I. Chrapy w znacznym stopniu - dzięki możliwości uniknięcia ataku z powietrza przy jednoczesnym zmniejszeniu strat - umożliwiły ponowne działanie okrętom w rejonach silnie patrolowanych przez nieprzyjacielskie lotnictwo. |
|
|
|
Marsz do rejonu operacyjnego: Zadaniem Dowódcy jest doprowadzenie okrętu do oraz z rejonu operacyjnego bez zbędnego nadkładania drogi celem uniknięcia nieprzyjaciela, wykorzystując jednocześnie każdą możliwość do ataku. |
|
|
|
Postępowanie w rejonie operacyjnym: Aby wykorzystać wszystkie możliwości jakie oferują chrapy, należy zbliżyć się do szlaków nieprzyjacielskiej żeglugi niedaleko wybrzeży. Tylko tam mogą zostać osiągnięte sukcesy. |
|
|
|
II. Postępowanie w trakcie marszu do rejonu operacyjnego oraz w rejonie operacyjnym zależy od obecności wrogiego lotnictwa. Dowództwo dzieli rejony na rejony z silną, średnią oraz słabą obecnością nieprzyjacielskiego lotnictwa. Jeżeli Dowódca stwierdzi, że liczebność nieprzyjacielskiego lotnictwa w danym rejonie operacyjnym nie odpowiada już warunkom opisanym w punktach A - C, może on zmodyfikować swoje postępowanie odpowiednio do bieżących warunków. |
|
|
|
A. |
Rejony z silną obecnością lotnictwa: Kwadraty AN, AF, AE, AM, BF, CG, DJ, AL, BE, wschodnia, trzecia część kwadratu BE, ponadto pas o szerokości około 100-200 mil morskich wzdłuż wybrzeży Ameryki Północnej i Południowej, włączając Karaiby. |
|
|
|
|
Postępowanie: Marsz do rejonu operacyjnego oraz patrolowanie w rejonie operacyjnym w zanurzeniu, ładowanie baterii podczas pływania na chrapach. Ładowanie baterii w wynurzeniu dozwolone wyłącznie wtedy, gdy pływanie na chrapach nie jest możliwe z przyczyn technicznych. |
|
|
|
|
Wykonanie: |
|
|
|
1. |
Marsz do rejonu operacyjnego oraz powrót na chrapach. |
|
|
|
|
a). |
Szczegółowe instrukcje dotyczące czasu marszu na chrapach, czasu posiłków, optymalnego wykorzystania warunków pogodowych, patrz Rozkaz Bieżący nr 2. |
|
|
|
|
b). |
Standardowa głębokość marszu na silnikach elektrycznych - większa niż 50 metrów. Na czas posiłków oraz nasłuchu hydroakustycznego - podnieść okręt na głębokość peryskopową. Dobre warunki hydroakustyczne w żadnym wypadku nie zwalniają z konieczności prowadzenia obserwacji peryskopowej. |
|
|
|
2. |
Marsz do rejonu operacyjnego oraz powrót w zanurzeniu, ładowanie baterii na powierzchni. Dopuszczalne jedynie w przypadku uszkodzenia chrap lub w innych, szczególnych przypadkach (np. zbyt silny prąd morski). |
|
|
|
|
a). |
Ładowanie baterii powinno być przeprowadzone w warunkach niesprzyjających atakowi lotniczemu, tzn. w ogólności w nocy. Pożądane warunki: nów księżyca, ciemność, mgła, sztorm. |
|
|
|
|
b). |
Jeżeli zaobserwowano w nocy szczególnie dużą aktywność w powietrzu oraz dużą aktywność radarową, ładowanie może być przeprowadzone w ciągu dnia, we mgle lub w warunkach dobrej widoczności. W przypadku wątpliwości, lepsze jest ładowanie w nocy, ponieważ w razie ataku jest większa szansa ucieczki poprzez zanurzenie oraz zgubienie kontaktu, ponadto utrudnione jest przeprowadzenie jednoczesnego ataku przez kilka samolotów. |
|
|
|