1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-7 Typ IIB

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 8 • Strona 1 z 1

U-7 Typ IIB

Postprzez Grom » 12.11.05, 11:27

Stocznia - F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Stępka położona - 11.03.1935
Wodowany - 29.06.1935
Przyjęty do służby - 18.07.1935
Poczta polowa nr. - M 16 723

Przebieg służby okrętu:
09.35 - 06.40 Flotylla Szkolna Okretów Podwodnych w Neustadt
07.40 - 02.44 XXI Flotylla U-bootów Pillau

Kolejni dowódcy:
18.07.35 - 03.10.37 Kurt Freiwald
10.02.38 - 18.12.38 Otto Salman
18.12.38 - 13.10.39 Werner Heidel
31.05.39 - 02.07.39 Otto Salman
02.08.39 - 01.10.39 Otto Salman
25.10.39 - 13.11.39 Otto Salman
14.11.39 - 10.40 Karl Schrott
10.40 - 01.41 Günther Reeder
01.41 - 02.41 Ernst-Ulrich Brüller
02.41 - 29.03.41 Günther Reeder
30.03.41 - 16.06.41 Hans-Günther Kuhlmann
17.06.41 - 15.01.42 Heinrich Schmid
16.01.42 - 07.10.42 Johannes Siegfried Koitschka
09.42 - 12.42Otto Hübschen
08.10.42 - 01.44 Hans Schrenk
01.44 - 18.02.44 Günther Loeschcke

Zatopień - 2 (1)

statki - 2 (1)

Odbytych patroli bojowych - 6

Patrol 24.08.1939 - 08.09.1939
U-7 wypłynął z portu w Kilonii by operować w Cieśninie Kattegatu, przeciwko polskim okrętom i statkom uciekającym do Wielkiej Brytanii.

Patrol 18.09.1939 - 03.10.1939
U-7 wypłynął z Kilonii b y operować na wodach przybrzeżnych Norwegii. W dniu 22.09.1939 na południowy zachód od Bergen storpedował SS Akenside (Br 2694 t). Tydzień później dnia 29.09.1939 o dozinie 07:45 czasu lokalnego U-7 strzałem ostrzegawczym zatrzymnał statek D/S Takstaas (Nw 1830 t). Po sprawdzeniu dokumentów dowodzący U-7 Werner Heidel zdecydował zatopić statek ze względu na cel podróży w Wielkiej Brytanii. Przesłuchiwany kapitan statku odniósł wrażenie, że dowódcy niemieckiego dokumenty w ogóle nie interesowały. O godzinie 08:30 na pozycji 60°15N 04°41W statek został zaatopiony.

Patrol 03.03.1940 - 08.03.1940
Okręt wypłynął z Kilonii by operować na Morzu Północnym, jednak po 5 dniach powrócił do portu Wilhelmshaven. Przyczyna przerwania patrolu nieznana.

Patrol 14.03.1940 - 19.03.1940
Wypłynął z Wilhelmshaven by operować w Skagerraku przeciwko brytyjskim okrętom podwodnym. Nie osiągnąwszy żadnych rezultatów U-7 powrócił do portu.

Patrol 03.04.1940 - 21.04.1940
U-7 opuścił Wilhelmshaven z zalakowanymi rozkazami by wziąść udział w operacji "Hartmut" osłony lądujących w Norwegii wojsk niemieckich. Po rozpieczętowaniu rozkazów U-7 przyłączył się do 9 Grupy Okrętów Podwodnych oeprującej na wschód od Szetlandów. Okręt został skierowany bliżej wybrzeża, a 11.04.1940 część jego załogi została wysłana na ląd w celu zajęcia latarni morskiej na wyspie Marstein (2). Następnie po patrolowaniu wód w okolicach Bergen U-7 powrócił do portu w Kilonii.

Patrol 07.05.1940 - 18.05.1940
Wypłynął z Kilonii by operować w okolicach portu w Rotterdamie przeciwko żegludze Holenderskiej i Belgijskiej. 15.05.1940 okręt wpłynął do Wilhelmshaven w celu pobrania paliwa, i wypłynął dnia następnego. W dniu 18.05.1940 wszedł do portu w Wilhelmshaven.

Po tym patrolu U-7 powrócił do zadań szkolnych. W lipcu 1940 okręt skierowano do XXI Flotylli Szkolnej w Pillau, gdzie służył do 18.02.1944 kiedy to zatonął wraz z całą załogą podczas ćwiczeń w zanurzaniu, na pozycji 54°52N 19°29'48"E. Śmierć poniosło 29 marynarzy. (3)

Przypisy:

(1)Według Kenneth Wynn - "Uboat operations of the second world war" "Volume1: Carrer histories, U1-U-510, wyd. Caxton Editions, London 2003, oraz Peter Sharpe - "U-boat fact file. Detailed Service Histories of the Submarines Operated by the Kriegsmarine 1935-1945, wyd. Midland Publishing Ltd. Leicester 1998 - trzecią zatopiona przez U-7 jednostką był D/S Solaas (Nw 1368 t). Jednkaże statek ten zatonął najprawdopodbniej na minie w dniu 28.09.1939 i nie spotkał U-7 podczas wypływania z wód terytorialnych Norwegii. Z analizy informacji wynika, że okrętem, który zatrzymał D/S Solaas był U-36. Po kontroli dokumentów statek został uwolniony ponieważ portem docleowym była Antwerpia.

(2)Nazwa angielska

(3)Według - Kenneth Wynn - "Uboat operations of the second world war" "Volume1: Carrer histories, U1-U-510, wyd. Caxton Editions, London 2003 - w wypadku zginęło 26 marynarzy
Według - Peter Sharpe - "U-boat fact file. Detailed Service Histories of the Submarines Operated by the Kriegsmarine 1935-1945, wyd. Midland Publishing Ltd. Leicester 1998 - W wypadku zginęło 28 marynarzy

Bibliografia:
Kenneth Wynn - "Uboat operations of the second world war" "Volume1: Carrer histories, U1-U-510, wyd. Caxton Editions, London 2003
Peter Sharpe - "U-boat fact file. Detailed Service Histories of the Submarines Operated by the Kriegsmarine 1935-1945, wyd. Midland Publishing Ltd. Leicester 1998
Internet - strona http://www.ubootwaffe.net - ubootwaffe.net & u-boat.info : U-Boat and Kriegsmarine History
Internet - strona http://www.uboat.net - The U-boat war 1939-1945

Lista ofiar wypadku:

1.Ackern van Heinrich
2.Bernert Günter
3.Biecheley Johann
4.Borstel von Wilfried
5.Closs Roderich
6.Dietz Gottfried
7.Drechsler Robert
8.Dziallas Kurt
9.Engel Friedrich
10.Friedberg Dieter
11.Friedrich Walter
12.Grenzer Helmut
13.Horn Günter
14.Jarczok Herbert
15.Knauss Wilhelm
16.Knoche Klaus-Peter
17.Knöller Werner
18.Loeschke Günther
19.Matzat Bruno
20.Rekus Karl
21.Rohm Herbert
22.Schulz Heinz
23.Seifried Hermann
24.Selbert Karl
25.Vollmer Walter
26.Weinhöbel Harald
27.Wesnigk Werner




Na zdjęciu jeden z zatopionych statków D/S Takstaas (Nw)
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Grom
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 701.000 BRT

Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
Lokalizacja: Reading UK

U-7 Typ IIB

Postprzez ObltzS » 14.11.05, 20:31

Witam !
Do opisu U-7 podanego przez kol. Groma kilka fotek tego okrętu z roku 1935, których autorem jest Karl Daublebsky von Eichhain. Był on członkiem załogi tego okrętu w okresie od 01.11.1935 do 01.111936 [rok wstąpienia do Reichsmarine 1929] i z tego okresu pochodzą prezentowane poniżej zdjęcia tego U-Boota. Dzięki temu, że niektórzy członkowie załóg pasjonowali się fotografią amatorską [a ówczesne niemieckie aparaty małoobrazkowe i nie tylko uchodziły za jedne z najlepszych w Europie - optyka] do dzisiaj szczęśliwie zachowały się niekonwencjonalne ujęcia, które nie mają w sobie niczego z charakteru oficjalnych zdjęć propagandowych. Część z nich przedstawia pomieszczenia wewnętrzne U-Boota oraz ćwiczenia w trymowaniu okrętu.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez Myszkin » 27.01.06, 13:47

U-7 przed 1939:
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Myszkin
Kapitän zur See
 
Tonaż: 960.000 BRT

Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa

Postprzez Sebek » 27.01.06, 18:11

Ciekawe. Szkoda że jest ich tak mało i są raczej niedostępne. A wiele jest pewnie w prywatnych zbiorach i domowych albumach.

Ale jedno mnie zastanawia. Zdjęcia są widoczne tylko po zalogowaniu. W każdym bądź razie u mnie.
Sebek
Leutnant zur See
 
Tonaż: 129.000 BRT

Dołączył(a): 23.09.05, 12:14
Lokalizacja: Biała Podlaska

Postprzez Jatzoo » 27.01.06, 21:23

Bo to taki mały bonus dla tych co się zarejestrują, inni niech żałują ;-)
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Fotka U7

Postprzez Brodołak » 30.01.06, 11:46

Witam oto fotka U7 wpływającego do bazy w Neustadt w 1939
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Postprzez Myszkin » 07.02.06, 17:09

Kilka fotek U-7 z ostatnich miesięcy przed wybuchem wojny:

1) dowódca U-7 Obltz Otto Salmann, 1939
2) U-7 na kotwicy, 1939
3) załoga U-7 na wspólnej kolacji w Neustadt, 1939
4) załoganci maszynowni, lato 1939
5) na pokładzie U-7, lato 1939
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Myszkin
Kapitän zur See
 
Tonaż: 960.000 BRT

Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa

U 7

Postprzez Glasisch » 23.10.10, 17:11

TYP II B

U 7
Zlecenia udzielono 20 lipca 1934 r., budowę rozpoczęto: 11 marca 1935 r. (nr stoczniowy 541), wodowany: 29 czerwca 1935 r., ukończony: 18 lipca 1935 r. Stocznia: Krupp - Germaniawerft w Kilonii.

Po zakończeniu budowy został przydzielony do Szkolnej Flotylli w Neustadt, a pierwszym dowódcą został kpt. Kurt Freiwald. Od września 1935 r. jednostka została przydzielona do Szkoły Zwalczania Okrętów Podwodnych. Na jej pokładzie doskonalili swe umiejętności hydroakustycy. 3 października 1937 r. dotychczasowy dowódcą zszedł z okrętu i do 10 lutego 1938 r. stanowisko to było nie obsadzone. Od 10 lutego 1938 r. do 5 lutego 1939 r. na mostku stanął por. Otto Salmann.
Po rozpoczęciu działań wojennych w dniu 1 września 1939 r. okręt wykorzystywany był nadal jako jednostka szkolna, pomimo pełnej gotowości wyjścia na patrol bojowy.

Pierwszy patrol.
24 sierpnia 1939 r. wypłynął z Neustadt pod dowództwem por. Werner Heidela (dowodził od 18 lutego 1939 r.). Jego zadaniem było patrolowanie Kattegatu w poszukiwaniu polskich jednostek usiłujących przedostać się z Bałtyku do W. Brytanii. 8 września 1939 r. powrócił do Kilonii.

Drugi patrol.
18 września 1939 r. wypłynął z Kilonii z zadaniem operacji w rejonie norweskich wybrzeży. 22 września o godz. 14.30 na pozycji 600 07? N i 040 37? E (na południowy - zachód od Bergen) storpedował i zatopił brytyjski transportowiec s / s Akenside (2 694 BRT). 29 września o godz. 8.55 na pozycji 600 15? N i 040 41? E (południowy - zachód od Bergen) storpedował i zatopił norweski transportowiec s / s Takstaas (1 830 BRT). Po tym sukcesie powrócił 3 października 1939 r. do Kilonii. 13 października 1939 r. dotychczasowy dowódca U - boota przekazał swoje obowiązki skierowanemu na to stanowisko kpt. Karlowi Schrottowi.

Trzeci patrol.
3 marca 1940 r. wyruszył z Kilonii na kolejny patrol. Nieznane są szczegóły tego rejsu. 8 marca zawinął do Wilhelmshaven. Patrol przerwano prawdopodobnie z uwagi na awarię.

Czwarty patrol.
14 marca 1940 r. wyruszył z zadaniem zwalczania alianckich okrętów podwodnych na zachód od Skagerraku. Nie nawiązując żadnego kontaktu powrócił do bazy 19 marca 1940 r.

Piąty patrol.
3 kwietnia 1940 r. U 7 wypłynął w morze z rozkazem wzięcia udziału w operacji Hartmut. W tym czasie wszystkie będące do dyspozycji operacyjnej U - booty zostały skierowane w rejon norweskiego wybrzeża, gdzie miały od 9 kwietnia atakować alianckie jednostki i wspierać własne oddziały wysadzone na ląd w ramach inwazji. U 7 został przydzielony do 9 Grupy U ? bootów operujących na wschód od Szetlandów. Po kilku dniach został skierowany w kierunku Norwegii, gdzie oddział złożony z członków załogi okrętu 11 kwietnia wylądował na brzegu i przez trzy dni okupował latarnię morską na wyspie Marstein. Po patrolu, w rejonie Bergen, 21 kwietnia 1940 r. zawinął do Kilonii.

Szósty patrol.
7 maja 1940 r. wypłynął z Kilonii z zadaniem patrolowania podejść do Rotterdamu i atakowaniu alianckiej żeglugi wiozącej posiłki dla walczącej Holandii. 15 maja uzupełnił paliwo w Wilhelmshaven i następnego dnia ponownie wyruszył na przerwany patrol. 18 maja 1940 r. zawinął do Kilonii.

Okręt do końca II wojny światowej nie wyszedł już na żaden patrol bojowy. W dniu 1 lipca 1940 r. został przydzielony do 21 Flotylli Okrętów Podwodnych w Piławie. We wrześniu (październiku ?) 1940 r. okręt opuścił dotychczasowy dowódca, a jego miejsce zajął por. Günther Reeder, który pełnił swe obowiązki do stycznia 1941 r. Służąc w składzie w 21 Flotylli kolejnymi dowódcami okrętu byli:
- styczeń 1941 r. ? luty 1941 r. tymczasowo por. Ernst ? Ulrich Brüller
- luty 1941 r. ? 29 marca 1941 r. por. Günther Reeder
- 30 marca 1941 r. ? 16 czerwca 1941 r. por. Hans ? Günther Kuhlmann
- 17 czerwca 1941 r. ? 15 stycznia 1942 r. por. Heinrich Schmid
- 16 stycznia 1942 r. ? 7 października 1942 r. por. Siegfried Koitschka
- wrzesień 1942 r. - grudzień 1942 r. por. Otto Hübschen (w zastępstwie)
- 8 października 1942 r. ? styczeń 1944 r. por. Hans Schrenck
- styczeń 1944 r. ? 18 luty 1944 r. por. Günther Loeschke
18 lutego 1944 r. zatonął na zachód od Piławy (pozycja 540 25? N i 190 50? E) w wyniku wypadku przy zanurzaniu. Razem z okrętem zginęła cała załoga ? dwudziestu ośmiu ludzi.
Glasisch
Leutnant zur See
 
Tonaż: 191.000 BRT

Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
Lokalizacja: Bytom


Posty: 8 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ II



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości