Chrapy
TAJNE ! | ||||
Wstępny opis
oraz instrukcja użycia chrap na U-Bootach |
||||
Dotyczy okrętów Typu VIIC z silnikami G.W. oraz okrętów Typu IXC i IXD z silnikami MAN
|
||||
A. Opis |
||||
I. Możliwości użycia. Chrapy umożliwiają żeglugę na głębokości peryskopowej w następujących konfiguracjach: a) okręt napędzany silnikami wysokoprężnymi b) ładowanie akumulatorów c) wentylowanie okrętu oraz odnawianie zapasu sprężonego powietrza Te konfiguracje mogą być zastosowane pojedynczo lub równocześnie. Dla okrętów typu VIIC z silnikami G.W. oraz okrętów typu IXC i IXD z silnikami MAN podaje się następujące wartości nominalne, które nie powinny być przekraczane: |
||||
Typ VIIC G.W.: |
Typ IXC/D MAN: |
|||
1. Obydwa silniki |
||||
n | = 270 obr/min | n | do 310 obr/min | |
N | = 340 KM na wał | N | = 1200 KM na wał | |
stopień napełnienia | = 30 | stopień napełnienia | = 17 | |
podciśnienie (1) | = 25 mbar | ustawienie zapłonu | = 1 | |
ciśnienie wsteczne spalin | = 0,16 at | ciśnienie zapłonu | = 60 at | |
temperatura spalin | = 350 °C | podciśnienie | = 55 mbar | |
prędkość | = 6,5 węzła | ciśnienie wsteczne spalin | = 0,35 at | |
temperatura spalin | = 400 °C | |||
prędkość | = 7,8 węzła | |||
2. Obydwa silniki z podładowaniem akumulatorów (konfiguracja buforowa) |
||||
n | = 240 obr/min | n | = 250 obr/min | |
N | = 320 KM na wał | N | = 1150 KM na wał | |
stopień napełnienia | = 30 | stopień napełnienia | = 17 | |
podciśnienie | = 19 mbar | ustawienie zapłonu | = 1 | |
ciśnienie wsteczne spalin | = 0,15 at | ciśnienie zapłonu | = 50 at | |
temperatura spalin | = 350 °C | podciśnienie | = 38 mbar | |
prąd wyjściowy (2) (wirniki //, baterie // (3)) |
= 170 A na wirnik | ciśnienie wsteczne spalin | = 0,25 at | |
prąd wzbudzania | = 12 A | temperatura spalin | = 400 °C | |
napięcie akumulatorów | do 145 V | prąd wyjściowy (wirniki //, baterie //) |
= 750 A na wirnik | |
prędkość | = 5,8 węzła | prąd wzbudzania | = 10,5 A | |
napięcie akumulatorów | do 145 V | |||
prędkość | = 6,3 węzła | |||
3. Jeden silnik (drugi wał obraca się luzem) |
||||
n | = 300 obr/min | n | = 300 obr/min | |
N | = 550 KM na wał | N | = 1000 KM na wał | |
stopień napełnienia | = 33 | stopień napełnienia | = 17 | |
podciśnienie | = 10 mbar | ustawienie zapłonu | = 1 | |
ciśnienie wsteczne spalin | = 0,1 at | ciśnienie zapłonu | = 60 at | |
temperatura spalin | = 450 °C | podciśnienie | = 17 mbar | |
prędkość | = 5,5 węzła | ciśnienie wsteczne spalin | = 0,15 at | |
temperatura spalin | = 400 °C | |||
prędkość | = 5,5 węzła | |||
4. Jeden silnik z podładowaniem akumulatorów (konfiguracja buforowa) |
||||
nie dotyczy okrętów typu VIIC
z powodu silnego dymienia silnika |
n | = 245 obr/min | ||
N | = 1200 KM na wał | |||
stopień napełniania | = 17 | |||
ustawienie zapłonu | = 1 | |||
ciśnienie zapłonu | = 50 at | |||
podciśnienie | = 10 mbar | |||
ciśnienie wsteczne spalin | = 0,15 at | |||
temperatura spalin | = 400 °C | |||
prąd wyjściowy (wirniki //, baterie //) |
= 650 A na wirnik | |||
prąd wzbudzania | = 12,5 A | |||
napięcie akumulatorów | do 145 V | |||
prędkość | = 6,0 węzła | |||
5. Jeden wał napędzany silnikiem elektrycznym, drugi wał pracuje na ładowanie (4) |
||||
Strona napędowa
|
nie dotyczy,
konfiguracja 2) jest wystarczająca |
|||
wirniki --,baterie // (5) n | = 105 obr/min | |||
pobór prądu | = 160 A | |||
prędkość | = 2 węzły | |||
Strona ładująca
|
||||
obroty silnika Diesla n | = 400 obr/min | |||
N | = 700 KM | |||
stopień napełnienia | = 30 | |||
podciśnienie | = 16 mbar | |||
ciśnienie wsteczne spalin | = 0,18 at | |||
temperatura spalin | = 430 °C | |||
prąd wyjściowy (wirniki //, baterie --) |
= 750 A na wirnik | |||
prąd wzbudzania | = 26 A | |||
napięcie akumulatorów | do 145 V | |||
6. Konfiguracja 3) z jednoczesnym ładowaniem akumulatorów, jak i konfiguracja diesel-elektryczna nie jest stosowana z powodu silnego dymienia silników. |
||||
II. Chrapy. |
||||
Kanały dolotowe powietrza i wydechu spalin |
||||
1. Kanał dolotowy powietrza systemu wentylacyjnego. 1a. Rura dolotowa powietrza. 2. Maszt powietrzny. 3. Górny zawór dolotowy powietrza. 4. Połączenie pomiędzy kanałem dolotowym powietrza dla silników wysokoprężnych a kanałem dolotowym powietrza systemu wentylacyjnego. 5. Maszt dolotowy powietrza dla silników wysokoprężnych. 6. Zawór do zatapiania kanału dolotowego powietrza. 7. Rura wydechowa. 8. Rozdzielacz szasu spalinami. 9. Zawór wydechowy. 10. Wydrążona oś przegubu masztu chrap. 11. Zawór odwadniający. 11a. Zawór odwadniający zaworu dolotowego powietrza. 12. Maszt powietrzny z zaworem pływakowym. 13. Maszt wydechowy spalin. |
||||
(3) Uzwojenia wirników silnika elektrycznego połączone równolegle, baterie akumulatorów połączone równolegle. (4) W konfiguracji tej uruchomiony jest tylko jeden silnik wysokoprężny, który napędza maszynę elektryczną pracującą jako generator prądu. Prąd ten jest użyty do ładowania akumulatorów oraz do zasilenia silnika napędzającego drugi wał napędowy. (5) Uzwojenia wirników silnika elektrycznego połączone szeregowo, baterie akumulatorów połączone równolegle. (6) Innym stosowanym rozwiązaniem było bezpośrednie połączenie przewodu dolotowego powietrza z kanałem dolotowym powietrza dla silników wysokoprężnych. (7) Dolotowy kanał powietrza systemu wentylacyjnego połączony jest poprzez wentylator z jednym z dwóch głównych przewodów wentylacyjnych, biegnących przez całą długość okrętu. Dolotowy kanał powietrza dla silników wysokoprężnych jest doprowadzony do przedziału silników wysokoprężnych i ma wylot na wysokości płyt podłogi. Woda która do niego wtargnęła może bez większych przeszkód spłynąć do zęzy, natomiast woda która dostałaby się do kanału wentylacyjnego mogłaby zalać wentylator i zostać rozprowadzona po całym okręcie. (8) Na niemieckich okrętach podwodnych, przed wprowadzeniem do użytku chrap, wentylacja baterii akumulatorów odbywała się przy użyciu systemu wentylacyjnego okrętu - pomieszczenia baterii akumulatorów były połączone z wylotowym kanałem powietrza, w którym przy pomocy wentylatora utrzymywano podciśnienie. Wydzielające się podczas ładowania baterii gazy były wydalane na zewnątrz przez wylotowy kanał powietrza. Na okrętach używających chrap wylotowy kanał powietrza był zamknięty, a całe powietrze z okrętu było wydalane poprzez silniki wysokoprężne oraz instalację wydechową. Zatem wentylacja baterii polegała na tłoczeniu powietrza z przedziałów akumulatorów do przedziału silników wysokoprężnych. |
||||
Dokumenty oryginalne - kliknij w obrazek by zobaczyć powiększenie: |