołączył(a): 16.02.03, 20:43
Lokalizacja: 3miasto

Postprzez Midgardsorm » 23.09.05, 17:51

moze mi kots powiedziec czy dobrze mierze AoB
prosze luknac na screen wydaje mi sie ze jest 47 stopni ... ale czy dobrze licze ??

pozatym licze ze kots mi wyjasni zastosowanie tej podzialki ktora mam po RuB ... po lewej stronie ekranu ;)

Ahoj
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Midgardsorm
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 7.000 BRT

Dołączył(a): 21.09.05, 15:45

Postprzez kaa » 23.09.05, 20:56

na oko - dobrze. jakbyś podał kurs celu, własny kurs i namiar na cel to możnaby policzyć.

a ta podziałka to nomograf. masz tam prędkość celu (węzły) oraz dystans przez niego pokonywany (km) w danym czasie (minuty). jak używać? kiedy znasz dwie wartości, przeciągasz prostą linię przez odpowiednie punkty (na papierze przykładasz linijkę) i na przecięciu z trzecią osią odczytujesz wynik.

przykład: cel w minutę pokonał jakieś pół kilometra, więc idzie z prędkością ok. 15 węzłów.
Obrazek
kaa
Kapitänleutnant
 
Tonaż: 320.000 BRT

Dołączył(a): 19.04.05, 21:36
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Midgardsorm » 25.09.05, 23:15

cos nie do konca jeszcze mi wychodzi zwłaszcza z bliskich odleskci czesto [prawei zawsze] torpeda przechodzi z tylem celu ...
hmm teraz tak
w jakiej kolejnosci wpisywac [pod f6] Bearing i AoB poniewaz one sa zalezne od siebie ... i to stanowi probelm po drugie nie wiem czy do konca dobrze itrepretuje Bearing
podaje tam stopnie na jakich bedzie cel w momecie odpalenia torped... np. jesli ma byc na 350 [w momecie strzalo] to daje 10 na czerwonym jesli 20 to daje 20 na zielonym ?? dobrze to czaje ??
Midgardsorm
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 7.000 BRT

Dołączył(a): 21.09.05, 15:45

Postprzez kaa » 26.09.05, 00:43

bearing to namiar. możesz robić tak jak robisz, albo "prowadzić" cel peryskopem z TDC przełączonym w tryb AUTO - wtedy namiar jest samoczynnie przekazywany z do przelicznika.

namiar i kąt są spięte w trybie AUTO, natomiast w MANUAL - nie. w tym pierwszym przypadku przy zmianach namiaru TDC przelicza kąt (jeśli cel przejdzie nam kursem prostopadłym przed nosem z lewej na prawo, to na namiarze 340 kąt wynosić będzie 70°, na namiarze 350 - 80°, na 000 - 90°, na 010 - 100°, na 020 - 110° itd. prosta arytmetyka). ręczne zmiany kąta nie powodują naturalnie zmian namiaru - byłoby to bez sensu.

interpretujesz dobrze - namiar 350 to inaczej 10° na lewo od dziobu (czyli od 000), a 010 - na prawo.
kaa
Kapitänleutnant
 
Tonaż: 320.000 BRT

Dołączył(a): 19.04.05, 21:36
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez dragonfly » 26.09.05, 09:47

Ktoś celował kiedyś torpedą FatI? Właśnie dostałem je na stan i nie orientuję się w jednym: czy FatI można tylko "zaprogramować" kurs, a mimo wszysktko nadal jest "głupią rurą", czy ma dodatkowo namierzanie akustyczne jak TIV Falke?
dragonfly
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Moderator Team
 
Tonaż: 800.000 BRT

Dołączył(a): 22.09.03, 12:42
Lokalizacja: Żagań

Postprzez Jagdtiger » 26.09.05, 10:56

Nie ma namierzania akustycznego. Po prostu programujesz co jaki odcinek drogi ma robić zwrot o 180 stopni w jakim kierunku. Skuteczna przy strzelaniu na oślep do konwoju.
Jagdtiger
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 506.000 BRT

Dołączył(a): 16.02.03, 20:43
Lokalizacja: 3miasto

Postprzez dragonfly » 04.10.05, 13:15

Własnie dzisiaj na krótko przed śmiercią U-612 ( ;) ) odpaliłem torpedę FatI na oślep i fartownie trafiła jeden ze statków w konwoju :D
dragonfly
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Moderator Team
 
Tonaż: 800.000 BRT

Dołączył(a): 22.09.03, 12:42
Lokalizacja: Żagań

Postprzez dragonfly » 04.10.05, 13:27

kaa napisał(a):na oko - dobrze. jakbyś podał kurs celu, własny kurs i namiar na cel to możnaby policzyć.

a ta podziałka to nomograf. masz tam prędkość celu (węzły) oraz dystans przez niego pokonywany (km) w danym czasie (minuty). jak używać? kiedy znasz dwie wartości, przeciągasz prostą linię przez odpowiednie punkty (na papierze przykładasz linijkę) i na przecięciu z trzecią osią odczytujesz wynik.

przykład: cel w minutę pokonał jakieś pół kilometra, więc idzie z prędkością ok. 15 węzłów.
Obrazek

Kurde, wszystko fajnie ale znalazłem tylko nomograf poziomy, a pionowy byłby zdecydowanie wygodniejszy.
dragonfly
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Moderator Team
 
Tonaż: 800.000 BRT

Dołączył(a): 22.09.03, 12:42
Lokalizacja: Żagań

Postprzez kaa » 04.10.05, 15:37

proszę - wyjęte z paczki RUB.
kaa
Kapitänleutnant
 
Tonaż: 320.000 BRT

Dołączył(a): 19.04.05, 21:36
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez dragonfly » 04.10.05, 16:54

Dziękuję bardzo :)
dragonfly
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Moderator Team
 
Tonaż: 800.000 BRT

Dołączył(a): 22.09.03, 12:42
Lokalizacja: Żagań

Postprzez kaa » 09.10.05, 23:32

Taka mała ilustracja do całej tej pisaniny. Strzał z zanurzenia, pojedynczą torpedą TIa do holownika idącego 10 węzłów pod kątem ~90°, dystans ok. pół kilometra, dość wysoki stan morza.

Obrazek

Na obrazku (wykonanym już po zatopieniu) widać zaznaczone trzy kolejne pomiary odległości których dokonałem w minutowych odstępach przez peryskop bojowy. Dzięki nim ustaliłem przybliżony kurs celu i - z pomocą nomografu - jego prędkość. Następnie ustawiłem okręt na kursie prostopadłym do kursu celu, a do TDC w trybie MANUAL wprowadziłem prędkość celu - 10 węzłów. Prędkość torpedy TIa - 40 węzłów, zanurzenie 3 metry, zapalnik kontaktowy. Wróciłem do peryskopu, zalałem pierwszą i drugą wyrzutnię. Gdy cel zbliżał się do położenia "burtą do mnie" wprowadziłem do notatnika AOB=90° i zacząłem co chwila mierzyć dystans, aktualizując go w TDC za pomocą "ptaszka" w notatniku. Gdy kąt wyprzedzenia (pod notatnikiem) osiągnął 0° (czyli torpeda płynie prosto bez wykonywania skrętu), odległość wynosiła ~500 metrów a kąt od dziobu niemal 90°. Wtedy odpaliłem torpedę z pierwszej wyrzutni. Cel trafiony, zatopiony.

Obrazek

Charakterystyczne dla tej techniki jest, że AOB (90°) i kąt wyprzedzenia (0°) zostały wybrane przeze mnie wcześniej jako zakładane parametry ataku. Zmienną był namiar i odległość, choć ta druga oczywiście tylko w pewnym zakresie, gdyż ustawiłem się tak by nie przyszło mi strzelać z dwu kilometrów. Zaletą jest uniknięcie konieczności szacowania kąta od dizobu - kąt prosty doskonale widać "na oko". :)
kaa
Kapitänleutnant
 
Tonaż: 320.000 BRT

Dołączył(a): 19.04.05, 21:36
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Myszkin » 10.10.05, 09:51

Kaa,

opisana wyżej przez Ciebie technika manualnego celowania jest stosowana przeze mnie od jakichś 4 miesięcy - z powodzeniem :)

Sposób prosty i, co najważniejsze, skuteczny!
Myszkin
Kapitän zur See
 
Tonaż: 960.000 BRT

Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa

Postprzez dragonfly » 10.10.05, 11:26

Ja robię podobnie, aczkolwiek czasem jeszcze idzie mi to zbyt intuicyjnie, za mało praktycznie. Też ustawiam się w miare prostopadle, ustalam AoB na 90 stopni, obliczam prędkość, a po wprowadzeniu danych do TDC, wyliczone zostaje pod którym stopniem peryskopu (Bearing) należy odpalić torpedę. Tym bardziej że bardziej ufam zapalnikom kontaktowym.

W zasadznie najtrudniejsze jest ustalenie przylbiżonej odległości, zwłaszcza kiedy solidnie buja :wink:
dragonfly
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Moderator Team
 
Tonaż: 800.000 BRT

Dołączył(a): 22.09.03, 12:42
Lokalizacja: Żagań

Postprzez NiKuTa » 10.10.05, 12:50

Ano właśnie teraz tak miałem. Buja jak cholera. najwięcej problemów miałem z odległością, gdyż statek szedł na mnie gidześ pod kątem AOB 20-25 stopni. Poczekałem az wrogi statek miał AOB 45 stopni i wyliczyłem sobie jego prędkość. ustawiłem łajbę na kursie prostopadły do tego w któym bedę chciał odpalić torpwdy i czekałem. Gdy frachtowieć maił AOB 80-85 stopni zaczołem wyliczać jego odległosc i teraz zaczeły się schody. nie mogłem dokładnie określić jego odległość gdyż statek był trudny do wychwyceania przez moje przyżady (albo fala, algo mój peryskop był nad albo pod nim). Gdy udało mi się to wreście tak pi razy dzwi 800 m odpaliłęm 2 do C2 :) na głebokość 3 m. Gdy pierwsza udeżyła tam gdzie chciałem dróga odrazu eksplowoałem około 10 m przed celem :(. naszczecie celowałem w maszynownie i tem dostał. C2 stanoł a ja przygotowałem się na odpalenie rufowej.
C2 na moim kącie.
Ja celuje już dośc dawno z manuala. Wszystkie dane do TDC biorę z peryskopowego notatnika - odległość, AOB i prędkość. Najcześciej trafiam tam gdzie chce. Czasami się zdaży ze nie trafie ale to jest wtedy gdy walę torpedę z około 2000 metrów lub wiecej i o czyms zapomne (jak no zminę zapalnika). Z odległości poniżej 1000m moje torpedy trafiją prawie zawsze.

Pozatym uważam ze celowanie manualne jest o wiele lepsze od auto. Z oficerem jest bardzo trudno trafić zygazkujący statek. Z manualem udało mi sie raz trafić Krążownik pomocniczy gdy zygzakował w srodku konwoju :).
NiKuTa
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 88.000 BRT

Dołączył(a): 09.10.05, 00:36
Lokalizacja:

Postprzez kaa » 10.10.05, 15:05

Myszkin napisał(a):Sposób prosty i, co najważniejsze, skuteczny!

Dokładnie, a nie był jeszcze tu opisany...
kaa
Kapitänleutnant
 
Tonaż: 320.000 BRT

Dołączył(a): 19.04.05, 21:36
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez lkasprzak » 15.03.06, 17:59

kaa napisał(a):proszę - wyjęte z paczki RUB.


Mółby ktoś uploadować ten nomograf pionowy?? I czy ten RUB to dobry mod i co on daje?? Ewentualnie mógłby też go ktoś uploadować??

PS. Ludzie wy jesteście jakimiś maniakami :wink:

PS2. Nie wiem czy dobrze rozumuję. Bearing celu np. 300 to AoB wynosi 060 tak??
lkasprzak
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 18.000 BRT

Dołączył(a): 14.03.06, 18:31
Lokalizacja: ZDolny Śląsk

Postprzez Myszkin » 15.03.06, 18:05

lkasprzak napisał(a):Mółby ktoś uploadować ten nomograf pionowy?? I czy ten RUB to dobry mod i co on daje??


RUB to chyba najlepszy i najbardziej znany z modów SH3. A "co on daje" i gdzie go można znaleźć? Kliknij "szukaj" i wszystko będzie jasne...
Myszkin
Kapitän zur See
 
Tonaż: 960.000 BRT

Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa

Postprzez lkasprzak » 15.03.06, 19:34

A z tym AoB to dobrze myślę??

Ściągnąłem RUB 1.45, ale zajmuje tylko ponad 1MB i nie ma nomografu.
lkasprzak
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 18.000 BRT

Dołączył(a): 14.03.06, 18:31
Lokalizacja: ZDolny Śląsk

Postprzez laszlo » 15.03.06, 23:23

no ja też dopiero co zaczynam celować na 100% realizmu, zainstalowałem sobie rub 1.45 ściągnięty ze strony http://server3.realsimulation.com/u-boot/SH3Mods/ tam wszytko jest i nie chcąc się chwalić pierwsze sukcesy mam ...
Z tym że po zainstalowaniu modu nie możesz grać w multiplayerze. Doszedłem do tego że mody można instalować i odinstalowywać za pomocą JSMGE - JoneSoft Generic Mod Enablera -http://members.iinet.net.au/~jscones/software/products/jsgme.zip
laszlo
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 4.000 BRT

Dołączył(a): 10.03.06, 19:51
Lokalizacja: gdańsk

Postprzez kaa » 16.03.06, 00:18

Panowie, czemu zaśmiecacie ten wątek?

O JSGME na forum można przeczytać od kilku miesięcy, więc nie jest to żadne odkrycie.

A co daje RUB można się szczegółowo dowiedzieć z readme dołączonego do niego, cytowanego zresztą pewnie kilkakrotnie na forum przy okazji omawiania kolejnych wersji.

I źle rozumujesz z tym AOB - znowuż wszystko jest kilkakroć opisane, wystarczy uważnie przeczytać.
kaa
Kapitänleutnant
 
Tonaż: 320.000 BRT

Dołączył(a): 19.04.05, 21:36
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez lkasprzak » 16.03.06, 10:41

Dobra już wiem jak wyliczyć AoB. Po prostu przeciągamy protractoor tool po lini kursu celu do celu, a drugą linię na naszego uboota i wychodzi nam AoB :D Dobrze mówię?
lkasprzak
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 18.000 BRT

Dołączył(a): 14.03.06, 18:31
Lokalizacja: ZDolny Śląsk

Postprzez Jagdtiger » 16.03.06, 10:45

Jeśli bearing do celu wynosi 300 to AoB wcale nie musi być 60. Wszystko zależy od kursu statku-celu.
Jagdtiger
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 506.000 BRT

Dołączył(a): 16.02.03, 20:43
Lokalizacja: 3miasto

Postprzez Jagdtiger » 16.03.06, 10:47

lkasprzak napisał(a):po lini kursu celu do celu

Z wyjątkiem tego zawiłego sformułowania to mniej więcej dobrze rozumujesz...
Jagdtiger
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 506.000 BRT

Dołączył(a): 16.02.03, 20:43
Lokalizacja: 3miasto

Poprzednia stronaNastępna strona

Posty: 112 • Strona 2 z 51, 2, 3, 4, 5

Powrót do SH III



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość