1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-246 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 4 • Strona 1 z 1

U-246 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 01.06.09, 07:05

U 246 Typ VIIC Wersja 2.0

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 680
Zamówienie: 10.04.1941
Położenie stępki: 30.11.1942
Wodowanie: 07.12.1943
Wcielenie do służby: 11.01.1944
Numer pocztowy: M 53 307

Przebieg służby:
11.01.1944 - 31.07.1944 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.08.1944 - 30.09.1944 - 3 Flotylla U-bootów, La Pallice (okręt bojowy)
01.10.1944 - 05.04.1945 - 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
05.04.1945 - Uznany za zaginiony z nieznanych przyczyn na Morzu Irlandzkim na południe od wyspy Man (pozycja 53.42N, 04.53W, kwadrat marynarki AM 6887).

Dowódcy:
11.01.1944 - 05.04.1945 - KL Ernst Raabe

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 246 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
12.01. - 24.01.44 - Kiel - próby morskie w ramach UAK.
25.01. - 27.01.44 - Apenrade - Próby specjalne w ramach SVK.
29.01. - 02.02.44 - Kiel - kontynuacja prób w ramach UAK.
03.02. - 05.02.44 - Kiel - montaż aparatury dla SVK.
07.02. - 09.02.44 - Apenrade - próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
12.02. - 17.02.44 - Swinemünde - szkolenie w walce samolotami w ramach szkoły Broni Przeciwlotniczej.
19.02. - 21.02.44 - Danzig - szkolenie w ramach UAK.
22.02. - 28.02.44 - Pillau - stacjonarne przygotowania do ćwiczeń taktycznych,
01.03. - 18.04.44 - Hel - próby i ćwiczenia w ramach TEK i Agru-Front.
19.04. - 23.04.44 - Gotenhafen - wymiana peryskopu.
24.04. - 30.04.44 - Hela - ćwiczenia taktyczne w ramach Agru-Front.
01.05. - 10.05.44 - Pillau - dalsze szkolenia z taktyki.
11.05. - 13.05.44 - Königsberg - pobyt w stoczni Schichau ? w celu przeprowadzenia drobnych prac naprawczych.
14.05. - 26.05.44 - Libau - ćwiczenia w strzelaniu torpedowym w ramach 25 Flotylli U-bootów.
27.05. - 01.06.44 - Pillau - indywidualne szkolenie.
02.06. - 04.06.44 - Gotenhafen - montaż urządzenia do ćwiczeń taktycznych.
05.06. - 07.06.44 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 25 Flotylli U-bootów.
(07.06. odebrano rozkaz przerwania ćwiczeń i przygotowania okrętu do zadań bojowych we wschodniej części morza Bałtyckiego. W dniu 10 czerwca rozkaz ten został zmieniony na polecenie przebazowania do bazy w Kiel.)
12.06. - 15.06.44 - Travemünde - okręt oddany do dyspozycji KK- Verband.
19.06. - 20.08.44 - Kiel - pobyt w stoczni Krupp Germaniawerft w celu przeprowadzenia przeglądu oraz prac modernizacyjnych i konserwacyjnych.
22.08. - 27.08.44 - Zatoka Strande - próby w pływaniu na chrapach.
29.08. - 31.08.44 - Apenrade - próby specjalne w ramach SVK.
01.09. - 03.09.44 - Flensburg - pobyt w stoczni Flensburger Werft w celu wymiany prawoburtowej śruby.
04.09.44 - kwadrat marynarki AO 6541 - podczas rejsu do Swinemünde w odległości 400 metrów od burty okrętu eksplodowała mina morska nie czyniąc żadnych szkód.
05.09. - 11.09.44 - Swinemünde - szkolenie w walce samolotami w ramach Szkoły Broni Przeciwlotniczej.
14.09. - 25.09.44 - Kiel - pobyt w stoczni Krupp Germania Werft w celu przeprowadzenia naprawy zbiornika balastowego nr 5, wymiany membrany osłaniającej GHG oraz wykonania prac konserwacyjnych.

28.09.1944 U 246 pod dowództwem Ernsta Raabe wypłynął o godzinie 08:00 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem udać się do bazy w Horten. Pomiędzy godziną 09:15 a 17:15 w oczekiwaniu na przybycie okrętów eskorty U 246 stał na kotwicy, by następnie w ich eskorcie oraz w towarzystwie dwóch innych U-bootów U 1230 i U 1056 rozpocząć marsz kierunku cieśniny Duży Bełt. W dniu 30 września o godzinie 06:07 po osiągnięciu kwadratu marynarki AO 4466 jednostki eskorty zawróciły do bazy a trzy okręty podwodne kontynuowały grupowy marsz w kierunku bazy w Horten, gdzie przybyły jeszcze tego samego dnia o 15:19.

W trakcie pobytu w Horten w ramach miejscowego Agru-Front na U 246 przeprowadzono w następnych dniach na wodach Oslofjordu intensywne szkolenie w obsłudze i pływaniu na chrapach.

Patrol 1 (07.10.1944 - 11.11.1944)
04.10.1944 U 246 pod dowództwem Ernsta Raabe wspólnie z U 1056 wypłynął o godzinie 19:00 z bazy w Horten, by w drodze na patrol u południowo - wschodnich wybrzeży Irlandii najpierw udać się do bazy w Kristiansand, gdzie miano pobrać prowiant i zaopatrzenie na 11 tygodni pobytu na morzu. Następnego dnia o 04:42 wpłynięto do Kristiansand, które opuszczono 7 października o godzinie 16:30. O 18:12 tego samego dnia nastąpiło spotkanie z eskortą w towarzystwie której skierowano się w stronę Eiger?ya. Następnego dnia o godzinie 03:10 po osiągnięciu kwadratu marynarki AN 3192 eskorta zawróciła do bazy a prawie czterdzieści minut później o 03:48 U 246 rozpoczął podwodny marsz w kierunku swojego rejonu operacyjnego. W dniu 15 października odebrano z BdU depeszę nakazującą Ernstowi Raabe udanie się do kwadratu marynarki AM 70 a jak tam przybędzie zameldowania o tym fakcie. W dniu 25 października o godzinie 02:25 (BE 3393) uzyskano trwający 10 minut kontakt akustyczny z jednostką płynącą na silnikach diesla, którą jak ocenił to dowódca U 246 mógł być tylko płynący na chrapach okręt podwodny. Trzydzieści pięć minut później GHG okrętu Ernsta Raabe zarejestrował metaliczne impulsy pochodzące najprawdopodobniej od nieprzyjacielskiego asdiku. Pięć minut później w pobliżu okrętu eksplodowały dwie bomby głębinowe, w wyniku których przestały działać oba silniki diesla. O 03:22 okręt zszedł na głębokość A+60 (140 metrów) a wkrótce potem w jego pobliżu rozerwały się dwie kolejne bomby głębinowe w wyniku których uszkodzeniu uległo oświetlenie, prądnica, GHG, żyroskop, kompas magnetyczny oraz główny ster a wyrzutnia torpedowa nr I straciła szczelność. O 12:00 (kwadrat marynarki BE 3391) polowanie na jednostkę Ernsta Raabego zakończyło się i jego załoga mogła przystąpić do naprawy uszkodzeń. O 18:00 na polecenie dowódcy przystąpiono do sprawdzania stanu gotowości okrętu do kontynuowania patrolu po zakończonych naprawach. Ponieważ problemy nie zostały jednak w całości wyeliminowane a okręt okazał się mało sterowny Ernst Raabe nakazał o 19:11 wynurzenie. Wkrótce potem odkryto, że oba peryskopy uległy uszkodzeniu podobnie jak i zbiorniki balastowe które okazały się nieszczelne. W związku z tymi faktami nie mogąc wykonywać dalej swego głównego zadania ani pełnić funkcji jednostki meteorologicznej dowódca U 246 tuż przed północą tego samego dnia poinformował BdU o konieczności powrotu do bazy. W dniu 11 listopada o godzinie 15:30 (kwadrat marynarki AN 3124) spotkano się z eskortą w towarzystwie której o godzinie 17:36 wpłynięto do bazy w Stavanger, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (38 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 1.196 mil morskich na i 1.649 mil morskich pod powierzchnią.

12.11.1944 U 246 pod dowództwem Ernsta Raabe wypłynął z bazy w Stavanger, by zgodnie z rozkazem udać się remont do stoczni marynarki w Bergen, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia.

Patrol 2 (21.02.1945 - 05.04.1945)
21.02. U 246 pod dowództwem Ernsta Raabe wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Irlandzkim. W dniu 7 marca (kwadrat marynarki AM 4312) Ernst Raabe zameldował dowództwu, że znajduje się w drodze na Morze Irlandzkie. Prawdopodobnie na początku kwietnia operujący na Morzu Irlandzkim na południe od wyspy Man U 246 poderwał się na brytyjskiej minie idąc na dno wraz z całą załogą. BdU nie mając od 7 marca żadnych wieści od jednostki Raabego uznało w dniu 5 kwietnia jego okręt za utracony z nieznanych przyczyn. W dniu 30 kwietnia brytyjskie niszczyciele HMS Hesperus i HMS Havelock nawiązały kontakt z niezidentyfikowanym podwodnym celem, którego następnie zaatakowały bombami głębinowymi. Na skutek ich eksplozji na powierzchnię wypłynęły liczne szczątki oraz plama paliwa. Wielce prawdopodobne, że atakowanym przez oba okręty celem był wrak zaginionego U 246.

Uwagi:
a.) Poprzednia wersja losów U 246 mówiła, że: w dniu 29 marca padł on w rejonie Lands End (pozycja 49.58N, 05.25W) ofiarą ataków bombami głębinowymi brytyjskiej fregaty HMS Duckworth.

Członkowie załogi U 246 uznani za zaginionych 2 dniu 05.04.1945 (w kolejności alfabetycznej):
Ahrlich Johann Ostrm (WO) 25.02.1915
Beyer Günter MaschGfr 29.08.1925
Böker Ewald OMechMt 12.09.1922
Ciuppa Erich MaschOGfr 11.05.1924
Cleres Erich MaschGfr 24.10.1924
Deisen Peter BtsMt 10.04.1921
Dommick Gerhard MaschGfr 22.08.1925
Giesers Heinrich FkOGfr 06.12.1924
Glatzel Hans-Heinrich OLt.z.S (1 WO) 14.11.1922
Glindemann Albert OFkMt 24.02.1922
Görigk Heinrich MaschMt 04.05.1921
Grünmann Karl BtsMt 27.01.1922
Heyer Jakob MaschOGfr 23.07.1922
Hinneburg Herbert MaschMt 15.10.1919
Hofmann Kurt MtrOGfr 31.08.1922
Horbach Günter FkMt 29.12.1920
Hübner Karl-Heinz MaschMt 10.10.1921
Hüls Johannes OMasch 19.12.1912
Kemke Helmut MtrOGfr 31.03.1924
Körner Fritz MaschMt 06.07.1921
Kuckelkorn Herbert OLt.ing 16.09.1917
Lange Gerhard Mtr 23.01.1925
Lony Herbert MaschMt 30.09.1921
Lorenz Heinz MtrOGfr 05.05.1924
Lüchau Harald BtsMt 10.04.1924
Müller Helmut MaschOGfr 07.08.1922
Müller Kurt MtrOGfr 10.07.1924
Müller Rudolf MaschOGfr 23.12.1924
Münchenberg Hans MaschOGfr 10.08.1924
Münster Hans OMasch 08.03.1916
Nettelroth Horst FkGfr 01.01.1922
Neumann Günter MaschOGfr 12.09.1924
Obermayer Franz MtrOGfr 22.02.1924
Peters Wilhelm MaschOGfr 16.03.1923
Raabe Ernst KpLt.01.04.43 05.02.1907
Ratsch Joachim-Hans MechOGfr 08.08.1924
Rübcke Gerhard Ostrm 20.08.1920
Schaaf Günter OFahnr.ing 01.05.1924
Schreiner Kurt MtrOGfr 09.11.1924
Schröder Ernst MtrOGfr 26.05.1925
Schröder Peter MtrOGfr 30.11.1924
Schuster Johann MaschOGfr 14.09.1920
Sommer Heinrich MaschGfr 18.01.1924
Staude Siegfried MtrHGfr 23.11.1923
Thurner Dr. Ernst Mar.St.Arzt 16.04.1911
Vogt Paul FkOGfr 29.09.1924
Volkmann Erwin MtrOGfr 13.09.1924

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-246 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 21.09.10, 09:43

Witam
Zapraszam do lektury poprawionej i rozszerzonej historii operacyjnej U 246.
Pzdr. Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-246 Typ VIIC

Postprzez Uapa » 27.09.10, 14:24

Brodołak napisał(a):Położenie stępki: 30.11.1942

Patrol 2 (21.02.1945 - 05.04.1945)
21.02. U 246 pod dowództwem Ernsta Raabe wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Irlandzkim. W dniu 7 marca (kwadrat marynarki AM 4312) Ernst Raabe zameldował dowództwu, że znajduje się w drodze na Morze Irlandzkie. Prawdopodobnie na początku kwietnia operujący na Morzu Irlandzkim na południe od wyspy Man U 246 poderwał się na brytyjskiej minie idąc na dno wraz z całą załogą. BdU nie mając od 7 marca żadnych wieści od jednostki Raabego uznało w dniu 5 kwietnia jego okręt za utracony z nieznanych przyczyn. W dniu 30 kwietnia brytyjskie niszczyciele HMS Hesperus i HMS Havelock nawiązały kontakt z niezidentyfikowanym podwodnym celem, którego następnie zaatakowały bombami głębinowymi. Na skutek ich eksplozji na powierzchnię wypłynęły liczne szczątki oraz plama paliwa. Wielce prawdopodobne, że atakowanym przez oba okręty celem był wrak zaginionego U 246.

Uwagi:
a.) Poprzednia wersja losów U 246 mówiła, że: w dniu 29 marca padł on w rejonie Lands End (pozycja 49.58N, 05.25W) ofiarą ataków bombami głębinowymi brytyjskiej fregaty HMS Duckworth.



Wg: U-Boat Fact File Detailed Service Histories of the Submarines Operated by the Kriegsmarine 1935-1945 zredagowaną przez Peter Sharpe (Leicester, 1998) sprawa wygląda inaczej:

Położenie stępki: 05.12.1942

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/1
29.03.45 BF23 Br(itish) PF(Frigate) Teme 1370 ton - uszkodzona

Los
30.04.45 zbombardowana przez Sunderland ML738H (Flight Lieutenant KH Foster odznaczony Distinguished Flying Cross) z 201 Sqn RAF (5342Nx0455W) na morzu Irlandzkim z całą 48 załogą. (Wcześniej uważano, że U246 został zatopiony 29.03.45 przez 3rd Escort Group na zachodu od Lizard.)

I pytanie brzmi, kto ma rację? Sharpe mógł mieć stare dane?
Uapa
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 289.000 BRT

Dołączył(a): 21.04.05, 19:21
Lokalizacja: Alt Stettin

Re: U-246 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 30.09.10, 12:17

Witam
W przypadku daty położenia stępki U 246 tj. 30.11.1942 -to data ta pojawia się na trzech stronach poświęconych U-bootwaffe (uboat.net, ubootwaffe.net, u-boot-archive.de) oraz w publikacji Buscha i Rolla tom II Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2 a do publikacji Sharpa nie mam jednak dostępu. W tym przypadku najbardziej wiarygodnym źródłem informacji będzie Instytucja Horsta Bredowa (według moich przypuszczeń dwie różne daty mogą wynikać z faktu, że pierwotna ceremonia mogła zostać przerwana np. przez nalot i dokończono ją później podając w dokumentach także tą drugą datę).

Co do ataku na brytyjską jednostkę to sukces ten przypisuje się U 315, który meldował w tym dniu wykonanie skutecznego ataku na eskortowiec w tym rejonie. Możliwe, że w pobliżu operował też U 246, który także wykonał atak i to jego torpeda okazała się celna ale w związku z barakiem jakiegokolwiek meldunku o sukcesie oraz utratą wraz z okrętem KTB nie można tego ustalić.

W przypadku zatopień U-bootów w okresie 1944-1945 to nadal istnieją duże problemy z ustaleniem w większości przypadków końcowych ich losów w związku z faktem, że wraz z nimi ginęły też całe załogi, stąd wiele różnych wersji końcowych ich losów.

Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 4 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości