1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-34 typ VIIA

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-34 typ VIIA

Postprzez Brodołak » 28.03.06, 10:56

U-34 typ VIIA

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Nr zamówienia: 557
Zamówienie: 25.03.1935
Położenie stępki: 15.09.1935
Wodowanie: 17.07.1936
Wcielenie do służby: 12.09.1936
Nr pocztowy: M 15 983

Przebieg służby:
12.09.1936 - 31.08.1939 - 2 Flotylla U-bootów Saltzwedel, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
01.09.1939 - 31.12.1939 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
01.01.1940 - 30.09.1940 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven / Lorient (okręt bojowy)
01.10.1940 - 01.11.1940 - 21 Flotylla U-bootów, Pillau (okręt szkolny)
02.11.1940 - 05.08.1943 - 24 Flotylla U-bootów, Danzig (okręt szkolny)
05.08.1943 - Zatonął o godz. 21:55, w porcie Memel po kolizji z okrętem bazą o. p. Lech, zginęło 4 członków załogi a 39 zostało uratowanych
24.08.1943 - Podniesiony z dna
08.09.1943 - Skreślony z listy floty
02.02.1944 - Podczas holowania, zatonął na północ od Warnemünde

Dowódcy:
12.09.1936 - 03.11.1936 - KL Ernst Sobe
04.11.1936 - 22.12.1936 - KL Harald Grosse
23.12.1936 - 14.02.1938 - KL Ernst Sobe
15.02.1938 - 17.08.1938 - KL Hans Pauckstadt
05.09.1938 - 28.10.1938 - KL Hans Pauckstadt
28.10.1938 - 28.09.1940 - KL Wilhelm Eduard Max Rollmann
29.09.1940 - 22.05.1941 - OL Fritz Meyer
23.05.1941 - 19.11.1941 - OL Karl-Otto Schultz
20.11.1941 - 15.06.1942 - OL Gerhard Remus
16.06.1942 - 01.02.1943 - OL Horst-Arno Max Heinrich Fenski
02.02.1943 - 11.06.1943 - OL Karl-Heinz Hagenau
12.06.1943 - 04.08.1943 - LT Eduard Aust

Odbyte patrole bojowe: 7

Zatopione statki handlowe: 21 (96.946 BRT)

Zatopione okręty wojenne: 3 (2.365 BRT)

Patrol 1 (19.08.1939 - 26.09.1939)
19.08. U-34 pod dowództwem Wilhelma Rollmanna wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem zająć pozycję w rejonie Western Approaches. W razie wybuchu wojny Wilhelm Rollmann miał za zadanie atakować nieprzyjacielskie statki i okręty. W dniu 7 września U-34 zatrzymał strzałem z działa o godzinie 12:50 a następnie zatopił o godzinie 13:31 jedną torpedą w kwadracie marynarki BF 1685 należący do brytyjskiego armatora Common Brothers Ltd z Newcastle frachtowiec Pukkastan (5.809 BRT). Następnego dnia Wilhelm Rollmann zatrzymał w godzinach wieczornych dwoma strzałami z działa a następnie zatopił o godzinie 18:13 jedną torpedą w kwadracie marynarki BF 1673 należący do brytyjskiego armatora Anglo-American Oil Co Ltd z Londynu tankowiec Kennebec (5.548 BRT). W drodze powrotnej do kraju 24 września U-34 zatrzymał o godzinie 14:30 w kwadracie marynarki AN 3574 należący do fińskiego armatora Nikolai Lopato z Kuressare stary bo pochodzący z 1900 roku frachtowiec Hanonia (1.781 BRT)(1), który po stwierdzeniu przewożenia kontrabandy został obsadzony załogą pryzową i wysłany do bazy w Kiel. W dniu 26.09. U-34 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie sześć tygodni patrol (39 dni).

Patrol 2 (17.10.1939 - 12.11.1939)
17.10. U-34 pod dowództwem Wilhelma Rollmanna wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Western Approaches. Płynąc dookoła Wysp Brytyjskich, w dniu 20 września Wilhelm Rollmann zatrzymał o godzinie 06:00 a następnie po stwierdzeniu przewożenia kontrabandy zatopił o godzinie 07:32 ogniem artyleryjskim w kwadracie marynarki AF 7975 należący do szwedzkiego armatora Angfartygs-A/B Adolf (Adolf Bratt & Co) z Geteborga frachtowiec Gustaf Adolf (926 BRT). Po zatonięciu statku U 34 wziął łodzie ratunkowe na hol, by pewnym czasie zatrzymać dwoma strzałami z działa norweski frachtowiec Biscaja, który następnie na polecenie Rollmanna przejął rozbitków. Tego samego dnia U 34 bezskutecznie próbował zatrzymać trzema strzałami z działa o godzinie 10:58 należący do brytyjskiego armatora Dover Navigation Co Ltd z Londynu frachtowiec Sea Venture (2.327 BRT). Ponieważ brytyjska jednostka zaczęła uciekać Wilhelm Rollmann wydał rozkaz rozpoczęcia jej ostrzału, który trwał aż do godziny 11:23, kiedy to brytyjska załoga opuściła swój statek. Do dryfującego frachtowca wystrzelono o godzinie 13:40 jedną torpedę, która posłała go na dno w kwadracie marynarki AN 2131. W dniu 27 września U-34 storpedował i ciężko uszkodził o godzinie 19:30 w kwadracie marynarki BE 1452, płynący w konwoju OB-25 należący do brytyjskiego armatora Lamport & Holt Ltd z Liverpoolu frachtowiec Bronte (5.317 BRT), który po nieudanej próbie holowania został w dniu 30 października zatopiony ogniem artyleryjskim przez niszczyciel HMS Walpole. W kolejnym ataku na konwój wykonanym jeszcze tego samego dnia o godzinie 21:01 Wilhelm Rollmann zgłosił niepotwierdzone zatopienie frachtowca o tonażu ca. 4.600 ton. Dwa dni później 29 października Wilhelm Rollmann zaatakował o godzinie 01:50 w kwadracie marynarki BF 1387 konwój HX-5A wystrzeliwując do dwóch frachtowców i niszczyciela pięć torped. W wyniku tego ataku na dno poszedł należący do brytyjskiego armatora T. & J. Brocklebank Ltd z Liverpoolu frachtowiec Malabar (7.976 BRT), będący statkiem komodora konwoju kontradmirała w stanie spoczynku G.W. Taylor. Dnia 30 października na U-34 wystąpiły poważne problemy z silnikami Diesla, co wymusiło na jego dowódcy Wilhelmie Rollmannie podjęcie decyzji o przerwaniu patrolu i powrocie do bazy. W drodze powrotnej do kraju w dniu 09.11. U-34 zatrzymał o godzinie 19:00 w kwadracie marynarki AN 4355 należący do norweskiego armatora Kristian Hoegh-Hervig, z Haugesund frachtowiec Snar (3.176 BRT). Ponieważ wzburzone morze uniemożliwiało dostarczenie na statek oddziału pryzowego Wilhelm Rollmann zadecydował poczekać na poprawę pogody. Rankiem następnego dnia U 34 zatrzymał dwa kolejne frachtowce duński N.J. Olsen i norweski Gimle, ale obu pozwolono kontynuować rejs do swoich portów przeznaczenia. Ponieważ pogoda uległa stopniowej porawie na statek dostarczono oddział pryzowy pod dowództwem I WO OL. Prellberga, który po przejrzeniu papierów okrętowych stwierdził, że statek kieruje się do Francji. Poinformowany o tym fakcie Rollman wydał Prellbergowi polecenie doprowadzenia statku do Niemiec, co ten wykonał docierając kilka dni później do Friedrichsort. 12.11. U-34 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie cztery tygodnie patrol (27 dni).

Patrol 3 (01.01.1940 - 06.02.1940)
01.01. U-34 pod dowództwem Wilhelma Rollmanna wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem postawić pole minowe na wysokości Falmouth. Okręt zabrał na pokład oprócz 8 min typu TMC także 6 torped. W drodze do miejsca stawiania min Wilhelm Rollmann bez powodzenia atakował piętnastotysięcznik. W dniu 19 stycznia Wilhelm Rollman postawił pomiędzy godziną 21:05 a 21:25 w zatoce Falmouth (kwadrat marynarki BF 2279) pole minowe, po czym udał się w rejon Western Approaches, by atakować nieprzyjacielską statki. W dniu 28.01. Wilhelm Rollmann storpedował i uszkodził jedną torpedą o godzinie 02:52 w kwadracie marynarki BF 1629 należący do greckiego armatora Demetrios Denys Stathatos, Anthony D. Stathatos and others a Aten frachtowiec Eleni Stathatou (5.625 BRT), który został dobity o godzinie 04:21 kolejną torpedą. W dniu 06.02. U-34 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (37 dni).
Na polu minowym postawionym przez U 34 zatonął jeden statek:
- 20.01. w kwadracie marynarki BF 2279 należący do brytyjskiego armaotra Houlder Brothers & Co Ltd z Londynu tankowiec Caroni River (7.807 BRT).

Patrol 4 (11.03.1940 - 30.03.1940)
11.03. U-34 pod dowództwem Wilhelma Rollmanna wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem przeprowadzić defensywny patrol w pobliżu norweskiego portu Trondheim, atakując nieprzyjacielskie okręty i transportowce wojska. Po odwołaniu do kraju w dniu 30.03. U-34 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie trzy tygodnie (20 dni) bezowocny patrol.

Patrol 5 (03.04.1940 - 30.04.1940)
03.04. U-34 pod dowództwem Wilhelma Rollmanna wypłynął z Wilhelmshaven, by wziąć udział w operacji "Hartmut", osłonie lądujących w Norwegii niemieckich wojsk. Zalakowane rozkazy dotyczące udziału U-34 w tej operacji zostały otwarte w dniu 06.04. Według nich U-34 wraz z U-52 (typ VIIB), miał za zadanie odeprzeć nieprzyjacielski desant w fiordzie Romsdals, położonym na południe od Trondheim. 13.04. U-34 storpedował i zatopił o godzinie 18:58 w kwadracie marynarki AF 6775 wyrzucony na brzeg w rejonie wioski Sotvika norweski stawiacz min Froya (595 BRT). W dniu 15 kwietnia Wilhelm Rollmann bezskutecznie zaatakował brytyjski niszczyciel typu Tribal. Dnia 18.04 po południu U-34 bezskutecznie zaatakował dwiema torpedami nieprzyjacielski lekki krążownik HMS Southampton. W dniach 19-20.04 U-34 bez skutecznie atakował nieprzyjacielskie konwoje. W dniu 20 kwietnia Wilhelm Rollmann otrzymał rozkaz udania się w rejon Szetlandów i Orkadów, gdzie miał atakować wracające z Norwegii nieprzyjacielskie statki i okręty. W dniu 26.04. U-34 zaatakował bez powodzenia ostatnimi torpedami brytyjski transportowiec wojska Franconia (20.000 BRT). W dniu 30.04. U-34 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający cztery tygodnie patrol (28 dni).

Patrol 6 (22.06.1940 - 18.07.1940)
22.06. U-34 pod dowództwem Wilhelma Rollmanna wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Western Approaches. W okresie do 05.07. do 17.07. Wilhelm Rollmann storpedował siedem statków i jeden okręt wojenny:
- 05.07. storpedował i ciężko uszkodził o godzinie 18:26 w kwadracie marynarki BF 1286 brytyjski niszczyciel HMS Whirlwind (1.100 BRT), którego dryfująca część rufowa została dobita przez niszczyciel HMS Westcott (U 34 atakował ten okręt już o godzinie 17:12 ale dwie wystrzelone torpedy minęły cel),
- 06.07. storpedował i uszkodził jedną torpedą o godzinie 10:58 w kwadracie marynarki BF 1824 należący do estońskiego armatora A/S Tallinna Laevaühisus z Tallina frachtowiec Vapper (4.543 BRT), który został dobity kolejną wystrzeloną o godzinie 11:15 torpedą
- 07.07. zatopił o godzinie 07:14 w kwadracie marynarki BE 1563 należący do holenderskiego armatora Curacaosche Scheepvaart Mij. z Emmastad tankowiec Lucrecia (2.584 BRT)
- 09.07. zatopił jedną torpedą o godzinie 12:32 w kwadracie marynarki BE 3398 należący do estońskiego armatora R. Nelberg z Tallina frachtowiec Tiiu (1.865 BRT)
- 10.07. zatopił jedną torpedą po trwającym sześć godzin pościgu o godzinie 14:26 w kwadracie marynarki AM 8875 należący do fińskiego armatora Suomen Kalastus O/Y z Helsinek frachtowiec Petsamo (4.596 BRT)
- 11.07. zatopił jedną torpedą o godzinie 07:06 w kwadracie marynarki BE 3328 będący maruderem z konwoju HX-54 należący do norweskiego armatora Pherson & Wessel z Drammen frachtowiec Janna (2.197 BRT)
- 15.07. zatopił jedną torpedą o godzinie 03:21 w kwadracie marynarki AM 8784 należący do greckiego armatora John Stefanopoulos, Nicolaos M. Andronicos and Ph. Philippacopoulos z Pireusu frachtowiec Evdoxia (2.018 BRT)
- 17.07. zatopił ogniem artyleryjskim o godzinie 01:10 w kwadracie marynarki BF 1798 należący do greckiego armatora D.J. Goulandris z Aten frachtowiec Naftilos (3.531 BRT),
W dniu 18.07. U-34 wpłynął do nowej bazy 2 Flotylli U-bootów w Lorient, kończąc trwający prawie cztery tygodnie patrol (27 dni).

Patrol 7 (23.07.1940 - 03.08.1940)
23.07. U-34 pod dowództwem Wilhelma Rollmanna wypłynął z bazy w Lorient, w rejs powrotny do Niemiec. W trakcie, którego Wilhelm Rollmann miał przeprowadzić ofensywny patrol. W dniach 26 - 27.07. U-34 zaatakował konwój OB-188, zatapiając cztery statki bandery brytyjskiej:
- 26.07. zatopił o godzinie 14:47 w kwadracie marynarki AL 6394 należący do brytyjskiego armatora Walter Runciman & Co Ltd z Newcastle frachtowiec Vinemoor (4.359 BRT),
- 26.07. zatopił o godzinie 14:47 w kwadracie marynarki AL 6394 należący do brytyjskiego armatora Elder Dempster Lines Ltd z Liverpoolu statek pasażerski Accra (9.337 BRT),
- 27.07. zatopił o godzinie 02:58 w kwadracie marynarki AL 3991 należący do brytyjskiego armatora Royal Mail Lines Ltd z Londynu frachtowiec Sambie (5.260 BRT),
- 27.07. zatopił o godzinie 03:13 w kwadracie marynarki AL 3991należący do brytyjskiego armatora Anglo-Saxon Petroleum Co Ltd z Londynu tankowiec Thiara (10.364 BRT).
Oprócz w/w sukcesów Wilhelm Rollmann zgłosił też niepotwierdzone uszkodzenie o godzinie 03:05 w dniu 27 lipca kolejnego frachtowca o tonażu ca. 6.000 ton. W drodze powrotnej do bazy w dniu 01.08. U 34 zatopił o godzinie 19:04 w kwadracie marynarki AN 4281 brytyjski okręt podwodny HMS Spearfish (670 BRT), ratując jedynego ocalałego członka załogi marynarza Williama V. Pestera, który odbywał na zatopionym okręcie swóju pierwszy i zarazem ostatni rejs. W dniu 03.08. U-34 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie dwa tygodnie patrol (12 dni).

U-34 ze względu na zużycie mechanizmów został przeniesiony do szkolenia.

Uwagi:
1.)W okresie od 22.11.1936 do 20.12.1936 U-34 pod dowództwem KL Haralda Grosse wraz z U-33 (KL Kurt Freiwald), wziął udział w tajnej operacji pod kryptonimem "Ćwiczenia Szkolne Ursula"**, która polegała na atakowaniu republikańskich okrętów i statków. W dniu 30.11. U-34 rozpoczął patrolowanie na zachód od Cartageny. 01.12. Harald Grosse zaatakował jedną niecelną torpedą republikański niszczyciel. 05.12 i 08.12 U-34 atakował bezskutecznie inne republikańskie niszczyciele. W dniu 10.12. U-34 otrzymał rozkaz zaprzestania działań w ramach operacji Ursula i powrót do kraju. 12.12. Harald Grosse zauważył i zatopił o godzinie 14:19, w pobliżu Malagi będący na patrolu republikański okręt podwodny C 3, z którego uratował się tylko, oficer wachtowy Agustin Garcia i dwóch marynarzy Isidoro de la Orden i Arsenio Lidon. O swym sukcesie Harald Grosse zameldował dowództwu, wysyłając następującej treści meldunek "(from) Posejdon, 1603 K: AQ 14:19 Sunk red sub type C off Malaga'"
2.) W późniejszym okresie, U-34 odbył jeszcze dwa patrole na wody terytorialne Hiszpanii:
- 01.06.1937 - 21.07.1937
- 21.10.1937 - 19.12. 1937

Członkowie załogi U-34(w kolejności alfabetycznej) polegli w dniu 05.08.1943:
1.) Doreis Joann (FkOGfr)
2.) Heger Rudolf (OBtsMt)
3.) Nothling Karl (MechGfr)
4.) Wiegelmann Johannes (MtrOGfr)

Przypisy:
(1) Po przejęciu statku został on skierowany do stoczni, gdzie przebudowano go na pomocniczy stawiacz min, który w dniu 6 lutego 1940 roku został wcielony do służby pod nazwą Ulm i oznaczeniem Schiff 11.
(2) Nazwa "Ursula" pochodziła od imienia jedynej córki Dönitza - Urszuli.

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2,
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość