1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-31 typ VIIA

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-31 typ VIIA

Postprzez Brodołak » 19.03.06, 15:35

U-31 typ VIIA

Stocznia: Deutsche Schiff und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Nr zamówienia: 912
Zamówienie: 01.04.1935
Położenie stępki: 01.03.1936
Wodowanie: 25.09.1936
Wcielenie do służby: 28.12.1936
Nr pocztowy: M 28 961

Przebieg służby:
28.12.1936 - 31.08.1939 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven
01.09.1939 - 31.12.1939 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven
01.01.1940 - 12.03.1940 - 2 flotylla U-bootów, Wilhelmshaven
11.03.1940 - Zatopiony przez podczas rejsu próbnego przez brytyjski samolot w zatoce Jade, podniesiony 24.03 i po remoncie ponownie wcielony do służby w dniu 30.07.
08.07.1940 - 02.11.1940 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven
02.11.1940 - Zatopiony przez niszczyciel HMS Antelope

Dowódcy:
28.12.1936 - 08.11.1938 - KL Rolf Dau
08.11.1938 - 11.03.1940 - KL Johannes Habekost
08.07.1940 - 02.11.1940- OL Wilfrieda Prellberg

Odbyte patrole bojowe: 7

Zatopione statki handlowe: 11 (27.751 BRT)

Zatopione pomocnicze okręty wojenne: 2 (164 BRT)

Uszkodzone okręty wojenne: 1 (33.950 BRT)

Patrol 1 (27.08.1939 - 02.09.1939)
27.08. U-31 pod dowództwem Johannesa Habekosta wypłynął z portu Memel, w rejs do bazy w Wilhelmshaven. Podczas płynięcia wzdłuż polskiego wybrzeża Johannes Habekost, miał przeprowadzić obserwację ruchów polskiej floty. W dniu 30.08. U-31 zauważył 30 mil na północ od Rozewia, trzy polskie niszczyciele ORP Błyskawica, ORP Grom i ORP Burza płynące z maksymalną prędkością w kierunku cieśnin duńskich. O swoim spotkaniu Johannes Habekost poinformował dowództwo. Dnia 02.09. U-31 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający tydzień patrol (7 dni).

Patrol 2 (09.09.1939 - 02.10.1939)
09.09. U-31 pod dowództwem Johannesa Habekosta wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem po przepłynięciu kanału La Manche operować na południowy zachód od Irlandii. Dnia 15.09. U-31 nawiązał kontakt z konwojem OB-4*, o którym poinformował dowództwo. W wykonanym wczesnym rankiem następnego dnia ataku na konwój Johannes Habekost zatopił o godzinie 08:15 w kwadracie marynarki BE 3850 należący do brytyjskiego armatora Furness, Withy & Co Ltd z Liverpoolu frachtowiec Aviemore (4.060 BRT). W dniu 24 września U-31 storpedował i uszkodził o godzinie 12:50 w kwadracie marynarki AM 8858, należący do brytyjskiego armatora Charlton, McAllum & Co Ltd z Newcastle frachtowiec Hazelside (4.646 BRT), który pomimo otrzymanego ciosu próbował z najwyższą możliwą prędkością uciekać z miejsca ataku. Za uciekającym statkiem Johannes Habekost ruszył w pogoń, rozkazując jednocześnie rozpocząć jego ostrzał. Po kliku strzałach Hazelside zastopował a jego załoga weszła do łodzi ratunkowych. Do zastopowanego i opuszczonego statku U 31 wystrzelił następnie kolejną torpedę, po której trafieniu poszedł on na dno. W dniu 02.10. U-31 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (24 dni).

Patrol 3 (21.10.1939 - 31.10.1939)
21.10. U-31 pod dowództwem Johannesa Habekosta wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem postawić pole minowe w brytyjskiej bazie Loch Ewe. Okręt zabrał na pokład 18 min typu TMB. W dniu 27 października przebywający w pobliżu angielskiej bazy Loch Ewe, U-31 zaplątał się w sieci przeciwtorpedowe. Po oswobodzeniu okrętu, Johannes Habekost postanowił postawić pole minowe w poprzek kanału prowadzącego (kwadrat marynarki AM 3826) do bazy co następnie jeszcze tego samego dnia pomiędzy godziną 18:55 a 19:25 wykonał. W dniu 31.10. U-31 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający zaledwie półtora tygodnia patrol (11 dni).
Na polu minowym postawionym przez U-31:
- 04.12. o godzinie 07:52 został poważnie uszkodzony pancernik Nelson (33.950 BRT)(2) będący jednostka flagową admirała Forbesa,
- 23.12 zatonęły dwie małe jednostki Royal Navy, HMS Promotive i HMS Glenalbyn (oba po 78 BRT)(3).

Patrol 4 (19.11.1939 - 11.12.1939)
19.11. U-31 pod dowództwem Johannesa Habekosta, wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem operować na Morzu Północnym. Między 01.12. a 06.12. Johannes Habekost storpedował sześć statków:
- 01.12. o godzinie 09:30 zatopił jedną torpedą w kwadracie marynarki AN 4547 należący do norweskiego armatora Det Bergenske D/S A/S z Bergen frachtowiec Arcturus (1.277 BRT), który atakowany był już trzy minuty wcześniej ale wystrzelona torpeda minęła cel,
- 03.12. zatopił o godzinie 13:20 jedną torpedą w kwadracie marynarki AN 5196 należący do duńskiego armatora Jens Toft z Kopenhagi frachtowiec Ove Toft (2.135 BRT),
- 04.12. zatopił o godzinie 01:23 w kwadracie marynarki AN 5316 należący do norweskiego armatora Erling Torstensen z Arendal frachtowiec Gimle (1.271 BRT) ,
- 04.12. zatopił o godzinie 15:42 jedną torpedą w kwadracie marynarki AN 4598 należący do norweskiego armatora Wahl & Co z Oslo frachtowiec Primula (1.024 BRT),
-06.12. zatopił o godzinie 07:54 jedną torpedą w kwadracie marynarki AN 5341 należący do estońskiego armatora Ed. Lass z Tallina frachtowiec Agu (1.575 BRT),
-06.12. zatopił o godzinie 23:49 jedną torpedą w kwadracie marynarki AN 4887 należący do szwedzkiego armatora Rederi-A/B Bifrost (J.R. Trapp) z Geteborga frachtowiec Vinga (1.974 BRT).
W dniu 11.12. U-31 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (23 dni).

Patrol 5 (15.01.1940 - 04.02.1940)
15.01. U-31 pod dowództwem Johannesa Habekosta wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem postawić po raz drugi pole minowe w brytyjskiej bazie Loch Ewe. Okręt zabrał na pokład oprócz 8 min typu TMC także 6 torped. 21.01. Johannes Habekost postawił pole minowe w Loch Ewe, po czym udał się na patrol w rejon Western Approaches, gdzie doświadczył problemów z wadliwie działającymi torpedami. Pozbawiony torped U-31 w drodze powrotnej do kraju napotkał dwa pancerniki oraz ciężki krążownik. W dniu 04.02. Johannes Habekost wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający trzy tygodnie patrol (21 dni).
Na polu minowym postawionym przez U-31 nie została zatopiona bądź uszkodzona żadna jednostka.

11.03. U-31 odbywający po remoncie próby morskie na wodach zatoki Jade, został zauważony i zaatakowany przez samolot Bristol Blenheim, należący do 82 Dywizjonu 2 Grupy Bombowej RAF. Z czterech zrzuconych bomb dwie były celne, powodując zatonięcie U-31. Zginęła cała załoga (48 osób) plus10 stoczniowców i specjalistów od silników Diesla. Ponieważ okręt zatonął na wodach o głębokości 36 metrów, postanowiono go wydobyć i naprawić. W dniu 24.03. U-31 został wydobyty i po remoncie ponownie wcielony do służby 30.07.

Patrol 6 (16.09.1940 - 08.10.1940)
16.09. U-31 pod dowództwem Wilfrieda Prellberga wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem operować na zachód od Irlandii. W dniu 22 września Wilfried Prellberg zatopił ogniem z działa o godzinie 17:55 w kwadracie marynarki AM 2458 pochodzącą z wysp owczych łódź rybacką Union Jack (81 BRT). W dniu 27 września U-31 storpedował i uszkodził o godzinie 11:13 w kwadracie marynarki AL 6261 należący do norweskiego armatora Lauritz Kloster z Oslo frachtowiec Vestvard (4.319 BRT), który po odłączeniu się od konwoju OB-218 kontynuował samotnie rejs do Montrealu. Do uszkodzonej jednostki Prellberg wystrzelił o godzinie 11:23 kolejną torpedę po, której trafieniu poszła ona na dno. Z powodu problemów z silnikiem Wilfried Prellberg, przerwał patrol i popłynął do nowej bazy 2 Flotylli U-bootów w Lorient. W trakcie przejścia przez Zatokę Biskajską, U-31 był w dniu 29 września bezskutecznie atakowany przez brytyjski okręt podwodny HMS Trident. W dniu 08.10. U-31 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (23 dni).

Patrol 7 (19.10.1940 - 02.11.1940)
19.10. U-31 pod dowództwem Wilfrieda Prellberga wypłynął z bazy w Lorient, w rejs powrotny do Niemiec. W trakcie rejsu do kraju Wilfried Prellberg, miał przeprowadzić ofensywny patrol. Następnego dnia po wyjściu z bazy U 31 został bezskutecznie zaatakowany przez nieprzyjacielski okręt podwodny. W dniu 26 października Prellberg otrzymał z dowództwa rozkaz odnalezienia i zatopienia uszkodzonego przez Luftwaffe, liniowca oceanicznego Empress of Britain (42.348 BRT). Mimo, że U 31 znajdował się na najbardziej dogodnej do przechwycenia statku pozycji, został jednak uprzedzony przez U-32. W dniu 29. października U-31 zatopił o godzinie 22:00 w kwadracie marynarki AL 3880 ciężko uszkodzony przez U-28 należący do brytyjskiego armatora Elders & Fyffes Ltd z Londynu frachtowiec Matina (5.389 BRT). W dniu 2 listopada w godzinach rannych Wilfried Prellberg zauważył brytyjski niszczyciel HMS Antelope ale sztormowa pogoda uniemożliwiła mu przeprowadzenie ataku torpedowego. W międzyczasie HMS Antelope za pomocą azdyku zlokalizował U-31 i natychmiast go zaatakował, zrzucając serię sześciu bomb głębinowych, równocześnie wysłał do bazy meldunek o ataku. Po jakimś czasie do HMS Antelope dołączył wysłany z bazy niszczyciel HMS Achates, którego azdyk uległ wkrótce awarii, zmuszając go do powrotu do bazy. HMS Antelope kontynuował tropienie U-31. Przez dwie godziny Wilfried Prellberg umiejętnie wymykał się niszczycielowi, ale HMS Antelope wytropił go i ponownie zaatakował zrzucając w sumie dziewięć bomb głębinowych. Bomby te spowodowały poważne uszkodzenia na U-31, pękły rufowe zbiorniki balastowe, zalana została rufowa wyrzutnia torpedowa oraz główny przewód zasysania, powodując ostre przegłębienie okrętu na rufę. Wilfried Prellberg próbował bez powodzenia zrównoważyć przechył rozkazując załodze, aby zgromadziła się w przedziale dziobowym. Wreszcie postanowił wynurzyć się a następnie zatopić okręt mimo twierdzenia przez mechanika, że uszkodzenia da się naprawić. Dowódca HMS Antelope zauważywszy U-boota na powierzchni, otworzył do niego ogień i opuścił na wodę łódź z zamiarem wejścia na jego pokład w celu przejęcia cennych dokumentów. U-31 z włączonymi silnikami elektrycznymi i otwartymi zaworami dennymi zaczął się szybko oddalać tak, że szalupa z HMS Antelope nie była w stanie go dogonić. W międzyczasie Wilfried Prellberg wraz załogą opuścili okręt wyskakując za burtę. Dowódca niszczyciela, usiłował zrównać się z, U-bootem, aby wejść na jego pokład. Wtedy opuszczony U-31, raptownie zmienił ostro kurs na lewą burtę i staranował niszczyciel, robiąc m.in. wyrwy w zbiornikach na paliwo i kotłowni, po czym przewrócił się do góry dnem i poszedł na dno. HMS Antelope wyłowił z wody Wilfrieda Prellberga i czterdziestu trzech członków załogi, dwóch członków U-31 zginęło.

Uwagi:
Podczas wojny domowej w Hiszpani, U-31 odbył dwa patrole na jej wody terytorialne
- 19.08.1937 - 02.11.1937
- 04.04.1938 - 09.06.1938

Członkowie załogi U-31 (w kolejności alfabetycznej), polegli 11.03.1940 r.

1.) Aker Konstantin (MaschGfr) - 11.03.1940 +
2.) Altmeyer Josef (MtrGfr) - 11.03.1940 +
3.) Bandemer Heinz (MaschGfr) - 11.03.1940 +
4.) Battige Gustav (MaschGfr) - 11.03.1940 +
5.) Bollmann Kurt (MaschGfr) - 11.03.1940 +
6.) Czarnasiak Viktor (MaschMt) - 11.03.1940 +
7.) Dietzel Werner (MaschGfr) - 11.03.1940 +
8.) Duschel Georg (OFkMt) - 11.03.1940 +
9.) Ebeling Wilhelm (StOMasch) - 11.03.1940 +
10.) Essig Karl (FkGfr) - 11.03.1940 +
11.) Frank Kurt (OMasch) - 11.03.1940 +
12.) Gerdes Adolf (MaschOGfr) - 11.03.1940 +
13.) Grunert Bruno (OLt.ing. L1) - 11.03.1940 +
14.) Gundel Otto (MaschOGfr) - 11.03.1940 +
15.) Günther Erich (MechOGfr) - 11.03.1940 +
16.) Haas Hermann (MechOGfr) - 11.03.1940 +
17.) Habekost Johannes (KL) - 11.03.1940 +
18.) Hoffmann Ernst (Lt.z.S, 2 WO) - 11.03.1940 +
19.) Hörnig Hermann (MtrOGfr) - 11.03.1940 +
20.) Kammer Wilhelm (OMaschMt) - 11.03.1940 +
21.) Köster Johann (FkHGfr) - 11.03.1940 +
22.) Krellenberg Paul (MaschGfr) - 11.03.1940 +
23.) Lurz August (MechMt) - 11.03.1940 +
24.) Manthee Heinz (MtrOGfr) - 11.03.1940 +
25.) Müller Walter (MaschMt) - 11.03.1940 +
26.) Oelsner Kurt (OBtsMt) - 11.03.1940 +
27.) Oswald Heinrich (MaschGfr) - 11.03.1940 +
28.) Pigorsch Gerhard (MtrHGfr) - 11.03.1940 +
29.) Piontkowski Franz (BtsMt) - 11.03.1940 +
30.) Reck Karl (MaschGfr) - 11.03.1940 +
31.) Reinsdorf Otto (MtrGfr) - 11.03.1940 +
32.) Renner Karl (OMaschMt) - 11.03.1940 +
33.) Rohrer Klaus (MaschMt) - 11.03.1940 +
34.) Rosemann Erich (BtsMt) - 11.03.1940 +
35.) Schmidt Franz (MaschOGfr) - 11.03.1940 +
36.) Schmitz Heinrich (MaschHGfr) - 11.03.1940 +
37.) Schnittger Wilhelm (StOStrm) - 11.03.1940 +
38.) Selhart Horst (MtrOGfr) - 11.03.1940 +
39.) Thomas Ludwig (OMaschMt) - 11.03.1940 +
40.) Tietbohl Klaus (OLt.ing) - 11.03.1940 +
41.) Vetter Fritz (MaschGfr) - 11.03.1940 +
42.) Wegener Walter (OLt.z.S) - 11.03.1940 +
43.) Weiss Jakob (MaschGfr) - 11.03.1940 +
44.) Wichmann Kurt (Mtr) - 11.03.1940 +
45.) Wiedbrauck Wilhelm (OLt.ing) - 11.03.1940 +
46.) Wildt Oskar (MaschMt) - 11.03.1940 +
47.) Wirtz Willi (OMaschMt) -; 11.03.1940 +
48.) Wustrow Alfred (Mtr) - 11.03.1940 +

Cywile polegli na U-31 w dniu 11.03.1940 r.( w kolejności alfabetycznej).
1.) Barschdorf Gerhard (specjalista od silników) - 11.03.1940 +
2.) Chemnitzer Manfred (specjalista od silników) - 11.03.1940 +
3.) Karl Heit (specjalista od silników) - 11.03.1940 +
4.) Krohe Gerard (specjalista od silników) - 11.03.1940 +
5.) Leggewie Heinrich (elektryk) - 11.03.1940 +
6.) Möller Otto (stoczniowiec) - 11.03.1940 +
7.) Onnen Eduard (elektryk) - 11.03.1940 +
8.) Sellin Fritz (stoczniowiec) - 11.03.1940 +
9.) Sperrling Heinz (stoczniowiec) -; 11.03.1940 +
10.) Steppich Wilhelm () - 11.03.1940 +


Członkowie załogi U-31, wzięci do niewoli lub polegli 02.11.1940 r. (w kolejności alfabetycznej).

01.) Adolphs Helmut (MaschGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
02.) Ay Herbert (FkMt) - 02.11.1940 p.o.w.
03.) Behrbohm Walter (MaschGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
04.) Blass Kurt (MaschOGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
05.) Engel Hans (KpLt) - 02.11.1940 p.o.w.
06.) Ertelt Helmut (MaschGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
07.) Feth Fritz (MtrGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
08.) Förster Rudolf (MaschMt) - 02.11.1940 p.o.w.
09.) Geiken Gerd (StrmMt) - 02.11.1940 p.o.w.
10.) Gerber Erich (BtsMt) - 02.11.1940 p.o.w.
11.) Haberer Paul (MtrGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
12.) Hamann Hans-Klaus (OLt.z.S, I WO) - 02.11.1940 p.o.w.
13.) Handt Erich (OLt.ing) - 02.11.1940 -; 02.11.1940 p.o.w.
14.) Hauck Hans (MaschGfr) -; 02.11.1940 p.o.w.
15.) Heim Karl (MaschMt) - 02.11.1940 p.o.w.
16.) Hohmann Otto (BtsMt) - 02.11.1940 +
17.) Jäger Karl (MaschGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
18.) Jeckat Arno (MaschOGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
19.) Kleiss Kurt (FkOGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
20.) Kuhn Hans-Jürgen (OLt.z.S, 2 WO) - 02.11.1940 p.o.w.
21.) Lanz Karl (MaschOGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
22.) Leidel Fritz (MtrOGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
23.) Leim Josef (MaschMt) - 02.11.1940 p.o.w.
24.) Loffelmeier Herbert (FkGfr) -; 02.11.1940 p.o.w.****
25.) Lüder Kurt (MaschMt) - 02.11.1940 +
26.) Martin Johannes (MaschMt) -; 02.11.1940 p.o.w.
27.) Mathois Franz (MtrGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
28.) Miethling Alfred (MechGfr) - 02.11.1940 p.o.w.****
29.) Neubeck Rudi (MtrGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
30.) Oos Mathias (MechGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
31.) Pongratz Franz (MaschGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
32.) Prellberg Wilfried (Olt.z. S, CO) - 02.11.1940 p.ow.
33.) Rabsch Werner (MaschOGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
34.) Reichert Hans (MechMt) - 02.11.1940 p.o.w.
35.) Schnacke Hans (MechGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
36.) Schult Otto (MaschGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
37.) Schütz Erich (OMasch) - 02.11.1940 p.o.w.
38.) Sigonia Gerhard (MtrGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
39.) Spitzley Erich (MtrOGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
40.) Sprengel Heinz (MtrGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
41.) Steinecke Fritz (OMasch) - 02.11.1940 p.o.w.
42.) Thieme Gerhard (OStrm) - 02.11.1940 p.o.w.
43.) Velten Josef (MaschGfr) - 02.11.1940 p.o.w.
44.) Welling Josef (Btsm) -; 02.11.1940 p.o.w.
45.) Wirtz Paul (OMasch) - 02.11.1940 p.o.w.

Przypisy:
* Jako pierwszy U-boot w tej wojnie.
** Uszkodzenie Nelsona, który musiał spędzić w stoczni cztery miesiące, Brytyjczycy utrzymali w tajemnicy przed Niemcami.
*** Były to dawne trawlery
**** Zastrzeleni 20.04.1941 podczas próby ucieczki z obozu jenieckiego w Kanadzie.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2,
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron