1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-266 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-266 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 23.06.10, 10:53

U 266 Typ VIIC

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 31
Zamówienie: 15.08.1940
Położenie stępki: 01.08.1941
Wodowanie: 11.05.1942
Wcielenie do służby: 24.06.1942
Numer pocztowy: M 05 834

Przebieg służby:
24.06.1942 - 31.12.1942 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.01.1943 - 15.05.1943 - 7 flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
15.05.1943 - Zatopiony na wodach Północnego Atlantyku (pozycja 45.28N, 10.20W) bombami głębinowymi zrzuconymi przez brytyjski samolot Handley Page Halifax należący do 58 Sqn RAF.

Dowódcy:
24.06.1942 - 11.09.1942 - OL Hannes Leinemann
12.09.1942 - 15.05.1943 - KL Ralf von Jessen

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 4 (16.089 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 266 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:

25.06. - 03.07.1942 - Bremen-Vegesack - zapoznanie załogi z okrętem i szkolenie podstawowe.
04.07. - 17.07.1942 - Kiel - próby morskie w ramach UAK Kiel.
19.07. - 20.07.1942 - R?nne/Borholm - próby hydrofonów w ramach UAG - Schall.
21.07. - 26.07.1942 - Danzig - stacjonarne próby i ćwiczenia w ramach UAG.
27.07. - 30.07.1942 - Gotenhafen - próby sprawności działania broni torpedowej w ramach TEK.
01.09. - 11.09.1942 - Pillau - ćwiczenia artyleryjskie i torpedowe.
(W dniu 11 września nastąpiła zmiana na stanowisku dowódcy okrętu, OL Hannesa Leinemanna zastąpił KL Ralf von Jessen były dowódca zatopionego na skutek kolizji podczas szkolenia U 222)
14.09. - 17.09.1942 - Hela - szkolenie podstawowe załogi.
20.09. - 09.10.1942 - Pillau - ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
10.10. - 17.10.1942 - Danzig - pobyt w stoczni Holm w celu przeprowadzenia prac naprawczych.
19.10. - 31.10.1942 - Gotenhafen - szkolenie taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów
05.11. - 14.12.1942 - Hamburg - pobyt okrętu w stoczni w celu przeprowadzenia prac naprawczych oraz modernizacyjnych.
16.12. - 20.12.1942 - Kiel - ostatnie prace naprawcze oraz przygotowanie okrętu do wypłynięcia na pierwszy patrol bojowy.

Patrol 1 (22.12.1942 - 17.02.1943)
22.12. U 266 pod dowództwem Rolfa Von Jessena wypłynął o godzinie 08:00 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O godzinie 11:09 U 266 spotkał się z przerywaczem zagród minowych Spbr 18 w towarzystwie którego udał się w kierunku cieśniny Wielki Bełt. O godzinie 16:30 (kwadrat marynarki AO 4432) Spbr 18 zawrócił do bazy a pieczę nad okrętem von Jessena przejęły dwa dozorowce. Dwa dni później 24 grudnia U 266 wpłynął o godzinie 02:06 do bazy w Marviken, którą po uprzednim uzupełnieniu zapasów opuścił o 05:40 w towarzystwie okrętów eskorty. Tego samego dnia o godzinie 14:59 po osiągnięciu kwadratu marynarki AN 3433 jednostki eskorty zawróciły do bazy a Ralf von Jessen obrał kurs 270 stopni. Pięć dni później 29 grudnia okręt rozpoczął marsz Drogą Duńską, który w większości musiano odbyć w zanurzeniu ze względu na ładną pogodę sprzyjającą nieprzyjacielskim patrolom zarówno lotniczym jak i morskim. W dniu 2 stycznia odebrano depeszę z BdU o następującej treści ?Nowa pozycja dla Jessena i Rudwiedela to AJ 98?. Osiem dni później 10 stycznia o godzinie 14:49 Ralf von Jessen podobnie jak dowódcy U 337, U 413, U 594, U 543 odebrał z BdU rozkaz utworzenia zgrupowania Jaguar, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AJ 8799 do BC 2541. Głównymi celami dla tego zgrupowania miały być konwoje HX 222 i SC-116, które jednak minęły w następnych dniach niebezpieczny rejon niezauważone przez nikogo. Następnego dnia U 266 osiągnął kwadrat marynarki BC 2541 zajmując pozycję w zgrupowaniu. Dwa dni później odebrano depeszę zawiadamiającą o dołączeniu do zgrupowania dowodzonego przez KL Wolfganga Hermanna U 662. W dniu 14 lutego U 266 zajął nową pozycję w zgrupowaniu, znajdującą się w kwadracie marynarki BC 2241. Tego samego dnia odebrano też depeszę o dołączeniu do zgrupowania następnej jednostki - dowodzonego przez KL Karla-Ernsta Schroetera U 752. Od samego początku pobytu na nowej pozycji okrętowi von Jessena towarzyszyły fatalne warunki pogodowe w postaci licznych śnieżyć i gradobić, które utrudniały obserwację. W dniu 16 stycznia okręty zgrupowania Jaguar otrzymały z BdU kolejną depeszę nakazującą zmianę pozycji, która w przypadku U 266 miała się znajdować w kwadracie marynarki BC 2126. Dwa dni później 18 stycznia dowódcy zgrupowania Jaguar otrzymali o godzinie 18:36 z BdU polecenie utworzenia do dnia następnego do godziny 20:00 nowej linii patrolowej rozciągniętej od kwadratu marynarki AJ 7915 do BC 2135. W dniu 20 stycznia U 266 osiągnął kwadrat marynarki AJ 8451 zajmując swoją pozycję w zgrupowaniu. Pięć dni później 25 stycznia o godzinie 01:00 na przebywającym w zanurzeniu w kwadracie marynarki AJ 2755 okręcie von Jessena uzyskano dochodzący z kursu 80 stopni kontakt akustyczny z dużą ilością pracujących śrub okrętowych. Mimo wydania przez dowódcę rozkazu udania się w tym kierunku z największą prędkością nie nawiązano jednak kontaktu z nieprzyjacielem. Następnego dnia o godzinie 01:43 w kwadracie marynarki AJ 3491 wachtowi na pomoście zameldowali o kontakcie z niezidentyfikowanym okrętem podwodnym, którym okazał się U 186. Tego samego dnia o 16:15 (kwadrat marynarki AJ 3463) nawiązano kontakt wzrokowy z nieprzyjacielskim niszczycielem należącym do eskorty rozproszonego przez sztorm konwoju HX-223, przed którym prawie półgodziny później o 16:42 musiano zejść w zanurzenie. W dniu 27 stycznia o 01:43 w kwadracie marynarki na przebywającym w zanurzeniu U 266 uzyskano dochodzący z kursu 10 - 20 stopni kontakt akustyczny z dużą ilością pracujących śrub okrętowych. Mimo zarządzonego wynurzenia i marszu w kierunku kontaktu ponownie jak w sytuacji z przed paru dni nie napotkano nieprzyjacielskich jednostek. O godzinie 04:30 z powodu niskiego stanu paliwa Ralf von Jessen przerwał poszukiwania i obrał kurs na miejsce spotkania z podwodnym tankowcem. Dwa dni później 29 stycznia odebrano depeszę z BdU informującą, że z powodu wypadków na dwóch tankowcach aktualna możliwość uzupełnienia paliwa została mocno ograniczona oraz nakazującą idącym na spotkanie z tankowcem jednostkom udanie się na określone pozycje (w przypadku U 266 pozycja ta znajdowała się w kwadracie marynarki AK 8645), gdzie miały oczekiwać przez najbliższe trzy dni na dalsze rozkazy. Poza tym mający problemy techniczne wracający do bazy U 466 otrzymał polecenie spotkania się z U 266. W dniu 1 lutego okręt von Jessena pomimo złych warunków atmosferycznych nawiązał o godzinie 18:36 w kwadracie marynarki AK 7982 kontakt wzrokowy z U 466. W związku z niekorzystnymi warunkami pogodowymi obaj dowódcy ustalili że udadzą się w rejon, gdzie będzie można przekazać nadwyżkę paliwa z jednostki Gerharda Thätera. Następnego dnia przebywające w kwadracie marynarki BD 2533 oba okręty korzystając z dobrych warunków atmosferycznych (morze 2, wiatr od 1 do 2) stanęły obok siebie burta w burtę rozpoczynając przygotowania do przekazania paliwa (nie obyło się bez problemów ponieważ obie jednostki nie posiadały dostatecznie długich węży). Pomiędzy godziną 19:15 a 21:45 U 466 przekazał na U 266 około 24 m3 paliwa, poczym skierował się do bazy. Dwa dni później 4 lutego o godzinie 01:19 Ralf von Jessen otrzymał z BdU polecenie powrotu do bazy z ekonomiczną prędkością oraz przekazania po drodze na U 707 części paliwa. Tego samego dnia o godzinie 12:12 rozkaz z godziny 01:19 został anulowany a dowódca U 266 otrzymał polecenie zaatakowania wykrytego przez U 187 konwoju SC-118. Dnia 5 lutego o godzinie 01:10 (kwadrat marynarki BD 2233) odebrano meldunek U 608 o zaobserwowaniu rozbłysków grantów oświetlających w kwadracie marynarki AK 8718. O 12:56 (kwadrat marynarki AK 8164) odebrano kolejny meldunek tym razem U 609 o kontakcie w kwadracie marynarki AK 8153 z wrogim konwojem. Jeszcze tego samego dnia U 266 spotkał się z U 608 a obaj dowódcy wymienili się informacjami. Następnego dnia o godzinie 10:42 (kwadrat marynarki AK 5963) w związku z niskim stanem paliwa Ralf von Jessen przerwał poszukiwania konwoju i obrał kurs 140 stopni prowadzący na miejsce spotkania z podwodnym tankowcem. O 16:55 (kwadrat marynarki AK 9115) wachtowi zameldowali o zauważeniu smugi dymu a wkrótce potem masztów i sylwetki samotnego statku. Podążając w jego kierunku Ralf von Jessen o godzinie 18:35 rozkazał zanurzyć okręt w celu zaatakowania wrogiej jednostki z pod wody. Ponad czterdzieści minut później o 19:17 w kwadracie marynarki AK 9142 U 266 wystrzelił w kierunku statku, którym okazał się należący do greckiego armatora G.C. Dracoulis z Aten frachtowiec Polyktor (4.077 ton) z wyrzutni nr IV pojedyńczą torpedę, która trafiła go w śródokręcie. Pomimo trafienia statek będący maruderem z konwoju SC-118 (pozostał za konwojem z powodu problemów ze sterem) utrzymywał się na powierzchni bez jakichkolwiek oznak szybkiego zatonięcia, co spowodowało, że o 19:30 i 19:32 Ralf von Jessen wystrzelił w jego kierunku dwie kolejne torpedy po których trafieniach poszedł on ostatecznie na dno. Wkrótce po zatonięciu Polyktor podpłynięto w pobliże rozbitków, którzy według relacji obsady pomostu znajdowali się na łodzi ratunkowej i dwóch tratwach, poczym na polecenie dowódcy wzięto do niewoli kapitana statku oraz głównego mechanika. Trzy dni później 9 lutego o godzinie 10:40 U 266 spotkał się w kwadracie marynarki AK 9426 z U 413 i U 594 otrzymując z tego pierwszego wąż potrzebny do przepompowania paliwa. O 11:25 (kwadrat marynarki AK 9424) do trzech okrętów dołączyły dwa kolejne U 262 oraz mający z powodu uszkodzeń przekazać paliwo U 465. Trzydzieści pięć minut później U 262 i U 594 odpłynęły a okręt von Jessena rozpoczął przygotowania do pobrania paliwa. Pomiędzy godziną 14:50 a 19:00 nie bez małych problemów pobrano z U 465 ca 22m3 paliwa potrzebnego na rejs powrotny do bazy. W dniu 15 lutego płynący na powierzchni U 266 zmuszony został o godzinie 15:59 do alarmowego zanurzenia w kwadracie marynarki BF 4939 przed nadlatującym dwusilnikowym samolotem i do pobytu pod wodą do godziny 16:05. Dwa dni później 17 lutego U 266 spotkał się o godzinie 10:55 w punkcie Pt.348 z okrętami patrolowymi SG 1, SG 2, SG 3 i eskortowcem F6, w towarzystwie których o godzinie 15:30 dotarł do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający ponad osiem tygodni patrol (58 dni). Podczas jego trwania okręt przepłynął 8.094 mil morskich na i pod powierzchnią.

Patrol 2 (14.04.1943 - 15.05.1943)
14.04. U 266 pod dowództwem Rolfa Von Jessena wypłynął o godzinie 18:25 z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku (zgodnie z otrzymanymi rozkazami okręt miał udać się do kwadratu marynarki BE 51). Pomiędzy godziną 18:31 a 04:25 15 kwietnia U 266 wraz z towarzyszącymi mu okrętami eskorty z powodu gęstej mgły stał na kotwicy. Dnia 19 kwietnia Ralf von Jessen otrzymał z dowództwa polecenie udania się do kwadratu AL 15. Następnego dnia o godzinie 15:38 spotkano się w kwadracie marynarki BE 5621 z U 377 co obaj dowódcy wykorzystali do wymienienia się informacjami. W dniu 21 kwietnia Ralf von Jessen nadał o godzinie 17:21 do dowództwa meldunek o dostrzeżeniu w kwadracie marynarki BE 2159 płynącego kursem 15 stopni z prędkością 28 węzłów trzykominowego statku pasażerskiego prawdopodobnie Queen Mary oraz informację o odstąpieniu z powodu właśnie dużej prędkości od wykonania ataku. W dniu 22 kwietnia dowódca U 266 podobnie jak dowódcy U 186, U 223, U 377, U 383, U 448, U 466, U 514, U 525, U 634, U 709 otrzymał z BdU polecenie utworzenia najpóźniej do godziny 08:00 dnia 25 kwietnia zgrupowania Amsel, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AK 2962 do AK 6799. Głównym celem zgrupowania miał być meldowany przez B-Dienst konwój SC 127, który jednak opłynął zgrupowanie od północy. W dniu 23 kwietnia (kwadrat marynarki AL 57) wysłano do dowództwa meldunek pogodowy. Dwa dni później dowódca U 266 nadał do BdU meldunek z wiadomością, że z powodu trudnych warunków pogodowych odnalezienie konwoju jest niemożliwe. Tego samego dnia o godzinie 19:00 w kwadracie marynarki AK 5353 spotkano się z U 223 z którym wymieniono się informacjami. W dniu 29 kwietnia okręty zgrupowania Amsel otrzymały z BdU polecenie utworzenia nowej linii patrolowej rozciągniętej od kwadratu marynarki BC 2622 do BC 3875. Dnia 3 maja Ralf von Jessen podobnie jak i dowódcy U 223, U 377, U 383, U 634 otrzymał z dowództwa polecenie utworzenia zgrupowania Amsel 2, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AJ 9761 do AJ 3247. Głównym celem zgrupowania miał być konwój ONS-5. Dwa dni później 5 maja U 266 uzyskał o godzinie 16:02 kontakt z oczekiwanym konwojem o którym zameldowano dowództwu. W wykonanym o godzinie 21:50 w kwadracie marynarki AJ 8359 ataku w kierunku kolumny statków wystrzelono salwę czterech torped, po czym ze względu na zbliżające się jednostki eskorty musiano wkrótce potem zejść na większą głębokość (tuż przed schowaniem peryskopu dowódca zaobserwował trafienie na pierwszym statku). W trakcie zanurzania usłyszano odgłosy następnych trafień i tonięcia a wkrótce potem nad zajmowaną przez okręt pozycją rozerwały się bomby głębinowe. Po oddaleniu się napastników U 266 wynurzył się na powierzchnię, poczym Ralf von Jessen nadał do dowództwa meldunek o zatopieniu 1 statku o tonażu ca. 5.000 ton, prawdopodobnym zatopieniu dwóch kolejnych każdy o tonażu ca. 5.000 ton oraz informację, że z powodu odniesionych uszkodzeń zmuszony jest się wycofać w celu dokonania napraw. W rzeczywistości w tym ataku U 266 zatopił trzy jednostki:
- należący do norweskiego armatora Dagfinn Henriksen and Haakon Kierulf z Oslo frachtowiec Bonde (1.570 ton),
- należący do brytyjskiego armatora British India Steam Navigation Co Ltd z Londynu frachtowiec Gharinda (5.306 ton),
- należący do brytyjskiego armatora Common Brothers Ltd z Newcastle frachtowiec Selvistan (5.136 ton).
W dniu 7 maja okręt został przydzielony do zgrupowania Elbe, ale jeszcze tego samego dnia Ralf von Jessen nadał do dowództwa o godzinie 20:17 szczegółowy meldunek o uszkodzeniach swojej jednostki (m.in. sprężarki Junkersa i prawoburtowego silnika diesla), które to zmuszają go do przerwania patrolu i powrotu do bazy. Dwa dni później 9 maja U 266 spotkał się w kwadracie marynarki AK 8847 z podwodnym tankowcem U 461 z którego pomiędzy godziną 20:15 a 00:15 pobrano części zamienne potrzebne do naprawy uszkodzeń silnika i sprężarki, 1,900 litrów oleju silnikowego, 1 kabel do detektora fal radarowych Metox oraz 250 l wody destylowanej. W dniu 15 maja o godzinie 18:10 (kwadrat marynarki BF 7136) płynący na powierzchni okręt Ralfa von Jessena został wykryty przez brytyjski samolot Handley Page Halifax należący do 58 Sqn RAF, który w przeprowadzonym niedługo potem ataku celnie obramował go bombami głębinowymi, posyłając go na dno wraz z całą załogą.

Uwagi:
a.) Poprzednia wersja losów U 266 mówiła, że dzień wcześniej padł on ofiarą ataku brytyjskiego samolotu B-24 Liberator należącego do 86 Sqn RAF. W rzeczywistości brytyjska maszyna bezskutecznie zaatakowała bliźniaczy U 403.

Członkowie załogi U 266 polegli w dniu 15.05.1943 (w kolejności alfabetycznej):
Begemann Wilhelm-Freidrich Ostrm 29.03.1915
Behr Herbert-Willi MaschGfr 27.05.1923
Bergschneider Hans-Karl MaschMt 15.11.1919
Brauckhoff Karl BtsMt 31.10.1919
Braun Ludwig OFkMt 14.03.1920
Brill Ernst-August MaschGfr 29.07.1924
Cyrankowski Michael-Johannes BtsMt 09.12.1918
Drescher Karl MaschOGfr 12.06.1922
Eder Kurt MaschMt 14.11.1918
Eisenbarth Adolf MaschGfr 18.07.1922
Freese Carl-Heinz OFahnr.ing 24.09.1923
Füchsel Günter MechGfr 27.07.1923
Gertz Herbert MaschGfr 13.09.1923
Golek Bruno MtrOGfr 26.07.1923
Griesinger Bodo FkOGfr 12.02.1922
Grimm Helmut MaschGfr 26.12.1923
Güldensupp Horst Lt.z.S 08.11.1922
Gund Ludwig MechOGfr 14.10.1922
Jessen von Ralf KpLt.01.06.42 25.02.1917
Kainz Gernot Fahnr.z.S 11.02.1924
Keppeler Kilian MaschOGfr 26.07.1922
Kottewitz Fritz BtsMt 08.05.1920
Krüger Günter MtrOGfr 30.07.1923
Kubitza Christoph Fahnr.z.S 01.05.1924
Lehr Peter MaschGfr 06.04.1924
Leyendecker Alfons MtrOGfr 07.08.1923
Liegmann Georg-Adalbert MtrOGfr 21.02.1924
Lutz Erich MtrGfr 14.02.1924
Matheis Werner FkOGfr 12.03.1922
Neumann Friedrich MtrOGfr 02.03.1924
Neumann Walter MtrGfr 18.09.1924
Nicht Ludwig MtrOGfr 10.08.1924
Nier Wilhelm OMasch 23.12.1915
Nowarra Kurt FkMt 19.08.1919
Quetscher Wilhelm OMasch 17.03.1915
Rehm Willi MaschGfr 03.01.1923
Richter Gerhard MaschGfr 27.01.1924
Rowehl Georg Lt.ing 02.02.1921
Schwanen Peter MechMt 18.09.1921
Seidel Alfred-Gerhard MaschMt 04.07.1921
Sonnenschein Josef MaschMt 28.01.1920
Srugies Willi MaschMt 10.03.1920
Triebel Walter MaschGfr 10.12.1923
Wayand Nikolaus Lt.z.S 13.09.1920
Wolf Max OMaschMt 09.04.1916
Wunderlich Johann MaschOGfr 08.05.1924
Zmatlik Werner MtrOGfr 16.10.1921


Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości