1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-281 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-281 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 20.05.11, 05:40

U 281 Typ VIIC

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 46
Zamówienie: 05.06.1941
Położenie stępki: 07.05.1942
Wodowanie: 16.01.1943
Wcielenie do służby: 27.02.1943
Numer pocztowy: M 50 190

Przebieg służby:
27.02.1943 - 31.07.1943 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.08.1943 - 09.11.1944 - 7 Flotylla U-bootów, St.Nazaire (okręt bojowy)
10.11.1944 - 08.05.1945 - 33 Flotylla U-bootów, Flensburg (okręt bojowy)
09.05.1945 - Kapitulacja w bazie w Kristiansand-Süd

Dowódcy:
27.02.1943 - 08.05.1943 - OL ~ KL Heinz von Davidson

Liczba patroli: 4

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 281 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
28.02. - 03.03.1943 - Bremen-Vegesack - zapoznanie załogi z okrętem i szkolenie podstawowe.
05.03. - 18.03.1943 - Kiel - próby morskie w ramach UAK Kiel.
20.03. - 23.03.1943 - Swinemünde - ćwiczenia w obsłudze działek przeciwlotniczych i zwalczaniu samolotów w ramach tamtejszej Szkoły Obrony Przeciwlotniczej
24.03. - 28.03.1943 - Danzig - szkolenie w ramach UAK.
29.03. - 13.05.1943 - Hela - ćwiczenia na morzu w ramach AGRU - Front oraz rejsy testowe dla TEK.
14.05. - 30.05.1943 - Libau - strzelanie torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
31.05. - 11.06.1943 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów
12.06. - 13.06.1943 - R?nne/Borholm - próby hydrofonów w ramach UAG - Schall.
15.06. - 17.08.1943 - Kiel ? pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia przeglądu i prac konserwacyjnych.
18.08. - 19.08.1943 - Sonderburg - próby hydrofonów w ramach UAG - Schall.
21.08. - 24.08.1943 - Swinemünde - szkolenie i ćwiczenia w obsłudze poczwórnego działka kal. 2,0 cm w ramach tamtejszej Szkoły Obrony Przeciwlotniczej
25.08. - 28.08.1943 - Swinemünde ? próby oraz ćwiczebne strzelanie z nowego modelu poczwórnego działka kal. 2.0 cm, w ramach tamtejszej Szkoły Obrony Przeciwlotniczej.
29.08. - 01.09.1943 - Hela - cd. ćwiczeń w ramach AGRU - Front.
03.09. - 08.09.1943 - Kiel - pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia przeglądu i prac konserwacyjnych.
09.09. - 13.09.1943 - Kiel - przygotowanie okrętu do wyjścia na patrol oraz jego trymowanie.

14.09.1943 U 281 pod dowództwem Heinza von Davidsona wspólnie z U 842, U 844 i U 426 o godzinie 08:00 wspólnie opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami skierować się do Kristiansand. Trzy godziny później (kwadrat marynarki AO 7498) doszło do spotkania z przerywaczem zagród minowych i trałowcem, mającymi pełnić funkcję eskorty. W dniu 15 września (kwadrat marynarki AO 4426) U 281 wspólnie z pozostałymi trzema jednostkami o godzinie 10:00 rozpoczął marsz w kierunku Kristiansand, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o godzinie 16:30. Następnego dnia o 05:30 po uzupełnieniu zapasów i odebraniu rozkazów U 281 wspólnie z U 842, U 844 i U 426 w eskorcie trałowców M 411 i M 427 skierował się w stronę Haugesund gdzie przybyto o 17:40 tego samego dnia. Po spędzeniu nocy z 16 na 17 marca o 06:30 wszystkie cztery okręty w eskorcie jednostek nawodnych opuściły Haugesund, kierując się w stronę Bergen. Po dotarciu w rejon Bjornafjorden U 281 wraz z U 844 odłączył się od pozostałych okrętów obierając kurs na Hatvik, gdzie zgodnie z otrzymanym rozkazem w tamtejszej U-Abwehrschule miano przejść dodatkowe przeszkolenie z zakresu wymykania się nieprzyjacielskim eskortowcom. O 11:40 przybyto do Hatvik, rozpoczynając trwające cztery dni szkolenie. Po jego ukończeniu 20 września o 17:45 skierowano się do Bergen, gdzie w tamtejszej bazie na okręcie miano dokonać montażu nowego odbiornika Wanze oraz przygotować go do wyjścia na pierwszy patrol.

Patrol 1 (06.10.1943 - 26.11.1943)
06.10. U 281 pod dowództwem Heinza von Davidsona wspólnie z U 844 w eskorcie patrolowca Unitas opuścił Bergen, kierując się na Hellisöy. Zgodnie z odebranymi z dowództwa rozkazami Heinz von Davidson podczas patrolu miał za zadanie atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O 20:30 po osiągnięciu kwadratu marynarki AN 2421 patrolowiec zawrócił do bazy a oba okręty rozpoczęły indywidualny marsz w stronę swoich rejonów operacyjnych. Następnego dnia o godzinie 04:00 (kwadrat marynarki AF 8746) U 281 zszedł w zanurzenie na głębokość 60 metrów, rozpoczynając podwodny marsz. W dniu 13 października o 01:58 (kwadrat marynarki AE 8565) po uzyskaniu namiaru na pracujący w pobliżu wrogi radar wykonano alarmowe zanurzenie pozostając pod wodą do godziny 08:00. Dwa dni później 15 października o 22:30 (kwadrat marynarki AL 2626) odebrano pochodzący z U 844 meldunek o kontakcie w kwadracie marynarki AL 1822 z eskortowcami osłaniającymi konwój ON-206, w stronę pozycji których się następnie skierowano. Następnego dnia odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?U 428, U 281, U 841, U 540 i U 844 dołączą do zgrupowania Schlieffen. Reich (U 426) zamienić się pozycją z Hummerjohannem (U 964).?.
Tego samego dnia o 22:18 (kwadrat marynarki AK 3598) odebrano pochodzący z U 426 meldunek o kontakcie w kwadracie marynarki AK 3857 z nieprzyjacielskim konwojem, którym okazał się konwój ONS.20. Przez całą noc z 16 na 17 października Heinz von Davidson bezskutecznie poszukiwał nieprzyjaciela. O godzinie 09:20 (kwadrat marynarki AK 2836) przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu na kursie 330 stopni w odległości 8 mil morskich od dziobu okrętu sylwetki okrętu podwodnego. Piętnaście minut później o 09:35 na kursie 230 stopni zauważono sylwetki dwóch kolejnych okrętów podwodnych zidentyfikowanych jako jednostki typu IXC. Identyfikacja ta była dokładna, bowiem zaobserwowanymi U-bootami jak się później okazało były: okręt typu VIIC - U 448 oraz dwa typu IXC - U 841 i U 540. O 12:35 (kwadrat marynarki AK 2626) przebywający na pomoście U 281 wachtowi podobnie jak i ich koledzy na przebywającym w odległości 1000 metrów U 448 zameldowali o dostrzeżeniu dwóch nadlatujących samolotów, zidentyfikowanych jako Liberator i Sunderland, na co obaj dowódcy zareagowali wydaniem rozkazu obsadzenia działek przeciwlotniczych i otworzenia w kierunku napastników ognia zaporowego. Na skutek ataków jakie wkrótce miały miejsce U 448 odniósł poważne uszkodzenia, które zmusiły jego dowódcę do przerwania patrolu i powrotu do bazy natomiast U 281 odniósł tylko lekkie uszkodzenia. Na skutek ognia prowadzonego przez obsady działek przeciwlotniczych obu okrętów kanadyjski Sunderland S należący do 422 Sqn RAF został ciężko uszkodzony i musiał wodować w pobliżu. Z liczącej 11 członków jego załogi siedmiu udało się wydostać z wraku na ponton, z którego kilka godzin później zostali uratowani przez brytyjską fregatę HMS Drury. O godzinie 18:18 (kwadrat marynarki AK 2368) przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu nadlatującego samolotu zidentyfikowanego jako Liberator, na co Heinz von Davidson zareagował wydaniem rozkazu alarmowego zanurzenia. O godzinie 19:10 przebywający na pomoście płynącego od dwóch minut z powrotem na powierzchni U 281 wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu nadlatującego z kursu 180 stopni wrogiego samolotu zidentyfikowanego jako Liberator. Ponieważ w tym momencie okręt nie był gotowy do zanurzenia Heinz von Davidson zarządził alarm bojowy nakazując obsadzenie działek przeciwlotniczych i otworzenie w kierunku napastnika ognia zaporowego. Pomimo tego utrudnienia nieprzyjacielska maszyna nadlatując od strony lewej burty części rufowej okrętu w wykonanym pierwszym podejściu zrzuciła dwie bomby głębinowe oraz ostrzelała jego pomost z działek pokładowych. Eksplozje bomb nie spowodowały poważniejszych uszkodzeń natomiast na skutek ostrzału ranny został II WO LT Schumacher (dwie rany postrzałowe) oraz dwóch członków z obsady pomostu MaschGfr Panzer (postrzał lewej ręki) i MechGfr Breicha (postrzał lewego przedramienia). Trzy minuty później na polecenie dowódcy wykonano alarmowe zanurzenie, unikając w ten sposób drugiego ataku. O 19:17 w bezpiecznej odległości od zanurzonego okrętu wybuchła jedna bomba głębinowa. Jeszcze tego samego dnia o 22:20 (kwadrat marynarki AK 2397) po uzyskaniu namiaru na eksplodujące bomby głębinowe oraz pracę śrub okrętowych na polecenie von Davidsona okręt wyszedł na peryskopową, w celu lustracji okolicy przez peryskop. Po wykryciu zbliżającego się w kierunku pozycji U 281 wrogiego okrętu zidentyfikowanego jako niszczyciel Heinz von Davidson wydał rozkaz zanurzenia na głębokość 2A i przygotowania się na atak bombami głębinowymi. W dniu 18 października odebrano pochodząca z BdU depeszę o następującej treści:
?Grupa Schlieffen, operacja przeciwko konwojowi zakończona. W trakcie marszu w stronę nowej pozycji za dnia płynąć tylko w zanurzeniu.?.
Dnia 22 października o 19:30 odebrano już trzecią pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?U 91, U 762, U 231, U 309, U 608, U 969, U 267, U 281, U 413, U 963, U 437, U 426, U 842, U 552, U 592, U 575, U 226, U 373 i U 709 utworzą grupę Siegfried, która do 24 października do godziny 12:00 stworzy linię patrolową rozciągającą się od kwadratu marynarki AJ 9928 do BC 3938. Każdy okręt ma osiągnąć swoją pozycję niewykryty przez wroga, płynąc za dnia w zanurzeniu.?.
Głównym celem zgrupowania Siegfried był osłaniany przez Grupę Eskortową C5 oraz 2 Grupę Wsparcia konwój HX.262. Dwa dni później 24 października U 281 osiągnął swoją pozycję w zgrupowaniu rozpoczynając bezskuteczne jak się później okazało poszukiwania wrogiego konwoju. Następnego dnia o 17:50 (kwadrat marynarki BC 3341) doszło do spotkania i wymiany informacjami z innym okrętem zgrupowania Siegfried - U 413. Tego samego też dnia detektor Wanze doznał awarii, której ze względu na brak części zamiennych nie można było usunąć. Dnia 26 października odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę o następującej treści:
?Grupa Siegfried zostaje podzielna na trzy części rozmieszczono następująco:
Siegfried 1 29.10., godzina 10:00, lina patrolowa od BC 3612 do BC 3967 - U 967, U 212, U 405, U 420, U 231, U 608 i U 969
Siegfried 2 29.10., godzina 10:00, lina patrolowa od BC 6631 do BC 6992 - U 267, U 281, U 413, U 963, U 437, U 426 i U 552
Siegfried 3 29.10., godzina 10:00, lina patrolowa od BC 9635 do BC 9995 - U 842, U 575, U 226, U 373, U 709, U 648 i U 274.?
.
Tym razem głównym celem dla trzech podgrup był osłaniany przez Grupę Eskortową B6 i 8 Grupę Wsparcia z lotniskowcem HMS Fencer (w jej skład wchodziły dwa polskie niszczyciele ORP Burza i ORP Garland) konwój SC.145. W dniu 27 października (kwadrat marynarki BC 6653) osiągnięto swoją pozycję z grupowaniu, rozpoczynając patrolowanie. W dniu 30 października o 17:23 odebrano piątą pochodzącą z dowództa depeszę o następującej treści:
?Grupa Siegfried ulega rozwiązaniu w jej miejsce tworzy się dwie nowe grupy Körner i Jahn.
Körner: U 714, U 212, U 967, U 420, U 231, U 969, U 267, U 281, U 413, U 963, U 843 i U 844.
Jahn: U 437, U 426, U 552, U 842, U 575, U 226, U 373, U 709, U 648 i U 274.
W wyżej wymienionej kolejności wszystkie okręty utworzą do dnia 31 października nowe linie patrolowe. Körner od BC 9519 do BC 3297. Jahn od BC 9349 do CD 2325.?
.
Głównym celem dla obu grup były konwoje ON.208, HX.263 i ONS.21, które jednak ominęły je niezauważone przez żaden z okrętów. W dniu 31 października o godzinie 11:30 (kwadrat marynarki BC 3243) osiągnięto pozycję w zgrupowaniu. Dnia 2 listopada o 23:06 odebrano szóstą pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Grupy Körner i Jahn rozwiązane jako nowe:
Grupa Tirpitz 1 tworzy linię patrolową od BC 2211 do BC 2264: U 420, U 714, U 212, U 267.
Grupa Tirpitz 2 tworzy linię patrolową od BC 2626 do BC 2699: U 967, U 413, U 969, U 608.
Grupa Tirpitz 3 tworzy linię patrolową od BC 6143 do BC 6442: U 586, U 280, U 281, U 575.
Grupa Tirpitz 4 tworzy linię patrolową od BC 6786 do BC 9183: U 282, U 592, U 426, U 226.
Grupa Tirpitz 5 tworzy linię patrolową od BC 9713 do BC 9779: U 842, U 373, U 274, U 648.
Za dnia płynąć pod wodą a w nocy na powierzchni. Żadnej możliwości uzupełnienia zapasów drodze powrotnej. Okręty mające 32m3 paliwa bez uprzedniego zgłaszania kierować się do bazy.?
.
Głównym celem dla zgrupowania Tirpitz miał być osłaniany przez grupę eskortową C1 i 2 Grupę Wsparcia z lotniskowcem HMS Tracker w składzie konwój HX.264. W dniu 9 listopada o 00:12 (kwadrat marynarki BD 1726) odebrano meldunek U 648 o wykryciu w kwadracie marynarki BC 9924 wrogiego konwoju. Ze względu jednak na duży dystans (300 mil morskich) dzielący U 281 do podanej pozycji konwoju oraz stan morza (7 stopni w skali Beauforta) Heinz von Davidson zaniechał skierowania się jego stronę. Tego samego dnia o 19:48 odebrano siódmą pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Trzy okręty utworzą grupy zajmując określone pozycje. Odstępy pomiędzy jednostkami 30 mil. Kierunek zgrupowania 235 stopni. Wszystkie okręty tworzą jedno zgrupowanie Eisenhart.
Grupa 1, AJ 3331: U 538, U 391, U 542,
Grupa 2, AK 4111: U 843, U 714, U 424,
Grupa 3, AK 0177: U 764, U 280, U 969,
Grupa 4, AK 7135: U 212, U 967, U 575,
Grupa 5, AK 7684: U 963, U 552, U 586,
Grupa 6, AK 8478: U 420, U 709, U 282,
Grupa 7, AK 9478: U 608, U 274, U 343,
Grupa 8, BC 2716: U 592, U 413, U 373,
Grupa 9, BC 3265: U 267, U 281, U 426,
Grupa 10, BC 5388: U 226, U 648, U 842.?
.
Głównym celem zgrupowania miały być dwa konwoje - SC-146 (osłaniany przez Grupę Eskortową B3) i HX-265.W dniu 11 listopada o 20:47 w kwadracie marynarki BD 2589 doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 413. Dwa dni później 13 listopada o 08:55 (kwadrat marynarki BD 6547) odebrano pochodzący z U 592 meldunek o kontakcie w kwadracie marynarki BD 6547 z nieprzyjacielem, w stronę którego pozycji niezwłocznie się skierowano. O 11:45 (kwadrat marynarki BD 6515) przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu w odległości ca. 15 mil morskich przed dziobem okrętu smug dymu. Poza tym uzyskano dochodzący z kursu 85? odległy o 21 mil morskich namiar radiowy. Pomimo obu kontaktów nie odnaleziono konwoju i o 14:40 Heinz von Davidson zakończył jego poszukiwanie. W dniu 18 listopada (kwadrat marynarki BE 8882) odebrano pochodzący z dowódca rozkaz powrotu do bazy. Dnia 26 listopada o godzinie 08:00 w punkcie Pt. 438 doszło do spotkania U 281 z trałowcem M 4450, w eskorcie którego o godzinie 14:00 wpłynięto do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający ponad siedem tygodni patrol (51 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 2.560 mil morskich na i 1.107 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 2 (05.01.1944 - 05.03.1944)
05.01. U 281 pod dowództwem Heinza von Davidsona wspólnie z U 406 w towarzystwie eskorty o godzinie 14:45 wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z otrzymanym rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na wodach Północnego Atlantyku. Następnego dnia o godzinie 04:00 (kwadrat marynarki BF 9126) osiągnięto punkt Wasser, po czym obrano kurs 270 stopni. Pomiędzy godziną 05:30 a 07:40 (kwadrat marynarki BF 9115) obie jednostki przeprowadziły próbne zanurzenie oraz trymowanie. Po jego zakończeniu Heinz von Davidson podpłynął w pobliże jednej z jednostek eskorty, po czym przekazał na jej pokład personel stoczniowy przebywający na jego okręcie. Godzinę później eskorta zawróciła do bazy a o 10:45 U 281 zszedł w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz przez wody zatoki Biskajskiej. W dniu 11 stycznia odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Witzendoff i Davidson kierować się do BE 82.?.
Dwa dni później 13 stycznia (kwadrat marynarki BE 8343) o godzinie 23:38 przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu cieni dwóch okrętów zidentyfikowanych jako korwety. O 23:54 w kierunku jednego z nich z wyrzutni nr III wystrzelono torpedę, po czym wykonano alarmowe zanurzenie. Po 13 minutach i 5 sekundach jej biegu zarejestrowano odgłos eksplozji, nie rejestrując poza nią żadnych innych dźwięków. Następnego dnia odebrano depeszę z BdU o następującej treści:
?Grupa Rügen w następującej kolejności osiągnie nowy rejon operacyjne: U 984 AM 1191, U 545 AM 1385. U 547 3432, U 981 3476, U 762 3686, U 309 3888, U 972 3572, U 390 3972, U 731 0291, U 757 6333, U 650 6563, U 666 6196, U. 846 6721, U 471 6799, U 406 6943, U 311 9262, U 231 9194, U 281 9559, U 377 9798 ? wszystkie w AL oraz U 302 BE 1312 i U 382 BE 2445.?.
Głównym celem zgrupowania miały być wszystkie zmierzające na Wyspy Brytyjskie konwoje. W dniu 17 stycznia (kwadrat marynarki BE 5181) po wykryciu o godzinie 00:25 przez detektor Wanze pracującego w pobliżu nieprzyjacielskiego radaru na polecenie dowódcy wypuszczono w powietrze pozoratory radarowy Aphrodite. Następnego dnia o 03:09 (kwadrat marynarki BE 2196) odebrano pochodzący z samolotu zwiadu lotniczego meldunek o dostrzeżeniu w kwadracie marynarki AM 4386 złożonego z 25 - 30 statków konwoju (był nim OS.65/KMS.39), w stronę którego pozycji natychmiast się skierowano. W dniu 19 stycznia o godzinie 16:00 (kwadrat marynarki AL 9219) po bezskutecznych poszukiwaniach nieprzyjaciela Heinz von Davidson zakończył operację przeciwko temu konwojowi. W następnych dniach celem zgrupowania były następujące konwoje HX.275, SC.145 i ON.220, które nie wykryte przez żaden z wysłanych na patrol samolotów zwiadu lotniczego oraz okrętów grupy Rügen dotarły nie niepokojone na Wyspy Brytyjskie. W dniu 21 stycznia o 12:07 (AM 7125) odebrano meldunek samolotu zwiadu lotniczego o kontakcie w kwadracie marynarki AM 7157 z grupą pięciu niszczycieli. Mimo zarządzonych poszukiwań nie zdołano jednak uzyskać kontaktu z nieprzyjacielem, co spowodowane było przez złe warunki atmosferyczne panujące na tym obszarze (morze 7, wiatr 7). W dniu 26 stycznia odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?U 650, U 231, U 571, U 377, U 281, U 271, U 212 i U 592 utworzą grupę Hinein. Od 27.01. godziny 17:30 zgrupowanie obsadza rejon od AM 7132 do AM 7628. W ciągu dnia przebywać w zanurzeniu. Godzina 18:30 wynurzenie w celu uzyskania namiaru.?.
Następnego dnia (kwadrat marynarki AM 7291) odebrano pochodzący samolotu dalekiego zwiadu Ju 290 należącego do 5 FAGr meldunek o kontakcie w kwadracie marynarki AM 7212 ze złożonym z 55 statków i 9 jednostek eskorty konwojem ( był nim jeden ze spodziewanych konwoji ON.221 lub OS.66/KMS.40). Mimo zarządzonych przez dowódcę U 281 poszukiwań nie zdołano jednak nawiązać kontaktu z nieprzyjacielem. W dniu 3 lutego o godzinie 16:51 odebrano kolejną depeszę z BdU o następującej treści:
?Grupy Hinein i Stürmer rozwiązane. Pozostające w tym rejonie okręty utworzą nową grupę. Igel i obsadzą oddalone od siebie o 40 mil morskich pozycje. W kwadracie marynarki AM: U 985 - 1218, U 283 - 1147, U 989 - 1445, U 984 - 1371, U 545 - 1548, U 386 - 1767. W kwadracie marynarki AL: U 549 - 3684, U 406 - 3795, U 714 - 0327, U 271 - 6321, U 547 - 6268, U 212 - 6636, U 666 - 6584, U 731 - 6925, U 441 - 6884, U 764 - 9293, U 571 - 9156, U 281 - 9559, U 650 - 9427, U 709 - 9883, U 963 - 9768, U 256 - 9985.?.
Głównym celem dla nowopowstałego zgrupowania miały być spodziewane konwoje: ONS.29 i ON.223. W dniu 4 lutego o godzinie 01:08 (kwadrat marynarki AL 9872) odebrano pochodzący z U 762 meldunek o kontakcie w kwadracie marynarki AL 9974 z płynącym kursem 140 stopni konwojem, w stronę którego pozycji niezwłocznie się skierowano. O godzinie 20:00 (kwadrat marynarki AL 9854) ze względu na pogarszającą się widoczność (spadła ona poniżej 3500 metrów) spowodowaną ulewnym deszczem, Heinz von Davidson zakończył poszukiwania nieprzyjaciela i nakazał obrać kurs prowadzący z powrotem na poprzednią pozycję okrętu. W dniu 6 lutego o 14:13 odebrano kolejną pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Jako grupa Igel 2 zająć nowe pozycje: U 963 - 8537, U 256 - 9493, U 650 - 8882, U 709 - 9758, U 281 - 9858 w kwadracie marynarki AL. U 91 - 2147, U 608 - 9274, U 238 - 2371, U 571 - 2577, U 424 - 2469, U 231 - 5315 i U 731 - 3447 w kwadracie marynarki BE.?.
W dniu 7 lutego U 281 o godzinie 04:00 osiągnął swoją pozycję w zgrupowaniu, rozpoczynając poszukiwania nieprzyjaciela. W dniu 8 lutego o 22:04 (kwadrat marynarki BE 2259) odebrano pochodzący z samolotu dalekiego zwiadu meldunek o wykryciu w kwadracie marynarki BE 2882 płynącego kursem 350 stopni konwoju SL.147/MKS.38. Następnego dnia od 08:55 do godzin popołudniowych rejestrowano odległe odgłosy eksplozji bomb głębinowych, zidentyfikowanych przez hydroakustyka jako lotnicze. W rzeczywistości detonacje te pochodziły od intensywnych polowań brytyjskich jednostek na U 238 i U 734, które zakończyły się ostatecznie ich zatopieniem. W dniu 11 lutego osiągnięto kwadrat marynarki BE 2142 zajmując nową pozycję w zgrupowaniu. W tym też okresie zgrupowanie Igel minął niezauważony przez nikogo konwój UC.12 a niektóre okręty wchodzące w jego skład nawiązały przelotny kontakt z konwojem HX.277 i OS.67/KMS.41. W dniu 13 lutego samoloty zwiadu lotniczego nawiązały kontakty z dwoma w/w konwojami: HX.277 i SL.147. W dniu 17 lutego o 18:53 odebrano depeszę z BdU o następującej treści:
?Jako nowa grupa Hai 2 zajmą następujące pozycje od AK 9925 do BE 1747: U 271, U 963, U 281, U 571, U 650, U 666, U 231. W ciągu dnia płynąć pod wodą. Godzina 20:00 wynurzenie.?.
Głównym celem zgrupowania Hai był meldowany przez B-Dienst a wykryty przez samolot dalekiego zwiadu Ju 290 płynący z Liverpoolu do Halifaxu konwój ONS.29. W dniu 19 lutego o 01:10 (kwadrat marynarki BE 3283) odebrano kolejny meldunek samolotu zwiadu lotniczego o kontakcie w kwadracie marynarki BE 4225 z konwojem (był nim ponownie ONS.29), w stronę którego pozycji niezwłocznie się skierowano. Ze względu na zajmowaną przez U 281 wysuniętą na północ pozycję nie zdołano odnaleźć konwoju. W dniu 23 lutego o 01:40 (kwadrat marynarki BD 3538) w związku z niskim stanem paliwa Heinz von Davidson zmuszony był wbrew rozkazowi nakazującemu mu dołączyć do zgrupowania Preussen obrać kurs powrotny na bazę w St. Nazaire. Następnego dnia o 13:30 (kwadrat marynarki BE 1841) na płynącym w zanurzeniu U 281 uzyskano namiar akustyczny na pracujące w pobliżu śruby okrętowe. Chcąc zidentyfikować kontakt Heinz von Davidson nakazał wyprowadzić okręt na peryskopową, w celu przeprowadzenia lustracji okolicy przez peryskop, co pozwoliło wykryć przebywające w pobliżu dwa nieprzyjacielskie niszczyciele. Ze względu jednak na znaczny dystans dzielący okręt von Davidsona od niszczycieli zrezygnowano z wykonania ataku. W dniu 5 marca o godzinie 06:36 w punkcie Pt.438 doszło do spotkania z eskortą, w towarzystwie której o godzinie 11:54 osiągnięto prowadzącą do St. Nazaire śluzę, kończąc trwający prawie dziewięć tygodni patrol (60 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 4.350 mil morskich na i 2.383 mil morskich pod powierzchnią.

Od 22 kwietnia U 281 przebywał w bazie w stanie 6 godzinnej gotowości do wyjścia w morze. Podczas tego postoju na okręcie zainstalowano radar Hohentwiel oraz detektor Tunis.

Patrol 3 (06.06.1944 - 15.06.1944)
06.06. U 281 pod dowództwem Heinza von Davidsona o godzinie 15:00 wypłynął z bazy w St. Nazaire dołączając do U 270, U 958, U 260, U 255, U 228 i U 608 oraz okrętów eskorty. Zgodnie z otrzymanymi rozkazami w/w okręty podwodne w ramach zgrupowania Landwirt miały zaatakować nieprzyjacielskie siły inwazyjne. O godzinie 19:41 po osiągnięciu kwadratu marynarki BF 6493 jednostki eskorty zawróciły do bazy a eskortowane przez nie U-booty rozpoczęły marsz w kierunku swoich pozycji wyjściowych. O godzinie 21:58 U 281 zszedł w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz w kierunku punktu Wasser. W dniu 7.czerwca na tworzących zgrupowanie Landwirt okrętach odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę Nr 1754/7/873 o następującej treści:
?Nowe pozycje w kwadracie marynarki BF: U 981 - 2773, U 270 - 4372, U 228 - 5441, U 260 - 4622, U 255 - 5458, U 262 - 5498, U 758 - 5818, U 766 - 5886, U 650 - 9158, U 382 - 9571, U 993 - 4318, U 333 - 4359, U 608 - 4399, U 281 - 5424, U 985 - 5462, U 970 - 5573, U 445 - 5826, U 437 - 6774, U 714 - 9277.?.
Tego samego dnia o godzinie 21:40 osiągnięto punkt Wasser, po czym obrano kurs 294 stopni. Następnego dnia o godzinie 08:40 (kwadrat marynarki BF 5896) Heinz von Davidson wynurzył swój okręt w celu naładowania baterii akumulatorów i przewentylowania jego wnętrza. Dwadzieścia siedem minut później po wykryciu przez wachtowych nadlatującego czterosilnikowego samolotu (nie wykrył go Hohentwiel) wykonano alarmowe zanurzenie, rozpoczynając trwający do godziny 21:36 podwodny marsz. Tego samego też dnia odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę o następującej treści:
?Utworzą grupę Tiger i skierują się do BF 5190: U 993, U 981, U 270, U 260, U 255, U 608, U 228, U 985, U 262 i U 281.?.
W dniu 9 czerwca odebrano trzecią już pochodzącą z dowództwa depeszę Nr 0250/9/813 o następującej treści:
?W celu odparcia nieprzyjacielskiej inwazji na wybrzeżu Biskajów okręty jak najszybciej skierują się w rejon desantu i zajmą następujące pozycje w kwadracie marynarki BF: U 981 - 2773, U 993 - 2797, U 270 - 5161, U 333 - 5272, U 260 - 5524, U 608 - 5297, U 228 - 5576, U 281 - 6417, U 255 - 6477, U 985 - 6457, U 262 - 6743, U 970 - 6723, U 758 - 6768, U 766 - 9242, U 445 - 9223, U 437 - 9264, U 382 - 9671, U 650 - 9377, U 714 - 9538.?.
W dniu 11 czerwca o godzinie 08:00 osiągnięto rejon operacyjny, rozpoczynając krążenie w zanurzeniu w poszukiwaniu celów. Tego samego dnia o 17:50 odebrano depeszę z BdU o następującej treści
?W celu zminimalizowania ryzyka wykrycia okręty mają przebywać na dnie. W tym celu skrócić czas ładowania akumulatorów do jednej godziny. Oszczędzać energię i tlen.?.
Dwa dni później 13 czerwca o godzinie 00:50 (kwadrat marynarki BF 6411) na kursie 280 stopni zauważono sylwetkę wynurzonego U-boota, którym okazał się U 437. Tego też dnia odebrano pochodząca z dowództwa kolejną depeszę Nr 1313/13/884 o następującej treści:
?Wszystkie nie posiadające chrap a przebywające na Biskajach U-booty oraz Samler i U 292 jak najszybciej wracać do baz.?.
W dniu 15 czerwca o 01:10 w kwadracie marynarki BF 6469 doszło do spotkania U 281 z eskortą, w towarzystwie której o godzinie 07:05 zawinięto do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający ponad tydzień patrol (9dni).

Poza okresem przeznaczonym na naprawy i przegląd na przebywającym w bazie U 281 utrzymany był stan sześciogodzinnej gotowości do wyjścia na patrol. W tym też celu zaopatrzono okręt w 45m3 paliwa oraz prowiant na sześć tygodni.

08.08.1944 na U 281 uzupełniono zapas paliwa, olejów, smarów oraz pobrano prowiant na dziewięć tygodni. Następnego dnia na pokład U 281 przyjęto niemal kompletny zestaw chrap, po czym o 22:30 opuszczono St. Nazaire, by zgodnie z otrzymanym rozkazem przedrzeć się przez aliancką blokadę do bazy w La Pallice. Pięć dni później 14 sierpnia o 06:30 osiągnięto La Pallice, gdzie następnie okręt skierowano do tamtejszej stoczni w której zamontowano na nim przywiezione z St. Nazaire chrapy oraz przystosowano go do strzelania torpedami LUT.

Patrol 4 (04.09.1944 - 29.10.1944)
04.09. U 281 pod dowództwem Heinza von Davidsona o godzinie 22:30 w towarzystwie jednostek eskorty opuścił La Pallice, by zgodnie z otrzymanym rozkazem najpierw przeprowadzić patrol w rejonie North Minches a następnie skierować się się do położonej w Norwegii bazy w Kristiansand. Po wyjściu z La Pallice na polecenie dowódcy przeprowadzono trymowanie okrętu po czym wraz z jednostkami eskorty skierowano się do punktu Pumpe. W dniu 6 września o godzinie 00:45 (kwadrat marynarki BF 6871) rozpoczęto podwodny marsz na chrapach. Trzy dni później 9 września (kwadrat marynarki BF 7363) w celu przeprowadzenia prac naprawczych broni przeciwlotniczej Heinz von Davidson o godzinie 22:11 wydał rozkaz wynurzenia. Podczas trwającego do godziny 23:32 pobytu na powierzchni oprócz w/w prac za burtę wyrzucono zgromadzone pod pokładem odpadki i nieczystości. W dniu 20 września o godzinie 08:45 (kwadrat marynarki AM 7527) uzyskano kontakt akustyczny z jednostką nawodną, którą przy pomocy peryskopu zidentyfikowano jako kuter rybacki. Heinz von Davidson uznając, że zauważony statek nie jest wart ryzyka wykrycia zrezygnował z przeprowadzenia ataku. Osiem dni później 28 września tuż po północy o godzinie 00:05 na kursie 5 stopni zauważono kontury skalistej wysepki Rockall. Ponad dwie godziny później o 02:10 na polecenie dowódcy okręt został posadowiony na dnie, znajdującym się w tym miejscu na głębokości 40 metrów. Podczas tego pobytu podjęto się też próby usunięcia zauważonej przez obsadę maszynowni usterki jednego z diesli. W dniu 4 października o 04:00 (kwadrat marynarki AM 2399) obrano kurs 105 stopni kierując się w stronę wymienionego w rozkazie rejonu operacyjnego. Ponad cztery godziny później o 08:15 uzyskano dochodzący z kursu 225 stopni kontakt akustyczny. Podczas próby uzyskania dokładnego namiar na kontakt akustyczny hydroakustyk zgłosił dowódcy usterkę hydrofonów, które według niego nie funkcjonowały tak jak powinny. Następnego dnia o 23:47 (kwadrat marynarki AM 3556) w związku z pogarszającym się funkcjonowaniem GHG na polecenie dowódcy okręt został posadowiony na znajdującym się w tym miejscu na głębokości A+12 (68 metrów) dnie w celu przeprowadzenia prób jego naprawy. W dniu 6 października po bezskutecznych próbach naprawy GHG o 19:06 Heinz von Davidson wydał rozkaz podniesienia okrętu z dna i wysterowania na peryskopową. Następnego dnia o 19:00 (kwadrat marynarki AM 3555) U 281 obrał kurs 297 stopni, rozpoczynając marsz w kierunku Kristiansand. Decyzję o powrocie do bazy Heinz von Davidson podjął w związku z w/w defektem GHG, który na tym ruchliwym akwenie był mu niezbędny do prowadzenia efektywnego działania. W dniu 28 października o 18:34 (kwadrat marynarki AN 3524) doszło do spotkania z eskortą, w towarzystwie której jeszcze tego samego dnia o 21:30 zawinięto na nocleg do Farsund. Następnego dnia o 17:00 w eskorcie trawlera z.o.p. UJ 1104 opuszczono Farsund kierując się na Kristiansand, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 23:10, kończąc trwający prawie osiem tygodni patrol (55 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 572 mile morskie na i 2.618 mil morskich pod powierzchnią.

02.11.1944 U 281 pod dowództwem Heinza von Davidsona wspólnie z U 262 bez eskorty o godzinie 19:00 opuścił Kristiansand, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami skierować bazy we Flensburgu. Następnego dnia o godzinie 11:20 w punkcie Schw.29 eskortę nad obiema jednostkami objął przerywacz zagród minowych Spbr 154. Tego samego dnia o 20:12 w punkcie Sch.07 pod przerywaczem eksplodowała mina zmuszając cały zespół do zastopowania i rzucenia kotwic. Wkrótce potem Heinz von Davidson na prośbę dowódcy uszkodzonej jednostki, przekazał na jej pokład wchodzącego w skład załogi jego okrętu sanitariusza. W dniu 4 listopada o godzinie 03:25 U 281 podobnie jak i U 262 dołączył do eskortowanego przez trałowiec M 517 konwoju złożonego z U 382 i dwóch frachtowców Altengamme i Mars. Pomiędzy godziną 09:20 a 12:30 zespół okrętów znajdujący się aktualnie na rucie 26 ze względu na warunki atmosferyczne stał na kotwicy oczekując na ich poprawę. O 19:37 (kwadrat marynarki AO 4453) na trałowcu M 517 pękł kabel łączący go z trałem, zmuszając wszystkie jednostki do ponownego zastopowania i rzucenia kotwic. Następnego dnia pomiędzy godziną 06:55 a 14:45 U 281 płynął w eskorcie jednostek nawodnych. Tego samego też dnia o 23:45 osiągnięto Flensburg, kończąc trwający cztery dni rejs.

Grudzień 1944 roku U 281 spędził w położonej w Königsbergu stoczni Schichau, gdzie przeprowadzano na nim wymianę zużytych baterii akumulatorów na nowe.

25.01.1945 w związku z zagrożeniem ze strony nacierających wojsk Armii Czerwonej nie zdolny do rejsu U 281holowany przez U 1008 opuścił Königsberg, kierując się na Stolpmünde, gdzie przybył w dniu 31 stycznia.

W lutym 1945r. w związku z postępującą ofensywą wojsk radzieckich U 281 został przebazowany ze Stolpmünde do stoczni w Kiel.

28.04.1945 U 281 pod dowództwem Heinza von Davidsona zgodnie z otrzymanym poleceniem opuścił Kiel kierując się do bazy w Horten, gdzie miał przeprowadzić niezbędne próby morskie oraz ćwiczenia. W dniu 3 maja o 02:00 przybyto do Horten, które opuszczono dwa dni później 5 maja kierując się zgodnie z otrzymanymi instrukcjami do Kristiansand, gdzie przybyto o godzinie 05:30 następnego dnia.

09.05.1945 przebywający wraz z 18-oma innymi U-bootami w bazie w Kristiansand-Süd U 281 skapitulował.

29.05.1945 U 281 pod dowództwem IWO ze zmniejszonym stanem załogi wraz z pozostałymi okrętami podwodnymi został przebazowany via Scapa Flow do Loch Ryan, gdzie miał oczekiwać decyzji co do dalszych jego losów. W dniu 29 listopada o godzinie 12:30 w ramach rejsu 2B operacji Deadlight dawny U 281 na holu polskiego niszczyciela eskortowego ORP Krakowiak wypłynął z bazy w Loch Ryan kierując się w stronę miejsca jego zatopienia. O 09:00 polski niszczyciel oraz dwie inne jednostki - brytyjski eskortowiec HMS Rupert mający na holu U 369 oraz niszczyciel HMS Onslaught odłączyły się od zespołu okrętów a następnie skierowały się w stronę pozycji ZZ, gdzie oba U-booty miały zostać zatopione w ramach ćwiczeń lotnictwa. O 11:30 w związku z przeciekiem na U 369 holujący go HMS Rupert zwolnił hol a dryfujący okręt został dobity ogniem artyleryjskim przez HMS Onslaught. O 13:35 także i na ORP Krakowiak zauważono, że holowany przez niego U 281 zaczyna mieć coraz większe przegłębienie na dziób. W trakcie prób zwolnienia holu o 14:00 była jednostka von Davidsona poszła na dno (pozycja 55?39N/07?38W - kwadrat marynarki AM 5389).

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości