|
|
a). |
Silniki spalinowe G.W.: silniki, które nie mają możliwości biegu wstecznego - silnik używany do ładowania akumulatorów należy włączyć używając biegu do przodu, z włączoną sprężarką doładowującą, obroty ustawić na 380-400 obr/min. Uzwojenia tworników silnika elektrycznego połączone równolegle, baterie akumulatorów połączone szeregowo, prąd tworników do 750 A, prąd wzbudzania nie większy niż 32 A. Silniki które mają możliwość biegu wstecznego, mogą być użyte do ładowania na wstecznym biegu, z wyłączoną sprężarką doładowującą. Używając tej metody podciśnienie na okręcie jest mniejsze niż w przypadku biegu do przodu, z włączoną sprężarką doładowującą. Drugi silnik napędzający śrubę - przynajmniej 250-290 obr/min, bez ładowania baterii, sprężarka doładowująca włączona. Minimalna liczba obrotów zależy od ciśnienia wstecznego spalin - dla ciśnienia do 0,45 atm - 250 obr/min, dla ciśnienia powyżej 0,45 atm - 290 obr/min. Spadek obrotów zagraża sprzęgłu sprężarki doładowującej. |
|
|
b). |
Silniki spalinowe MAN - silnik używany do ładowania baterii pracuje na biegu wstecznym. Połączenie uzwojeń tworników oraz baterii jak w punkcie 1 a). |
|
|
|
|
c). |
Ciśnienie wsteczne spalin - nie przekraczać ciśnienia 0,4 - 0,5 atm. W przeciwnym wypadku z pewnością wystąpią nieszczelności w kolektorach wydechowych. |
|
|
|
|
d). |
Gdy głowica chrap zanurzy się na dłuższy okres czasu, najpierw wyłączyć ładowanie oraz wysprzęglić silnik napędzający śrubę napędową. Jeżeli podciśnienie wzrośnie do 200 mb, wyłączyć silnik napędzający śrubę i uruchomić silnik elektryczny do momentu, kiedy ciśnienie wewnątrz okrętu zostanie wyrównane. Następnie ponowne uruchomić silnik spalinowy. Najwyższe dopuszczalne podciśnienie to 200 mb. Należy sprawdzać działanie manometrów, ponieważ często się zacinają. Unikać znacznych zmian ciśnienia. Kondensująca się na okręcie wilgoć jest zagrożeniem dla peryskopów (zaparowanie), instalacji elektrycznych (zwarcia), zapasów żywności (konserwy pękają na przerdzewiałych łączach). |
|
|
|
|
e). |
W momencie uruchamiania silnika spalinowego należy utrzymywać wylot spalin chrap tuż pod powierzchnią wody, tak aby zminimalizować ryzyko zatrzymania silnika z powodu dużego ciśnienia wstecznego spalin. Następnie - gdy silnik został uruchomiony - należy zejść na głębokość marszową [7]. |
|
|
|
|
f). |
Na okrętach typu VIIC uruchamianie silników spalinowych Kruppa z włączoną sprężarką doładowującą jest zabronione. Postępowanie wbrew temu rozkazowi doprowadziło do wielu uszkodzeń. |
|
|
|
|
2. |
Ładowanie baterii. |
|
|
|
|
a). |
"Ładowanie standardowe" (końcowe napięcie pojedynczego ogniwa 2,34 V). Aby uniknąć przedwczesnego zasiarczenia płyt akumulatorów, należy po zakończeniu pierwszej fazy ładowania - gdy napięcie na pojedynczym ogniwie osiągnie wartość 2,34 V [8] (145 V na jednej baterii [9] na okrętach typu VII, IX i XXIII) - kontynuować ładowanie w taki sposób, że prąd ładowania jest stopniowo zmniejszany do 200 A przy stałym napięciu baterii. Innymi słowy - nie należy przerywać ładowania na końcu fazy trzeciej (jak do tej pory), ale kontynuować ładowanie przy stałym napięciu. |
|
|
|
|
b). |
"Ładowanie uzupełniające" (końcowe napięcie pojedynczego ogniwa 2,4 V): |
|
|
Im częściej przeprowadzane, tym żywotność baterii akumulatorów większa. Ładowanie prądem jak w fazie pierwszej. Ładować do momentu, kiedy napięcie na pojedynczym ogniwie osiągnie 2,4 V (po osiągnięciu tego napięcia ładowanie jak w punkcie 2 a) - zmniejszyć prąd ładowania do 200 A utrzymując stałe napięcie baterii. Uwaga: Nie mierzyć napięcia całej baterii głównym woltomierzem baterii akumulatorów, ale dokładnym woltomierzem napięcia na pojedynczych ogniwach. W żadnym wypadku nie dopuścić do wzrostu napięcia powyżej 2,4 V [10]. |
|
|
|
|
|