1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-259 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-259 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 22.12.09, 09:03

U-259 Typ VIIC

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 24
Zamówienie: 23.12.1939
Położenie stępki: 25.03.1941
Wodowanie: 30.12.1941
Wcielenie do służby: 18.02.1942
Numer pocztowy: M 40 438

Przebieg służby:
18.02.1942 - 31.08.1942 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.09.1942 - 15.11.1942 - 3 Flotylla U-bootów, La Pallice (okręt bojowy)
15.11.1942 - Zatopiony na Morzu Śródziemnym na północ od Algieru bombami głębinowymi zrzuconymi przez brytyjski samolot Hudson S należący do 500 Sqn RAF.

Dowódcy:
18.02.1942 - 15.11.1942 - OL Klaus Köpke

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 258 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
19.02.1942 - 07.04.1942 - Vegesack - okres zalodzenia portu wykorzystany na stacjonarnie szkolenie załogi w obsłudze mechanizmów okrętowych.
10.04.1942 - 21.04.1942 - Kiel - próby morskie w ramach UAK Kiel.
25.04.1942 - 22.05.1942 - Danzig - pobyt w stoczni Holm
23.05.1942 - 25.05.1942 - Danzig - próby i ćwiczenia w ramach UAG I.
26.05.1942 - 28.05.1942 - Gotenhafen ? próby sprawności działania broni torpedowej w ramach TEK.
29.05.1942 - 19.06.1942 - Hela - ćwiczenia na morzu we ramach AGRU ? Front.
20.06.1942 - 08.07.1942 - Danzig - szkolenie w ramach 25 Flotylli U-bootów.
09.07.1942 - 10.07.1942 - R?nne/Borholm - próby hydrofonów w ramach UAG - Schall.
11.07.1942 - 12.07.1942 - Danzig - pobieranie zapasu paliwa, olejów i smarów.
13.07.1942 - 22.07.1942 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
24.07.1942 - 26.07.1942 - Kiel - próby torped w ramach TVA (Torpedo ? Versuchs ? Anstalt).
27.07.1942 - 25.08.1942 - Hamburg - pobyt w stoczni Howaldswerke w celu przygotowania okrętu do rozpoczęcia działań bojowych.
27.08.1942 - 28.08.1942 - Kiel - przygotowanie okrętu do wypłynięcia na pierwszy patrol bojowy.

Patrol 1 (29.08.1942 - 05.10.1942)
29.08. U 259 pod dowództwem Klausa Köpke wraz z U 216 i U 617 wypłynął o godzinie 07:00 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O godzinie 10:00 okręty spotkały się z przerywaczem zagród minowych Spbr 18 w towarzystwie, którego obrały kurs na Duży Bełt. Jeszcze tego samego dnia do grupy czterech jednostek dołączył okręt patrolowy V 1705, który miał pełnić rolę eskorty. W dniu 30 sierpnia okręty zawinęły o godzinie 18:45 do bazy w Kristiansand, gdzie U 259, U 216 i U 617 uzupełniły zapasy paliwa, samarów i słodkiej wody, poczym następnego dnia o godzinie 08:00 wypłynęły z niej w towarzystwie okrętu patrolowego V 5308. Jeszcze tego samego dnia o godzinie 20:20 w kwadracie marynarki AN 3121 okręt eskorty zawrócił do bazy a trzy U-booty rozpoczęły indywidualny marsz w kierunku swoich rejonów operacyjnych. O godzinie 21:18 Klaus Köpke zanurzył swój okręt w celu jego wytrymowania. W dniach 2 i 3 września wachtowi na pomoście płynącego na powierzchni U 259 zameldowali o wykryciu czterech dryfujących min zerwanych z łańcucha kotwicznego:
- w dniu 02.09. o godzinie 20:30 w kwadracie marynarki AF 7318 jednej miny,
- w dniu 03.09. pomiędzy godziną 07:20 a 10:00 w kwadracie marynarki AF 4880 trzech min.
W dniu 7 września Klaus Köpke podobnie jak dowódcy U 559, U 617 i U 216 otrzymał z BdU polecenie utworzenia linii patrolowej rozciągniętej od kwadratu marynarki AJ 83 do AK 65. W dniu 9 września na U 259 odebrano o godzinie 21:05 meldunek U 584 o kontakcie w kwadracie marynarki AL 7463 z liczącym od 11 do 15 statków konwojem na co Klaus Köpke zareagował wydaniem rozkazu zmiany kursu na zbliżeniowy i zwiększenia prędkości na całą naprzód. Następnego dnia o godzinie 10:26 na U 259 i U 599 odebrano depeszę BdU skierowaną do obu dowódców o następującej treści ?U 559 i U 259 kontynuować marsz?. W dniu 12 września wachtowi na pomoście okrętu Köpkego wykryli po godzinie czternastej w kwadracie marynarki AK 4988 wyłaniające się za horyzontu od strony lewej burty cztery maszty niezidentyfikowanego żaglowca. O godzinie 14:35 okręt zszedł na głębokość peryskopową a obserwacja celu pozwoliła go zidentyfikować jako portugalski żaglowiec Creoula. O godzinie 15:00 U 259 z powrotem znalazł się na powierzchni. W dniu 13 września Klaus Köpke podobnie jak dowódcy U 599, U 216, U 410 i U 617 otrzymał z BdU polecenie dołączenia do zgrupowania Lohs. Dnia 18 września o godzinie 19:08 na pokładzie U 259 odebrano depeszę U 599 o kontakcie z w kwadracie marynarki AJ 9182 z nieprzyjacielskim konwojem, którym okazał się konwój SC-100. Jeszcze tego samego dnia o godzinie 21:50 w kwadracie marynarki AJ 9121 wachtowi na pomoście okrętu Köpkego dostrzegli smugę dymu pochodzącą z meldowanego konwoju. O godzinie 22:35 wachtowi zameldowali o kontakcie z niszczycielem, którego maszt zaczął wyłaniać się za linii horyzontu. Następnego dnia podążający za konwojem U 259 podobnie jak tropiony cel wszedł w pasmo gęstej mgły, która utrudniała a nawet wręcz uniemożliwiała prowadzenie obserwacji wzrokowej. O godzinie 08:28 Klaus Köpke zmuszony był w kwadracie marynarki AJ 6818 do alarmowego zanurzenia przed nadpływającym niszczycielem i pobytu pod wodą do godziny 09:00. O godzinie 10:01 mgła się trochę przerzedziła co spowodowało nawiązanie przez wachtowych kontaktu z dwoma statkami, które pojawiły się przed dziobem okrętu. Minutę później U 259 zszedł w zanurzenie aby niepostrzeżenie zbliżyć się do celu w celu wykonania ataku torpedowego. Podczas zbliżania się do celu okręt Köpkego kilkakrotnie musiał schodzić na większą głębokość w celu uniknięcia staranowania przez wyłaniające się ze mgły statki konwoju. Godzinę później U 259 znalazł się z powrotem na powierzchni a o 11:35 wachtowi na jego pomoście zameldowali o uzyskaniu kontaktu z konwojem (kwadrat marynarki AJ 6833). O godzinie 12:49 (kwadrat marynarki AJ 6675) podążający za SC-100 okręt Köpkego został zmuszony do zanurzenia na głębokość A+40 (120 metrów) przez nadpływającą korwetę, która niedługo potem przystąpiła do ataków z wykorzystaniem bomb głębinowych. O godzinie 15:38 po odpłynięciu napastnika i odczekaniu pewnego okresu w zanurzeniu U 259 wynurzył się a Klaus Köpke zarządził pościg za konwojem, który w tym czasie zdążył się już oddalić. W dniu 20 września poszukujący konwoju U 259 spotkał się o godzinie 10:35 w kwadracie marynarki AK 4228 z U 176 i U 755 a dowódcy tych okrętów naradzili się w sprawie lokalizacji poszukiwanego konwoju ustalając, że musi on płynąc na północ od ich pozycji. O godzinie 12:20 wachtowi na pomoście okrętu Köpkego zameldowali o wykryciu smugi dymu pochodzącej prawdopodobnie z poszukiwanego konwoju. O 13:24 nawiązano kontakt z nieprzyjacielskim niszczycielem. Dwie godziny później U 259 płynący za konwojem został wykryty i zmuszony w kwadracie marynarki AJ 3999 do alarmowego zanurzenia przez nadpływający niszczyciel, który w kilku podejściach zrzucił 47 niecelnych bomb głębinowych. O godzinie 18:40 po odpłynięciu napastnika i odczekaniu pewnego czasu w zanurzeniu okręt z powrotem znalazł się na powierzchni. Na skutek tego ataku jednostka Klausa Köpke ostatecznie utraciła kontakt z konwojem SC-100. W dniu 22 września BdU zakończyło operację przeciwko SC-100 oraz nakazało dowódcom następujących jednostek U 259, U 599, U 410, U 216, U 595, U 260, U 617,U 258, U 619, U 356, U 618, U 221, U 615, U 582, U 437 i U 597 utworzenia zgrupowania Blitz, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AK 0317 do AL 7579. Następnego dnia przebywająca w kwadracie marynarki AK 3454 jednostka Klausa Köpke odebrała o godzinie 21:36 meldunek U 258 o kontakcie w kwadracie marynarki AK 3555 z konwojem, którym okazał się ponownie SC-100. Ponieważ pozycję podaną w meldunku do pozycji zajmowanej przez U 259 dzieliło tylko 17 mil morskich, Klaus Köpke wydał rozkaz zmiany kursu na zbliżeniowy oraz zwiększenia prędkości. Już następnego dnia wachtowi na pomoście poszukującego meldowanego konwoju U 259 zameldowali o godzinie 00:55 (kwadrat marynarki AK 3613) o blasku flar na widnokręgu, mimo natychmiastowego skierowania się w kierunku skąd one pochodziły nie odnaleziono konwoju. W dniu 25 września o godzinie 17:32 odebrano meldunek U 755 o kontakcie w kwadracie marynarki AL 1541 z nieprzyjacielskim konwojem. O godzinie 18:11 Klaus Köpke zmuszony był do alarmowego zanurzenia na głębokość A+20 (100 metrów) przed nadlatującym samolotem, który zrzucił cztery bomby głębinowe. Następnego dnia przebywający w zanurzeniu w kwadracie marynarki AL 1554 U 259 został o godzinie 18:43 obrzucony przez niezidentyfikowaną jednostkę nawodną serią pięciu bomb głębinowych, które spowodowały uszkodzenia m.in. sterów głębokości, sterów kierunku, telegrafów, manometrów, lewo burtowego silnika (brak danych odnośnie czy był to silnik diesla czy elektryczny) oraz oświetlenia. O godzinie 22:30 U 259 znalazł się na powierzchni rozpoczynając marsz w kierunku bazy w La Pallice. W dniu 05.10. U 259 spotkał się o godzinie 06:55 w kwadracie marynarki BF 6853 z przerywaczem zagród minowych oraz jednostkami eskorty w towarzystwie, których o godzinie 10:00 wpłynął do bazy w La Pallice, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (38 dni). Podczas patrolu przepłynięto ~ 6.500 mil morskich na i pod powierzchnią.

Patrol 2 (05.11.1942 - 15.11.1942)
05.11. U 259 pod dowództwem Klausa Köpke wypłynął z bazy w La Pallice, by zgodnie z rozkazem sforsować cieśninę Gibraltarską i wpłynąć na Morze Śródziemne, aby w oparciu o bazy we Włoszech i okupowanej Grecji atakować nieprzyjacielską żeglugę w tamtym rejonie. Następnego dnia Klaus Köpke otrzymał z BdU polecenie dołączenia do zgrupowania Delphin, które miało atakować nieprzyjacielskie siły inwazyjne u wybrzeży Algierii i Tunezji. W nocy z 10 na 11 listopada U 259 sforsował cieśninę Gibraltarską i wpłynął na Morze Śródziemne. W dniu 11 listopada Klaus Köpke otrzymał z BdU polecenie dołączenia do zgrupowania Wal i zajęcia pozycji w kwadracie marynarki CH 7390. Tego samego dnia dowódca U 259 zameldował dowództwu o kontakcie o godzinie 09:57 w kwadracie marynarki CH 7391 z samotnie płynącym statkiem oraz o bezskutecznym ataku nieprzyjacielskiego samolotu. Następnego dnia okręty zgrupowania Wal otrzymały z BdU polecenie zajęcia pozycji w określonych kwadratach marynarki w przypadku U 259 kwadratem tym był CH 7390. W dniu 14 lutego Klaus Köpke otrzymał z FdU polecenie udania się z pomocą uszkodzonemu na skutek ataku nieprzyjacielskiego samolotu U 595. Następnego dnia płynący na powierzchni U 259 został wykryty i zaatakowany na północ od Algieru w kwadracie marynarki CH 9415 przez brytyjski samolot Hudson S należący do 500 Sqn RAF. Brytyjska maszyna zrzuciła na okręt Köpkego serię czterech bomb głębinowych z których jedna trafiła bezpośrednio w pokład, powodując wtórną eksplozję, która wyrzuciła w powietrze szczątki pomostu oraz działa, które poważnie ją uszkodziły. Niedługo potem U 259 zniknął wraz z całą załogą pod powierzchnią natomiast załoga uszkodzonego Hudsona po 15 minutach od ataku zmuszona była go opuścić skacząc na spadochronach. Z czteroosobowej załogi brytyjskiego samolotu uratowali się tylko pilot Mick A. Ensor oraz jeden z członków załogi pokładowej, którzy zostali podniesieni z wody przez przybyłe na miejsce katastrofy eskortowce HMS Erne i HMS Leith.

Członkowie załogi U 259 polegli w dniu 15.11.1942 (w kolejności alfabetycznej):
Ahring Willi MaschGfr 29.03.1922
Anetzberger Siegfried Ostrm 12.02.1913
Aschenbrenner Karl MtrGfr 24.10.1923
Boschert Georg FkMt 25.09.1921
Brömme Kurt-Walter FkMt 04.07.1920
Broscheit Willi MtrOGfr 20.01.1922
Brunner Ludwig MtrOGfr 01.02.1922
Bunte Heinz Fahnr.z.S 31.07.1922
Butterlin Rudolf Ostrm 17.11.1911
Cartensen Kurt MaschMt 05.08.1918
Diesing Rudolf MaschGfr 09.10.1921
Dobler Anton MaschGfr 27.07.1924
Döhler Alfred MtrGfr 09.05.1922
Dresselmann Wilhelm MaschMt 25.09.1920
Gais Paul MaschMt 14.01.1919
Gerlach Karl MaschMt 05.09.1916
Glässner Otto MtrGfr 19.05.1921
Graf Othmar Lt.ing 19.06.1919
Grosser Willy-Erhart MaschGfr 10.12.1922
Grubert Heinz-Hermann MtrGfr 24.02.1923
Gückel Josef-Robert-Alois MaschMt 23.08.1917
Harmsen Herbert-Gerhard BtsMt 23.03.1909
Hartel Heinrich MaschGfr 03.12.1923
Heiligenberg Hermann MaschMt 15.09.1917
Hoyer Bernhard Lt.z.S 26.06.1921
Jaworski Johann BtsMt 28.08.1918
Keil Gerhard MaschGfr 28.08.1923
Kirchner Hermann MechGfr 12.03.1923
Koch Albert OMasch 26.08.1914
Köpke Klaus KpLt.0.07.42 05.01.1915
Krzeminski Alfons MaschGfr 22.04.1922
Lamprechter Arwed Fahnr.z.S 02.09.1923
Mangold Walter MaschOGfr 19.06.1923
Mannheim Kurt FkOGfr 19.02.1922
Martin Rolf FkGfr 26.10.1921
Müller Arno MechOGfr 07.01.1922
Oelschlegel Siegfried MechMt 03.02.1919
Parszak Johann-Felix MaschOGfr 24.11.1921
Ranck Herbert Lt.z.S 10.01.1920
Reichermeier Maximilian OMasch 17.10.1917
Rheker Bruno MtrGfr 17.04.1923
Romeike Rudolf BtsMt 16.09.1920
Salomo Erich MaschGfr 26.08.1922
Sohr Rudolf-Otto MtrOGfr 08.10.1922
Vrhel Johann MaschGfr 05.02.1921
Weigl Paul MtrGfr 31.01.1922
Winter Josef MtrGfr 19.01.1918
Wrobel Heinz MaschGfr 23.12.1921

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości