1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-242 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-242 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 01.06.09, 07:00

U 242 Typ VIIC Wersja 2.0

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 676
Zamówienie: 10.04.1941
Położenie stępki: 30.09.1942
Wodowanie: 20.07.1943
Wcielenie do służby: 14.08.1943
Numer pocztowy: M 52 339

Przebieg służby:
14.08.1943 - 31.05.1944 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.06.1944 - 05.07.1944 - 3 Flotylla U-bootów, FdU Mitte Norwegia (okręt bojowy)
06.07.1944 - 31.07.1944 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.08.1944 - 15.02.1945 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (okręt bojowy)
16.02.1945 - 23.03.1945 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie)
24.03.1945 - 05.04.1945 - 5 Flotylla U-bootów (okręt bojowy)
05.04.1945 - Zatopiony o godzinie 07:15 na wodach kanału Św. Jerzego (pozycja 52.02,9N; 05.46,8W) na minie wchodzącej w skład pola minowego QXZ

Dowódcy:
14.08.1943 - ?.02.1945 - OL Karl-Wilhelm Pancke
?.02.1945 - 05.04.1945 - OL Heinz Riedel

Liczba patroli: 7

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 2 (2.095 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 1 (500 ton)/0

21.05.1944 U 242 pod dowództwem Karla-Wilhelma Pancke wspólnie z U 1001, U 243, U 363, U 1164, U 294 oraz U 971 wypłynął o godzinie 08:05 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem udać się do bazy w Stavanger. O godzinie 09:30 po wejściu na rutę nr 1 okręty spotkały się z dozorowcem V 1002 oraz trałowcem M 415, które miały pełnić rolę eskorty. Następnego dnia o godzinie 01:00 (kwadrat marynarki AO 7244) w pobliżu U 1164 eksplodowała mina, co spowodowało konieczność jego zastopowania. Pomiędzy godziną 05:30 a 09:02 (kwadrat marynarki AO 4876) wszystkie jednostki stały na kotwicy w oczekiwaniu na przybycie U 1164. W dniu 23 maja o godzinie 07:10 zawinięto do bazy w Kristiansand. Tego samego dnia o godzinie 10:10 U 242 w towarzystwie U 862, U 243, U 294 oraz pełniących rolę eskorty trałowców M 421 i M 437 opuścił bazę kierując się w stronę Stavanger. W początkowym etapie rejsu od zespołu odłączył się U 862, który obrał kurs na Północny Atlantyk. O godzinie 16:16 w związku z zakazem żeglugi w nocy wzdłuż wybrzeży Norwegii zespół okrętów zawinął do Flekkefjord, który opuszczono następnego dnia o 05:59 (w bazie pozostał U 243). Ze względu na gęstą mgłę utrudniającą nawigowanie w tym trudnym nawigacyjnie rejonie o 08:02 okręty zawróciły do Flekkefjord. W dniu 25 maja o 08:04 U 242 w towarzystwie U 294 oraz pełniącego rolę eskorty trałowca M 421 opuścił Flekkefjord kierując się na bazę w Stavanger, gdzie przybył jeszcze tego samego dnia o godzinie 15:00.

Podczas pobytu w Stavanger/Hillev?g U 242 wspólnie z U 294 przebywał w stanie gotowości bojowej do wyjścia na patrol.

Patrol 1 (08.06.1944 - 26.06.1944)
08.06. U 242 pod dowództwem Karla-Wilhelma Pancke wspólnie z U 975, U 397 i U 715 wypłynął o godzinie 21:28 z bazy w Stavanger, by zgodnie z rozkazem w ramach grupy Mitte utworzyć razem z innymi U-bootami defensywną linię obronną rozciągniętą wzdłuż wybrzeży Norwegii. Następnego dnia o godzinie 18:50 (kwadrat marynarki AN 2819) osiągnięto wymienioną w rozkazie pozycję zajmując miejsce w zgrupowaniu. W dniu 10 czerwca o godzinie 12:37 (kwadrat marynarki AN 2829) U 242 został zmuszony do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem, który w miejscu zanurzenia zrzucił serię czterech bomb głębinowych. Tuż po północy 11 czerwca (kwadrat marynarki AN 2839) Karl-Wilhelm Pancke wynurzył swój okręt w celu przewentylowania wnętrza i naładowania akumulatorów. Następnego dnia o godzinie 00:30 (kwadrat marynarki AN 2863) po uzyskaniu namiaru na pracujący radar w powietrze wypuszczono trzy pozoratory radarowe Aphrodite, z których dwa na skutek defektu zaraz spadły do wody natomiast trzeci na skutek silnego wiatru został zepchnięty do wody. Trzy dni później 15 czerwca o godzinie 09:13 (kwadrat marynarki AN 2829) U 242 wykonał alarmowe zanurzenie przed nadlatującym samolotem, który nie przystąpił jednak do ataku. W dniu 24 czerwca o 23:26 Karl-Wilhelm Pancke otrzymał z FdU rozkaz zakończenia patrolu i powrotu do bazy w Bergen. Dwa dni później 26 czerwca o godzinie 08:38 (kwadrat marynarki AN 2468) doszło do spotkania z okrętami eskorty w towarzystwie których o godzinie 12:20 wpłynięto do Bergen, kończąc trwający prawie trzy tygodnie patrol (18 dni).

27.06.1944 U 242 pod dowództwem Karla-Wilhelma Pancke wypłynął o godzinie 08:07 z bazy w Bergen, by tego samego dnia o godzinie 18:30 przybyć do bazy w Stavanger.

28.06.1944 U 242 pod dowództwem Karla-Wilhelma Pancke wypłynął o godzinie 00:05 z bazy w Stavanger, by tego samego dnia o godzinie 14:58 przybyć do bazy w Kristiansand.

29.06.1944 U 242 pod dowództwem Karla-Wilhelma Pancke wspólnie z U 370, U 479, U 679 oraz U 348 wypłynął o godzinie 04:08 z bazy w Kristiansand, by trzy dni później 1 lipca o godzinie 03:10 przybyć do bazy w Kiel.

11.07.1944 U 242 pod dowództwem Karla-Wilhelma Pancke wspólnie z U 348 wypłynął o godzinie 21:07 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem udać się w kierunku wschodniej części Morza Bałtyckiego. W dniu 14 lipca o 13:50 U 242 wpłynął do bazy w porcie Reval, gdzie z tamtejszego dowództwa otrzymano dalsze rozkazy oraz ustalono marszrutę okrętu. Dwa dni później 16 lipca o 07:15 opuszczono Reval kierując się do bazy w Helsinkach, gdzie przybyto tego samego dnia o 15:18 cumując w Südhafen.

Patrol 2 (17.07.1944 - 01.08.1944)
17.07.1944 U 242 pod dowództwem Karla-Wilhelma Pancke wypłynął o godzinie 14:00 z bazy Helsinkach, by tego samego dnia o godzinie 21:34 przybyć do położonej na malej wyspie szkierowej Kalasika (położonej na północ od wyspy Nuokko ? kwadrat marynarki AO 3265) bazy Grand Hotel. Następnego dnia o 19:08 opuszczono Grand Hotel z rozkazem zastąpienia U 370 w jego rejonie operacyjnym. W dniu 19 lipca o godzinie 00:10 (kwadrat marynarki AO 3349) osiągnięto rejon operacyjny o kodowej nazwie Bengalen. O 01:01 przebywający na głębokości peryskopowej U 242 nawiązał kontakt na kursie 0 stopni z trzema małymi szybkimi jednostkami. Dwadzieścia minut później zaobserwowano tym razem na kierunku wschodnim cztery kolejne małe szybkie jednostki. Ze względu jednak na dużą prędkość i odległość nie udało się zidentyfikować obu kontaktów. Tego samego dnia o 23:32 (kwadrat marynarki AO 3346) okręt Panckego został zluzowany przez przybyły U 481. Dnia 20 lipca wpłynięto do bazy Grand Hotel, którą opuszczono następnego dnia o 18:58, kierując się zgodnie z rozkazem do rejonu operacyjnego o kodowej nazwie Trinidad. O godzinie 23:00 (kwadrat marynarki AO 3341) zaobserwowano zbliżające się trzy promy w eskorcie fińskich kutrów trałowych. Dziesięć minut później zaobserwowano przed dziobem ogień artyleryjski ale w związku z nieznajomością dokładnych warunków nawigacyjnych panujących na tym akwenie wykonanie manewru zanurzenia lub zmiany kursu dodatkowo jeszcze w warunkach nocnych było niemożliwe. W dniu 22 lipca o godzinie 04:00 (kwadrat marynarki AO 3355) osiągnięto położony na wysokości Ruonti rejon operacyjny, który jak zapisał w KTB okrętu dowódca był martwy i pustawy podobnie jak rejon cieśniny Konvisto. O 17:55 Karl-Wilhelm Pancke ogłosił alarm w związku z wykryciem zespołu małych jednostek, z których jedna zidentyfikowana jako dozorowiec zrzuciła serię czterech bomb głębinowych, które nie spowodowały jednak żadnych uszkodzeń. Wkrótce potem U 242 osiadł na dnie znajdującym się w tym miejscu na głębokości 16 metrów. Półtorej godziny później (19:25) okręt Panckego oderwał się od dna, rozpoczynając wkrótce potem marsz w kierunku zachodnim. Jeszcze tego samego dnia o 22:50 (kwadrat marynarki AO 3346) U 242 wynurzył się a piętnaście minut później doszło do spotkania z U 481, który zluzował okręt Panckego w tym rejonie. W dniu 23 lipca o godzinie 02:28 zawinięto do bazy w Grand Hotel, gdzie załoga zamaskowała swój okręt. Następnego dnia o 20:40 opuszczono bazę ponownie kierując się do rejonu Trynidad, gdzie przybyto 25 lipca o godzinie 08:00 nie napotykając jednak żadnych celów. W dniu 26 lipca o godzinie 02:30 (kwadrat marynarki AO 3355) opuszczono rejon operacyjny obierając kurs powrotny. O 06:25 doszło do spotkania (kwadrat marynarki AO 3357) z U 370, który miał zluzować U 242 w jego rejonie operacyjnym. Ponad dwie godziny później o 08:45 zawinięto do bazy Grand Hotel, gdzie w zamaskowaniu przebywano do godziny 10:30, poczym w związku z zagrożeniem nalotem ze strony sowieckiego lotnictwa udano się do Risholm (kwadrat marynarki AO 3273), gdzie przybyto o 14:10 cumując w pobliżu położonej w odległości 4 mil morskich gołej skały. W dniu 28 lipca o 23:45 opuszczono Risholm udając się po raz trzeci do rejonu Trynidad. Następnego dnia o 06:00 (kwadrat marynarki AO 3346) U 242 spotkał się z U 479, którego następnie zluzował. Dziesięć minut później Karl-Wilhelm Pancke rozkazał zejść w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz w kierunku rejonu operacyjnego, gdzie ponownie nie napotkano żadnego ruchu. W dniu 30 lipca o godzinie 00:05 (kwadrat marynarki AO 3346) U 242 został zluzowany przez U 250 a jeszcze tego samego dnia o 14:19 okręt zawinął do Risholm, gdzie dokonano przeglądu mechanizmów, stwierdzając problemy z lewoburtowym silnikiem diesla o czym zameldowano niezwłocznie dowództwu, które nakazało Karlowi-Wilhelmowi Pancke udać się do bazy w Helsinki ? Westhafen. Następnego dnia o godzinie 06:00 opuszczono Risholm kierując się na Helsinki, gdzie przybyto tego samego dnia o 14:45, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol (15 dni).

Patrol 3 (23.08.1944 - 03.09.1944)
23.08. U 242 pod dowództwem Karla-Wilhelma Pancke wypłynął z bazy w Helsinkach. O godzinie 13:51 zawinięto do Kenkkurek (kwadrat marynarki AO 3259), cumując u burty U 474. Jeszcze tego samego dnia o 18:34 opuszczono Kenkkurek obierając kurs na położony w Zatoce Kronsztadzkiej rejon operacyjny. Dwa dni później 25 sierpnia o 00:55 U 242 zszedł w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz w kierunku swojego rejonu operacyjnego, wychodząc na powierzchnię tylko w celu przewentylowania wnętrza i naładowania akumulatorów. O godzinie 08:15 (kwadrat marynarki AO 3398) uzyskano na kursie 90 stopni kontakt akustyczny w stronę którego się następnie skierowano. Półtorej godziny później o 09:45 zaobserwowano przez peryskop dwie płynące różnymi kursami jednostki. O godzinie 10:11 w kwadracie marynarki AO 3398 okręt Panckego wystrzelił kierunku największej jednostki, pojedyńczą torpedę, która trafiła i zatopiła radziecki okręt badawczy KKO-2 (600 ton) oraz przycumowaną do jego burty barkę VRD-96 Delfin (500 ton). Jedenaście minut później w bezpiecznej odległości od okrętu rozerwały się cztery bomby głębinowe. O 11:30 (kwadrat marynarki AO 3398) zaobserwowano przez peryskop jednokominową jednostkę, którą ze względu na wyczerpanie się baterii akumulatorów musiano zostawić w spokoju. Wkrótce potem Karl-Wilhelm Panecke wydał rozkaz powrotu do bazy. O 12:04 usłyszano dwie odległe eksplozje min lub bomb głębinowych a o 13:55 (kwadrat marynarki AO 3395) w pobliżu okrętu przepłynęła mała jednostka. W dniu 26 sierpnia o godzinie 04:58 U 242 wpłynął do bazy Grand Hotel, gdzie został od razu zamaskowany przez załogę okrętu. Następnego dnia (była to niedziela) U 242 wizytowany był przez Kontradmirała Böhmera. Trzy dni później 29 sierpnia o 18:57 opuszczono Grand Hotel kierując się do rejonu operacyjnego o kodowej nazwie Scheppel. Następnego dnia o 08:00 (kwadrat marynarki AO 3398) osiągnięto rejon operacyjny, gdzie Karl-Wilhelm Pancke posadził swój okręt na dnie, znajdującym się w tym miejscu na głębokości 36 metrów. W dniu 31 sierpnia o godzinie 13:35 nawiązano na kursie 85 stopni kontakt akustyczny z szybkim trałowcem a o 20:00 rozpoczęto marsz powrotny płynąc w zanurzeniu przez rejon ujścia Narwy. Następnego dnia o 05:03 wpłynięto do bazy w Grand Hotel. W dniu 1 września odebrano z dowództwa polecenie nakazujące wszystkim znajdującym się na terenie Finlandii niemieckim jednostkom opuszczenie w ciągu 24 godzin wód terytorialnych tego kraju oraz skierowane bezpośrednio do dowódców U 242 i U 370 polecenie udania się do bazy w porcie Reval, gdzie mieli otrzymać dalsze rozkazy. Następnego dnia wspólnie z U 370 o godzinie 07:45 opuszczono Grand Hotel kierując się fińskim wodami terytorialnymi na estoński port Reval. Po drodze dowodzony przez Karla Nielsena U 370 zabrał z Haminy dwunastoosobowy odział radiowców wraz ze sprzętem. O 14:49 minięto Helsinki a kilka godzin później zawinięto do portu Reval, kończąc trwający 11 dni patrol.

04.09.1944 o godzinie 13:48 U 242 odbił od nadbrzeża w starym porcie handlowym, kierując się do portu wojennego, gdzie po zacumowaniu na okręcie utrzymywany był stan dwugodzinnej gotowości do wypłynięcia w morze. Dwa dni później 6 września o 16:28 opuszczono port wojenny udając się na redę. Następnego dnia po uprzednim wypłynięciu z portu wojennego U 958 okręt Panckego o 15:30 podniósł kotwicę i skierował się z powrotem do niego. Dwa dni później 9 września o 16:08 w celu zluzowania miejsca dla U 1001 opuszczono port wojenny, by po raz drugi udać się na redę, gdzie przebywano do godziny 16:07 dnia następnego, kiedy to powrócono do niego, w celu pobrania z U 1165 TM-Gerät. W dniu 11 września o 08:35 okręt Hanckego został przeholowany do miejscowej stoczni, gdzie zamontowano na nim otrzymane z U 1165 urządzenie. Następnego dnia U 242 pod dowództwem Karla-Wilhelma Pancke wspólnie z U 1001 i U 1165 wypłynął o godzinie 14:10 z bazy w porcie Reval, by tego samego dnia o godzinie 17:49 przybyć do jednego z bałtyckich portów. W dniu 18 września w związku z planowanym zadaniem minowym okręt przeholowano do portu wojennego, gdzie zdano na ląd pięć torped, zostawiając tylko 3 torpedy akustyczne T-V a pobierając w ich miejsce 15 min morskich typu TMB. Po zakończeniu załadunku i wytrymowaniu U 242 został z powrotem przeholowany do portu handlowego.

Patrol 4 (21.09.1944 - 28.09.1944)
21.09. U 242 pod dowództwem Karla-Wilhelma Pancke wypłynął o godzinie 00:30 z jednego z bałtyckich portów, by zgodnie z rozkazem na podejściu do fińskiego portu Porkkala postawić złożone z 15 min typu TMB pole minowe o kodowej nazwie ?Kuckucksei I?. Prawie trzy godziny później o 03:20 okręt zszedł w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz w kierunku wymienionego w rozkazie miejsca stawiana min. O godzinie 08:30 (kwadrat marynarki AO 3513) nie niepokojona przez nikogo jednostka Karla-Wilhelma Pancke rozpoczęła trwające do godziny 10:15 stawianie min. Czterdzieści pięć minut po zakończeniu tej operacji nawiązano kontakt wzrokowy z U 1001. O 15:58 (kwadrat marynarki AO 3517) U 242 wyszedł na powierzchnię rozpoczynając rejs powrotny do bazy w jednym z bałtyckich potów, gdzie przybyto o 18:22 cumując w porcie handlowym w celu pobrania zaopatrzenia. Ze względu na zagrożenie nalotami ze strony radzieckiego lotnictwa po zakończeniu tej operacji U 242 musiał zostać przemieszczony na redę, gdzie stanął na kotwicy. Następnego dnia o 05:00 okręt Karla-Wilhelma Pancke podniósł kotwicę i opuścił redę portu by w ramach operacji ?Nashorn I?, atakować radziecką i fińską żeglugę. Tego samego dnia o godzinie 22:00 osiągnięto rejon operacyjny (kwadrat marynarki AO 3517), gdzie jednak nie zaobserwowano żadnego ruchu. Pięć dni później 27 września odebrano z dowództwa meldunek o sytuacji taktycznej w regionie m.in. zawierający informację o trwającym zawieszeniu broni pomiędzy Finlandią a ZSSR, w ramach którego Finowie zobowiązali się do usunięcia pól minowych ze swoich wód terytorialnych. O 10:13 tego samego dnia (kwadrat marynarki AO 0262) odebrano skierowany do dowódcy U 242 rozkaz z FdU udania się do bazy w Windawie. W dniu 28.09. U 242 wpłynął o godzinie 12:06 do bazy w Windawie, kończąc trwający ponad tydzień patrol (8 dni).
Na postawionym w dniu 21 września przez U 242 polu minowym zatonął jeden statek:
- w dniu 28 października o godzinie 14:10 (kwadrat marynarki AO 3513) należący do fińskiego armatora Suomen Höyrylaiva O/Y z Helsinek frachtowiec Rigel (1.495 ton), który poszedł na dno po najechaniu na dwie miny.

Przez cały okres pobytu w Windawie na U 242 utrzymywany był stan dwugodzinnej gotowości do wyjścia na patrol.

30.09.1944 U 242 pod dowództwem Karla-Wilhelma Pancke wypłynął o godzinie 16:10 z bazy w Windawie, by pobrać w bazie w Libau 12 min typu TMB, które miały utworzyć zaporę minową ?Kuckucksei III?. Następnego dnia o 01:26 wpłynięto do bazy w Libau, którą w związku z brakiem przygotowanych min opuszczono jeszcze tego samego dnia o 19:02, kierując się na Pillau, gdzie przybyto 2 października o godzinie 09:07.

Patrol 5 (05.10.1944 - 09.10.1944)
05.10. U 242 pod dowództwem Karla-Wilhelma Pancke wypłynął o godzinie 04:33 z bazy w Pillau, by zgodnie z rozkazem udać się do bazy w Peyse, gdzie miano pobrać 12 min morskich typu TMB oraz rozkazy na bieżący patrol. O 06:02 wpłynięto do Peyse, gdzie pomiędzy godziną 13:00 a 15:40 pobrano 12 min TMB. Jeszcze tego samego dnia o 16:00 opuszczono Peyse kierując się na Libau, gdzie przybyto następnego dnia o 06:03. Po otrzymaniu rozkazów jeszcze tego samego dnia o 21:00 opuszczono Libau. W dniu 7 października o godzinie 08:00 na zachód od Ozylii (kwadrat marynarki AO 6143) U 242 zszedł w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz w kierunku rejonu minowania. Następnego dnia o godzinie 10:52 (kwadrat marynarki AO 3178) rozpoczęto stawianie zapory minowej ?Kruckucksei III?. Jedenaście minut później nad postawionymi minami przepłynął holownik, nie powodując jednak ich detonacji. O 12:15 (kwadrat marynarki AO 3512) zaobserwowano frachtowiec określony przez dowódcę jako ?tłusty? w stronę którego się następnie skierowano. O 13:30 po bezskutecznym pościgu operację przeciwko wrogiej jednostce ostatecznie zakończono. Jeszcze tego samego dnia o godzinie 22:45 (kwadrat marynarki AO 2999) po zaobserwowaniu flary po ciemnej stronie horyzontu Karl-Wilhelm Panecke wydał rozkaz wykonania alarmowego zanurzenia a wkrótce potem nawiązano podwodne połączenie za pomocą telegrafu podwodnego z U 717, który okazał się sprawcą tego alarmu. W dniu 9 października U 242 wpłynął o godzinie 13:59 do bazy w Windau, kończąc trwający pięć dni patrol.
Na postawionym przez U 242 polu minowym nie zatonęła żadna jednostka.

W dniu 10 października o godzinie 09:45 na przebywającym w bazie okręcie ogłoszono alarm bojowy w związku z alarmem przeciwlotniczym dla miasta i bazy Windau. Siedemnaście minut później U 242 wziął czynny udział w obronie miasta i portu przed nalotem radzieckich samolotów prowadząc ich ostrzał z zamontowanych a pomoście działek przeciwlotniczych. Jeszcze tego samego dnia o 17:39 opuszczono Windau kierując się na bazę w Danzig, gdzie przybyto o 08:08 następnego dnia. Do początku stycznia 1945 roku U 242 przebywał w miejscowej stoczni Schichau, gdzie przechodził gruntowny remont.

Patrol 6 (12.01.1945 - 30.01.1945)
12.01. U 242 pod dowództwem Karla-Wilhelma Pancke wypłynął z bazy w Danzig, by zgodnie z rozkazem przeprowadzić rekonesans na wodach Zatoki Botnickiej oraz wysadzić na fińskim brzegu agenta Abwehry. W dniu 23 stycznia Karl-Wilhelm Pancke pomyślnie dostarczył na fiński brzeg agenta wywiadu poczym rozpoczął patrol na wodach zatoki Botnickiej. W dniu 30.01. U 242 wpłynął do bazy w Kiel, kończąc trwający prawie dwa tygodnie patrol (19 dni).

W lutym przebywający w bazie w Kiel U 242 został przeholowany do miejscowej stoczni Krupp Germaniawerft, gdzie zamontowano na nim chrapy. W tym samym miesiącu doszło też do zmiany na stanowisku dowódcy okrętu. Dotychczasowego dowódcę OL Karla-Wilhelma Pancke zastąpił było WO z U 230 OL Heinz Riedel.

23.02.1945 U 242 pod dowództwem Heinza Riedela w towarzystwie U 326 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem udać się do bazy w Horten, gdzie przybyto dwa dni później 25 lutego. W trakcie pobytu w tamtejszej bazie U 242 w ramach AGRU-Front odbył na wodach Oslofjordu intensywne ćwiczenia w obsłudze i pływaniu na chrapach.

Patrol 7 (28.02.1945 - 05.04.1945)
28.02. U 242 pod dowództwem Heinza Riedela wypłynął z bazy w Horten z poleceniem skierowania się do bazy w Kristiansand w celu otrzymania zaopatrzenia i dalszych rozkazów operacyjnych. Następnego dnia zawinięto do Kristiansand, które opuszczono dopiero 4 marca po pobraniu zapasów oraz otrzymaniu rozkazów nakazujących Heinzowi Riedlowi atakowanie wrogiej żeglugi na wodach Morza Irlandzkiego. W dniu 20 marca w dowództwie odebrano meldunek z przebywającego w kwadracie marynarki AM 46 okrętu Riedla o pomyślnym sforsowaniu alianckiej blokady. W dniu 5 kwietnia płynący w zanurzeniu przez kanał Św. Jerzego okręt Riedela wszedł o godzinie 07:15 na brytyjską minę należącą do pola minowego QXZ i poszedł na dno wraz z całą załogą.

Uwagi:
a.) Poprzednia wersja losów U 242 mówiła, że w dniu 30 kwietnia padł on na zachód od portu Blackpool na Morzu Irlandzkim ofiarą ataków bombami głębinowymi i pociskami jeża brytyjskich niszczycieli HMS Hesperus i HMS Havelock. W rzeczywistości obie jednostki zaatakowały już wcześniej zatopiony wrak U 246 (Typ VIIC).

Członkowie załogi U 242 polegli w dniu 05.04.1945r. (w kolejności alfabetycznej):
Beck Edmund MtrOGfr 09.04.1924
Beck Rudolf MechMt 02.12.1919
Belles Hans MaschOGfr 27.06.1923
Böhmer Horst MaschOGfr 09.11.1925
Böhnke Ewald MaschMt 31.08.1923
Buntrock Gerhard MaschOGfr 04.04.1924
Crell Arthur MaschMt 30.03.1922
Demsky Willy OSanMt 16.05.1920
Dohse Bruno StOMasch 18.08.1915
Dressel Paul OMasch 23.08.1915
Friedrich Heinz MaschMt 18.07.1922
Giebel Horst MaschMt 18.07.1922
Göbel Heinz MaschMt 12.03.1921
Gstöttner Johann MtrHGfr 20.06.1923
Hammer Oskar OFähnr.z.S 10.07.1924
Handsteiner Ludwig MaschOGfr 09.07.1925
Harms Dietrich MaschGfr 29.08.1926
Heintz Alfred MaschOGfr 11.05.1924
Hüttinger Kurt MechOGfr 06.06.1924
Huhndorf Erhard MechOGfr 18.04.1924
Hundert Walter MaschOGfr 23.03.1924
Kahlenbach Erich OFkMt 14.04.1915
Lüders Otto MtrOGfr 02.08.1923
Müller Horst FkOGfr 22.08.1924
Munck Wilhelm FkMt 10.03.1923
Neumann Leo MtrGfr 30.05.1925
Nichnerowitz Franz FkGfr 22.11.1923
Noltzen Wolfram MtrOGfr 22.02.1924
Ockelmann Günther FkOGfr 23.05.1925
Otterbeck Arthur OStrm 27.06.1914
Pinkwart Helmut MaschOGfr 24.04.1924
Pultar Gerhard BtsMt 25.09.1924
Riedel Hans OLt.ing 01.02.1915
Riedel Heinrich OLt.z.S. 30.12.1921
Rönisch Hans MtrHGfr 06.08.1922
Runte Herbert OLt.z.S 25.03.1924
Sass Otto MtrOGfr 07.12.1923
Seiser Franz MtrHGfr 23.02.1924
Trapp Heinz MechGfr 05.09.1925
Troll Herbert MaschOGfr 12.06.1924
Voss Fritz MtrOGfr 06.03.1923
Wahn Gustav OBtsMt 25.09.1918
Wiels Heinrich MaschOGfr 19.12.1922
Winkel Horst MtrOGfr 05.09.1922

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-242 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 03.09.10, 19:32

Witam
Zapraszam do lektury poprawionej i rozszerzonej historii operacyjnej U 242.
Pzdr. Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron