1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-296 Typ VIIC/41

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 3 • Strona 1 z 1

U-296 Typ VIIC/41

Postprzez Brodołak » 07.10.11, 05:27

U 296 Typ VIIC/41

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 61
Zamówienie: 14.10.1941
Położenie stępki: 23.01.1943
Wodowanie: 05.09.1943
Wcielenie do służby: 03.11.1943
Numer pocztowy: M 53 423

Przebieg służby:
03.11.1943 ? 31.07.1944 ? 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.08.1944 ? 30.09.1944 ? 9 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
01.10.1944 ? 12.03.1945 ? 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
12.03.1945 ? Uznany za zaginiony na wodach Kanału Północnego (przypuszczalna pozycja 55.30N, 07W). Prawdopodobnie zatonął po wejściu na minę wchodzącą w skład brytyjskiego pola minowego T1 lub T21, które zostały postawione w jego rejonie operacyjnym.

Dowódcy:
03.11.1943 ? 12.03.1945 ? OL Karl-Heinz Rasch

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 296 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
- brak danych,

29.07.1944 U 296 pod dowództwem Karla-Heinza Rascha o godzinie 08:00 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do Horten. Po wejściu na rutę 01 pomiędzy godziną 08:50 a 14:25 okręt stał na kotwicy w oczekiwaniu na przybycie trałowca M 175, mającego pełnić rolę eskorty. Następnego dnia o 15:07 (kwadrat marynarki AO 4845) doszło do spotkania i rozmowy przy pomocy alfabetu morsa z dowódcą U 965. W dniu 31 lipca o godzinie 10:08 osiągnięto Horten, gdzie w oparciu o tamtejszą bazę w następnych dniach U 296 na wodach Oslofjordu przechodził intensywne szkolenie w obsłudze i pływaniu na chrapach.

04.08.1944 U 296 pod dowództwem Karla-Heinza Rascha o godzinie 18:00 opuścił bazę w Horten, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do Kristiansand. Następnego dnia o 05:20 osiągnięto bazę w Kristiansand, którą opuszczono w południe tego samego dnia w towarzystwie U 248, U 771 oraz w eskorcie dozorowców V 5106 i V 5110, kierując się następnie do Bergen, gdzie przybyto szóstego sierpnia o godzinie 08:35.

W trakcie pobytu w Bergen U 296 przeszedł w miejscowym oddziale stoczni marynarki wojennej przegląd i remont wadliwie działających sterów głębokości.

Patrol 1 (16.08.1944 - 29.09.1944)
16.08. U 296 pod dowództwem Karla-Heinza Rascha wspólnie z U 482 oraz w eskorcie patrolowca V 5107 o godzinie 19:50 opuścił Bergen, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę u północno - wschodnich wybrzeży Szkocji oraz w rejonie North Minches. Jeszcze tego samego dnia po osiągnięciu o 23:15 wysepki Hellisöy okręt eskorty zawrócił do bazy zaś oba U-booty rozpoczęły marsz w kierunku swoich rejonów operacyjnych. Tuż po północy siedemnastego sierpnia U 286 zszedł w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz na chrapach. Dwa dni później 19 sierpnia odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę o następującej treści:
?Nowy obszar docelowy: U 244 AD 47 - U 296 AM 36 ? U 482 AM 50 ? U 680 AN 18.?.
W dniu 26 sierpnia o 04:00 (kwadrat marynarki AM 3644) zaobserwowano na horyzoncie rozbłyski światła umieszczonej na Butt of Lewis latarni morskiej. Półtorej godziny później na polecenie dowódcy próbowano posadzić okręt na dnie ale ze względu na niestabilności jego podłoża z manewru tego musiano zrezygnować. Następnego dnia o 16:00 (kwadrat marynarki AM 3655) na przebywającym w zanurzeniu U 296 zarejestrowano odgłos pracujących śrub okrętowych. Po wynurzeniu na peryskopową zidentyfikowano kontakt jako znajdujący się w odległości 40 hektometrów nieprzyjacielski niszczyciel. W dniu 28 sierpnia podczas marszu na chrapach o godzinie 00:27 zaobserwowano na kursie 238 stopni rozbłyski flar a cztery minuty później w pobliżu okrętu eksplodowało sześć bomb głębinowych. Wkrótce potem Karl-Heinz Rasch chcąc uniknąć dalszych ataków nakazał opuścić maszt chrap i zejść na głębokość A+20 (100 metrów). W godzinach porannych tego samego dnia (kwadrat marynarki AM 3614) na U 296 rejestrowano dochodzące z wszystkich kierunków detonacje bomb głębinowych. Trzydziestego pierwszego sierpnia o godzinie 14:30 (kwadrat marynarki AM 3644) zaobserwowano na kursie 135 stopni odległe o dziesięć i pół mili wybrzeże Butt of Lewis. Dnia 2 września po uzyskaniu o godzinie 10:02 (kwadrat marynarki AM 3664) kontaktu akustycznego Karl-Heinz Rasch nakazał wyjść na peryskopową, co pozwoliło zidentyfikować kontakt jako nieprzyjacielski niszczyciel przebywający w odległości 60 hektometrów. Osiemnaście minut później w kierunku dostrzeżonej jednostki z wyrzutni nr II wystrzelono torpedę, która chybiła jednak celu. Karl-Heinz Rasch spodziewając się kontrataku po nieudanym ataku nakazał o 10:32 najpierw posadzić okręt na znajdującym się w tym miejscu na głębokości 83 metrów dnie a następnie zarządził ciszę na okręcie. O 12:45 U 296 oderwał się od dna poczym rozpoczął powolne oddalanie się z rejonu ataku, płynąc kursem 270 stopni. Ponad dwie godziny później o 14:56 (kwadrat marynarki AM 3656) nad okrętem Rascha przepłynęły dwie jednostki eskortowe zidentyfikowane jako niszczyciele. Dwa dni później 4 września o godzinie 07:45 (kwadrat marynarki AM 3641) przebywający na peryskopowej U 296 nawiązał na kursie 335 stopni kontakt z nieprzyjacielskim niszczycielem. Dwadzieścia pięć minut później o 08:10 w kierunku dostrzeżonej jednostki z wyrzutni nr V wystrzelono torpedę akustyczną T-V, która chybiła jednak celu. Dziewiątego września o 19:10 (kwadrat marynarki AM 3617) na okręcie doszło do defektu lewoburtowego silnika diesla. W dniu 13 września o 09:50 (kwadrat marynarki AM 3618) przebywający na peryskopowej U 296 nawiązał na kursie 235 stopni kontakt wzrokowy z kutrem rybackim. O 15:15 (kwadrat marynarki AM 3643) zaobserwowano dryfującą minę morską określoną przez dowódcę jako ?ciężka?. Ponad dwie godziny później o 17:53 dostrzeżono dwa nieprzyjacielskie niszczyciele, które Karl-Heinz Rasch postanowił zaatakować, wydając dwie minuty późnej rozkaz przygotowania wyrzutni dziobowych od I do IV. O 18:32 po wyjściu na dogodną do ataku pozycję U 296 wystrzelił czterotorpedową salwę torped LUT, które chybiły jednak celu. Prawie czterdzieści minut później utracono kontakt z oboma jednostkami. Następnego dnia o 13:25 (kwadrat marynarki AM 3641) na przebywającym w zanurzeniu okręcie Rascha uzyskano na kursie 0 stopni kontakt akustyczny z tajemniczą jednostką, której ze względu na gęstą mgłę nie udało się jednak zidentyfikować. Jakiś czas później zarejestrowano odgłosy detonacji licznych bomb głębinowych, które dochodziły z różnych kierunków. Ze względu na intensywne patrole nieprzyjacielskich sił w kwadratach marynarki AM 3646, AM 3650, AM 3660, które mocno ograniczały swobodę manewrów oraz prowadzenie działań ofensywnych Karl-Heinz Rasch podjął decyzję o oddaleniu się kursem północno - zachodnim na spokojniejsze według jego opinii wody. Szesnastego września odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Rasch opuścić rejon i rozpocząć marsz powrotny. Meldować o swojej pozycji.?.
O 20:00 (kwadrat marynarki AM 3523) U 296 zgodnie z otrzymanym poleceniem rozpoczął marsz powrotny do bazy. Trzy dni później 19 września nadano do dowództwa meldunek pozycyjny. W dniu 28 września o godzinie 07:15 (kwadrat marynarki AF 8253) U 296 dotarł do pierwszego punktu spotkania, gdzie nie napotykano jednak żadnej eskorty. W godzinach popołudniowych o 18:35 w punkcie HA 1 doszło do spotkania z kutrem trałowym R 57 w eskorcie którego skierowano się do bazy w Trondheim, gdzie przybyto następnego dnia o godzinie 08:00, kończąc trwający ponad sześć tygodni patrol (44 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 202 mile morskie na i 2.105 mil morskich pod powierzchnią.

W trakcie pobytu w bazie w Trondheim na U 296 doszło do wymiany czterech szeregowych członków jego załogi oraz jednego z oficerów wachtowych - OLdR Gerharda Meinke. Jednocześnie na pokład jednostki Rascha zaokrętował się jako I WO, mający odbyć staż dowódczy OL Erich Steinbrink.

Patrol 2 (04.11.1944 - 25.12.1944)
04.11. U 296 pod dowództwem Karla-Heinza Rascha o godzinie 14:19 opuścił Trondheim, by zgodnie z otrzymanym rozkazem ponownie zaatakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie North Minches. O 18:45 doszło do spotkania z mającym pełnić rolę eskorty dozorowcem V 5723, w towarzystwie którego skierowano się w stronę Frohavet. Po osiągnięciu o godzinie 01:45 kwadratu marynarki AF 6717 jednostka eskorty zawróciła do bazy a okręt Rascha zszedł w zanurzenie rozpoczynając trzydzieści pięć minut później podwodny marsz na chrapach w stronę swojego rejonu operacyjnego. W dniu 18 listopada osiągnięto Bill Baileys Bank rozpoczynają marsz kursem 220 stopni. Cztery dni później 22 listopada osiągnięto wymieniony w rozkazie rejon operacyjny (kwadrat marynarki AM 3653). Następnego dnia o godzinie 00:10 (kwadrat marynarki AM 3663) na polecenie dowódcy okręt został posadowiony na dnie (podłoże piasek i muszle), gdzie przebywał następnie do godziny 06:15, kiedy to został wysterowany na głębokość 20 metrów, obierając kurs 90 stopni. O 22:26 (kwadrat marynarki AN 1541) po uzyskaniu namiaru na pracujący radar (według dowódcy mógł on być zlokalizowany na lądzie) Karl-Heinz Rasch ogłosił alarm nakazując zejść na głębokość 50 metrów (ze względu na intensywne falowanie ? stan morza 6-7, ewentualna ucieczka na chrapach z tego rejonu była nie możliwa). Dwudziestego czwartego listopada o godzinie 12:15 (kwadrat marynarki AM 3663) uzyskano na kursie 224 stopni namiar na odległy o 3 mile morskie przylądek Wrath. W dniu 27 listopada płynący na peryskopowej U 296 został o godzinie 08:57 (kwadrat marynarki AM 3664) zmuszony do zejścia na głębokość 45 metrów przez nieprzyjacielski bombowiec zidentyfikowany przez peryskop jako B-24 Liberator. W dniu 10 grudnia Karl-Heinz Rasch zarządził o godzinie 01:04 marsz powrotny. Piętnaście dni później 25 grudnia o 19:00 (kwadrat marynarki AN 2477) doszło do spotkania z jednostkami eskorty, w towarzystwie których ponad godzinę później zawinięto do bazy w Stavanger, kończąc trwający ponad siedem tygodni patrol (51 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 102 mile morskie na i 1900 mil morskich pod powierzchnią.

05.01.1944 U 296 pod dowództwem Karla-Heinza Rascha został przebazowany do położonego nad wodami H?gsfjordu portu H?le.

26.01.1945 U 296 pod dowództwem Karla-Heinza Rascha opuścił rejon Stavanger, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się na przegląd i remont do bazy w Bergen, którą osiągnięto następnego dnia.

Patrol 3 (28.02.1945 -12.03.1945)
28.02. U 296 pod dowództwem Karla-Heinza Rascha opuścił bazę w Bergen, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie kanału Północnego i zatoki Clyde. Ponieważ po wyjściu z bazy kontakt z okrętem Rascha urwał się dwanaście dni później dowództwo uznało jego jednostkę za zaginioną z nieznanych przyczyn. Wielce prawdopodobne jest, że U 296 mógł zatonąć wraz z całą załogą po wejściu na jedną z min wchodzących w skład brytyjskiego pola minowego T1 lub T21, które znajdowały się w jego rejonie operacyjnym.

Członkowie załogi U 296 (uznani za zaginionych w dniu 12 marca 1945r.):
ALBERS KARL MASCHMT 25.10.1922
Buchenau Werner MechMt 30.05.1921
Cäsar Kurt MtrOGfr 22.02.1925
Friebe Heinz MaschMt 21.09.1922
Friedrich Kurt MechGfr. (T) 28.12.1924
Gehrmann Günther MaschOGfr 13.09.1922
Geppert Kurt FkMt 03.04.1920
Gieseke Friedrich OStrm 18.02.1908
Grysczyk Hans MtrOGfr 15.03.1925
Hankamer Helmut OMasch 06.12.1916
Harrer Otto-Bruno FkOGfr 08.08.1924
Hertel Werner SanMt 20.01.1920
Jülich Johann MtrOGfr 19.11.1924
Keiser Franz MtrOGfr 06.07.1924
Klara Walter MtrGfr 19.10.1924
Köhler Dieter FkOGfr 02.12.1924
Kohn Friedrich-Jakob MaschMt 16.08.1921
Kraski August MaschGfr 13.01.1925
Kroll Georg MaschMt 09.02.1921
Kroll Norbert-Josef MechGfr 06.03.1924
Langenberg Hermann MaschOGfr 21.03.1923
Lindaner Helmut BtsMt 15.02.1923
Linne Erich MaschOGfr 24.12.1922
Mundil Fritz MtrOGfr 31.12.1923
Ott Egon MaschOGfr 09.07.1923
Ottenberg Fritz MtrOGfr 24.04.1924
Pfister Ernst OLt.ing 01.02.1921
Pohlmann Klaus OLt.z.S 24.01.1919
Rahe Günther MtrGfr 17.04.1925
Rasch Karl-Heinz KpLt.01.03.45 06.04.1914
Rduch Wolfgang MtrOGfr 26.08.1925
Remer Gerhard MtrGfr 10.05.1924
Renczajewski Uno OLt.z.S 26.05.1920
Rosskothen Heinrich OMasch 15.09.1916
Schlüter Henri-Eduard-Otto OLt.z.S 28.08.1922
Schulz Günter MechGfr 23.05.1924
Sperling Friedrich MaschMt 20.04.1921
Vanldieck Helmut Gfr 04.12.1924
Wagner Hans MtrOGfr 28.11.1922
Wedel Fritz OLt.z.S 30.11.1922
Wulf Willi MaschGfr 15.12.1924
Wysullis Walter OBtsMt 25.03.1918
Zipprich Karl-Heinz MaschGfr 01.03.1924

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-296 Typ VIIC/41

Postprzez ObltzS » 07.10.11, 20:06

U-296 podzielił los innych U-Bootów, którym w końcowej fazie wojny wyznaczono głównie działania wokół wód przybrzeżnych Wlk. Brytanii i na Kanale Angielskim w ramach tzw. kampanii przybrzeżnych (można wydzielić sześć takich faz ? kampanii, które w literaturze są także zamiennie określane "falami") ? zmiana taktyki i dotychczasowych rejonów operacyjnych (głównie płn. Atlantyk) była wymuszona utratą baz na francuskich wybrzeżach ? po inwazji na Normandię U-Booty mogły operować jedynie z baz w Niemczech i w Norwegii, w tym okresie dawno już nie działał system uzupełniania paliwa tak z "Mlecznych krów" jak i podwodnych stawiaczy min typu XB (zatopione) a tzw. parasol lotniczy i system kontroli obszarów morskich przez zespoły małych lotniskowców tworzących grupy poszukiwawczo-uderzeniowe skutecznie uniemożliwiał uzupełnianie paliwa pomiędzy U-Bootami tego samego typu (głównie typu VII) ? to wszystko poważne ograniczało dotychczasowe możliwości operacyjne i zawęziło do minimum obszar działania U-Bootwaffe, która jako przeciwnik dla alianckich statków i okrętów nadal było groźne ale bardzo straciło na swoim realnym zagrożeniu.
Okręt należał do zespołu U-Bootów wysłanych [luty 1945] w ramach końcowej kampanii Bitwy o Atlantyk, rozgrywającej się już głównie na przybrzeżnych wodach wokół Wlk. Brytanii, zwanej w literaturze tzw. kampanią przybrzeżną szóstej fali. Zespół ten nie działał w ramach żadnej formalnie zorganizowanej grupy U-Bootów, zwanej w literaturze ?wilczymi stadami? a poszczególne okręty wykonywały swoje zadania patrolowe w wyznaczonych im sektorach działań niezależnie od siebie [por. V. E. Tarrant, Ostatni rok Kriegsmarine maj 1944 ? maj 1945, Oskar, Warszawa 2001, str. 216 i nast; por. także C. Blair, Hitlera wojna U-Bootów, T. 2, Magnum, Warszawa 1999, str. 687, 689, 730].

W czasie końcowej fazy BoA współczynnik strat U-Bootów i ich załóg był niewspółmiernie wysoki w stosunku do uzyskiwanych zatopień alianckich jednostek [zarówno jeśli uwzględni się ich ilość jak również tonaż]. Świadomość tego faktu miał Grossadmiral Karl Dönitz, który na konferencji odbytej 01.03.1945 z udziałem A. Hitlera potwierdził, że alianci uzyskali na tym etapie zdecydowaną przewagę :

?Ograniczenie działań U-Bootów wyłącznie wokół Wysp Brytyjskich jest niepożądane, ponieważ pozwala nieprzyjacielowi skoncentrować siły ZOP na stosunkowo małym obszarze. Ale ponieważ niewielka prędkość w zanurzeniu, jaką dysponują okręty podwodne starego typu [VII C], wyklucza ich użycie na jakimkolwiek innym akwenie, rozszerzenie operacji na bardziej oddalone rejony może stać się wykonalne tylko wtedy, gdy U-Booty typu XXI osiągną status operacyjny. Gdybyśmy w dalszym ciągu mieli w swoim posiadaniu wybrzeże Zatoki Biskajskiej, okręty typu VII mogłyby oczywiście działać na położonych dalej akwenach, takich jak wybrzeże Ameryki. Nie sądzimy, aby wróg zdołał opracować jakąś nadzwyczajną metodę wykrywania i atakowania zanurzonych U-Bootów. Mimo to, musimy być przygotowani na podnoszenie coraz większych strat na brytyjskich wodach, na których wróg użyje wszystkich sił i środków, aby usunąć zagrożenie ze strony U-Bootów. I za każdym razem, dzięki przewadze swoich sił, będzie odnosił coraz większe sukcesy.?
Wg Public Record Office (Kew) 234/68 ?The U-Boat War in the Atalntic? Vol, III, s.95 ? cytat zamieszczony w E. V. Tarrant, Ostatni rok Kriegsmarine, str. 220.

U-Boot ten jest przykładem wielu okrętów podwodnych, które odbyły niewiele misji bojowych, nie zatapiając podczas nich żadnego okrętu lub statku a które same zostały szybko zatopione po ich wprowadzeniu do linii.

Jak do tej pory sporna nadal pozostaje kwestia daty i przyczyny zatonięcia U-296 :

http://ibiblio.org/hyperwar/USN/SubLosses/SS_losses-german.html
http://www.historyofwar.org/air/units/RAF/120_wwII.html
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-296 Typ VIIC/41

Postprzez ObltzS » 08.10.11, 16:42

Witam !

Temat działań U-Bootów na akwenach Morza Irlandzkiego zawarty jest w książce autorstwa Davida Gibsona zatytułowanej "Battle in The Irish Sea" ? nie wiem jednak, jak autor odniósł się w niej do przyczyn i daty zatonięcia wspomnianego U-296 : czy na angielskim polu minowym czy też zatopiony przez samolot.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa


Posty: 3 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron