1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-263 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-263 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 07.04.10, 05:48

U 263 Typ VIIC

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 28
Zamówienie: 15.08.1940
Położenie stępki: 08.06.1941
Wodowanie: 18.03.1942
Wcielenie do służby: 06.05.1942
Numer pocztowy: M 02 258

Przebieg służby:
06.05.1942 - 31.10.1942 - 8 Flotylla U-bootów Kiel (szkolenie załogi)
01.11.1942 - 20.01.1944 - 1 Flotylla U-bootów Brest (okręt bojowy)
20.01.1944 - Zatonął wraz z całą załogą w pobliżu La Rochelle (pozycja 46.06N, 01.36W) podczas próbnego zanurzenia na dużą głębokość.


Dowódcy:
06.05.1942 - 20.01.1942 - KL ~ KK Kurt Nölke

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 2 (12.376 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 263 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
07.05.1942 - 11.05.1942 - Bremen - Vegesack - trzy i szkolenie załogi.
14.05.1942 - 29.05.1942 - Kiel - próby morskie w ramach UAK Kiel.
01.06.1942 - 02.06.1942 - R?nne/Borholm - próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
03.06.1942 - 07.06.1942 - Danzig - stacjonarne próby i ćwiczenia w ramach UAG.
08.06.1942 - 10.06.1942 - Gotenhafen - próby sprawności działania broni torpedowej w ramach TEK.
11.06.1942 - 15.06.1942 - Danzig - próby i ćwiczenia w ramach UAG I.
16.06.1942 - 12.07.1942 - Hela - ćwiczenia na morzu w ramach AGRU - Front. W dniach 25 czerwiec - 4 lipca na okręcie prowadzono szkolenie kandydatów na głównego mechanika.
13.07.1942 - 15.07.1942 - Danzig - ćwiczenia taktyczne w ramach 25 Flotylli U-bootów.
16.07.1942 - 17.07.1942 - Pillau - strzelanie torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
18.07.1942 - 19.07.1942 - Königsberg - pobyt w stoczni Schichau w celu przeprowadzenia napraw nadajnika.
20.07.1942 - 05.08.1942 - Pillau - strzelanie torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
06.08.1942 - 08.09.1942 - Königsberg - pobyt w stoczni Schichau w celu przeprowadzenia prac konserwacyjnych.
09.09.1942 - 12.09.1942 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
13.09.1942 - 20.09.1942 - Danzig - pobyt w stoczni Holm w celu przeprowadzenia naprawy chłodnicy olejowej.
21.09.1942 - 30.09.1942 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
03.10.1942 - 23.10.1942 - Kiel - pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia prac konserwacyjno - remontowych przed rozpoczęciem działalności operacyjnej.
24.10.1942 - 26.10.1942 - Kiel-Wik - przygotowania okrętu do wyjścia na pierwszy patrol.

Patrol 1 (27.10.1942 - 29.11.1942)
27.10. U 263 pod dowództwem Kurta Nölke odbił o godzinie 07:00 wspólnie z U 185 od nadbrzeża Tirpitza w bazie w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O godzinie 11:20 oba okręty spotkały się z trałowcem M 1903 mającym pełnić rolę eskorty, w towarzystwie którego obrały następnie kurs na Duży Bełt. Następnego dnia od godziny 07:30 do 08:45 okręty oczekiwały w kwadracie marynarki AO 4493 na przybycie dwóch okrętów eskorty, które miały zluzować trałowiec M 1903. W dniu 29 października o godzinie 01:35 zespół okrętów wpłynął do bazy w Kristiansand, gdzie na U 263 i U 185 uzupełniono zapasy paliwa, prowiantu i wody. Tego samego dnia o 07:00 obie jednostki w towarzystwie trałowca M 2507 opuściły bazę w Kristiansand. O godzinie 18:06 po dotarciu do kwadratu marynarki AN 3131 okręt eskorty zawrócił do bazy a obie jednostki rozpoczęły indywidualny marsz płynąc kursem 270 stopni. Następnego dnia z powodu złych warunków atmosferycznych Kurt Nölke wydał rozkaz zejścia na głębokość A-40 (40 metrów) rozpoczynając trwający do godziny 19:00 podwodny marsz. Dnia 2 listopada o godzinie 03:00 na znajdującym się w kwadracie marynarki AF 4919 U 263 cofnięto wszystkie zegary o jedną godzinę. Trzy dni później 5 listopada wachtowi na pomoście przebywającego w kwadracie marynarki AE 7937 okrętu Kurta Nölke zauważyli o godzinie 05:00 sylwetki pięciu frachtowców. W wykonanych następnie atakach U 263 wystrzelił: o 05:51 dwie torpedy w kierunku pierwszego frachtowca, o 05:52 jedną w kierunku drugiego i o 06:02 dwie w kierunku trzeciego. Wszystkie wystrzelone torpedy okazały się niecelne. Dwadzieścia cztery minuty później Kurt Nölke nadał do dowództwa meldunek o kontakcie w kwadracie marynarki AE 7963 z nieprzyjacielskim konwojem. Wkrótce potem otrzymano zwrotną depeszę z BdU nakazującą zakończyć operację przeciwko niemu i udać się na wymienioną w rozkazie pozycję. O godzinie 10:44 przebywający w kwadracie marynarki AE 7928 okręt został zmuszony do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem i do pobytu pod wodą do godziny 13:28. Jeszcze tego samego dnia odebrano depeszę z BdU nakazującą udanie się na nową pozycję znajdującą się w kwadracie marynarki AK 03. W dniu 9 listopada przebywający w kwadracie marynarki AL 4174 U 263 nawiązał o godzinie 09:30 kontakt z dużym dwukominowym statkiem. Pięć minut później Kurt Nölke rozkazał zejść na peryskopową z zamiarem zaatakowania celu z podwody. Z powodu wzburzonego oceanu oraz zygzakowania i dużej szybkości statku atak ten okazał się jednak niemożliwy. O godzinie 12:25 okręt znalazł się z powrotem na powierzchni. W tym też czasie Kurt Nölke w związku z informacjami o alianckiej inwazji w Afryce Północnej otrzymał z BdU polecenie udania się w rejon wybrzeży Maroka, gdzie w ramach zgrupowania Westwall miał zaatakować siły inwazyjne. W dniu 16 listopada o godzinie 07:43 przebywający w kwadracie marynarki DJ 2188 U 263 został zmuszony do zejścia pod powierzchnię na głębokość A (80 metrów) po zauważeniu nadpływających trzech nieprzyjacielskich korwet, którym towarzyszył jeden samolot. O godzinie 09:06 w pobliżu okrętu eksplodowało siedem bomb głębinowych a pomiędzy 09:12 a 09:24 jedna bomba. O 14:48 (kwadrat marynarki DJ2187) Kurt Nölke wyszedł na peryskopową a przeprowadzona wkrótce obserwacja widnokręgu przez peryskop nie wykryła obecności wrogich jednostek co pozwoliło na wynurzenie. Półgodziny później o 15:12 U 263 ponownie zmuszony był do zanurzenia tym razem przez nieprzyjacielski dwusilnikowy samolot i do pobytu pod wodą do godziny 18:57. Następnego dnia o 15:00 przebywający w kwadracie marynarki DJ 2183 okręt został ponownie zmuszony do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem i do pobytu pod wodą do godziny 17:43. W dniu 18 listopada na U 263 odebrano pochodzącą z BdU depeszę skierowaną do wszystkich dowódców okrętów operujących w rejonie cieśniny Gibraltarskiej, nakazującą im zaatakowanie wykrytego przez U 564 konwoju KMS.3. Ponieważ w tym momencie okręt zajmował jedną z dalszych pozycji Kurt Nölke zapisał w swoim KTB, że do spotkania z konwojem może dojść dopiero za 24 godziny Tego samego dnia przebywający w kwadracie marynarki DJ 2196 U 263 został zmuszony o godzinie 14:45 do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem i do pobytu pod wodą do godziny 18:03, kiedy to po wynurzeniu rozpoczęto marsz w kierunku kwadratu marynarki CG 8442. W dniu 20 listopada o godzinie 08:05 w kwadracie marynarki CG 8736 wachtowi zameldowali o zauważeniu chmury dymu na horyzoncie, która wkrótce potem zmaterializowała się w postaci nieprzyjacielskiego konwoju, którym był meldowany konwój KMS.3. Dziesięć minut później okręt zszedł w zanurzenie na peryskopową rozpoczynając powolne podejście do celu składającego się jak to zaobserwował dowódca z wyładowanych wojennym materiałem statków o tonażu ca 5.000 ? 6.000 ton, płynących z prędkością 9 węzłów. O godzinie 10:12 w kwadracie marynarki CG 8731 U 263 wystrzelił w kierunku najbliższego frachtowca z wyrzutni nr II, III i IV trzy torpedy a minutę później w kierunku drugiego statku jedną torpedę z wyrzutni nr I. Wkrótce potem zaobserwowano trafienia wszystkich z nich. Według prowadzonej przez peryskop przez Kurta Nölke obserwacji pierwszy statek spowity był chmurą gęstego dymu a drugi był przełamany na wysokości śródokręcia. Storpedowanymi statkami okazały się:
- należący do brytyjskiego armatora J. & J. Denholm Ltd z Glasgow frachtowiec Grangepark (5.132 ton), który wkrótce poszedł na dno,
- należący do brytyjskiego norweskiego armatora Nortraship frachtowiec Prins Harald (7.244 ton), który po trzydziestu minutach od trafienia eksplodował i poszedł na dno.
O 10:20 U 263 wystrzelił z wyrzutni Nr V ostatnią torpedę, która jednak chybiła w należący do brytyjskiego armatora Sir R. Ropner & Co z West Hartlepool frachtowiec Ocean Pilgrim (7.173 ton). Dwanaście minut po ostatnim ataku w pobliżu okrętu rozerwała się seria czterech bomb głębinowych. O godzinie 11:37 w pobliżu U 263 rozerwało się kolejnych 15 bomb głębinowych, które doprowadziły do powstania silnego przecieku a w konsekwencji do opadnięcia okrętu na głębokość A+130 (210 metrów). Poza tym na okręcie doszło do uszkodzenia hydrofonów. O godzinie 16:30 po oddaleniu się jednostek nieprzyjaciela, które zrzuciły w sumie 119 bomb głębinowych okręt Kurta Nölke wyszedł na peryskopową a prawie dwie godziny później na powierzchnię rozpoczynając marsz w kierunku zachodnim w celu znalezienia spokojniejszego akwenu, gdzie można byłoby przeprowadzić naprawy powstałych po ataku nieprzyjacielskich jednostek uszkodzeń. Następnego dnia o godzinie 10:35 odebrano depeszę z BdU nakazującą okrętom zgrupowania Westwall zajęcie nowych pozycji, która w przypadku U 263 przypadała na kwadracie marynarki CG 7499. Pomiędzy godziną 21:15 a 23:30 załoga przebywającego w kwadracie marynarki DH 3224 okrętu Kurta Nölke przeładowała z zasobników pod pokładem do wnętrza jednostki zapasowe torpedy. Dwa dni później 23 listopada osiągnięto wymieniony w rozkazie kwadrat marynarki, gdzie jak to zapisał Kurt Nölke okręt operował w trudnych, dla siebie warunkach (mała głębokość i duże natężenie patroli morskich i lotniczych) zważywszy na nie za dobry stan okrętu po ataku nieprzyjaciela z dnia 20 listopada. Następnego dnia o godzinie 11:45 przebywający na powierzchni U 263 został zaskoczony i zmuszony do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym brytyjskim samolotem Hudson należącym do 233 Sqn RAF. Ze względu jednak na istniejące uszkodzenia manewr ten przedłużył się. Wkrótce potem w bliskiej odległości od okrętu eksplodowały cztery bomby głębinowe nastawione na wybuchy na głębokości A-50 (30 metrów). W ich wyniku na jednostce Kurta Nölke zatrzymały się oba silniki elektryczne a stery głębokości przestały działać. O 12:16 okręt znalazł się z powrotem na powierzchni a przeprowadzone jeszcze przed tym faktem jaki i już po oględziny jego stanu wykazały, że: zepsute są obie sprężarki, oba silniki elektryczne zostały wyrwane z fundamentów, znajdujące się w wyrzutniach II, III, IV i V torpedy uległy zakleszczeniu, prawoburtowy wał napędowy uległ skrzywieniu a rufowe stery głębokości uległy zablokowaniu. Mając w ręku raport o uszkodzeniach Kurt Nölke zdecydował się przerwać patrol i wracać do bazy o czym powiadomił dowództwo. Następnego dnia niezdolny do zanurzenia U 263 został wykryty i zaatakowany o godzinie 01:50 w kwadracie marynarki CG 4353 przez nieprzyjacielski samolot, który najpierw oświetlił cel reflektorem a następnie zaatakował go w dwóch podejściach ogniem z działek i zrzucając przy tym cztery bomby głębinowe, które wybuchły w bezpiecznej odległości od okrętu. W dniu 27 listopada o godzinie 09:12 nad przebywającym aktualnie w kwadracie marynarki BF 9716 okrętem eskortę objęły z powietrza dwa samoloty Ju 88. O 10:45 U 263 spotkał się w kwadracie marynarki BF 9736 z dwoma mającymi go eskortować trałowcami M 85 i M 156. Dwadzieścia minut później zespół okrętów został wykryty przez samolot B-24 Liberator, który w dwóch podejściach o 11:15 i 11:36 mimo skoncentrowanego ognia przeciwlotniczego okrętów zrzucił na jednostkę Kurt Nölke łącznie osiem bomb głębinowych. O 16:12 podczas kontroli uszkodzeń wykryto na pokładzie w pobliżu luku torpedowego tajemniczy przedmiot, który okazał się lotniczą bombą głębinową, która przeleżała w ten sposób około 5 godzin. Jeszcze tego samego dnia o 19:00 okręty zawinęły do portu w Bayonne, który opuszczono następnego dnia także o 19:00, po uprzednim rozbrojeniu i zabraniu z pokładu niewypału. W dniu 29 listopada o godzinie 13:00 U 263 wpłynął do bazy w La Pallice, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (34 dni). Podczas jego trwania okręt przepłynął 5.282 mile morskie na i 482 mile morskie pod powierzchnią.

Jeszcze tego samego dnia U 263 został przejęty przez stoczniowców, który rozpoczęli jego remont i przebudowę na podwodny okręt przeciwlotniczy. Przebudowa ta została jednak w maju 1943 roku zatrzymana ze względu na niesprawdzenie się w wojennej rzeczywistości koncepcji podwodnych jednostek przeciwlotniczych a sam okręt został z powrotem doprowadzony do swojego pierwotnego standardu. W wyniku tego zamieszania U 263 spędził w stoczni trzynaście miesięcy i był gotowy na wyjście na swój drugi patrol dopiero na początku 1944 roku.

Na czas remontu swojego okrętu Kurt Nölke objął w zastępstwie za Joachima Deecke obowiązki dowódcy U 584 odbywając na nim w okresie od 30 grudnia 1942 roku do 11 lutego 1943 roku trwający ponad sześć tygodni patrol na wodach Północnego Atlantyku.

Patrol 2 (19.01.1944 - 20.01.1944)
19.01. U 263 pod dowództwem Kurta Nölke wypłynął z bazy w La Pallice, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Następnego dnia BdU otrzymał od znajdującej się w kwadracie marynarki BF 9130 jednostki Kurta Nölke wiadomość, że po dostrzeżeniu po wynurzeniu na powierzchnię po wykonaniu próbnego zanurzenia dużego wgniecenia w zbiorniku balastowym nr 2, okręt przerywa patrol i wraca do bazy w celu dokonania napraw. Od tego momentu słuch po U 263 i jego załodze zaginał. Prawdopodobnie okręt w drodze powrotnej mógł zatonąć po wejściu na minę lub podczas zanurzenia się przed nadlatującym samolotem.

Członkowie załogi U 263 zaginieni w dniu 20.01.1944 (w kolejności alfabetycznej):
Bachmann Otto FkOGfr 22.09.1922
Drescher Bruno MtrOGfr 30.07.1923
Dressler Eduard MechOGfr 03.11.1922
Düx Adolf StrmMt 22.07.1915
Ebert Heinrich MaschOGfr 01.08.1923
Engwer Heinz MechOGfr 06.08.1922
Franz Eugen MaschOGfr 30.05.1922
Heydt Kurt MaschOGfr 15.09.1923
Jäger Georg MtrOGfr 28.12.1922
Jennert Albert OBtsMt 09.04.1921
Kahlow Max MechOGfr 27.04.1917
Kellner Wolfgang OLt.z.S 29.07.1921
Klar Karl MtrOGfr 20.02.1924
Knorr Rudolf MaschOGfr 19.08.1922
Köhler Herbert MaschOGfr 13.07.1922
Kohnen Jacob MaschOGfr 05.08.1921
Köpsel Herbert MaschMt 13.01.1921
Kuhl Günter MaschOGfr 15.02.1923
Lessmann Karl MaschOGfr 02.02.1924
Meyers Karl MtrOGfr 01.05.1924
Michaelis Kurt OLt.ing 10.03.1920
Mogge Willi MtrOGfr 22.09.1922
Müller Alfred OMasch 12.02.1915
Nölke Kurt Kkapt.01.01.44 05.09.1914
Paditz Herbert MaschOGfr 28.02.1923
Pohle Günter FkGfr 05.07.1924
Rosenberg Friedrich MaschOGfr 20.04.1922
Ruben Hermann MaschMt 19.07.1921
Saage Rudolf MtrOGfr 27.03.1924
Schlenker Heinz FkOGfr 21.07.1923
Schmidt Günter FkGfr 14.07.1924
Schmidt Hans Lt.z.S 16.01.1916
Schneider Walter MaschMt 30.09.1923
Schröter Paul MtrOGfr 25.11.1922
Schubert Erich OMaschMt 01.02.1918
Schulz August OMaschMt 24.02.1917
Schulz Herbert FkMt 31.12.1920
Singer Johann OMechMt 27.08.1920
Steinbrück Heinz Mtr 09.07.1923
Stüdl Karl-Heinz MtrOGfr 17.12.1922
Thimm Kurt BtsMt 18.11.1921
Walder Johann ObMt 07.12.1919
Weisse Clemens MtrOGfr 07.08.1922
Weitzel Otto MtrOGfr 05.02.1923
Will Alfred OMasch 17.01.1915
Witt Werner MtrOGfr 23.05.1918
Wittig Herbert MtrOGfr 14.10.1922
Wolf Eberhard MechGfr 11.11.1923
Zehnpfennig Josef BtsMt 06.09.1921
Zimmermann Anton MaschOGfr 28.03.1920
Zimmermann Dr. Hubert Mar.Ass.Azrt.d.R 22.01.1914

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron