1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-271 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-271 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 11.03.11, 07:17

U 271 Typ VIIC

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 36
Zamówienie: 20.01.1941
Położenie stępki: 21.10.1941
Wodowanie: 29.07.1942
Wcielenie do służby: 23.09.1942
Numer pocztowy: M 49 368

Przebieg służby:
23.09.1942 - 31.05.1943 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.06.1943 - 28.10.1944 - 1 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
28.01.1944 - Zatopiony na zachód od Limerick (pozycja 53.15N, 15.52W) bombami głębinowymi przez amerykański samolot B-24 Liberator z dywizjonu VB-103.

Dowódcy:
23.09.1942 - 28.01.19144 - KL Curt Barleben

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 1/0
- 24.06.1943 - amerykański bombowiec B-24 Liberator (BuNo 32046) z dywizjonu VB-103 USN.

Okres służby U 271 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:

- 27.09. - 28.09.42 - rejs z Bremy do Kiel, gdzie miano rozpocząć serię testów w ramach UAK (od latarniowca F okrętowi Barlebena towarzyszył U 376).

Patrol 1 (29.05.1943 - 16.07.1943)
29.05. U 271 pod dowództwem Curta Barlebena o godzinie 08:00 wspólnie z U 308 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O godzinie 10:00 dnia następnego po wejściu na rutę 15 doszło do spotkania z jednostkami eskorty w towarzystwie których obrano kurs na cieśninę Duży Bełt. Tego samego dnia o 14:35 (kwadrat marynarki AO 7192) pieczę nad oboma okrętami przejęły dwa patrolowce V 1705 oraz V 1709. W dniu 31 maja o godzinie 01:45 zawinięto do bazy w Kristiansand w celu uzupełnienia zapasów. W trakcie tego pobytu Curt Barleben przekazał na ląd wymagających hospitalizacji MaschGfr Adama i MaschGfr Winna. O 06:10 po zakończeniu całej operacji obie jednostki w towarzystwie eskorty opuściły Kristiansand, kierując się na kwadrat marynarki AN 3131. Jeszcze tego samego dnia o godzinie 17:45 od U 271 odłączył się U 308 i jednostki eskorty. W dniu 6 czerwca o 00:00 (kwadrat marynarki AE 6827) okręt Barlebena rozpoczął marsz przez akwen położony pomiędzy Wyspami Owczymi a Islandią. Następnego dnia o 12:35 (kwadrat marynarki AE 8642) odebrano pochodzący z U 450 meldunek, w którym jego dowódca wzywał pomocy w związku z uszkodzeniami jakie odniósł jego okręt od wybuchających w pobliżu bomb głębinowych. W stronę podanej pozycji niezwłocznie się skierowano. O 14:26 (kwadrat marynarki AE 8583) płynący w stronę uszkodzonej jednostki U 271 po uzyskaniu namiaru na pracujący w pobliżu nieprzyjacielski radar wykonał alarmowe zanurzenie. W dniu 8 czerwca o 06:30 (kwadrat marynarki AL 3241) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 669, z którego dowódcą (OL Kurt Köhl) Curt Barleben ustalił plan wspólnych poszukiwań U 450, które prowadzono następnie do godziny 10:20. Dwa dni później 10 czerwca o 10:50 (kwadrat marynarki AL 4191) odebrano pochodzącą z BdU depeszę nakazującą zakończyć poszukiwania U 450, w związku z faktem, że jego załodze udało się wykonać prowizoryczne naprawy i w chwili obecnej kieruje się on w eskorcie U 645 w stronę Brestu. Dnia 12 czerwca o 20:00 (kwadrat marynarki AK 5491) nadano do dowództwa krótki meldunek pogodowy. Już po północy dnia następnego osiągnięto kwadrat marynarki AK 5484, zajmując pozycję w wyznaczonym rejonie operacyjnym. Trzy dni później 16 czerwca odebrano pochodzącą z BdU depeszę nakazującą dowódcom U 270, U 341 oraz U 334 zajęcie nowej pozycji, która w przypadku jednostki Barlebena przypadała na kwadrat marynarki AJ 9383. Poza tym każdy z dowódców w ramach zaplanowanej przez BdU mistyfikacji otrzymał polecenie częstego nadawania meldunków sytuacyjnych, pogodowych, o kontakcie oraz sygnałów naprowadzających, które miały wprowadzić aliantów w przekonanie o istnieniu dużych zgrupowań U-bootów na Północnym Atlantyku, co z kolei wynikało z chęci ukrycia przed wrogiem informacji o dużych stratach w okrętach podwodnych jakie miały miejsce w maju oraz czasowym ich wycofaniu z operacji na Północnym Atlantyku. W dniu 19 czerwca o 08:00 (kwadrat marynarki AK 7143) U 271 rozpoczął krążenie w nowym rejonie operacyjnym. W tym też czasie na okręcie wystąpiły ponownie problemy zdrowotne wśród członków załogi i tak MtrGfr Alex przebywający na wachcie na pomoście uderzony przez dużą falę, która rozbiła się o pomost utracił równowagę i spadł na pokład doznając zwichnięcia lewego ramienia oraz stłuczenia łokcia, u kucharza Gfr. Holika, który na skutek opuchlizny spowodowanej przez ropień na lewej goleni musiał leżeć przez 10 dni, pojawiła się na prawej nodze opuchlizna spowodowana stanem zapalnym żyły a jakby tego było mało u jednego z radiotelegrafistów wykryto silne objawy znamionujące jak podejrzewał to sanitariusz syfilis. Trzy dni później 22 czerwca o 12:49 (kwadrat marynarki AJ 9346) na płynącym przez opary mgły U 271 uzyskano namiar na niezidentyfikowaną jednostkę, która okazała się być wrogim okrętem wojennym, który wkrótce potem wyłonił się z mgły otwierając ogień z dziobowych dział. Uciekając przed nieprzyjacielem jednostka Barlebena wykonała alarmowe zanurzenie na głębokość A+70 metrów, podczas którego w jej pobliżu rozerwało się 8 bomb głębinowych. O 15:03 eksplodowały następne bomby głębinowe, odpowiednio dziewięć i siedem, które silenie wstrząsnęły okrętem na skutek czego utracono nad nim kontrolę w wyniku czego opadł on na głębokość 2A+50 (210 metrów). O 19:30 (kwadrat marynarki AJ 9382) Curt Barleben po zlustrowaniu okolicy przez peryskop wydał rozkaz wynurzenia i obrania kursu na północ. Prawie półtorej godziny później o 20:58 (kwadrat marynarki AJ 9356) po dostrzeżeniu wrogiego okrętu zidentyfikowanego jako niszczyciel wykonano alarmowe zanurzenie po czym wystrzelono trzy pozoratory Bolde, które zadziałały jak powinny i zmyliły przeciwnika. Podczas pobytu w zanurzeniu doszło do silnego przecieku włazu inspekcyjnego zbiornika balastowego nr 3, który prowizorycznie udało się zatamować używając jako uszczelnienia pasków gumy pomimo to według oceny głównego mechanika okręt nie był w stanie do dłuższego pobytu pod wodą aż do czasu usunięcia defektu. O godzinie 03:15 dnia następnego (kwadrat marynarki AK 7178) okręt znalazł się z powrotem na powierzchni a jego załoga przystąpiła do napraw, podczas których wymieniono całą uszczelkę włazu inspekcyjnego czyniąc okręt ponownie gotowym do dłuższego pobytu pod wodą. W dniu 24 czerwca o godzinie 08:50 (kwadrat marynarki AK 7253) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu nadlatującego samolotu zidentyfikowanego jako łódź latająca, której nie wykrył żaden z detektorów. Zaalarmowany Curt Barleben ogłosił alarm bojowy wydając jednocześnie rozkaz lewo na burt, obsadzenia działek przeciwlotniczych i otworzenia w kierunku nadlatującego od strony prawej burty napastnika, którym okazała się nie łódź latająca a amerykański bombowiec B-24 Liberator należący do dywizjonu VB-103ognia zaporowego. Pierwsze salwy artylerzystów z U 271 choć były za krótkie to zmusiły pilota wrogiej maszyny do zmian kursu. Wkrótce potem Liberator przeleciał na wysokości 50 metrów nad okrętem Barlebena, zrzucając cztery bomby głębinowe, które wybuchły w rejonie rufy. W trakcie tego przelotu wroga maszyna została kilkakrotnie trafiona w kadłub i część ogonową przez artylerzystów z U 271, co doprowadziło do jej rozbicia o fale niedługo po wykonaniu ataku. Na skutek bliskich eksplozji bomb głębinowych na okręcie Barlebena doszło do licznych uszkodzeń m.in. sprężarki Junkersa, GHG, trzech torped, części celi baterii akumulatorów. Dnia 26 czerwca odebrano pochodzącą z BdU depeszę nakazującą U 271, U 341, U 669, U 592, U 667 zajęcie nowej pozycji, która w przypadku jednostki Curta Barlebena przypadła na kwadrat marynarki AL 1799. Poza tym wszyscy dowódcy zostali poinstruowani, aby zachowali dużą ostrożność przed licznymi wrogimi patrolami lotniczymi oraz grupami poszukiwawczymi operującymi na Północnym Atlantyku. O 20:59 (kwadrat marynarki AK 4622) po dostrzeżeniu wrogiego okrętu zidentyfikowanego jako niszczyciel wykonano alarmowe zanurzenie na głębokość 70 metrów, po czym na polecenie dowódcy wystrzelono cztery pozoratory Bold. Pomiędzy godziną 21:18 a 22:11 zarejestrowano odgłosy licznych pracujących śrub okrętowych oraz eksplozji bomb głębinowych. Następnego dnia o godzinie 08:20 (kwadrat marynarki AK 5174) U 271 pojawił się z powrotem na powierzchni ale gęsta mgła utrudniała prowadzenie obserwacji (granica widoczność sięgała od 300 do 500 metrów). W dniu 5 lipca o 22:00 (kwadrat marynarki AK 5988) U 271 opuścił swój ostatni rejon operacyjny kierując się na miejsce spotkania z U 420, z którym następnie wspólnie miał płynąc do bazy w Lorient. Pięć dni później 10 lipca po pięciu dnia poszukiwań o godzinie 20:44 (kwadrat marynarki BE 1944) nawiązano kontakt wzrokowy z U 420. W dniu 14 lipca o godzinie 20:00 (kwadrat marynarki BF 4496) po dostrzeżeniu na kursie 262 stopni sylwetek dwóch okrętów wojennych zidentyfikowanych jako niszczyciele obie jednostki wykonały zanurzenie na peryskopową, przy czym U 420 po krótkiej lustracji celu przez peryskop zszedł na większą głębokość. Ponad półtorej godziny później o 21:38 (kwadrat marynarki BF 4574) U 271 ponownie pojawił się na powierzchni nie napotykając w pobliżu U 420, którego odnaleziono dopiero następnego dnia o godzinie 08:38 (kwadrat marynarki BF 4686). O 11:05 rozpoczęto trwający do godziny 19:17 (kwadrat marynarki BF 4692) wspólny marsz w zanurzeniu. Dwa dni później 16 lipca o godzinie 07:14 (kwadrat marynarki BF 5483) doszło do spotkania z eskortą złożoną z trzech torpedowców (o 08:39 do zespołu dołączył także wracający do bazy U 211), w towarzystwie których o godzinie 16:30 jeszcze tego samego dnia zawinięto do Lorient, kończąc trwający siedem tygodni patrol (49 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 6.877,3 mili morskiej na i 947 mili morskiej pod powierzchnią.

14.09.1943 U 271 pod dowództwem Curta Barlebena o godzinie 19:00 opuścił bazę w Lorient, kierując się na bazę w Breście, gdzie w tamtejszej stoczni miał przejść przebudowę na U-Flak (podobnie jak siedem innych wytypowanych okrętów). Następnego dnia osiągnięto Brest cumując o godzinie 18:00 do jednego z boksów w bunkrze U-bootów.

Patrol 2 (02.10.1943 - 03.11.1943)
02.10. U 271 pod dowództwem Curta Barlebena o godzinie 15:30 wspólnie z U 154, U 413 i U 709 opuścił bazę w Breście, by zgodnie z rozkazem wraz z innym podwodnym okrętem przeciwlotniczym U 256 osłaniać przed atakiem z powietrza podwodny tankowiec w rejonie zaopatrywania w paliwo. Piętnaście minut później o 15:45 doszło do spotkania z sześcioma pomocniczymi trałowcami z 24 Flotylli Trałowców. W dniu 3 października pomiędzy godziną 04:45 a 06:40 w kwadracie marynarki BF 5578 przeprowadzono próbne zanurzenie i testy sprawności mechanizmów okrętowych, po czym po pomyślnym ich zakończeniu i przekazaniu meldunku dowódcy eskorty kilka minut po ósmej rozpoczęto podwodny marsz przez wody Zatoki Biskajskiej. Jeszcze tego samego dnia od 21:50 (kwadrat marynarki BF 5497) U 271 pojawił się na powierzchni w celu naładowania baterii akumulatorów i przewentylowania wnętrza. Aby zmylić patrole morskie i lotnicze nieprzyjaciela co półgodziny na polecenie dowódcy wypuszczano w powietrze pozoratory radarowe Aphrodite. Tuż po północy 4 października ponownie rozpoczęto podwodny marsz, płynąc na głębokości A-20 (60 metrów) w kierunku zachodnim, wychodząc na powierzchnię tylko w celu przewentylowania wnętrza i doładowania baterii akumulatorów. Dwa dni później 6 października na płynącym na powierzchni w sztormowych warunkach U 271 doszło w wyniku licznych uderzeń fal do uszkodzenia zamontowanego w trakcie przebudowy na U-flak czterolufowego działka kal. 20 mm, które wymknęło się z pod kontroli i wykonało obrót uderzając o pomost, w wyniku czego pełniący wachtę II WO salwując się ucieczką doznał zwichnięcia obu ramion, co wyłączało go ze służby na okres trzech tygodni. Następnego dnia odebrano pochodzącą z BdU depeszę nakazującą Curtowi Barlebenowi marsz w kierunku kwadratu marynarki BD 38 i osłanianie tam przed atakiem z powietrza podwodnego tankowca. Tydzień później 14 października o 22:40 w kwadracie marynarki BD 6191 doszło do spotkania z U 731, wspólnie z którym rozpoczęto poszukiwanie tankowca. Ponieważ U 731 miał w swoich zbiornikach tylko ca. 4,5 ton oleju napędowego jego dowódca KL Techland zapytał Curta Barlebena o możliwość przekazania mu pewnej ilości paliwa. Dowódca U 271 rozpatrzył prośbę pozytywnie, przy czym od samego początku cała operacja była mocno utrudniona przez brak na U 731 odpowiedniej długości węża (posiadany na wyposażeniu okrętu wąż został utracony cztery dni wcześniej podczas nie do końca udanej operacji pobrania paliwa z U 305) a posiadany na U 271 miał długość około 100 merów. Dwa dni później 16 października pomiędzy 17:55 a 18:40 (kwadrat marynarki BD 6195) nie bez problemów udało się przekazać na U 731 ca. 4,5 tony oleju napędowego. W trakcie wykonywania tej operacji o 18:34 wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z przybyłym podwodnym tankowcem U 220, który w chwili obecnej nie mógł przystąpić do przekazywania paliwa ze względu na prowadzoną operację ratunkową dwóch członków załogi, którzy wypadli za burtę. O 22:50 utracono podwodny tankowiec z zasięgu wzroku. O godzinie 08:20 (kwadrat marynarki BD 9196) następnego dnia okręt Barlebena wspólnie z okrętem Techlanda rozpoczął bezskuteczne poszukiwanie U 220. W dniu 20 października odebrano pochodzącą z BdU depeszę nakazującą Barlebenowi uzupełnić zapasy z U 220 (Barber) lub U 488 (Bartke) a następnie skierować się do kwadratu marynarki DB 12, gdzie spodziewano się wrogiego konwoju. O 22:10 (kwadrat marynarki BD 6169) towarzyszący nadal U 271 okręt Techlanda nawiązał kontakt wzrokowy z U 603 a niecałą godzinę później o 23:07 (kwadrat marynarki BD 6192) tym razem okręt Barlebena uzyskał kontakt wzrokowy z niezidentyfikowanym okrętem podwodnym, którym po wymianie sygnałów rozpoznawczych okazał się być podwodny tankowiec U 488. Tuż po północy 21 października (kwadrat marynarki BD 8192) U 271 wspólnie z U 603 rozpoczął osłanianie przed atakiem z powietrza U 488, który w tym czasie przekazywał paliwo na U 731. O godzinie 05:20 okręt Techlanda zakończył pobieranie paliwa po czym odpłynął podobnie jak i podwodny tankowiec z miejsca uzupełniania zapasów. O 09:38 (kwadrat marynarki BD 6416) płynący na nowe miejsce spotkania z tankowcem U 271 został wykryty i zaatakowany przez dwa samoloty pokładowe TBF-1 Avenger stacjonujące na pokładzie amerykańskiego lotniskowca eskortowego USS Core. W wyniku ostrzału z działek pokładowych amerykańskich samolotów zginął obsługujący poczwórne działko kal. 20 mm MtrObGfr Karl Riedel. Dwie minuty później jedna z wrogich maszyn zaatakowała ponownie zrzucając trzy bomby głębinowe, które eksplodowały w odległości od 50 do 80 metrów od burt okrętu. Lekko rani od ich odłamków w brodę i nogę zostali dwaj członkowie załogi z obsady artyleryjskiej pomostu - MtrObGfr Wilhelm Rogalski i Wilhelm Wahler lub Wahlier. O 09:42 na polecenie dowódcy wykonano alarmowe zanurzenie w trakcie którego trwania na głębokości A-20 (60 metrów) zarejestrowano w pobliżu silną detonację, po której wystąpiły silne przecieki masztów wentylacyjnych obu diesli, co doprowadziło z kolei do opadnięcia okrętu na głębokość 2A-20 (140 metrów). Po opanowaniu przecieku i wypompowaniu 5 ton wody zgromadzonej w zęzach powrócono na mniejszą głębokość. O 20:05 (kwadrat marynarki BD 6414) okręt Barlebena ponownie znalazł się na powierzchni rozpoczynając poszukiwania U 488, z którego miano zamiar pobrać części zamienne potrzebne do wykonania napraw powstałych uszkodzeń m.in. sprężarki Junkersa. Poza tym po dokładnym sprawdzeniu stanu okrętu stwierdzono następujące uszkodzenia, które następnie częściowo udało się wyeliminować: zacięcie zewnętrznej pokrywy wyrzutni nr V, pęknięcie w przewodzie szybu doprowadzającego powietrze do silników Diesla (uszczelnione przy pomocy klina), nieszczelność zbiornika nr 1 i przewodów doprowadzających smar do trzech zewnętrznych zaworów szybów wentylacyjnych, złamanie odciągacza oraz odstrzelenie bocznej przekładni czterolufowego działka kal. 20 mm, uszkodzenie dziewięciu cel akumulatorów w baterii dziobowej i czterech cel w baterii rufowej, z których do zęzy wylał się kwas (wyciek ten został zneutralizowany poprzez wlanie do zęzy mleka wapiennego) oraz uszkodzenia górnego pokładu od pocisków działek pokładowych wrogich samolotów. Trzy dni później 24 października (kwadrat marynarki BD 6368) po bezskutecznych poszukiwaniach tankowca o 22:15 Curt Barleben nakazał obrać kurs na bazę w Breście. W dniu 3 listopada o godzinie 07:33 (kwadrat marynarki BF 5218) doszło do spotkania i wymiany sygnałów rozpoznawczych z U 603 a prawie trzy godziny później o 10:30 (kwadrat marynarki BF 5216) z dwoma dozorowcami V 723 i V 722 w eskorcie których o godzinie 13:30 dotarto do bazy w Breście, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (32 dni). Podczas jego trwania okręt przepłynął 1.885,5 mili morskiej na i 841,4 mil morskiej pod powierzchnią.

Ponieważ pomysł przeciwlotniczych okrętów podwodnych nie zdał egzaminu w praktyce, dowództwo skierowało U 271 ponownie do stoczni na kolejną przebudowę, która miała doprowadzić go z powrotem do poprzedniego stanu.

Patrol 3 (08.01.1944 - 28.01.1944)
08.01. U 271 pod dowództwem Curta Barlebena o godzinie 17:00 opuścił bazę w Breście, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Następnego dnia pomiędzy godziną 05:30 a 09:57 w kwadracie marynarki BF 5519 przeprowadzono próbne zanurzenie podczas którego wykryto liczne nieszczelności, które wymusiły na Barlebenie podjęcie decyzji o powrocie do bazy, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 22:30. Trzy dni później 12 stycznia po zakończeniu napraw o godzinie 17:30 w eskorcie dozorowców V 716 i V 708 ponownie opuszczono Brest. O godzinie 20:35 po dotarciu do punktu Pt. 344 eskorta zawróciła do bazy a U 271 rozpoczął samotny marsz przez wody zatoki biskajskiej. Od 21 do 26 stycznia okręt Barlebena bez większego powodzenia prowadził działania w ramach zgrupowania Rügen przeciwko nieprzyjacielskim konwojom. W dniu 25 stycznia o godzinie 12:13 (kwadrat marynarki AL 9848) U 271 wystrzelił w kierunku dostrzeżonego niszczyciela torpedę akustyczną T-V, która eksplodowała jednak w śladzie torowym niedoszłej ofiary, która wkrótce potem przystąpiła do kontrataku z wykorzystaniem bomb głębinowych, których eksplozje nie poczyniły żadnych szkód. Tego samego dnia odebrano skierowaną do dowódców U 271, U 984, U 212, U 592 pochodzącą z BdU depeszę nakazującą im zajęcie określonych pozycji w kwadracie marynarki AM. w przypadku jednostki Barlebena pozycja ta przypadała na kwadrat AM 7225. Następnego dnia odebrano kolejną pochodzącą z BdU depeszę nakazującą U 271, U 650, U 231, U 571, U 377, U 281, U 212 i U 592 utworzenie do godziny 17:30 dnia 27 stycznia zgrupowania Hinein, którego lina patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AM 7132 do 7628. Poza tym każdy z dowódców został poinstruowany, żeby za dnia płynął w zanurzeniu a na powierzchnię wychodził dopiero po o godzinie 18:30 w celu uzyskania namiaru. Głównym celem zgrupowania był wykryty w dniach 26 i 27 stycznia przez samolot dalekiego zwiadu Ju 290 konwój OS.66/KMS.40 i ON 221. Alianci wiedząc o tym zgrupowaniu oraz o zgrupowaniu Stürmer także sformowanym w tym okresie skierowali w rejon gdzie oba operowały liczne patrole lotnicze. W dniu 28 stycznia płynący na powierzchni na zachód od Limerick (kwadrat marynarki AM 7174) U 271 został wykryty i zaatakowany sześcioma bombami głębinowymi przez amerykański samolot B-24 Liberator z dywizjonu VB-103. Atak ten okazał się skuteczny i jednostka Barlebena wraz z całą załogą poszła na dno.

Członkowie załogi U 271 polegli w dniu 28.01.1944 (w kolejności alfabetycznej):
Amann Hermann MaschOGfr 21.05.1923 28.01.1944
Augsten Edwin MtrGfr 22.01.1925 28.01.1944
Aulock von Karl Lt.z.S. 08.02.1924 28.01.1944
Barleben Curt KpLt.d.R 28.03.1909 28.01.1944
Bastik Michael MtrOGfr 15.07.1920 28.01.1944
Baumewerd Antonius OLt.ing.LI 22.07.1921 28.01.1944
Blazejovsky Johannes MaschMt 21.11.1921 28.01.1944
Bleckmann Wilhelm MtrOGfr 30.08.1923 28.01.1944
Dausch Wilhelm MaschMt 31.05.1920 28.01.1944
Eiermann Dr. Herwig M.O.Ass.Arzt 28.10.1906 28.01.1944
Erler Hans OFkMt 22.02.1921 28.01.1944
Erne Otto OMasch 11.06.1916 28.01.1944
Fischenich Hans OMasch 12.04.1917 28.01.1944
Fischer Herbert MechOGfr 17.12.1923 28.01.1944
Forstner Kurt MaschOGfr 18.10.1923 28.01.1944
Grätz Leopold MaschOGfr 11.04.1923 28.01.1944
Gruber Rudolf MaschOGfr 17.06.1920 28.01.1944
Haas Edmund OMaschMt 15.08.1918 28.01.1944
Haderer Martin MtrOGfr 14.02.1921 28.01.1944
Hanke Kurt MtrOGfr 15.05.1921 28.01.1944
Haubold Egon MaschOGfr 27.11.1922 28.01.1944
Hederhoff Georg BtsMt 06.09.1922 28.01.1944
Heeger Max MaschOGfr 11.10.1922 28.01.1944
Herrmann Karl MaschOGfr 07.01.1923 28.11.1944
Heyne Oskar OLt.z.S 29.10.1920 28.01.1944
Hiller Rudolf OStrm. 30.04.1915 28.01.1944
Hölter Wilhelm FkMt 02.11.1919 28.01.1944
Jakobs Paul MaschOGfr 13.01.1923 28.01.1944
Keller Gerhard MtrOGfr 20.09.1922 28.01.1944
Koch Bernhard MaschHGfr 29.12.1919 28.01.1944
Kugler Willy MaschOGfr 11.03.1924 28.01.1944
Langmaack Günter BtsMt 29.06.1917 28.01.1944
Lischka Heinz FkOGfr 27.08.1922 28.01.1944
Löhn Fritz MtrGfr 14.07.1924 28.01.1944
Milferstädt Werner OMaschMt 09.07.1919 28.01.1944
Möller Robert MechGfr 01.11.1923 28.01.1944
Musch Walter OMaschMt 09.06.1914 28.01.1944
Plümacher Josef OMechMt 28.02.1919 28.01.1944
Prautzsch Karl-Heinz MaschOGfr 14.07.1923 28.01.1944
Rahn Horst MaschMt 21.10.1919 28.01.1944
Rausch Arno MtrGfr 21.06.1923 28.01.1944
Rogalski Wilhelm MtrGfr 01.07.1923 28.01.1944
Schachtschneider Otto OBtsMt 31.10.1919 28.01.1944
Schindele Johannes MtrOGfr 29.10.1921 28.01.1944
Schmitt Werner FkOGfr 01.01.1923 28.01.1944
Seybold Karl MaschOGfr 15.03.1924 28.01.1944
Spiech Franz FkOGfr 09.04.1922 28.01.1944
Szillat Helmut MechOGfr 22.01.1924 28.01.1944
Uber Wolfgang Lt.z.S 28.11.1921 28.01.1944
Wahlier Wilhelm MtrOGfr 28.11.1921 28.01.1944
Wittenborn Werner MtrOGfr 30.11.1924 28.01.1944

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron