1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-29 typ VIIA

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-29 typ VIIA

Postprzez Brodołak » 10.03.06, 14:45

U-29 Typ VIIA

Stocznia: Deutsche Schiff und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Nr zamówienia: 910
Zamówienie: 01.04.1935
Położenie stępki: 02.01.1936
Wodowanie: 29.08.1936
Wcielenie do służby: 16.11.1936
Nr pocztowy: M 10 220

Przebieg służby:
16.11.1936 - 31.08.1939 - Flotylla U-bootów Saltzwedel, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
01.09.1939 - 31.12.1939 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
01.01.1940 - 01.01.1941 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven/Lorient (okręt bojowy)
02.01.1941 - 30.06.1942 - 24 Flotylla U-bootów, Danzig (okręt szkolny)
01.07.1942 - 31.10.1942 - wycofany ze służby
01.11.1942 - 31.08.1943 - 24 Flotylla U-bootów, Danzig (okręt szkolny)
01.09.1943 - 30.11.1943 - 23 Flotylla U-bootów, Danzig (okręt szkolny)
01.12.1943 - 17.04.1944 - 21 Flotylla U-bootów Pillau (okręt szkolny)
17.04.1944 - 05.05.1945 - Wycofany ze służby, wykorzystywany jako pływająca platforma artyleryjska przez 4 Szkoleniowy Dywizjon U-bootów.
05.05.1945 - Zatopiony w zatoce Kupfermühlen, wrak pocięto na złom w 1948 roku

Dowódcy:
16.11.1936 - 31.10.1938 - KL Heinz Fischer
01.11.1938 - 03.04.1939 - OL Georg-Heinz Michel
04.04.1939 - 02.01.1941 - KL Otto Schuhart
03.01.1941 - 14.09.1941 - OL Georg Fritz Christian Lassen
15.09.1941 - 05.05.1942 - OL Heinrich Hasenschar
06.05.1942 - 30.06.1942 - OL Karl-Heinz Gerhard Albin Marbach
15.11.1942 - 20.08.1943 - OL Rudolf Zorn
21.08.1943 - 02.11.1943 - LT ~ OL Eduard Aust
03.11.1943 - 17.04.1944 - OL Ulrich-Philipp von und zu Arco-Zinneberg

Odbyte patrole bojowe: 7

Zatopione statki handlowe: 12 (67.277 BRT)

Zatopione okręty wojenne: 1 (22.500 BRT)

Patrol 1 (19.08.1939 - 26.09.1939)
19.08. U-29 pod dowództwem Otto Schuharta wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem OKM, zająć pozycję w obszarze Western Approaches. W razie wybuchu wojny U-29, miał za zadanie atakować nieprzyjacielskie statki i okręty. W dniu 08.09. Otto Schuhart zatrzymał o godzinie 12:15 czterema strzałami z działa pokładowego a następnie storpedował i ciężko uszkodził w kwadracie marynarki BE 3413 należący do brytyjskiego armatora C.T. Bowring & Co Ltd z Londynu tankowiec Regent Tiger (10.176 BRT), który opuszczony przez załogę dryfował płonąc aż do 10 września, kiedy to poszedł na dno. W dniach 13-14.09. U-29 zatopił kolejne dwa statki:
- 13.09. w kwadracie marynarki BE 3471, ogniem artleryjskim należący brytyjskiego aramotra Overseas Towage & Salvage Co z Londynu holownik oceaniczny Neptunia (798 BRT)*
- 14.09. zatrzymał a następnie zatopił przy pomocy torpedy (wystrzelona o godzinie 14:15) i pocisków kal. 88mm w kwadracie marynarki BE 3655, należący do brytyjskiego armatora British Tanker Co Ltd z Londynu tankowiec British Influence (8.431 BRT)**.
Odpływając z miejsca akcji Otto Schuhart natknął się na płynący z Liverpoolu do USA norweski frachtowiec Ida Bakke, którego kapitanowi Antonowi Zakariassenowi przekazał pozycję szalup ratunkowych z zatopionego tankowca (norweski statek kierując się na podaną pozycję odnalazł i uratował rozbitków). W dniu 15.09. U-29 otrzymał rozkaz pójścia z maksymalną prędkością w kierunku konwoju wykrytego przez U-31. 17.09. płynąc w zanurzeniu, Otto Schuhart, zauważył przez peryskop samolot typu Swordfish, jego obecność tak daleko od wybrzeża oznaczała, że w pobliżu znajduje się lotniskowiec. Płynąc cały czas w zanurzeniu Otto Schuhart prowadził przez peryskop dokładną obserwację. Około godziny 18:00 wachtowi U-29 zauważyli dym na horyzoncie, Otto Schuhart zarządził zmianę kursu, aby zająć lepszą pozycję i ogłosił alarm bojowy. W czasie krótkiej obserwacji Schuhart zidentyfikował cel jako lotniskowiec Courageous, płynący w eskorcie 2 niszczycieli i samolotu krążącego nad lotniskowcem***. Przez półtorej godziny U-29 manewrował, aby zająć dogodną do ataku pozycję. Dopiero o godzinie 19:30 udało się ją mu osiągnąć, dzięki zmianie kursu przez lotniskowiec Courageous pod wiatr, w celu sprowadzenia na pokład samolotów. O godz. 19:40, Otto Schuhart wystrzelił do lotniskowca z odległości 2700 metrów trzy torpedy, po czym zszedł na głębokość 55 metrów. Dwie torpedy były celne i Courageous po 15 minutach zatonął. Kontratak dwóch eskortujących lotniskowiec niszczycieli trwał do 23:40, wtedy to niszczycielom skończyły się bomby głębinowe. Otto Schuhart powoli, unikając nadmiernych szumów uciekł z miejsca ataku. Po pewnym czasie U-29, wynurzył się i nadał do dowództwa meldunek Courageous zniszczony. U-29 w drodze do kraju. W dniu 26.09. U-29 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie sześć tygodni patrol (39 dni).

Po zacumowaniu U-29, został powitany przez Adolfa Hitlera. Za zatopienie lotniskowca Otto Schuhart został odznaczony Krzyżem Żelaznym I Klasy a cała załoga U-29 Krzyżami Żelaznymi II Klasy.

Po patrolu tym U-29 trafił do stoczni na naprawę uszkodzeń spowodowanych atakiem niszczycieli 17.09.

Patrol 2 (14.11.1939 - 16.12.1939)
14.11. U-29 pod dowództwem Otto Schuharta wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem, postawić pole minowe w rejonie Milford Heaven. Na patrol ten U-29 zabrał oprócz 12 min typu TMB także 6 torped. Po przybyciu na miejsce minowania, Otto Schuhart zmuszony był przerwać operację z powodu złej pogody i silnej poświaty księżycowej. O swojej decyzji powiadomił dowództwo, łamiąc ciszę radiową. Dönitz rozkazał mu zaminować inny port. Do rozkazu tego Otto Schuhart z niewiadomych powodów nie zastosował się i z pełnym ładunkiem min i torped powrócił 16.12. do Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie pięć tygodni (33 dni) bezowocny patrol****.

Po patrolu tym U-29 ponownie trafił do stoczni na remont i modernizację.

Patrol 3 (06.02.1940 - 12.03.1940)
06.02. U-29 pod dowództwem Otto Schuharta wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem, postawić pole minowe w kanale Bristolskim. Na patrol ten U-29 zabrał oprócz 12 min typu TMB także 6 torped. W nocy z 2 na 3 marca U-29 postawił pomiędzy godziną 23:52 a 01:27 pole minowe złożone z 12 min typu TMB koło Bull Point w kanale Bristolskim (kwadrat marynarki AM 9947). Następnego dnia w drodze powrotnej do kraju Otto Schuhart zatopił o godzinie 05:23 w kwadracie marynarki BF 2135 należący do brytyjskiego armatora Joseph E. Murrell & Son z West Hartlepool frachtowiec Thurston (3.072 BRT), który krótko po północy tego samego dnia miał kolizję z francuskim frachtowcem S.N.A. 1 (2679 ton), który w wyniku czego poszedł na dno. Kilka godzin później U 29 nawiązał kontakt z grupą trzech statków pochodzących z rozproszonego konwoju HX-19. W przeprowadzonym o godzinie 12:08 i 12:09 ataku Otto Schuhart storpedował i ciężko uszkodził w kwadracie marynarki BF 2135 należący do armatora Furness, Withy & Co Ltd z Liverpoolu frachtowiec Pacific Reliance (6.717 BRT), do którego wystrzelono o godzinie 12:39 kolejną torpedę, która okazała sie niewypałem. Dalszych prób dobicia nie podejmowano bowiem uszkodzona jednostka, wkrótce po drugim ataku przełamała się na dwie części i zaczęła tonąc. Podczas ataku wykonanego o 12:08 dowódca U 29 oprócz zauważenia storpedowania Pacific Reliance zauważył też małą eksplozję w pobliżu burty tankowca San Florentino (12.842 BRT), który nie odniósł jednak żadnych uszkodzeń. B-Dienst na podstawie meldunku Schuharta błędnie zameldował o zatonięciu tankowca W dniu 12.03. U-29 powrócił do Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (36 dni).
Na polu minowym postawionym przez U-29 zatonęły dwie jednostki:
- 03.03. w kwadracie marynarki AM 9947 należący do brytyjskiego armatora Bristol Steam Navigation Co Ltd z Bristolu kabotażowiec Cato (710 BRT),
- 16.03. w kwadracie marynarki AM 9947 należący do jugosłowiańskiego armatora Atlantska Plovidba DD z Susak frachtowiec Slava (4.512 ton).

Patrol 4 (17.04.1940 - 04.05.1940)
17.04. U-29 pod dowództwem Otto Schuharta wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem, dostarczyć walczącym w Narwiku wojskom broń i amunicję. Będąc na morzu Otto Schuhart otrzymał rozkaz zmiany portu przeznaczenia z Narwiku na Trondheim, do którego zawinął 23.04. Po czterech dniach postoju U-29, wypłynął w rejs powrotny, do bazy, w Wilhelmshaven, do której zawinął 04.05., kończąc trwający nieco ponad dwa tygodnie patrol (15 dni).

W dniu 16.05. Otto Schuhart został odznaczony Krzyżem Rycerskim.

Patrol 5 (27.05.1940 - 11.07.1940)
27.05. U-29 pod dowództwem Otto Schuharta wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem, operować w rejonie South West Approaches. W dniu 19.06. U-29 zawinął potajemnie do Vigo w celu uzupełnienia zapasów paliwa. Dnia 26 czerwca Otto Schuhart zatrzymał o godzinie 15:30 a następnie zatopił ogniem z działa pokładowego w kwadracie marynarki BE 9638, należący do greckiego armatora S.A. & P.A. Lemos z Chios frachtowiec Dimitris (5.254 BRT). W dniu 1 lipca U-29 zatrzymał o godzinie 19:17 a następnie zatopił ogniem z działa pokładowego w kwadracie marynarki BE 6843, należący greckiego armatora C.M. Lemos z Pireusu frachtowiec Adamastos (7.466 BRT). Następnego dnia Otto Schuhart storpedował dwa statki,
-o godzinie 11.25 zatrzymał a następnie zatopił ogniem z działa w kwadracie marynarki BE 6264 należacy do panamskiego armatora Compañía Primera de Naviera Ltda z Panama City frachtowiec Santa Margarita (4.919 BRT)
- o godzinie 23:52 storpedował i ciężko uszkodził w kwadracie marynarki BE 5368 należący do brytyjskiego armatora United Molasses Co Ltd z Londynu tankowiec Athellaird (8.999 BRT), który po odłączeniu się od konwoju OB-176 kontynuował samotnie rejs na Kubę. Do uszkodzonej jednostki U 29 wystrzelił już następnego dnia dwie torpedy, które przeszły jednak pod dnem statku. Dopiero trzecia wystrzelona wkrótce po drugiej torpeda trafiła i posłała tankowiec w przeciągu 15 minut na dno.
Z powodu złamania peryskopu Otto Schuhart zmuszony był przerwać patrol. W dniu 11.07. U-29 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający sześć i pół tygodnia patrol (46 dni).

Patrol 6 (02.09.1940 - 01.10.1940)
02.09. U-29 pod dowództwem Otto Schuharta wypłynął z Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem operować na zachód od Irlandii. w dniu 5 września z powodu kłopotów z peryskopem Otto Schuhart zmuszony był zawinąć do bazy w Bergen, w celu dokonania naprawy. Po sześciu dniach pobytu U-29, opuścił w dniu 11 września Bergen, by kontynuować przerwany patrol. W dniu 25 września Otto Schuhart storpedował i ciężko uszkodził o godzinie 14:02 w kwadracie marynarki AL 9111, należący do brytyjskiego armatora Alfred Holt & Co z Liverpoolu frachtowiec Eurymedon (6.223 BRT), który po odłączeniu sie od konwoju OB-217 kontynuował samotnie rejs via Kapsztad na Jawę. Uszkodzona jednostka zatonęła dopiero dwa dni później. Niedługo po tym sukcesie z powodu problemu z silnikiem U-29, zmuszony był przerwać patrol i zawinąć do nowej bazy 2 Flotylli U-bootów w Lorient. W dniu 01.10. U-29 wpłynął do Lorient kończąc trwający prawie cztery tygodnie patrol (25 dni).

Patrol 7 (26.10.1940 - 03.12.1940)
26.10. U-29 pod dowództwem Otto Schuharta wypłynął z Lorient w rejs powrotny do Niemiec, w trakcie, którego miał przeprowadzić ofensywny patrol. Po powrocie do kraju U-29 miał zostać przeniesiony do szkolenia. Podczas tego patrolu na U 29 został dodatkowo zaokrętowany mający nabyć doświadczenie na stanowisku dowódczym KL Karl Thurmann. Po wypłynięciu z bazy, Otto Schuhart otrzymał rozkaz eskortowania na wodach Zatoki Biskajskiej krążownika pomocniczego Widder, który wracał do Brestu. Po wykonaniu zadania U-29, wyruszył w przerwany specjalnym zadaniem patrol, w trakcie, którego pełnił m.in. służbę okrętu meteorologicznego. W dniu 03.12. U-29 wpłynął do Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie sześć tygodni patrol (39 dni).

Przypisy:
* Rozbitkowie z holownika Neptunia, otrzymali od załogi U-29, papierosy i rum.
** Jak podaje w swojej książce "Hitlera Wojna U-bootów" (tom I) Clay Blair, była to jednostka świeżo odebrana ze stoczni.
*** Pierwotnie lotniskowcowi towarzyszyły cztery niszczyciele, ale dwa zostały wysłane na miejsce zatopienia przez U-53 (okręt typu VIIB), brytyjskiego frachtowca Kafiristan (5000 BRT).
**** Jak podaje w swojej książce "Hitlera Wojna U-bootów" (tom I) Clay Blair, po tym patrolu Dönitz rozważał możliwość przeniesienia Otto Schuharta do innych zadań. Jednak biorąc pod uwagę jego dokonania na pierwszym patrolu, postanowił dać mu szansę zrehabilitowania się.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1,
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Ostatnio edytowano 19.12.08, 10:40 przez Brodołak, łącznie edytowano 6 razy
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Postprzez Deusmax » 01.04.08, 17:11

Bibliografia:
U-Boote - 1935-45 The History of the Kriegsmarine
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Deusmax
Leutnant zur See
 
Tonaż: 134.000 BRT

Dołączył(a): 06.08.06, 22:13
Lokalizacja: Toruń


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości