1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-269 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-269 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 11.02.11, 07:33

U 269 Typ VIIC

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 34
Zamówienie: 20.01.1941
Położenie stępki: 18.09.1941
Wodowanie: 24.06.1942
Wcielenie do służby: 19.08.1942
Numer pocztowy: M 50 929

Przebieg służby:
19.08.1942 - 31.03.1943 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi).
01.04.1943 - 31.10.1943 - 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy).
01.11.1943 - 25.06.1944 - 6 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy).
25.06.1944 - Zatopiony na wodach kanału La Manche na południowy - wschód od portu Torquay (pozycja 50.01N, 02.59W) bombami głębinowymi przez brytyjską fregatę HMS Bickerton.

Dowódcy:
19.08.1942 - 29.05.1943 - OL Karl-Heinz Harflinger
?.06.1943 - 04.09.1943 - OL Otto Hansen
05.09.1943 - 21.03.1944 - KL Karl-Heinz Harflinger
06.04.1944 - 25.06.1944 - OL Georg Uhl

Liczba patroli: 6

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 269 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
20.08. - 21.08.1942 - Bremen - Vegesack - próbne rejsy oraz trymowanie okrętu.
23.08. - 05.09.1942 - Kiel - próby morskie w ramach UAK Kiel.
06.09. - 10.09.1942 - R?nne/Borholm - próby hydrofonów w ramach UAG - Schall.
11.09. - 15.09.1942 - Danzig - stacjonarne próby i ćwiczenia w ramach UAG.
16.09. - 20.09.1942 - Gotenhafen - próby sprawności działania broni torpedowej w ramach TEK.
21.09. - 27.09.1942 - Hela - ćwiczenia na morzu w ramach AGRU - Front.
30.09. - 12.10.1942 - Danzig - pobyt w stoczni Holm w celu wykonania remontu.
13.10. - 02.12.1942 - Gotenhafen - służba w charakterze okrętu szkolnego.
04.12. - 12.12.1942 - Hela - ćwiczenia na morzu w ramach AGRU - Front.
13.12. - 16.12.1942 - Pillau - ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
17.12. - 18.12.1942 - Königsberg - pobyt w stoczni Schichau w celu wykonania remontu.
21.12. - 31.12.1942 - Pillau - ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
01.01. - 03.01.1943 - Königsberg - pobyt w suchym doku miejscowego oddziału stoczni Schichau w celu wykonania prac naprawczych przy zbiorniku balastowym nr 4.
04.01. - 31.01.1943 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
05.02. - 09.03.1943 - Kiel - pobyt w stoczni Germaniawerft w celu przeprowadzenia prac konserwacyjno - remontowych.
10.03. - 15.03.1943 - Kiel - przygotowanie do służby frontowej.

W dniu 16.03.1943 U 269 pod dowództwem Karla-Heinza Harflingera wspólnie z U 469, U 339 i U 635 o godzinie 08:00 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do bazy w Bergen. Dwa dni później 18 marca okręty wpłynęły o godzinie 13:00 do portu w Kristiansand, który opuściły następnego dnia o godzinie 06:35 po przybyciu jednostek eskorty, w towarzystwie których udały się następnie do bazy w Stavanger, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 19:30. Dnia 20 marca po zmianie składu jednostek eskorty o godzinie 06:33 opuszczono Stavanger, kierując się na bazę w Bergen, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 16:00.

W dniu 21 marca U 269 w ramach dalszego doszkalania załogi przeprowadził na wodach Byfjord próby ćwiczebnego zanurzenia, podczas których wykryto niezauważoną wcześniej usterkę lewoburtowej śruby, której praca generowała duży hałas. W związku z tym faktem następnego dnia okręt trafił do pływającego doku położonej w dzielnicy Bergen Laksevag stoczni marynarki, gdzie dokonano wymiany śruby na nową.

Patrol 1 (23.03.1943 - 23.04.1943)
23.03. U 269 pod dowództwem Karla-Heinza Harflingera o godzinie 17:00 wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym. W dniu 24 marca o godzinie 16:10 w kwadracie marynarki AF 8772 zaobserwowano dwie dryfujące miny zerwane z łańcucha kotwicznego. Następnego dnia o godzinie 14:00 w kwadracie marynarki AF 7326 dostrzeżono kolejną dryfującą minę, którą Karl-Heinz Harflinger w ramach ćwiczeń w obsłudze działka przeciwlotniczego nakazał rozstrzelać. W dniu 26 marca o godzinie 00:43 (kwadrat marynarki AF 4262) wachtowi na pomoście płynącego na powierzchni U 269 zameldowali o zaobserwowaniu zbliżającego się czerwonego światełka na co powiadomiony o tym fakcie dowódca zareagował zarządzeniem alarmowego zanurzenia. Wkrótce potem uzyskano silny kontakt akustyczny z pracującymi śrubami jednostki nawodnej. Tego samego dnia o 19:45 (kwadrat marynarki AF 1465) na płynącym od godziny 06:41 na powierzchni okręcie dostrzeżono czwartą dryfującą minę, którą podobnie jak w przypadku poprzedniej Karl-Heinz Harflinger rozstrzelać przy pomocy działka przeciwlotniczego. W dniu 27 marca dowódca U 269 podobnie jak i dowódcy U 354, U 212, U 302, U 355, U 251, U 625, U 644, U 378 i U 639 odebrał o godzinie 10:45 pochodzącą z BdU depeszę zawierającą polecenie utworzenia rozciągniętego od kwadratu marynarki AA 9631 do kwadratu marynarki AF 1146 zgrupowania Eisbär, które miało zaatakować nieprzyjacielską żeglugę płynącą w pobliżu granicy pola lodowego. Poza tym każdy z dowódców został powiadomiony o konieczności cofnięcia czasu w dniu 29 marca z godziny 02:00 na 01:00. W dniu 28 marca U 269 spotkał się o godzinie 12:16 w kwadracie marynarki AB 7864 z U 711, co obaj dowódcy wykorzystali do wymienienia się informacjami za pomocą flag sygnałowych. Dwa dni później 30 marca okręt Harflingera osiągnął kwadrat marynarki AB 7791 zajmując nową pozycję w zgrupowaniu. Dnia 3 kwietnia o godzinie 12:34 doszło w kwadracie marynarki AB 7753 do spotkania z U 644 i wymiany informacjami. W dniu 7 kwietnia (kwadrat marynarki AB 7753) z powodu dużego zalodzenia pokładu i pomostu Karl-Heinz Harflinger wydał o godzinie 05:55 rozkaz zanurzenia w celu pozbycia się uciążliwej skorupy lodu (zanurzenie trwała równą godzinę). Osiem dni później 15 kwietnia o godzinie 09:50 w kwadracie marynarki AB 7571 doszło do spotkania z U 586 i wymiany informacjami. W dniu 20 kwietnia (kwadrat marynarki AB 7763) odebrano pochodzącą z BdU depeszę nakazująca powrót do bazy. Trzy dni później 23 kwietnia o godzinie 17:50 U 269 wpłynął do bazy w Narwiku, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (31 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 3.622 mile morskie na i pod powierzchnią.

W dniu 24.03.43 U 269 pod dowództwem Karla-Heinza Harflingera o godzinie 18:25 odbił od burty okrętu sztabowego Grille opuszczając bazę w Narwiku z poleceniem skierowania się do bazy w Bergen. W dniu 26 kwietnia o godzinie 04:42 dostrzeżono w kwadracie marynarki AF 5846 dryfującą minę zerwaną z łańcucha kotwicznego. Tego samego dnia o godzinie 07:51 w kwadracie marynarki AF 8214 dostrzeżono kolejną dryfującą minę. Następnego dnia o godzinie 16:00 okręt wpłynął do bazy w Bergen, gdzie w okresie od 28 kwietnia do 1 lipca przebywał on w miejscowej stoczni marynarki, w której przeprowadzano na nim remont m.in. silników diesla, silników elektrycznych, centrali okrętu oraz przebudowę pomostu polegającą na zmianie jego bryły poprzez montaż opancerzenia i radaru Fu.M.B.. W trakcie trwania w/w remontu i przebudowy w dniu 29 maja poważnie zachorował Karl-Heinz Harflinger i na okres jego leczenia oraz rekonwalescencji oddelegowano do pełnienia obowiązków dowódcy dotychczasowego oficera wachtowego U 435 OL Otto Hansena. Pod jego dowództwem w dniach 2 - 5 lipca U 269 odbył na wodach pobliskich fiordów serię prób morskich i ćwiczeń zgrywających załogę.

Patrol 2 (06.07.1943 - 12.07.1943)
06.07. U 269 pod dowództwem Otto Hansena o godzinie 14:00 wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem w drodze do bazy w Narwiku, przeprowadzić patrol w odległości 56 mil morskich od wybrzeży Norwegii. W dniu 8 lipca Otto Hansen podobnie jak i dowódca U 355 Günther La Baume otrzymał z FdU polecenie skierowania się z najwyższą prędkością do kwadratu marynarki AF 5850, gdzie zwiad lotniczy meldował obecność nieprzyjacielskiego zespołu okrętów złożonego z lotniskowca, trzech krążowników i 9 niszczycieli płynących kursem 60 stopni. O godzinie 08:04 U 269 osiągnął wymieniony w rozkazie rejon rozpoczynając poszukiwanie nieprzyjacielskiego zespołu okrętów. Kilka godzin później jeszcze tego samego dnia okręt Hansena trzykrotnie zmuszony był do alarmowego zanurzania przed nadlatującymi samolotami:
- o godzinie 14:16 w kwadracie marynarki AF 5796 (pobyt pod wodą do 14:38),
- o godzinie 15:35 w kwadracie marynarki AF 5796 i (pobyt pod wodą do 17:09),
- o godzinie 18:19 w kwadracie marynarki AF 8133 i (pobyt pod wodą do 19:33).
W dniu 10 lipca o godzinie 17:30 na przebywającym w tym momencie w kwadracie marynarki AF 5876 okręcie Hansena odebrano pochodzącą z FdU depeszę nakazującą mu skierowanie się zgodnie z pierwotnymi rozkazami do bazy w Narwiku. Następnego dnia o 09:54 w kwadracie marynarki AF 5614 dostrzeżono dwie dryfujące miny zerwane z łańcuchów kotwicznych. Dnia 12 lipca o godzinie 07:55 U 269 wpłynął na wody Vestfjordu a o 14:00 przybył do bazy w Narwiku, kończąc trwający prawie tydzień parol (6 dni).

W dniu 13.07. U 269 wypłynął o godzinie 10:15 z bazy w Narwiku, by zgodnie z rozkazem udać się do bazy w Hammerfest, gdzie przybyto następnego dnia o godzinie 08:35 cumując u burty okrętu bazy Black Watch. W trakcie tego rejsu okręt płynął następująca trasą Tjeldsund, Lödingen ? Tromsö (z miejscowym pilotem na pokładzie) i Tromsö ? Hammerfest (w eskorcie jednostek nawodnych).

Patrol 3 (22.07.1943 - 04.09.1943)
22.07. U 269 pod dowództwem Otto Hansena wypłynął o godzinie 09:00 z bazy w Hammerfest, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Drogi Duńskiej z jednoczesnym zakazem atakowania kutrów rybackich. Zgodnie z otrzymanymi rozkazami okręt Hansena miał operować w rejonie położonym pomiędzy 10 a 20 stopniem długości zachodniej i 66 a 68 szerokości północnej. W dniu 24 lipca o godzinie 18:10 w kwadracie marynarki AB 8615 dostrzeżono dryfującą minę zerwaną z łańcucha kotwicznego. Następnego dnia o godzinie 09:05 i 11:00 dostrzeżono w kwadracie marynarki AB 7637 dwie kolejne dryfujące miny a o 17:40 w kwadracie marynarki AB 7529 bezpańską tratwę ratunkową bez żadnych oznaczeń. Dwa dni później 27 lipca o godzinie 08:00 osiągnięto kwadrat marynarki AA 9419 osiągając granicę występowania pola lodowego. Następnego dnia o godzinie 16:32 (kwadrat marynarki AE 1612) U 269 osiągnął północno - zachodni narożnik swojego rejonu operacyjnego nie napotykając jeszcze żadnej nieprzyjacielskiej jednostki. Dwa dni później 30 lipca o godzinie 07:08 (kwadrat marynarki AE 5326) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu czubków masztów należących do niezidentyfikowanej jednostki. Powiadomiony o kontakcie Otto Hansen wydał rozkaz zanurzenia okrętu w celu niepostrzeżonego zbliżenia się do celu, którym po dokładnej obserwacji przeprowadzonej kilkadziesiąt minut później przez peryskop okazał się poławiający kuter rybacki. Zgodnie z otrzymanymi rozkazami dowódca U 269 zaniechał ataku i oddalił się z miejsca kontaktu. W dniu 31 lipca płynący na powierzchni okręt Hansena został o godzinie 17:12 (kwadrat marynarki AE 2442) zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 20:08 przez niezidentyfikowaną łódź latającą. W dniu 1 sierpnia o godzinie 23:45 U 269 po raz drugi osiągnął północno - zachodni kraniec swojego rejonu operacyjnego. Dwa dni później 3 sierpnia po raz drugi podczas tego parolu o godzinie 04:36 (kwadrat marynarki AE 2972) dostrzeżono poławiające kutry rybackie. Następnego dnia o godzinie 03:15 (kwadrat marynarki AE 2894) dostrzeżono grupę około 10 poławiających kutrów rybackich. W dniu 5 sierpnia nadano do dowództwa meldunek sytuacyjny z przebiegu dotychczasowej części patrolu. Następnego dnia o godzinie 11:12 w kwadracie marynarki AE 2917 dostrzeżono dwa poławiające kutry. W dniu 9 sierpnia z pomostu U 269 dostrzeżono najpierw o godzinie 09:00 na kursie 179 stopni wybrzeża wyspy Grimsey a następnie o 12:50 na kursie 360 stopni wybrzeża wyspy Kolben. Tego samego dnia o godzinie 18:08 (kwadrat marynarki AE 1593) płynący na powierzchni okręt Hansena został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 20:00 przez nieprzyjacielski samolot. W dniu 13 sierpnia o godzinie 01:54 (kwadrat marynarki AE 2333) nadano do FdU kolejny meldunek sytuacyjny z przebiegu patrolu, meldując o braku ruchu ze strony dużych nieprzyjacielskich jednostek nawodnych. Tego samego dnia o godzinie 09:15 w kwadracie marynarki AE 3182 dostrzeżono dryfującą silnie zardzewiałą minę morską zerwaną z łańcucha kotwicznego. Dwa dni później 15 sierpnia odebrano pochodzącą z FdU depeszę zakazującą używania detektora fal radarowych Metox i urządzenia Grandix ze względu na podejrzenia, że oba emitują fale wykrywane przez nieprzyjacielskie detektory. W dniu 20 sierpnia o godzinie 18:13 (kwadrat marynarki AA 9793) nadano do dowództwa trzeci meldunek sytuacyjny z przebiegu patrolu w którym Otto Hansen meldował o dalszym braku ruchu ze strony nieprzyjacielskich jednostek oraz o wykryciu u jednego z członków załogi syfilisa. Pięć dni później 25 sierpnia o godzinie 20:30 (kwadrat marynarki AA 9615) z pomostu U 269 dostrzeżono odległe o 11 mil morskich wybrzeża wyspy Jan Mayen. Dwa dni później 27 sierpnia o godzinie 11:30 (kwadrat marynarki AA 6147) dotarto w rejon występowania granicy dryfującego lodu. W dniu 28 sierpnia o godzinie 16:18 (kwadrat marynarki AA 3743) U 269 w związku z przemieszczaniem się popychanego przez wiatr pola lodowego zmuszony został do alarmowego zanurzenia. Kilkanaście minut później Otto Hansen wydał rozkaz wyjścia na peryskopową z zastopowanymi maszynami, żeby poobserwować lód przez jeden z peryskopów. Po dotarciu na głębokość 16 metrów U 269 silnie uderzył w podwodną część pola lodowego. Zaalarmowany tym faktem dowódca zarządził ponownie zalanie balastów, dzięki czemu okręt zszedł głębiej. O 17:36 Karl-Heinz Harflinger wynurzył swoją jednostkę a pobieżna obserwacja stanu jej kadłuba po kolizji z lodem pozwalała zaobserwować uszkodzenie dziobowej części bryły pomostu oraz peryskopu. Dwadzieścia cztery minuty później dowódca U 269 rozkazał obrać kurs powrotny na bazę. Dwa dni później 30 sierpnia o godzinie 12:30 (kwadrat marynarki AA 9255) ponownie zaobserwowano tym razem w odległości około 40 mil morskich na kursie 161 stopni wybrzeża wyspy Jan Mayen. W dniu 2 września o godzinie 07:45 dostrzeżono w kwadracie marynarki AB 8584 dryfującą minę zerwaną z łańcucha kotwicznego a pochodzącą najprawdopodobniej z angielskiego pola minowego. Dwa dni później 4 września o godzinie 08:10 okręt Hansena w celu przyjęcia na pokład pilota wpłynął do portu w Harstad, który opuszczono o godzinie 11:20 obierając kurs na bazę w Narwiku, gdzie przybyto tego samego dnia o godzinie 18:00, kończąc trwający ponad sześć tygodni patrol (45 dni). Podczas jego trwania okręt przepłynął 6.892 mile morskie na i pod powierzchnią.

W dniu 04.09.43 U 269 o godzinie 20:30 wypłynął z bazy w Narwiku obierając kurs na Skomenfjord, gdzie przybył o godzinie 23:50 cumując u burty okrętu bazy Kärnten.

W dniu 05.09.43 obowiązki dowódcy zdał OL Otto Hansen a na jego miejsce powrócił po rekonwalescencji pierwszy dowódca okrętu KL Karl-Heinz Harflinger.

Dnia 05.09.43 U 269 pod dowództwem nowego/starego dowódcy Karla-Heinza Harflingera o godzinie 19:00 opuścił Skomenfjord, by zgodnie z rozkazem skierować się do bazy w Bergen, gdzie przybyto trzy dni później 8 września o godzinie 08:35. Następnego dnia o 08:00 U 269 został przebazowany z bazy marynarki do miejscowego arsenału, gdzie do godziny 15:15 zdano na brzeg wszystkie torpedy i amunicję bojową, po czym powrócono z powrotem do bazy. W dniu 11 września okręt trafił do miejscowej stoczni, gdzie rozpoczęto prace remontowe. Po ich zakończeniu w okresie pomiędzy 28 października a 3 listopada okręt Harflingera w związku ze zmianą podległości i rejonu operacyjnego, przygotowany był do służby na Atlantyckim froncie.

Patrol 4 (04.11.1943 - 15.12.1943)
04.11. U 269 pod dowództwem Karla-Heinza Harflingera wypłynął o godzinie 14:30 z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Dwie godziny później spotkano się jednostkami eskorty, które towarzyszyły okrętowi Harflingera do godziny 19:30, po czym zawróciły do bazy. Następnego dnia odebrano pochodzącą z BdU depeszę nakazującą dowódcom wszystkich znajdujących się w morzu okrętów zaprzestania używania detektora Wanze G1, którego zastąpi nowy detektor Wanze G2 zwany też Borkum. W dniu 8 listopada o godzinie 17:41 (kwadrat marynarki AE 6569) U 269 rozpoczął podwodny marsz na głębokości 50 metrów przez akwen położony pomiędzy Islandią a Wyspami Owczymi, wychodząc na powierzchnię tylko w celu przewentylowania wnętrza i naładowania baterii akumulatorów. Osiem dni później 16 listopada Karl-Heinz Harflinger podobnie jak dowódcy U 541 i U 962 odebrał pochodzącą z BdU depeszę z poleceniem skierowania się do kwadratu marynarki AK 93. W dniu 19 listopada o godzinie 02:52 (kwadrat marynarki AL 4744) nadano do dowództwa krótki meldunek pogodowy o następującej treści ?1040mb, SSW 3?. Następnego dnia odebrano z dowództwa kolejną depeszę nakazującą U 269 i U 962 zajęcie określonej pozycji, która w przypadku jednostki Harflingera wypadała na kwadraty marynarki AL: 72, 75 i 78. Tego samego dnia o godzinie 06:00 osiągnięto kwadrat marynarki AL 7544, zajmując wymieniony w rozkazie rejon operacyjny. Dnia 2 grudnia o godzinie 13:24 Karl-Heinz Harflinger podobnie jak i dowódcy U 629, U 761, U 672, U 544, U 625, U 421, U 734, U 541, U 962, U 543, U 92, U 653, U 801, U 667 i U 415 odebrał pochodzącą z BdU depeszę nakazującą im utworzenie do godziny 12:00 dnia 5 grudnia zgrupowania Cornel, którego linia patrolowa miała rozciągać się od kwadratu marynarki AL 1982 do kwadratu marynarki AL 7195. Głównym celem zgrupowania miał być konwój ONS-24 meldowany przez zwiad lotniczy. Dwa dni później 4 grudnia dowódca U 269 zarządził próbne zanurzenie na głębokość 2A+10 (170 metrów), podczas którego na okręcie doszło najpierw do silnego huku dochodzącego z zewnątrz a następnie silnego przecieku w przedziale silników diesla, w wyniku którego zanim opanowano sytuację okręt odpadł na głębokość 2A+40 (200 metrów). Po wynurzeniu o 11:26 zarządzona przez dowództwo dokładna kontrola stanu okrętu wykazała, że doszło do pęknięcia lewoburtowego zbiornika regulacyjnego oraz szybu wentylacyjnego silników diesla, co ograniczyło możliwość zanurzania do głębokości A-40 (40 metrów). W związku z tym Karl-Heinz Harflinger podjął decyzję o przerwaniu patrolu i o powrocie do bazy. Dwa dni później 6 grudnia o godzinie 09:31 w kwadracie marynarki BE 1921 dostrzeżono dwie smugi dymu, w związku z czym dowódca zarządził zanurzenie na peryskopową i zmianę kursu na zbliżeniowy. Zaowocowało to tym, że o 12:16 dostrzeżono w kwadracie marynarki BE 1922 płynący kursem 65 stopni złożony z co najmniej 16 statków nieprzyjacielski konwój. Dwadzieścia minut później U 269 został wykryty i odpędzony od konwoju przez należącą do jego eskorty korwetę. Po wynurzeniu o godzinie 14:04 (kwadrat marynarki BE 1935) wysłano do dowództwa meldunek o kontakcie z konwojem. Szesnaście minut później U 269 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pozostania pod wodą do godziny 14:58 przez nieprzyjacielski samolot. O 15:04 (kwadrat marynarki BE 1665) płynący na powierzchni okręt Harflingera po raz drugi został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 16:23 przez nieprzyjacielski samolot. O 16:24 po raz trzeci musiano zejść w zanurzenie i pozostać pod wodą do godziny 18:39 przez nieprzyjacielski samolot. Jeszcze tego samego dnia o godzinie 20:46 doszło do awarii nadajnika KW (40W). W dniu 15 grudnia o godzinie 13:20 U 269 spotkał się w kwadracie marynarki BF 5493 z okrętami eskorty w towarzystwie których o godzinie 18:30 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający prawie sześć tygodni patrol (41 dni). Podczas jego trwania okręt przepłynął 3.514,4 mili morskiej na i 1.156,2 mili morskiej pod powierzchnią.

W okresie pomiędzy 16 grudnia 1943 roku a 21 marca 1944 roku U 269 przebywał w stoczni marynarki w St. Nazaire, gdzie przechodził remont uszkodzeń odniesionych w dniu 4 grudnia. Poza tym podczas pobytu w stoczni remontowi zostały poddane prawdopodobnie oba silniki diesla oraz zamontowane zostały chrapy. Pod koniec remontu i modernizacji w dniu 17 marca U 269 opuścił bazę w St. Nazaire kierując się do kwadratu marynarki BF 9129, gdzie odbył serię prób morskich. Dwa dni później okręt Harflingera powrócił z powrotem do St. Nazaire.

W dniu 21 marca w La Baule KL Karl-Heinz Harflinger popełnił samobójstwo, co spowodowało, że okręt pomiędzy 22 marca 6 kwietnia pozostawał bez obsadzonego stanowiska dowódcy. Dopiero w dniu 6 kwietnia stanowisko to obsadził dotychczasowy oficer wachtowy z U 592 OL Georg Uhl.

W dniu 12.04.43 U 269 pod dowództwem Georga Uhla o godzinie 19:20 wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Lorient. Dwie godziny później o 21:20 okręt Uhla rozpoczął marsz w towarzystwie U 981 i okrętów eskorty. W dniu 15 kwietnia w punkcie Leben oba okręty spotkały się o godzinie 05:20 z trałowcami M13, M 12, M 10 i M 35, w towarzystwie których o godzinie 07:50 przybyto do bazy w Lorient.

W związku ze spodziewaną aliancką inwazją na atlantyckim wybrzeżu Francji, U 269 podczas pobytu w Lorient pozostawał w sześciogodzinnym stanie gotowości do wyjścia na patrol, odbywając w tym okresie dwa razy w tygodniu krótkie rejsy szkoleniowe podczas, których szkolono się w pływaniu na chrapach i strzelaniu z działek przeciwlotniczych.

Patrol 5 (22.05.1944 - 28.05.1944)
22.05. U 269 pod dowództwem Georga Uhla o godzinie 21:15 wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem w ramach zgrupowania Dragoner atakować nieprzyjacielskie siły inwazyjne u zachodniego wylotu kanału La Manche. Jeszcze tego samego dnia o 23:45 w punkcie Pt. B 1 doszło do spotkania z trałowcami M 25, M10 i M 21, które miały pełnić funkcję eskorty. Następnego dnia o godzinie 06:14 zespół okrętów został zaatakowany w kwadracie marynarki BF 5221 przez grupę 12 samolotów szturmowych, które zrzuciły od 12 do 15 bomb, z których jedna trafiła w trałowiec M 25. O godzinie 08:50 okręt zawinął do bazy w Breście, gdzie dokonano montażu dmuchawy na chrapach. Jeszcze tego samego dnia o godzinie 19:15 okręt wypłynął z Brestu w celu odbycia prób morskich a po ich pomyślnym zakończeniu o 22:35 spotkał sie z okrętami eskorty, które następnie eskortowały go do punktu Pt. 342. W dniu 24 maja o godzinie 02:00 po osiągnięciu kwadratu marynarki BF 5219 eskorta zawróciła a U 269 siedemnaście minut później zszedł w zanurzenie. Następnego dnia okręty zgrupowania Dragoner odebrały pochodzącą z FdU-West depeszę nakazującą przerwanie wykonywania zadania i powrót do bazy w Breście. W dniu 26 maja podczas marszu na chrapach o godzinie 00:58 (kwadrat marynarki BF 2827) eksplodowały w pobliżu okrętu bomby lotnicze. Tego samego dnia o godzinie 23:45 okręt znalazł się na powierzchni rozpoczynając marsz w kierunku punktu Pt. 342. O godzinie 01:45 w kwadracie marynarki BF 2878 wachtowi zameldowali dostrzeżeniu cieni przed dziobem okrętu, w związku czym dowódca wydał rozkaz oddalenia się z tego miejsca. Dwadzieścia pięć minut później o 02:10 na kursie 230 stopni zauważono światła samolotu w związku z czym wykonano manewr alarmowego zanurzenia. Trzydzieści osiem minut później Georg Uhl wydał rozkaz posadzenia okrętu na dnie, gdzie przebywał do godziny 18:41. W dniu 28 maja o godzinie 03:25 okręt spotkał się w punkcie Pt. 342 z trałowcami stanowiącymi jego osłonę w towarzystwie, których o godzinie 06:30 tego samego dnia dotarł do bazy w Breście, kończąc trwający prawie tydzień patrol (6 dni). Podczas jego trwania okręt przepłynął 225 mil morskich na i 103 mile morskie pod powierzchnią.

Patrol 6 (06.06.1944 - 25.06.1944)
06.06. U 269 pod dowództwem Georga Uhla o godzinie 15:00 wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem w ramach zgrupowania Landwirt operować na północ od Cherbourga przeciwko nieprzyjacielskim siłom inwazyjnym. O godzinie 16:30 U 269 spotkał się z U 764, U 275, U 441, U 948, U 953 oraz okrętami eskorty, które miały towarzyszyć im do punktu Pt.342. Po osiągnięciu o godzinie 19:10 punktu Pt. 342 okręty eskorty zawróciły do bazy a sześć U-bootów zeszło w zanurzenie rozpoczynając marsz w kierunku kwadratu marynarki BF 8184. W dniu 15 czerwca o godzinie 04:00 (kwadrat marynarki BF 3574) doszło do spotkania z dozorowcami V 204 i V 205 w towarzystwie których zawinięto półgodziny później do położonego na wyspie Guernsey portu St. Peter, gdzie miano naładować baterie akumulatorów, które ze względu na sztormowe warunki oraz liczne parole morskie i lotnicze nieprzyjaciela nie mogły być naładowane do pełna. W trakcie pobytu w porcie poważnie rozchorował się Ob.Strm Erich-Gustav Krieg, którego Georg Uhl zmuszony był wyokrętować na brzeg. W dniu 18 czerwca o godzinie 02:00 U 269 w towarzystwie dozorowców V 204, V 214 opuścił St. Peter. W trakcie wyjścia z portu dozorowiec V 214 wytrałował z toru wodnego dwie miny, które eksplodowały za jego rufą powodując powstanie pewnych szkód. W dniu 20 czerwca odebrano pochodzącą z BdU depeszę skierowaną do wszystkich operujących w rejonie kanału La Manche U-bootów nakazującą zająć im pozycje pomiędzy liniami: Catherines Point ? Cape Lavi i latarniowcem Owers ? kwadrat marynarki BF 3655. Dwa dni później 22 czerwca Georg Uhl podobnie jak i dowódcy U 275, U 969 i U 767 odebrał kolejną pochodzącą z BdU depeszę z informacją o anulowaniu dotychczasowych rozkazów oraz nakazującą skierowanie się w rejon Cotentin, uważając jednocześnie na istniejące tam zagrody minowe. W dniu 25 czerwca płynący w zanurzeniu U 269 został wykryty na południowy - wschód od Torqay (kwadrat marynarki BE 2623) przez brytyjską fregatę HMS Bickerton należącą do 5 Grupy Eskortowej, która przystąpiła niedługo potem do ataków z wykorzystaniem bomb głębinowych. Na skutek ciężkich uszkodzeń odniesionych już podczas pierwszego ataku Georg Uhl wydał rozkaz wynurzenia i zatopienia okrętu. Wkrótce potem U 269 pojawił się na powierzchni zostając niemal od razu dostrzeżony przez obsadę pomostu brytyjskiej fregaty, której dowódca wydał rozkaz otworzenia ognia do nieprzyjaciela. W wyniku ostrzału, który przyspieszył zatonięcie U 269 zginęło 13 członków załogi w tym dowódca Georg Uhl, natomiast resztę 39 osób podniósł z wody HMS Bickerton.

Uwagi:
a.) W dniu 1 lipca 1944 roku zginał/zmarł w tymczasowym obozie jenieckim MtObGfr Heinz Engelhardt (ur. 16.12.1923r.).
b.) W dniu 2 lipca 1944 roku zmarł w szpitalu w Anglii MachObGfr Bertram Kayser (ur. 22.11.1922), którego ciało pochowano na cmentarzu Brookwood Surrey.
c.) W dniu 28 września 1944 roku (pojawia się też data 28.11.1944r) zmarł na zator płucny w obozie jenieckim w Fort McLean w stanie Alabama w USA MtrObGfr Alfred Christoph (ur. 20.11.1923), którego ciało pochowano na miejscowym cmentarzu.

Członkowie załogi U 269 polegli w dniu 25.06.1944r. (w kolejności alfabetycznej):
Czerwinski Horst MaschGfr 19.02.1924 25.06.1944
Etienne Kurt MtrOGfr 18.12.1924 25.06.1944
Fehmel Herbert MtrOGfr 06.04.1920 25.06.1944
Grän Erhard-Oskar MtrOGfr 14.11.1923 25.06.1944
Grossmann Hans OMaschMt 10.10.1919 25.06.1944
Haager Friedrich MaschOGfr 18.10.1922 25.06.1944
Hilbert Johannes OMaschMt 27.02.1920 25.06.1944
Hofer Dieter MechOGfr 13.03.1924 25.06.1944
Schnabel Robert MtrOGfr 15.04.1924 25.06.1944
Sievers Horst-Rüdiger OMechMt 29.01.1922 25.06.1944
Uhl Georg OLt.z.S.01.06.43 04.01.1915 25.06.1944
Weistropp Heinrich MaschOGfr 11.06.1923 25.06.1944
? ? ? ? ?


Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron