1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-244 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-244 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 01.06.09, 07:02

U 244 Typ VIIC Wersja 2.0

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 678
Zamówienie: 10.04.1941
Położenie stępki: 24.10.1942
Wodowanie: 02.09.1943
Wcielenie do służby: 09.10.1943
Numer pocztowy: M 54 344

Przebieg służby:
09.10.1943 - 31.07.1944 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.08.1944 - 31.10.1944 - 9 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
01.11.1944 - 08.05.1945 - 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
14.05.1945 - Skapitulował w brytyjskiej bazie w Loch Eriboll

Dowódcy:
09.10.1943 - 09.04.1945 - OL ~ KL Ruprecht Fischer
10.04.1945 - 14.05.1945 - OL Hans-Peter Mackeprang

Liczba patroli: 4

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

W dniu 14 maja 1943 roku budowany w stoczni F.Krupp Germaniawerft AG Kiel Gaaarden w Kiel przyszły U 244 został uszkodzony podczas nalotu na bazę i port amerykańskich bombowców z 8 Floty USAAF.

Okres służby U 244 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
09.10. - 28.10.43 - Kiel - szkolenie wstępne załogi i próby morskie w ramach UAK Kiel.
29.10. - 02.11.43 - Swinemünde - szkolenie w walce z nieprzyjacielskimi samolotami,
05.11. - 09.11.43 - Danzig - próby i szkolenie w ramach UAG I,
10.11. - 16.11.43 - Danzig - Szkolenie stacjonarne w ramach 19 Flotylli U-bootów,
17.11. - 19.11.43 - Gotenhafen - próby i ćwiczenia w obsłudze broni torpedowej w ramach TEK,
20.11 - 08.01.44 - Hela - ćwiczenia i szkolenie w ramach Agru-Front,
10.01. - 03.03.43 - Neustad - strzelanie torpedami,
04.03. - 11.03.44 - Kiel - pobyt w stoczni Krupp Germaniawerft w celu przeprowadzenia prac naprawczych.
16.03. - 30.03.44 - Hela - c. d. szkolenia w ramach Agru-Front,
01.04. - 10.04.44 - Hela - ćwiczenia taktyczne w ramach 20 Flotylli U-bootów,
11.04. - 14.04.44 - Pillau - pobyt w bazie w celu przeprowadzenia drobnych napraw,
15.04. - 04.05.44 - Danzig - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów,
08.05. - 23.06.44 - Kiel - pobyt w stoczni Krupp Germaniawerft w celu przeprowadzenia przeglądu i prac konserwatorskich,
24.06. - 29.06.44 - Kiel-Wik - próby morskie,
01.07. - 06.07.44 - Swinemünde - szkolenie w walce z nieprzyjacielskimi samolotami,
08.07. - 13.07.44 - Kiel - pobyt w stoczni Krupp Germaniawerft w celu przeprowadzenia prac konserwatorskich.

18.07.1944 U 244 pod dowództwem Ruprechta Fischera wypłynął o godzinie 08:00 z bazy w Kiel, by z zgodnie z rozkazem udać się do bazy w Horten. Pomiędzy godziną 09:00 a 11:30 (kwadrat marynarki AO 7724) okręt stał na kotwicy w oczekiwaniu na przybycie eskorty. Ponieważ ta nie przybywała rozpoczęto powolne krążenie w miejscu. Dopiero o 16:30 nastąpiło spotkanie z jednostką eskorty w towarzystwie której płynąc Rutą 01 U 244 skierował się w stronę kotwicowiska F, gdzie dotarto o godzinie 20:30 (kwadrat marynarki AO 7176). W związku z awarią detektora min na eskortowcu oraz koniecznością oczekiwania na przybycie nowej eskorty w dalszą drogę ruszono dopiero o 12:45. W dniu 20 lipca o godzinie 22:15 wpłynięto do bazy w Horten, gdzie w ramach miejscowego Agru-Front przeprowadzono w następnych dniach na wodach Oslofjordu intensywne szkolenie w obsłudze i pływaniu na chrapach.

24.07. U 244 pod dowództwem Ruprechta Fischera wypłynął o godzinie 20:00 z bazy w Horten. Następnego dnia o godzinie 07:30 wpłynięto do bazy w Kristiansand, którą po uprzednim uzupełnieniu zapasów opuszczono o 11:55. Dwadzieścia minut później o godzinie 12:15 U 244 spotkał się z mającym pełnić rolę eskorty kutrem z.o.p. UJ 1713. O 13:35 (kwadrat marynarki AN 3517) płynący na powierzchni w eskorcie UJ 1713 okręt Fischera został wykryty przez dwa norweskie samoloty Mosquito E i F należące do 333 Sqn RAF. Ogłoszony przez dowódcę alarm dla obsady działek przeciwlotniczych oraz rozkaz otwarcia w kierunku napastników ognia zrealizowany został połowicznie ze względu na defekt działka kal. 3,7 cm, które po oddaniu czwartego strzału uległo zacięciu. Korzystając z takiej okazji wrogie maszyny przystąpiły do ataków w wyniku których U 244 odniósł uszkodzenia. Poza tym na skutek ostrzału sześciu członków załogi okrętu Fischera zostało ciężko rannych (MaschObGfr Schliching, BtsMt Neuber, MaschObGfr Erwin Bürkle, MtrObGfr Neuber, i Schulz, Mtr I Flender) a czterech lekko rannych (ObStrm Karl Danne, BtsMt Gärting, MaschObGfr Gerhard Klages, MaschGfr Karl-Heinz Bruckmann). Ze względu na uszkodzenia oraz poważne straty w załodze Ruprecht Fischer zaraz po odlocie wrogich samolotów przerwał rejs i w eskorcie także mającego straty w załodze UJ 1713 obrał kurs na bazę w Kristiansand, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 15:00 przekazując wszystkich rannych do szpitala polowego (jeden z ciężko rannych MaschObGfr Schliching zmarł w tymże szpitalu). Pomiędzy 26 a 30 lipca na przebywającym w Kristiansand okręcie siłami własnymi załogi oraz robotników portowych prowizorycznie usunięto uszkodzenia powstałe na skutek ataku. Jeszcze 30 lipca o godzinie 13:00 opuszczono bazę kierując się do Bergen, gdzie miano przeprowadzić remont. O 20:30 płynący na powierzchni okręt Fischera skutecznie odparł atak wrogiego samolotu przy pomocy działka 3,7 cm, które tym razem funkcjonowało jak należy. Trzy godziny później zawinięto na nocleg do bazy w Stavanger, którą opuszczono następnego dnia o 14:00 kontynuując rejs do Bergen, gdzie przybyto o godzinie 21:30.

W okresie pomiędzy 1 a 8 sierpnia na okręcie prowadzono prace naprawcze oraz intensywne szkolenie nowych członków załogi, którzy przyszli na miejsce wyokrętowanych w Kristiansand rannych.

Patrol 1 (09.08.1944 - 10.10.1944)
W dniu 09.08. U 244 pod dowództwem Ruprechta Fischera wspólnie z U 772 w towarzystwie jednostek eskorty wypłynął o godzinie 15:00 z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem skierować się do bazy w Trondheim. Następnego dnia o 05:30 oba okręty zawinęły do M?l?y, w celu wymiany jednostek eskorty a którą opuściły ponad dwie godziny później o 07:36. O 12:30 zawinięto tym razem do ?lesund, gdzie ponownie nastąpiła wymiana jednostek eskorty na kuter R 57, w eskorcie którego o 13:00 udano się w dalszą drogę. O 17:28 w związku z zagrożeniem lotniczym wszystkie okręty stanęły na kotwicy. W dniu 11 sierpnia o godzinie 03:00 podniesiono kotwicę ruszając w dalszą drogę do Trondheim, gdzie przybyto o 13:39. Po uzupełnieniu zapasów o 22:09 jeszcze tego samego dnia w towarzystwie eskorty opuszczono Trondheim rozpoczynając pierwszy patrol bojowy. Następnego dnia o godzinie 04:24 po osiągnięciu kwadratu marynarki AF 6717 okręty eskorty zawróciły do bazy a U 244 rozpoczął samotny marsz. W dniu 22 sierpnia odebrano z BdU depeszę zawierającą dla Ruprechta Fischera polecenie skierowania się w rejon Reykjaviku gdzie jego jednostka miała pełnić funkcję okrętu meteorologicznego oraz atakować nieprzyjacielską żeglugę. O godzinie 08:36 tego samego dnia (kwadrat marynarki AE 8231) nawiązano kontakt akustyczny z dwoma jednostkami rybackimi. Następnego dnia o 01:45 (kwadrat marynarki AE 8263) uzyskano kolejny kontakt akustyczny tym razem z niezidentyfikowanym celem w stronę którego się następnie skierowano. O godzinie 04:00 kontakt akustyczny zaczął stawać się coraz słabszy aż w końcu zaniknął, co z kolei spowodowało, że Ruprecht Fischer wydał rozkaz wyjścia na peryskopową w celu zlustrowania horyzontu przez peryskop, co także nie przyniosło żadnego efektu. Jak zapisał w KTB okrętu dowódca uzyskany kontakt akustyczny pochodził najprawdopodobniej także od statku rybackiego. W dniu 2 września o godzinie 15:15 (kwadrat marynarki AE 4758) po uzyskaniu kontaktu akustycznego a następnie wynurzeniu się na peryskopową zaobserwowano mały konwój, którego jednak ze względu na całkowicie gładką taflę wody zdradzającą na powierzchni ślad peryskopu nie zaatakowano. Trzy dni później 5 września o 16:10 (kwadrat marynarki AE 4755) po uzyskaniu kontaktu akustycznego i wnurzeniu na peryskopową zaobserwowano niszczyciel, którego następnie bezskutecznie zaatakowano torpedą akustyczną. Następnego dnia o godzinie 06:23 (kwadrat marynarki AE 4758) zaobserwowano złożony z pięciu statków konwój. Ze względu na ciemności ewentualny atak spod wody był niemożliwy a płynięcie na powierzchni nie pozwalało na uzyskanie dokładnego namiaru akustycznego, co z kolei spowodowało, że Ruprecht Fischer po bezskutecznych próbach wyjścia na dogodną pozycję odstąpił od wykonania ataku. W dniu 19 września o godzinie 05:10 (kwadrat marynarki AD 5955) nadano do dowództwa raport z dotychczasowego patrolu. Trzy dni później 22 września o 18:10 (kwadrat marynarki AE 4756) nawiązano kontakt akustyczny z dwoma jednostkami. Po wyjściu na peryskopową i dokonaniu lustracji okolicy przez peryskop okazało się, że odbierany odgłos pracy śrub pochodzi od płynącego w eskorcie niszczyciela frachtowca o tonażu ca. 5.000 ton, nad którymi krążą w powietrzu dwa samoloty. W rzeczywistości zaobserwowanymi jednostkami były tankowiec amerykańskiej marynarki wojennej USS Yukon płynący w eskorcie także amerykańskiego niszczyciela USS Babbitt. Trzydzieści sześć minut później w kierunku statku wystrzelono salwę trzech torped. O 18:53 w kierunku niszczyciela wystrzelono z wyrzutni rufowej torpedę T-V a trzy minuty później usłyszano silną podwodną eksplozję. Wkrótce potem usłyszano dalsze eksplozje pochodzące od kończących bieg torped wystrzelonych w kierunku jednostki handlowej. Nie mogąc potwierdzić rezultatu ataku Rupprecht Fischer zgłosił uszkodzenie niszczyciela. W rzeczywistości odłogi eksplozji pochodził od skutecznego ataku na USS Yukon jaki w tym samym czasie wykonał przebywający w pobliżu U 979, w wyniku którego amerykańska jednostka uległa poważnemu uszkodzeniu. Tuż po północy już dnia 23 września U 244 rozpoczął rejs powrotny do bazy. W dniu 10 października o godzinie 10:52 okręt Fischera dotarł w rejon Helles?y, gdzie o 15:44 spotkano się z pełniącym rolę eskorty dozorowcem w towarzystwie którego skierowano się poprzez wody Magnerfjordu do bazy w Bergen, gdzie przybyto o 23:05, kończąc trwający prawie dziewięć tygodni patrol (62 dni). Podczas jego trwania U 244 przepłynął 702 mile morskie na i 3.102 mile morskie pod powierzchnią.

13.10.1944 U 244 pod dowództwem Ruprechta Fischera wspólnie z U 758 wypłynął o godzinie 16:00 z bazy w Bergen by następnego dnia przybyć do bazy w Stavanger.

31.10.1944 U 244 pod dowództwem Ruprechta Fischera wypłynął o godzinie 16:00 z bazy w Stavanger by następnego dnia przybyć do bazy w Bergen.

Patrol 2 (12.11.1944 - 23.12.1944)
12.12. U 244 pod dowództwem Ruprechta Fischera wypłynął o godzinie 14:00 w eskorcie dozorowca z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Reykjaviku na Islandii. Ze względu na niemożliwy do usunięcia podczas rejsu defekt chrap jaki miał miejsce w dniu 20 grudnia (kwadra marynarki AE 68) Ruprecht Fischer zmuszony był przerwać wykonywanie zadania i wracać do bazy w Bergen, gdzie przybył 23 grudnia, kończąc trwający prawie dwa tygodnie patrol (11 dni).

Patrol 3 (06.01.1945 - 13.03.1945)
09.01. U 244 pod dowództwem Ruprechta Fischera wypłynął o godzinie 17:00 w eskorcie dozorowca z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na wodach kanału La Manche. W związku z problemami z maszynami jakie wystąpiły następnego dnia Ruprecht Fischer zmuszony był zawrócić do bazy, gdzie przybył 8 stycznia. Następnego dnia o 17:50 po usunięciu defektu ponownie wyruszono na patrol. W dniu 8 lutego operujący w rejonie Brighton okręt Ruprechta Fischera zgłosił niepotwierdzone uszkodzenie o godzinie 20:57 w kwadracie marynarki BF 3256 frachtowca o tonażu ca. 7.000 ton. W dniu 5 marca (kwadrat marynarki AM 02) U 224 nadał do dowództwa raport z przebiegu patrolu. W dniu 13.03. o godzinie 23:00 U 244 wpłynął do bazy w Bergen, kończąc trwający ponad dziewięć tygodni patrol (66 dni).

W dniu 9 kwietnia 1945 roku płynący w roli pasażera na pokładzie U 804 z bazy w Kiel do Bergen Ruprecht Fischer zginął podobnie jak i cała załoga U 804 w momencie kiedy ten został zatopiony rakietami na wodach Kattegatu przez trzynaście brytyjskich samolotów Mosquito należących do 143, 235 i 248 Sqn RAF. W miejsce poległego dowódcy nowym dowódcą został minowany dotychczasowy I WO okrętu OL.d.R. Hans-Peter Mackeprang.

Patrol 4 (15.04.1945 - 14.05.1945)
15.04. 09.01. U 244 pod dowództwem Hansa-Petera Mackepranga wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u zachodnich wybrzeży wielkiej Brytanii. W dniu 4 maja Hans-Peter Mackeprang otrzymał z dowództwa rozkaz zaprzestania wykonywania ataków na nieprzyjacielskie jednostki. Pięć dni później 8 maja na U 244 odebrano wiadomość o kapitulacji Niemiec oraz polecenie zawinięcia pod czarną banderą do najbliższej własnej lub nieprzyjacielskiej bazy. W dniu 14.05. U 244 wpłynął do bazy w Loch Eriboll, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (30 dni).

Uwagi.
a.) Po skapitulowaniu U 244 został następnego dnia przebazowany do Loch Alsh, skąd w dniach 18 - 19 maja trafił do bazy w Lisahally, gdzie z okrętu zeszła pozostała część jego niemieckiej załogi. W dniu 29 grudnia U 244 w ramach rejsu Nr 1[1], II etapu operacji Deadlight wypłynął z bazy w Lisahally na holu oceanicznego holownika HMS Enchanter. Następnego dnia o godzinie 04:27 pękł hol łączący obie jednostki i były okręt Fishera i Mackepranga został zatopiony ogniem artyleryjskim przez polski niszczyciel ORP Piorun(pozycja 55.46N, 08.32W).

Przypisy:
[1] Okręty wchodzące w skład rejsu 1 II etapu Operacji Deadlight ? niszczyciele HMS Onslow, ORP Piorun, niszczyciel eskortowy HMS Zetland mający na holu U 930, niszczyciel eskortowy HMS Quantock mający na holu U 1022, fregata HMS Loch Shin mająca na holu U 294, niszczyciel ORP Krakowiak mający na holu U 1165 oraz holownik oceanicznyHMS Enchanter z U 244 na holu.

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Twardowski Marek ? Operacja Deadlight, MSiO 6/98
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-244 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 09.09.10, 06:34

Witam
Zapraszam do lektury poprawionej i rozszerzonej historii operacyjnej U 244.
Pzdr. Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości