U-6 Typ IIA
Posty: 3
• Strona 1 z 1
U-6 Typ IIA
Stocznia - Deutsche Werke, Kiel
Stępka położona 11.02.1935
Wodowany - 21.08.1935
Przyjęty do służby - 07.09.1935
Poczta polowa nr. M 00 130
Wycofany ze służby - 07.08.1944
Przebieg służby okrętu:
09.1935 - 06.1940 Flotylla Szkolna Okretów Podwodnych w Neustadt
07.1940 - 07.08.1944 XXI Flotylla U-bootów Pillau
Kolejni dowódcy:
07.09.35 - 30.09.37 Ludwig Mathes
01.10.37 - 17.12.38 Werner Heidel
17.12.38 - 26.11.39 Joachim Matz
11.39 - 12.39 Hans-Bernhard Michalowski
27.11.39 - 17.01.40 Otto Harms
18.01.40 - 16.06.40 Otto Adalbert Schnee
06.40 - 07.40 Georg Peters
11.07.40 - 03.41 Johannes Liebe
03.41 - 09.41 Eberhard Bopst
10.41 - 08.42 Herbert Brüninghaus
08.42 - 09.42 Paul Just
09.42 - 19.10.42 Herbert Brüninghaus
20.10.42 - 06.43 Otto Niethmann
06.43 - 08.43 Alois König
08.43 - 10.43 Horst Heitz
10.43 - 16.04.44 Alois König
17.04.44 - 09.07.44 Erwin Jestel
Zatopień - 0
Odbytych patroli bojowych - 2
Patrol 24.08.1939 - 13.09.1939
Okręt wypłynął z Neustadt w kierunku Kattegatu. Jego zadaniem było poszukiwanie i ewentualne atakowanie polskich statków i okrętów uciekających do Wilekiej Brytanii. U-6 spostrzegł i zameldował o trzech polskich niszczycielach, które opuszczały Kattegat w drodze do Wielkiej Brytanii. Powrót okrętu do Kilonii w dniu 13.09.1939.
Patrol 04.04.1940 - 19.04.1940
Wypłynął z Kilonii by wziąć udział w opecaji osłaniania lądujących sił niemieckich w Norwegii pod kryptonimem "Hartmut". U-6 został przydzielony do 8 Grupy Okrętów Podwodnych operującej na wysokości Lindersnes, i zgodnie z rozkazami dnia 09.04.1940 osiągnął pozycję patrolowania . U-6 powrócił do Wilhelsmhaven w dniu 19.04.1940.
Okręt po skierowaniu do XXI Flotylli Szkolnej w Pillau służył, aż do 07.08.1944, kiedy to został wycofany ze służby w Gdyni.Przez okres 1945 roku służył jako podręczny magazyn części zamiennych, aż 29.03.1945 został przechwycony przez wojska ZSRR.(1)
Przypisy:
Według książki Peter Sharpe - "U-boat fact file. Detailed Service Histories of the Submarines Operated by the Kriegsmarine 1935-1945, wyd. Midland Publishing Ltd. Leicester 1998 - U-6 po wycofaniu ze służby został pocięty na złom.
P.S.
Histora ta kończy opis okrętów Typu II A
Stępka położona 11.02.1935
Wodowany - 21.08.1935
Przyjęty do służby - 07.09.1935
Poczta polowa nr. M 00 130
Wycofany ze służby - 07.08.1944
Przebieg służby okrętu:
09.1935 - 06.1940 Flotylla Szkolna Okretów Podwodnych w Neustadt
07.1940 - 07.08.1944 XXI Flotylla U-bootów Pillau
Kolejni dowódcy:
07.09.35 - 30.09.37 Ludwig Mathes
01.10.37 - 17.12.38 Werner Heidel
17.12.38 - 26.11.39 Joachim Matz
11.39 - 12.39 Hans-Bernhard Michalowski
27.11.39 - 17.01.40 Otto Harms
18.01.40 - 16.06.40 Otto Adalbert Schnee
06.40 - 07.40 Georg Peters
11.07.40 - 03.41 Johannes Liebe
03.41 - 09.41 Eberhard Bopst
10.41 - 08.42 Herbert Brüninghaus
08.42 - 09.42 Paul Just
09.42 - 19.10.42 Herbert Brüninghaus
20.10.42 - 06.43 Otto Niethmann
06.43 - 08.43 Alois König
08.43 - 10.43 Horst Heitz
10.43 - 16.04.44 Alois König
17.04.44 - 09.07.44 Erwin Jestel
Zatopień - 0
Odbytych patroli bojowych - 2
Patrol 24.08.1939 - 13.09.1939
Okręt wypłynął z Neustadt w kierunku Kattegatu. Jego zadaniem było poszukiwanie i ewentualne atakowanie polskich statków i okrętów uciekających do Wilekiej Brytanii. U-6 spostrzegł i zameldował o trzech polskich niszczycielach, które opuszczały Kattegat w drodze do Wielkiej Brytanii. Powrót okrętu do Kilonii w dniu 13.09.1939.
Patrol 04.04.1940 - 19.04.1940
Wypłynął z Kilonii by wziąć udział w opecaji osłaniania lądujących sił niemieckich w Norwegii pod kryptonimem "Hartmut". U-6 został przydzielony do 8 Grupy Okrętów Podwodnych operującej na wysokości Lindersnes, i zgodnie z rozkazami dnia 09.04.1940 osiągnął pozycję patrolowania . U-6 powrócił do Wilhelsmhaven w dniu 19.04.1940.
Okręt po skierowaniu do XXI Flotylli Szkolnej w Pillau służył, aż do 07.08.1944, kiedy to został wycofany ze służby w Gdyni.Przez okres 1945 roku służył jako podręczny magazyn części zamiennych, aż 29.03.1945 został przechwycony przez wojska ZSRR.(1)
Przypisy:
Według książki Peter Sharpe - "U-boat fact file. Detailed Service Histories of the Submarines Operated by the Kriegsmarine 1935-1945, wyd. Midland Publishing Ltd. Leicester 1998 - U-6 po wycofaniu ze służby został pocięty na złom.
P.S.
Histora ta kończy opis okrętów Typu II A
- Grom
- Tonaż: 701.000 BRT
- Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
- Lokalizacja: Reading UK
U-6 Typ IIA
Witam !
Przedstawiam zdjęcie U-6 ze zbiorów DW Kiel nr 12550 wykonane 18.08.1935, a więc na trzy dni przed wodowaniem - zdjęcie o tyle interesujące, że przedstawia wnętrze hali w której był budowany ten U-Boot. Skala tego okrętu na tle hali montażowej doskonale wyjaśnia, dlaczego ten typ był nazywany "kaczkami" lub z niemiecka "Einbaum" [kajak].
Przedstawiam zdjęcie U-6 ze zbiorów DW Kiel nr 12550 wykonane 18.08.1935, a więc na trzy dni przed wodowaniem - zdjęcie o tyle interesujące, że przedstawia wnętrze hali w której był budowany ten U-Boot. Skala tego okrętu na tle hali montażowej doskonale wyjaśnia, dlaczego ten typ był nazywany "kaczkami" lub z niemiecka "Einbaum" [kajak].
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.725.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
U 6
U 6
Budowa rozpoczęta: 11 lutego 1935 r. jako numer stoczniowy 241, wodowany: 21 sierpnia 1935 r., ukończony: 7 września 1935 r. Stocznia: Deutsche Werke w Kilonii.
Po zakończeniu budowy został przydzielony do Szkolnej Flotylli w Neustadt / Holsztyn, a pierwszym dowódcą został por. Ludwig Mathes Od września 1935 r. jednostka została przydzielona do Szkoły Zwalczania Okrętów Podwodnych, gdzie uczestniczyła w doskonaleniu umiejętności hydroakustyków. W październiku doszło do zmiany na stanowisku dowódcy, które objął por. Werner Heidel.
Po rozpoczęciu działań wojennych w dniu 1 września 1939 r. okręt był wykorzystywany jako jednostka szkolna, chociaż był w pełni gotowy do wyjścia na patrol bojowy.
Pierwszy patrol.
W dniu 24 sierpnia 1939 r. wypłynął z Neustadt pod komendą por. mar. Joachima Matza (dowodził od grudnia 1938 r.), z zadaniem patrolowania Kattegatu w poszukiwaniu polskich jednostek usiłujących przedostać się z Bałtyku do W. Brytanii. Rankiem 31 sierpnia dostrzegł i przesłał meldunek o trzech polskich niszczycielach ? Błyskawica, Grom i Burza opuszczających Bałtyk i kierujących się na Morze Północne. 13 września 1939 r. zawinął do Kilonii. W listopadzie 1939 r. dotychczasowy dowódca przekazał swoje obowiązki por. Hansowi ? Bernhardowi Michalowskiemu, który pełnił je do grudnia 1939 r. Kolejnym dowódcą został por. Otto Harms, który przekazał obowiązki styczniu 1940 r. por. Adalbertowi Schnee.
Drugi patrol.
4 kwietnia 1940 r. U 6 wypłynął w morze z rozkazem wzięcia udziału w operacji Hartmut. W tym czasie wszystkie będące do dyspozycji operacyjnej U?booty zostały skierowane w rejon norweskiego wybrzeża, gdzie miały od 9 kwietnia atakować alianckie jednostki i wspierać własne wysadzone w ramach inwazji. U 6 otrzymał przydział do 8 Grupy U?bootów (U-Boot Gruppe , które operowały w rejonie Lindesnes. Do zgrupowania dołączył rankiem 9 kwietnia, ale nie natrafił na żaden przejaw działalności nieprzyjaciela. 19 kwietnia 1940 r. zawinął do Wilhelmshaven. W czerwcu kolejnym dowódcą został kpt. Georg Peters (w czasie I wojny światowej dowodził podwodnymi stawiaczami min U 25, U 52 i U 96).
Okręt do końca II wojny światowej nie wyszedł już na żaden patrol bojowy. W dniu 1 lipca 1940 r. został przydzielony do 21 Flotylli Okrętów Podwodnych w Piławie. Tego samego dnia okręt opuścił dotychczasowy dowódca, a jego miejsce zajął por. Johannes Liebe, który pełnił swe obowiązki do marca 1941 r. W okresie przynależności do 21 Flotylli kolejnymi dowódcami byli:
- marzec 1941 r. ? październik 1941 r. por. Eberhard Bopst
- październik 1941 r. ? październik 1942 r. ppor. Herbert Brüninghaus
- sierpień 1942 r. ? wrzesień 1942 r. por. Paul Just
- wrzesień 1942 ? październik 1942 r. ppor. Herbert Brüninghaus
- październik 1942 r. ? czerwiec 1943 r. por. Otto Niethmann
- czerwiec 1943 r. ? sierpień 1943 r. por. Alois König
- sierpień 1943 r ? październik 1943 r. ppor Horst Heintz
- październik 1943 r. ? kwiecień 1944 r. por. Alois König
- kwiecień 1944 r. ? 7 sierpnia 1944 r. ppor. Erwin Jestel
7 sierpnia 1944 r. jednostka została wycofana z czynnej służby w Gdyni (Gotenhafen). W czasie odwrotu, luty- marzec 1945 prawdopodobnie wysadzona w powietrze.
Wyporność
nawodna: 254 t std
podwodna: 381 tm
Wymiary: 40,60 x 4,08 x 3,83 śr. m (kadłub nacisko- trwały 27,80 x 4)
Napęd: 2 silniki wysokoprężne MWM RS 127S/ 2 sil-
niki elektryczne SSW PG VV 322/36
Prędkość
nawodna: 13 węzłów
podwodna: 6,9 węzła
Zasięg
nawodny: 1 600 Mm / 8 węzłów
podwodny: 35 Mm / 4 węzłach
Zapas paliwa: 12 ton
Uzbrojenie: 1 x 20 mm, 3 wt 533 mm (dziobowe, 5 torped
albo zamiast torped 12 min TMA wzgl. 18 min
TMB )*
Załoga: 22 ? 24 ludzi
Maksymalna głębokość
zanurzania: ok. 150 m
*na początku II wojny światowej
Budowa rozpoczęta: 11 lutego 1935 r. jako numer stoczniowy 241, wodowany: 21 sierpnia 1935 r., ukończony: 7 września 1935 r. Stocznia: Deutsche Werke w Kilonii.
Po zakończeniu budowy został przydzielony do Szkolnej Flotylli w Neustadt / Holsztyn, a pierwszym dowódcą został por. Ludwig Mathes Od września 1935 r. jednostka została przydzielona do Szkoły Zwalczania Okrętów Podwodnych, gdzie uczestniczyła w doskonaleniu umiejętności hydroakustyków. W październiku doszło do zmiany na stanowisku dowódcy, które objął por. Werner Heidel.
Po rozpoczęciu działań wojennych w dniu 1 września 1939 r. okręt był wykorzystywany jako jednostka szkolna, chociaż był w pełni gotowy do wyjścia na patrol bojowy.
Pierwszy patrol.
W dniu 24 sierpnia 1939 r. wypłynął z Neustadt pod komendą por. mar. Joachima Matza (dowodził od grudnia 1938 r.), z zadaniem patrolowania Kattegatu w poszukiwaniu polskich jednostek usiłujących przedostać się z Bałtyku do W. Brytanii. Rankiem 31 sierpnia dostrzegł i przesłał meldunek o trzech polskich niszczycielach ? Błyskawica, Grom i Burza opuszczających Bałtyk i kierujących się na Morze Północne. 13 września 1939 r. zawinął do Kilonii. W listopadzie 1939 r. dotychczasowy dowódca przekazał swoje obowiązki por. Hansowi ? Bernhardowi Michalowskiemu, który pełnił je do grudnia 1939 r. Kolejnym dowódcą został por. Otto Harms, który przekazał obowiązki styczniu 1940 r. por. Adalbertowi Schnee.
Drugi patrol.
4 kwietnia 1940 r. U 6 wypłynął w morze z rozkazem wzięcia udziału w operacji Hartmut. W tym czasie wszystkie będące do dyspozycji operacyjnej U?booty zostały skierowane w rejon norweskiego wybrzeża, gdzie miały od 9 kwietnia atakować alianckie jednostki i wspierać własne wysadzone w ramach inwazji. U 6 otrzymał przydział do 8 Grupy U?bootów (U-Boot Gruppe , które operowały w rejonie Lindesnes. Do zgrupowania dołączył rankiem 9 kwietnia, ale nie natrafił na żaden przejaw działalności nieprzyjaciela. 19 kwietnia 1940 r. zawinął do Wilhelmshaven. W czerwcu kolejnym dowódcą został kpt. Georg Peters (w czasie I wojny światowej dowodził podwodnymi stawiaczami min U 25, U 52 i U 96).
Okręt do końca II wojny światowej nie wyszedł już na żaden patrol bojowy. W dniu 1 lipca 1940 r. został przydzielony do 21 Flotylli Okrętów Podwodnych w Piławie. Tego samego dnia okręt opuścił dotychczasowy dowódca, a jego miejsce zajął por. Johannes Liebe, który pełnił swe obowiązki do marca 1941 r. W okresie przynależności do 21 Flotylli kolejnymi dowódcami byli:
- marzec 1941 r. ? październik 1941 r. por. Eberhard Bopst
- październik 1941 r. ? październik 1942 r. ppor. Herbert Brüninghaus
- sierpień 1942 r. ? wrzesień 1942 r. por. Paul Just
- wrzesień 1942 ? październik 1942 r. ppor. Herbert Brüninghaus
- październik 1942 r. ? czerwiec 1943 r. por. Otto Niethmann
- czerwiec 1943 r. ? sierpień 1943 r. por. Alois König
- sierpień 1943 r ? październik 1943 r. ppor Horst Heintz
- październik 1943 r. ? kwiecień 1944 r. por. Alois König
- kwiecień 1944 r. ? 7 sierpnia 1944 r. ppor. Erwin Jestel
7 sierpnia 1944 r. jednostka została wycofana z czynnej służby w Gdyni (Gotenhafen). W czasie odwrotu, luty- marzec 1945 prawdopodobnie wysadzona w powietrze.
Wyporność
nawodna: 254 t std
podwodna: 381 tm
Wymiary: 40,60 x 4,08 x 3,83 śr. m (kadłub nacisko- trwały 27,80 x 4)
Napęd: 2 silniki wysokoprężne MWM RS 127S/ 2 sil-
niki elektryczne SSW PG VV 322/36
Prędkość
nawodna: 13 węzłów
podwodna: 6,9 węzła
Zasięg
nawodny: 1 600 Mm / 8 węzłów
podwodny: 35 Mm / 4 węzłach
Zapas paliwa: 12 ton
Uzbrojenie: 1 x 20 mm, 3 wt 533 mm (dziobowe, 5 torped
albo zamiast torped 12 min TMA wzgl. 18 min
TMB )*
Załoga: 22 ? 24 ludzi
Maksymalna głębokość
zanurzania: ok. 150 m
*na początku II wojny światowej
- Glasisch
- Tonaż: 191.000 BRT
- Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
- Lokalizacja: Bytom
Posty: 3
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości