1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-276 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-276 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 15.04.11, 05:33

U 276 Typ VIIC

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 41
Zamówienie: 10.04.1941
Położenie stępki: 24.02.1942
Wodowanie: 24.10.1942
Wcielenie do służby: 09.12.1942
Numer pocztowy: M 49 169

Przebieg służby:
09.12.1942 - 29.02.1944 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.03.194 - 01.07.1944 - 1 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
01.07.1944 - 29.09.1944 - 31 Flotylla U-bootów Neustadt (okręt szkolny?)
29.09.1944 - Wycofany ze służby i skreślony z listy floty a następnie używany jako pływająca elektrownia.

Dowódcy:
09.12.1942 - 19.10.1943 - OL Jürgen Thimme
20.10.1943 - 18.07.1944 - KL Rolf Borchers
19.07.1944 - 29.09.1944 - KL Heinz Zwarg

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 276 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
- 26.03.43 - Gotenhafen - na skutek eksplozji baterii akumulatorów jednej z torped śmierć ponosi MaschMt Erich Jendrischok (ur. 02.08.1921r.).
- 19.10.43 - OL Jürgen Thimme zdał obowiązki dowódcy U 276 obejmując to samo stanowisko na U 716.
- 20.10.1943 - nowym dowódcą U 276 zostaje były dowódca U 226 - KL Rolf Borchers.

28.02.1944 U 276 pod dowództwem Rolfa Borchersa o godzinie 08:00 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami skierować się do Bergen. Godzinę później na rucie 01 doszło do spotkania z trałowcem M 301, mającym pełnić rolę eskorty. Następnego dnia o godzinie 15:17 (kwadrat marynarki AO 4425) przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu niezidentyfikowanego samolotu, w stronę którego nadano sygnały rozpoznawcze. Ponieważ nie było odpowiedzi na nie Rolf Borchers nakazał obsadzić działka przeciwlotnicze i otworzyć w kierunku niezidentyfikowanego samolotu ogień. Wkrótce potem okazało się, że ostrzeliwana maszyna nosi na skrzydłach niemieckie znaki wobec czego wstrzymano ogień. W dniu 1 marca o godzinie 02:55 zawinięto do bazy w Marviken, gdzie do godziny 18:00 tego samego dnia czekano na przybycie eskorty, w towarzystwie której następnie skierowano się w dalszą drogę, by następnego dnia o 12:20 dotrzeć do Bergen.

W okresie od 3 do 12 marca U 276 przebywał w gestii dowództwa FdU Mitte.

13.03.1944 U 276 pod dowództwem Rolfa Borchersa o godzinie 16:00 opuścił bazę w Bergen, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami skierować się do Trondheim. Od godziny 17:00 do 19:38 U 276 wspólnie z U 968 płynął w eskorcie patrolowca Unitas, kierując się w stronę wyspy Hellisöy, po której osiągnięciu patrolowiec zawrócił do bazy a U 968 obrał kurs na bazę w Narwiku. W dniu 14 marca (kwadrat marynarki AF 8454) na skutek zalania uszkodzeniu uległ nadajnik KW. Dwa dni później 16 marca o godzinie 19:30 zawinięto do bzy w Trondheim, gdzie na czas przeprowadzenia operacji ?Sperber? okręt Borchersa został podporządkowany dowództwu 13 Flotylli U-bootów z bazą w Trondheim.

Patrol 1 (22.03.1944 - 06.04.1944)
22.03. U 276 pod dowództwem Rolfa Borchersa o godzinie 09:15 opuścił bazę w Trondheim, by zgodnie z otrzymanym rozkazem w ramach operacji Sperber patrolować przybrzeżne wody Norwegii i atakować wrogie okręty podwodne. Od godziny 09:35 do 16:35 okręt Borchersa płynął w eskorcie patrolowca V 5704 w kierunku Frohavet. Jeszcze tego samego dnia o godzinie 19:30 osiągnięto znajdujący się w kwadracie marynarki AF 6487obszar dozoru Sperber, rozpoczynając powolne patrolowanie, pływając na powierzchni na silnikach elektrycznych. Następnego dnia o godzinie 17:00 (kwadrat marynarki AF 5699) przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu peryskopu od strony lewej burty w odległości ca. 1000 metrów od okrętu. Według podejrzeń Rolfa Borchersa wrogi okręt przebywał w tym miejscu w zanurzeniu od godziny 05:00, wobec czego po godzinie 24:00 jego baterie mogą znajdować się blisko wyczerpania, co z kolei zmusi jego dowódcę do położenie się na dnie lub wynurzenia. W związku z czym postanowił on, że jego okręt zaczai się na wrogą jednostkę do godzin popołudniowych dnia 24 czerwca. W dniu 24 czerwca o godzinie 07:35 (kwadrat marynarki AF 5691) przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu niezidentyfikowanego samolotu w stronę którego otworzono ogień z działek przeciwlotniczych. Dwie minuty później niezidentyfikowany samolot, którym okazała się być niemiecka maszyna wystrzelił sygnały rozpoznawcze, poczym odleciał kursem 320 stopni. Godzinę później odebrano pochodzący z trałowca M 132 meldunek o następującej treści: ?Detonacja w rejonie Buholmr?sa, eskorta bez uszkodzeń.?. Jak zapisał w dzienniku działań bojowych okrętu pod tym meldunkiem Rolf Borchers dostrzeżony wczoraj w godzinach popołudniowych okręt podwodny prawdopodobnie nie znajdował się jak mylnie przypuszczano w drodze do punktu ładowania baterii tylko w drodze do swojego rejonu operacyjnego. Poza tym według dowódcy dalsze operacje w tym regionie nie rokują obecnie szans na odniesienie sukcesów. W dniu 3 kwietnia o godzinie 03:00 (kwadrat marynarki AF 6474) na okręcie dokonano przesunięcia czasów na wszystkich zegarach. Tego samego dnia o godzinie 16:00 U 276 rozpoczął rejs powrotny do bazy w Trondheim, gdzie przybył 6 kwietnia o godzinie 15:30, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol (16 dni).

Patrol 2 (18.04.1944 - 03.05.1944)
18.04. U 276 pod dowództwem Rolfa Borchersa o godzinie 13:50 odbił od kei w bazie w Trondheim, by zgodnie z rozkazem w ramach operacji Sperber patrolować przybrzeżne wody Norwegii (akwen Foldafjord). Pięć minut później prowadzony na holu holownika Auguste U 276 dotknął dna basenu nr IV i jak zauważył to Rolf Borchers - jeżeli niski stan wody będzie dalej uniemożliwiał bezproblemowe wprowadzanie i wyprowadzanie U-bootów do i z bunkra to konieczne będzie przeprowadzenie prac pogłębiających . O godzinie 14:30 doszło do spotkania z patrolowcem V 5704 w eskorcie którego udano się w kierunku Frohavet. Tego samego dnia o godzinie 22:30 (kwadrat marynarki AF 6711) U 276 osiągnął swój rejon operacyjny, rozpoczynając patrolowanie luki w zagrodzie minowej na południe od Kya. W dniu 25 kwietnia pomiędzy 12:52 a 1845 (kwadrat marynarki AF 5695) okręt Borchersa spoczywał na znajdującym się w tym miejscu na głębokości 2A (160 metrów)dnie. Cztery dni później 29 kwietnia o godzinie 16:45 (kwadrat marynarki AF 6475) na polecenie dowódcy rozstrzelano zauważoną wcześniej przez wachtowych dryfującą minę morską zerwaną z łańcucha kotwicznego. Dnia 2 maja odebrano pochodzącą z FdU depeszę nr 1243/2/605 o następującej treści: ?Borchers przerwać wykonywanie zadania. 3 maja, godzina 03:00 przebywać w HA 1. U 737 jak najszybciej zluzuje?. Tego samego dnia o godzinie 20:20 podczas ćwiczebnego strzelania z działka przeciwlotniczego kal. 3,7 cm wadliwy pocisk doprowadził do rozerwania jego lufy (według Rolfa Borchersa przyczyną tego zdarzenia była wadliwa długość pocisków, które były od 4 do 6 mm za długie). Na skutek tego wypadku ciężkie obrażenia odniósł ObGfr Martin-Wilhelm Friedrichs. Następnego dnia o godzinie 06:22 w punkcie HA1 doszło do spotkania z trałowcem M 132, w eskorcie którego skierowano się do bazy w Trondheim, gdzie przybyto o 12:45, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol (15 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 1.701,5 mili morskiej na i 458 mili morskiej pod powierzchnią.

06.05.1944 na skutek odniesionych obrażeń zmarł przebywający w miejscowym lazarecie ciężko ranny w wypadku z przed trzech dni ObGfr Martin-Wilhelm Friedrichs (ur. 21.10.1923r.), którego ciało zostało pochowane na cmentarzu Havstein.

24.05.1944 Po odebraniu pochodzącego z dowództwa rozkazu skierowania się z pomocą ciężko uszkodzonemu w kwadracie marynarki AF 5438 na skutek ataku lotniczego U 476 przerwano prowadzone na U 276 przygotowania do wyjścia na kolejny patrol, po czym o 13:35 odbito od kei w Trondheim, kierując się w stronę podanej pozycji. Następnego dnia o godzinie 01:50 (kwadrat marynarki AF 5697) płynący na powierzchni U 276 został zaskoczony przez nadlatujący od strony prawej burty niezidentyfikowany samolot (nie wykrył go żaden z detektorów), który zrzucił trzy bomby głębinowe oraz ostrzelał pomost okrętu z działek pokładowych. W drugim podejściu nieprzyjacielska maszyna ograniczyła się tylko do wykonania ataku przy pomocy działek pokładowych a wkrótce potem okręt Borchersa zszedł w zanurzenie. Na skutek tych ataków od pocisków działek pokładowych i odłamków bomb ranni zostali oficer, podoficer oraz jeden szeregowy członek załogi natomiast od gwałtownych przechyłów powstałych od wzburzonego wybuchami morza podoficer i kolejny marynarz. Kilka godzin później odebrano pochodzącą z FdU depeszę Nr 0228/25/684 o następującej treści: ?U 276 zadanie odwołane, wracać do Trondheim, żeby kontynuować prace zaopatrzeniowe?. O godzinie 07:20 (kwadrat marynarki AF 5679) płynący na powierzchni okręt Borchersa przy pomocy działek przeciwlotniczych odparł atak wrogiego samolotu zidentyfikowanego jako Catalina. W dniu 25 maja o godzinie 09:40 (kwadrat marynarki AF 5689) doszło do spotkania z patrolowcem V 5901, w eskorcie którego skierowano się do Trondheim. W trakcie rejsu powrotnego najpierw o godzinie 11:09 (kwadrat marynarki AF 5698) odparto atak samolotu zidentyfikowanego jako Catalina a następnie o godzinie 12:48 (kwadrat marynarki AF 6711) atak dwóch kolejnych samolotów zidentyfikowanych jako Cataliny. O 13:21 (kwadrat marynarki AF 6714) nad oba okręty nadleciał kolejny samolot zidentyfikowany później jako BV138, w stronę którego otworzono ogień. Podczas jego prowadzenia po 24 strzałach armata 3,7 cm ponownie zanotowała ten sam defekt, co podczas drugiego patrolu, tym razem nie powodując jednak ofiar. Czterdzieści minut później (kwadrat marynarki AF 6744) eskortę nad obiema jednostkami objęły dwa myśliwce Me 110. Jeszcze tego samego dnia o 19:30 U 276 zawinął do bazy w Trondheim, kończąc trwający 29 godzin i 55 minut rejs ratunkowy. Podczas jego trwania przepłynięto 290 mil morskich na i 25 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 3 (28.05.1944 - 25.06.1944)
28.05. U 276 pod dowództwem Rolfa Borchersa o godzinie 16:00 odbił od kei w bazie w Trondheim, by zgodnie z otrzymanym rozkazem w ramach specjalnego zadania o nazwie kodowej ?Falke? zwalczać nieprzyjacielskie okręty podwodne operujące u wybrzeży Norwegii. Następnego dnia o 03:37 zawinięto do ?lesund w celu wymiany eskorty, które opuszczono o 05:05 w towarzystwie trałowca M 456 obierając kurs na Bergen, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 20:24. Następnego dnia po odebraniu szczegółowych rozkazów o godzinie 16:20 opuszczono Bergen. Ponad trzydzieści minut później U 276 spotkał się z mającym pełnić rolę eskorty trałowcem M 456. Tego samego dnia odebrano pochodzący dowództwa meldunek nr 1854/30/57 o następującej treści: ?Borchers zadanie dopiero od 31 maja, dzisiaj wieczorem iść do bazy w Stavanger.?. W dniu 31 maja o godzinie 00:25 U 276 stanął na kotwicy na redzie Stavanger, gdzie przebywał do 19:55, kiedy to w eskorcie promu artyleryjskiego AF 38 skierowano się w stronę rejonu patrolowania. O 23:00 po osiągnięciu kwadratu marynarki AN 3152 eskorta zawróciła do bazy a U 276 rozpoczął patrolowanie. Następnego dnia o godzinie 09:19 (kwadrat marynarki AN 3131) ponownie spotkano się z AF 38 w towarzystwie którego o 09:56 dotarto na redę Stavanger. O 20:55 ponownie w eskorcie AF 38 opuszczono bazę kierując się w stronę rejonu operacyjnego, gdzie dotarto prawie dwie godziny później o 22:34. W dniu 2 czerwca o godzinie 07:20 (kwadrat marynarki AN 2927) Rolf Borchers rozpoczął rejs powrotny do Stavanger, które osiągnięto o 08:50. W godzinach wieczornych tego samego dnia o 22:21 ponownie w towarzystwie promu artyleryjskiego opuszczono bazę, kierując się do położonego w kwadracie marynarki AN 2927 rejonu operacyjnego. Następnego dnia o 07:25 rozpoczęto marsz powrotny osiągając Stavanger o 08:51. Wieczorem o 22:45 w eskorcie AF 38 po raz czwarty skierowano się do położonego w kwadracie marynarki AN 3123 rejonu operacyjnego. W dniu 4 czerwca o godzinie 08:35 rozpoczęto marsz powrotny osiągając bazę prawie dwie godziny później o 10:40. O 20:30 piąty raz opuszczono Stavanger kierując się do położonego w kwadracie marynarki AN 2997 rejonu operacyjnego. Następnego dnia o godzinie 06:45 U 276 rozpoczął rejs powrotny osiągając redę Stavanger o 13:15. Wieczorem o 22:21 ponownie w towarzystwie AF 38opuszczono redę kierując się do położonego w kwadracie marynarki AN 3131 rejonu operacyjnego. Dnia 6 czerwca o godzinie 07:10 rozpoczęto powrotny marsz osiągając bazę o 08:25. W dniu 7 czerwca o 22:45 w towarzystwie AF 38 okręt Borchersa po raz siódmy opuścił redę Stavanger kierując się do położonego w kwadracie marynarki AN 3123 rejonu operacyjnego. W godzinach porannych o 07:00 w eskorcie AF 38 rozpoczęto marsz powrotny do Stavanger, które osiągnięto półtorej godziny później. Tego samego dnia o 23:50 w eskorcie ponownie promu AF 38 ruszono ponownie na patrol, kierując się w stronę kwadratu marynarki AN 2997. W dniu 9 czerwca o 01:30 po osiągnięciu kwadratu marynarki AN 2997 eskorta zawróciła do bazy. Następnego dnia odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę nr 0040/10/045 o następującej treści: ?Zadania specjalne Greif i Falke zakończone, Borchers obsadzić AN 4389. Na pozycji przebywać w zanurzeniu. Okręt zostaje włączony w skład zgrupowania Wallenstein?. Jeszcze tego samego dnia godzinie 20:36 (kwadrat marynarki AN 4396) na polecenie Rolfa Borchersa rozstrzelano dostrzeżoną przez wachtowych dryfująca angielska minę morską zerwaną z łańcucha kotwicznego. W dniu 13 czerwca o 08:29 (kwadrat marynarki AN 4398) nawiązano kontakt z płynącym kursem południowym samotnym frachtowcem, którym po bliższej identyfikacji okazał się być Skogaland. Siedem dni później 20 czerwca o 15:25 Rolf Borchers zarządził zanurzenie na głębokość 30 metrów a ponad półgodziny później na U 276 doszło do silnego przecieku w centrali, co spowodowało, że dowódca wydał rozkaz natychmiastowego szasowania balastów i wynurzenia. O godzinie 16:25 zakończono wypompowywanie wody z zalanej centrali oraz odnaleziono i usunięto przyczynę przecieku, spowodowanego tym, że podczas naprawy radionamiernika (prawdopodobnie mechanizmu podnoszącego/opuszczającego oraz obracającego antenę) uszkodzono kołnierz studzienki (prawdopodobnie masztu anteny namiernika) w zbiorniku balastowym nr 3, za co winą Rolf Borchers obarczył nadzorującego naprawę głównego mechanika. W dniu 24 czerwca odebrano kolejną pochodzącą z dowództwa depeszę nr 1922/24 o następującej treści: ?Borchers, Jeschke, Kallipke wracać do Stavanger.?. O godzinie 23:00 przebywający aktualnie w kwadracie marynarki AN 3412 okręt Borchersa rozpoczął rejs powrotny. Następnego dnia o godzinie 13:00 U 276 wpłynął do bazy w Stavanger, kończąc trwający cztery tygodnie patrol (28 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 1.294 mil morskich na i 551 mil morskich pod powierzchnią.

28.06.1944 U 276 pod dowództwem Rolfa Borchersa wspólnie z U 397 i U 957 oraz eskortą o godzinie 04:00 opuścił Stavanger, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami skierować się do Bergen, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 12:00. Podczas trwającego do godziny 15:30 dnia 1 lipca pobytu w tamtejszej bazie na U 276 przeprowadzono niezbędne prace remontowe, poza tym na okręt załadowano też świeży prowiant, torpedy oraz zaopatrzono go w części zamienne. O 15:30 Po opuszczeniu Bergen skierowano się do Stavanger, gdzie przybyto następnego dnia o godzinie 02:05. W trakcie pobytu w tamtejszej bazie U 276 został zaopatrzony w paliwo oraz amunicję do działek przeciwlotniczych. W dniu 4 lipca o godzinie 04:00 okręt Borchersa wspólnie z U 677, U 999 i U 982 w eskorcie ścigaczy okrętów podwodnych UJ 1711, UJ 1712 i UJ 1713 opuścił Stavanger, rozpoczynając marsz w kierunku Kristiansand, gdzie przybyto tego samego dnia o godzinie 17:47. O 20:00 po zmianie składu eskorty już w towarzystwie tylko U 677 okręt Borchersa rozpoczął marsz w kierunku bazy w Kiel, gdzie przybyto o godzinie 17:00 dnia 6 lipca.

19.07.1944 KL Rolf Borchers zdał obowiązki dowódcy U 276, by zgodnie z otrzymanym rozkazem objąć dowództwo nad budowanym w Hamburgu okrętem typu XXI - U 2515. Na jego miejsce nowym dowódcą U 276 został były dowódca szkolnego U 416 - KL Heinz Zwarg.

29.09.1944 przebywający w bazie w Kiel U 276 został wycofany ze służby, poczym przebazowano go do Neustadt, gdzie zgodnie z postanowieniem dowództwa miał pełnić funkcję pływającej elektrowni.

29.09.1944 w związku z wycofaniem okrętu obowiązki jego dowódcy zdał KL Heinz Zwarg, który zgodnie z otrzymanym rozkazem objął dowództwo nad budowanym w Danzig okrętem typu XXI - U 3538.

03.05.1945 (kwadrat marynarki AO 7769) przebywający na redzie Neustadt U 276 podczas nalotu na port i miasto został uszkodzony rakietami przez cztery brytyjskie samoloty Typhoon należące do 175 Sqn RAF. Uszkodzona jednostka jeszcze tego samego dnia została zatopiona w ramach operacji Regenbogen. Po wojnie około 1947 roku wrak okrętu został wydobyty i pocięty na złom.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron