1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-285 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-285 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 17.06.11, 06:13

U 285 Typ VIIC

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 50
Zamówienie: 05.06.1941
Położenie stępki: 07.07.1942
Wodowanie: 03.04.1943
Wcielenie do służby: 15.05.1943
Numer pocztowy: M 15 950

Przebieg służby:
15.05.1943 - 31.07.1944 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.08.1944 - 30.09.1944 - 7 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
01.10.1944 - 15.04.1945 - 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
15.04.1945 - Zatopiony na południowy - zachód od wybrzeży Irlandii (pozycja 50.13N, 12.48W) bombami głębinowymi brytyjskich fregat HMS Grindall i HMS Keats.

Dowódcy:
15.03.1943 - 16.04.1944 - OL Walter Otto
17.04.1944 - 15.04.1945 - KL Konrad Bornhaupt

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 285 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
17.05.1943 - w wypadku zginął MtrObGfr Heinz Drumann (ur. 29.09.1922).
16.04.1944 - OL Walter Otto zdał obowiązki dowódcy przechodząc do obsady kadrowej 31 Flotylli U-bootów a na jego miejsce przybył były WO z U 88 ? KL Konrad Bornhaupt.

15.08.1944 U 285 pod dowództwem Konrada Bornhaupta wspólnie z U 925 o godzinie 08:00 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami skierować się do bazy w Horten, gdzie przybyto dwa dni później 17 sierpnia.

17.08. - 19.08.1944 - Horten - ćwiczenia w obsłudze i pływaniu na chrapach w ramach tamtejszego oddziału AGRU - Front.

Patrol 1 (19.08.1944 - 18.09.1944)

19.08. U 285 pod dowództwem Konrada Bornhaupta o godzinie 22:25 opuścił bazę w Horten, by zgodnie z otrzymanym rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie North Minch. Następnego dnia w celu uzupełnienia zapasów paliwa oraz prowiantu o godzinie 12:32 okręt Bornhaupta zawinął do bazy w Kristiansand, gdzie w związku z problemami ze sformowaniem eskorty pomimo zakończenia operacji zaopatrzeniowej przebywał aż do 24 sierpnia, kiedy to w towarzystwie trałowca opuścił je o 19:42 obierając kurs na Skudenes. Następnego dnia o godzinie 01:15 po osiągnięciu kwadratu marynarki AN 3131 eskorta zawróciła do bazy a Konrad Bornhaupt nakazał obrać kurs 321 stopni. Ponad cztery godziny później o 04:50 (kwadrat marynarki AN 3186) U 285 rozpoczął podwodny marsz płynąc na stałej głębokości 30 metrów. W godzinach wieczornych tego samego dnia o 22:25 (kwadrat marynarki AN 3117) w celu przewentylowania wnętrza oraz naładowania baterii akumulatorów rozpoczęto marsz na chrapach. Dnia 30 sierpnia odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Bornhaupt, skierować się do AM 36, gdzie będzie przebywał U 296.?.
W dniu 2 września na przebywającym w zanurzeniu U 285 (kwadrat marynarki AM 3269) po uzyskaniu o godzinie 08:40 kontaktu akustycznego z pracującą śrubą należącą do dużej jednostki na polecenie dowódcy wysterowano na peryskopową w celu zlustrowania kontaktu, który zidentyfikowano jako brytyjski frachtowiec o nazwie Mary. Ze względu jednak na otrzymane z dowództwa polecenie dotarcia do swojego rejonu operacyjnego nie wykrytym przez wroga Konrad Bornhaupt zaniechał wykonania ataku. Następnego dnia o 15:10 (kwadrat marynarki AM 3499) nawiązano kontakt z trzema jednostkami rybackim, których także stosując się do rozkazów nie zaatakowano. W dniu 4 września o 09:55 (kwadrat marynarki AM 1317) nawiązano kolejny kontakt tym razem z nieprzyjacielskim żaglowcem o pomocniczym napędzie motorowym, którego podobnie jak zauważonych wcześniej frachtowca oraz jednostek rybackich nie zaatakowano. Dwa dni później 6 września o godzinie 07:30 (kwadrat marynarki AM 3686) na kursie 270 stopni zaobserwowano sylwetkę samotnego statku osłanianego z powietrza przez samolot patrolowy. Dwie godziny później o 09:30 wykryto płynące w kierunku północny - wschód trzy niszczyciele, które dwanaście minut później zmieniły kurs na 180 stopni. Chcąc wymanewrować zbliżającego się przeciwnika Konrad Bornhaupt nakazał zmienić kurs na 195 stopni tak że nieprzyjacielskie jednostki minęły go w odległości 4 hektometrów. Pomiędzy godziną 12:02 a 14:10 (kwadrat marynarki AM 3688) okręt spoczywał na dnie, znajdującym się w tym miejscu na głębokości A+22 (102 metrów ). O 21:40 (kwadrat marynarki AM 3685) w pobliżu przebywającego na głębokości 14 metrów U 285 w odległości od 10o do 150 metrów od jego burt eksplodowały dwie bomby głębinowe, które spowodowały, m.in. awarię obu sterów rufowych, steru głównego, żyrokompas, zalanie przewodu doprowadzający powietrze do silników diesla. Poza tym okręt zaczął opadać z przegłębieniem na dziób, co opanowano na głębokości A+10 (90 metrów).O 23:55 (kwadrat marynarki AM 3683) w pobliżu pozycji zajmowanej przez okręt Bornhaupta pojawił się nieprzyjacielski niszczyciel, który po przepłynięciu nad nim przystąpił do wykonywania ataków z wykorzystaniem bomb głębinowych. Pięć minut później na polecenie dowódcy posadowiono okręt na dnie. W ciągu kolejnych minut w nieregularnych odstępach czasowych w pobliżu U 295 eksplodowało od 10 do 12 bomb głębinowych. W wyniku ich eksplozji pomimo zarządzonego przez głównego mechanika dokręcenia dławnic zbiornika balastowego nr 3 zęza w centrali napełniła się olejem napędowym, który sięgnął poziomu 10 cm ponad płyty podłogi. O godzinie 03:25 już następnego dnia na polecenie dowódcy oderwano okręt od dna obierając następnie kurs 50 stopni. Ponad trzygodzinny później pomimo nadal przebywającego w pobliżu napastnika chcąc wytrwać do zmroku Konrad Bornhaupt nakazał wynurzyć fragment pomostu w celu otwarcia włazu i przewentylowania wnętrza. Wkrótce potem okręt został z powrotem posadowiony na dnie oczekując nadejścia pory nocnej. O 23:50 w związku z dużym stężeniem dwutlenku węgla w powietrzu wewnątrz U 285 jego dowódca nakazał wynurzyć okręt a następnie obrać kurs powrotny na bazę w Bergen. W dniu 18 września o 09:00 (kwadrat marynarki AF 8738) doszło do spotkania się najpierw z U 993 a następnie dostrzeżono w oddali U 275, który w międzyczasie stał się celem ataku wrogich samolotów. Od godziny 10:15 do 11:15 U 285 płynął wspólnie z poważnie uszkodzonym U 275 oraz U 993, kierując się do Bergen, które osiągnięto ostatecznie o 17:10, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (30 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 195 mil morskich na i 1.130 mil morskich pod powierzchnią.

10.11.1944 Podczas pobytu w Bergen członek załogi U 285 - MechMt Willy Winkler (ur. 01.07.1918r.) popełnił samobójstwo a jego ciało zostało pochowane na miejscowym cmentarzu Bergen-Solheim.

Patrol 2 (20.12.1944 - 31.01.1945)
20.12. U 285 pod dowództwem Konrada Bornhaupta opuścił bazę w Bergen, by zgodnie z otrzymanymi rozkazami atakować nieprzyjacielską żeglugę u wschodnich wybrzeży Wielkiej Brytanii. Zgodnie z tym rozkazami Konrad Bornhaupt po opłynięciu Irlandii przez kanał św. Jerzego wpłynął na wody Morza Irlandzkiego, gdzie następnie w rejonie Anglesey bezskutecznie poszukiwał celów dla posiadanych na sowim pokładzie torped. Zgodnie z pierwotnym planem okręt Bornhaupta po wykonywaniu zadania wracać miał do bazy płynąc przez wody North Minch, ale w związku z meldunkami o postawieniu przez nieprzyjaciela nowych pól minowych w tym rejonie dowództwo nakazało mu wracać tą samą drogą którą przypłynął. W dniu 9 stycznia odebrano pochodzącą z BdU depeszę ostrzegającą dowódców o sposobach nieprzyjaciela na zdobywanie tajnych dokumentów w tym kluczy M do maszyny szyfrującej Enigma oraz nakazującą im ażeby w przypadku potrzeby zatopienia uszkodzonej jednostki dokonać tego w taki sposób aby poszła ona na dno zaraz po opuszczeniu jej przez ostatniego członka załogi. W dniu 31 stycznia U 285 wpłynął do bazy w Bergen, kończąc trwający sześć tygodni patrol (42 metrów).

Patrol 3 (26.03.1945 - 15.04.1945)

26.03. U 285 pod dowództwem Konrada Bornhaupta opuścił bazę w Bergen, by zgodnie z otrzymanymi rozkazami zaatakować nieprzyjacielską żeglugę w kwadracie marynarki w rejonie Lands End. W dniu 11 kwietnia (kwadrat marynarki AM 01) Konrad Bornhaupt nadał do dowództwa meldunek o przedarciu się na Atlantyk. Cztery dni później 15 kwietnia (kwadrat marynarki BE 3275) przebywający na południowy - zachód od wybrzeży Irlandii (pozycja 50.13N, 12.48W) U 285 został wykryty a następnie zatopiony bombami głębinowymi przez brytyjskie fregaty HMS Grindall i HMS Keats

Uwagi:
a.) Zatopienie okrętu przeżył August Weiler, który w momencie wyjścia okrętu na ostatni patrol przebywał w miejscowym szpitalu, gdzie przechodził leczenie w związku z problemami z układem oddechowym /prawdopodobnie zapalenie płuc/.

Członkowie załogi U 285 polegli w dniu 15.04.1945r. (W kolejności alfabetycznej):
ADIS OTTO MASCHMT 11.10.1918
Albrecht Herbert MaschMt 20.08.1921
Albrecht Walter MtrOGfr 10.03.1924
Bornhaupt Konrad KpLt.01.01.45 06.06.1922
Böttcher Bruno MtrOGfr 22.06.1922
Brasch Alfred OMasch 29.07.1916
Büchel Karl MaschOGfr 19.01.1924
Cörper Otto MechOGfr 27.04.1924
Dückers Hubert MtrOGfr 05.09.1923
Enz Paul MechMt 15.06.1921
Führer Volbert-Wolfgang MaschMt 24.02.1922
Gartmann Hugo MaschOGfr 08.12.1923
Gerlach Alwin MtrOGfr 17.05.1920
Gröger Erich-Willy OLt.z.S 20.04.1911
Hebestreit Helmut MaschOGfr 16.03.1925
Heinz Arno MtrOGfr 20.08.1925
Höllenschmidt Karl MaschOGfr 05.05.1924
Holzer Kurt MaschOGfr 08.07.1925
Iffert Werner MaschOGfr 03.12.1924
Kaiser Werner Mtr 03.12.1922
Kaltenbach Oswald OStrm 21.09.1917
Köhler Johannes Lt.ing.d.R 24.03.1916
Kuhn Dieter Lt.z.S 07.01.1924
Leischner Paul FkMt 04.11.1921
Misch Joseph OBtsMt 13.12.1918
Mollenhauer Heinz FkOGfr 01.07.1920
Morbitzer Helmuth SanOFähnr 08.02.1924
Müller Heinrich MtrOGfr 21.03.1923
Müsing Hermann MtrOGfr 03.02.1925
Naskret Paul FkOGfr 17.06.1924
Paulsen Walter ObMt 24.04.1922
Peters Heinrich OLt.z.S 13.09.1922
Pflaum Hans FkOGfr 19.07.1924
Rodermund Werner MaschGfr 18.10.1926
Rösemeier Wilhelm MaschOGfr 25.12.1923
Saliger Alfred MaschMt 09.02.1923
Schulze Helmut MtrOGfr 19.08.1925
Stark Karl OFkMt 21.08.1920
Stief Paul MaschGfr 19.10.1924
Volz Heinz MtrOGfr 12.08.1925
Vordenbäumen Otto OMasch 01.04.1914
Weber Heinrich MechOGfr 11.11.1924
Weidel Werner MtrOGfr 25.08.1923
Zerbs Gottfried MtrOGfr 04.06.1924




Bibliografia:

http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość