1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-249 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-249 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 01.06.09, 07:08

U 249 Typ VIIC Wersja 2.0

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 683
Zamówienie: 05.06.1941
Położenie stępki: 23.01.1943
Wodowanie: 23.10.1943
Wcielenie do służby: 20.11.1943
Numer pocztowy: M 54 401

Przebieg służby:
20.11.1943 - 01.01.1945 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi/okręt szkolny)
01.01.1945 - 08.05.1945 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (okręt bojowy)
09.05.1945 - Skapitulował na morzu załodze amerykańskiego samolotu B-24 Liberator .

Dowódcy:
20.11.1943 - 16.07.1944 - OLdR Rolf Lindschau
17.07.1944 - 09.05.1945 - OLdR ~ KLdR Uwe Kock

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty:
- 24.03.45 - myśliwiec szturmowy Mosquito Q należący do 235 Sqn RAF.

Ważniejsze wydarzenia z początkowego okresu służby okrętu.
20.11. - 29.11.43 - Kiel - podczas ćwiczeń w ramach U.A.K. U 247 został uderzony w część rufową i uszkodzony przez U 297.
30.11. - 04.12.43 - Kiel - pobyt w doku stoczni Krupp Germaniawerft w celu dokonania napraw.
26.01. - 23.02.43 - Gotenhafen - pobyt w stoczni Holm.
10.03. - 10.05.44 - Gotenhafen - pobyt w stoczni Holm w celu przeprowadzania napraw obu silników diesla.
27.05. - 31.05.44 - Gotenhafen - pobyt w stoczni Deutsche Werke.
01.06. - 04.06.44 - Gotenhafen - pobyt w stoczni Holm.
16.07.44 - OL Rolf Lindschau zdał obowiązki dowódcy U 249 a na jego miejsce przyszedł OL Uwe Kock.
30.10.44 - podczas ćwiczeń w pobliżu bazy w Danzig wypadł za burtę i nie udało się go odnaleźć MtrOGfr Franz Albrecht (31.03.1922r).
13.11. - 18.11.44 - Swinemünde - służba w ramach 5 Flotylli U-bootów.
20.11. - 20.01.45 - Kiel - pobyt w stoczni Krupp Germaniawerft w celu przeprowadzenia prac konserwacyjnych i modernizacyjnych (okręt został wyposażony w chrapy).

20.02.1945 U 249 pod dowództwem Uwe Kocka wypłynął o godzinie 18:00 z bazy w Kiel, by wspólnie z U 1023 udać się do bazy w Horten, gdzie ostatecznie przybyto o godzinie 11:20 dnia 23 lutego. Podczas pobytu w Horten w ramach miejscowego Agru-Front na wodach Oslofjordu przeprowadzono intensywne ćwiczenia w obsłudze i pływaniu na chrapach.

25.02.1945 U 249 pod dowództwem Uwe Kocka wypłynął o godzinie 19:35 z bazy w Horten, by zgodnie z poleceniem udać się do bazy w Bergen. O 07:15 dnia 27 lutego zawinięto do bazy w Kristiansand w celu pobrania paliwa i prowiantu. Cztery dni później 2 marca w eskorcie dozorowców o godzinie 00:00 opuszczono Kristiansand kierując się na port Farsund, gdzie przybyto dwie godziny później kotwicząc na redzie. Następnego dnia o 17:20 podniesiono kotwicę i ruszono w dalszą drogę zawijając 4 marca o godzinie 08:25 do bazy w Stavanger, którą po uprzedniej zmianie jednostek eskorty opuszczono jeszcze tego samego dnia o godzinie 17:55. Następnego dnia o godzinie 04:20 zawinięto ostatecznie do Bergen, gdzie rozpoczęto przygotowania do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.

Patrol 1 (07.03.1945 - 24.03.1945)
07.03. U 249 pod dowództwem Uwe Kocka wypłynął o godzinie 19:30 z bazy w Bergen, by prawdopodobnie zgodnie z rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Wysp Brytyjskich. W dniu 11 marca w związku z awarią radionamiernika oraz hydrofonów Uwe Kock zmuszony był przerwać patrol. W dniu 16 marca o godzinie 03:24 zawinięto do Bergen, gdzie okręt został skierowany do suchego doku miejscowej stoczni marynarki wojennej celem dokonania napraw. W dniu 20 marca o godzinie 12:00 U 249 skierował się do Ask?y, gdzie zdano posiadane na pokładzie ?stare? torpedy oraz pobrano w ich miejsce nowe. Następnego dnia o 06:40 odbito od kei w Aks?y a następnie skierowano się do Vagen cumując przy Dokkeskjaerskaien, gdzie przyjęto na pokład Ob.Feldw. (Luftwaffe) Liedtke, który miał koordynować z ramienia Luftwaffe misję specjalną na wodach Norweskich. O godzinie 23:55 opuszczono Vagen rozpoczynając przerwany defektami patrol już według zmienionych rozkazów. W dniu 24 marca płynący na powierzchni okręt Kocka został o godzinie 13:24 wykryty w kwadracie marynarki AN 2412 przez przebywający na patrolu brytyjski samolot Mosquito Q z 235 Sqn RAF. Dowódca U 249 widząc nadlatującego przeciwnika wydał rozkaz obsadzenia działek przeciwlotniczych i otwarcia ognia zaporowego. Brytyjska maszyna choć została zestrzelona zdołała przedtem uszkodzić okręt Kocka oraz zranić kliku członków jego załogi. Wkrótce potem U 249 podpłynął na miejsce rozbicia się samolotu i podniósł z wody pilota Lt. Williamsa, który został następnie przesłuchany. Jeszcze tego samego dnia okręt Kocka przybył do Bergen, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol (17 dni). Podczas jego trwania okręt przepłynął 218,2 mil morskich na i 466 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 2 (03.04.1945 - 09.05.1945)
03.04. U 249 pod dowództwem Uwe Kocka wypłynął o godzinie 04:45 z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u południowo - zachodnich wybrzeży Wysp Brytyjskich (rejon wysp Scilly i Lands End). Aż do Hellisöy okręt Kocka płynął w eskorcie dozorowca V 5156, poczym zgodnie z poleceniem dowództwa rozpoczęto marsz przez akwen położony pomiędzy Szetlandami a Wyspami Owczymi. W dniu 15 i 16 kwietnia na płynącym w zanurzeniu okręcie zaobserwowano liczne detonacje bomb głębinowych zrzuconych przez jednostki marynarki i lotnictwo (kwadrat marynarki AM 4530, AM 4850). Pomiędzy 20 kwietnia a 1 maja nadano do dowództwa trzy meldunki o pozycji zajmowanej przez okręt: w dniu 20 kwietnia o 08:00 kwadrat marynarki AM 7425, 25 kwietnia o 08:00 kwadrat marynarki BE 3685 i 1 maja o 08:00 kwadrat marynarki BF 2498. W dniu 7 maja Uwe Kock odebrał z BdU polecenie zaprzestania jakichkolwiek ataków na nieprzyjacielskie jednostki a 8 maja widomość o kapitulacji Niemiec oraz polecenie zawinięcia pod czarną banderą do najbliższej własnej lub alianckiej bazy. Tego samego dnia o 08:00 (kwadrat marynarki BF 2477) nadano otwartym tekstem skierowany do Brytyjczyków meldunek z pozycją okrętu. Następnego dnia płynący na powierzchni pod czarną banderą U 249 został wykryty o godzinie 11:00 (kwadrat marynarki BF 3144) przez amerykański samolot B-24 Liberator, któremu Uwe Kock zasygnalizował swoją kapitulację. Półgodziny później do Liberatora dołączył kolejny samolot tym razem brytyjski Sunderland. O 13:00 w związku z kończącym się paliwem do swojej bazy odleciał Liberator pozostawiając nad okrętem Uwe Kocka brytyjską maszynę. Półtorej godziny później o 14:30 za rufą okrętu stanął w dryfie brytyjski eskortowiec HMS Amethyst, którego dowódca skierował w stronę U 249 wszystkie działka. W tym czasie drugi eskortowiec HMS Magpie wysłał na pokład jednostki Kocka oddział pryzowy. Następnego dnia o godzinie 06:00 U 249 rzucił kotwicę na brytyjskich wodach terytorialnych, gdzie następnie miała miejsce zainscenizowana specjalnie dla mediów prezentacja kapitulacji niemieckiego okrętu podwodnego. Następnie o godzinie 10:00 okręt Kocka wpłynął w eskorcie dwóch brytyjskich eskortowców HMS Amethyst i HMS Magpie do bazy w Portland, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (38 dni). Podczas jego trwania do godziny 12:00 dnia 8 maja przepłynięto tylko 19 mil morskich na i 2129,2 mile morskie pod powierzchnią.

Uwagi.
a.) W Portland straż nad U 249 i jego załogą obieli marynarze Polskiej Marynarki Wojennej.
b.) W dniu 29 maja U 249 został przebazowany z Portland od bazy w Loch Ryan gdzie przybył 1 czerwca. Tam dawny okręt Lindschaua i Kocka został przemianowany na N 86 i wykorzystany był do testów. Po ich ukończeniu U 249 został przeznaczony do zatopienia w ramach operacji Dealight. W dniu 11 grudnia U 249 w ramach rejsu 5A[1] w/w operacji wypłynął z bazy w Loch Ryan na holu niszczyciela eskortowego HMS Southdown kierując się na pozycję YY. Dnia 13 grudnia były okręt Lindschaua i Kocka przybył na wyznaczoną pozycję, gdzie o godzinie 10:15 został zatopiony torpedą przez brytyjski okręt podwodny HMS Tantivy (poz. 56.10N, 10.05W).

Przypisy:
[1] Okręty wchodzące w skład rejsu 5A - okręt dowódcy niszczyciel HMS Orwell (w zastępstwie za HMS Onslow); grupa pierwsza: niszczyciel eskortowy HMS Mendip mający na holu U 760, fregata HMS Cubitt mająca na holu U 255 i holownik oceaniczny HMS Masterful mający na holu U 293, grupa druga: niszczyciel ORP Błyskawica, niszczyciel eskortowy HMS Southdown mający na holu U 249 i holownik oceaniczny HMS Prosperous mający na holu U 1002. U-booty pierwszej grupy miały posłużyć za cele dla samolotów (pozycja ZZ), natomiast drugiej grupy za cel okrętowi podwodnemu HMS Tantivy (pozycja YY).

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939-1945, KTB U 223-U 300, tom 6,
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-249 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 08.10.10, 13:07

Witam
Zapraszam do lektury poprawionej i rozszerzonej historii operacyjnej U 249.
Pzdr. Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron