1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-258 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-258 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 22.12.09, 09:00

U-258 Typ VIIC

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 23
Zamówienie: 23.12.1938
Położenie stępki: 20.03.1941
Wodowanie: 13.12.1941
Wcielenie do służby: 04.02.1942
Numer pocztowy: M 23 837

Przebieg służby:
04.02.1942 - 31.08.1943 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.09.1942 - 20.05.1943 - 3 Flotylla U-bootów, La Pallice (okręt bojowy)
20.05.1943 - Zatopiony na Północnym Atlantyku (pozycja 55.18N, 27.49W) bombami głębinowymi przez brytyjski samolot B-24 Liberator należacy6 do 120 Sqn RAF.

Dowódcy:
04.02.1942 - 20.05.1943 - OL ~ KL Wilhelm von Mässenhausen

Liczba patroli: 4

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1 (6.198 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 258 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
05.02.1942 - 12.03.1942 - Vegesack - zalodzenie basenów stoczniowych co wymusza przymusowy pobyt przy nadbrzeżu wyposażeniowym.
13.03.1942 - 07.04.1942 - Brema - okres zalodzenia portu.
08.04.1942 - 18.04.1942 - Kiel - Próby mechanizmów okrętowych w ramach UAK Kiel (Unterseeboots - Abnahme ? Kommando).
24.04.1942 - 27.04.1942 - Danzig - próby i ćwiczenia w ramach UAG I (Unterseeboots - Abmahme ? Gruppe).
28.04.1942 - 01.05.1942 - Gotenhafen - próby wyrzutni torpedowych w ramach TEK.
02.05.1942 - 04.05.1945 - R?nne/Borholm - próby hydrofonów w ramach UAG - Schall.
05.05.1942 - 27.05.1942 - Hela - szkolenie mechaników okrętowych w ramach Agru - Front.
28.05.1942 - 19.06.1942 - Danzig/Holmenwerft - pobyt w doku w celu przeprowadzenia niezbędnych prac remontowych.
20.06.1942 - 22.06.1942 - Hela - ćwiczenia w ramach Agru - Front.
23.06.1942 - 12.07.1942 - Pillau - ćwiczenia w strzelaniu torpedowym w ramach 26 Flotylli U-bootów.
13.07.1942 - 22.07.1942 - Gotenhafen - szkolenie z taktyki w ramach 27 Flotylli U-bootów.
25.07.1942 - 23.08.1942 - Bremen/Vulcan-Werft - pobyt w stoczni w celu przeprowadzenia przeglądu mechanizmów okrętowych i niezbędnych prac remontowych.
24.08.1942 - 31.08.1942 - Kiel - przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy bojowy patrol.

Patrol 1 (01.09.1942 - 27.10.1942)
01.09. U 258 pod dowództwem Wilhelma von Mässenhausena w towarzystwie U 221, U 440 i U 618 wypłynął o godzinie 07:00 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Tego samego dnia o godzinie 10:05 cztery okręty spotkały się przerywaczem zagród minowych Spbr 14 w towarzystwie którego obrały kurs na Wielki Bełt. O godzinie 20:30 w kwadracie marynarki AO 7241 do okrętów dołączył pełniący rolę jednostki eskorty patrolowiec V 1706 (ex Antonio Delphino). Dnia 2 września okręty zawinęły o godzinie 19:11 do bazy w Kristiansand, gdzie U 257, U 221, U 440 i U 618 uzupełniły zapasy paliwa, samarów i wody. Następnego dnia o godzinie 09:45 wszystkie cztery okręty podwodne w eskorcie trzech trawlerów z.o.p. UJ 1701, UJ 1706 i UJ 1711 opuściły bazę w Kristiansand. Tego samego dnia o godzinie 21:10 jednostki eskorty po osiągnięciu kwadratu marynarki AN 3194 zawróciły do bazy a cztery U-booty rozpoczęły indywidualny marsz w kierunku swoich rejonów operacyjnych. W dniu 7 września o godzinie 16:56 płynący na powierzchni okręt Wilhelma von Mässenhausena został wykryty i zmuszony do alarmowego zanurzenia w kwadracie marynarki AE 6666 przez nadlatujący samolot oraz pobytu pod wodą do godziny 17:35. W dniu 9 września wachtowi na pomście U 258 dostrzegli o godzinie 06:13 w kwadracie marynarki AE 6427 zerwaną z łańcucha kotwicznego dryfującą minę. Tego samego dnia pomiędzy godziną 09:24 a 14:35 dostrzeżono kolejne sześć dryfujących min. W dniu 12 września dowódca U 258 otrzymał z BdU polecenie dołączenia do zgrupowania Pfeil, którego linia patrolowa rozciągnięta była od kwadratu marynarki AK 4474 do AK 7816. Następnego dnia o godzinie 19:40 na okręcie von Mässenhausena odebrano meldunek U 216 o kontakcie w kwadracie marynarki AL 6160 z płynącym w kierunku wschodnim konwojem SC-99. W dniu 14 września o godzinie 10:07 płynący na powierzchni U 258 został zmuszony do alarmowego zanurzenia w kwadracie marynarki AL 1985 przez nadpływającą nieprzyjacielską jednostkę (prawdopodobnie niszczyciel) i pobytu pod wodą do godziny 12:10. O godzinie 13:31 okręt Mässenhausena został po raz kolejny zmuszony do alarmowego zanurzenia tym razem o godzinie 13:31 w kwadracie marynarki AL 1994 przez nadlatujący samolot który zrzucił serię pięciu niecelnych bomb głębinowych. O godzinie 15:10 odebrano meldunek U 440 (typ VIIC) o kontakcie z konwojem, przeciwko któremu rozpoczęto natychmiast operację. Jeszcze tego samego dnia dowodzony przez OL Hansa Geisslera U 440 zameldował o godzinie 18:40 o utracie kontaktu co spowodowało, że Wilhelm von Mässenhausen płynący na spotkanie z konwojem podjął decyzję o poszukiwaniu celu w kierunku północnowschodnim. W dniu 16 września wachtowi na pomoście U 258 zauważyli o godzinie 10:03 w kwadracie marynarki AK 6934 chmurę dymu na kursie 334 oraz plamę ropy a o godzinie 10:58 bliźniaczy U 221, który meldował o kontakcie z płynącym w kierunku zachodnim konwojem, którym był ON-129. Dowódca bliźniaczego okrętu KL Hans-Hartwig Trojer przekazał informacje o kontakcie Wilhelmowi von Mässenhausenowi, który po namyśle stwierdził, że bliźniaczy okręt nawiązał kontakt z pozostawionym za konwojem statkiem pułapką, który wytwarzanym dymem miał odciągać U-booty od właściwego kursu konwoju. W trakcie wymiany informacji frachtowiec wypierający na oko pomiędzy 1500 a 2000 ton rejestrowych przestał dymić i zniknął z oczu wachtowym obu okrętów. Zarządzone poszukiwanie statku najpierw w kierunku południowym a następnie północno ? wschodnim z manewrami zanurzania w celu uzyskania kontaktu akustycznego pozwoliły ustalić, że odpłynął on w kierunku północnym. Nieco później Hans-Hartwig Trojer doścignął uciekiniera stwierdzając, że należy on do neutralnej Irlandii. Tego samego dnia o godzinie 19:16 i 20:05 U 258 spotkał się najpierw z U 617 (typ VIIC) a następnie U 607 (typ VIIC) co wykorzystano do wymiany informacji. W dniu 18 września okręt von Mässenhausena zajął nową pozycję w zgrupowaniu (kwadrat marynarki AK 9426) a spokojniejsza pogoda pozwoliła na dokonanie naprawy szkód powstałych na skutek sztormowej pogody jaka przez kilka dni panowała w rejonie którym operował. Od 19 września zgrupowanie Pfeil operowało przeciwko meldowanemu przez B-Dienst konwojowi SC-100. Jeden z okrętów tego zgrupowania (był to bądź U 599 bądź U 596) nawiązał kontakt z meldowanym konwojem, ale z powodu fatalnych warunków atmosferycznych został on niedługo potem utracony. W dniu 20 września na U 258 odebrano o godzinie 14:45 meldunek z dowodzonego przez Klausa Köpke U 259 (typ VIIC) o kontakcie z konwojem, przeciwko któremu rozpoczęto operację. W dniu 22 września w sztormowych warunkach (stan morza od 8 do 9, wiatr 10) o godzinie 13:15 w kwadracie marynarki AK 2451 został zmyty za burtę ObStrm Heinrich Wittmann, którego pomimo trwających 25 minut poszukiwań nie udało się odnaleźć. Tego samego dnia o godzinie 16:19 Wilhelm von Mässenhausen podobnie jak dowódcy U 259, U 599, U 410, U 216, U 595, U 260, U 617, U 619, U 356, U 618, U 221, U 615, U 582, U 437, U 597 odebrał polecenie BdU nakazujące utworzenie do 25 września do godziny 24:00 zgrupowania Blitz, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AK 0317 do AL 7579. W dniu 23 września po częściowej poprawie pogody wachtowi na pomoście U 258 o godzinie 21:20 jako pierwsi ponownie nawiązali kontakt w kwadracie marynarki AK 3556 z konwojem SC 100 o którym powiadomiono dowództwo. W wykonanym już 24 września o godzinie 00:37 w kwadracie marynarki AK 3561 ataku Wilhelm von Mässenhausen słysząc eksplozje trzech z czterech wystrzelonych torped nie mogąc zweryfikować rzeczywistych rezultatów ataku zameldował dowództwu niepotwierdzone uszkodzenie dwóch frachtowców każdy po ca 5.000 ton wyporności. Wkrótce po tym ataku U 258 utracił kontakt z konwojem (najprawdopodobniej na skutek kontrataku jednostek eskorty). O godzinie 13:50 poszukujący konwoju okręt von Mässenhausena zmuszony był do alarmowego zanurzenia w kwadracie marynarki AK 3499 przed nadlatującym samolotem B-24 Liberator, który o godzinie 14:00 zrzucił dwie niecelne bomby. Około czterdziestu czterech minut później wachtowi na pomości U 258, który w międzyczasie z powrotem znalazł się na powierzchni zauważyli na horyzoncie chmurę dymu. Zarządzony przez Wilhelma von Mässenhausena i marsz w kierunku celu został o godzinie 15:20 przerwany przez atak samolotu zidentyfikowanego jako Sunderland, który wymusił wykonanie alarmu zanurzenia. O godzinie 15:49 U 258 z powrotem znalazł się na powierzchni a wachtowi na pomoście zameldowali o kontakcie z dwoma trawlerami, znajdującymi się w odległości 6000 metrów. Wilhelm von Mässenhausen sądząc, że ma do czynienia z grupą okrętów z.o.p. jak najszybciej oddalił się z niebezpiecznego rejonu. W dniu 25 września znajdujący się w kwadracie marynarki AL 4185 U 258 odebrał o godzinie 16:00 meldunek U 617 o kontakcie z konwojem ON-131 a w wkrótce potem polecenie BdU skierowane do wszystkich okrętów znajdujących się w kwadracie marynarki AL 42 zaatakowania celu. W dniu 26 września płynący w kierunku meldowanego konwoju okręt Wilhelma von Mässenhausena został o godzinie 21:00 zmuszony do alarmowego zanurzenia w kwadracie marynarki AL 4412 przez dwa nieprzyjacielskie niszczyciele. Z powodu utraty przez U 617 kontaktu ze śledzonym konwojem jak i fatalnej pogody jaka nastała BdU w dniu 29 września zakończyło operację przeciwko ON-131. Tego samego dnia U 258 rozpoczął o godzinie 23:14 (okręt w tym momencie znajdował się w kwadracie marynarki AK 8441) marsz w kierunku punktu spotkania z pomocniczym podwodnym tankowcem. W dniu 2 października o godzinie 11:17 doszło do spotkania w kwadracie marynarki BD 7555 z U 116 z którego pomiędzy godziną 13:35 a 18:00 pobrano 40m3 paliwa oraz prowiant na trzy tygodnie pobytu na morzu. Z powodu zapadających ciemności operację przekazania na pokład U 258 zapasowych części do szwankującego kompresora przełożono na następny dzień. O godzinie 11:15 okręt von Mässenhausena spotkał się ponownie tym razem w kwadracie marynarki BD 7576 z U 116 z którego pobrał potrzebne do naprawy kompresora części. W dniu 5 października dowódca U 258 podobnie jak dowódcy U 618, U 356, U 221, U 410, U 615, U 607, U 599, U 216 i U 661 (wszystkie typu VIIC) otrzymał z BdU polecenie utworzenia zgrupowania Wotan, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AJ 8255 do BC 2315. Sześć dni później 11 października wachtowi na pomoście U 258 zauważyli o godzinie 17:45 w kwadracie marynarki AJ 8426 czubki masztów jednostek tworzących konwój SC-104 a wkrótce potem korwetę wodzącą w skład sił eskorty. O kontakcie z nieprzyjacielem Wilhelm von Mässenhausen zameldował dowództwu, które nakazało mu śledzić cel i wysyłać sygnały naprowadzające co następnie realizował do godziny 12:15 następnego dnia, kiedy to w kwadracie marynarki AJ 8342 utracił kontakt. Tego samego dnia o godzinie 18:50 na U 258 odebrano meldunek U 365 o kontakcie w kwadracie marynarki AJ 8355 z kolejnym konwojem SC-104. W dniu 13 października na poszukującym konwoju okręcie von Mässenhausena odebrano o godzinie 03:00 kolejny meldunek tym razem pochodzący z U 221 o kontakcie w kwadracie marynarki AJ 8358 z SC-104. Jeszcze tego samego dnia o godzinie 15:05 nawiązano w kwadracie marynarki AJ 9171 kontakt z poszukiwanym konwojem. Następnego dnia podążający za nim okręt von Mässenhausena został o godzinie 14:57 wykryty i zmuszony do alarmowego zanurzenia w kwadracie marynarki AK 7212 przez wchodzący w skład eskorty konwoju brytyjski niszczyciel HMS Fame, który przeprowadził atak, w wyniku którego utracono kontakt z konwojem. Po zakończeniu operacji przeciwko SC-104 Wilhelm von Mässenhausen bez powodzenia operował przeciwko wykrytemu przez U 704 (typ VIIC) konwojowi ON-137, m.in. w dniu 16 października uzyskał z nim o godzinie 09:45 w kwadracie marynarki AK 9112 kontakt, który utracił jeszcze tego samego dnia o godzinie 13:00 w kwadracie marynarki AK 6784 na skutek ataku wrogiego samolotu. W dniu 17 października w związku z kończącym się zapasem paliwa i prowiantu Wilhelm von Mässenhausen rozpoczął rejs do nowej bazy operacyjnej okrętu w La Pallice. Dwa dni później 19 października wachtowi na pomoście U 258 dostrzegli o godzinie 13:55 w kwadracie marynarki BD 6322 samotny frachtowiec płynący w pobliżu ?Szlaku Anton?. Powiadomiony o tym fakcie Wilhelm von Mässenhausen wydał rozkaz rozpoczęcia pościgu za celem, który trwał do następnego dnia do godziny 01:00, kiedy to ze względu na kiepską widoczności zmuszony był w kwadracie marynarki BD 6566 do jego przerwania. W dniu 21 października U 258 spotkał się o godzinie 13:40 w kwadracie mary arniki BE 4655 z U 410 w towarzystwie którego podążał do dnia 26 października do godziny 13:40, kiedy to dowodzona przez Kurta Sturma jednostka obrała kurs na bazę w St. Nazaire. W dniu 27 października U 258 spotkał się o godzinie 08:15 w kwadracie marynarki BF 9312 z okrętami eskorty w towarzystwie których o godzinie 17:57 wpłynął do bazy w La Pallice, kończąc trwający ponad osiem tygodni patrol (57 dni). Podczas patrolu przepłynięto ~ 9.500 mil morskich na i pod powierzchnią.

Patrol 2 (02.12.1942 - 06.12.1942)
02.12. U 258 pod dowództwem Wilhelma von Mässenhausena wypłynął o godzinie 16:40 w towarzystwie okrętów eskorty z bazy w La Pallice, by zgodnie z rozkazem przedrzeć się przez cieśninę Gibraltarską na Morze Śródziemne, by w oparciu o bazy we Włoszech i okupowanej Grecji atakować nieprzyjacielską żeglugę w tamtym rejonie. W dniu 3 grudnia o godzinie 07:40 okręty eskorty zawróciły a U 258 rozpoczął o godzinie 08:05 podwodny marsz. Następnego dnia o godzinie 11:45 z powodu poważnych problemów zdrowotnych dowódcy znajdujący się w kwadracie marynarki BF 8185 U 258 zmuszony był przerwać wykonywanie zadania i obrać kurs powrotny na bazę w La Pallice (o fakcie tym poinformowano dowództwo). W dniu 6 grudnia U 258 spotkał się o godzinie 07:30 z okrętami eskorty w towarzystwie, których o godzinie 14:58 wpłynął do bazy w La Pallice, kończąc trwający 4 dni patrol.

W dniu 4 stycznia 1943 roku I WO U 258 Leopold Koch w związku z chorobą Wilhelma von Mässenhausena przejął na czas trwania trzeciego patrolu obowiązki dowódcy okrętu.

Patrol 3 (10.01.1943 - 04.03.1943)
10.01. U 258 pod dowództwem Leopolda Kocha wypłynął o godzinie 17:19 z bazy w La Pallice, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Środkowym Atlantyku. Od godziny 17:40 do godziny 21:40 okręt Kocha płynął w towarzystwie okrętów eskorty i przerywacza zagród minowych. Dnia 12 stycznia na skutek silnego uderzenia napływającej od dziobu fali urazu złamania kości lewego ramienia doznał odbywający wachtę na pomoście MtrGfr Kokscht. Dwa dni później 14 stycznia Leopold Koch odebrał skierowane do niego i do dowódców U 202 (Poser) i U 264 (Looks) polecenie BdU udania się w kierunku kwadratu marynarki DG 25. Tego samego dnia płynący przez wody zatoki Biskajskiej okręt Leopolda Kocha dwukrotnie został bezskutecznie zaatakowany przez niezidentyfikowane samoloty raz o godzinie 22:50 w kwadracie marynarki BF 4796 i drugi raz o godzinie 23:35 w kwadracie marynarki BF 4795. W obu przypadkach zamontowany na pomoście okrętu detektor fal radarowych nie wykrył nadlatujących samolotów. W dniu 16 stycznia dowódca U 258 podobnie jak i dowódcy U 87, U 558, U 202, U 264 otrzymał z BdU polecenie udania się w kierunku kwadratu marynarki DF 33 poza tym Leopold Koch na swoją wcześniejszą prośbę o konsultację medyczną rany MtrGFr Kokschta otrzymał polecenie udania się do kwadratu marynarki CF 2855, gdzie miał spotkać się z posiadającym na swoim pokładzie lekarza podwodnym tankowcem U 463 (typ XIV). Dnia 19 stycznia U 258 przybył o godzinie 20:00 na miejsce spotkania, gdzie oczekiwał na przybycie U 463. Następnego dnia o godzinie 06:45 pojawił się oczekiwany tankowiec na którego pokład przekazano rannego. Od 24 stycznia U 258 operował w ramach zgrupowania Delphin na południe od Azorów przeciwko nieprzyjacielskim konwojom pływającym na trasie USA - Gibraltar - USA. W dniu 26 stycznia okręt Kocha o godzinie 11:00 osiągnął swoją pozycję w zgrupowaniu, która znajdowała się w kwadracie marynarki DG 1972. W dniu 1 lutego U 258 przybył na nową pozycję w zgrupowaniu, która znajdowała się w kwadracie marynarki DH 5878. Następnego dnia o godzinie 06:35 wachtowi na pomoście okrętu Kocha dostrzegli w kwadracie marynarki DH 5876 niezidentyfikowany statek, który po bliższym zidentyfikowaniu okazał się należącym do neutralnej Hiszpanii frachtowcem Castillo Almenara. W dniu 6 lutego o godzinie 10:00 U 258 wykonał w kwadracie marynarki DH 2825 manewr zanurzenia przed nadpływającym niezidentyfikowanym statkiem, który okazał się należącym do neutralnej Hiszpanii frachtowcem. W dniu 7 lutego okręt Kocha podobnie jak i cztery inne okręty na polecenie dowództwa bez powodzenia operował przeciwko meldowanemu przez U 521 konwojowi Gibr.2. Tego samego dnia na U 258 odebrano o godzinie 12:34 meldunek U 87 o kontakcie z nieprzyjacielem w kwadracie marynarki DH 9419 co spowodowało obranie kursu zbliżeniowego na podaną w meldunku pozycję. Tego samego dnia o godzinie 16:04 w kwadracie marynarki DH 2839 okręt Kocha zmuszony był do wykonania alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem i do pozostania pod wodą do godziny 16:50. Następnego dnia U 258 trzykrotnie zmuszony był do alarmowego zanurzenia przed nadlatującymi samolotami:
- o godzinie 12:01 w kwadracie marynarki DH 6913 ? bezskuteczny atak 3 bombami głębinowymi,
- o godzinie 14:19 w kwadracie marynarki DH 6913 ? bezskuteczny atak 2 bombami głębinowymi,
- o godzinie 16:35 w kwadracie marynarki DH 6687 ? brak danych o ataku.
W dniu 9 lutego dowódcy okrętów uczestniczących w operacji przeciwko konwojowi Gibr.2 otrzymali o godzinie 01:09 z dowództwa polecenie zaprzestania pościgu oraz nowe instrukcje nakazujące utworzenie im do dnia 11 lutego do godziny 12:00 zgrupowania Rochen, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki DH 2333 do DH 5639. Dodatkowo BdU nakazało pięciu okrętom tego zgrupowania ? U 43, U 264, U 258, U 202 i U 87 uzupełnienia paliwa z U 118. W dniu 10 lutego na okręcie Kocha odebrano o godzinie 15:21 meldunek U 108 o kontakcie z nieprzyjacielem w kwadracie marynarki DH 5244. Ponieważ po tym meldunku nie odebrano już żadnych informacji na temat nieprzyjaciela dowódca U 258 nie podjął żadnych ofensywnych działań. W dniu 13 lutego okręt Kocha spotkał się o godzinie 08:15 w kwadracie marynarki DH 4725 z podwodnym tankowcem U 118 i pobierającym z jego zbiorników paliwo U 558. Pomiędzy godziną 12:02 a 16:20 tego samego dnia U 258 pobrał z U 118 około 30m3 paliwa, dwudniowy prowiant, druty miedziane oraz części zamienne. Poza tym czas w którym pobierano zaopatrzenie wykorzystano na wizytę zaokrętowanego na podwodnym tankowcu lekarza. W dniu 16 lutego okręt Kocha ponownie zajął pozycję w zgrupowaniu Rochen. W dniu 20 lutego dowódcy U 258, U 87, U 264 i U 202 odebrali z dowództwa polecenie udania się do kwadratu marynarki CE 1380, gdzie mieli oczekiwać na przybycie łamacza blokady, którego mieli następnie eskortować do jednego z atlantyckich portów okupowanej Francji. Zgodnie z otrzymanym poleceniem w/w okręty miały tam przybyć do dnia 23 lutego. W dniu 21 lutego Leopold Koch oraz Herman Lamby (U 437) i Hartwig Looks (U 264) otrzymali z BdU szczegółowe informacje dotyczące wyznaczonego im poprzedniego dnia zadania ? eskortowanym łamaczem blokady miał być tankowiec Hohenfriedberg ucharakteryzowany na statek Herborg mający sygnał wywoławczy LIYG a do spotkania miało dojść 23 lutego o godzinie 10:00 w kwadracie marynarki CE 1388. W dniu 23 lutego o godzinie 10:35 U 258 spotkał się w kwadracie marynarki CE 1385 z U 264 i U 437. Następnego dnia o godzinie 09:50 wachta na pomoście U 437 zameldowała o kontakcie z niezidentyfikowanym statkiem, którym po bliższej identyfikacji o godzinie 11:00 okazał się Hohenfriedberg. W dniu 26 lutego U 258 eskortujący wraz z dwoma pozostałymi okrętami łamacz blokady został zmuszony o godzinie 11:30 w kwadracie marynarki CF 2163 do alarmowego zanurzenia i pozostania pod wodą do godziny 12:00 przez amerykański samolot B-24 Liberator należący do USAAF. Po wynurzeniu na okręcie Kocha odebrano meldunki: U 437 o nie udanym ataku i U 264 o samolocie, który utrzymuje kontakt z eskortowanym statkiem. O godzinie 15:44 w kwadracie marynarki CF 2261 Leopold Koch ponownie został zmuszony do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem nieokreślonego typu. Podczas pobytu w zanurzeniu, które trwało do godziny 16:08 na U 258 uzyskano najpierw kontakt akustyczny z płynącymi z dużą prędkością okrętami wojennymi a następnie odgłosy eksplozji. Po wynurzeniu U 258 rozpoczął poszukiwania eskortowanego statku w trakcie, których odebrano meldunek samolotu Fw 200 Condor o przechwyceniu w kwadracie marynarki CF 2381 Hohenfriedberga przez ciężki krążownik, którym był brytyjski HMS Sussex oraz o tym, że załoga płonącego statku wsiada do łodzi ratunkowych. Tego samego dnia okręt Kocha po raz trzeci tego dnia zmuszony został do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem i pobytu pod wodą do godziny 19:43. Po wynurzeniu na U 258 odebrano meldunek U 264 o podjęciu z wody rozbitków z zatopionego łamacza blokady. O godzinie 23:42 jeszcze tego samego dnia Leopold Koch rozpoczął marsz powrotny do bazy. W dniu 4 marca o godzinie 07:20 U 258 spotkał się w kwadracie marynarki BF 6795 z okrętami eskorty w towarzystwie których o godzinie 11:40 dotarł do bazy w La Pallice, kończąc trwający prawie osiem tygodni patrol (53 dni). ). Podczas patrolu przepłynięto ~ 8.600 mil morskich na i pod powierzchnią.

Patrol 4 (01.04.1943 - 20.05.1943)
01.04. U 258 ponownie pod dowództwem Wilhelma von Mässenhausena wypłynął o godzinie 19:15 z bazy w La Pallice, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. W dniu 8 kwietnia dowódca U 258 podobnie jak i dowódcy U 188, U 257, U 84, U 615, U 267, U 404, U 662, U 571, U 613, U 71, U 108, U 438, U 413, U 381 i U 618 otrzymał z BdU polecenie utworzenia do dnia 11 kwietnia zgrupowania Adler, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AK 7257 do BD 1959. Tego samego dnia okręt Wilhelma von Mässenhausena bezskutecznie zaatakował dwoma torpedami o godzinie 22:26 w kwadracie marynarki BE 4126 wykryty przez U 409 frachtowiec. W dniu 13 kwietnia Wilhelm von Mässenhausen podobne jak dowódcy U 267, U 257, U 188, U 71, U 84, U 613, U 404, U 571, U 415, U 413, U 598, U 438, U 662, U 381, U 618, U 108 i U 610 otrzymał z BdU polecenie utworzenia do dnia 14 kwietnia zgrupowania Meise, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AJ 9777 przez BC 3579 do BC 3679. W dniu 20 kwietnia U 258 spotkał się z U 610 a obaj dowódcy wymienili się informacjami za pomocą flag sygnałowych. W dniu 21 kwietnia na okrętach grupy Meise odebrano meldunek U 306 o kontakcie z konwojem HX-234. Następnego dnia Wilhelm von Mässenhausen zameldował dowództwu o prawdopodobnym kontakcie w kwadracie marynarki AJ 3567 z konwojem. W dniu 23 kwietnia o godzinie 14:45 U 258 zmuszony został do zanurzenia w kwadracie marynarki AK 1569 przez dwa nadpływające niszczyciele, które przez trzy następne godziny obrzucały go bombami głębinowymi, których eksplozje sprostowały powstanie uszkodzeń w bateriach akumulatorów. W dniu 25 kwietnia w związku ze złymi warunkami atmosferycznymi jak i silnym przeciwdziałaniem okrętów eskorty dowództwo zakończyło operację przeciwko temu konwojowi oraz nakazało okrętom zgrupowania Meise utworzenie nowej linii patrolowej rozciągniętej od kwadratu marynarki AK 2386 do AK 0347. W dniu 27 kwietnia dowódca U 258 podobnie jak dowódcy U 710, U 650, U 533, U 386, U 528, U 231, U 532, U 378, U 381, U 192, U 552, U 954, U 648, U 209 i U 413 otrzymał z BdU polecenie utworzenia do dnia 28 kwietnia zgrupowania Star, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AD 8731 przez AK 3523 do AK 0329. Głównym celem zgrupowania Star był płynący w kierunku zachodnim konwój ONS-5, wykryty następnego dnia przez U 650. Kierując się na sygnały nadawane przez U 650 okręt von Mässenhausena nawiązał kontakt z ONS-5 i w godzinach rannych już 29 kwietnia wykonał atak torpedując i uszkadzając o godzinie 09:24 w kwadracie marynarki AD 7852 należący do amerykańskiego armatora US Lines Inc z Nowego Jorku frachtowiec McKeesport (6.198 ton), który 45 minut po ataku został opuszczony przez załogę. Oprócz w/w potwierdzonego sukcesu dowódca U 258 zameldował o uszkodzeniu podczas tego ataku dwóch kolejnych frachtowców, jednego o tonażu ca. 4.000 ton i drugiego o tonażu ca. 5.000 ton. O godzinie 14:55 Wilhelm von Mässenhausen wystrzelił do unoszącego się na wodzie wraku McKeesporta (statek ten brytyjska fregata HMS Tay bez powodzenia próbowała zatopić ogniem artyleryjskim) dwie torpedy, po których trafieniach poszedł on ostatecznie na dno. Jeszcze tego samego dnia przebywający w pobliżu konwoju U 258 został zaatakowany i lekko uszkodzony przez stacjonujący na Islandii samolot typu Catalina. Od 1 maja grupa Star bez powodzenia poszukiwała konwoju SC-128. W dniu 5 maja okręt von Mässenhausena spotkał się w kwadracie marynarki AK 9255 z podwodnym tankowcem U 459 z którego pomiędzy godziną 09:10 a 13:55 pobrał 60m3 paliwa, 2 tony oleju silnikowego i 2 tony prowiantu. Od 11 maja U 258 prowadził działania na południowy - wschód od Cape Farewell na Grenlandii w ramach zgrupowania Inn. W dniu 17 maja Wilhelm von Mässenhausen podobnie jak i dowódcy U 640, U 757, U 760, U 636, U 340, U 731, U 304, U 227, U 645, U 952, U 418 i U 381 otrzymał z BdU polecenie utworzenia do dnia 18 maja zgrupowania Donau I, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AJ 3853 do AK 4839. Głównym celem tego zgrupowania miały być konwoje HX-238 i SC-130. W dniu 20 maja dowódca U 258 zameldował BdU o zabawie w kotka i myszkę z okrętami eskorty konwoju SC-130 oraz licznymi samolotami jaka miała miejsce dzień wcześniej. Jeszcze tego samego dnia płynący na powierzchni okręt von Mässenhausena został wykryty i zaatakowany o godzinie 17:12 w kwadracie marynarki AK 6615 przez brytyjski bombowiec B-24 Liberator należący do 120 Sqn RAF. Zrzucone przez brytyjską maszynę cztery bomby głębinowe obramowały U 258, który w następstwie bliskich wybuchów poszedł na dno wraz z całą załogą.

Członkowie załogi U 258 polegli w dniu 20.05.1943 roku (w kolejności alfabetycznej):
Benk Karl-Heinz MaschOGfr 26.05.1922
Bischof Alfred OBtsMt 09.09.1920
Bock Ludwig MaschOGfr 06.11.1921
Bose Rudolf-Eberhard MaschOGfr 06.01.1921
Breitenbach Rudolf OMasch 14.09.1916
Busch Lorenz Lt.z.S 05.02.1922
Dannenberg Rudolf MaschOGfr 18.10.1921
Dierken Johannes MaschMt 27.02.1914
Dingels Gerhard-Heinrich OFahnr.z.S 07.01.1923
Ebel Fritz MaschOGfr 09.09.1923
Ebel Otto-Hans-Arthur MaschOGfr 23.06.1922
Eichhorn Fritz Lt.ing 08.04.1920
Geisler Heinz-Siegfried MtrOGfr 01.08.1922
Giebler Kurt MtrGfr 28.09.1923
Graichen Alfred MechOGfr 22.08.1922
Heine Kurt FkGfr 22.09.1922
Hitscher Otto Lt.z.S.d.R 31.10.1907
Hoff Wilhelm MaschOGfr 11.01.1921
Imhoff Paul MaschOGfr 12.03.1921
Jelen Franz MtrOGfr 25.08.1923
Jösten Bernhard MechGfr 11.05.1922
Kaiser Leopold MaschOGfr 03.03.1923
Kappler Heinz OFahnr.z.S 05.11.1922
Knörndel Heinz MaschGfr 20.04.1923
Kolb Franz MaschGfr 26.02.1924
Kothe Hinrich MechMt 03.07.1917
Kuck Alfred-Johann OMaschMt 30.12.1919
Lippert Herbert OMasch 20.07.1913
Maiss Helmut OStrm 21.08.1916
Mässenhausen von Wilhelm KpLt.01.09.42 16.01.1915
Melbinger Johann FkMt 06.12.1921
Michael Herbert MaschMt 13.09.1920
Möller Otto MaschMt 10.03.1920
Müller Hubert BtsMt 16.07.1920
Nettelbeck Franz-Ernst MtrOGfr 04.12.1921
Neubauer Heinz MaschGfr 06.04.1924
Nirode Herbert MaschGfr 12.06.1924
Orling Fritz FkMt 27.05.1918
Paul Horst MaschMt 16.04.1916
Pertzsch Walter MaschMt 01.10.1919
Pfoh Werner MtrOGfr 07.12.1923
Pohl Friedrich MtrGfr 04.07.1923
Schultze Günter OFahnr.z.S 06.12.1922
Strodthölter Wilhelm OStrm 22.11.1920
Tahedl Franz MtrGfr 28.11.1921
Vahrenholt Karl MaschGfr 07.06.1921
Vajen Hinrich MtrOGfr 29.11.1920
Wittmann Josef MtrOGfr 19.08.1922

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron