1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-9 Typ IIB

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 12 • Strona 1 z 1

U-9 Typ IIB

Postprzez Grom » 02.03.06, 22:52

Stocznia - F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Stępka położona - 08.04.1935
Wodowany - 30.07.1935
Przyjęty do służby - 21st Aug 1935
Poczta polowa nr. M 13 068

Przebieg służby okrętu:

08.35 - 12.39 Flotylla Weddigen w Kilonii
01.40 - 06.40 I Flotylla U-bootów w Kilonii
07.40 - 10.40 XXIV Flotylla U-bootów w Kłajpedzie
11.40 - 05.42 XXI Flotylla U-bootów w Piławie
05.42 - Wycofany ze służby
05.42 - Podzielony na części i przetransportowany na wybrzeże Morza Czarnego
28.10.42 - Ponownie przyjety do służby w Galati
10.42 - 08.44 XXX Flotylla U-bootów w Konstancy

Kolejni dowódcy:

21.08.35 - 10.37 Hans-Günther Looff
09.35 - 10.37 Werner von Schmidt
01.10.37 - 18.09.39 Ludwig Mathes
19.09.39 - 29.12.39 Max Schulte
30.12.39 - 10.06.40 Wolfgang August Eugen Lüth
11.06.40 - 20.10.40 Wolfgang Kaufmann
21.10.40 - 08.06.41 Joachim Deecke
02.07.41 - 30.04.42 Hans-Joachim Schmidt-Weichert
28.10.42 - 15.09.43 Hans-Joachim Schmidt-Weichert
16.09.43 - 31.03.44 Heinrich Klapdor
05.04.44 - 06.04.44 Martin Landt-Hayen
07.04.44 - 06.44 Klaus Petersen
06.44 - 20.08.44 Heinrich Klapdor

Zatopień - 9

statki - 8

okręt podwodny - 1

Odbytych patroli bojowych - 19 (6 - Morze Północne, 13 - Morze Czarne)

Patrol 25.08.1939 - 15.09.1939. Okręt wraz z U-19 wyszedł z Wilhelmshaven w celu przeprowadzenia rekonesansu u wybrzeży Szkocji

Patrol 16.01.1940 - 22.01.1940. Okręt wypłynął z Kilonii by operować u wschodnich wybrzeży Wilkeij Brytanii. Tuż przed północą dnia 18.01.1940 storpedował i zatopił SS Flamdria (Sw 1179 BRT). Dwie godziny później w nocy 19.01.1940 zatopił SS Patria (Sw 1188 BRT). Po opróżnieniu zapasów torped okręt wszedł do Wilhelmshaven dnia 22.01.1940.

Patrol 05.02.1940 - 17.02.1940. Wyszedł z Wilhelmshaven by wziąść udział w operacji minowania w okolicach Szkocji. W dniu 11.02.1940 na wschód od Orkad zatopił SS Linda (Es 1212 BRT). Powót z patrolu dnia
17.02.1940. W dniu 04.05.1940 na minie posatwionej przez U-9 zatonął tankowiec SS San Tiburcio (Bz 5995 BRT)

Patrol 14.03.1940 - 20.03.1940 - Wyszedł z Wilhelmshaven by operować przeciwko okrętom podwodnym Royal Navy w okolicach Danii.

Patrol 04.04.1940 - 24.04.1940. Okręt wyszedł w morze by wziąść udział w osłonie wojsk lądujących w Norwegii pod kryptonimem "Hartmut". U-9 został przydzielony do 3 Grupy Okrętów Podwodnych operującej w okolicach portu w Bergen. W nocy 14/15.04.1940 okręt wszedł do portu Bergen skąd po uzupełnieniu zapasów został skierowany do Aalesund by operować przeciwko okrętom Royal Navy.W dniu 20.04.1940 nieskutecznie atakował niszczyciel ORP Błyskawica. Powrót z patrolu datowany na dzień 24.04.1940 do portu w Kilonii.

Patrol 05.05.1940 - 30.05.1940. Okęt wyszedł by operować u wybrzeży Belgii i Holandii, na południe od Den Helden. Dnia 09.05.1940 storpedował i zatopił okręt podwodny Doris (Fr 552 BRT). We wczesnych godzinach porannych dnia 11.05.1940 U-9 zaatakował i storpedował SS Viiu (Es 1908 BRT), a popołudniu tego samego dnia SS Tringa (Br 1930 BRT). Okręt bez torped zawrócił do Wilhelmshaven, gdzie w nocy 15/16.04.1940 został zaopatrzony i ponownie wysłany na patrol. Dnia 23.05.1940 został storpedowany i zatopiony SS Sigurdus Faulbaums (Br 3256BRT). Statek uprzednio został zatrzymany i przejęty zgodnie z Prawem Pryzowym przez jednostki Royal Navy. W dniu 24.05.1940 U-9 został spostrzeżony przez patrolujące niszczyciele Royal Navy, a następnie obrzucany bombami przez wiele godzin. Powrót z patrolu w dniu 30.05.1940

Przerwa operacyjna 30.05.1940 - 11.11.1942 - Okręt przesunięto do XXIV Szkolnej Flotylli Okrętów Podwodnych w Gdańsku, a w maju 1942 roku rozmontowany i przewieziony do Galati w Rumunii gdzie w dniu 28.10.1942 ponownie przyjęty do służby w nowoformowanej XXX Flotylli Okrętów Podowodnych po czym skierowany do portu w Konstancy.

Patrol 11.11.1942 - 01.12.1942 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

Patrol 19.12.1942 - 07.01.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

Patrol 03.02.1943 - 03.03.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego, w dniach 13.03.1943 oraz 14.03.1943 zgłaszano atak okrętu U-9 przez nieznane samoloty.

Patrol 17.04.1943 - 10.05.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego gdzie dnia 05.05.1943 storpedował i zatopił SS Kreml (Sv 7666BRT)

Patrol 20.05.1943 - 12.06.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego, w dniu 04.06.1943 zgłaszano atak okrętu U-9 przez nieznane samoloty.

Patrol 26.08.1943 - 10.09.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

Patrol 02.10.1943 - 06.11.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego, dnia 12.10.1943 nieskutecznie atakował niszczyciel sowiecki Jałta, zgłaszał także prawdopodobne zatopienie sowieckiego tankowca NW od Soczi.

Patrol 28.11.1943 - 25.12.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

Patrol 21.02.1944 - 28.02.1944 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

Patrol 23.03.1944 - 02.04.1944 Okręt operował na wodach Morza Czarnego, 31.03.1944 okręt meldował zestrzelenie dwóch sowieckich samolotów.

Patrol 05.04.1944 - 06.04.1944 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

Patrol 26.04.1944 - 28.05.1944 Okręt ponownie wyszedł na patrol wód Morza Czarnego. Dnia 11.05.1944 w kwadracie CL9187 zauważono, a następnie storpedowano okręt patrolowy ZSRR Storm (1), okręt zgłaszał także, że w dniu 17.05.1944 zaatakowął i uszkodził sowiecki tankowiec, a dnia 25.05.1944 atakował sowiecką jednostkę patrolową.

Patrol 15.07.1944 - 11.08.1944 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

Przypisy:
(1) Według strony http://www.ubootwaffe.net jednostka była ex szwedzką fregatą, a nie jednostką patrolową. Według Kenneth Wynn - "Uboat operations of the second world war" "Volume1: Carrer histories, U1-U-510, wyd. Caxton Editions, London 2003 był to kuter patrolowy, który U-9 zatrzymał.


Ostatecznie okręt został zatopiony podczas nalotu lotnictwa sowieckiego na port w Konstacy dnia 20.08.1944. Podczas nalotu nikt nie zginał na okręcie.

Materiały źródłowe:

Kenneth Wynn - "Uboat operations of the second world war" "Volume1: Carrer histories, U1-U-510, wyd. Caxton Editions, London 2003

Peter Sharpe - "U-boat fact file. Detailed Service Histories of the Submarines Operated by the Kriegsmarine 1935-1945, wyd. Midland Publishing Ltd. Leicester 1998

Internet - strona http://www.ubootwaffe.net - ubootwaffe.net & u-boat.info : U-Boat and Kriegsmarine History

Internet - strona http://www.uboat.net - The U-boat war 1939-1945
Grom
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 701.000 BRT

Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
Lokalizacja: Reading UK

Postprzez Pitt35 » 03.03.06, 09:34

Tu U-9 zatopiony w Konstacy.

Obrazek
Pitt35
Leutnant zur See
 
Tonaż: 161.000 BRT

Dołączył(a): 31.10.05, 23:13

Postprzez Brodołak » 03.03.06, 18:31

Witam oto godło U-9 :)
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.768.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Postprzez Myszkin » 03.03.06, 18:36

Czy mi się wydaje, czy też tej "korony" nad literką "W" nie widać na zdjęciu?
Myszkin
Kapitän zur See
 
Tonaż: 956.000 BRT

Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa

Postprzez Paweł » 04.03.06, 08:43

Myszkin napisał(a):Czy mi się wydaje, czy też tej "korony" nad literką "W" nie widać na zdjęciu?


Nie wiem czy tak było, ale jeśli miała np. kolor czerwony to mogła kiepsko wyjść na czarno białej fotografi, lub jej tam faktycznie nie ma :?:
Paweł
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 26.000 BRT

Dołączył(a): 01.07.05, 10:26

Postprzez Brodołak » 04.03.06, 10:37

Mozliwie, że korony nie widać na zdjęciu. W numerze 56 Okrętów Wojennych znajdują się zdjęcia U-9 z koroną w godle (jedno z 1943 r. i jedno po podniesieniu okrętu z dna przez EPRON.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.768.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Postprzez Brodołak » 15.03.06, 12:28

Brak korony, mógł wynikać z tego, że podczas odmalowywania herbu, była ona zamalowywana, widac to na załączonym zdjeciu kiosku U-9 :)
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.768.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Postprzez Myszkin » 15.03.06, 12:44

No tak, ale teraz wyjaśnienia wymaga data :) - 1914... na pierwszym zdjęciu jest dobrze widoczna, na drugim (tym po odmalowaniu) już nie i w przeciwieństwie do korony nie widać, by była zamalowana...czyżby ją zdjęto?
Myszkin
Kapitän zur See
 
Tonaż: 956.000 BRT

Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa

Re: U-9 TYP IIB

Postprzez Glasisch » 20.10.10, 10:15

Grom napisał(a):
pora na uzupełnienie na podstawie niemieckich źródeł, które podam później, na angielskich źródłach raczej trudno tylko bazować. (Glasisch - 20.10.2010)

Grom napisał(a):
Patrol 11.11.1942 - 01.12.1942 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.
1) 20 dni (z Konstancy) / ~3.000 mil na powierzchni ? 271,9 mil w zanurzeniu

- 11.11.1942 ? w kwadracie CL 9785, godz. 04.12, port i latarnia morska Trapezuncie na południu.
- 16.11.1942 ? CL 9627/0363 ? godz. 14.33 zniszczenie bronią maszynową małej czerwonej boi.
- 19.11.1942 ? godz. 12.26 ? wykonanie zdjęć kamerą jednostki portu Poti ? CL 1373, 21.53 ? G7a na parowiec, niecelna.
29.11.1942 ? CL 8184 ? 08.15 ? 09.34 zaobserwowano zanurzający się radziecki okręt podwodny.


2) 19 dni (z Konstancy 19.12.) ? 2.219 mil na powierzchni ? 153,1 mil w zanurzeniu

Patrol 19.12.1942 - 07.01.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.
- 22.12. ? CL 8239, 08.19 ? zauważono radziecki okręt podwodny, kurs nazbliżenie, ten się jednak oddalił.
- 27.12. ? CL 9327 ? 16.20 ? zauważono radziecki kuter trałowy, zanurzenie, (8 bomb głębinowych), lekkie uszkodzenia.
- 31.12. ? CL 9822 ? 24.00, wiatr Ost, gęsta mgła, widoczność około 200 m.
- 03.01.1943 ? CS 0383 ? 16.10 ? 16.19 ? 3 G7e na transportowiec, niecelne/ nie eksplodowały

3) 19 dni (03.02. z Konstancy) ? 2.219 na powierzchni ? 153,1 mil w zanurzeniu.

Patrol 03.02.1943 - 03.03.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego, w dniach 13.03.1943 oraz 14.03.1943 zgłaszano atak okrętu U-9 przez nieznane samoloty.


- 05.02 ? Teodozja ? bunkrowanie, prace przy kiosku (spawanie).
- 13.02 ? CL 6664, 10.06. atak samolotu, ostrzelanie bronią małokalibrową oraz obrzucenie 2 bombami, nie trafiły.
Teodozja 26.02. ? 10.14 ? 11.58 przejęcie z ?Breslau? 8 ton mazutu i oleju silnikowego. 27.02. ? 08.44 ? od jednego z ?MFP? pobranie wody pitnej i prowiantu.
- 28.02 ? CL 6280, atak lotniczy (nm. Ju 88), zrzuca 10 bomb, w ciągu dnia kilkakrotnie zanurzał się z uwagi na samoloty.


Patrol 17.04.1943 - 10.05.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego gdzie dnia 05.05.1943 storpedował i zatopił SS Kreml (Sv 7666BRT)

4) 28 dni (17.04. z Konstancy)/3.042,9 mil na powierzchni ? 316,1 mil w zanurzeniu
- 18.04. CL 1955 04.34 dziób prawa ćwiartka 40 stopni, 4 transportowce, 3 wystrzelone torpedy minęły ich rufy.
- 26.04. ? CL 9611 - 18.04. 29.04. CL 9614 10.06. i 01.05. ? 15.12. spotkanie z ?U 19? (Gaude) wymiana doświadczeń.
- 05.05. ? CL 9628 ? 14.41 ? 03.00 3 torpedy w kierunku transportowca/usłyszano detonacje (był to ww. ?Kreml?, który nie został trafiony!
-06.05. ? CL 9643 ? 15.13. ? torpeda w kierunku patrolowca/niecelna/6 bomb głębinowych
podczas patrolu często schodzono pod wodę z powodu samolotów.


Patrol 20.05.1943 - 12.06.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego, w dniu 04.06.1943 zgłaszano atak okrętu U-9 przez nieznane samoloty.

5) 23 dni (z Konstancy)/ 2.622,4 mil na powierzchni ? 275,9 w zanurzeniu
20.05. 13.45 z Konstancy akwen Adler/Przylądek Pisunda/Tuapse
- 22.05. CL 8272 ? 17.05. ogniem karabinu maszynowego zniszczono dryfująca boję.
- 23.05. ? CL 9562 ? 13.26 ? ogniem karabinu maszynowego zniszczono dryfującą minę.
- 26.05. ? CL 13.26 ? ostrzał z lądu ? zanurzenie.
- 28.05. ? CL 6698, 15.15 ? zanurzenie przed atakującym ścigaczem op. /8/25/15/6 bomb głębinowych.
- 31.05. ? CL 9316 ? 16.30 spotkanie z ?U 18? (Fleige) ? wymiana doświadczeń.
- 04.06. ? Cl 9317 ? 18.12 ? atak lotniczy ? zanurzenie ? 3 bomby i ostrzał bronią małokalibrową.
- Teodozja ? 09.06. ? 13.27 ? ze zbiornikowca ?Inga? przejęto paliwo i prowiant ? 10.06. 18.00 wyjście w morze.
- 11.06. ? CL 5489 ? 15.35 ? bronią maszynową zniszczono dryfującą boję.
Podczas patrolu często schodzono pod wodę z powodu samolotów


Patrol 26.08.1943 - 10.09.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

6) 23 dni (z Konstancy)
- 28.08. ? CL9393 ? 13.50. ? zauważono konwój ? atak, lecz nie udało się zająć dogodnej pozycji.
- 01.09. ? CS 1672 ? 12.00 ? postawiono jedną minę EMS
- 04.09. ? uszkodzenia: kompasy, GHG, rufowy peryskop, - patrol przerwany.
- Sewastopol ? ze zbiornikowca ?Shell 1? pobarno paliwo a z ?Anten? prowiant.
- 10.09. ? Konstanca.


Patrol 02.10.1943 - 06.11.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego, dnia 12.10.1943 nieskutecznie atakował niszczyciel sowiecki Jałta, zgłaszał także prawdopodobne zatopienie sowieckiego tankowca NW od Soczi.

7) 15 dni (z Konstancy) ?
- 28.09. ? 13.00 atak 2 samolotów, 2 torpedy, ogień z karabinow maszynowych i bomb, niecelne, (zestrzelenie obu napastników).
- 06.10 ? CL 6571 ? nm. samoloty atakują 3 radzieckie niszczyciele, bezskuteczne poszukiwania.
- 09.10. ? CL 5658 ? 16.09 - - zniszczenie granatami ręcznymi dryfującego pontonu.
- Teodozja ? przejęcie paliwa, prowiantu, z pokładu schodzi oficer wachtowy, starszy bosman Buhre (chora noga).
- 29.10. ? CL 9312 ? 21.20. i 21.36 3 torpedy w kierunku transportowca, 1 trafienie. (nie potwierdzone)
- 01.11. ? CL 6698 ? 04.10 - - przejęcie od ?U 18? (Fleige) kodów i szyfrów.
- 03.11. ? CL 9179 ? 16.58 ? postawienie 1 miny (EMS).
- 04.11. ? CL 6424 ? 06.56 ? 08.42 zaobserwowano radziecki okręt podwodny.


Patrol 28.11.1943 - 25.12.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

8) 36 dni ? z Konstancy) 3.508,1 mili na powierzchni ? 501,3 mili w zanurzeniu.

- 02.12. ? CL9538 ? przejście nad nierozpoznanym op. rzucono granaty ręczne.
- Teodozja ? 16.12. 06.27 ? przejęcie paliwa i prowiantu, 17.25 wyjście, - 17.12. spotkanie w CL 6670 15.25 z ?23? (Wahlen), wymiana doświadczeń.
- CL 6923 ? 21.15 ? postawiono 1 minę (EMS).
- 19.12. ? CS 1714 ? 09.30 ? zauważono parowiec, nie udało się zająć pozycji.


Patrol 21.02.1944 - 28.02.1944 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

9) 27 dni z Konstancy ? 3.073 mil na powierzchni i 258,6 w zanurzeniu.
- 24.02. CL 6446 20 do 7% wody w paliwie ? 10.00 Sewastopol. Tam 19.04. zdanie torped na ląd. Powrót do Konstancy 23.03. Teodozja 30.03. godz. 18.45 przejęcie paliwa, oleju i prowiantu.


Patrol 23.03.1944 - 02.04.1944 Okręt operował na wodach Morza Czarnego, 31.03.1944 okręt meldował zestrzelenie dwóch sowieckich samolotów.


- 31.03. ? atal 18 IL-2, 1 bomba trafia w lewą burtę, wgięcie i 10 cm szczelina, ostrzał z broni pokładowej, 2 samoloty strącone. Dowódca ranny od odłamków bomb ? lazaret, w zastępstwie I Oficer Wachtowy (por. Dehrmann). Teodozja 20.15, 01.04. 07.27 Jałta. Sewastopol 02.04. 03.12. naprawa lewoburtowego; wyjście 06.04. 21.55.


Patrol 05.04.1944 - 06.04.1944 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

10) z Konstancy ? 23 dni, 1.986 mil na powierzchni i 112,3 mili w zanurzeniu.
- 05.05. CL 6619 trafienie w parowiec (?), zatonął (?)
- 11.05. ? CL 9187 ? trałowiec radz. ?Sztorm? (torpeda TV) 700 ts zatopiony.
- 16.05. ? CL 6619 - 11.35 2 torpedy w kierunku transportowca, nie zauważono trafień.
- 25.05. CL 9140, 10.01. TV w kierunku patrolowca i 2 kutrów artyleryjskich, detonacje słyszalne, potem po wynurzeniu tylko 3 jednostki na wodzie ~30 min tylko 2.


W okresie od 1 do 15 lipca 1944 na U 9 przeprowadzano próby z bronią stromotorową (nm. Werferwaffe). W tym celu poniżej KLW, ale jeszcze powyżej stępki, do obu stron kadłuba naciskotrwałego, pod kątem 45 stopni przyspawano prowadnice do odpalania 6 niekierowanych pocisków rakietowych kal. 300 mm. W czasie prób wykorzystywano pociski rakietowe (nm. Wurfkörper) kal. 300 mm lub tego samego typu lecz kal. 210 mm. Z uwagi na niewielkie wymiary i wyporność okrętu testy nie zakończyły się sukcesem.

Próby z bronią stromotorową na czarnomorskich UBootach Kriegsmarine

Pod koniec roku 1943 dowództwo 30 Flotylli Okrętów Podwodnych zaczęło na poważnie zastanawiać się nad zwiększeniem siły ognia swoich jednostek, po tym jak dowódca U 18 (por. Fleige), po swoim czwartym patrolu (27.10.-14.11.1943) zwrócił uwagę na możliwość niespodziewanego zaatakowania z morza celów o charakterze militarnym w radzieckich bazach i portach, np. w Poti, Suchumi, Batumi (stojące na redzie jednostki, stocznie, rafinerie, węzły kolejowe itp.) za pomocą pocisków niekonwencjonalnych (nm. neuartige Geschosse*). Wraz z pojawieniem się w Konstancy ewakuowanych z Krymu wojsk (operację zakończono 13.05.1944) zwrócono uwagę na wielolufowe moździerze typu Nebelwerfer 42, z których odpalano m.in. pociski odłamkowo ? burzące (Sprenggeschoß) o kalibrze 300 mm (długość pocisku 123,6 cm; masa głowicy bojowej w zależności od wersji 45 lub 120 kg). Należy jeszcze nadmienić, że ta niejako ?oddolna? inicjatywa zwiększenia siły rażenia nie ma związku z pierwszą ? udaną zresztą ? w historii próbą odpalenia pocisków rakietowych z głębin morskich, z pokładu U 511, co miało miejsce koło Peenemünde w czerwcu 1942.

---------------
* Gerd Enders ? ibidem, strona 40


Patrol 15.07.1944 - 11.08.1944 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

11) z Konstancy ? 15.07.
21.07. TV i 24.07 T III w kierunku kutrów torpedowych. Trafień brak.

12) 27 dni CL 93/66/61 ? Soczki ? Krym

20. 08. ? Konstanca/baza 10.30. radz. nalot, bomby.



2) 19 dni (z Konstancy 19.12.) ? 2.219 mil na powierzchni ? 153,1 mil w zanurzeniu

Patrol 19.12.1942 - 07.01.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

- 22.12. ? CL 8239, 08.19 ? zauważono radziecki okręt podwodny, kurs nazbliżenie, ten się jednak oddalił.
- 27.12. ? CL 9327 ? 16.20 ? zauważono radziecki kuter trałowy, zanurzenie, (8 bomb głębinowych), lekkie uszkodzenia.
- 31.12. ? CL 9822 ? 24.00, wiatr Ost, gęsta mgła, widoczność około 200 m.
- 03.01.1943 ? CS 0383 ? 16.10 ? 16.19 ? 3 G7e na transportowiec, niecelne/ nie eksplodowały


3) 19 dni (03.02. z Konstancy) ? 2.219 na powierzchni ? 153,1 mil w zanurzeniu.

Patrol 03.02.1943 - 03.03.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego, w dniach 13.03.1943 oraz 14.03.1943 zgłaszano atak okrętu U-9 przez nieznane samoloty.

- 05.02 ? Teodozja ? bunkrowanie, prace przy kiosku (spawanie).
- 13.02 ? CL 6664, 10.06. atak samolotu, ostrzelanie bronią małokalibrową oraz obrzucenie 2 bombami, nie trafiły.
Teodozja 26.02. ? 10.14 ? 11.58 przejęcie z ?Breslau? 8 ton mazutu i oleju silnikowego. 27.02. ? 08.44 ? od jednego z ?MFP? pobranie wody pitnej i prowiantu.
- 28.02 ? CL 6280, atak lotniczy (nm. Ju 88), zrzuca 10 bomb, w ciągu dnia kilkakrotnie zanurzał się z uwagi na samoloty.


Patrol 17.04.1943 - 10.05.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego gdzie dnia 05.05.1943 storpedował i zatopił SS Kreml (Sv 7666BRT)

4) 28 dni (17.04. z Konstancy)/3.042,9 mil na powierzchni ? 316,1 mil w zanurzeniu
- 18.04. CL 1955 04.34 dziób prawa ćwiartka 40 stopni, 4 transportowce, 3 wystrzelone torpedy minęły ich rufy.
- 26.04. ? CL 9611 - 18.04. 29.04. CL 9614 10.06. i 01.05. ? 15.12. spotkanie z ?U 19? (Gaude) wymiana doświadczeń.
- 05.05. ? CL 9628 ? 14.41 ? 03.00 3 torpedy w kierunku transportowca/usłyszano detonacje (był to ww. ?Kreml?, który nie został trafiony!
-06.05. ? CL 9643 ? 15.13. ? torpeda w kierunku patrolowca/niecelna/6 bomb głębinowych
podczas patrolu często schodzono pod wodę z powodu samolotów.



Patrol 20.05.1943 - 12.06.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego, w dniu 04.06.1943 zgłaszano atak okrętu U-9 przez nieznane samoloty.

5) 23 dni (z Konstancy)/ 2.622,4 mil na powierzchni ? 275,9 w zanurzeniu
20.05. 13.45 z Konstancy akwen Adler/Przylądek Pisunda/Tuapse
- 22.05. CL 8272 ? 17.05. ogniem karabinu maszynowego zniszczono dryfująca boję.
- 23.05. ? CL 9562 ? 13.26 ? ogniem karabinu maszynowego zniszczono dryfującą minę.
- 26.05. ? CL 13.26 ? ostrzał z lądu ? zanurzenie.
- 28.05. ? CL 6698, 15.15 ? zanurzenie przed atakującym ścigaczem op. /8/25/15/6 bomb głębinowych.
- 31.05. ? CL 9316 ? 16.30 spotkanie z ?U 18? (Fleige) ? wymiana doświadczeń.
- 04.06. ? Cl 9317 ? 18.12 ? atak lotniczy ? zanurzenie ? 3 bomby i ostrzał bronią małokalibrową.
- Teodozja ? 09.06. ? 13.27 ? ze zbiornikowca ?Inga? przejęto paliwo i prowiant ? 10.06. 18.00 wyjście w morze.
- 11.06. ? CL 5489 ? 15.35 ? bronią maszynową zniszczono dryfującą boję.
Podczas patrolu często schodzono pod wodę z powodu samolotów


Patrol 26.08.1943 - 10.09.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

6) 23 dni (z Konstancy)
- 28.08. ? CL9393 ? 13.50. ? zauważono konwój ? atak, lecz nie udało się zająć dogodnej pozycji.
- 01.09. ? CS 1672 ? 12.00 ? postawiono jedną minę EMS
- 04.09. ? uszkodzenia: kompasy, GHG, rufowy peryskop, - patrol przerwany.
- Sewastopol ? ze zbiornikowca ?Shell 1? pobarno paliwo a z ?Xanten? prowiant.
- 10.09. ? Konstanca.


Patrol 02.10.1943 - 06.11.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego, dnia 12.10.1943 nieskutecznie atakował niszczyciel sowiecki Jałta, zgłaszał także prawdopodobne zatopienie sowieckiego tankowca NW od Soczi.

7) 15 dni (z Konstancy) ?
- 28.09. ? 13.00 atak 2 samolotów, 2 torpedy, ogień z karabinow maszynowych i bomb, niecelne, (zestrzelenie obu napastników).
- 06.10 ? CL 6571 ? nm. samoloty atakują 3 radzieckie niszczyciele, bezskuteczne poszukiwania.
- 09.10. ? CL 5658 ? 16.09 - - zniszczenie granatami ręcznymi dryfującego pontonu.
- Teodozja ? przejęcie paliwa, prowiantu, z pokładu schodzi oficer wachtowy, starszy bosman Buhre (chora noga).
- 29.10. ? CL 9312 ? 21.20. i 21.36 3 torpedy w kierunku transportowca, 1 trafienie. (nie potwierdzone)
- 01.11. ? CL 6698 ? 04.10 - - przejęcie od ?U 18? (Fleige) kodów i szyfrów.
- 03.11. ? CL 9179 ? 16.58 ? postawienie 1 miny (EMS).
- 04.11. ? CL 6424 ? 06.56 ? 08.42 zaobserwowano radziecki okręt podwodny.

Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Ostatnio edytowano 26.10.10, 11:17 przez Glasisch, łącznie edytowano 3 razy
Glasisch
Leutnant zur See
 
Tonaż: 191.000 BRT

Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
Lokalizacja: Bytom

Re: U-9 TYP IIB

Postprzez Glasisch » 20.10.10, 12:29

Patrol 28.11.1943 - 25.12.1943 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

8) 36 dni ? z Konstancy) 3.508,1 mili na powierzchni ? 501,3 mili w zanurzeniu.

- 02.12. ? CL9538 ? przejście nad nierozpoznanym op. rzucono granaty ręczne.
- Teodozja ? 16.12. 06.27 ? przejęcie paliwa i prowiantu, 17.25 wyjście, - 17.12. spotkanie w CL 6670 15.25 z ?23? (Wahlen), wymiana doświadczeń.
- CL 6923 ? 21.15 ? postawiono 1 minę (EMS).
- 19.12. ? CS 1714 ? 09.30 ? zauważono parowiec, nie udało się zająć pozycji.


Patrol 21.02.1944 - 28.02.1944 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

9) 27 dni z Konstancy ? 3.073 mil na powierzchni i 258,6 w zanurzeniu.
- 24.02. CL 6446 20 do 7% wody w paliwie ? 10.00 Sewastopol. Tam 19.04. zdanie torped na ląd. Powrót do Konstancy 23.03. Teodozja 30.03. godz. 18.45 przejęcie paliwa, oleju i prowiantu.


Patrol 23.03.1944 - 02.04.1944 Okręt operował na wodach Morza Czarnego, 31.03.1944 okręt meldował zestrzelenie dwóch sowieckich samolotów.


- 31.03. ? atal 18 IL-2, 1 bomba trafia w lewą burtę, wgięcie i 10 cm szczelina, ostrzał z broni pokładowej, 2 samoloty strącone. Dowódca ranny od odłamków bomb ? lazaret, w zastępstwie I Oficer Wachtowy (por. Dehrmann). Teodozja 20.15, 01.04. 07.27 Jałta. Sewastopol 02.04. 03.12. naprawa lewoburtowego; wyjście 06.04. 21.55.


Patrol 05.04.1944 - 06.04.1944 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

10) z Konstancy ? 23 dni, 1.986 mil na powierzchni i 112,3 mili w zanurzeniu.
- 05.05. CL 6619 trafienie w parowiec (?), zatonął (?)
- 11.05. ? CL 9187 ? trałowiec radz. ?Sztorm? (torpeda TV) 700 ts zatopiony.
- 16.05. ? CL 6619 - 11.35 2 torpedy w kierunku transportowca, nie zauważono trafień.
- 25.05. CL 9140, 10.01. TV w kierunku patrolowca i 2 kutrów artyleryjskich, detonacje słyszalne, potem po wynurzeniu tylko 3 jednostki na wodzie ~30 min tylko 2.


W okresie od 1 do 15 lipca 1944 na U 9 przeprowadzano próby z bronią stromotorową (nm. Werferwaffe). W tym celu poniżej KLW, ale jeszcze powyżej stępki, do obu stron kadłuba naciskotrwałego, pod kątem 45 stopni przyspawano prowadnice do odpalania 6 niekierowanych pocisków rakietowych kal. 300 mm. W czasie prób wykorzystywano pociski rakietowe (nm. Wurfkörper) kal. 300 mm lub tego samego typu lecz kal. 210 mm. Z uwagi na niewielkie wymiary i wyporność okrętu testy nie zakończyły się sukcesem.

Próby z bronią stromotorową na czarnomorskich UBootach Kriegsmarine

Pod koniec roku 1943 dowództwo 30 Flotylli Okrętów Podwodnych zaczęło na poważnie zastanawiać się nad zwiększeniem siły ognia swoich jednostek, po tym jak dowódca U 18 (por. Fleige), po swoim czwartym patrolu (27.10.-14.11.1943) zwrócił uwagę na możliwość niespodziewanego zaatakowania z morza celów o charakterze militarnym w radzieckich bazach i portach, np. w Poti, Suchumi, Batumi (stojące na redzie jednostki, stocznie, rafinerie, węzły kolejowe itp.) za pomocą pocisków niekonwencjonalnych (nm. neuartige Geschosse*). Wraz z pojawieniem się w Konstancy ewakuowanych z Krymu wojsk (operację zakończono 13.05.1944) zwrócono uwagę na wielolufowe moździerze typu Nebelwerfer 42, z których odpalano m.in. pociski odłamkowo ? burzące (Sprenggeschoß) o kalibrze 300 mm (długość pocisku 123,6 cm; masa głowicy bojowej w zależności od wersji 45 lub 120 kg). Należy jeszcze nadmienić, że ta niejako ?oddolna? inicjatywa zwiększenia siły rażenia nie ma związku z pierwszą ? udaną zresztą ? w historii próbą odpalenia pocisków rakietowych z głębin morskich, z pokładu U 511, co miało miejsce koło Peenemünde w czerwcu 1942.

---------------
* Gerd Enders ? ibidem, strona 40


Patrol 15.07.1944 - 11.08.1944 Okręt operował na wodach Morza Czarnego szczegóły dotyczące tego patrolu nie są znane.

11) z Konstancy ? 15.07.
21.07. TV i 24.07 T III w kierunku kutrów torpedowych. Trafień brak.

12) 27 dni CL 93/66/61 ? Soczi ? Krym

20. 08. ? Konstanca/baza 10.30. radz. nalot, bomby.


Źródła:

- Gerd Enders "Auch kleine Igel haben Stacheln" (I małe jeże mają kolce), Koehler, Herford, 1984

- Gerd Enders "Deutsche U-Boote zum Schwarzen Meer: 1942-1944 - Eine Reise ohne Wiederkehr" (Niemieckie okręty podwodne w kierunku Morza Czarnego. Rejs bez powrotu), Verlag E. S. Mittler & Sohn GmbH, Hamburg-Berlin-Bonn, 2001

- Schiff & Zeit 40: 'Die 3o. U-Flottille im Schwarzen Meer' - Raketenschießversuche auf deutschen U-Booten im Sommer 1944'

- Rudolf Arendt "Letzter Befehl: Versenken!" (Ostatni rozkaz: Zatopić!), Ullstein, 2003

-Gerd Enders "Die 30. U-Flottille im Schwarzen Meer" (30. Flotylla Ubootów na Morzu Czarnym) w Schiff & Zeit 40/1989
- Grzegorz Bukała, Okręty Wojenne" z Tarnowskich Gór:
- Nr 56 (str. 19-29)
- Nr 58 (str. 27-40) z lat 2002 i 2003
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Ostatnio edytowano 24.10.10, 10:16 przez Glasisch, łącznie edytowano 3 razy
Glasisch
Leutnant zur See
 
Tonaż: 191.000 BRT

Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
Lokalizacja: Bytom

Re: U-9 TYP IIB

Postprzez ObltzS » 20.10.10, 18:59

Witam !

Dziękujemy Michale za uzupełnienie informacji, zwłaszcza z okresu "czarnomorskiego", który jest bogaty w wydarzenia w kontekście prowadzonych wówczas prób z bronią stromotorową - pokazuje to, jak bardzo wówczas Niemcy wybiegali "do przodu" w swoich rozlicznych koncepcjach co do wykorzystania i ewentualnych przyszłych możliwości dalszego rozwoju okrętu podwodnego [dzisiaj jako niezwykle mobilne nośniki rakiet i pocisków balistycznych różnych maści].
P.S. Co znaczy nie tylko dostęp do dobrych źródeł, ale i znajomość języka ... :wink: Dzięki temu informacje są bardziej wyczerpujące i interesujące. Niestety dla większości z nas bardziej dostępne są właśnie źródła angielskojęzyczne, zatem liczymy na to, że niektóre tematy [zwłaszcza historie poszczególnych U-Bootów opracowywane przez Brodołaka] w miarę i chęci i wolnego czasu będziesz zechciał "zasilać" informacjami z niemieckich źródeł.

Dziękujemy i pzdr. - ObltzS.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.675.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-9 TYP IIB

Postprzez Glasisch » 21.10.10, 09:15

ObltzS napisał(a):Witam !

zatem liczymy na to, że niektóre tematy [zwłaszcza historie poszczególnych U-Bootów opracowywane przez Brodołaka] w miarę i chęci i wolnego czasu będziesz zechciał "zasilać" informacjami z niemieckich źródeł. Dziękujemy i pzdr. - ObltzS.
.

tutaj Was może rozczaruję, bo ograniczę się tylko do Morza Czarnego, no może Bałtyku, bo te TDW mnie interesują, a pozostałe to nieco mniej, zresztą op. to nie jest moja ulubiona klasa. Póki co, dzisiaj ciąg dalszy, "U 18".
Pozdrawiam
Glasisch
Leutnant zur See
 
Tonaż: 191.000 BRT

Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
Lokalizacja: Bytom


Posty: 12 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ II



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron