1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-254 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-254 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 08.07.09, 08:55

U 254 Typ VIIC Historia Rozszerzona

Stocznia: Vulkan Vegesack Werft, Bremen
Numer zamówienia: 19
Zamówienie: 23.09.1939
Położenie stępki: 14.12.1940
Wodowanie: 20.09.1941
Wcielenie do służby: 08.11.1941
Numer pocztowy: M 41 903

Przebieg służby:
08.11.1941 - 31.07.1942 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.08.1942 - 08.12.1942 - 9 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
08.12.1942 - Zatonął na południowy - wschód od Cape Farewell (orientacyjna pozycja 55.00N, 40.00W) na skutek kolizji z bliźniaczym U 221.

Dowódcy:
08.11.1941 - 08.12.1942 - KL Hans Gilardone
?.09.1942 - ?.10.1942 - KL Odo Loewe

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 2 (18.553 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 254 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
10.11. - 11.11.41 - Bremen - próbne rejsy po Wezerze.
15.11. - 29.11.41 - Kiel - próby morskie w ramach UAK.
30.11. - 03.12.41 - Hasle/Bornholm - próby hydrofonów w ramach UAG-Schall (w trakcie ćwiczeń okręt na skutek błędu nawigacyjnego uderzył o dno morskie uszkadzając sobie jedną ze śrub okrętowych).
05.12. - 10.12.41 - Danzig - pobyt w stoczni w celu wymiany uszkodzonej śruby.
11.12. - 14.12.41 - Danzig - próby i ćwiczenia w ramach UAG I.
15.12. - 20.12.41 - Gotenhafen - próby i ćwiczenia w obsłudze broni torpedowej w ramach TEK.
21.12.41 - o godzinie 09:44 w rejonie Hafenbecken 5 doszło do kolizji U 254 z okrętem bazą Uerdingen doznając rozerwania burty w rejonie lewoburtowego wydechu diesla na długości od 1 do 1,5 metra, w wyniku czego rufa okrętu osiadła na dnie (głębokość 10 metrów). O godzinie 14:00 do akcji ratunkowej włączył się dźwig pływający dzięki którego pomocy udało się podnieść i uszczelnić zatopioną rufę.
22.12.41 - o godzinie 10:30 U 254 został wprowadzony do suchego doku stoczni Deutsche Werke.
23.12. - 02.01.42 - prowizoryczna naprawa uszkodzeń podczas której załoga została zaopatrzona w nową odzież.
06.01. - 24.02.42 - Hamburg - pobyt w stoczni Blohm & Voss w celu przeprowadzenia generalnego remontu.
25.02. - 18.04.42 - Hamburg - ćwiczenia stacjonarne spowodowane silnym zalodzeniem.
20.04. - 22.04.42 - Kiel - próby morskie w ramach UAK.
26.04. - 04.05.42 - Hela - szkolenie taktyczne w ramach Agru-Front.
05.05. - 10.05.42 - Zatoka Gdańska - udział w szkoleniu głównych mechaników.
11.05. - 22.05.42 - Danzig - ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
23.05. - 24.05.42 - R?nne/Bornholm - próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
25.05. - 31.05.42 - Danzig - podstawowe ćwiczenia w ramach 25 Flotylli U-bootów.
01.06. - 10.06.42 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
12.06. - 06.07.42 - Danzig - pobyt w stoczni Holm - w celu przeprowadzenia przeglądu, konserwacji i drobnych prac naprawczych.
08.07. - 09.07.42 - R?nne/Bornholm - ćwiczenia w obsłudze hydrofonów przeprowadzone w w rejonie Hasle.
10.07. - 13.07.42 - Kiel - przygotowanie okrętu do wypłynięcia na patrol w ramach 5 Flotylli U-bootów.

Patrol 1 (14.07.1942 - 19.08.1942)
14.07. U 254 pod dowództwem Hansa Gilardone w towarzystwie U 217 i U 600 o godzinie 07:10 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O godzinie 10:00 (kwadrat marynarki AO 7498) doszło do spotkania z trałowcem M 1902 mającym pełnić funkcję eskorty. O 21:30 po wejściu na Rutę 27 spotkano się z okrętami dozorowymi V 904 i V 099 oraz statkiem La Plata, w towarzystwie których skierowano się dalszą drogę. W dniu 16 lipca o 01:15 wpłynięto do bazy w Kristiansand, którą po uzupełnieniu zapasów opuszczono o godzinie 05:05 ponownie w towarzystwie U 217 i U 600 oraz patrolowców NK 23 i NK 24. Jeszcze tego samego dnia o 22:30 osiągnięto kwadrat marynarki AN 3126, gdzie obie jednostki eskorty zawróciły do bazy a trzy okręty podwodne rozpoczęły indywidualny marsz w kierunku swoich rejonów operacyjnych. W dniu 17 lipca o godzinie 04:00 (kwadrat marynarki AF 4972) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu czterech dryfujących min zerwanych z łańcucha kotwicznego. W dniach 20 - 22 lipca na akwenie stanowiącym kwadrat marynarki AE dostrzeżono kolejnych piętnaście dryfującym min. W dniu 22 lipca o godzinie 13:55 (kwadrat marynarki AE 8478) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu statku rybackiego, którego na polecenie dowódcy następnie wymanewrowano w bezpiecznej odległości. Pomiędzy godziną 18:00 a 21:55 jeszcze tego samego dnia U 254 aż pięciokrotnie zmuszany był do alarmowego zanurzania przed nadlatującym samolotem. Następnego dnia o godzinie 07:15 (kwadrat marynarki AE 7948) odebrano pochodzący z U 609 meldunek o kontakcie ) w kwadracie marynarki AE 8812 z konwojem UR (UK ? Reykjavik), w stronę którego się następnie skierowano. O 11:52 (kwadrat marynarki AE 7699) okręt Hansa Gilardone zmuszony został do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 12:08 przez nieprzyjacielski samolot. Dwie godziny później (kwadrat marynarki AE 7636) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu na kursie 53 stopni nieprzyjaciela o którym zameldowano dowództwu. O 14:27 utrzymujący kontakt z nieprzyjacielem U 254 ponownie został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 14:45 przez samolot zidentyfikowany jako Catalina. W dniach 24 - 25 lipca okręt Hansa Gilardone aż siedemnastokrotne zmuszany był do alarmowego zanurzania przed nadlatującymi samolotami. Ponadto w dniu 25 lipca o godzinie 12:54 (kwadrat marynarki AE 4754) U 254 po dostrzeżeniu nieprzyjacielskiego niszczyciela zszedł w zanurzenie z zamiarem jego zaatakowania, co jednak mu się nie udało. Od godziny 00:55 dnia 26 lipca (kwadrat marynarki AE 4719) ponownie płynięto na powierzchni w kierunku południowy - wschód, ładując baterie akumulatorów i wentylując wnętrze. O godzinie 22:23 (kwadrat marynarki AD 8349) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu najpierw smugi dymu a później sylwetki samotnego statku w stronę którego się natychmiast skierowano. Godzinę później o 23:24 ścigający dostrzeżony statek U 254 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 23:50 przez nieprzyjacielski samolot zidentyfikowany jako Catalina. Po wynurzeniu, które miało miejsce o 23:50 rozpoczęto poszukiwania statku, które jednak zakończyły się niepowodzeniem. W dniu 27 lipca o godzinie 05:35 (kwadrat marynarki AD 8397) wkrótce po dostrzeżeniu smugi dymu na horyzoncie skierowano się w tą stronę. O 06:12 płynący w stronę kontaktu okręt Gilardone został zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nieprzyjacielski niszczyciel. Dwadzieścia minut później płynący od 06:18 z powrotem na powierzchni U 254 ponownie został zmuszony do alarmowego zanurzenia i do pobytu pod wodą, tym razem przez samolot zidentyfikowany jako Hudson. O godzinie 14:15 płynący od 12:56 z powrotem na powierzchni okręt Hansa Gilardone został po raz trzeci zmuszony do alarmowego zanurzenia na głębokość A-20 (60 metrów), tym razem przez samolot zidentyfikowany jako Whitley, który w wykonanym następnie ataku zrzucił serię czterech bomb głębinowych. W wyniku ich eksplozji doszło do awarii najpierw prawoburtowego a wkrótce potem lewoburtowego silnika elektrycznego oraz licznych przecieków. Pozbawiony napędu okręt zaczął opadać, najpierw na głębokość A+70 (150 metrów), kiedy zarządzono to po raz pierwszy szasowanie balastów a niedługo potem na A+100 (180 metrów), kiedy to zarządzono po raz drugi szasowanie, które tym razem umożliwiło wyjście na głębokość A+40 (120 metrów). W międzyczasie usunięto też awarię obu silników, co pozwoliło utrzymać zanurzenie pod kontrolą. Od 22:35 (kwadrat marynarki AD 8994) U 254 ponownie płynął na powierzchni poszukując utraconego kontaktu. W dniu 31 lipca o godzinie 19:00 (kwadrat marynarki AE 4781) wachtowi na pomoście jednostki Gilardone zameldowali o dostrzeżeniu smugi dymu w stronę której następnie się skierowano. Półtorej godziny później o 20:30 Gilardone zanurzył swój okręt ze względu na bliskość brzegu a wkrótce potem zidentyfikowano kontakt jako statek rybacki prowadzący połów. W dniu 1 sierpnia o 19:30 (kwadrat marynarki AE 7137) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu czubków masztu nieprzyjacielskiego niszczyciela w stronę którego się natychmiast skierowano. O 20:14 U 254 zszedł w zanurzenie a wkrótce potem w kierunku dostrzeżonego niszczyciela zidentyfikowanego w międzyczasie jako amerykański typ Gleaves wystrzelono salwę czterech torped. Niedługo potem usłyszano silną eksplozję, która jak zapisał w KTB okrętu Hans Gilardone mogła oznaczać samoczynną detonację zapalnika Pi-2. O 22:56 (kwadrat marynarki AE 7210) po wynurzeniu uzyskano kontakt wzrokowy z samotnym statkiem w stronę którego się skierowano z największą prędkością. O godzinie 08:30 (kwadrat marynarki AE 7656) po kilkugodzinnym pościgu i wyjściu na dogodną do ataku pozycję U 254 zszedł w zanurzenie z zamiarem zaatakowania dostrzeżonej poprzedniego dnia jednostki, która okazał się należący do brytyjskiego armatora Ellerman´s Wilson Line Ltd z Hull frachtowiec Flora II (1.218 ton). Prawie godzinę później o 09:27 (kwadrat marynarki AE 7664) w kierunku statku wystrzelono z wyrzutni nr I jedną torpedę która trafiła statek w odległości 50 metrów od dziobu powodując jego zatonięcie sześć minut później. W dniu 3 sierpnia o godzinie 21:51 (kwadrat marynarki AE 7171) U 254 został zmuszony do alarmowego zanurzenia na głębokość A-10 (70 metrów, dziesięć metrów nad dnem) przed nadlatującym samolotem zidentyfikowanym jako Whitley, który następnie przystąpił do polowania na niego. Wkrótce potem Hans Gilardone zdając sobie sprawę z bliskości dna obawiając się kolizji z podwodnymi skałami zarządził wynurzenie na głębokość A-50 (30 metrów). Pomimo tego manewru parę minut później uderzono jednak w kamieniste dno. Po uwolnieniu się z pułapki podczas obserwacji okolicy przeprowadzonej przez peryskop zaobserwowano w odległości 30 metrów od dziobu okrętu usterzenie samolotu Whitley krążącego cały czas nad miejscem ostatniego kontaktu. Chcąc wymknąć się przeciwnikowi Hans Gilardone zarządził zanurzenie na głębokość A-55 (25 metrów) i obranie kursu 12 stopni. Wkrótce potem w pobliżu okrętu rozerwały się na wysokości centrali cztery bomby głębinowe powodując uszkodzenia m.in. żyrokompasu, logu, echosondy. przeciwnikowi W dniu 4 sierpnia o godzinie 01:38 (kwadrat marynarki AE 7221) U 254 znalazł się z powrotem na powierzchni ale wkrótce potem wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu kolejnego Whitleya przed którym siedem minut później ponownie zanurzono się rozpoczynając trwający do godziny 08:10 podwodny marsz na głębokości A+40 (120 metrów). O 09:56 (kwadrat marynarki AE 7154) ponownie musiano się zanurzyć przed nadlatującym samolotem, tym razem na głębokość A-20 (60 metrów). Nieprzyjacielska maszyna w wykonanym następnie ataku zrzuciła dwie bomby głębinowe, które ponownie uszkodziły m.in. żyrokompas, kompas magnetyczny, stery głębokości. O 15:32 Hans Gilardone zarządził wynurzenie i odejście z tego rejonu z prędkością podwójna cała naprzód. O godzinie 16:10 (kwadrat marynarki AE 7148) po raz trzeci musiano się alarmowo zanurzyć, tym razem przed nadlatującą łodzią latającą niezidentyfikowanego typu, która w wykonanym ataku zrzuciła dwie bomby głębinowe, których eksplozje spowodowały powstanie poważnych uszkodzeń m.in. sterów głębokości, wskaźników wychylenia tychże sterów, licznych przecieków m.in. w przedziale silników elektrycznych, gdzie do wnętrza okrętu dostało się około 6 ton wody co spowodowało awarię instalacji elektrycznej. Po osiemnastej Hans Gilardone nie wiedząc jak wygląda sytuacja na powierzchni zarządził aby załoga była przygotowana do opuszczenia i zatopienia okrętu, poczym nakazał szasowanie balastów. O 18:25 U 254 znalazł się z powrotem na powierzchni a ponieważ wachtowi nie meldowali obecności wroga, Hans Gilardone zarządził marsz do kwadratu marynarki AK 28, gdzie miano dokonać prowizorycznych napraw. Trzy dni później 7 sierpnia (kwadrat marynarki AK 3588) o godzinie 01:53 pomyślnie zakończono przeprowadzone siłami załogi naprawy mające na celu przywrócenie okrętowi zdolności do nieograniczonego zanurzenia oraz gotowości operacyjnej. Następnego dnia o 14:45 (kwadrat marynarki AK 2928) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu masztów a wkrótce potem sylwetki samotnego statku, w stronę którego się skierowano. O godzinie 18:00 ze względu na dużą prędkość statku Hans Gilardone zrezygnował z pościgu za nim. W dniu 9 sierpnia o godzinie 13:55 (kwadrat marynarki AK 0338) doszło do spotkania i wymiany sygnałów rozpoznawczych oraz informacji z U 174. Dwadzieścia sześć minut później o 14:21 wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu smugi dymu pochodzącego najprawdopodobniej od statków płynących w nieprzyjacielskim konwoju, w stronę którego się następnie skierowano schodząc o godzinie 14:32 w zanurzenie (dostrzeżonym konwojem okazał się SC-94 wykryty w dniu 5 sierpnia przez U 593). O godzinie 16:10 (kwadrat marynarki AK 0364) w kierunku trzech najbliższych statków wystrzelono po jednej torpedzie, które jednak chybiły celu, na skutek błędu powstałego przy zliczaniu ich pozycji. O godzinie 19:00 okręt Hansa Gilardone znalazł się z powrotem na powierzchni ale cztery minuty później został zmuszony do ponownego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 19:56 przez niezidentyfikowany nieprzyjacielski samolot. W dniu 10 sierpnia o godzinie 00:00 (kwadrat marynarki AK 1977) na polecenie dowódcy rozpoczęto przeładowywanie z umieszczonych pod pokładem wodoszczelnych zasobników do wnętrza okrętu zapasowych torped. W dniu 11 sierpnia o godzinie 04:00 (kwadrat marynarki AK 4292) po otrzymani rozkazu powrotu rozpoczęto marsz w kierunku bazy w Breście. Cztery dni później 15 sierpnia o godzinie 09:00 (kwadrat marynarki BE 2713) nawiązano kontakt wzrokowy z U 135. W dniu 16 sierpnia o godzinie 18:10 (kwadrat marynarki BE 6686) wymanewrowano salwę trzech torped podążających w stronę okrętu. Następnego dnia o godzinie 09:51 (kwadrat marynarki BF 4679) wykonano alarmowe zanurzenie na głębokość A+10 (90 metrów) przed nadlatującym samolotem, który w wykonanym następnie ataku zrzucił łącznie sześć bomb głębinowych. W dniu 19 sierpnia o godzinie 14:45 w punkcie Pt. 346 doszło do spotkania z okrętami eskorty w towarzystwie których jeszcze tego samego dnia o 18:30 zawinięto do Brestu, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (37 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 5.925,5 mil morskiej na i 370 mil morskich pod powierzchnią.

Tuż przed wyjściem na następny patrol Hans Gilardone zachorował i obowiązki dowódcy w jego zastępstwie nad U 254 przejął KL Odo Loewe, którego okręt U 256 znajdował się w remoncie po odniesieniu ciężkich uszkodzeń podczas pierwszego patrolu.

Patrol 2 (21.09.1942 - 22.10.1942)
21.09. U 254 pod dowództwem Odo Loewe w towarzystwie eskorty o godzinie 19:00 wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O godzinie 23:30 po osiągnięciu kwadratu marynarki BF 5242 okręty eskorty zawróciły do bazy a jednostka Loewe zeszła w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz przez Biskaje. W dniu 27 września o 17:32 odebrano pochodzącą z BdU depeszę nakazującą dowódcom U 254, U 253, U 620, U 610, U 442, U 619, U 382, U 404, U 257, U 216, U 575, U 584, U 753 utworzenie zgrupowania Luchs, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AK 6653 do AL 7894. Od 29 września zgrupowanie Luchs operowało przeciwko wykrytemu przez U 118 (typ XB) konwojowi ON. W dniu 1 października o godzinie 11:00 (kwadrat marynarki AK 3559) U 254 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 13:10. Dwa dni później 3 października o godzinie 10:05 (kwadrat marynarki AK 5536) wachtowi na pomoście zameldowali o dostrzeżeniu czubków masztów samotnego statku w stronę którego się następnie skierowano. Prawie cztery godziny później o 14:00 (kwadrat marynarki AK 5561) kontakt zidentyfikowano jako opuszczony przez załogę dryfujący tankowiec, którym okazał się ciężko uszkodzony w dniu 23 września przez U 211 należący do amerykańskiego armatora Standard Oil Co of New Jersey z Nowego Jorku Esso Williamsburg (11.237 ton). Do wraku tankowca Odo Loewe wystrzelił następnie o godzinie 14:32 i 14:42 po jednej torpedzie, po których trafieniach poszedł on ostatecznie na dno. Następnego dnia po odebraniu o godzinie 08:00 pochodzącego z U 610 meldunku o kontakcie z nieprzyjacielskim konwojem skierowano się w jego stronę. W dniu 5 października o godzinie 08:40 (kwadrat marynarki AL 2511) w szkwale wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu podejrzanych cieni, w stronę których się skierowano schodząc ponad czterdzieści minut później o 09:22 pod wodę w celu przesłuchania okolicy hydrofonami. O 09:40 z powodu problemów z GHG Odo Loewe zarządził wynurzenie a wkrótce potem wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu smugi dymu. Ponieważ także i nieprzyjaciel wykrył U 254 kierując się w jego stronę Odo Loewe o 11:47 zanurzył swoją jednostkę. Ponad półgodziny później o 12:18 (kwadrat marynarki AL 2531) wynurzono okręt rozpoczynając bezskuteczne poszukiwania nieprzyjaciela. O godzinie 16:48 (kwadrat marynarki AL 2531) U 254 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i do pobytu pod wodą przez dwie godziny przez nieprzyjacielski samolot zidentyfikowany jako Sunderland. Jeszcze tego samego dnia o 20:00 operacja przeciwko meldowanemu konwojowi została odwołana w związku z brakiem jakiegokolwiek kontaktu z nim. Od 6 października okręt Loewe operował w ramach zgrupowania Panther. Trzy dni później 9 października o godzinie 10:00 osiągnięto kwadrat marynarki AK 3875 zajmując swoją pozycje w zgrupowaniu. O 16:09 (kwadrat marynarki AK 3849) odebrano pochodzący z U 753 meldunek o podejrzanych cieniach w kwadracie marynarki AK 3824, w stronę których natychmiast się skierowano. O 19:50 (kwadrat marynarki AK 3589) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu dwóch statków a półgodziny później o 20:23 Odo Loewe zanurzył swoją jednostkę w celu wyjścia na dogodną do ataku pozycję. O godzinie 21:01 w kierunku pierwszego statku wystrzelono salwę trzech torped, z których dwie trafiły w należący do brytyjskiego armatora Haldin & Philipps Ltd (Court Line) z Londynu frachtowiec Pennington Court (6.098 ton), będący maruderem z konwoju SC-103. O 21:45 i 21:50 wystrzelono dwie kolejne torpedy (z wyrzutni nr II i V) z których jedna okazała się wadliwa a druga minęła cel. Ponieważ w międzyczasie drugi statek zniknął w ciemnościach Odo Loewe postanowił pozostać na miejscu ataku i po załadowaniu do wyrzutni nowych torped dobić uszkodzoną jednostkę. O 23:10 w kierunku Pennington Court wystrzelono wyrzutni nr II kolejną, trzecią już dobijającą torpedę, która tym razem trafiła i zatopiła go. Po zniknięciu pod powierzchnią brytyjskiej jednostki dowódca U 254 postanowił odszukać drugi statek, co jednak ze względu na nocne ciemności mu się nie udało. Od 12 października okręt Odo Loewe operował w ramach zgrupowania Leopard. Tego samego dnia o godzinie 12:45 (kwadrat marynarki AK 3858) odebrano pochodzący z U 597 meldunek o kontakcie z konwojem ONS-136, w stronę którego się następnie skierowano. O 17:42 (kwadrat marynarki AK 3913) musiano wykonać alarmowe zanurzenie przed nadlatującą łodzią latającą, która w wykonanym następnie ataku zrzuciła serię bomb głębinowych, które na szczęście wybuchły w bezpiecznej odległości od burt okrętu. Jeszcze tego samego dnia o 22:05 jednostka Loewe znalazła się z powrotem na powierzchni a wkrótce potem odkryto defekt odbiornika F.UM.B.. Następnego dnia o godzinie 15:12 (kwadrat marynarki AK 5511) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu pięciu statków płynących w osłonie trzech niszczycieli, o czym niezwłocznie powiadomiono dowództwo. Ze względu jednak na fatalne warunki pogodowe nie było możliwie zaatakowanie celu z którym wkrótce potem utracono kontakt. W dniu 14 października w związku z niskim stanem paliwa (24m3) o godzinie 23:00 (kwadrat marynarki AK 4998) Odo Loewe zarządził rozpoczęcie powrotu do bazy. Następnego dnia o godzinie 02:35 (kwadrat marynarki AK 7325) nawiązano kontakt z konwojem ONS-136 w stronę którego się następnie skierowano. O 03:12 podążający za celem U 254 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 03:44 przez nieprzyjacielski eskortowiec zidentyfikowany jako niszczyciel (w rzeczywistości korwetę HNoMS Potentilla). O 06:00 (kwadrat marynarki AK 7334) ponownie musiano się zanurzyć przed nadpływającą korwetą HNoMS Eglantine, która wkrótce potem przystąpiła do ataków zrzucając w trzech seriach po dziesięć bomb głębinowych. O 06:25 na przebywającym na głębokości A+70 (150 metrów) okręcie doszło do silnego przecieku włazu prowadzącego na pomost, który udało się szybko wyeliminować. Poza tym dzięki szasowaniu balastów ustabilizowano okręt na głębokości A+50 (130 metrów). O 06:50 U 254 wymknął się z pod kontroli i opadł na głębokość 2A+32 (192 metry), poinformowany przez głównego mechanika, że może on opaść jeszcze głębiej Odo Loewe wydal rozkaz szasowania balastów i trzy minuty później okręt znalazł się na powierzchni odchodząc z prędkością cała naprzód z niebezpiecznego rejonu. W dniu 19 października o godzinie 19:00 (kwadrat marynarki BE 5155) doszło do spotkania z U 607, który także wracając do bazy objął osłoną radarową jednostkę Odo Loewe. Trzy dni później 22 października o godzinie 15:15 w punkcie Pt.346 spotkano się jednostkami eskorty w towarzystwie których o godzinie 18:00 zawinięto do bazy w Breście, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (31 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 5.701 mil morskich na i 331 mil morskich pod powierzchnią.

Przed trzecim patrolem na stanowisko dowódcy U 254 po zakończonej kuracji powrócił Hans Gilardone, podczas gdy Odo Loewe objął na krótko dowództwo swojej starej jednostki U 256.

Patrol 3 (21.11.1942 - 08.12.1942)
21.11. U 254 pod dowództwem Hansa Gilardone wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku (kwadrat marynarki BE 46). W dniu 25 listopada o godzinie 21:06 (kwadrat marynarki BE 2582) nadano do dowództwa meldunek o pomyślnym przepłynięciu Zatoki Biskajskiej. Dwa dni później 27 listopada o godzinie 11:38 odebrano pochodzącą z BdU depeszę nakazującą dowódcom U 254, U 465, U 758, U 524, U 439, U 211 i U 135 utworzenie do godziny 08:00 dnia 29 listopada zgrupowania Panzer, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AK 0263 do AK 6813. W dniu 30 listopada o godzinie 10:59 (kwadrat marynarki AK 6476) nadano do dowództwa meldunek pogodowy. W dniu 6 grudnia zgrupowanie Panzer otrzymało polecenie zaatakowania wykrytego przez U 524 (typ IXC) płynącego w kierunku wschodnim konwoju HX-217. Tego samego dnia U 254 nadał do dowództwa meldunek o odpędzeniu go przez eskortę od dostrzeżonego konwoju (prawdopodobnie HX-217), którego pozycja na godzinę 18:00 to kwadrat marynarki AJ 6787. W dniu 7 grudnia o godzinie 04:59 Hans Gilardone zameldował dowództwu o silnym kontakcie akustycznym w kwadracie marynarki AJ 6935 dochodzącym z kursu 350 stopni. O 11:20 U 254 przesłał do dowództwa meldunek o kontakcie w kwadracie marynarki AK 4413 z konwojem. Następnego dnia Gilardone nadał do dowództwa meldunek o nieudanym ataku oraz poinformował, że do czasu załadowania torped będzie podążał za konwojem śledząc go. O godzinie 17:50 (kwadrat marynarki AK 1827) U 254 spotkał się z U 623. Dziesięć minut później oba okręty zostały zmuszone do alarmowego zanurzenia przez nadlatujący samolot. Wieczorem tego samego dnia około godziny 21:34 płynący na powierzchni w sztormowych warunkach U 254 został staranowany przez należący do zgrupowania Draugfänger U 221 (typ VIIC). Przez powstały na skutek kolizji otwór do wnętrza okrętu Gilardone wdarła się woda, co spowodowało, że poszedł on od razu na dno wraz z 41 członkami załogi (kwadrat marynarki AK 2551). Zatoniecie U 254 przeżyły tylko cztery osoby, które w momencie kolizji przebywały na pomoście a które zostały uratowane przez sprawcę kolizji U 221.

Członkowie załogi U 254 polegli w dniu 08.12.1942 (w kolejności alfabetycznej):
Albrecht Friedrich MaschGfr 10.03.1923
Bader Günther MechGfr 11.02.1921
Beckmann Herbert MaschGfr 03.10.1921
Bornemann Hartwig-Dietrich MtrGfr 10.12.1922
Bornschlegel Alfred MtrGfr 19.12.1923
Cäsar Rolf Lt.z.S 02.08.1921
Diedrichs Heinrich OMasch 18.10.1913
Drebert Willi MtrGfr 19.06.1921
Dreier Ernst MaschMt 13.03.1919
Fischer Dieter Fahnr.z.S 13.02.1924
Fischer Otto MaschMt 26.09.1919
Giessner Heinz MaschOGfr 21.05.1921
Gilardone Hans KpLt 01.02.40 09.07.1912
Gritzner Helmut FkOGfr 30.10.1921
Heckhausen Franz MtrOGfr 10.05.1922
Hildebrandt Heinz FkMt 15.08.1920
Hoffmann Heinrich OMaschMt 12.03.1918
Hörner August KpLt.ing 09.10.1907
Jerzenbeck Heinrich MtrOGfr 15.08.1921
Kaack Heinz MaschGfr 13.02.1920
Kahse Hans Lt.z.S 02.07.1918
Klebig Franz MaschMt 29.07.1915
Klotsche Heinz MtrOGfr 01.04.1917
Knöfel Hans MaschGfr 25.05.1923
Köbbert Horst MaschOGfr 11.09.1922
Lienow Friedrich MaschGfr 21.06.1921
Ludwig Kurt OStrm 20.09.1915
Nöske Karl BtsMt 16.12.1918
Penske Karl MaschGfr 20.07.1922
Rauh Manfred MaschGfr 06.07.1923
Reige Bodo Fahnr.z.S 27.12.1922
Reimert Walter MechMt 23.10.1920
Richner Franz BtsMt 18.02.1920
Richter Heinz BtsMt 31.03.1918
Riemenschneider Helmut MaschGfr 01.11.1922
Rucker Siegfried OMasch 16.11.1915
Schmitz Ernst MaschGfr 18.06.1920
Stein Kurt MaschOGfr 05.02.1920
Welling Willi MaschMt 08.02.1918
Wellner Hans MtrGfr 17.11.1922
Ziller Herbert FkGfr 01.09.1923

Członkowie załogi U 254 uratowani w dniu 08.12.1942 ( w kolejności alfabetycznej):
?

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-254 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 12.11.10, 12:48

Witam
Zapraszam do lektury poprawionej i rozszerzonej historii operacyjnej U 254.
Pzdr. Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron