1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-247 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-247 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 01.06.09, 07:06

U 247 Typ VIIC Wersja 2.0

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 681
Zamówienie: 05.06.1941
Położenie stępki: 16.12.1942
Wodowanie: 23.09.1943
Wcielenie do służby: 23.10.1943
Numer pocztowy: M 53 355

Przebieg służby:
23.10.1943 - 31.05.1944 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.06.1944 - 01.09.1944 - 1 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
01.09.1944 - Zatopiony w rejonie Lands End (pozycja 49.54N, 05.49W) bombami głębinowymi kanadyjskich fregat HMCS Saint John i HMCS Swansea.

Dowódcy:
23.10.1943 - 01.09.1944 - OL Gerhard Matschulat

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1 (207 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

W kwietniu 1944 roku U 247 został wyposażony w chrapy.

18.05.1944 U 247 pod dowództwem Gerharda Matschulata wspólnie z U 1165, U 960, U 1000, U 480, U 290 i U 921 wypłynął o godzinie 08:00 z bazy w Kiel z rozkazem udania się do baz w Norwegii. Godzinę później na Rucie 01 nastąpiło spotkanie z trałowcami M 470, M 415, M 462 oraz M 445 mającymi pełnić rolę eskorty. Następnego dnia o 10:25 (kwadrat marynarki AO 4439) okręt Matschulata wspólnie z U 1165 i U 480 obrał kurs na Larvik, podczas gdy pozostałe okręty w eskorcie kutrów trałowych udały się do bazy w Kristiansand. O godzinie 16:15 (kwadrat marynarki AO 4124) w kierunku Larvik skierował się U 1165 podczas gdy U 247 i U 480 udały się do Arendal, gdzie przybyły jeszcze tego samego dnia godzinie 22:00. Podczas pobytu w tamtejszej bazie U 247 oraz jego towarzysz został podporządkowany FdU Mitte i oczekiwał w kilkugodzinnym stanie gotowości do wyjścia w morze w celu wykonania zadania Wallenstein (obrona wybrzeży Norwegii przed spodziewaną inwazją). W dniach 20 - 26 maja okręt Matschulata w ramach NVA w oparciu o bazę w Arendal odbywał na wodach przybrzeżnych próby i testy w wykrywaniu wyposażonego w okładzinę Alberich U 480, które miały pokazać przewagę jednostek wyposażonych w tą okładzinę nad standartowymi jednostkami.

27.05.1944 U 247 pod dowództwem Gerharda Matschulata wypłynął o godzinie 02:30 z bazy w Arendal, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami udać się do bazy w Bergen. Po drodze o godzinie 09:30 zawinięto do bazy w Kristiansand, którą opuszczono jeszcze tego samego dnia o godzinie 18:00 wspólnie z U 363 i U 975 w eskorcie trałowców M 407 i M 496. W związku ze złymi warunkami pogodowymi o godzinie 01:08 następnego dnia zawinięto do Egersund, które opuszczono o 04:00, kierując się do Bergen, gdzie przybyto o godzinie 15:25.

W trakcie pobytu w Bergen na okręcie Matschulata dokonano naprawy uszkodzonego odbiornika fal radowych Wanze oraz wykonano na wodach Byfjordu ćwiczenia w alarmowym zanurzaniu i pływaniu na chrapach.

Patrol 1 (31.05.1944 - 28.07.1944)
31.05. U 247 pod dowództwem Gerharda Matschulata w towarzystwie jednostek eskorty wypłynął o godzinie 16:00 z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u północno - wschodnich wybrzeży Szkocji (rejon North Minches i Cape Wrath). Tego samego dnia o godzinie 19:45 po osiągnięciu kwadratu marynarki AN 2316 okręty eskorty zawróciły do bazy a ponad dwie godziny później o 21:47 U 247 zszedł w zanurzenie rozpoczynając rejs na chrapach. W dniu 6 czerwca o godzinie 03:51 odebrano z BdU skierowane do U 247, U 477, U 294, U 980, U 958, U 290 polecenie nakazujące zaprzestania dalszego marszu i pozostania na osiągniętym obszarze. O 18:21 odebrano kolejny meldunek z BdU nakazujący zająć w/w jednostkom określone rejony operacyjne, gdzie mieli atakować nieprzyjacielskie jednostki. I tak w przypadku U 247 rejon ten wypadał na kwadrat marynarki AF 2325. Trzy dni później 9 czerwca o 20:14 odebrano z BdU polecenie udania się do rejonu operacyjnego obejmującego kwadraty marynarki AM 33 - AM 38, gdzie w szczególności w części przypadającej na kwadrat marynarki AM 3656 spodziewano się wielu szans na atak. Następnego dnia o godzinie 01:13 (kwadrat marynarki AF 7465) z powodu defektu chrap musiano się wynurzyć w celu znalezienia jego przyczyny, co pozwoliło stwierdzić, że doszło do uszkodzenia mechanizmu podnoszenia i opuszczania chrap, w wyniku czego nie można było ich złożyć. Wysłana na pokład ekipa remontowa przy pomocy posiadanych na pokładzie środków dokonała prowizorycznej naprawy. O 02:29 (kwadrat marynarki AF 7465) okręt szedł na głębokość A-40 (40 metrów). Dwa dni później 12 czerwca o godzinie 04:45 po uzyskaniu kontaktu akustycznego Gerhard Matschulat rozkazał wyjść na peryskopową aby przyjrzeć się kontaktowi, którym okazał się szkuner żaglowy nie warty torpedy. Dwie godziny później nawiązano kontakt z kolejnym nie wartym torpedy żaglowym statkiem. W dniu 16 czerwca o godzinie 22:30 (kwadrat marynarki AM 3646) po uzyskaniu kontaktu akustycznego dowódca U 247 rozkazał wyjść na peryskopową aby przyjrzeć się kontaktowi, którym okazał się posiadający zapalone światła pozycyjne na rufie mały statek rybacki. Następnego dnia o 11:05 (kwadrat marynarki AM 3651) na polecenie dowódcy osadzono U 247 na znajdującym się w tym miejscu na głębokości 120 metrów (A+40) dnie, gdzie przebywano do godziny 17:21 kiedy to oderwano się od dna rozpoczynając wkrótce potem rejs na chrapach. W dniu 18 czerwca o godzinie 08:05 (kwadrat marynarki AM 3659) nawiązano najpierw kontakt akustyczny a następnie wzrokowy z płynącym w eskorcie dwóch niszczycieli nieprzyjacielskim pancernikiem w kierunku którego o 08:32 wystrzelono salwę trzech torped, które jednak z powodu dużej odległości jaka dzieliła U 247 od celu okazały się niecelne. W dniu 4 lipca o godzinie 13:58 (kwadrat marynarki AM 3683) po uzyskaniu silnego kontaktu akustycznego Gerhard Matschulat nakazał zejść na głębokość A-10 (70 metrów). Wkrótce potem o kadłub zaczął ocierać się niezidentyfikowany przedmiot a rufa okrętu została ściągnięta w prawą stronę, po czym wszystko wróciło do normy. O godzinie 01:05 już dnia 5 lipca (kwadrat marynarki AM 3656) na polecenie dowódcy wynurzono się aby zbadać stan kadłuba po tajemniczym kontakcie, co pozwoliło stwierdzić że oba przerywacze sieci są zerwane z powodu złamania ich podpór. Poza tym nie stwierdzono żadnych innych uszkodzeń, co pozwoliło wkrótce potem na ponowne zanurzenie. O 16:06 (kwadrat marynarki AM 3659) nawiązano kontakt akustyczny i wzrokowy z posiadającą napęd tłokowy jednostką, którą okazał się nieprzyjacielski okręt patrolowy. Dwanaście minut później o 16:18 w kierunku wrogiej jednostki wystrzelono torpedę akustyczną T-V, która jednak chybiła celu. O godzinie 19:26 nawiązano dochodzący z kursu 230 stopni kontakt akustyczny z kolejną jednostką o napędzie tłokowym, którą wkrótce potem okazał się statek rybacki, w stronę którego o 19:42 wystrzelono salwę dwóch torped, które jednak chybiły celu. O 20:55 (kwadrat marynarki AM 3683) Gerhard Matschulat nakazał wynurzenie, w zasięgu wzroku trzech poławiających na gładkim morzu statków rybackich. Wkrótce potem w kierunku przebywającej najbliżej jednostki, którą okazał się należący do brytyjskiego armatora Carnie & Gibb z Granton trawler Noreen Mary (207 ton) oddano serię z działek przeciwlotniczych. Po około trzech minutach prowadzenia ostrzału wroga jednostka zastopowała a niedługo potem w jej kierunku wystrzelono pojedynczą torpedę, która na skutek defektu nie trafiła w cel. Nie chcąc marnować dalszych torped na tak małą jednostkę Gerhard Matschulat wydał rozkaz zatopienia jej przy pomocy działek przeciwlotniczych, co wkrótce potem wykonano. W dniu 6 lipca o godzinie 07:20 (kwadrat marynarki AM 3617) nawiązano najpierw kontakt akustyczny a następnie wzrokowy z nieprzyjacielskim zespołem okrętów złożonym z lotniskowca i trzech niszczycieli, w stronę których się skierowano z bezowocnym jak się później okazało zamiarem ich zaatakowania (nie udało się wyjść na dogodną do ataku pozycję). Dwa dni później 8 lipca o godzinie 02:07 (kwadrat marynarki AM 3643) przebywający na powierzchni U 247 został wykryty i oświetlony flarami przez wrogi samolot. Zaalarmowany pojawieniem się wroga Gerhard Matschulat wydal rozkaz alarmowego zanurzenia na głębokość A-20 (60- metrów). Na szczęście dla niego i jego okrętu wroga maszyna prawdopodobnie na skutek defektu mechanizmu spustowego nie zrzuciła żadnych bomb. W dniu 10 lipca o 18:25 (kwadrat marynarki AM 3516) na rozkaz dowództwa rozpoczęto marsz powrotny do bazy. Następnego dnia o 07:57 (kwadrat marynarki AM 2659) po zaobserwowaniu nadlatującego samolotu zidentyfikowanego jako Liberator wykonano zanurzenie na głębokość A-60 (20 metrów). Trzydzieści trzy minuty później uzyskano na kursie 40 stopni kontakt akustycznego z turbinową jednostką, co spowodowało, że Gerhard Matschulat wydał rozkaz skierowania się w jej stronę. O 10:05 przeprowadzono lustrację horyzontu przez peryskop, która nie wykazała obecności w zasięgu wzroku żadnej jednostki. W dniu 12 lipca o godzinie 08:28 (kwadrat marynarki AM 2727) po zaobserwowaniu nadlatującego samolotu zidentyfikowanego jako Sunderland wykonano manewr alarmowego zanurzenia na głębokość A+40 (120metrów). Wkrótce potem w pobliżu rozerwały się dwie serie czterobombowe, powodując powstanie uszkodzeń m.in.: prawoburtowego silnika elektrycznego który mógł pracować jedynie w reżimie wolno i cała naprzód, prawoburotowego głównego sprzęgła, poza tym zniszczeniu uległa znajdująca się rufowej wyrzutni nr V torpeda akustyczna oraz stłuczone zostały liczne elementy szklane. W dniu 14 lipca o godzinie 05:25 (kwadrat marynarki AM 0152) zakończono operację usunięcia zniszczonej torpedy i zastąpienia jej rezerwową. W dniu 28 lipca o godzinie 03:55 spotkano się w punkcie Bruno 1 z jednostkami eskorty w towarzystwie których o godzinie 06:44 wpłynięto do Brestu, kończąc trwający ponad osiem tygodni patrol (58 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 829, 7 mili morskiej na i 3.129,9 mili morskiej pod powierzchnią.

Patrol 2 (26.08.1944 - 01.09.1944)
26.08. U 247 pod dowództwem Gerharda Matschulata wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z rozkazem w drodze do bazy w Norwegii atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie kanału św. Jerzego. W dniu 31 sierpnia przebywający w pobliżu Lands End (kwadrat marynarki BF 2438) okręt Matschulata został wykryty a następnie zaatakowany bombami głębinowymi przez dwie wchodzące w skład 3 Grupy Wsparcia kanadyjskie fregaty HMCS Saint John i HMCS Swansea. Ataki te zakończyły się 1 września o godzinie 01:55 zatopieniem U 247 wraz z całą załogą.

Członkowie załogi U 247 polegli w dniu 01.09.1944 (w kolejności alfabetycznej):
Barchfeld Kurt MechGfr 13.06.1924
Bratfisch Waldemar MaschOGfr 31.03.1924
Brune Friedrich BtsMt 13.02.1920
Cornelius Heinz FkMt 27.05.1922
Dengler Oskar MtrOGfr 19.11.1923
Dittmann Alfred SanOMt 02.09.1921
Dürr Josef BtsMt 02.03.1920
Ewert Alfred MechOGfr 12.04.1923
Faifer Stanislaus MtrGfr 11.08.1925
Fischer Erwin MtrOGfr 18.03.1922
Floth Heinz MtrOGfr 02.06.1924
Gast Anton MtrOGfr 16.03.1924
Genzel Werner MaschMt 26.02.1922
Göhring Fritz MaschMt 25.06.1923
Graf Gottfried MtrGfr 18.07.1925
Hoffmann Berthold MtrOGfr 11.09.1923
Höher Wolfgang-Gerhard MaschGfr 19.11.1924
Holz Herbert MaschOGfr 22.02.1925
Huwe Hermann MaschOGfr 13.12.1924
Jeschke Hans MaschGfr 03.03.1925
Kanthak Horst FkGfr 13.11.1923
Keller Heinz MaschOGfr 27.08.1923
Kilimann Willi OStrm 02.12.1917
Klaussner Georg OStrmMt 10.11.1919
Köhler Karl MaschOGfr 07.06.1925
Lang Aloysius MaschOGfr 28.02.1924
Lepach Reinhold MtrOGfr 08.10.1923
Lüchtermeier Johann MaschMt 05.09.1920
Matschulat Gerhard OLt.z.S.01.04.43 25.05.1920
Meyer Ernst MaschGfr 21.03.1925
Meyer Hans OMasch 26.05.1914
Misch Hans MaschMt 14.08.1920
Mittag Oswin MaschGfr 18.09.1924
Netzsch Johann-Richard MechGfr 06.04.1924
Neyses Walter MtrOGfr 29.08.1924
Nottbohm Helmut MaschGfr 29.11.1924
Papesch Georg FkMt 11.10.1922
Penzkofer Franz FkOGfr 22.01.1924
Peschke Walter MechMt 19.08.1917
Philipp Johannes MaschOGfr 23.03.1924
Rosenstock Heinz Ostrm 24.09.1919
Röttger Josef Lt.z.S 09.05.1923
Rüdiger Max OMaschMt 08.08.1919
Schenk Otto MtrOGfr 22.05.1922
Schindler Gerhard MtrOGfr 08.03.1925
Schulze Horst FkGfr 13.11.1921
Sirek Karl-Heinz MaschGfr 11.08.1923
Stiebner Heinz OLt.z.S 04.08.1922
Stoffregen Hans StOMasch 11.08.1910
Weigert Horst MtrGfr 09.09.1924
Wiebe Wolfgang OLt.ing 17.02.1919
Wilkendorf Günther OMaschMt 17.02.1919


Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939-1945, KTB U 223-U 300, tom 6,
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-247 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 06.10.10, 14:11

Witam
Zapraszam do lektury poprawionej i rozszerzonej historii operacyjnej U 247.
Pzdr. Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron